Tbi vaihdelaatikko

Alfoista

Valvoja: Moderators

masteralfa
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Maalis 2012, 11:28
Car(s): 159

Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja masteralfa »

159 tbi 2010 vaihdelaatikko pitää lievää kohinaa 5ja6 vaihteella.keppi ei heilu ja vaihteet toimii hyvin.mut tuo kohina häiritsee.selviäiskö uusilla öljyillä,vai onko tiedossa isompaa remonttia.kellään kokemusta?

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Siinä on ainakin m32-laatikko, joka pitää hajoamisen alkaessa ääntä, jota muistaakseni kuvaitaan usein termillä "whining".

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1111
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Jos ei ole vielä vaihdettu öljyjä, niin kannattaa kokeilla, koska vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan. Paljonko on kilsoja? Itselläni oli erilainen vika diagnoosi m32 lootassani ja se korjattiin n. parisenvuotta sitten.

Avatar
Tyytty
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Tyytty »

Omakin tbi ääntelee samoin. Oli tosin tiedossa ostettaessa. Laatikkoöljyt vaihdetaan 4.1, voin sitten raportoida.
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.

masteralfa
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Maalis 2012, 11:28
Car(s): 159

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja masteralfa »

130000km ajettu,vaihdatan öljyt huomenna,niin sittenpä näkee jospa jeesais.m32 ei taida olla parhaita lootia.

jamie
Viestit: 182
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 22:17

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jamie »

On kokemuksia ja ikävä tuottaa pettymys juuri ennen Joulua mutta ei auta öljyjen vaihto.

Tarkistettiin tehtaalta asti että voiko todella olla M32 Tbi:ssä vaikka ei pitäisi mutta niin vaan oli.

Ajettu n. 90 tkm ja laakeri täysin loppu ja olisi kuulemma aikaa myöten tullut hakemaan raitista ilmaa laatikon ulkopuolelta.

Se jäi kokeilematta mutta ainakin se kahina loppui, se oli yksi raivostuttavimpia vikoja mitä vuosien varrella näihin tullut.

Oli aivan ajoiko hiljaa vai vähän kovemmin sama häiriöääni kuului kokoajan.

Samalla uudistettiin kaikki runkolaakerit, kytkin ja kaikkea muuta mitä matkan varrelle osui.

masteralfa
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Maalis 2012, 11:28
Car(s): 159

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja masteralfa »

Voi olla ettei öljyt auta,jos näin on niin missähän tuo kannattaisi laittattaa kuntoon/vaihto laatikkoa kysellä?uudenmaan alueella vai onko toi nokian f40 ainut vaihtoehto?vihjeitä otetaan mieluusti vastaan.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kannattaa kysyä Espoon SCC:ltä. Siellä laitatin C635-laatikkoon laakeroinnin.

jamie
Viestit: 182
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 22:17

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jamie »

Molemmat paikat hyviä vaihtoehtoja, koko homma maksaa noin 3000 €

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jkk »

^aivan naurettavaa sitten maksattaa asiakkaalla tollasia summia moisen paskan korjaamisesta kun on yleisesti tiedossa olevia vikoja. Ei muutakuin reklamoimaan maahantuojalle / valmistajalle.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Rema »

Mitenkä RVS lisäaine öljyyn?

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ei lisä-aineet korjaa tuhoutuneita laakereita. Yhtähyvin vaikka sahajauhoa tai muuta vanhan hyvän ajan menetelmää.

Kyseessä on tosiaan kiistattomasti tyyppivika, ja tuollaisissa summissa saisi jo valmistaja ja maahantuoja ottaa osansa. Ooppeleitahan tässä maassa on myyty kuin leipää, kai niiden laatikoiden korjaajiakin luulisi olevan?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jazma »

Alfan vaihteistoja on aika hyvin myynnissä ebayssä. Ainakin Englannissa M32-askien myynti-ilmoissa on usein maininta "reconditioned".
Itse jos pystyy vaihtamaan, niin voisi selvitä alle tuhannen euron...

