Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Siitä lähtien kun keskustelin erään palstalaisen kanssa viime viikolla, on lastutuskiima ollut suhteellisen kova. 590 eurolla saisi diesel Giuliaan + 60 hv ja + 70 Nm Squadra Tuningilta Dynamic modeen. Normal ja Advanced Efficiency pysyvät ennallaan. Tehon ja väännön lisäys ovat mitoitettu niin, että voimalinja kestää ne.

Pros:
+ hupikerroin kasvaa
+ hymy levenee

Cons:
- mitä jos...?
- hymy hyytyy?

Mitä omakohtaisia kokemuksia tai faktapohjaista tietoa porukalla on kunnollisesta lastuttamisesta? Fiktiota, "hirveen laitonta" jne en hirveästi kaipaa.

Jontte

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Pelkkää positiivista sanottavaa. Tosin 159 kanssa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pussihousu pappa sanoo... pidä vakiona niin sillä ajaa hyvin pidettynä sen 500 tkm,,,, vakiota hyvää yksilöä ainakin minä haen parin kolmen vuoden päästä.. 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja _rico »

Säilyykö takuu, jos lastuttaa?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Moottorin ja voimansiirron takuu lakkaa.

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Pasi kirjoitti:Pelkkää positiivista sanottavaa. Tosin 159 kanssa.
Kenen lastu?

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ei ny niikää "lastu", mut ohjelmoinnin suoritti https://www.ikatech.fi/
Viimeksi muokannut Pasi, 27 Elo 2017, 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja jkk »

Jos haluaa paremman Suorituskyvyn "lastulla" niin eikös oikeastaan toimivin ole ihan oikea moottoriohjauksen ohjelmointi, eikä nuo kaikenmaailman huuhaa tehoboksit ja muut plug & play viritykset?

Itse en laittelisi mitään tollasia takuun alaiseen autoon.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Eipä taida squadra tuning mitään "huijausbokseja" myydä. Kyllä sieltä tulee uusi ohjelma moottorinohjaukseen.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
JaniW
Viestit: 878
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
+ Penari
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Mikähän ohjelmoinnin vaikutus on päästöihin ja/tai DPF:n elinikään? Vähän sen puoleen arveluttaisi tehdä noin uuteen autoon.
CARF0869

Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Rauta »

On kyllä ollut samanlaisia ajatuksia täälläkin, mutta ajattelin odottaa takuuajan loppuun ennenkuin ryhdyn mihinkään toimiin. Mutta hyvä jos joku uskaltaisi niin saisi kuulla kokemuksia 8)

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Pasi kirjoitti:Pelkkää positiivista sanottavaa. Tosin 159 kanssa.
Lähes pelkkää negatiivista sanottavaa -tosin 159:n kanssa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Finest »

Celtic Tuning:in ohjelma oli itselläni mietinässä Bravoon (120->184hp, väitetty lisäys).
Näyttää Giuliaankin jotain löytyvän.
Päädyin kuitenkin boksiin kun hinta oli n. 15% ohjelmoinnista.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Lastuttaa :mrgreen:

Lastutettuja turbokoneita, sekä bensa että dieselvekottimia ajaneena väittäisin että lastu ei hajota autoa vaan käyttäjä. Väärät öljyt, huollon laiminlyöminen ja kylmnä kenkiminen on hyväks todettu mikäli haluaa vaihtaa moottorin. Kyllä se kone kestää maltillisen lastun mikäli se on kestääkseen vakiotehot puoli miljoonaa kilometriä. Paremmat öljyt ja useammin öljynvaihto lienee kuitenkin paikallaan. Eikä oikeastaan häviä mitään ellei riitauta kytkinjumppaa tms autokeskuksella jolloinka oikeudessa autokeskus toteaa että auto on viritetty joten ei korvaa.
Through difficulties to defeat

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Tiige kirjoitti:^Eipä taida squadra tuning mitään "huijausbokseja" myydä. Kyllä sieltä tulee uusi ohjelma moottorinohjaukseen.
Jep, uusi ohjelma samalla versionumerolla kun alkuperäinenkin. Eli ei näy testerillä. Käytin "lastuttamista" kansanomaisesti(?)

