159 käyntihäiriö

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Juha_V
Viestit: 20
Liittynyt: 07 Heinä 2012, 13:31
Car(s): Giulia JTDm, 159 TBi
Paikkakunta: Helsinki

159 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Juha_V »

Moi!

Ihan ensiksi pahoittelut että en nyt käyttänyt hakua ennen kuin kirjoitin. Adrenaliinia on kehossa ja tilanne päällä ja arvelen, että foorumin asiantuntijoilta löytyy varmasti lisätietoa ongelmaan.

Tilanne on siis seuraavanlainen: olemme Saksan reissulla 159:llä (2.4 JTDm). Tapahtumat saivat alkunsa eilen Odensessa Burger Kingin pihaan kurvatessa, auto nykäisi kerran ja samalla syttyi check engine-valo sekä kaikki ABS:n liittyvät herjat tulivat esiin (ABS, VDC, hill holder jne). Seuraavalla startilla ABS herjat poistui, mutta check engine jäi. Auto toimi kuitenkin normaalisti joten jatkoimme ajamista ja illalla check enginekin sammui ja majoituimme yöksi Neumünsteriin. Tänään sitten jatkettiin kohti Berliiniä ja heti kohta Hampurin jälkeen Alfa alkoi aiheuttaa ylimääräistä ohjelmaa. Nykäisi muutaman kerran autobahnilla ja samat herjat tuli ruutuun kuin eilen, mutta lisäksi: polttoainemittari teki muutaman holtittoman ylös-alas liikkeen ja sitten putosi ihan nollille, samalla polttoaineen varoitusvalon alkaessa vilkkua. Auto ei myöskään toiminut enää normaalisti, vaan veto päällä oli melkoinen nykiminen/tärinä. Huomasin, että tärinä helpotti mikäli kierrokset piti noin 2500:ssa tai yli. Auton huiput olivat tässä vaiheessa noin 120 km/h. Koska se kuitenkin kulki eteenpäin niin ajamista jatkettiin ja Berliiniin päästiin. Kerran ruuhkassa seistessä dieselmittari palasi toimintaan ja liikkeelle lähdettäessä nykiminen oli poissa, palatakseen kuitenkin hetken päästä takaisin. Tästä päättelen, että mistään mekaanisesta viasta ei ole kyse?

Nyt siis askarruttaa seuraavat seikat:

1) mistähän mahtaa olla kyse? Autossa oli viime talvena pari kertaa ABS ongelmaa (nykäisy, ABS herjat ruutuun mutta toimi normaalisti sen jälkeen). ABS valo sammui tuolloin parin viikon päästä ja auto on toiminut tämän jälkeen moitteetta 15000 km. Koska autolla pystyy auttavasti ajamaan, niin uskallanko ajaa sen Baltian läpi takaisin kotiin ja laittaa kuntoon sitten?

2) jos vastaus em. kysymykseen "uskallanko ajaa" on ehdoton ei, niin onko kellään arvon foorumilaisella kokemusta Alfan korjauttamisesta Berliinissä tai sen lähiympäristössä eli olisiko jotain suosituksia korjaamosta tms?

Vastauksista etukäteen kovasti kiittäen, Juha

Avatar
Maunu
Viestit: 3490
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tämä on nyt ihan arvailua:

Huono akku voi tehdä kaikenlaista herjaa, varsinkin mittariston sekoamista.
Jos kyseessä on automaattivaihteisto niin jonkun verran on ollut ongelmia laatikon maadoituksen kanssa. Tästä voisi johtua abs:n sekoaminen.

Rikkinäinen abs anturi voi aiheuttaa pienen nytkähdyksen kun vika tulee päälle. Ainakin omassa autossa teki niin. Käyntiin tuo ei kuitenkaan vaikuta.

EGR jos jumittaa auto ei jaksa vetää kunnolla ja sytyttää moottorihäiriövalon.


Oma mielipide asiasta: Kannattaa pysähtyä jonkun korjaamon pihaan ja pyytää obd testiä. Tuskin maksaa mahdottomasti ja silloin tietää mikä on vialla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Juha_V
Viestit: 20
Liittynyt: 07 Heinä 2012, 13:31
Car(s): Giulia JTDm, 159 TBi
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Juha_V »

Manuaalivaihteisto on kyseessä. Akkua vähän itsekin arvelin ja sen takia en uskaltanut sammuttaa sitä kertaakaan ongelman ilmettyä ennen kuin perillä, mutta täällä kokeiltaessa startti pyörittää entiseen malliin ärhäkästi ja hyvin lähtee käyntiin. Boottaus ei kuitenkaan korjannut ongelmaa miltään osin.
Akkuna tässä on pari vuotta vanha Exide.

Taidan viedä sen johonkin paikalliselle pajalle OBD testiin niin tulen viisaammaksi.

