156 jarru? Vika... Ratkaistu... Tavallaan..
Valvoja: Moderators
- nakkis
- Viestit: 589
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159 - Paikkakunta: Jkl
156 jarru? Vika... Ratkaistu... Tavallaan..
Jarrut jäivät jumittamaan ja jäähdyttyään taas vapautuvat. Diagnosoitiin vika jarrupääsylinteriin, koska vastakkaiset levyt olivat kuumat ajon jälkeeinn.. Vaihdettiin tilalle alkuperäinen boschilanen sylkkä ja auto rullasikin hienosti ekat puoli tunti, jonka jälkeen pyörät jumittuivat taas... Tällä kertaa etuöpyörät... Samalla hävisi vakkari toiminnasta?
Mitähän sit keksisi? Abs-yksikkö? Yksittäisiä pyörien sylintereitä jo elvytettiin ja katsottiin että liikkuvat..
Mitähän sit keksisi? Abs-yksikkö? Yksittäisiä pyörien sylintereitä jo elvytettiin ja katsottiin että liikkuvat..
Viimeksi muokannut nakkis, 11 Heinä 2017, 17:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[__/==\*/==\__]
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Kokeile eliminoida ABS-yksikkö pois käytöstä poistamalla sulake. Jos viat häviää tuolla, niin sit yksikkö vaihtoon. Tätä nyt koittaisin itse ensialkuun.
- nakkis
- Viestit: 589
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159 - Paikkakunta: Jkl
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Kiitokset hyvästä vinkistä. Kokeiltiin ja ei vaikutusta.
[__/==\*/==\__]
- Alfissimo
- Viestit: 8717
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Mikä on viimeisen paikka, jossa on suoritettu isompia korjauksia ennenkuin vaiva alkoi. Sieltä pääsee joskus jäljille.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- nakkis
- Viestit: 589
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159 - Paikkakunta: Jkl
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Vaiva alkoi ns. pikkuhiljaa talven jälkeen.. Aloin huomaamaan, että alfa ei rullaa enään yhtä hyvin.
Toipuessani selkäleikkauksesta, auto kävi tutulla korjaamolla jossa molemmat etusatulat herkisteltiin, putsattiin ja varmistettiin kuulemma useampaan otteeseen, että toimivat, eivätkä jää laahaamaan. Isäukko oli valmomassa tätä operaatiota mun puolesta, kun itse makasin sairaalassa. Toinen etujarruista kuulemma oli laahannut..
Nyt siis pääsylkän vaihdon jälkeen jumitukset hävis kokonaan muutaman kilometrin ajaks, kunnes yhtäkkiä palasivat ja pahenivat niin, että oli jo vaikeuksia saada koko koslaa liikkeelle. Kaikki levyt sihahti ku kokeilin ruikata vettä pullosta..
Toipuessani selkäleikkauksesta, auto kävi tutulla korjaamolla jossa molemmat etusatulat herkisteltiin, putsattiin ja varmistettiin kuulemma useampaan otteeseen, että toimivat, eivätkä jää laahaamaan. Isäukko oli valmomassa tätä operaatiota mun puolesta, kun itse makasin sairaalassa. Toinen etujarruista kuulemma oli laahannut..
Nyt siis pääsylkän vaihdon jälkeen jumitukset hävis kokonaan muutaman kilometrin ajaks, kunnes yhtäkkiä palasivat ja pahenivat niin, että oli jo vaikeuksia saada koko koslaa liikkeelle. Kaikki levyt sihahti ku kokeilin ruikata vettä pullosta..
[__/==\*/==\__]
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Tuo alkas vaikuttaa ABS-yksiköltä.
Jos olisi vähän harvemmin tapahtuvaa, vois olla esimerkiksi jarruputki pykinyt kasaan ja paineet ei pääsis pois, mut jos ihan omatoimisesti alkaa laahaamaan yht'äkkiä, niin...
Jos olisi vähän harvemmin tapahtuvaa, vois olla esimerkiksi jarruputki pykinyt kasaan ja paineet ei pääsis pois, mut jos ihan omatoimisesti alkaa laahaamaan yht'äkkiä, niin...
- nakkis
- Viestit: 589
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159 - Paikkakunta: Jkl
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Nappasin siis sille yksikölle menevän johdon liittimestään irti.
Ainakin auto ilmoitti abs not avilable go to dealer tms. ja sytytti abs- ja jonkun muun varoitusvalon. Hiekalla kokeilin ni pyörät meni lukkoon jarrutuksessa. Silti sama homma, jonkun ajan ajelun ja jarruttelun jälkeen alkaa laahata..