hjpp kirjoitti:
Pasi kirjoitti:Pelkkää positiivista sanottavaa. Tosin 159 kanssa.
Lähes pelkkää negatiivista sanottavaa -tosin 159:n kanssa.
Mitä negatiivista? Kenen tuotteella / ohjelmalla / lastulla / boksilla / härvelillä?
Naamapalmu kirjoitti:
Lastutettuja turbokoneita, sekä bensa että dieselvekottimia ajaneena väittäisin että lastu ei hajota autoa vaan käyttäjä. Väärät öljyt, huollon laiminlyöminen ja kylmnä kenkiminen on hyväks todettu mikäli haluaa vaihtaa moottorin. Kyllä se kone kestää maltillisen lastun mikäli se on kestääkseen vakiotehot puoli miljoonaa kilometriä. Paremmat öljyt ja useammin öljynvaihto lienee kuitenkin paikallaan.
Aikalailla samantapanen käsitys alkanu muodostua. Nykymoottoreillahan toi on aika tavallista, että eri tehoversiot tehdään vaan ohjelmalla. Mekaanisesti koneet ovat identtisiä. Luin Squadran nettisivun juttuja kuukkelikääntäjän avulla. Olivat päätyneet siihen johtopäätökseen, että 180 hv versio on "downtuned" versio diesel Velocen 210 hv koneesta. Ja bensaturbosta saavat ulos saman 280 hv kun 2.0 bensa Velocesta.

Kai tässä pitäis yrittää laittaa jäitä hattuun. Mutta elämä on... Toi ei ole edes mun auto, vaan leasingfirman... :roll:

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Juhako kirjoitti:Leasing auton lastuttaminen, varmaan ajoneuvon omistajallakin on jokin mielipiden siihen.
Meinaakko? :lol: Saattaahan niillä olla joku mielipide...

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Toi oli hyväntahtoinen kommentti. En minä ole mitään tekemässä, ainakaan vielä, vaan halusin kuulla perusteltuja mielipiteitä ohjelmoinnista. Mieluiten kokemus ja faktaperäisiä. Kyllähän tyhmempili, jopa minä, ymmärtää että tässä tilanteessa ohjelmointi olis kaikkea muuta kuin suoraviivainen asia. Siksi en lysynyt saako liisarin lastuttaa. :)

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Onkos kellään muuten tietoa ohjelmista / laitteista joilla voi ladata olemassaolevan ohjelman ulos ja ladata uuden olemassaolevan ohjelman sisään.

Siis pelkkä flashäys työkalu, ilman remappi toimintoja.

Mulla on auton alkuperäinen softa tallessa joka olis kiva pystyy lataa takas autoon tarvittaessa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^159:n kanssa voisi sopiva taikasana hakukoneisiin olla MPPS.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

jkk kirjoitti:Jos haluaa paremman Suorituskyvyn "lastulla" niin eikös oikeastaan toimivin ole ihan oikea moottoriohjauksen ohjelmointi, eikä nuo kaikenmaailman huuhaa tehoboksit ja muut plug & play viritykset?

Itse en laittelisi mitään tollasia takuun alaiseen autoon.
Täysin samaa mieltä. Ohjelmoinnista on minulla kokemusta 3 auton verran-2 Fiiua ja yksi Alfa. Kaikki toimivat, kuten kuuluukin. Tärkeintä on, että ohjelmoinnin suorittaa ammattitaitoinen firma, harrastelijoitakin löytyy, siitä on minullakin kokemusta. Ja ohjelmointikin tosiaan takuun jälkeen, niin ei tule ongelmia.

e: tuo 60Hp tehonlisäys vaikuttaa optimistiselta, tuskin tulee toteutumaan, ainakaan turvallisesti. Minulle saatiin omaan Giulietta MA:han 21 HP lisää ja sanottiin, että enempää ei saa. Tuskin tuo diisseli poikkeaa oleellisesti tehonlisäyksen suhteen.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Polforea kirjoitti:^159:n kanssa voisi sopiva taikasana hakukoneisiin olla MPPS.
Hirmu kallista. Ajattelin että olis joku "tyhmä" ohjelma/palikka hintaluokassa max. 400€
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No jos vaikka tuosta, niin selviää ihan karvan alle 400e. Vähän toki tekee tiukkaa, että kehtaako noin kallista palikkaa ihan kokeeksi ostaa :silly:

http://www.ebay.co.uk/itm/MPPS-V16-ECU- ... 1861759890
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja hjpp »

