Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Paikalla
FinPat
Viestit: 7219
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Stelvio ilmoittelee satunnaisesti että rekisterikilven valo on palanut. Kun niitä lähempää kurkkaa niin kosteutta niissä molemmissa on sisällä. No, seuraavassa huollossa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:Stelvio Teknavin koeajossa huomenna.
Onko Uudenmaan karanteeni ajanut Teknavin koeajamaan Alastarolle Porvoon sijasta?

No, Stelvion kyytiä ja tyyliä kehuttiin, kuten kuuluu.
Aika mieto oli facelift silmiini. Noi uudet vanteet olivat ehkä hienoin ulkonäköpäivitys, muuten tykkään First Editionin värimaailmasta enemmän.

Itsekin odotan kesää ja Alastarolle pääsyä :lol: .
Kulki niin vaikuttavasti jo Ahvenistolla, joten tarttis saada pitempää suoraa ja vähän enemmän vapaata tilaa kaarteisiin.

Toi Stevion erinomaisen nopea, mutta täsmällinen ohjaus on mielestäni Stelvion hienoin piirre ajettavuudessa. Ei sovi ehkä parhaiten rentoon yhden käden kruisailuun.
Mutta kahden käden otteella on kaikki tarvittava aivan sormenpäiden ulottuvilla :lol: .

Kaikki muut pihapiirin autot tuntuvat paljon kankeammilta kuin Stelvio kääntymään isommassa nopeudessa.
Jollain muulla kun Stelviolla kotoa lähtiessä pitää itseä muistuttaa pyörittämään reilusti rattia ekassa 90-asteen mutkassa, jotta keula pysyy omalla kaistalla.

Cotzy

Avatar
Manu
Viestit: 525
Liittynyt: 24 Syys 2015, 01:23
Car(s): Lexus CT hybrid -11
ex. Alfa Romeo 159 2.4Jdtm Qtronic -06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Manu »

Joo kehuja sai Teknavissa loistavasta alustasta ja ja siitä että reagoi salaman nopeasti kaikkeen!!
Huvittavaa hiukan vaan oli että testin aikana kehui autoa paljon mutta sitten kun hyppäsi autosta ulos ja tuli "loppuraportin" aika niin kehui kyllä mutta loppuun piti keksiä se että nopeaan ohjaukseen pitää totutella :lol:

Risto on muutenkin kyl aika neutraali noissa kommenteissa usein. Ainiin se mainitsee oikeastaan aina istuimista jokaisen auton kohdalla mut tässä oli Veloce penkit niin sanoi että tästä löytyy hyvät säätövarat eikun matkaan :-D

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Manu kirjoitti:Joo kehuja sai Teknavissa loistavasta alustasta ja ja siitä että reagoi salaman nopeasti kaikkeen!!
Huvittavaa hiukan vaan oli että testin aikana kehui autoa paljon mutta sitten kun hyppäsi autosta ulos ja tuli "loppuraportin" aika niin kehui kyllä mutta loppuun piti keksiä se että nopeaan ohjaukseen pitää totutella :lol:

Risto on muutenkin kyl aika neutraali noissa kommenteissa usein. Ainiin se mainitsee oikeastaan aina istuimista jokaisen auton kohdalla mut tässä oli Veloce penkit niin sanoi että tästä löytyy hyvät säätövarat eikun matkaan :-D
Autobild tais 02/2020 haukkua samaisen stelvion ohjausta koska liian nopea. Aiheuttaa levottomuutta jne. Muuta haukuttavaa ei oikestaan ollut mikä on hyvä tuollaiselta lehdeltä jonka vw rahoittaa ja siksi siellä ei yleensä muun merkkiset tuotteet pärjää.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7219
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JanV kirjoitti:Aiheuttaa levottomuutta jne.
Jos on tottunut VAGinan et.al. ohjauksen tunnottomuuteen ja hitauteen niin toki Stelvion ohjaus on "levoton" vaikka möhköfanttius hieman hidastaakin reaktioita verrattuna Giuliaan.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