Jääkö se yksikkö silti jotenkin sinne taustalle vielä sotkemaan?
Ainakin auto ilmoitti abs not avilable go to dealer tms. ja sytytti abs- ja jonkun muun varoitusvalon. Hiekalla kokeilin ni pyörät meni lukkoon jarrutuksessa. Silti sama homma, jonkun ajan ajelun ja jarruttelun jälkeen alkaa laahata..
Jääkö se yksikkö silti jotenkin sinne taustalle vielä sotkemaan?
[__/==\*/==\__]
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Menikin ohi, ettei vaikutusta. Anteeksi.
Voisko alipainetehostajassa olla vika? Voiko vuotaa sieltä ja sitäkautta työntää jarrua päälle? Jarrutehostimen toimintahan on periaatteessa helppo tarkistaa: kone käyntiin ja painaa = pehmeä poljin, sammuttaa niin parilla polkasulla pitäs olla jäykkä. Sitä, mitenkä esim. vuotava moinen voidaan testata ni en tiiä... Mut voisko olla sitten siellä?
Menee aika mutuiluna kyllä nyt omalta osalta
Voisko alipainetehostajassa olla vika? Voiko vuotaa sieltä ja sitäkautta työntää jarrua päälle? Jarrutehostimen toimintahan on periaatteessa helppo tarkistaa: kone käyntiin ja painaa = pehmeä poljin, sammuttaa niin parilla polkasulla pitäs olla jäykkä. Sitä, mitenkä esim. vuotava moinen voidaan testata ni en tiiä... Mut voisko olla sitten siellä?
Menee aika mutuiluna kyllä nyt omalta osalta
- Isola
- Viestit: 2067
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Mitenkäs jarruletkut? Ne jos alkavat olla kovin pehmeät, saattavat ahdistaa ja jarru jäädä laahaamaan.
Tehostimelta saatava paine riittää kyllä työntämään nesteen työsylinterille huonosti virtaavan letkunkin läpi, mutta palautussuuntaan paine ei enää riitäkään ajamaan nestettä takaisin.
Tehostimelta saatava paine riittää kyllä työntämään nesteen työsylinterille huonosti virtaavan letkunkin läpi, mutta palautussuuntaan paine ei enää riitäkään ajamaan nestettä takaisin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Silloin kun rengas on jumissa, sen jarrusylinterin ilmausruuvia auki samalla tarkkaillen onko painetta, eli lentääkö ruuvista paineella jarruneste.
- Raikka
- Viestit: 200
- Liittynyt: 28 Kesä 2015, 18:11
- Car(s): ex;156 1.8 -03 sportwagon, GT 2.0 jts
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Tarkasta että jarrupoljin pääsee palaamaan perus asentoon, katso että polkimen ja pääsylinterin välisessä tapissa on pieni välys. Ongelma on se että jarru neste laajenee lämmetessään ja ei pääse palaamaan jarruneste säiliöön, eli pääsylinteri ei ole perusasennossa. Muutamassa vanhemmassa autossa olen törmännyt vastaavaan ongelmaan, yhdessä oli jarrupolkimen akseli ruostunut ettei poljin liikkunut herkästi ja yhdessä oli jarruvalo katkaisin jostain syystä hypännyt paikoiltaan ja esti polkimen palautumisen oikeaan kohtaan. .
Kaikkea sitä tuleekin hommattua.
- nakkis
- Viestit: 589
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159 - Paikkakunta: Jkl
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Etusatuloista kokeiltu useampaan otteeseen avata ilmausruuveja, eikä jää painetta. Silti jumin ollessa päällä, kaikissa neljässä levyssä kiehui vesi.
[__/==\*/==\__]
- Polforea
- Viestit: 11552
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Jos käsijarruton satula laahaa ilman painetta, kiteytyy vika melkeen väkisinkin satula-palat-levy -kombon tienooseen.
Täähän ei ollut millään isoilla jarruilla, eli tukirautaan nojaavien palojen ympäriltä löytynee ihan perinteinen liukuva yksmäntäsatula (en ole vielä 156:n jarruja purkanut/tutkinut, joten saa korjata jos joku kohta menee vikaan)? Tarkistuslistalle seuraavaksi liukutappien kunto ja palojen liikuntakyky tukirautaa vasten sekä laahanneiden palojen kuluvuus toisiinsa verrattuna (kuluuko ulko- tai sisäpala enempi kuin se toinen ja jos kuluu, kumpi?). Jos liukutapeista ja/tai palojen liikekyvystä ei löydy sanottavaa, on aika ottaa satula kouraan ja osiksi ja tutkia sen kunto, tarvittaessa vaihtaa tiivisteet, hioa/putsata/vaihtaa jarrumäntä ja kasata takaisin tai jopa vaihtaa koko satula (tilannetietoinen ajattelu on tässä kohtaa sallittua).
