MCSF yli 3500rpm kierroksilla

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
kirbo
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Touko 2016, 16:34
Car(s): Alfa Romeo 147, 5d, 1.6l TS 88kW vm 2001
Paikkakunta: Kerava

MCSF yli 3500rpm kierroksilla

Viesti Kirjoittaja kirbo »

Hei,

Minulla on 2001 vuosimallin JTS 1.6L 88kW Alfa 147, jonka olen nyt vuoden omistanut ja tänä aikana konetilassa uusittu muistaakseni puolat, venttiilikansi (tai joku vastaava) ja kaikki sytytystulpat.

Viimeksi kun käytin autoa huoltoliikkeessä, kerroin heille että noin 100km/h nopeudessa moottoritiellä (noin 3200-3500rpm kierroksilla) MCSF alkaa ulisemaan ja tämä häviää itsestään heti jos nopeutta/kierroksia laskee alemmaksi. Eivät tällöin ilmeisesti löytäneet mitään vikaa mistään (jos edes tutkivat tätä), koska eivät asiasta mitään maininneet. Tekivät tällöin siis paljon muutakin: koiranluut vaihdettu, jarruvaijerit vaihdettu, pakoputken kannatin korjattu, etupyörän laakeri vaihdettu, jne mitä nyt katsastuksessa kävi ilmi että pitää korjata.
Tämä kyseinen ongelma oli kuitenkin edelleen havaittavissa auton haettuani korjaamolta, mutta ongelma hävisi kuitenkin itsestään joitakin päiviä tämän jälkeen ja siitä taas muutama viikko eteenpäin niin MCSF alkoi huutamaan noin 120-130km/h eli noin 4000rpm kierroksilla.

Tänään tämä samainen ongelma ilmaantui taas noin 100km/h ja 3500rpm kierroksilla, kokeilin myös ajaa pienemmillä vaihteilla hiljempaa ja olen ainakin itse sitä mieltä että vika toistuu tietyissä kierrosluvuissa, nopeudesta tai vaihteesta huolimatta. Täytyy esimerkiksi huomenna kokeilla toistuuko vika myös paikallaan ollessa 3500rpm kierroksilla.

En tiedä koska katti, lambdat tai ilmi on viimeksi vaihdettu, jos koskaan, mutta olen itse ainakin alkanut epäillä voisiko vika olla jossain näistä.

Havaintoja joiden oletan liittyvän tähän ongelmaan:
- tyhjäkäynti hyppii hieman noin 750-850rpm kieppeillä ja auto nykii satunnaisesti vähän, en tiedä onko normaalia vai ei
- mielestäni alle 2000rpm kierroksilla auto tuntuu aika tehottomalta (kiihdyttäminen sekä ylämäet hieman vaivalloisia), mutta noin 2500rpm eteenpäin tuntuu löytyvän vääntöä ja pystyy oikeasti kiihdyttämäänkin
- tosiaan +3500rpm kierroksilla MCSF alkaa huutamaan (puhelimen EOBD-facile sovelluksella ajon aikana graafeista huomasin että "Polttoainejärjestelmän tila" 1 ja 2 tekevät jotain piikkiä sen aikaa kun MCSF ulisee -> en tiedä liittyykö tämä vikaan ja onko tämä normaalia, mitä tämä piikki edes tarkoittaa)
- jos autoa pitää tyhjäkäynnillä esim noin 5 minuuttia, MCSF alkaa huutamaan itsestään ilman että teet yhtään mitään. sama tapahtuu useasti myös kaupungissa jos joutuu peräkkäin moniin liikennevaloihin pysähtymään muutamaksi minuutiksi ja jatkuvasti joutuu lähtemään liikkeelle
- mielestäni polttoaineen kulutus on myös normaalia korkeampi 120km/h nopeuksissa (pyörii noin 9.5-11l/100km lukemissa, muistaakseni ollut aiemmin noin 8-10l/100km). erona aiempaan on ainakin se että uudet Continentalin kumit laitettu alle, mutta eikö tämän pitäisi näkyä enemmänkin positiivisena muutoksena kulutukseen, kerta vanhat kumit olivat aika surkeassa kunnossa?

