Boxer 1.5 säätöongelmia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
kalliais
Viestit: 856
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Olen hakannut päätä seinään jo muutaman viikon. Ei meinaa tulla mitään 33:sen säätämisestä, siten että menisi päästöistä läpi. Tällä hetkellä ihmetystä aiheuttaa kovasti korkea happiarvo n. 8-9 ja HC n. 1500. Co näyttää paikka paikoin siltä että olisi hieman laihalla n. 2%.

Tehtyä:
-jakohihnat vaihdettu (toinen nokka ihan hieman pielessä merkistä)
-kaasarit pesty ja huollettu
-uudet tulpanjohdot ja bosch super4 tulpat, sytkä merkissään 8 astetta
-puristus ja ohivuotomittaus tehty (ei merkittäviä poikkeamia, mutta ohivuotoa on kampikammioon n. 40% joka sylinterissä)

Auto käy jokseenkin mukavasti ja kulkee eteenpäin, mutta tehot tuntuu olevan hieman kateissa ja kuten sanottua päästöt ovat pielessä. Dellortoissa on 137 pääsuuttimet ja 50 tyhjäkäyntisuuttimet. Tyhjäkäyntiruuvit on n. 3,5 kierrosta auki. Kurkut on synkattu.

Mistä neuvo tähän harmittavaan pulmaan? Joku asiantuntija tai täsmäneuvo, niin homma liikahtaisi. Tuntuu että auto lähtee paaliin ihan näillä näppäimillä :drinking:

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Niitä kaasareita sai olla ruuvaamassa joka toinen viikko, itellä oli kans ongelmia säätöjen kanssa tai vispas vaihekeppii ja kone täristi, jos kunnossa ni siinä pitäis tupakki kestää pystyssä :)

Säätöihin sitä ei saanut oikeen kukaan, mut käytin kouvolan kupeessa jossain kesämökillä säädettävänä ja hyvä tuli. Katsastuksessa pomppas, meinas ajokiellon pistää, mut kääntelin taskussa olevalla ruuvarilla seokset 2 kierosta takas leima paperii ja seokset takas mis ollukkii.
Ite lähtisin siitä milloin kone käy nätisti, jollain kikkailee päästöt paperille hyviksi, kun oikeilla päästö arvoilla kone vaa vatkas, voi olla yksilö tapauksiakin.

Kerran erehyin boschit laittamaan ja kone menetti tehot puolella 3tkm jälkeen
Vuotaako pakoputki, imupuolella vuotoja?

Elä ny paaliin, perämettästä löytyy 33:n hautuumaa, pari viel mahtuu :mrgreen:

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Meillä tais kans aikanaan olla aina ongelmia leiman kanssa, kunnon lenkit piti heittää ja varmistaa, että kone kuumana.

Miten olis e85:sta tankkiin? :drinking:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kaasarien säädöt päästökoneen persuksista, leimalle, sitten säädöt sellaisiksi millä on hyvä ajella?

Avatar
Vesa AJ
Viestit: 300
Liittynyt: 09 Marras 2007, 12:55
Car(s): Alfa Brera 3.2 Q4, Alfa 159 3.2 Q4, Alfa GT 3.2, Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo GTV 2.0TS, Honda VFR, Toyota Proace / Ex Alfa 159 1.9 JTS, Alfa Romeo Sprint 1.5 QV, Alfa Romeo 33 1.7 16V, Alfa Romeo 156 2.0 TS SW, 2 x Alfa Romeo 156 2.5 V6, Alfa Romeo 147 2.0 TS
Paikkakunta: Jakkula

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja Vesa AJ »

Tere! Miten kaasuttimien kurkut on synkronoitu? Onko käytetty kunnon virtausmittaria? Boxer on erittäin herkkä tuolle.
rakkaudesta rautaan...

harde
Viestit: 344
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja harde »

Eikö pitäis olla Lodgen tulpat? Taitaa löytyä enää vain Ebaystä..

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Ngk pelas myös hyvi. Tuli patentoitua synkronointi mittari lauta pystyy, kirkasletku u mutkalle bensaa pohjalle ja hitsauslankasuuttimet välii.
Palamistapahtuma tulppakin tuli hommattua.
Oman koslan ajoin helsinkii kaasarien sääätöön, muuta eroa paljon huomannu mitä lompakko tyhjeni.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Äkkiseltään kuulostaa aika rajulta ohivuolta. Männänrenkaat? Nostaa happiarvoa ja HC:tä kun ei polta kunnolla.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

rautu
Viestit: 394
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja rautu »

Silloin kun minulla oli 33, niin kaikista parhaiten pelasi lodgen tulpilla. Toiseksi tulivat ngk:t.
Pakokaasupäästöistä bokseri ei mene hyvin läpi, niin että olisi kiva ajella. Kannattaa käydä säädättämässä arvot kohdalle ja sen jälkeen säätää sitten niin että kone käy hyvin. Itse säätelin aina sellaiseksi, että kone ei tärissyt yhtään tyhjäkäynnillä.