Täähän ei ollut millään isoilla jarruilla, eli tukirautaan nojaavien palojen ympäriltä löytynee ihan perinteinen liukuva yksmäntäsatula (en ole vielä 156:n jarruja purkanut/tutkinut, joten saa korjata jos joku kohta menee vikaan)? Tarkistuslistalle seuraavaksi liukutappien kunto ja palojen liikuntakyky tukirautaa vasten sekä laahanneiden palojen kuluvuus toisiinsa verrattuna (kuluuko ulko- tai sisäpala enempi kuin se toinen ja jos kuluu, kumpi?). Jos liukutapeista ja/tai palojen liikekyvystä ei löydy sanottavaa, on aika ottaa satula kouraan ja osiksi ja tutkia sen kunto, tarvittaessa vaihtaa tiivisteet, hioa/putsata/vaihtaa jarrumäntä ja kasata takaisin tai jopa vaihtaa koko satula (tilannetietoinen ajattelu on tässä kohtaa sallittua).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Paikalla
- Jarrupoljin
- Jarrutehostin
- Jarrupääsylinteri
- ABS yksikkö (ja sen ECU)
ts. vika aiheutuu jostakin noista.
- mattijus
- Viestit: 5287
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Eikö ainoat asiat, mitkä vaikuttavat kaikkiin neljään jarruun ole karkeasti listattuna:nakkis kirjoitti:Silti jumin ollessa päällä, kaikissa neljässä levyssä kiehui vesi.
- Jarrupoljin
- Jarrutehostin
- Jarrupääsylinteri
- ABS yksikkö (ja sen ECU)
ts. vika aiheutuu jostakin noista.
VMP
- Polforea
- Viestit: 11552
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Hmmmmniin, eli hellittäiskö jumi sitten kuitenkin pysähtyessä, jos kerran satulalta ei nestepainetta löydy? Kun eihän mikään noista voi pitää jarruja laahaamassa muutoin kuin jarruttamalla, eli painamalla nestettä satulaan.
Pyöriikö rengas kevyesti heti pysähtymisen jälkeen ilmaan tunkatessa vai vieläkö jumittaa?
Nesteitä on varmaan muuten pitänyt vaihtaa vähintään pääsylinterin vaihdon yhteydessä. En tiedä millaisia oireita siitä pitäisi seurata eli onko mahdollinen syypää, mutta eihän vaan ole onnistuttu sekoittaan dot5:sta muihin jarrunesteisiin?
Pyöriikö rengas kevyesti heti pysähtymisen jälkeen ilmaan tunkatessa vai vieläkö jumittaa?
Nesteitä on varmaan muuten pitänyt vaihtaa vähintään pääsylinterin vaihdon yhteydessä. En tiedä millaisia oireita siitä pitäisi seurata eli onko mahdollinen syypää, mutta eihän vaan ole onnistuttu sekoittaan dot5:sta muihin jarrunesteisiin?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- nakkis
- Viestit: 589
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159 - Paikkakunta: Jkl
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Nyt tulee pitkä sepostus tän päivän toimista. Pahoittelut kirjallisen taidon puutteesta ja ajatuksen pomppimisesta, mutta toivottavasti saa jotain selvää.
Aloitin siis tänään sillä että otin molemmat etusatulat irti ja purin palat pois, ammattimiehen "satuloiden elvytyksen jäljiltä". Molemmat palat molemmissa satuloissa takertelivat ihan kunnolla ja melkoisen viilaussessioiden jälkeen alkoivat palat liikkua niinkun pitääkin. Sanomattakin selvää liukutapeille sama homma. eivät juuri liikkuneet puoliskot. Putsaus ja kasaus. Sen jälkeen pumppailtiin sylintereitä ulos ja sisään ja välillä kokoon ja auto käymään pukeille ja jarruttelua. Kuskin puolen mäntä takertelee.. Jää laahaamaan..
Uudestaan tämän puolen satula auki ja jarrupalasta muutama milli pois, jotta mäntä tulisi vähän eri kohtaan.. Kasaus ja pyörittely&jarruttelu taas pukeilla ja vähän hinkkaa edelleen, mutta nyt pyörii jo käsin. Aina mulla "uusien palojen" jälkeen on jonkun verran hinkannu...