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja mutt »

Laakerisarjoja saa ihan Suomestakin:
http://www.tampereenlaakerikeskus.com/t ... 34887/3770
Pelkkä laakerien vaihto ei riitä, vaan niiden esijännitys on säädettävä kohdalleen, muuten hajoaa uudelleen nopeasti.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

jamie
Viestit: 182
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 22:17

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jamie »

Kaikki käytiin läpi eikä apuja tullut sen paremmin valmistajalta kuin maahantuojalta.
Molemmilta kysyttiin eikä tulleet vastaan.
Sen sijaan KKV:n avulla myyjäliike tuli vastaan kokonaiskuluissa.
Eikä siinä paljon säästä millään tonnin laatikolla kun menee kaikenlaista siinä sivussa kytkin, vauhtipyörä jne.
Työt jos tekee itse niin voi säästää jotain mutta ei ole mikään helppo homma tämä.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Janne »

Miksi muka TBi:ssä ei voisi olla M32:n paikallaan? Se siellä tehtaan mukaan juuri pitääkin olla.
Alfa Romeo 155 V6 1992

jamie
Viestit: 182
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 22:17

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jamie »

Minulle kerrotun mukaan piti olla F40 Tbi:ssä.

Tämän prosessin läpikäyneenä ja KVl:n kautta kulkeneena tiedän miten tämä menee.

https://z22se.co.uk/threads/m32-gearbox-info.19502/

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja sanctus »

F40 on 2-litraisessa dieselissä, eli siinä moottorissa, joka esiteltiin samaan aikaan Tbi:n kanssa. Bensakoneisista F40 taitaa löytyä V6:sta, eli 3.2 ja 2.4 (?) -litraisista moottorin kanssa olevista 159:eistä ja Breroista.

Mun Brera-haaveet kaatu tasan tarkkaan tohon M32:een. Musta Brera Saksasta olis ollut ihan kiva perheauto, mutta vaikea on omalla rahalla ostaa, kun autoon on rakennettu sisään pommi.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

JiiPee kirjoitti:Kannattaa kysyä Espoon SCC:ltä. ...
jamie kirjoitti:Molemmat paikat hyviä vaihtoehtoja...
Jamie, vinkin SCC:stä taisin saada juurikin sinulta :-)

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

sanctus kirjoitti:F40 on 2-litraisessa dieselissä, eli siinä moottorissa, joka esiteltiin samaan aikaan Tbi:n kanssa. Bensakoneisista F40 taitaa löytyä V6:sta, eli 3.2 ja 2.4 (?) -litraisista moottorin kanssa olevista 159:eistä ja Breroista.

Mun Brera-haaveet kaatu tasan tarkkaan tohon M32:een. Musta Brera Saksasta olis ollut ihan kiva perheauto, mutta vaikea on omalla rahalla ostaa, kun autoon on rakennettu sisään pommi.
Saahan Breraakin ihan moottorilla ja M40 lootallakin... samoin 159:iä. 3.2 on varsin kiva käyttömoottori 8)

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Jaa...mä olin kanssa siinä uskossa ettei tuo M32-paskaläjä ollut enää TBi:ssä. Noh, eipä tarttekaan enää kuvitella ostavansa seuraavaksi vessaksi tuota. Pienellä pilattu.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja harde »

Edellisen 159 2,4 JTD:n laatikko visersi kutosella jo 70 tkm kohdalla, kun annoin vaihdossa nykyiseen. Siinä piti olla se F40..Nykyisellä TBi:llä jo kohta 140 tkm eikä mitään ihmeempiä ääniä ole ilmennyt. :o:

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Entiseen Bravoon vaihdettiin M32 vaihdelaatikko n. 100tkm kohdalla juuri 5- ja 6-vaihteilla kuuluneen kahinan takia. Auto Filaro Raisiossa vaihtoi laatikon tehdaskorjattuun, jossa oli myös takuu. Suora lainaus heiltä tulleesta sähköpostivastauksesta:
"Emme suosittele ko.laatikko mallin korjausta. Kannattavampaa on vaihtaa suoraan tehdaskunnostettu vaihdelaatikko jolloin kaikki kuluvat osat on tarkistettu/vaihdettu ja näin välykset on paikoillaan. Tehdaskunnostettuun laatikkoon saa lisäksi koko laatikon kattavan takuun. Lisäksi auton seisoma-aika jää vain muutamiin päiviin kun korjauksessa se usein venyy viikkoihin jos laatikossa on muutakin kuluneita osia kuin laakerit. Samalla laatikon korjauksen yhteydessä on hyvä miettiä kuluneen kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän vaihtoa.

