Twin spark 16v pcv-venttiili

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Kuuluuko noita olla erimallisia ja jos kuuluu, millä logiikalla niitä on asenneltu eri moottoreihin?

1.8 -01 tessussa on ollut hieman epätäsainen tyhjäkäynti ja kampikammiossa kova alipaine. Otin eilen pcv-venttiilin auki ja en löytänyt siitä mitään varsinaista vikaa, puhdaskin oli. Koitin sitten autoa käyntiin ja venttiili ei meinannut sulkeutua tyhjäkäynnillä, ruuvarilla hipaisemalla menee kiinni ja pysyy pohjassa.

Purin vertailun vuoksi 2.0 -98 vastaavan osan mutta yllätykseksi siinä oli kara erimallinen. Laitoin karan paikalleen ja se sulkeutuu hienosti itsekseen tyhjäkäynnillä. Nyt jäi ihmetyttämään mistä erot johtuu? Ajattelin laittaa 2-litraisen osan kokeeksi paikalleen ja seurata tilannetta. Kuvassa vasemmalla 2-litraisesta peräisin oleva osa ja oikealla 1.8:sta löytynyt versio.

Kuva

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja palkus »

Hetkinen, onko tuossa siis ventilointi toisinpäin, kuten esim. jts. Eikö tuossakin lähde kopasta kaksi huohotusletkua, toinen kaasuläpän etupuolelle ja toinen taakse? imusarjanpuoleissa on sitten tuo venttiili?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Kuulostaa samalta systeemiltä.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jos toimintaperiaate sama niin tyhjäkäynnillä/kovalla imusarjan alipaineella venttiili auki ja kierroksilla huohotus tapahtuu vain läpän edessä olevan putken kautta
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Ei vaan juuri toisinpäin. Karan allahan on pieni jousi joka avaa karan kun paine-ero on karan yli pieni. Kun kaasuläppä on kiinni imusarjan alipaine imaisee venttiilin kiinni.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja palkus »

no ainakin jtässän tapauksessa venttiilin tiivistyspinta on karan yläpäässä (kuvassasi alapää), eikä jousen puolella (jousi tuossa karan "varren" päällä)
Siis reikä imukotelossa, sitten jousi+kara ja tiivistys karan ja sen kannen välillä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Ilmeisesti se on sitten erilainen, en tiedä kun en ole nähnyt. Tässä ei ainakaan ole tiivistyspintaa toisessa päässä ja tuntuu tiivistävän ollessaan pohjassa.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja palkus »

Onko tälläinen ? https://alfa-restoration.co.uk/shop/pro ... ts_id=1405
Ainakin ihan samannäkönen on meikäläisen kulkineessa
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Näyttää samalta joten eiköhän toimintaperiaatekin ole sama. Pysyn kyllä omassa kannassani että venttiilin kuuluu olla kiinni tyhjäkäynnillä.

Avatar
äMKoo
Viestit: 173
Liittynyt: 19 Marras 2006, 19:55
Car(s): V6
Paikkakunta: Turku

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja äMKoo »

Yleensä pcv venttiili sulkeutuu täysin jos imusarja on ylipaineessa (takaisku).

Normaalikäytössä alipaine imusarjassa avaa venttiiliä siten, että tyhjäkäynnillä läpi menee vähän tai ei yhtään ja alipaineen laskiessa virtaus venttiilin yli lisääntyy.

Venttiili siis sulkeutuu tavallaan molempiin suuntiin.

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Juurikin näin minäkin olen ymmärtänyt.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja palkus »

Käyn huomenna päivänvalossa tarkistamassa toiminnan, samalla näkee sitten, että onko letkut öljyyntyneet. Pysyn ainakin vielä omassa kannassani myös. Olen tuon venttiilin joskus uusinut piruuttani, eikä uusinta muuttanut mitään. Joskus tuon venttiilin letkun kautta imeytin imukanavien puhdistusnestettä: tyhjäkäynnillä imeskeli tasaisesti pullosta ja sitten kun kaveri piti jotain 4000rpm mittarissa niin imeminen loppu sihe.


Edit: En muista noita putsinkiaineen kierroksia, taisivat olla aika korkeat, mutta tuolta venttiilin kautta ei imenyt yhtään.
Viimeksi muokannut palkus, 04 Marras 2017, 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Oliko letkun toinen pää upotettuna kokonaan nesteeseen? Ei tuo venttiili täysin tiivis ole ja jos toinen pää on nesteessä paine letkussa laskee, paine-ero karan yli tippuu ja venttiili aukeaa :wink: . Kierroksilla taas imusarjassa ei ole yhtä kova alipaine ja ei jaksa imeä nestettä. Ei tuolla ole mitään tekemistä normaalin toiminnan kanssa.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja palkus »

No huomenna selviää ja väitän, että jtässän venttiili on ehjä. Tuossa nesteen imeyteyksessä oli pullossa nesteen pinta 10-20cm korkeammalla kuin tuo ventiili ja läpinäkyvä lisäletku täynnä, joten ei nesteen siirtymisen olisi pitänyt pysähtyä, vaikka alipaine heikkenikin.
Ööö, näissä "netti" elearneiissa on pirusti virheitä joten varauksella niitä kattelen, mutta 2 eri versiota sano, että tyhjäkäynnillä läpän taakse ja kierroksilla eteen.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
äMKoo
Viestit: 173
Liittynyt: 19 Marras 2006, 19:55
Car(s): V6
Paikkakunta: Turku

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja äMKoo »

palkus kirjoitti:tyhjäkäynnillä läpän taakse ja kierroksilla eteen.
Juuri näin se menee.