Eikun pyörät paikalleen ja koeajolle.. Tälläkertaa pääsin noin kilometrin kunnes taas alkoi laahaamaan. Tallin pihaan ei meinannut päästä ees ykkösvaihteella lievään ylämäkeen.. Muutama turhautunut huokaus ja päätin kuitenkin vielä kikkailla vähän messillä ennen luovuttamista, kun moisen olin saanut lainaan tälle päivälle... Abs-puolelle sisään ja kaikki neljä anturia näyttivät, että paikallaan vauhtia on 1,6km/h??
Lisäksi löytyi yksi vikakoodi pahimmin jumittaneesta kuskin etupyörästä. Oisko ollu joku abs rpm sensor wiring issue tms.
Poistin koodin ja kerroin remonttikavereille löydöstä ja että tekis mieli käydä kokeilee. Nämä naurahtivat ivallisesti ja totesivat et joku mekaaninen vikahan siellä nyt ihan selvästi on, mutta omapa on autos. Senkun käyt.
Tien päälle ja uskomatonta kyllä alfa rullaa paremmin kun koskaan ennen. Jarruttelen kunnolla ja samalla seurailen livedataa et kaikki neljä pyörän abs-anturia näyttäs about samaa nopeutta. Ajelen kaikenkaikkiaan melko rajun, lähes 20km testilenkin ja edelleen jarrut pelaa kuin unelma. Ei minkäänlaista jumitusta..
Totean että näinköhän sattu kerrankin oma arvaus kohdilleen ja lähen hyvillä mielin ajelemaan kohti kotia, kunnes noin 20km ajon jälkeen alkaa tuntua yhtäkkiä et ihan kun ei rullais enää nii hyvin.. Rupean stoppailemaan parinsadan metrin päähän, kun löytyy sopiva paikka ja melkein lyön otsikon tuulilasiin nykästessäni vapaan päälle. Joo-o.. Taitaapi taas hiukan jumia. Käyn heittelemässä vettä levyille ja joka ikinen levy sihahtaa ku kiukaalle vettä heittäs.
Laitan koneen takas kii ja messin päälle ja nytpäs ei vikakoodeja olekkaan. Ei Abs puolella, eikä moottoripuolella..
Pään raavinta alkakoon taas.. Tarkentaviin kysymyksiin pyrin vastailemaan tässä illan aikana..
Aloitin siis tänään sillä että otin molemmat etusatulat irti ja purin palat pois, ammattimiehen "satuloiden elvytyksen jäljiltä". Molemmat palat molemmissa satuloissa takertelivat ihan kunnolla ja melkoisen viilaussessioiden jälkeen alkoivat palat liikkua niinkun pitääkin. Sanomattakin selvää liukutapeille sama homma. eivät juuri liikkuneet puoliskot. Putsaus ja kasaus. Sen jälkeen pumppailtiin sylintereitä ulos ja sisään ja välillä kokoon ja auto käymään pukeille ja jarruttelua. Kuskin puolen mäntä takertelee.. Jää laahaamaan..
Uudestaan tämän puolen satula auki ja jarrupalasta muutama milli pois, jotta mäntä tulisi vähän eri kohtaan.. Kasaus ja pyörittely&jarruttelu taas pukeilla ja vähän hinkkaa edelleen, mutta nyt pyörii jo käsin. Aina mulla "uusien palojen" jälkeen on jonkun verran hinkannu...
Eikun pyörät paikalleen ja koeajolle.. Tälläkertaa pääsin noin kilometrin kunnes taas alkoi laahaamaan. Tallin pihaan ei meinannut päästä ees ykkösvaihteella lievään ylämäkeen.. Muutama turhautunut huokaus ja päätin kuitenkin vielä kikkailla vähän messillä ennen luovuttamista, kun moisen olin saanut lainaan tälle päivälle... Abs-puolelle sisään ja kaikki neljä anturia näyttivät, että paikallaan vauhtia on 1,6km/h??
Lisäksi löytyi yksi vikakoodi pahimmin jumittaneesta kuskin etupyörästä. Oisko ollu joku abs rpm sensor wiring issue tms.
Poistin koodin ja kerroin remonttikavereille löydöstä ja että tekis mieli käydä kokeilee. Nämä naurahtivat ivallisesti ja totesivat et joku mekaaninen vikahan siellä nyt ihan selvästi on, mutta omapa on autos. Senkun käyt.