Manu kirjoitti:Joo kehuja sai Teknavissa loistavasta alustasta ja ja siitä että reagoi salaman nopeasti kaikkeen!!
Huvittavaa hiukan vaan oli että testin aikana kehui autoa paljon mutta sitten kun hyppäsi autosta ulos ja tuli "loppuraportin" aika niin kehui kyllä mutta loppuun piti keksiä se että nopeaan ohjaukseen pitää totutella :lol:

Risto on muutenkin kyl aika neutraali noissa kommenteissa usein. Ainiin se mainitsee oikeastaan aina istuimista jokaisen auton kohdalla mut tässä oli Veloce penkit niin sanoi että tästä löytyy hyvät säätövarat eikun matkaan :-D

luulis että Risto on tottunut nopeaan ohjaukseen

Risto Virtanen (s. 28. syyskuuta 1975) on suomalainen autourheilija. Virtanen aloitti uransa kartingissa, jossa hän kilpaili vuodet 1987–1994. Vuonna 1995 hän kilpaili Formula Ford -sarjassa. Virtanen kilpaili vuodet 1996–1999 britannian ja japanin Formula 3 -sarjassa ja 1997 Formula Nipponissa. Vuonna 2002 hän kilpaili FIA GT Championship -sarjassa
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vaikka nopea ja tarkka ohjaus sinänsä olisi tuttu, voi se silti olla yllättävä odotuksiin nähden autoluokan huomioiden. Ja vinkkiä siitä, että siihen tottuu kunhan totuttelee voi pitää myös positiivisena asiana - voihan olla, että se myös karkottaa ostajia, jotka odottavat "möhköfantilta" ns. leppoisan suurpiirteistä käytöstä ja yllättyvät auton reaktiokyvystä koeajolla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Aika neutraali arviointi tosiaan, mielestäni koneessa on paljon voimaa mutta kommentti oli jotain "kulkee melko hyvin".
Mielestäni auto ei ole yhtään levoton, monet muutkin Alfat ovat varmasti harmaan massan autoilla ajaville outoja.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Onko toi Stelvion ja Giulian ohjaus todella sitten oudon nopea että se häirii/hämmästyttää monia?

En ole kuin lyhyesti koeajanut noi, mutta en 156 ratista stelvion rattiin hypänneenä huomannut ohjauksessa mitään yllättävää/hämmästyttävää nopeutta. Todella rauhallisen tuntuinen ja eleetön oli stelvio vs crossvagon.

Koeajoin stelvion carfin ajoharjoittelupäivänä Hyvinkään lentokentän ajoharjoittelu(jää)radalla. Oli kitkoilla tosi rauhallista ja eleetöntä menoa vaikka taisi osittain tuolla olla vielä vesi jään päällä. Esim. paikaltaan lähtiessä talla pohjassa stelvio liikkui sen minkä pito antoi ilman mitään eleitä. Puoliso kehui turvallisen tuntuiseki stelvion rauhallisuutta ja eleettömyyttä tuola vs crossin käytös. (Tosin vähän harhaanjohtavaa miusta tuo eleettömyys, jos ei tajua sen takia että on liukasta)
Suoraan vaan suoraa

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Ihan tuttua se minustakin oli kun 156:sta siirryin Stelvioon. Selvä ero Stelvion eduksi tosin on takavetoisuus, ei mitään vetelyä kiihdytyksessä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Monet ihmiset jostain syystä ohjaa autoa, vaikkei tarviskaan, kun vaan antais auton mennä. Tottakai auto heiluu äkkinäisesti, jos rattia vemputtaa elokuvien malliin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JMC »

Cotzy kirjoitti:
jmi kirjoitti:Stelvio Teknavin koeajossa huomenna.
Aika mieto oli facelift silmiini. Noi uudet vanteet olivat ehkä hienoin ulkonäköpäivitys, muuten tykkään First Editionin värimaailmasta enemmän.