Sitä ennen ehkä pari :drinking:

Avatar
Polforea
Viestit: 11263
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Polforea »

ABS-herjojen yhtyessä moottoriongelmiin tulee ensimmäisenä mieleen maa- tai akkuvika. Lisäksi, kun helikopterivalo on ilmoittanut olemassaolostaan, kannattaa autosta lukea vikakoodit.

Enstemmäisenä tulisi mieleen tarkistaa akun napojen kiinnitys (se pikalukitus!) ja (ellei mukana jo ole) poimia lähimmästä paikallisesta motonetista vikakoodinlukija ja yleismittari sekä piuhaa. Piuhan avulla saa leivottua mittarin kiinni suoraan akkuun, moottoriin (maadoitus) jne niin, että jännitelukeman näkee ajaessa. Jos nykäistessä esim. moottorin maapotentiaali nousee, syynätään moottorin maakaapelia.

...jaa, Maunu ehti ensin. Joo, ei ole huono idea myöskään ulkoistaa tuota koodinlukua.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pätkivä kontakti akulle aiheuttaa tuollaista ainakin vanhemmassa (156 2.4JTD 10v). Siinä oli jalka poikki akun plus-navasta, piilossa pultin alla, joten vika hyvin hämärästi joskus paikalla, joskus ei. Selvisi kun piuhaa sitten vähän enempi repi...
Ja ylipäänsä sähkökatkos sotkee nykyauton aivot todella tehokkaasti aiheuttaen aivan mitä tahansa sähkölaitteeseen liittyvää ongelmaa. Ei pidä unohtaa, että suuttimet toimivat sähköllä - pätkivä sähkö pätkii myös suuttimien ohjausta herkästi, joka aiheuttaa jos jonkinmoista ohjelmaa. Se selittäisi myös mittariston sekoilut ja jarrujärjestelmiin liittyvät vikailmoitukset. Sopivalla hetkellä kontakti taas on hyvä, jonka seurauksena toiminta palaa normaaliksi (tai lähemmäs normaalia).

Eli ei siis mitään uutta, kunhan omia havaintoja vastaavista ongelmista, kuin mitä tuossa jo parissa viestissä on sanottukin.

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: 159 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Ja kannattaa tarkistella se moottorin yli ecua kohti kulkeva helvatin paksu johtonippu.
Johtonipulla on joskus taipumus hiertyä puhki moottoria vasten hangatessaan. Puhki hankautuneena aiheuttaa Ihan Mitä Sattuu vikakoodeja :-D
Helppo fixata jos siitä kiikastaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1930
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Sähköpuolelle annan äänen täältäkin, mutta jos kerran suunta on kohti Puolaa, niin suosittelen etsimään sieltä sopivan korjaamon. Osaavat oman kokemuksen perusteella korjata hyvin ja merkkipuljunkin laskutus on aivan naurettavan halpa.

Avatar
Juha_V
Viestit: 20
Liittynyt: 07 Heinä 2012, 13:31
Car(s): Giulia JTDm, 159 TBi
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Juha_V »

No niin,
kävin paikalliselta ATU:lta ostamassa obd2-skannerin ja auto antoi seuraavaa virhekoodia:

P0204 - Injector Circuit Malfunction - Cylinder #4

Samalla muistin, että edellinen omistaja mainitsi autoa ostettaessa vastaavia ongelmia olleen ja ne oli saatu kuntoon kiristämällä nippusiteillä suutinten sähköliittimiä suuttimiin päin. Otin siis nelospytyn liittimen irti, vähän kontaktisprayta siihen, liitin kiinni ja uusi nippusidekiristys. Tämän jälkeen vikakoodin nollaus ja ongelma oli poissa.
Kotimatkalla toimi jonkun aikaa hyvin mutta vika uusi eikä pysynyt enää pois päältä vikakoodin nollauksella.

Ajoimme auton vikatilassa Tallinnaan. Ajaminen sujui ihan kohtalaisesti jos pystyi vetämään tasaista 90 km/h nelosella tai tasaista 110 km/h vitosella.

'Pasi':lla näyttää projektiosastolla olevan vähän vastaavanlaista haastetta..
kummasta päästä 159:n pytyt aletaan laskemaan? Itse oletin niin, että äärimmäisenä apukuskin puolella olisi numero 1.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: 159 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo, vasemmalta oikeelle edestä katsottuna se numerointi.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: 159 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Ääni maadoitukselle täältäkin, kun viat on noin monissa järjestelmissä.

Irrelevantti huomio. Mulla meni tallinnan markettidiisselistä suutin tukkoon ja elpyi vatsa suomessa normaaliksi. Eli sain ajella jyristävällä ja täristävällä paskalla 8000km. Suomessa käynti normaali ja korjausarvot taas lähes normaalit kun ne roadtripillä oli 6 paikkeilla (hyväksyttävä max 2).
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Vastaa Viestiin