Tien päälle ja uskomatonta kyllä alfa rullaa paremmin kun koskaan ennen. Jarruttelen kunnolla ja samalla seurailen livedataa et kaikki neljä pyörän abs-anturia näyttäs about samaa nopeutta. Ajelen kaikenkaikkiaan melko rajun, lähes 20km testilenkin ja edelleen jarrut pelaa kuin unelma. Ei minkäänlaista jumitusta..
Totean että näinköhän sattu kerrankin oma arvaus kohdilleen ja lähen hyvillä mielin ajelemaan kohti kotia, kunnes noin 20km ajon jälkeen alkaa tuntua yhtäkkiä et ihan kun ei rullais enää nii hyvin.. Rupean stoppailemaan parinsadan metrin päähän, kun löytyy sopiva paikka ja melkein lyön otsikon tuulilasiin nykästessäni vapaan päälle. Joo-o.. Taitaapi taas hiukan jumia. Käyn heittelemässä vettä levyille ja joka ikinen levy sihahtaa ku kiukaalle vettä heittäs.
Laitan koneen takas kii ja messin päälle ja nytpäs ei vikakoodeja olekkaan. Ei Abs puolella, eikä moottoripuolella..
Pään raavinta alkakoon taas.. Tarkentaviin kysymyksiin pyrin vastailemaan tässä illan aikana..
[__/==\*/==\__]
- nakkis
- Viestit: 589
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159 - Paikkakunta: Jkl
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Pahin jumi, tähän asti ainakin, on siis hellittänyt kyllä 30min-12h seisotuksella. Ei pyöri siis heti.Polforea kirjoitti:Hmmmmniin, eli hellittäiskö jumi sitten kuitenkin pysähtyessä, jos kerran satulalta ei nestepainetta löydy? Kun eihän mikään noista voi pitää jarruja laahaamassa muutoin kuin jarruttamalla, eli painamalla nestettä satulaan.
Pyöriikö rengas kevyesti heti pysähtymisen jälkeen ilmaan tunkatessa vai vieläkö jumittaa?
Nesteitä on varmaan muuten pitänyt vaihtaa vähintään pääsylinterin vaihdon yhteydessä. En tiedä millaisia oireita siitä pitäisi seurata eli onko mahdollinen syypää, mutta eihän vaan ole onnistuttu sekoittaan dot5:sta muihin jarrunesteisiin?
Sekä abs-purkin päältä lähtevät putket kokeiltu, niinkuin ilmausnipatkin ja kummastakaan ei painetta tosiaan löydy, vaikka jarrut jumissa onkin..
Dot4:sta ainakin ohjekirja tuohon tarjosi ja semmoista sinne on laitettu. Vanhakin on ihan kirkasta kyllä..
Tää kävi siis pajalla "jarruremontissa" kirskuvan äänen vuoksi, sillävälin kun itse toivuin leikkauksesta.. Siellä todettiin palojen olevan loppu ja toisen etumännän jumissa. Herkisteltiin ja putsattiin kuulemma siellä erityisen huolellisesti toimimaan. Isäukko oli tätä toimenpidettä valvomassa, niinkuin koitin tuolla aikaisemmissa postauksissa selittää.
Sori tosiaan, jos oli epäselvää. Tää kirjoittamalla komunikointi ei oo mun vahvimpia lajeja.
[__/==\*/==\__]
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 02 Tammi 2014, 21:16
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Alfoista en mitään tiedä mutta aiemmissa harrasteautoissa on jossain vaiheessa käynyt niin, että mikään herkistely ei enää ole auttanut vaan satulat on tarvinnut purkaa ja kuluneet osat tai satulat vaihtaa. Viimeisimmässä neljästä satulasta kolmen männät takeltelivat mutta tiivistesarjan vaihdon myötä toimivat kuten pitääkin.
- Isola
- Viestit: 2067
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
ABS:ää ei näillä tiedoilla kannata epäillä. Kun kerran ABS-yksikön liittimen irrottaminen ei lopettanut jumimista, niin se se nyt ei vain voi olla. Pelkkä ABS ei edes teoriassa pystyisikään tuottamaan jarrupainetta, ESP:n kanssa kyllä, mutta ei silloinkaan liitin irti tai moottori sammuksissa.