Tehdaskunnostettu vaihdelaatikko vaihdettuna n.2600 euroa. Vaihdelaatikon toimitusaika n. 2 vkoa
Kytkin (asetelma,levy ja painelaakeri/työsylinteri) ja vauhtipyörä n.700 euroa vaihdettuna."

Sanomattakin selvää, että Autokeskuksesta saamani korjaustarjouksen "2000€ laakerien vaihto ja lisää jos on muutakin kulunutta" hylkäsin samantien, kun sain Filarolta tuon vastauksen. Laatikko tuli ilmoitetussa ajassa ja vaihto kesti muutaman muun huoltotoimen kera pari päivää.. Suosittelen, jos on mahdollisuus tuoda auto pääkaupunkiseudulta Raisioon.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Omassa käyttöraadossa M32 on isoilla vaihteilla laulanut pari kuukautta ja ajattelin joulun jälkeen kiskaista mätäpesäkkeen irti. Parin tuhannen remontti ei kiinnosta (ehjänä) kolmen tonnin kotteroon, joten tutkaillaan nyt ensin itse, mitä sisältä löytyy.

(Ensi kesäksi ajattelin perustaa pihalle pikku kanalan, joten saattaa olla, että ensimmäinen askel kohti tipuystävällisen sääsuojan rakentamista on otettu. :mrgreen: )

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Oma 159 kun meni vaihdossa, oli siinä M32:lla ajettu sen reilu 170tkm eikä mitään vikaa ollut... ei oltu siinä yksilössä myöskään vaihdettu lootaa, laakereita tai mitään muutakaan. Lieneekö olleen jotenkin erikoisen kestävä yksilö vai onko M32 "varmasti hajoava" kuten TSI-moottoritkin?

Ranttall
Viestit: 218
Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
Car(s): Volvo S80 D5 AWD -09 Executive
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00
Paikkakunta: Lahti

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Ranttall »

Omassa 159:ssä myös alkuperäinen ja korjaamaton M32 ja mittarissa tällä hetkellä 158tkm. Vielä ei ainakaan oireile mitenkään *koputtaa puuta*. Vaihteistoöljyt vaihdatin heti kun auton ostin eli 120tkm kohdalla. Sama toimenpide olisi tarkoitus tehdä 180tkm uudestaan jos laatikko on silloinkin vielä ehjä ja auto minulla. Autokeskuksella tuo maksoi toissa kesänä noin 60€ niin ei mielestäni paha hinta jos sillä saa vaihteistolle lisää elinaikaa tai välttää vaikka kokonaan sen hajoamisen.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Rema »

Omalla on ajettu 145000 km, eikä vaihdelaatikko oireile, vaihdatin öljyn n. 80000 km:ssa. Ajattelin vaihtaa öljyn vaihdelaatikossa 150000 km:ssa lisäksi RVS lisäaineen. Öljy jota käytän on tehtaan suosittelema,

Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Mulla on tuossa 1,9 tupaöljypolttimessa kohta 200 tkm ja laatikko ihan kunnossa. Ei ainakaan huoltokirjassa ole mainintaa, että sille jotain olisi tehty.