Öljyä auto tuntuu syövän (mielestäni) aika paljon, tarkkaa lukemaa en ole selvittänyt mutta hatusta heitän että noin 1L pitää lisätä noin 1000-2000km välein ja tähän on huoltoliikkeen toimesta lisätty 10w40 öljyä, jota olen sitten itsekin lisäillyt koska suosittelivat tätä käytettäväksi, mutta muistelen lukeneeni jostain täältä foorumilta aiemmin että kannattaisi siirtyä 10w60 öljyyn ennemmin. Voiko tällä olla vaikutusta noihin MCSF viesteihin? Voinko vain alkaa lisäilemään 10w60 öljyä vanhan 10w40 sekaan vai täytyykö vanhat öljyt poistaa (ja mahdollisesti myös jotenkin pestä) ennenkuin lisään uutta? Lähinnä siis onko siitä jotain haittaa jos vain lisäilen uutta vanhan sekaan? Sen nyt tiedän itsekin että parastahan olisi vaihtaa kokonaan kerralla.

Osaisiko joku arvioida missä vika mahdollisesti voisi olla tai mitä kannattaisi vaihtaa, jotta nämä haasteet saisi selätettyä? Autoa on näiden samojen ongelmien takia käytetty kahdessa eri huoltoliikkeessä useampaan kertaan eikä autolle ole koskaan tehty mitään toimenpiteitä (muutakuin nollattu vikakoodit ja mahdollisesti "todettu ettei vika toistu" mutta jatkuvasti se tuntuu toistuvan) ja rupee vähitellen "ketuttamaan" se ettei voi esim Helsingistä Tampereelle ajaa moottoritiellä edes korkeinta sallittua nopeutta ilman että auto protestoi..

Unohdin toki mainita että lähinnä cylinder misfireä tai multiple cylinder misfireä herjailee, en nyt tähän hätään muista onko ollut muita vikakoodeja, täytyy jatkossa muistaa kirjata ne kaikki ylös.

Tässä nyt yksi mikä näytti olevan tallennettuna puhelimeen toukokuussa:

Koodi: Valitse kaikki

P0300 Random/Multiple cylinder misfire detected
    Moottorin tila vian/vikojen ilmetessä
    O-02-0 Jäädytetyn kehyksen vikavkoodi P0300
    O-03-0 Polttoainejärjestelmän tila 1 Avoin silmukka (ajo-olosuhteet)
    O-03-1 Polttoainejärjestelmän tila 2 Avoin silmukka (ajo-olosuhteet)
    O-04-0 Laskettu kuormitus 40.4%
    O-05-0 Jäähdytysnesteen lämpötila 88 c
    O-06-0 Hetkellinen polttoaine % trim Bank 1 0.0%
    O-07-0 Pitkäaikainen polttoaine % trim Bank +7.0%
    O-08-0 Hetkellinen polttoaine % trim Bank 2 +2.3%
    O-09-0 Pitkäaikainen polttoaine % trim Bank 2 +2.3%
    O-0C-0 Moottorin kierrosluku 3320 rpm
    O-0D-0 Ajoneuvon nopeus 78km/h

P0303 Cylinder 3 Misfire detected

P0302 Cylinder 2 Misfire detected

P0304 Cylinder 4 Misfire detected

P0300 Random/Multiple cylinder misfire detected
    Tämän vikakoodin tila:
    Testi epäonnistui tämän operaatiosyklin osalta
    Testiä ei ole suoritettu sitten viimeisen tyhjennyksen
    Testi epäonnistunut viimeisimmän tyhjennyksen jälkeen
    Testiä ei ole suoritettu tämän operaatiosykin aikana
    Varoitusindikaattoria pyydetty

P0303 Cylinder 3 Misfire detected

P0302 Cylinder 2 Misfire detected

P0304 Cylinder 4 Misfire detected
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva



Tässä vielä tänään tallentamani graafit. Ylin graafi on "Polttoainejärjestelmän tila 1", keskimmäinen on "Polttoainejärjestelmän tila 2" ja alin oli joku "Ilmamassamittari", en muista ulkoa enkä pysty näemmä tarkistamaan sitä ilman että olen yhdistänyt auton OBD lukijaan:

Kuva
Kuva

Molemmissa kuvissa näkyy toi "piikki" polttoainejärjestelmän tilassa ja nimenomaan koko tuon ajan kuin työ käppyrä piikittää tuonne ylös MCSF huutaa.