Kieltämättä kaikkien neljän nurkan laahaaminen yhtä aikaa heittää epäilystä pääsylinterin tai jopa jarrupolkimen suuntaan. Katsopa oikeasti huolella, että se poljin todellakin palautuu ylös aivan rajoitinta vasten. Samalla tarkastaa tietysti myös sen pääsylinterille menevän tangon nivelen, vaikka tuskin se nyt sentään osaa väljistyä. Ainakaan en ole ikinä sellaiseen törmännyt. Polkimen vajaa palautuminen sen sijaan ei olisi ollenkaan ainutlaatuista.
Tietysti on täysin mahdollista sekin, että kaikki satulat alkavat tulla tiensä päähän yhtä aikaa.
Laahauksen loppuminen auton seisoessa voisi selittyä lämpölaajenemisen purkautumisella.
Äläkä huoli kirjoitusasusta... Ainakin minusta tuo oli harvinaisen selvä kuvaus.
Kieltämättä kaikkien neljän nurkan laahaaminen yhtä aikaa heittää epäilystä pääsylinterin tai jopa jarrupolkimen suuntaan. Katsopa oikeasti huolella, että se poljin todellakin palautuu ylös aivan rajoitinta vasten. Samalla tarkastaa tietysti myös sen pääsylinterille menevän tangon nivelen, vaikka tuskin se nyt sentään osaa väljistyä. Ainakaan en ole ikinä sellaiseen törmännyt. Polkimen vajaa palautuminen sen sijaan ei olisi ollenkaan ainutlaatuista.
Tietysti on täysin mahdollista sekin, että kaikki satulat alkavat tulla tiensä päähän yhtä aikaa.
Laahauksen loppuminen auton seisoessa voisi selittyä lämpölaajenemisen purkautumisella.
Äläkä huoli kirjoitusasusta... Ainakin minusta tuo oli harvinaisen selvä kuvaus.
Viimeksi muokannut Isola, 29 Kesä 2017, 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Aquatica
- Viestit: 15114
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Myöskään en vieläkään nähnyt vastausta kysymykselle:
Alkaako tuo ihan itsestään laahaamaan vai jarruttelun seurauksena?
Pykinyt jarruletku voisi selittää yksittäisen jarrun laahaamisen jarruttelun seurauksena (kovalla paineella jarruneste menee satulalle, mutta este estää kevyellä voimalla palaavan nesteen liikkeen).
Mutta kaikkien? Silloinhan sen pitäisi olla jossakin kohti, missä vaikutusalue on koko järjestelmälle: näitähän on sitten ABS-yksikkö sekä alipainetehostin - onko muita?
Edelleen pohdin: mitenkä vuotava jarrutehostin voisi toimia? Alipaineella kerta luodaan mäntään liikettä, jotta jarrut jarruttaa. Jos tuolla on alipainevuotoa (vaiko ylipainevuotoa? vaiko häh?), voiko se aiheuttaa tuon?
Isola pohtii, että seistessä jarrupaine lämpölaajenemisen vuoksi purkautuisi - minä taas, että jarrutehostimelta katoaa alipainetehostus -> jarrut vapautuvat. Toki kovin pitkään tuolla ei normaalisti toimintaa ole sammutuksen jälkeen...
Alkaako tuo ihan itsestään laahaamaan vai jarruttelun seurauksena?
Pykinyt jarruletku voisi selittää yksittäisen jarrun laahaamisen jarruttelun seurauksena (kovalla paineella jarruneste menee satulalle, mutta este estää kevyellä voimalla palaavan nesteen liikkeen).
Mutta kaikkien? Silloinhan sen pitäisi olla jossakin kohti, missä vaikutusalue on koko järjestelmälle: näitähän on sitten ABS-yksikkö sekä alipainetehostin - onko muita?
Edelleen pohdin: mitenkä vuotava jarrutehostin voisi toimia? Alipaineella kerta luodaan mäntään liikettä, jotta jarrut jarruttaa. Jos tuolla on alipainevuotoa (vaiko ylipainevuotoa? vaiko häh?), voiko se aiheuttaa tuon?
Isola pohtii, että seistessä jarrupaine lämpölaajenemisen vuoksi purkautuisi - minä taas, että jarrutehostimelta katoaa alipainetehostus -> jarrut vapautuvat. Toki kovin pitkään tuolla ei normaalisti toimintaa ole sammutuksen jälkeen...
- Isola
- Viestit: 2067
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Minulla kävi myös tehostin mielessä, mutta en heti keksinyt järkevää vikamekanismia. Nytpä ehkä keksin: pieni vuoto polkimen puolella voisi aiheuttaa tuon. Sehän vastaa aika tarkalleen tilannetta, jossa jarrupoljin ei palaudu kokonaan.