Siten tuon silloin ostaessani fundeerasin, että heikkouttaan nuo ei hajoa, vaan valmistusvian takia. Jos se on ~150 tkm jo kasassa kestänyt, niin on sen varmaan silloin oltava ihan suht ok ja kestää varmaan kasassa jatkossakin :roll:

Kuitenkin jos miettii, että kuinka paljon noita laatikoita pitkin suomen teitä matkaa, niin kyllähän niitä olisi kaikki tien varret vääränään jos kaikki hajoaisivat. Helpolla vääristää fiilistä kun harvemmin kukaan ehjästä laatikosta kirjoittaa mitään, mutta niistä hajonneista kyllä varmasti jupistaan.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Monza
Viestit: 957
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Monza »

Niin, olisi mielenkiintoista tietää montako laatikkoa prosentuaalisesti on hajonnut. Toki silläkään tiedolla ei mitään virkaa ole, jos oma aski kosahtaa. 99tkm, toimii vielä, ehkäpä ohjeistan öljynvaihdon seuraavaan huoltoon.

Oliko se niin että tuo M32 laatikko on väännön puolesta siellä TBi:n speksin ylärajalla? Eli pitäisi kestää standardivääntö? Onko teidän TBi:t olleet vakioita vai "optimoituja"?

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jmi »

Käsittääkseni M32 tulee juuri siitä että max.vääntö on 320Nm ja 159 tbi:ssä maksimivääntö on 320Nm.

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja harde »

Ei siis parane optimoida, niissähän väännöt kasvaa enempi tai vähempi. Ilmeisesti myöskään pikkukierroksilla ajelu isoilla vaihteilla ei tee hyvää vaikka polttoainekuluja vähentääkin.. 8)

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Täydennyksenä vielä, että kotterossa on kilometrejä takana 362 tuhatta ja laatikkoöljyt on vaihdettu neljä kertaa. Siis ihan vaan heikkouttaan hajoaa.

Avatar
Tyytty
Viestit: 29
Liittynyt: 13 Loka 2016, 14:37
Car(s): 159 SW Tbi -13
EX 156 2.0 TS
EX 159 2.2jts
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Tyytty »

harde kirjoitti:Ei siis parane optimoida, niissähän väännöt kasvaa enempi tai vähempi. Ilmeisesti myöskään pikkukierroksilla ajelu isoilla vaihteilla ei tee hyvää vaikka polttoainekuluja vähentääkin.. 8)


Sama vääntö 1.9 jtd:ssä ja niitäkin "optimoidaan". Ei auta jos laatikko on kasattu väärin (ilmeisesti shimmauksissa ongelmia) vaikka vääntöä ei olisikaan niin paljoa. AO:n foorumeilla oli puhetta, että kestää isompaakin vääntöä tai sitten hajoaa vakionakin. Eli enemmän kiinni laatikosta itsestään kuin väännöstä.

2.2jts:ssä sama laatikko, ja nekin poksahtelee,vaikka vääntö pienempi...
Hölkkää, niin kuolet terveempänä.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Monza kirjoitti:Niin, olisi mielenkiintoista tietää montako laatikkoa prosentuaalisesti on hajonnut.
Selvästi enemmän kuin prosentti tai kaksi - veikkaan, että lukuihin saa laittaa nollan perään. Noitahan meni myös Bravoista, joita on kaikkiaan myyty Suomessa n. 1000 kpl eikä kaikki ole M32 paskalootalla eikä valtaosa paskalootan omistajista pyörinyt FTCF -foorumilla. Silti tuollakin raportoitiin useampi tapaus jo 70 tkm lukemilla.

Aika samoilla kilometreillä näyttivät porsivan, vaikka olivat kevyemmässä autossa ja 230...250 Nm (virallisesti/oikeasti) vääntävän bensaturbon parina.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja jkk »

^tuohon mukaan Opel/ Vauxhall autot. Kyllä aikamoista paskaa annetaan nieltäväksi.