Cotzy
Tuohan ei mikään varsinainen facelift edes ole vaan MY2020. Facelift on vasta tulossa :)

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Alfissimo kirjoitti:Monet ihmiset jostain syystä ohjaa autoa, vaikkei tarviskaan, kun vaan antais auton mennä. Tottakai auto heiluu äkkinäisesti, jos rattia vemputtaa elokuvien malliin.
Stelvion kun laittaa karteeseen tullessa kääntymään, ei tartte käännellä koko ajan kesken kaarteen.
Nopea ohjaus tekee menosta kulmikasta vain, jos on tottunut ajamaan autolla, mitä tarttee koko ajan ohjastaa pysymään toivotulla ajolinjalla.

Mulle Stelvion/Giulian ohjaus on referenssi. Aina positiivisesti säväyttää ohjauksen nopea suunnanmuutoskyky ja tarkkuus.
Stelvion ero muihin möhköihiin on todella iso. Macan pääsee melko lähelle, muut möhköt ovat melkoista epämääräisyyden epämääräisyyttä.

Toivottavasti ohjauksen nopeus ja herkkyys pysyy myös Tonalella.

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei kai Alfan ohjaus alfistia yllätäkään, siksi me emme niissä ihmeellisyyttä huomaa.

Vaan kun henkilö X on vaihtamassa Kumkvatista uuteen möhköön ja vertailee niitä, voi laiskanleppoisaan ohjaukseen tottunut käsi-aivo -kombo Alfasta yllättyäkin. Näitä pitäisi kuitenkin saada asiakkaiksi, jotta Alfa-kanta kasvaisi, siksi on minusta ihan hyvä, että erilaisuudesta varoitetaan testirapsassa ja mainitaan, että siihen oppii/tottuu niin halutessaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

on se tottumattomalle jonkinasteinen muutos, muistan kun aikoinaan ostin toisen 155seni jossa siis oli ekaa kertaa tämä nopeampi ohjaus 2,2 kierrosta että meni siinä tunti tai 2 ennenkuin tottui ja suoralla tiellä tuli turhaa ratista ohjailua....
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

V6 kirjoitti:on se tottumattomalle jonkinasteinen muutos, muistan kun aikoinaan ostin toisen 155seni jossa siis oli ekaa kertaa tämä nopeampi ohjaus 2,2 kierrosta että meni siinä tunti tai 2 ennenkuin tottui ja suoralla tiellä tuli turhaa ratista ohjailua....
No joo, Toyotia ja Alfoja olen ajanut kohta 10 v rinnan ja samanakin päivänä. Esim. Auris Sw hybridistä hyppy Giulian rattiin ei ole mielestäni ihmeellinen tottua. Pari kadunkulmaa niin siin se on... kumpaakaan ei suoralla tiellä tarvitse sen enempää ohjastaa, antaa vaan mennä :wink: Tarkka ja nopea ohjaus on Giulian ja Stelvion parhautta.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Paikalla
FinPat
Viestit: 7219
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

V6 kirjoitti: luulis että Risto on tottunut nopeaan ohjaukseen
In order to avoid any possibility of doubt or misunderstanding on the subject, referoin Autobildin "levoton ohjaus" koeajoon enkä Teknavin vastaavaan jossa Risto totesi että nopea ohjaus kiva mutta vaatii totuttelua.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7219
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Stelviossa ovat takarekisterikilven valot ja nyt myös oikea vilkku antaneet virheilmoituksia raekuurojen yms. jäljiltä. Virheilmoitukset ovat sitten kadonneet omia aikojaan. Pitää pyytää katsomaan huollossa josko LEDit uivat.

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Stelvio ollut vaimolla työmatka-ajossa kaupunki- ja lähialuepyörityksessä nyt rajoitusten ajan ja huomasin start&stop -automatiikan pudonneen pois toiminnasta.
En tosin ole varma, onko tämä auton itsensä kehittämä parannus vai heikennys? Vai onko tässäkin syynä se tämänhetkinen vakisyyllinen, covid-19?
Mutta onkohan akku menossa vaihtoon?
No, akkujännite näyttää olevan OK ja laturi toimivan, mutta akun varauskyvystä nyt ei kotivehkeillä voi sanoa mitään.

