159 2.0 JTDm

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
freku
Viestit: 40
Liittynyt: 30 Marras 2010, 11:47
Car(s): Alfa Romeo166 2,5V6 automatic. vm2000
Alfa Romeo 156 2.0ts Selespeed Sportwagon vm 2001

159 2.0 JTDm

Viesti Kirjoittaja freku »

Onko tietoa kyseisestä moottorista? Tärkeistä huoltokohteista niinkuin nokkahihnan vaihdosta. Tarviiko lukituspaloja jne. Foorumissa aika vähän kirjoitusta ko moottorista. Olisin kovin kiitollinen vastauksista. :-D -Freku-

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 2.0 JTDm

Viesti Kirjoittaja jazma »

Ehdottaisin että otsikon voisi muuttaa koskemaan vain itse moottoria, niin saisi sen vähäisenkin keskustelun samaan ketjuun?

Vahva mutu, mutta tällä foorumilla kyseinen moottori lienee yleisempi Giulietassa kuin 159:ssä?

Kovin on vähissä muillakin foorumeilla tietous tästä moottorista.

Alla hieman kontribuutiota ketjuun viikon takaisesta sessiosta. :)

Egr-venttiilin puhdistuksen voinee myös laskea myös tässä moottorissa huoltokohteeksi.
Ohjeita etsiessäni lähimpänä jackpottia oli alfaownerin keskustelu, jossa egr-venttiilin todettiin olevan haastava irroitettava pirullisen sijaintinsa takia ja joku tiesi kertoa, että se olisi integroitu imusarjaan ja siksi sitä ei saa erikseen irroitettua.

Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi selvittää asia. Kyllä sen saa irroitettua.
Missään nimessä en sanoisi hommaa helpoksi tai asentajaystävälliseksi. :lol:
Yleisen ihmettelyn ja purkuvaiheiden hahmottumisen takia sain itse käytettyä hommaan aikaa useita tunteja.

Työjärjestys menee kutakuinkin näin:
- akku ja akkuteline irti
- suuri ilmaputki irralleen ilmaläpästä. Tulee kymmenisen senttiä rakoa.
- ilmaläppä irti (annoin olla liittimen edelleen paikallaan, ettei ole mitään mahdollisuutta kalibroinnin sekoamiselle)
- jäähdytinnestesäiliön mutterit irti (säiliötä pitää liikutella eri suuntiin, jotta saa kädelle työtilaa)
- egr-putki (venttiilin ja imusarjan välinen) irti. Taisi olla kiinni kahdella tai kolmella kuusiokolopultilla.
- egr-venttiili irti (kahdella torx-kolopultilla kiinni, joista alimman saa helpoiten irti alakautta)

143 tkm rullailun jäljiltä nokikerrosta sai rapsutella puutikulla pois. Yksikään osista ei kuitenkaan ollut lähelläkään tukkeutumista.
CRC air sensor clean tuli todettua toimivaksi aineeksi puhdistuksessa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 159 2.0 JTDm

Viesti Kirjoittaja Finest »

Valvolinen egr+turbo kliineri on myös tymäkkää tavaraa.
Vaikkei moottoriin liitykään.

Vastaa Viestiin