Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Cotzy
Viestit: 299
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Josef Matula kirjoitti:En tiedä auttaako Alfassa mutta paikallinen MB huolto sanoi uudempien lataavan paremmin jos ajovalot ovat katkaisijasta pakotettuna päällä.

Tällöin laturin ekomoodi olisi pois päältä.
Joo, vaihdoin automaattivalot pois pakkasen kiristyessä. Ja DNA-kytkimen D asentoon.
En tiedä maailmasta, mutta akku ainakin pelastuu ja perillepääsy varmistuu varmemmin, kun laturi tekee hommiaan :P .

Vähän pöljää logiikkaa Stelviolla vihdoin talviseen Suomen talveen. Mutta kai noista älylogiikoista on sitten jokunen FMEA-läystäke porukalla väännetty :roll: .

No, huomenna CTEKki kiinni akkuun.

Cotzy

Cotzy
Viestit: 299
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:Tänään kun oli -22C mittarissa niin tietysti Stupid User yhdistettynä saksalaiseen achtung-achtung käyttöliittymään jätti Webaston ajastimen aamun osalta lämmittämättä katoksessa. No, hyvin oli Rouva töihin päässyt silti. Kuulemma aika kolinaa lämmittämätön diesel pakkasessa pitää.
Vaikuttaa siltä, että Stelvio on enemmänkin rouvain auto näin oikealla talvikelillä :P .
Stelvio vain häipyy aamulla ensiksi lähtevän rouvan matkaan, kun pitää kuulemma lumipenkkojen läpi päästä parkkiin ja pois parkista.

No, hyvä että maittaa, kuulemma pysyy hyvin linjassa ja menee hankalistakin paikoista kevyesti :) .

Itse kiertelen lumipenkkoja ja syviä jääuria Sitruunalla.
Etuvetopimpula vaatii vähän aktiivisempaa ajamista, kun Turun katujen kunnossapidosta on hukattu lähes kaikki tiekarhut turhina vähälumisiin talviin.
No, ei vielä ole tullut lapiohommia Sitruunalla.

Cotzy

FinPat
Viestit: 2803
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti: Vaikuttaa siltä, että Stelvio on enemmänkin rouvain auto näin oikealla talvikelillä :P .
Stelvio vain häipyy aamulla ensiksi lähtevän rouvan matkaan, kun pitää kuulemma lumipenkkojen läpi päästä parkkiin ja pois parkista.

No, hyvä että maittaa, kuulemma pysyy hyvin linjassa ja menee hankalistakin paikoista kevyesti :) .

Itse kiertelen lumipenkkoja ja syviä jääuria Sitruunalla.
Etuvetopimpula vaatii vähän aktiivisempaa ajamista, kun Turun katujen kunnossapidosta on hukattu lähes kaikki tiekarhut turhina vähälumisiin talviin.
No, ei vielä ole tullut lapiohommia Sitruunalla.

Cotzy
Itse olen kotitoimistolla mutta pikku sitruunan kanssa piti viedä neiti treeneihin niin oli se kyllä melkoista pomputusta tiekarhuttomassa keskustassa pikkuautolla.

Cotzy
Viestit: 299
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

JT Newman kirjoitti: Eihän se lähde, kun normiajossa parannetaan kulutuslukemia sillä, että ei ladata. Täyslataus tapahtuu vain jarruttaessa, kun laturi aloittaa moottorijarrutuksen, ja akun varaus on max 80%, jotta tuo jarrutusenergia saadaan talteen.
Giulia-ketjussa tästä on enemmänkin keskustelua.
Kävin iltalenkillä -14 C pakkasessa ja tein pientä eksperimenttiä laturin toiminnasta. Mulla on tupakansytyttimessä tuplaUSB-laturi, jossa on myös akkujännitenäyttö.
Viitisen tuntia pihalla seisseen ja kylmänä käyntiin lähteneen Stelvion akkujännite oli 12,8 V. Nousi koneen lämmittyä maantiellä 13,4 volttiin.
Plussakeleillä näyttää normaalisti 14,0 - 14,4 V.
Kevyessä moottorijarrutuksessa lämpimällä moottorilla ei jännite reagoinut mitenkään.
Mutta kun veti läpyskästä kaksi pykälää alaspäin, hyppäsi jännite 14,4 volttiin noin viideksi sekunniksi ja palasi sitten taas 13,4 volttiin.
Eli voimakkaalla moottorijarrutuksella laturi tekee hetkisen työtään ihan tosissaan. Muuten laturi tarjoilee aikas varauksellista varausta.
No, moottorijarrutellaan sitten entistä innokkaammin pakkasella :wink: .

Cotzy

Avatar
TeroPee
Viestit: 1139
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Hyvä (teko)syy lähteä ajamaan pikkuteille dynaamisesti?