Rouvan huomasin ottaneen ajotilavalitsemessa D:n pysyväiskäyttöön. On kuulemma mukavasti reippaampi lähtemään liikennevaloista noin ilman lähtöä hidastavaa S&S:ää :) .
Voi olla vaikea saada rouvaa vaihtamaan syksyllä pois Alfasta. Luultavasti tulee syksyllä heti tiukkaa vikaraporttia Sitruunan laiskuudesta :roll: .

Cotzy

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Kelien parantuessa S&S pysyy edelleen poissa. Ehkei sitä tarvitakaan? No tarkastetaan akun varauskyky myöhemmin.
Samoin bensatankin luukku on suoristunut jälleen kummasti.

Vaikka 166:kin on mukava kaveri moottori- ja mutkatiellä, kyllä tuo Stelvion Q4 alusta vain sykähdyttää joka kerta mutkaisemmalla pätkällä.
Kun sitä pääsee nyt harvemmin vain viikonloppuisin ulkoiluttamaan.
Todella tarkka ja nopea kääntymään :silly: .

Cotzy

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Giulia-ketjussa on ollut puhetta Giuliaan sopivista roiskeläpistä. Myös Stelvioon sopivia näyttää olevan tarjolla.
Mutta onko kukaan laittanut Stelvioonsa roiskeläppiä? Jos on minkälaisia ja miten on tehtävässään toimineet?

Ruostesuojaus näyttää edessä sen verran saaneen vuoden aikana kulutusta, että eteen olisi kiinnostusta roiskeläpät laittaa.
Huonommilla teillä etuveto on myös enemmän mukana menoa vauhdittamassa, joten kivitystä eturenkaiden taakse riittää.

Cotzy

Avatar
Kurzweiler
Viestit: 223
Liittynyt: 19 Joulu 2010, 16:38
Car(s): 156 3.2 GTA -04, Peugeot 308 SW GT 2.0 HDI - 15
Paikkakunta: Vaasa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kurzweiler »

Hoi Stelvion (ja Giulian omistajat myös) . Jonkun verran täältä jo lukenutkin tapahtumia, mutta millainen kuva teillä on noin niinkun yleisesti ottaen laadusta ja fiilis autosta ylipäätään? Onko ongelmia ollut paljon vai vähän jos vertaa johonkin muuhun.ja tuleeko sitä vilkuiltua parkkipaikalle jättäessä kuten 156sta aina :-D

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kurzweiler kirjoitti:Hoi Stelvion (ja Giulian omistajat myös) . Jonkun verran täältä jo lukenutkin tapahtumia, mutta millainen kuva teillä on noin niinkun yleisesti ottaen laadusta ja fiilis autosta ylipäätään? Onko ongelmia ollut paljon vai vähän jos vertaa johonkin muuhun.ja tuleeko sitä vilkuiltua parkkipaikalle jättäessä kuten 156sta aina :-D
Laatu hyvä, fiilis loistava ja tulee Juuliaa vilkuiltua kun jää parkkiin.
Suosittelen.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JMC »

Kurzweiler kirjoitti:ja tuleeko sitä vilkuiltua parkkipaikalle jättäessä kuten 156sta aina :-D
Tämä taitanee olla katsojasta kiinni enemmän kuin mistään muusta.

Stelviosta kokemusta muutaman kilometrin koeajolenkin verran ja hyvä fiilis siitä jäi. Laatu hyvällä tasolla, ei nitku eikä natku. Halpaa muovia löytyy paikkapaikoin mutta pääosin paikoista jossa se ei juuri haittaa.
Alustasta tykkäsin, oli tukeva ja hyvä ajolleen. Ohjaus tarkempi kuin valtaosassa muita maastureita. Bodyrollia luonnollisesti enempi kuin juuliassa korkeamman alustan ja korin vuoksi.
280hv liikutti tuota mukavasti. En hirveästi katumaastureista piittaa, joten itse ostaisin mieluummin giulian monestakin syystä. Mitä nyt muita maastureita tullut ajettua niin kyllä Stelvio niistä paras on toistaiseksi ollut :)