Toinen asia oli sylinterit ja venttiilit. Minulla oli alkuun, kun auton ostin 123000km. ajettuna, niin yksi sylinteri jo kulunut.
Kone avattiin ja sylinterit vaan hoonattiin ja laitettiin uudet männänrenkaat. Venttiilit vaan putsattiin ja uudet juurikumit. Välykset säädettiin.

Pakoputki tiivis.

rautu
Viestit: 394
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja rautu »

Piti vielä laittaa tähän sekin, että bokseri tarvii hyvät tulpanjohdot. Tuli joskus niistäkin kokemuksia ja vaikka oli uudet niin niissä oli erilainen vastusmäärä. Siloconi johdot ei pelannut oikein, niin piti tehdä itse johdot. Parhaimman käynnin saa, kun hakee metritavarana tulpanjohtoa jossa oikea kupariydin. Tai toinen vaihtoehto on, että löytää uudet alkuperäiset, jos vanhat alkuperäiset ei hyvin pelaa.

Kannattaa kokeilla myös ne, jos ovat alkuperäiset, eikä vikaa.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja Eero »

Oma 33 käy nätisti ja vetää hyvin. Katsastukseen ei ole tarvinnut tehdä ylimääräisiä säätöjä, mutta tuossa -84:ssa on toki väljemmät päästövaatimukset. Oletko tarkistanut venttiilivälykset?
Jos päädyt avaamaan konetta niin multa löytyy uudet männänrenkaat ja tarvittaessa ylikokomäntäsarjakin. Venttiileitäkin löytyy.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
kalliais
Viestit: 856
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Kiitoksia vinkeistä kaikille! Autoon tuli laitettua aiemmin silikonitulpanjohdot ja tänään laitoin uudet tulpat (Denso w22). Mielenkiintoinen ajatus ettei toimisi noilla johdoilla. Pistän korvan taakse.

Kyllähän tuo lohko jonkinverran väljä on vaikkei kilsoja olekaan kuin 125tkm. Tekisi hyvää hoonata ja rengastaa. Venttiilinvälykset tsekkasin, eikä ole niin pielessä että haittaisi. Tiukin välys oli 0,25, muuten aika normiluokkaa.

Nelossylinteri on ollut kaikista huonoin koko ajan. Sitä täytyy oikein houkutella, että olisi mukana tyhjäkäynnillä.

Synkronoitu on virtausmittarilla.

Ei sulla Eero olisi joskus asiaa tänne Karkkilan suuntaan 33:lla, niin käydään haistelemassa mulle päästölappu :D

Edit: Nelossylinterin tulpanjohdon irroittamisella on vain pieni vaikutus käyntiin. Eli jos tuosta hyvän haluaa niin koneremontti on tehtävä.

rautu
Viestit: 394
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja rautu »

Kyllä se varmaan on sama sylinteri, kuin oli minunkin autossa aikoinaan.

Kuluminen on boksereissa yleinen asia, vaikka kilometrejä ei olisi paljoa.
Koska sylinterit on vaakatasossa, niin siksi öljyn pitää olla hyvää ja paineet kohdalla.

Kannattaa ihan kokeilu mielessä mitata vaikka ne silikonitulpanjohdot.
Minulla ainakin uusissa johdoiss on ollut erikokoisia vastusmääriä, vaikuttaa siten kipinän laatuun oleellisesti.
Ei äkkiä uskoisi, mutta niin se vaan on. Kuusi vuotta tuli ajettua 33:lla aikoinaan, kesät talvet.

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja JVTL »

^ kenties kyse avv-??? Itse ajelin myös parivuotta n. 50tkm kone pelas hyvi, kytkin ja kori tuli tiensä päähän aikaisemmin. Toisessa 33:ssa olikin säätämistä enemmän. Pitäiskin kokeilla vieläkö lähtis 15v seisomisen jälkeen käyntiin, virran jakaja vaan viety parempaan käyttöön.

rautu
Viestit: 394
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja rautu »

Kyllä sama peli kyseessä, hyvä että oot pitänyt tallessa :)

Avatar
kalliais
Viestit: 856
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: Boxer 1.5 säätöongelmia

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Jaahas, ihme on tapahtunut :crazyeyes:

Päästöt osui kohdilleen. Kaikki lähti siitä kun luin Dellortojen säätöohjeen ja avasin seosruuvit reilusti auki :oops: Sitten laitoin uudet tulpat, isommat tyhjäkäyntisuuttimet ja säädin sytkän "tämän" ohjeen mukaan. Sen jälkeen olikin enää ihmetulpalla (colortune) seosten hienosäätö. Tyhjäkäynti on tasainen ja kulkee mukavasti. Edelleen hieman tehottomalta tuntuu jos pitäisi olla 102 hevosta. Mutta ehkäpä näillä eväillä voi lähteä hakemaan leimaakin...

Vastaa Viestiin