Tehostimen vikaa voisi sulkea pois painamalla jarrua moottori sammuksissa: sen jälkeen tehostimessa ei varmasti ole alipainetta, joten vuoto polkimen puolella ei vaikuta paine-eroon. Jos vika olisi tehostimessa, laahauksen pitäisi loppua siihen.
Tehostimen vikaa voisi sulkea pois painamalla jarrua moottori sammuksissa: sen jälkeen tehostimessa ei varmasti ole alipainetta, joten vuoto polkimen puolella ei vaikuta paine-eroon. Jos vika olisi tehostimessa, laahauksen pitäisi loppua siihen.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Sakkeus
- Viestit: 390
- Liittynyt: 07 Tammi 2013, 07:30
- Car(s): AR 156 CROSSWAGON Q4 -2005
Alfa Romeo 156 2.4 jtd -00 - Paikkakunta: OULU
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Itsellä oli crossissa kans hämminkiä jarruissa nesteiden vaihdon jälkeen. Kaikki jumi ihan urakalla.
Kokeileppas kun ne alkaa laahata että nostatat jarrupoljinta ihan väkivaltasen kovasti ylös että auttaako. Itsellä piti tehostimelta pääsylinteriin menevä tanko säätää ihan hippasen lyhyemmäksi jonka jälkeen ei mitään ongelmaa ole ollut.
Jos haluaa sen nopeasti testata auttaako säätö niin pääsylinterin ja tehostimen väliin ohuet prikat, en kuintenkaan suosittele mitään reiluja koeajoja tuolla virityksellä.
Kokeileppas kun ne alkaa laahata että nostatat jarrupoljinta ihan väkivaltasen kovasti ylös että auttaako. Itsellä piti tehostimelta pääsylinteriin menevä tanko säätää ihan hippasen lyhyemmäksi jonka jälkeen ei mitään ongelmaa ole ollut.
Jos haluaa sen nopeasti testata auttaako säätö niin pääsylinterin ja tehostimen väliin ohuet prikat, en kuintenkaan suosittele mitään reiluja koeajoja tuolla virityksellä.
Kauneus on katsojan silmissä, jos alfa ei ole kaunis nii mene silmälääkäriin!
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Tehostinta voi kokeilla testata jumin aikana kokeilemalla irroittaa alipaineletku, todennäköisesti mitään ei kuitenkaan tapahdu ennen kuin jarrut jäähtyy. Pitäsi ajaa tehostimen alipaineletku tulpattuna varovasti mutta sitähän en toki suosittele varsinkaan kaupungilla tai motarilla
Toisaalta tuossa tapauksessa pitäisi sylintereissä olla pieni paine mutta se ei todellakaan paljoa tarvi että alkaa hiukan laahaamaan ja sitä painetta ei aina huomaa ilmaruuvin avaamisella, lämpö hoitaa sitten loput jumista. Tuo metallien lämmöstä joshtuva jumi sitten yleensä vapautuu jäähdyttyään sen 15-30 min.
Jos koeajolenkilllä ajelit 20 km ilman jumia, jotenkin viittaisi tuonne pääsylinterin puolelle jossa ei kaikki paineet jostain syystä aina pääse palautumaan säiliöön. Kannataa tutkia polkimen ja sylinterin välinen tanko että siinä on muutaman millin ns. löysä jolloin pääsylinterin mäntä on varmasti vapaa nousemaan ylös asti, tarvittaessa säätö.
Toisaalta tuossa tapauksessa pitäisi sylintereissä olla pieni paine mutta se ei todellakaan paljoa tarvi että alkaa hiukan laahaamaan ja sitä painetta ei aina huomaa ilmaruuvin avaamisella, lämpö hoitaa sitten loput jumista. Tuo metallien lämmöstä joshtuva jumi sitten yleensä vapautuu jäähdyttyään sen 15-30 min.
Jos koeajolenkilllä ajelit 20 km ilman jumia, jotenkin viittaisi tuonne pääsylinterin puolelle jossa ei kaikki paineet jostain syystä aina pääse palautumaan säiliöön. Kannataa tutkia polkimen ja sylinterin välinen tanko että siinä on muutaman millin ns. löysä jolloin pääsylinterin mäntä on varmasti vapaa nousemaan ylös asti, tarvittaessa säätö.
- atti
- Viestit: 715
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Meillä oli muutama vuosi sitten 156:en jarrujen kanssa vastaavaa ongelmaa. Jarrut ajaessa päälle ja vapautuivat auton ollessa parkissa.