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Kurzweiler kirjoitti:Hoi Stelvion (ja Giulian omistajat myös) . Jonkun verran täältä jo lukenutkin tapahtumia, mutta millainen kuva teillä on noin niinkun yleisesti ottaen laadusta ja fiilis autosta ylipäätään? Onko ongelmia ollut paljon vai vähän jos vertaa johonkin muuhun.ja tuleeko sitä vilkuiltua parkkipaikalle jättäessä kuten 156sta aina :-D
Kaikki, jotka ovat Stelviota läsnäollessani ajaneet, ovat olleet vaikuttuneita auton notkean eloisasta käytöksestä. Osa on pitänyt vähän ärjynä ja hermostuneena.
Mutta muistijäljen Stelvio on aina kuskille jättänyt. Myös itse jotain muuta kulkinetta ajettuani Stelvio säväyttää aina uudestaan.
Sosiaalistava auto, sillä herättää kiinnostusta ja lähinnä positiivista kommentointia kanssakulkijoissa.

Toimii myös tiloiltaan ja talviominaisuuksiltaan yllättävän hyvin. Ihan parhautta kokoisekseen 8) .

Kolmen vuoden takuuaika loppuu lokakuussa. Pieniä tyyppijuttuja kummempaa ei ole ollut. Ja valmistajan palvelunumero on ollut positiivinen yllätys.

Cotzy

Paikalla
FinPat
Viestit: 7219
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kurzweiler kirjoitti:Hoi Stelvion (ja Giulian omistajat myös) . Jonkun verran täältä jo lukenutkin tapahtumia, mutta millainen kuva teillä on noin niinkun yleisesti ottaen laadusta ja fiilis autosta ylipäätään? Onko ongelmia ollut paljon vai vähän jos vertaa johonkin muuhun.ja tuleeko sitä vilkuiltua parkkipaikalle jättäessä kuten 156sta aina :-D
Nyt 84 000km ja 2 vuotta diesel Stelvion kanssa takana ja onhan se edelleen kaunis katsoa ja möhköksi näppärä ajaa. Pikkuvikoja on ollut Alfamaiseen tapaan mutta isommat ongelmat näyttäisivät (knock the wood, again!) kadonneen softapäivitysten myötä. Ja ehkä vielä uusi akkukin auttaa tilanteeseen.

Diesel kone on muuten mukava paitsi kallis hihnan vaihto. Miksi tämä ei voisi olla ketjulla?

Ihan viime aikoina eniten elämää on hankaloittanut maahantuojan vaihdosta johtuva huolto-osien saatavuus. 80tkm huolto on siirretty jo kolme kertaa. Ehkä nyt ensi maanantaina onnistuisi kun kaikkien osien pitäisi olla saapunut.

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Koskeekos Stelviossa sama carplay/android auton osalta kuin mitä Giulian kohdalla, että toimii vasta jostain vuosimallien 2018 paikkeilta?

Avatar
ragazza
Viestit: 304
Liittynyt: 24 Heinä 2009, 21:06
Car(s): Stelvio 2.0 280hp '19, 159 2.4 JTDm '06, 147 2.0 T.S. '08
Paikkakunta: Seinäjoki/Tampere

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja ragazza »

Onko kukaan jälkiasentanut Stelvioon irroitettavaa tai alle taittuvaa vetokoukkua? Minkä merkkinen koukku ja missä asennettu?

Paikalla
FinPat
Viestit: 7219
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vaihdoin Stelvion avaimiin uudet paristot (CR 2032) ja samalla huomasin että ainoastaan toisessa avaimessa on sisällä metallinen ja mekaaninen vara-avain.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

Se avain kannattaakin sitten laittaa kassakaappiin :-D
932 937 955 955

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

FinPat kirjoitti:Vaihdoin Stelvion avaimiin uudet paristot (CR 2032) ja samalla huomasin että ainoastaan toisessa avaimessa on sisällä metallinen ja mekaaninen vara-avain.
Se on varmaan Luigilla unohtunut sillä meillä näytti olevan molempien avaimien sisällä mekaaninen avain.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Molemmat vara-avaimet löytyy myös. Joku on tarvinnut jo Finpatilla.
Mutta hyvä tsekata noi.