Itse en mistään noista kuvista ymmärrä yhtään mitään, mutta toivottavasti niistä on jollekin jotain hyötyä :-D

Pahoitteluni pitkästä viestistä, halusin vain yrittää kertoa kaiken tietämäni että jos joku tämän jaksaa lukea läpi voisi mahdollisesti osata antaa jotain vinkkiä mitä kannattaisi tehdä/kokeilla.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: MCSF yli 3500rpm kierroksilla

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Vähän pilkunviilausta heti aamusta;
se ei ole JTS, vaan TS.

Pari huomiota näin ääneen;
- Aika paljon useammassa sylinterissä sytytyskatkoja - 2, 3 ja 4-pytyissä? Lisäksi yleinen sytytyskatkokoodi. Tähän kannattaneisi nyt panostaa hieman selvitystä (syy vai seuraus)?
- Heikosta alaväännöstä on itselläni 156:ssa kokemuksia (2.0TS), ainakin osasyyllinen oli pielessä oleva jako. Kulutus oli myös suhteettoman kovalla tasolla. Myös ILMI, lambda, imuvuoto voisi helposti tähän vaikuttaa (ja ainakin osa syistä voi aiheuttaa herjoja sytytyskatkoistakin).
- Öljynkulutus on kovaa - TS:lle "normaalina" voineisi pitää n. 1l/10tkm (eli öotrvaihtoväli). Öljymerkin/laadun vaihtamista saattaa kannattaa kokeilla. Hyviä kokemuksia mm. Valvoline MaxLife 10W-40:stä.
- Onko tulpat *oikeat*, ei vaan jotkut kahden euron palikat Biltemasta? Niitähän on se 8kpl TS:ssä, uskoakseni myös 1.6:ssa. 4kpl normaaleja ja 4kpl pikkusia.

Näin mututuntumalla pielessä oleva jako voisi helpostikin aiheuttaa noita ongelmia, toisaalta uskoisin silloin vian olevan päällä koko ajan eikä "vaan silloin tällöin". Jostain syystä tyhjäkäynnillä ja korkeammilla kierroksilla kuitenkin näyttää tulevan sytytyskatkoja - se harvemmin on hyvästä.

kirbo
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Touko 2016, 16:34
Car(s): Alfa Romeo 147, 5d, 1.6l TS 88kW vm 2001
Paikkakunta: Kerava

Re: MCSF yli 3500rpm kierroksilla

Viesti Kirjoittaja kirbo »

Kiitos vastauksesta. Niin siis tosiaan TS eikä JTS, joku "väsykoomaus" kun myöhään yöllä kirjoitin...

Kaikissa sylintereissä on ollut sytytyskatkoja muutaman kerran koko tämän vuoden aikana mitä olen kyseisen yksilön omistanut, mutta pääsääntöisesti vain 3. sylinteri niistä on herjannut. Useimmiten siis ainoastaan 3. sylinterissä on misfire, harvemmin on useammassa sylinterissä. Miten tuohon nyt sitten kannattaisi panostaa? Tai siis, mitä pitäisi selvitellä tai miten? Toimitan auton huoltoon ja pyydän heitä tarkistamaan jaon? Osaatko sanoa minkälaisissa hinnoissa tuollaisen korjaus pyörii?

Täytyypä kokeilla tuota Valvolinen 10W-40 sitten, josko sillä olisi vaikutusta öljynkulutukseen.
Tulpat on vaihdettu huoltoliikkeessä joten en tiedä mitkä tulpat sinne on laitettu, mutta ainakin kaikista kahdeksasta tuli lasku eivätkä olleet mitään "2e/kpl" tasoa.
Itse en ole konetilassa uskaltanut tehdä muutakuin lisätä öljyä, jäähdytysnestettä ja lasinpesunestettä, olen suosilla käyttänyt aina huoltoliikkeessä, etten ainakaan itse aiheuta enempää tuhoa.

Avatar
jnyalfa
Viestit: 86
Liittynyt: 10 Loka 2017, 12:43
Car(s): 156 2.5 v6 2001
Paikkakunta: Turku

Re: MCSF yli 3500rpm kierroksilla

Viesti Kirjoittaja jnyalfa »

Mikäs vika mahtoi olla loppujen lopuksi, vanha keskustelu mutta itsellä sama vika että 3 sylinteri ei pelitä ja lyö p3030

Vastaa Viestiin