Auto kierti muutamilla eri korjaamoilla ja tavaraa vaihdettiin, muistaakseni ensin jarrupääsylinteri, sitten lisää ihmettelyä. Lopulta tilasin käytetyn jarrutehostimen ja ongelma hävisi asennuksen jälkeen.
tsemppiä sinne...
Auto kierti muutamilla eri korjaamoilla ja tavaraa vaihdettiin, muistaakseni ensin jarrupääsylinteri, sitten lisää ihmettelyä. Lopulta tilasin käytetyn jarrutehostimen ja ongelma hävisi asennuksen jälkeen.
tsemppiä sinne...
- nakkis
- Viestit: 589
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 75 V6 `Murica 3.0 -90
159 SW TBi -12
Ex: 147,156,159 - Paikkakunta: Jkl
Re: 156 jarru? Vika... Apuja???
Kiitokset kaikille hyvistä ehdotuksista.
Tämä ratkes tälläkertaa siten, että totesin myös kyseisen yksilön helmojen (ja varmaan muunkin pohjan) aivan mädiksi. Ilmeisesti oli tehty ns. myyntifiksaus eli ruosteen päälle vaan suoraan peltiä, kittiä ja massaa..
Päädyin sitten ostamaan toisen samanmoisen, kun sopivasti löytyi läheltä ja tämä potilas jää varaosiksi..
Senverran vika vielä kehittyi, että trailerille ajaessa, viikonkaan seisonta ei enään ollut vapauttanut jarruja kokonaan. Oisko se tehostin sitten?
Itselle tästä jää jotain, mutta myytäväksikin asti palikkaa riittää. Kyselyä vaan tulemaan, jos joillekkin osille tarvis.
Leimaa olis ollu vielä puolisen vuotta ja katiskalla ajettu 288tkm. Ensirekattu 31.12.2005.
Tämä ratkes tälläkertaa siten, että totesin myös kyseisen yksilön helmojen (ja varmaan muunkin pohjan) aivan mädiksi. Ilmeisesti oli tehty ns. myyntifiksaus eli ruosteen päälle vaan suoraan peltiä, kittiä ja massaa..
Päädyin sitten ostamaan toisen samanmoisen, kun sopivasti löytyi läheltä ja tämä potilas jää varaosiksi..
Senverran vika vielä kehittyi, että trailerille ajaessa, viikonkaan seisonta ei enään ollut vapauttanut jarruja kokonaan. Oisko se tehostin sitten?
Itselle tästä jää jotain, mutta myytäväksikin asti palikkaa riittää. Kyselyä vaan tulemaan, jos joillekkin osille tarvis.
Leimaa olis ollu vielä puolisen vuotta ja katiskalla ajettu 288tkm. Ensirekattu 31.12.2005.
- Liitteet
-
- romu.jpg (154.07 KiB) Katsottu 6350 kertaa
[__/==\*/==\__]
- Garmund
- Viestit: 2138
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Varaosa 156 jtd sw:stäsi osakyselyä
nakkis kirjoitti:Kiitokset kaikille hyvistä ehdotuksista.
Tämä ratkes tälläkertaa siten, että totesin myös kyseisen yksilön helmojen (ja varmaan muunkin pohjan) aivan mädiksi. Ilmeisesti oli tehty ns. myyntifiksaus eli ruosteen päälle vaan suoraan peltiä, kittiä ja massaa..
Päädyin sitten ostamaan toisen samanmoisen, kun sopivasti löytyi läheltä ja tämä potilas jää varaosiksi..
Senverran vika vielä kehittyi, että trailerille ajaessa, viikonkaan seisonta ei enään ollut vapauttanut jarruja kokonaan. Oisko se tehostin sitten?
Itselle tästä jää jotain, mutta myytäväksikin asti palikkaa riittää. Kyselyä vaan tulemaan, jos joillekkin osille tarvis.
Leimaa olis ollu vielä puolisen vuotta ja katiskalla ajettu 288tkm. Ensirekattu 31.12.2005.
Moi,
Miuta kiinnostaisi tuosta varaosa-autostasi ahdin, takakontin verhoilun muoviosat, jos ne muovit hyvässä kunnossa ja polttoaineensuodattimen pohjassa oleva (kosteus)anturi. Pitänee tosin tarkistaa, onko ahdin samaa mallia kuin crossissa. Tai siis onko tuo 150hp koneella, silloin varmaan sama ahdin.
-Garmund.
Suoraan vaan suoraa