Cotzy

Paikalla
FinPat
Viestit: 7219
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:Molemmat vara-avaimet löytyy myös. Joku on tarvinnut jo Finpatilla.
Mutta hyvä tsekata noi.

Cotzy
Perskules. Eipä tullut luovutuksen yhteydessä tarkistettua...

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

ragazza kirjoitti:Onko kukaan jälkiasentanut Stelvioon irroitettavaa tai alle taittuvaa vetokoukkua? Minkä merkkinen koukku ja missä asennettu?
Meillä on irroitettava koukku kiinni, tuli itse laitettua aikoinaan kun en saanut asennusaikaa paikallisesta pajasta. Ei sinäänsä ole hankalaa tehdä itse mutta joutuu purkaamaan aika paljon tavaraa pois tieltä joten joku tila missä sen tekee on tarpeen. Merkkiä en muista, sähkösarjan kanssa oli aikamoista säätöä kun tuli rikkinäisellä boksilla eikä valmistaja heti uskonut kun reklamoin. Sinänsä supporti oli kyllä nopea vastaamaan ja kun kaikki oli kokeiltu tuloksetta lähettivät sitten uuden boksin.

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

Gusse kirjoitti:Koskeekos Stelviossa sama carplay/android auton osalta kuin mitä Giulian kohdalla, että toimii vasta jostain vuosimallien 2018 paikkeilta?
Jostain vm 2018 eteenpäin, 2017 ei ole sitä toiminnallisuutta mutta puhelin ja median toisto toimii kyllä auton radion kautta.

Unique
Viestit: 325
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Unique »

AAW kirjoitti:
Gusse kirjoitti:Koskeekos Stelviossa sama carplay/android auton osalta kuin mitä Giulian kohdalla, että toimii vasta jostain vuosimallien 2018 paikkeilta?
Jostain vm 2018 eteenpäin, 2017 ei ole sitä toiminnallisuutta mutta puhelin ja median toisto toimii kyllä auton radion kautta.
Tämä on helppo tarkistaa katsomalla Infotainmentin ohjelmistoversion sieltä Infotainmentin valikoista:

Jos ohjelmistoversio alkaa 001.x.x.x tai 002.x.x.x on autossa Gen 1 Infotainment, joka ei tue Carplaytä tai Android Autoa eikä tule koskaan tukemaankaan ilman ETM-raudan vaihtamista uudempaan.

Tätä uudempi ohjelmistoversio kertoo sen, että autossa on joko Gen2 tai Gen 2.5 ETM, joka teknisesti tukee noita. Joissakin autoissa voi olla, ettei tarvittavaa USB-hubia ole valmiiksi asennettu ja myöskin aktivointi voi olla tekemättä.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Miten näissä huoltokirja kuuluisi olla? Perinteinen vihko vai joku sähköinen? Autokauppias sanoi että sähköinen mutta onko näin? Ja jos on niin mistä ja kuka sen näkee? 40tkm/2v huoltolappusen sai mukaan (öljyt, jarrunesteet ja raitisilmansuodatin, muuten tarkistuksia).

Mitään perinteistä huoltokirjaa tai käyttöopasta ei löytynyt.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Cotzy
Viestit: 802
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Paperiset itsellä 10/2017 käyttöönotetussa. Ruotsinkielisenä molemmat, mutta saatavilla suomenkieliset lisähintaan myös maahantuojalta.
Alkuperäistä ruotsinkielistä huoltovihkoa täytellään, kun siinä on luovutusmerkinnätkin. Mutta käyttöopasvihkosen ostin myös suomeksi.
Toi paperinen on kuitenkin toimintavarmin formaatti ongelman yllättäessä. Löytyy myös käyttöohje netistä pdf:nä.