FinPat
Viestit: 2803
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
JT Newman kirjoitti: Eihän se lähde, kun normiajossa parannetaan kulutuslukemia sillä, että ei ladata. Täyslataus tapahtuu vain jarruttaessa, kun laturi aloittaa moottorijarrutuksen, ja akun varaus on max 80%, jotta tuo jarrutusenergia saadaan talteen.
Giulia-ketjussa tästä on enemmänkin keskustelua.
Kävin iltalenkillä -14 C pakkasessa ja tein pientä eksperimenttiä laturin toiminnasta. Mulla on tupakansytyttimessä tuplaUSB-laturi, jossa on myös akkujännitenäyttö.
Viitisen tuntia pihalla seisseen ja kylmänä käyntiin lähteneen Stelvion akkujännite oli 12,8 V. Nousi koneen lämmittyä maantiellä 13,4 volttiin.
Plussakeleillä näyttää normaalisti 14,0 - 14,4 V.
Kevyessä moottorijarrutuksessa lämpimällä moottorilla ei jännite reagoinut mitenkään.
Mutta kun veti läpyskästä kaksi pykälää alaspäin, hyppäsi jännite 14,4 volttiin noin viideksi sekunniksi ja palasi sitten taas 13,4 volttiin.
Eli voimakkaalla moottorijarrutuksella laturi tekee hetkisen työtään ihan tosissaan. Muuten laturi tarjoilee aikas varauksellista varausta.
No, moottorijarrutellaan sitten entistä innokkaammin pakkasella :wink: .

Cotzy
Minulla webaston appin mukaan maantiellä mennään 14.4V lukemissa nyt pakkasellakin ja pihalla seistessä 13.2V - 9.6V. Tuo alin jännite siis silloin kun Webasto on puhkunut sen 30min.

FinPat
Viestit: 2803
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Webasto on heittänyt pari kertaa "Malfunction" ilmoituksen talven aikana mutta ainoa oire tuntuu olevan se että Stelvion lämmityslaite sekoaa silloin hetkeksi ja puhaltaa kylmää. Tästä selviää kun painaa defrost nappulaa ja antaa puhaltaa hetken.

Cotzy
Viestit: 299
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Ctekin 5.0 A ylläpitolaturin hankin ja käytin sitä käyttöautojen akkujen kanssa tammikuun lopussa. Hvyin toimii taas myös talvisemmissa pakkasissa, kun varaustasot on korkeammalla.
Samaa Ctekin ylläpitolaturia tarjotaan näemmä Alfa Romeon logolla ja tyylikkäässä kartonkilootassa myös orkkis varaosatuotteena.

https://www.alfaromeo.fi/wp-content/upl ... _HIRES.pdf

Missä viipyy Stelvioon sopivat eturoiskeläpät? :(

Cotzy

FinPat
Viestit: 2803
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
06 Helmi 2021, 23:09
Ctekin 5.0 A ylläpitolaturin hankin ja käytin sitä käyttöautojen akkujen kanssa tammikuun lopussa. Hvyin toimii taas myös talvisemmissa pakkasissa, kun varaustasot on korkeammalla.
Vaikka meidän Rouvamme dieselimme sahaakin pidempiä siivuja kuin teidän First Editioninne niin silti Ctek vitamiinia annostellaan meilläkin kerran viikossa. Hyvin on toiminut.

Avatar
Tiige
Viestit: 2320
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

FinPat kirjoitti:
07 Helmi 2021, 09:55
Cotzy kirjoitti:
06 Helmi 2021, 23:09
Ctekin 5.0 A ylläpitolaturin hankin ja käytin sitä käyttöautojen akkujen kanssa tammikuun lopussa. Hvyin toimii taas myös talvisemmissa pakkasissa, kun varaustasot on korkeammalla.
Vaikka meidän Rouvamme dieselimme sahaakin pidempiä siivuja kuin teidän First Editioninne niin silti Ctek vitamiinia annostellaan meilläkin kerran viikossa. Hyvin on toiminut.
Täällä taas en ole lataillut alkuperäistä akkua kertaakaan. Hyvin tuntuu virta riittävän webastonkin kanssa niin en ole nähnyt aiheelliseksi.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Cotzy
Viestit: 299
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Nyt kun talviset autoilulämpötilat ovat pudonneet 15-25 pakkasasteen välille, on bensatankinluukku mystisesti suoristunut melkein takaisin kesäsuoruuteen :crazyeyes: .
Eniten oli irvi tankin luukku siinä 0-5 asteen pikkupakkasella.

Ja muutenkin kulku on ollut kipakassa pakkasessa mukavan määrätietoista ja ongelmatonta. Jäärataviikonloppuja pitää vain koluta innokkaasti, kun pitkästä aikaa on kunnon talvi myös rannikolla.
Sais jatkua kipakat pakkaset. Vähän vain lisää pakkaslunta sais pudotella Stelvion tielle.

Cotzy

jmi
Viestit: 1067
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jos öljyntasoanturi elää omaa elämää niin myös ulkolämpötilamittarilla on samoja oireita. Pakkaskelissä kun ajaa auton lämpimään talliin niin vielä päivän päästäkin mittari näyttää -3 astetta. MES näyttää 5 astetta, samoin tallin mittari. Jotenkin nämä antureiden muutokset eivät aina siirry mittaristoon. Onkohan jokin päivitys mittaristoon tekemättä? Toimiiko muilla lämpömittari loogisesti?

