Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tervehdys,
Kirjoittelin aiheesta MiToa koskevaan ketjuun. Tavoittaisinkohan tällä aiheella tässä hieman laajemman lukijakunnan? Eli olen vaihtanut ohjaustehostimeen momenttisensorin (torque sensor), kun tehostin tippui aina silloin tällöin pois pelistä ja vikakoodit&oireet viittasivat juuri tuohon osaan. MES:ssä on kalibrointiominaisuus, mutta saan kerta toisensa jälkeen Failed to Execute -ilmoituksen ja moottorin käynnistäessä se vetää kaiken ohjauksen oikealle. Mitä teen väärin? Eri palstoja olen tässä lueskellut. Auto on tällä hetkellä ajokelvoton, mutta onneksi perheessä on toinen auto. Briteissä on useita yrityksiä, jotka korjaavat näitä ja nämä ovat varteenotettava vaihtoehto. Suomesta en ole löytänyt yhtään sellaista yritystä kuukkelilla hakiessani.

Löytyisiköhän harrastajakunnasta osaavaa tekijää/neuvonantajaa PK-seudulta tai lähistöltä?

Terkuin
Petri
Vantaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Voisko tossa olla ongelmana ohjelman versio tai käytetty kaapeli? Jotkut ELM-kopiot esim ei salli Proxy Alignmenttia tehdä - varsinkaan monet Bluetooth-versiot.

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja jamper »

Onko anturi varmasti asennettu oikein? Usein noissa pitää kääntää ratti 180ast jompaankumpaan suuntaan ennenkuin irroittaa vanhan anturin ja asentaa uuden.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitos kommenteista :-D
^^ MES ja ELM -usb piuha. Tähän asti kaikki muut ovat toimineet hyvin paitsi tämä kalibraatio. Muistelen, että MES ilmoitteli myös vanhalla anturilla ihan samaa eli Failed to Execute. Asentosensorin (position sensor) saa kalibroitua. Hmm.... olisikohan vika sittenkin piirilevyllä? Sepä olisikin mulle tekemätön paikka eli postiin brittein kosteille saarille.

^ Rattisuorassa otin tehostimen irti, sitten laite pöydälle ja vanha viallinen sensori pois jne... Siinä on ne nuolet, jotka on täsmättävä ja pois otettava lukituspinni. Eihän se rinkulakotelo mene kuin yhdellä tapaa paikkallensa. En kyllä tiiä minkä virheen olisin tehnyt. Harvoinpa olen näin kuutamolla :silly: Ei nyt ihan eka kerta mutta ... noh Poltergeist -Rellun osto oli se ihan äärimmäinen teko ...

Niin, onkohan Suomessa firmoja, jotka noita sähköisiä tehostimia elvyttelevät?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Yksi kysymys juolahti vielä ajatuksiin eli jos ostan suoraan joko tehdaskorjatun tai käytetyn ohjaustehostimen niin se on ohjelmoitava autoon. Mitä tämä tarkoittaa? Onko se yhtä kuin MES:llä proxy/can alignment vai onko se jotakin sellaista, jonka voi tehdä vain dealerilla ja heidän ohjelmistollaan?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Uskoisin sen olevan juurikin Proxy Alignmenttia. Varmaa tietoa tosin ei ole, mutta noinhan ne väylälaitteiden asennukset tehdään.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitos kommentista. Alan hiljalleen kallistua tehdaskorjatun tehostimen puoleen. Tätä seikkaa puoltaa kummasti se ajatus, että juhannuksena olisi kiva jättää tyttärelle toimiva auto käyttöön. Tehdaskorjattu tullee huomattavasti nopeammin kotiovelle kuin viallisen lähettäminen korjattavaksi ja takaisin ja näin olisi vielä aikaa tarvittaessa kiikuttaa se Autokeskukseen, SCC:lle tms... ohjelmoitavaksi, ellei se MES:llä onnistu. Aika ennen juhannusta alkaa olla niin sanotusti kortilla.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja arv »

Mikä versio sulla on MES:ta?
3.6 ei toiminut luotettavasti missään osiossa, joten downgreidasin 3.3:n. Silläkään ei onnistunut proxy alignmentista kaikki kohdat. Body computerin osalla kuulemma loppui aika kesken.
Vielä ei ole tietoa, johtuuko ongelmani virtuaalikoneesta vai MES:ta. Asentelen ensi viikolla natiivisti winkkarin tuohon MacBook Prohon ja kokeilen sillä. PerusPC:tä kun ei talosta löydy.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ Mulla on muistaakseni se viimeisin versio ja asennettuna win10 koneeseen, jonka hankin nimenomaan Alfaa varten. Maccejä talossa riittää kyllä, mutta en halunnut aloittaa virtualisointeja. Macci maccina ja winukka winukkana - tällä periaatteella mennään. Nähdäkseni tuo torque sensorin kalibrointi on ensimmäinen juttu, mikä ei onnistunut tällä yhdistelmällä :( . Proxyä en ole tehnyt, kun ohjelma ilmoittaa, notta ei tarvetta. Kohta loppuu tappelu tämän kanssa ja on tunnustettava ettei kykene... lohdullista on, että tulipa ainakin yritettyä :lol: .