JontteB kirjoitti:
Mitä negatiivista? Kenen tuotteella / ohjelmalla / lastulla / boksilla / härvelillä?
Ensin meni kytkin ja sitten meni kansi. Dieseliä paloi ristiriitaisesti: vanhoilla suuttimilla runsaasti ja uusilla ei juuri mitään.
No kyllä se lotja silloin kulkikin hyvin.
Boksi taisi olla Novitecin.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

^kytkin on kuluva osa. Mutta tuo kansi on hieman huolta herättävä. Minkälaisia teholukemia siitä irtos ja halkesko kansi vai paloiko pahvi?
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei noilla maltillisilla virityksillä mitään pitäis rikki saada. Jos ei siis alkujaankin ole jo rikki (esim. ne suuttimet...). Toki kytkin voi antautua, mutta niin se tekee jossain vaiheessa joka tapauksessa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1910
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kansi halkesi.

Juu, onhan kytkin kuluva osa, mutta eipä se vaan jaksanut pitää kiinni. Muutaman kerran kun se huitaisee tyhjää lisätehon kanssa, niin olisin melko vakuuttunut, että sen käyttöikään viritys vaikutti lyhentävästi. Ja tämä ei sitten tapahtunut millään 1300 kierroksen vedätyksellä.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Celticin mainospuheet on todella optinistisia mutta dynotuloksia ei löydy. Suhtautuisin lupauksiin suurella varauksella. Lisäksi pelkän teholukeman lisäksi käytös on tärkeä. Viiden millin kaasunpainalluksella tapahtuva "all-in" on kyllä tehokkaan tuntuinen mutta arjessa tuskaa. Kovastipaljon positiivista olen kuullut Lappeen Rannan suunnalta Erikoismoottori.fi -nimisestä kotimaisesta paikasta.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Juuri tähän minäkin viittasin. Kun aikoo teettää ohjelmoinnin, niin pitää olla mittauspöytäkirja saatavana mukaan Näiden lupailijoiden asiakkaalle. Ei kannata viedä autoaan firmaan, josta ei ole saatavana kirjallista todistusta tehonlisäyksestä ja väännönlisäyksestä. Lupaukset jäävät lunastamatta ja asiakas tyhjän päälle.

Avatar
JontteB
Viestit: 296
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 14:09
Car(s): 166 3.0 -99
75 2.0 -86
33 1.5 TC -86

Ex: Nuovo Giulia Veloce, Maserati QP Automatica -07, Nuovo Giulia, 156 2.0 JTS SW
Muut: Lantikka, Jaguar XJ ja KTM Adve (myynnissä)
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja JontteB »

Nythän tähän tuli hyvää keskustelua! Squadralla on sivuillaan käyrät ja taulukot. Ja juttu kuulostaa kuukkelikääntäjän kautta uskottavalta. Siis kuulostaa, eihän sitä tiedä... Muutaman kommentin löysin missä niistä puhuttiin asiansa osaavina.

PItäis varmaan siirtyä kattomaan mopovarusteita niin ehkä hellittäis tää Guilian kutitteluhalu. Ja siihen autta sekin että 166:nen on taas priimakunnossa! :-D

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Käppyröitä nyt piirtää nettiin vaikka kuinka paljon. Eri juttu sitten on kun se oma yksilö käy rullilla ennen ja jälkeen softan muuttumisen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Polforea »

...ja turbokoneen kyseessä ollessa vetää mieluummin vaikka 3 vetoa putkeen kovalla jarrulla, että pako- ja ahtolämmöt ehtii nousta sinne missä ne oikeasti ovat vähän reilummassa vedossa, niin tietää mitä tasoa se auto pystyy ylläpitämään.

Hyvä (ei aukoton, mutta hyvä) nyrkkisääntö "samantasoisissa" (yleensä vakiorauta, irti se mitä järkevästi saa) virisoftissa on, että realistisin ja käytännössä todennäköisesti pätevin on se, joka lupaa vähiten.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Erityisellä varauksella suhtautuisin kaikkiin sellaisiin firmoihin jotka lupaavat yhtään mistään vaparista yhtään mitään muuta kuin pari kolme prosenttia.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja jkk »

Tulipas tässä mieleen, tällainen kyssäri. Mites sitten kun ohjelmoitu auto menee huoltoon ja siihen tehdään päivitykset sun muut, niin mitä käy tuolle kalliille virisoftalle?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

jkk kirjoitti:Tulipas tässä mieleen, tällainen kyssäri. Mites sitten kun ohjelmoitu auto menee huoltoon ja siihen tehdään päivitykset sun muut, niin mitä käy tuolle kalliille virisoftalle?
jos moottorinohjaus päivittyy niin hävinnee tuo virisofta.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

^päivityksen yhteydessä katoaa. Sattuneesta syystä omassa vääränmerkkisessä on softa kapulalla hanskalokerossa
Through difficulties to defeat

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Moottorinohjauksen päivitys ei ole ihan tavanomaista normihuollossa. Yleensä ei tehdä sellaisia päivityksiä joissa softa katoaa, ainakaan asiakkaan tietämättä. Purkissa on ns. vääränlainen softa niin ylikirjoitus ei välttämättä onnistu suoraan. Joissain merkeissä virisoftasta jää jälki tehtaan tietokantaan osimoilleen heti kun piuha lyödään kiinni.

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Squadran lupaukset ainakin oman kokemuksen perusteella pitivät 1.6TS:n osalta kutinsa. Ja auto oli dynossa ennen ja jälkeen.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

TeroPee kirjoitti:Moottorinohjauksen päivitys ei ole ihan tavanomaista normihuollossa. Yleensä ei tehdä sellaisia päivityksiä joissa softa katoaa, ainakaan asiakkaan tietämättä. Purkissa on ns. vääränlainen softa niin ylikirjoitus ei välttämättä onnistu suoraan. Joissain merkeissä virisoftasta jää jälki tehtaan tietokantaan osimoilleen heti kun piuha lyödään kiinni.
Tässä lienee merkkikohtasia eroja. Esim. Takuunalaisten volvojen päivitys kuuluu huoltoon joten mikäli ei halua menettää virisoftaansa täytyy muistaa kertoa mekaanikolle. Mutta fca huollon osalta mulla ei oo mitään tietoa.
Through difficulties to defeat

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja jkk »

^kaikissa alfoissa mitä mulla on ollut, niin huoltoon on kuulunut järjestelmän tsekkaus ja päivitys tarvittaessa, lukee siinä merkkihuollon autokohtaisessa huoltoselosteessa.

Hondamies
Viestit: 51
Liittynyt: 17 Joulu 2016, 20:02
Car(s): Alfa Romeo Giulietta T-jet -12
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Hondamies »

Mulla on Giulietassa kiinni Bluespark automotiven tuningboxi. Valitsin kyseisen firman, koska he ovat aika erikoistuneita Abarthin moottoreihin ja Giulietassahan on Fiatin T-jet. Johdot menee ahtopainetunnistimeen ja bensansuihkutus järjestelmään kiinni. Kaverit sieltä päin sanoi, että tehojen nosto on sen verran, ettei ylirasita vakio-osia. Polttoaineena tietenkin pitää olla 98 nakutusta varten ja säännöllisemmät öljynvaihdot olisi viisasta. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen Boksiin!

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Pasi kirjoitti:Onkos kellään muuten tietoa ohjelmista / laitteista joilla voi ladata olemassaolevan ohjelman ulos ja ladata uuden olemassaolevan ohjelman sisään.

Siis pelkkä flashäys työkalu, ilman remappi toimintoja.

Mulla on auton alkuperäinen softa tallessa joka olis kiva pystyy lataa takas autoon tarvittaessa.
Mä aattelin ratkaista samankaltaisen dilemman parilla extra eculla. Pari eri virisoftaa ja orkkis omissa ecuissaan. Ecut on - koodaamiset pitää vaan teettää. Yli 4 maksaa, mut sis ärhäkkäämmän softan (kai) siihe ikatekkiin nähe.

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja legza »

Erään toisen merkin kokemuksia lastuttamisesta, kyseessä turbo diesel, takuu aikana: Takuu ei rauennut, jos ei kerro lastutuksesta, tiedä sitten miten muilla merkeillä asia havaitaan? Kun merkkihuollossa päivitetään moottorinohjaus, saa uudelleen käyttää ohjelmoitavana ilmaiseksi ja suositeltiin, että annetaan päivittää merkkihuollossa. Kyseisessä autossa tuli satunnaisesti vikakoodi liiallisesta ahtopaineesta, mutta tosiaan vaan tietynlaisessa kiihdytyksessä. Tämä syy miksi miksi moottorinohjaus mm. päivitettäisi varmaankin "takuu" korjaukseen vietäessä :lol: . Kyseinen päivitys tuskin tuota raja-arvoa muuttaa höllemmäksi tai mistä sitä tietää, mutta tässä vaiheessa tiesi mistä oli kysymys. Polttoaineen kulutukseen ei ollut ilmeisesti vaikutusta, mutta lisääntyneestä tehoreservistä oli selkeää hyötyä.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Jos ohjelmoidun auton antaa vaihdossa autoliikkeelle, niin mikä on mielestänne oikea tapa toimia? Autossa ei ole takuu voimassa.