Cotzy

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ruotsista tuotu tämä ja näköjään kyseiset vihkoset hävinneet matkan varrella. Ohjekirja löytyy tosiaan netistä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Uutta mainosta , koskahan näkyis meidän medioissa...
https://youtu.be/vGVFKQWOiJA

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko tietoa mitä varten ne pienet jäähdyttimet etupuskurin kulmissa ovat?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja karila »

jmi kirjoitti:Onko tietoa mitä varten ne pienet jäähdyttimet etupuskurin kulmissa ovat?
Jarrulevyjen jäähdytys/ilmavirran ohjain.
- Kari

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

karila kirjoitti:
jmi kirjoitti:Onko tietoa mitä varten ne pienet jäähdyttimet etupuskurin kulmissa ovat?
Jarrulevyjen jäähdytys/ilmavirran ohjain.
Täh, miten ne jarrulevyjä jäähdyttävät?

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

jmi kirjoitti:
karila kirjoitti:
jmi kirjoitti:Onko tietoa mitä varten ne pienet jäähdyttimet etupuskurin kulmissa ovat?
Jarrulevyjen jäähdytys/ilmavirran ohjain.
Täh, miten ne jarrulevyjä jäähdyttävät?
Ajattelin näiden olevan lisäjäähdyttimiä tms. varsinaiselle jäähdyttimelle, mutta en ole löytänyt mitään kaaviota. Tuli vain tutkailtua niitä kun ruostesuojasin pyöränkaaria. Pelkääjän puolella on pari johtoliitosta, jotka oli hieman huonosti suojattuja, lisäsin eristysnauhaa ympärille. Hyvästä suojauksesta huolimatta kyseiset jäähdyttimet saavat mukavasti savea,hiekkaa yms. toiseen reunaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Välijäähdyttimen nestejäähdytin lie ainakin moisilla seuduilla dieselissä, lisäksi mieleen tulee öljy, askiöljy sekä ohjaustehostin potentiaalisina vaihtoehtoina.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Polforea kirjoitti:Välijäähdyttimen nestejäähdytin lie ainakin moisilla seuduilla dieselissä, lisäksi mieleen tulee öljy, askiöljy sekä ohjaustehostin potentiaalisina vaihtoehtoina.
Samaan putkeen keskijäähdyttimen kanssa näyttäisi ainakin menevän kuskin puolen pieni jäähdytin.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tuli vaihdettua eilen moottorin ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin. Ilmansuodattimen vaihdossa ei mitään ihmeellistä mutta raitisilmasuodattimen kanssa sai hetken leikkiä. Tässä pientä ohjetta seuraaville:
1. irroita hanskalokeron pohja (3 ruuvia)
2. irroita hanskalokero (5 ruuvia) ja irroita kaksi johtoa
3. irroita "styroksinen" :-D jalkojen ilmanohjausputkisto toisesta päästä ja käännä sivuun varovasti
4. irroita pyöreä muoviputki keskikannakkeesta ja siirrä hieman sivuun
5. takaa löytyy 5,5mm ruuvi, jonka irroittamisen ja alhaalla olevan muoviklipsun vapauttamisen jälkeen suodattimen kansi irtoaa.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7219
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Yleensä kun BT kökköilee niin saa kommentiksi että vaihda Appleen niin toimii. Näinhän se aika usein onkin mutta ainakin minulle Stelvio kulkee vastavirtaan eli Androidin kanssa ei ongelmia juuri ollut mutta Omppu11 kanssa laite on kakistellut useamman kerran ja nyt teki jopa rebootin hetken sekoilun jälkeen.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

Niinno, nää vaihda [ekosysteemiin] -kommentit voi kyllä jättää ihan omaan arvoonsa, ainakin nykyään. Wanhaan Hywään Aicaan Applen kanssa oli useammin ongelmaa kun Steve-vainaa kitsasteli BT-lisenssien kanssa... nykyään ihan tuurikauppaa että minkä kanssa bugaa jos bugaa.
932 937 955 955

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Taitaa edelleen olla ompulla oma näkemys BT-standardista.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin