155:sta hankkimassa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
tomtom
Viestit: 42
Liittynyt: 13 Elo 2004, 23:32
Paikkakunta: Helsinki

155:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Eli, tollasta 16v 155:sta oon kattellu. Tältäkin foorumilta jotain aiheita löytäny missä asiaa käsitellään, mutta tälleen yleisesti mitä kannattaa kattoa kyseisistä autoista kun ostaa? Eli onko mitään tyyppivikoja tiedossa? Salon deltassa näyttäs yks olevan myynnissäki, eihän kukaan oo käyny vilaseen?
ex-Talbot/ex-164TS/ex-156 V6/ex-Golf GTI/ex-TurboSaab

sataviisviis
Viestit: 2039
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): 159Tbi 1750 Ti sw, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, 156 CrosswagonQ4, Giulia
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Ainakin tuo paljon puhuttu jakopäänhihnan ikä kannattaa ottaa selville. Eipä ainakaan meidän 8v/16v:ssä ole mitään ihmeellisiä tyyppi vikoja ollut.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 155:sta hankkimassa

Viesti Kirjoittaja V6 »

tomtom kirjoitti: mutta tälleen yleisesti mitä kannattaa kattoa kyseisistä autoista kun ostaa? Eli onko mitään tyyppivikoja tiedossa?
koneesta samat ku 156sesta eli hihnat (vaihdot), onko diesel soundia.
maalipinnat konepelti,takalokarit sieltä oven välistä lohkeilee maalit pois.Alustassa ei pitäisi mitään ihmeellistä olla.Sitten tietysti kaikki peilit ym sähköhippulat. Takaa jarrulevyjen kunto (miksei myös edestä :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
tomtom
Viestit: 42
Liittynyt: 13 Elo 2004, 23:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Eli ihan perussettiä niin sanotusti... Onkos toi oven välist maalin lähtö vähän samanlainen vika ku 156:ssa se etukaaren takareunan kivien poishakkaama maali? Eli ettei sille paljo mitään voi... Entä onko siinä 16v koneessa tyypillistä pient öljyvuodot jossain? Onkos 155:seen muuten paljon hyviä alustanpäivitysosia saatavilla? Iskarii ja jousta isoilt merkeilt? Vähän madaltavaa ehkä...
ex-Talbot/ex-164TS/ex-156 V6/ex-Golf GTI/ex-TurboSaab

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tomtom kirjoitti:Eli ihan perussettiä niin sanotusti... Onkos toi oven välist maalin lähtö vähän samanlainen vika ku 156:ssa se etukaaren takareunan kivien poishakkaama maali? Eli ettei sille paljo mitään voi...
no ei oikee voi muuta ku yrittää paikkailla
tomtom kirjoitti: Entä onko siinä 16v koneessa tyypillistä pient öljyvuodot jossain?
ei kai
tomtom kirjoitti: Onkos 155:seen muuten paljon hyviä alustanpäivitysosia saatavilla? Iskarii ja jousta isoilt merkeilt? Vähän madaltavaa ehkä...
155sen alusta on aika hyvä ihan vakiona siis paljon jämäkämpi kuin 156sessa
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

tomtom kirjoitti:.. ku 156:ssa se etukaaren takareunan kivien poishakkaama maali?
Ihan uutta minulle, vaikka omistin 156:n 5,5 -vuotta. :roll:
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
155156
Viestit: 2092
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

155

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Viiden vuoden 155 2.0 TS 16V omistajuuden perusteella:
- jakohihna & kiristin kannattaa vaihtaa 50tkm välein (60tkm saataa olla liikaa, oli ainakin minun ex-autolle, kiristin petti)
- "Diesel-ääni" eli kulunut imunokan ajoitin
- venttiilikopan vasen etureuna tihkui öljyä, eikä lukuisat tiivistysyritykset auttaneet. Ei kovin vaarallista, vaikka vuotokohta olikin jakohihnakotelon vieressä.
- Omasta kinneristä poistettiin tasapainoakselien hihna joskus 100tkm jälkeen. Ainoa muutos oli lisääntynyt meluisuus 4000 rpm jälkeen. Käyttövarmuus tietenkin paranee, koska yksi hihna vähemmän katkeamassa ja sotkeutumassa jakopäähän. En kuitenkaan suosittele tätä varauksetta.

Eli ongelmat liittyivät aikalailla moottorin ympärille. Itse en enää ostaisi 16V koneella olevaa Alfaa (TS/JTS), nyt kun olen reilun vuoden ajellut V6:lla.

Hakki
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hakki »

Mulla vois olla tommonen 155 V6 myynnissä jos hinnasta sovitaan :roll:
Autossa on automaatti-ilmastointi,sähköpenkit,sähköpeilit, penkinlämmittimet, sähkölasit, keskuslukitus. Auto on tuotu saksasta. Todella hyvä peltinen. 17" RH:n alut 215/40 hyvillä renkailla. Alusta laitettu ja uudet iskarit. Madalletttu 30mm eestä ja 20mm takaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Hieman menee ot: mutta huomasin tossa että, 155:ssa on kaikista alfoista pienin ilmanvastuskerroin :-D , Kakkosina tulee 156 SW ja 164 ts.
http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus1.htm

Avatar
tomtom
Viestit: 42
Liittynyt: 13 Elo 2004, 23:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Cuore Sportivo kirjoitti:
tomtom kirjoitti:.. ku 156:ssa se etukaaren takareunan kivien poishakkaama maali?
Ihan uutta minulle, vaikka omistin 156:n 5,5 -vuotta. :roll:
Sulle on varmaan sit sattunu paksumaalinen yksilö :) Itellä ainaki oli. Ja lähes kaikis muis mitä oon kattellu käytetyissä ni maali lähteny siit mihin eturengas ravat heittää nätisti.
ex-Talbot/ex-164TS/ex-156 V6/ex-Golf GTI/ex-TurboSaab

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

maali

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ei kai se yksinomaan Alfan ongelma ole että kivet hakkaa maalin pois. Eiköhän ongelmaa ilmene autossa kuin autossa jos ei ole roiskeläppiä edessä. Olikos Cuore sinun 156:sessa helmat? Ne estää kivenhakkaamat hyvin.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Re: maali

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

KJS kirjoitti:Olikos Cuore sinun 156:sessa helmat?
Ei ollut helmoja.
Siitä legendaarisesta helmojen "saumakohdasta" kivet kyllä hakkasi maalin pois.
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

cuore, sullahan oli läpät?
eipä tohon kaaren reunaan päässyt ilkeät kivet iskemään :roll:
- Alfaholic -

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Mulla on läpät, silti maali on hankautunut tehokkaasti pois ko. paikasta. Lienee läpät päässy liikkumaan tai jotain...
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5761
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): Spider 1750 TBi
Spider 3.0 V6
75 2.0 TS
Multipla
X1/9
Italialaisia kaksipyöräisiä
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Joo, läpät mulla oli.
Muutamaa 156:sta olen katsellut, joissa etuläppiä ei ole ollut.. Kylki syöpynyt ihan törkeeksi. :roll:
Spider 1750 TBi, Spider 3.0 V6, 75 2.0 TS, Multipla, X1/9, italialaisia kaksipyöräisiä

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Hankala löytää hyvää käytettyä Alffa Roméota... Vähän aikaa sitten meni 164 V6 -kauppa mönkään auton huonon kunnon vuoksi. Nyt kiikarissa 155 16V, vm. 1995 ja katsastettu tammikuussa, ml. 159tkm. Pyyntihinta 7990e. Onko tuo hinta mistään kotoisin, vaikuttaa aika kalliilta? Entäs onko tuo 16V -kone kestävä? Parempi/huonompi kuin 8V? Jossain aiemmassa topicissa oli juttua että jakohihnan vaihtoväliksi suositellaan 50tkm joten sekin lienee vaihtokunnossa? Entäs ruostuuko tuommoinen hetkessä? Oma Tempra on -94 eikä ruostetta missään. :-D

Tuo kyseinen auto on myynnissä Nettiautossa ja aivan kuin olisin nähnyt sen siellä aiemminkin, ei paljon aikaa sitten. Tuo mainoksen lisätiedot -kenttä on muuten harvinaisen mitäänsanomaton. :evil:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kyllähän tuosta pitäisi kai hiukan tinkiä. Peruskone on kai aika kestävä. 8V on siinä mielessä parempi että se on ketjulla. Ei ruostu. 6.2l/100km tuota en ihan heti allekirjottaisi kyllä sillä tasaseen se 9 litraa kului :wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Mitä näitä juttuja hihnan poikkeamisista olen lukenut, niin tulee vaan yksi johtopäätös: Jollet välttämättä halua sitä murhetta, niin etsi 8V moottorilla oleva. Melkein yhtä tehokas ja jollei halua virittää ei potentiaalilla ole väliä.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Vähän yläkanttiin taitaa olla tuo hintapyyntö, mutta niinhän nuo liikkeiden hinnat tahtovat olla. Jos tässä nyt vertailun vuoksi omia suorituksiaan tohtii paljastaa niin maksoin itse vajaa vuosi sitten 9:llä alkavan hinnan -97 mallisesta 125 tkm ajetusta yksilöstä, jossa mm. automaatti-ilmastointi ja uskottava huoltohistoria, mutta se olikin yksityiseltä. 16V-koneessa on nuo monesti mainitut hihnamurheet, muttei tietääkseni muuta (öljyä kuluu jonkin verran, mutta tämähän on tuttu homma muissakin malleissa). Ruostetta en ole löytänyt. Hyvin on muutenkin pelannut, ainoa maininnan arvoinen seikka on takajarrujen ajoittainen laahaamistaipumus talvikelillä. Ja kulutus on kyllä tosiaan jotain muuta kuin 6.2 l.

Hieno peli, varsinkin ollakseen valeasuinen Fiat :wink:

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Kiitos vaan, löysin pari hihnankatkeamistopiccia lisää ja tämä 155-kuume on laantunut huomattavasti. Sinänsä ei olisi väliä onko ketjulla vai hihnalla jos toimii luotettavasti kunhan on määräajoin huollettu. Kertomukset siitä että tehdyistä huolloista huolimatta hihnat katkeilee ei paljoa innosta. Toisaalta sehän voisi olla hinnanalennuksen paikka. :)
Hieno peli, varsinkin ollakseen valeasuinen Fiat
Mnjoo... suostuisivatkohan myymään pelkät peltiosat? :wink:

Avatar
Giri
Viestit: 525
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

En tiedä voisiko pitää paikkansa myös 4-pyttyisten osalta, mutta esim. 164:n 24V-koneessa monet hihnaongelmat ovat johtuneet siitä, että jossain vaiheessa kone on päässyt pyörähtämään väärään suuntaan, jolloin mekaaninen kuumalankakiristin on löystynyt ja hihna on hypännyt. Eli esmes kun parkkeeraa ylämäkeen, ei kannata pistää ykköstä silmään.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tuota Girin mainitsemaa ongelmaa olen myös kuullut Lancian 2.0 16V malleista, lienee sama kone vaikka onkin vain 139hp? Tai tarkemmin siinä löystyy tuo hihnaa ja pakonokka-akseli saa kyytiä.

Onko sitten 155:sen ja 156:sen välillä oleellisia eroja tuossa jakopäässä? Eihän niitä ole kuin muutama hassu paukkunut ja paljonko niitä onkaan Suomessa..

Muuten en ymmärrä jännittämistä hihnojen osalta jos niitä on muutama paukkunut. Ne kun osaa vaihtaa hiukan taitavempi kaveri ja osat maksaa mitä, 350e Motonetistä, niin vaihtaa sitten sen 50tkm välein. Mutta toki tuostakin pääsee kun valkkaa sen 8V version mutta sitten saa tyytyä huonompiin ajo-ominaisuuksiin ja ärsyttävän hitaaseen ohjaukseen. Nämäkin ovat vain omia mielipiteitä, kaikissa vehkeissä on omat hyvät ja huonot puolensa eikä kannata missään nimessä ostaa jotain vain sen takia että se on hyvä jonkun muun mielestä. Mutta hihnoja saa rahalla, perusominaisuuksia ei. Mutta tämän varmaan alfistit tietääkin kun eivät toyotalla ajele.

Omassanihan oli 85tkm ajetut hilut ja ehjiä ovat, tosin on ollut ulkomailla suurin osa ajasta.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

joo ei sitä hihnan takia kannata jättää ostamatta on se sen verran parantunut koko auto tuosta 8V versiosta. Yleensä niistä kai paukkuu hihnapyörät eikä itse hihna. Hihnan kun vaihtaa ajoissa niin sitten se on vaan perkeleen huonoa tuuria jos menee. Ja hihnahan voi katketa missä tahansa autossa, jopa ketju voi mennä poikki :wink:

Takajarrujen jumitus on 155sen tyypillinen ongelma siitä pääse eroon kun purkaa satulat ja voitelee siellä olevat "liukutapit", jos tuota ei ole tehty levyt ruostuvat ja jumittelevat.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11235
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo ei se hihna minustakaan ole kynnyskysymys. GTV:hen ajattelin vaihtaa neljänkympin välein niin luulisi ainakin kestävän, työnähän se ei ole kuin pari kolme tuntia. Kustannuskaan ei varmaan maata kaada:

Jakohihna 29,90
Ohjainrulla 30,00
Kiristinrulla 69,90
Tasapainoakselien hihna mallista riippuen 24,20/29,90

Yht. 154/159,70. Ai hurja :P
- Epäkelpokeräilijä -

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Tuota samaa mietin itsekin, että ei kai 155:n ja 156:n välillä pitäisi oleellista eroa olla jakopäässä. Sen verran muistan kuulleeni/lukeneeni, että ensimmäisissä 16V 155:ssa oli ongelmia nimenomaan hihnan kiristimien kanssa, ja rakennetta olisi sittemmin parannettu.

Omastani oli hihna korkannut n. 70 tkm kohdalla (silloin oli vaihtoväli vielä 120 tkm), mutta en silti nähnyt sitä esteeksi kaupanteolle kun olin käynyt autoa pari kertaa kokeilemassa :-D . Kaikenlaista kun voi sattua.

Takajarrut pitää tosiaan ilmeisesti huoltaa vuosittain em. tavalla, oli viime keväänä laitettu, mutta nyt on alkanut taas oireilla.

Kahvivatsa
Viestit: 443
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Kahvivatsa »

Toki vieläkin 155 kiinnostaa, tiedä sitten vaikka tulisi kaupat tuosta yllämainitsemastani mallista. Se suurin kuume meni ohi, joka lienee autokauppoja tehdessä suotavaakin.

Oikeastaan tuo hihnahommakaan kiristimineen ei taida niin vakavaa olla kuin kuvittelin (valtava pessimismi, jokaisesta autostakin kuuluu jokapaikasta jotain pahoja sivuääniä, aina). Kuten mainittiinkin, hihnakin (tai rullat) voi hajota missä autossa tahansa kesken kaiken tai ketju katketa, tulee vaan aika kalliiksi tuommoiset korjaukset, eikä niihin oikein voi varautua, kuten vaikkapa pyöränlaakerin vaihtoihin, tai jarrun jumittumiseen.

Siitä 164 24V -mallista oli pitkä säie kesällä, kysyin asiasta myös paikalliselta automyyjältä ja sanoi vain ettei ole varsinainen tyyppivika vaan tuota esiintyy muissakin automalleissa, en vain muista että missä. :evil:

Avatar
Jarno
Viestit: 503
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

On ihan pakko. :mrgreen: Tekniikan pitäisi mennä koko ajan eteenpäin. Jos kerran alusta on niin paljon parempi ja ohjaus nopeampi tuossa 16V:ssä, niin vanhakoppaisesta saa oivan pelin asentamalla ko. hilppeet jostain konevikaisesta :oops: 16V:stä.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

K kirjoitti: Siitä 164 24V -mallista oli pitkä säie kesällä, kysyin asiasta myös paikalliselta automyyjältä ja sanoi vain ettei ole varsinainen tyyppivika vaan tuota esiintyy muissakin automalleissa, en vain muista että missä. :evil:
Minua alkoi kiinnostamaan tuo hyppy homma niin että kokeilin sitä omassa 12v kutosessa. Jonkun verran saa kampuraa pyörittää väärään suuntaan mutta kyllä siinäkin se hyppää toiselta nokka-akselilta. Alfoissa (ainakin tuossa) kiristin painaa niin että väärään suuntaan pyöritettäessä kiristin antaa ensiksi periksi

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Ensimmäiset 16 veet (155 sarja) tuppaavat vuotamaan öljyä jakopään puoleisesta etunurkasta venakopan välistä. Lähinnä kosmeettista. Monien tiivistysyritysten jälkeenkään ei itselläni sitä ole saatu tiiviiksi. Rakennetta muutettu 156:seen. Sataviivitosissa konepäällepäin alumiinia. Jos autoon tehty moottoripesuja, eikä sen jälkeen kuivattu "koloja" missä tulpat sijaitsevat ongelmia tiedossa. Tässäkin kohtaa rakennetta muutettu. Nykyisin muovikansi, joka estää tai ainakin vähentää kolojen vettymistä. Etupään pyöräntuennassa tyypillisesti väljää silloin tällöin (n. 100 tkm välein) osat mallia Fiat eli halpoja. Omaani hankinuretaanipuslat, enkä asiaa tutkittuani viitsinyt enää alkuperäisiin tukivarsiin asentaa. Suurin vika tai lähinnä ominaisuus autossa on korin löysyys, eli varsinkaan natinoista esim. parkkipaikalla hiljaa ajettaessa ei saa liikaa välittää. Saattaisipa ehkä tuo omakin 155 olla tosi ostajalle myynnissä. 16v 1995, ollut mulla 7 vuotta, pomminvarmat kilometrit n.80 tkm. Ei talviajoa. Ruostesuojasin kun hankin. Siis pohjasta päin puhdas ja kuin uusi. Jos jotakuta kiinnostaa niin kyselkääpä lisätietoja privana.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Il Mostro kirjoitti:. Suurin vika tai lähinnä ominaisuus autossa on korin löysyys, eli varsinkaan natinoista esim. parkkipaikalla hiljaa ajettaessa ei saa liikaa välittää.
tuo ei ole mielestäni välttämättä korin löysyyttä vaan sitä että muovit on heppoisesti kiinni aika usein kyllä kuulee valitettavan että kori on löysä jos sisusta pitää ääntä.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Osittain samaa mieltä. Sillä kyllä 155 kovamuovisisustan sopivuudet on niin ja näin. Mut eräänkin kerran autoja tunkilla nostaneena voin sanoa että mamman lähisukulainen tempra farkku lienee "putkikorista" johtuen selvästi jäykempi. Ovet menevät kiinnikin tarvittaessa kun yksi nurkka on ilmassa! Löysyyden huomaa kyllä myöskin ajossa. En tosin ole antanut asian itseäni liiemmin häiritä. Alla 215/40 17, HR jouset sekä Bilstein sport pumput. Poikittaistuen asentaminen auttoi selvästi.

Henk. kohtaisena mielipiteenä, vastoin kaikkia puristeja ehdottomasti 16v. Kiertää paljon ilosemmin (yli tonnin ylemmäs), kurnuttaa paljon kivemmin, ja on aika paljon paremman näköinen sekä sisältä että päältä. Valurauta antaa myöskin enemmän lämpöä kuskille talvisin. Tai ainakin kaverin 8 vee muistuttaa talvella jääkaappipakastin yhdistelmää ilman virivirijä. Nopea ohjaus on erittäin hyvä ja rattikaan ei jää liian kauas!