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Voidaanko tästä kaikesta vetää johtopäätös, että laatikko saattaa jopa kestää jos käy tuuri ja saa hyvän yksilön? Ja samalla otat tietoisen riskin kun ostat 2.2 JTS / TBi:in :silent:
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Janne »

Jotenkin tuntuu, että se moottorin maksimivääntö ei ole tässä mitenkään syyllinen rikkoontumisiin, onhan siellä "sulakekin" välissä. Laatikossa vaikuttais olevan epätarkkuutta sisuskalujen mitoissa ja voiteluongelmaa. Hieno homma että ovat moista sontaa laittaneet autoihin...ja jopa vielä siinä vaiheessa kun ko. lootan ongelmat oli tiedossa, niin asensivat niitä TBiin. Tätä en voi ymmärtää ja olen jo aiemmin hämmästellyt.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Jos sulla on 100k laatikkoa varastossa, sä pulttaat ne kiinni.
Jos niistä 10k on paskoja ja hajoais ns. takuun alla, se on silti halvempaa ko tilata 100k uutta (ehjää).
Tietysti vois yrittää valmistajalta saada reklamoitua korjausta, mut sekään ei ole todellakaan simppeli - saatika nopea - juttu.

masteralfa
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Maalis 2012, 11:28
Car(s): 159

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja masteralfa »

Jeps.eipä tainnut öljynvaihdot auttaa .kohinaa kuuluu edelleen 5ja6 vaihteella.täytynee alkaa metsästää korjaajaa tolle.kaippa ton voi ajaa pajalle ,kun ääntä kuulunu vastta pari viikkoo jos ja kun korjaamo löytyy mennee ens vuodelle....

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Voisko tuohon M32 kestävyyteen vaikuttaa se, et porukka ajaa jollain kutosvaihteella 55km/h nopeuksia?

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Ei. Ne laatikot, joissa tuo kasausvika on, hajoavat ennemmin tai myöhemmin lähes takuuvarmasti.. Ilman kasausvikaa laatikot kestävät kuten muutkin. Korjatuissa laatikoissa sekä myöhemmissä uusissa laatikoissa on lisäksi jonkun tiedon mukaan muutamaa osaa päivitetty kestävyyden parantamiseksi. 55 km/h jurnuttaminen tuskin tekee hyvää laatikolle, mutta esim. juuri Fiat Bravoissa M32 laatikoita paukkui jo 20-30tkm jälkeen eikä tuossa kilometrimäärässä laatikkoa kyllä normaalisti ajamalla tai edes jurnuttamalla pitäisi saada rikki.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Smiik kirjoitti:Ei. Ne laatikot, joissa tuo kasausvika on, hajoavat ennemmin tai myöhemmin lähes takuuvarmasti.. Ilman kasausvikaa laatikot kestävät kuten muutkin. Korjatuissa laatikoissa sekä myöhemmissä uusissa laatikoissa on lisäksi jonkun tiedon mukaan muutamaa osaa päivitetty kestävyyden parantamiseksi. 55 km/h jurnuttaminen tuskin tekee hyvää laatikolle, mutta esim. juuri Fiat Bravoissa M32 laatikoita paukkui jo 20-30tkm jälkeen eikä tuossa kilometrimäärässä laatikkoa kyllä normaalisti ajamalla tai edes jurnuttamalla pitäisi saada rikki.
Okei kiitän infosta. Kyllähän mitä Opelin foorumeita lukee, niin noita paukkuu Astrasta, Mokkasta ja näistäkin, muttei siitä pidetä siltikään niin paljoa ääntä kuin Opelin 1.4 turbon... "kestävyydestä".

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Väärät shimmaukset hajottaa laatikon käytti sitä oikein tai ei. Väärällä käytöllä vika saattaa tulla esille aikaisemmin - saattaa olla tulematta myös...

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Linkin video osui silmään asiasta lisää infoa etsiessäni. Vinkkinä, laittakaa äänet nollille, biisi on hirvee, tai ei ainakaan sovi teemaan.. Saattaa olla, että videolla kerrotut "ominaisuudet" ovat isona lisäsyynä huonosti koottuun ja säädettyyn vaihteistoon.
https://www.youtube.com/watch?v=MR8aV_0HuzA

masteralfa
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Maalis 2012, 11:28
Car(s): 159

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja masteralfa »

Jeps alfa pajalla f40 nokialta otti auton työn alle.kestää vaan useita päiviä kun ei tahdo saada osia.
Pitäis kuulemma laatikon kestää remontin jälkeen.myös kytkin ja vauhtipyörä uusiks.no jospa tolla sitten sais ajella huoletta.7vuotta ja kaks alfaa ollut eikä ole tarvinnut korjata mitään vain huoltaa et nyt sit otti vähän takapakkia.