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

arv kirjoitti:Mikä versio sulla on MES:ta?
3.6 ei toiminut luotettavasti missään osiossa, joten downgreidasin 3.3:n. Silläkään ei onnistunut proxy alignmentista kaikki kohdat. Body computerin osalla kuulemma loppui aika kesken.
Vielä ei ole tietoa, johtuuko ongelmani virtuaalikoneesta vai MES:ta. Asentelen ensi viikolla natiivisti winkkarin tuohon MacBook Prohon ja kokeilen sillä. PerusPC:tä kun ei talosta löydy.
Juuri tuollaista ongelmaa on, jos kaapeli ei ole yhteensopiva. Eli jos on feikki-ELM (valtaosa kiinanvehkeistä on ja niitä myö suomessakin ihan Teknik Magazinet ym).
Myöskin joillakin BT-versiolla ei onnistu, mutta kaapeloitu feikkiadapteri toimii kiltisti.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja arv »

Aquatica kirjoitti:Juuri tuollaista ongelmaa on, jos kaapeli ei ole yhteensopiva.
Omassa tapauksessani sama kaapeli toiminut aikaisemmin moitteetta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15033
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Samassa operaatiossa?
Sitten syypää ei oletettavasti kaapelissa ole.

Taustaa kuitenkin hieman tuohon väitteeseeni;
Tuossa kun itse meinasin tehdä proxy alignmenttia ennen kuin selvitin sen tarpeettomuuden, selvisi lukuisia tapauksia tuohon liittyen. Kaikki muu onnistui, paitsi proxy alignmentti. Sekin toimi melkein loppuun asti, mutta sitten body computerin tai jonkin ovitietokoneen kohdalla tuli erroria ja valitteli latenssista, ajasta tai muusta.
Melkein jokaisessa noista keisseistä syypää oli kiina-ELM, osalla bluetooth ja osalla piuhaversio - vain ihan parissa keississä itse laitteessa vika. Noissa BT-feikki-versioissa se BT-piiri hoitaa emuloinnin väylälle ja se on tehty ns. juostenkusten, osa komennoista mukamas toimii (oikeasti vaan kerrotaan ohjelmalle, että OK!) ja osa myös oikeasti toimiikin. Perusasiat siis onnistuu, mutta väylää sillä ei saanut koodattua ymmärtämään uutta laitetta - eli vaikka vaihdettu BCU, joku muista pienemmistä ohjainlaitteista tms.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköisen ohjaustehostimen momenttisensorin kalibrointi

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Ei tässä jaksa tätä casea enää vatvoa, kun auto lojuu orpona katoksessa. Tilasin kunnostetun vaihto-osan UK:sta, ja tuo vanha pitää sitten postittaa sinne (pantti). Toivottavasti tulee niin, että saan auton käyttöön juhannukseksi. Toisaalta kivaahan se paikallisjunalla on töihin puksutella ;-).

Kiitokset vertaistukea antaneille :-). Toivottavasti vaihto-osan naittaminen autoon onnistuu kevein mielin, vaikka realistina näen siinäkin mörköjä.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköisen ohjaustehostimen naittaminen autoon

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Moikka,
Muokkasin otsikkoa hieman asian edistyttyä tiettyyn pisteeseen. Näyttää vahvasti siltä, että kunnostettu ja koodattu osa saapuu tänään. Vanhan olen jo ottanut irti. Kun uusi osa (jossa on oma ecu) kiinnitetään autoon, niin mitä toimenpiteitä siihen tarvitaan? Nuo alla mainitut vai jotakin muuta vielä?

1. Tarvitseeko vanha osa jotenkin ohjelmallisesti irrottaa autosta? Jos tarvitsee niin miten se tehdään? Vai riittääkö, että se on vain napattu autosta irti?
2. Tarkoittaako uuden osan liittäminen ohjelmallisesti autoon käyttäen proxy/can -alignmenttiä?

Onnistuvatko yllä mainitut asiat MES:llä? Kokemuksia kenelläkään jonkin boxin vaihdosta autoonsa MES:ä käyttäen?
Ohjauksen nollapisteen asettaminen (Steering angle position calibration) onnistuu MES:llä anyway.

Tiedoista kiitollisena :-)
JiiPee

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköisen ohjaustehostimen naittaminen autoon

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Vaihto-osa saapui tilauksesta kahdessa päivässä UK:sta kotiovelle. Asennus osoittautui täysin Plug&Play- tyyppiseksi. Ainoastaan vikakoodit kuittasin pois ja kalibroin ohjauksen. Ei mitään muuta ohjelmallista (ei irrotusta, ei autoon liittämistä). Toimii jo toista tuntia kuin junan vessa ;-). Aika näyttää jäivätkö ne ajoittaiset ohjaustehostimen sammumiset sille tiellensä. Vielä tehtävänä on vanhan osan lähettäminen ostopaikkaan. Sen kun tekeepi niin saa panttirahat pois ja 2 vuoden takuun tehostimelle. Alfa is on the Road again 8).

Vastaa Viestiin