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Il Mostro kirjoitti: Kiertää paljon ilosemmin (yli tonnin ylemmäs), kurnuttaa paljon kivemmin,
Paljos se sitten kiertää, 7500?

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Oiskohan tuo vakiona 7600? Mulla Muukkosen chippi, ja joskus "vahingossa" huomasin et pätkäsee vastaa 7800 rpm!

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

7200 se kiersi ainaki mulla eli saman kuin nykyinen V6
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Il Mostro
Viestit: 354
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): A6 Avant 55 TFSI e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Saattaa hyvinkin pitää paikkansa tuo 7200. Yllättävän paljon antaa chippi siinä tapauksessa kieppiä lisää. Tosin ei välttämättä ole ehkä ihan viisasta sinne rajottajalle vetääkään, nimittäin tosi asia kuitenkin et jos rivakasti haluaa lähteä niin aika pian 7 donan jälkeen pitää olla jo isompi sisällä. Ilmeisesti pata kuitenkin kierroksia kestää kohtalaisen hyvin, jakohihna vauriot liittynevät kuitenkin ilmeisesti kiristimen heikkoon rakenteeseen enemmän kun reippaaseen laulatukseen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

offtopic, mutta kun kerran tuo rajoittaja puheeksi tuli niin mitenkäs on ts:n laita? Missä rupee pätkiin? en ole koskaan uskaltanut/viittinyt kokeilla, mutta mielenkiinnosta olisi kiva tietää.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Jos en väärin muista niin osa-TS jenkasi 6700 tai hieman alle
Edit. virallinen ja todellinen taitaa olla 6500

Punainen
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 17:26
Paikkakunta: Espoo

155

Viesti Kirjoittaja Punainen »

LAitoin privaa herroille k ja tomtom omasta 155:sta.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

tomtom osti jo syksyllä vähän uudemman GTI Golffin.

Avatar
tomtom
Viestit: 42
Liittynyt: 13 Elo 2004, 23:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Jep, mutta ei tämä kyllä sama ole kun alfalla ajais... ikävä on 156:sta, ehkä vielä joskus GTA :)
ex-Talbot/ex-164TS/ex-156 V6/ex-Golf GTI/ex-TurboSaab

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Nostetaanpas tätäkin ketjua ylemmäs. Eli eli...isä on hankkimassa "uutta" autoa työmatkoille, joita kertyy päivittäin noin 170km. Dieseli siis tulisi kysymykseen. Minkälaisia kokemuksia on 155 1.9 dieselistä? Varmaankin samat huomioitavat kohdat kuin bensaversiossakin mutta onko koneen osalta jotain erityistä?

Tällaisen oli siis bongannut nettiautosta:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... ehicle.php

Kilometrejähän tuossa on päälle 300 tkm, mutta aiheuttaako se ongelmia? Olisi kiva jos se 4-5 vuotta kestäisi ajoa ja vuodessahan sitä siis tuli ~45 tkm. Huollot pystyy tekemään kaikki itse, joten se ei aiheuta ongelmia.

Haapavesi on _hieman_ kaukana Tervakoskelta, joten jos kyseisestä yksilöstä joku tietää jotain niin tietoa otetaan mielellään vastaan.
Ja tietysti jos on dieselalfaa tarjolla muutaman tonnin hintaan niin niistäkin saa ilmoitella.

EDIT: Jaa niin, olikos tuo ketju- vai hihnavetoinen tuo dieseli? Ei ole nuo vanhemmat moottorit oikein hanskassa.

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Pitäisikö tulkita niin ettei kellään ole tietoa alfan hieman vanhemmasta dieselistä? :wink:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kyllä 19h vasteaikoja pitää pystyä vaatimaan nyky-yhteiskunnassa :mrgreen:

Jonkun verran on noista 2.5 TD koneista juttua mutta vähissä on nekin, onko tuo 1.9 joku muunnos siitä, luulisi selviävän esimerkiksi googlettamalla.