masteralfa
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Maalis 2012, 11:28
Car(s): 159

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja masteralfa »

No niin laatikko rempattu ja muutakin pientä fiksiä tehty.f40 hoiti hommat hyvin aikaa vaan meni 9vrk kun osia ooteltiin.mut nyt hiljainen ja sujuvatoiminen loota.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja willez »

Juuri tämän m32 takia jää 159 osto haaveeksi....

masteralfa
Viestit: 15
Liittynyt: 24 Maalis 2012, 11:28
Car(s): 159

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja masteralfa »

Joo onneksi kenenkään ei ole pakko ostaa mitään mitä ei halua/vapaus valita. eipä toi laatikko aina hajoa.edellisellä 159 jtdm.llä sama m32 150000km huoletta kaikinpuolin.mut koskaan ei näistä tiedä
mitä vastaan tulee.....

Avatar
Aquatica
Viestit: 15003
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

No, ilmeisesti ne keissit missä laakerointia (tai siis sen kireyttä) ei ole ryssitty, laatikko kestää mainiosti pitkäänkin.
Yli 300tkm monessa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tbi vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Smiik kirjoitti:Entiseen Bravoon vaihdettiin M32 vaihdelaatikko n. 100tkm kohdalla juuri 5- ja 6-vaihteilla kuuluneen kahinan takia. Auto Filaro Raisiossa vaihtoi laatikon tehdaskorjattuun, jossa oli myös takuu. Suora lainaus heiltä tulleesta sähköpostivastauksesta:
"Emme suosittele ko.laatikko mallin korjausta. Kannattavampaa on vaihtaa suoraan tehdaskunnostettu vaihdelaatikko jolloin kaikki kuluvat osat on tarkistettu/vaihdettu ja näin välykset on paikoillaan. Tehdaskunnostettuun laatikkoon saa lisäksi koko laatikon kattavan takuun. Lisäksi auton seisoma-aika jää vain muutamiin päiviin kun korjauksessa se usein venyy viikkoihin jos laatikossa on muutakin kuluneita osia kuin laakerit. Samalla laatikon korjauksen yhteydessä on hyvä miettiä kuluneen kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän vaihtoa.

Tehdaskunnostettu vaihdelaatikko vaihdettuna n.2600 euroa. Vaihdelaatikon toimitusaika n. 2 vkoa
Kytkin (asetelma,levy ja painelaakeri/työsylinteri) ja vauhtipyörä n.700 euroa vaihdettuna."

Sanomattakin selvää, että Autokeskuksesta saamani korjaustarjouksen "2000€ laakerien vaihto ja lisää jos on muutakin kulunutta" hylkäsin samantien, kun sain Filarolta tuon vastauksen. Laatikko tuli ilmoitetussa ajassa ja vaihto kesti muutaman muun huoltotoimen kera pari päivää.. Suosittelen, jos on mahdollisuus tuoda auto pääkaupunkiseudulta Raisioon.
Olen erimieltä, siinä tehdaskunnostetussa vaihteistossa on hyvin suurella todennäköisyydellä samoilla arvoilla shimmatut akselit kuin nykyisessäkin.
Asiallisesti korjattu vaihteisto on mitä suuremmalla todennäköisyydellä tehdaskunnostettua pitempi-ikäinen ja myöskin halvempi, takuukin sillä on.

Shimmauksen lisäksi toinen iso ongelma tuossa vaihteistossa on kooltaan liian pieni laakeri akselin ulkopäässä. Tälle ongelmalla ei voi mitään.

M32:sia on nyt Team F40:ssä kunnostettu reilun vuoden aikana noin 20, jokseenkin tutuksi ovat tulleet. Niissä on ollut myös muitakin laakerivaurioita kuin pelkästään tuota perinteistä alemman akselin päätylaakerin hajoamista.

Vastaa Viestiin