FinPat
Viestit: 2803
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
13 Helmi 2021, 14:10
Toimiiko muilla lämpömittari loogisesti?
Ei.

Lämpimässä kesäkelissä mittari näyttää samaa ulkolämpötilaa kuin tien varsissa olevat näyttötaulutkin. Pakkasella näyttää 1-2 astetta liian lämmintä ja kun hetken on maantiellä mennnyt niin eroa voi tulla 3-4 astetta. Ärsyttävä ominaisuus tuossa jäätymispisteen ympärillä kun ei koskaan tiedä on siellä ulkona pakkasta vai ei.

Cotzy
Viestit: 299
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Kummasta päästä muilla Stelvionisteillä renkaat kuluvat vauhdikkaamin? Häviääkö kumi nopeammin taka- kuin eturenkaista?

Itsellä kesärenkaat tuntuvat kuluvan helpommin edessä. Jos innostuu radalla käymään, menee renkaat edestä ensin ruvelle.

Ja nyt näin hauskana ja kunnollisena talvena pitoa kitkarenkailla etsiessä ovat takarenkaat kuluneet selvästi eturenkaita nopeammin.
Ehkä vielä yhden alkutalven noilla ehtoopuolen kitkoilla loskaa kyntää.

Mutta jos tulee taas kunnollinen talvikeli, pitää miettiä kerran vielä nastarenkaan hauskuutta jääradalla :lol: . Ja nastarenkaan tasaisempaa pitoa jäisellä pinnalla.

Cotzy

jmi
Viestit: 1067
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

FinPat kirjoitti:
13 Helmi 2021, 22:59
jmi kirjoitti:
13 Helmi 2021, 14:10
Toimiiko muilla lämpömittari loogisesti?
Ei.

Lämpimässä kesäkelissä mittari näyttää samaa ulkolämpötilaa kuin tien varsissa olevat näyttötaulutkin. Pakkasella näyttää 1-2 astetta liian lämmintä ja kun hetken on maantiellä mennnyt niin eroa voi tulla 3-4 astetta. Ärsyttävä ominaisuus tuossa jäätymispisteen ympärillä kun ei koskaan tiedä on siellä ulkona pakkasta vai ei.
Selkeästi tiedon siirrossa eri antureilta mittaristoon on viivettä tms. Toivottavasti mittaristoon tulisi vielä päivityksiä, jotta lukemat antureissa ja mittaristossa olisi samat.

jmi
Viestit: 1067
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
14 Helmi 2021, 21:33
Kummasta päästä muilla Stelvionisteillä renkaat kuluvat vauhdikkaamin? Häviääkö kumi nopeammin taka- kuin eturenkaista?

Itsellä kesärenkaat tuntuvat kuluvan helpommin edessä. Jos innostuu radalla käymään, menee renkaat edestä ensin ruvelle.

Ja nyt näin hauskana ja kunnollisena talvena pitoa kitkarenkailla etsiessä ovat takarenkaat kuluneet selvästi eturenkaita nopeammin.
Ehkä vielä yhden alkutalven noilla ehtoopuolen kitkoilla loskaa kyntää.

Mutta jos tulee taas kunnollinen talvikeli, pitää miettiä kerran vielä nastarenkaan hauskuutta jääradalla :lol: . Ja nastarenkaan tasaisempaa pitoa jäisellä pinnalla.

Cotzy
Enpä ole huomannut mitään erityistä kulumista, vaikka voisi luulla että takarenkaat kuluvat nopeammin.

Cotzy
Viestit: 299
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 Distinctive -01
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Nyt kun talviolosuhteet olleet mainiot leikkimiseen lumi- ja jääradoilla alkaa reisimato kutkuttaa.

Onko joku konfiguroinut Race-moden Stelvioonsa? Vai seuraanko Giulia -kokemuksia?

Sellaista pitänee lähteä toteuttamaan, jos vaikka tulisi toinen talvinen talvi peräkkäin.

Cotzy

Paikalla
JanV
Viestit: 342
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Giulia 2018

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Cotzy kirjoitti:
20 Helmi 2021, 13:13
Nyt kun talviolosuhteet olleet mainiot leikkimiseen lumi- ja jääradoilla alkaa reisimato kutkuttaa.

Onko joku konfiguroinut Race-moden Stelvioonsa? Vai seuraanko Giulia -kokemuksia?

Sellaista pitänee lähteä toteuttamaan, jos vaikka tulisi toinen talvinen talvi peräkkäin.

Cotzy
Stelvion ero on ainoastaan SGW:ssä eli se on siinä aika kettumaisessa paikkaa. Ohjauspylvään päällä eli se pitää ottaa kokonaan alas. Giuliassa on sentään ajateltu inhimillisyyttä.
Muuten Stelvio on sama laitos joten samat ohjeet. Alle 2018 Q4:nen toki ongelma kuten giuliassakin.

Vastaa Viestiin