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Rolle kirjoitti:Kyllä 19h vasteaikoja pitää pystyä vaatimaan nyky-yhteiskunnassa
Ehdottomasti. Tai sitten on vaan tottunut täällä foorumilla että kysymykseen kuin kysymykseen tulee vastaus alle tunnissa. :wink:

Kyllähän tuota on googletettu mutta, enpä ole siitä löytänyt tietoa että onko tuo dieseli ketjulla vai hihnalla. Ja hakua koitin myös mutta on niin hankalat hakusanat että joko tulee 3 ketjua jotka täsmää tai sitten 27...sivua.

Jännä juttu myös tuossa ilmoituksessa kun on että olisi 1.9 TD, mutta se moottori on kai ollut vain(?) 145:ssä ja 146:ssa kun taas 2.0 TD on ollut 155:ssä. Eri lähteistä kun katsoin niin ei pitäisi olla muutoksia vuosimallin mukaan dieselmoottorien kohdalla. Vai onko sitten -95 faceliftin yhteydessä tapahtunut jotain?

Avatar
90
Viestit: 8048
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kyllä se kone on ihan 1.9 iskutilavuudeltaan, tarkemmin sanottuna 1929cm ..

kokomerkinnät moottorin suhteen on voineet vaihdella ihan hyvin eri tulkintojen/markkina-alueitten mukaan.. :wink:

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Tuo isompi eli 2.5 TD kone on VM Motorin valmistetta, ja olisin kuvitellut että pienempikin on joskaan ei löydy valmistajan arkistoista 155:n kohdalta. Tuo 2.5 on nelipyttyinen ja ketjuvetoinen.

Tuosta merkinnästä, muistelen myös nähneeni sekä 1.9 että 2.0 merkintöjä jossain mobilen yms. myynti-ilmoituksissa (tuosta nyt on aikaa). Lienee kuitenkin sama kone kyseessä. Jossakin näin sen tilavuudeksi 1929 cc, mutta en muista missä joten ei pysty tarkistamaan. EDIT: ysikymppi on näköjään samaa mieltä joten otetaan kysymysmerkit pois.

155 2.5 TD:stä on juttu viimeisimmässä Entusiastissa.

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Niinpäs onkin. 145:ssä on 1996 vuoteen asti sama kone. Silloin vaihtui sitten sellaiseen jossa on pienempi tilavuus (1910 cm3) ja hevosia vähän enemmän eli ~105. Tuota uudempaa konetta ei sitten ilmeisesti 155 kohdalla otettu valikoimiin.

Ja ylläoleva tämä siis vastauksena 90n viestiin. Pepperoni ehti nopeana väliin. :wink:

Täytyykin jostain hommata tuo entusiasti käsiini.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

niin tuo uudempi kone 145sessa on tämä nykyinen JTD kone. Aika nihkeesti noista vanhemmista dieseleistä löytyy tietoa. Tuo vanha 1929cc taitaa olla Fiatin kone? ja hihnalla


"Yep, I`ve checked the service notes and the 1.9 has a belt to be replaced at 120,000Km but the 2.5 has no service item for Cam belt/chain. This is probably because the picture shows the engine as an overhead valve not overhead cam!"

löytysköhän noista apua:

http://www.spider.pp.ru/ar155-repair/
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Olikohan itse asiassa niin että tuossa 2.5:ssa on jakopää hammaspyörillä tms. eikä ketjulla. Hihnaa siellä ei joka tapauksessa ole.

Mutta jos tuo 1.9 on ihan eri kone niin eipä tästä sitten sen enempää.

pamaus
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 10:36
Paikkakunta: Helsinki

Alfan osto

Viesti Kirjoittaja pamaus »

Kannattaa katsoa se takajarruhomma. Takasatulat saattavat jumittaa. Takajarrujen tehokkuuteen vaikuttaa myös taka-akselissa kiinni oleva möykky, joka säätää jarrupainetta auton ollessa kuormattuna. Jarrupaineen säätimen jousi saattaa olla poikki, ja tällöin ei säädin toimi (pikkuvika ja helppo korjata).

Vastaa Viestiin