1. Ei sano, että auto on ohjelmoitu.
2. Käy palauttamassa alkuperäisen softan ennen kauppoja.
3. Ilmoittaa liikkeelle, että autossa on ohjelma ja että annetaanko olla vai käydäänkö palauttamassa vakioksi.

Kokemuksia? Vaihtoehto 3 olisi rehdein, mutta pelkään että voi huonossa tapauksessa vaikuttaa hyvitysarvoon negatiivisesti. Tai sitten ei.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Minä olen käyttänyt tapaa 3. Se on mielestäni ollut ns. reilu peli, kerrotaan rehellisesti mistä tehdään kauppaa. Samalla vaivalla olen kiertänyt myyjän kanssa auton läpi ja osoittanut sormella ne kiveniskemät yms, mitä suurin osa ihmisistä ei huomaa. Ei tarvi jälkikäteen marista että olisi muka kusetettu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JanV
Viestit: 930
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja JanV »

Vaihtoehto 3 suosin.
Lähes jokaiselle automyyjälle ohjelmoidut autot ovat hyvin tuttu juttu, mutta hyvin monesti haluavat sen vakioksi jolloin heille ei tule siitä vastuuta.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1559
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Kiitos, ehkä tuo vaihtoehto 3 on paras lähestymistapa. Tuntuu vain, että ei liikkeitä hirveästi kiinnosta auton kunto. Hyvitystarjoukset tehdään näkemättä autoa puhelimitse tai sähköpostitse: riittää kun tietää kilsat ja onko kahdet renkaat.

Avatar
HANU
Viestit: 1211
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja HANU »

Cloverleaf kirjoitti:
21 Marras 2022, 20:50
Jos ohjelmoidun auton antaa vaihdossa autoliikkeelle, niin mikä on mielestänne oikea tapa toimia? Autossa ei ole takuu voimassa.

1. Ei sano, että auto on ohjelmoitu.
2. Käy palauttamassa alkuperäisen softan ennen kauppoja.
3. Ilmoittaa liikkeelle, että autossa on ohjelma ja että annetaanko olla vai käydäänkö palauttamassa vakioksi.

Kokemuksia? Vaihtoehto 3 olisi rehdein, mutta pelkään että voi huonossa tapauksessa vaikuttaa hyvitysarvoon negatiivisesti. Tai sitten ei.
Ehdottomasti vaihtoehto 3.

Aidon ammattilaisen mielipide.
Autokaupan ammattilainen

FinPat
Viestit: 7217
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Lastuttaako vai eikö, siinä pulma

Viesti Kirjoittaja FinPat »

aaiitee kirjoitti:
26 Elo 2017, 14:45
e: tuo 60Hp tehonlisäys vaikuttaa optimistiselta, tuskin tulee toteutumaan, ainakaan turvallisesti. Minulle saatiin omaan Giulietta MA:han 21 HP lisää ja sanottiin, että enempää ei saa. Tuskin tuo diisseli poikkeaa oleellisesti tehonlisäyksen suhteen.
Giulian 2.2 dieseliä on olemassa 136, 148, 180, 210 heppaisina versioina. Parhaan käsitykseni mukana ainoa ero moottoreissa (ainakin 2017-2018) on 210 hp versiossa oleva turbon kierrosvahti. Mekaanisesti muuten siis 1:1 samoja.

Voimansiirtokin lienee sama ainakin kun varaosanumeroita ihmettelee.

Eli 136 hummasta 210 tasolle hypääminen tuo 74 konia lisää ihan tehdastehoilla. Tosin 60hp lisää 210 hp versioon lienee vaikeampaa pelkään ykkösillä ja nollilla.

Samaten 200hp ja 280hp bensalla käyvissä.

Vastaa Viestiin