Korkea paine kampikammiossa (kierroksilla) pyrkisi sulkemaan pcv venttiilin, jos kampikammion paineella ei olisi mahdollisuutta purkautua ennen kaasuläppää olevan röörin kautta. Jos tukosta ei ole, menee virtaus korkeilla kierroksilla pääosin ennen kaasuläppää olevasta rööristä eikä ahtaan venttiilin kautta.

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Ok, testaile ja raportoi miltä vaikuttaa :-D Jos laitat peukun letkun päähän pitäisi tuntua kova alipaine. Jos taas on kova virtaus kun peukku ei ole letkun päässä niin väittäisin että venttiili on rikki.

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

äMKoo kirjoitti:
palkus kirjoitti:tyhjäkäynnillä läpän taakse ja kierroksilla eteen.
Juuri näin se menee.

Korkea paine kampikammiossa (kierroksilla) pyrkisi sulkemaan pcv venttiilin, jos kampikammion paineella ei olisi mahdollisuutta purkautua ennen kaasuläppää olevan röörin kautta. Jos tukosta ei ole, menee virtaus korkeilla kierroksilla pääosin ennen kaasuläppää olevasta rööristä eikä ahtaan venttiilin kautta.
Mielestäni juuri toisin päin. Kierroksilla menee venttiilin kautta. Kaasuläpän yli on (korkeillakin) osakierroksilla paine-ero ja virtaus kulkee ennen kaasuläppää olevasta letkussa kohti imusarjan letkua ja venttiiliä.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja palkus »

Katopa sitä karaa ja kantta, niin huomaat, että siinä kannessa on muistaakseni kartiomainen pinta ja jousi siis painaa tuon karan tuota pintaa vasten tiivistäen. Jos jätät jousen pois ja tiputat karan sinne imukotelon reikään, niin sinne se tipahtaa eikä siellä puolen ole siis mitään tiivistystä. Noita venttiileitä on vaihdettu öljyn kulutuksen takia, koska sen pitää pysyä ajossa kiinni kierroksilla.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
äMKoo
Viestit: 173
Liittynyt: 19 Marras 2006, 19:55
Car(s): V6
Paikkakunta: Turku

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja äMKoo »

Oma kokemus on se, että todella korkea kampikammion paine pyrkii sulkemaan venttiiliä ihan samoin kuin imusarjan alipaine tyhjäkäynnillä.

Tyhjäkäynnillä toimiva venttiili päästää useimmiten vähän ilmaa lävitseen. Tämä on siis ilmaa jota imetään ennen kaasuläppää olevan puken kautta. Jos venttiili on rikki ja jäänyt kokonaan auki asentoon on seurauksena korkea tyhjäkäynti koska ilmaa imetään kaasuläpän ohi. Normaalisti ajellessa venttiilin tulisi olla avoinna ja huohotuksen kulkea sitä kautta. Sitten kun mennään läppä täysin auki huohottaa kone niin runsaasti, että alkaa työntää paineen ennen kaasuläppää olevaan putkeen koska helpoin reitti. Kaikki toiminta tietysti riippuu paine-eroista ja sillä minkä verran kone huohottaa on vaikutusta huohottimen toimintaan :)

Nämä kommentit perustuu tosin veekutoseen

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Kuva

Tuossa kansi sekä karan "tiivistyspinta". En kyllä ymmärrä mitä järkeä olisi venttiilin avaamisessa tyhjäkäynnillä ja imusarjaa vastaavan alipaineen imemisessä kampikammioon :roll:

Avatar
äMKoo
Viestit: 173
Liittynyt: 19 Marras 2006, 19:55
Car(s): V6
Paikkakunta: Turku

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja äMKoo »

RiTo kirjoitti:En kyllä ymmärrä mitä järkeä olisi venttiilin avaamisessa tyhjäkäynnillä ja imusarjaa vastaavan alipaineen imemisessä kampikammioon :roll:
Ei sitä missään nimessä niin paljon avatakaan, että imusarjan alipaine pääsisi kampikammioon. Usein se kuitenkin on vähän auki jotta tuuletus toimii tyhjäkäynnilläkin. Käsittääkseni saattaa olla joissain tapauksissa täysin kiinnikin.

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Samaa mieltä. Eli tyhjäkäynnillä venttiili kuuluu olla suljettuna niin hyvin kuin se nyt sulkeutuu :roll: . En ilmeisesti osaa ilmaista itseäni riittävän selvästi :oops:
Viimeksi muokannut RiTo, 04 Marras 2017, 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja palkus »

Auki se on eikä alipaine ole ongelma, koska toinen putki läpän etupuolella. Se kara on muotoiltu, joten aika pieni tila virrata on. Ongelmat alkaa, kun tuo tiivistys kulunut/pitämätön tai jousi väsynyt tai poikki. Oman venttiilin vaihoin siksi, että jousen viimisen kierteen langasta oli puolet kulunut pois.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Ei tuo nyt mikään erityisen pieni pinta-ala ole karan ollessa auki, kovasti moottori koittaisi pumpata alipainetta kampikammioon jos venttiili olisi auki. Ainakin tessu nyt nätimmin käy kun venttiili sulkeutuu tyhjäkäynnillä.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Missäs tuo venttiili oikein lymyää, tessussa on satunnaisia tyhjäkäynnin tutumissa olevia kakisteluja.
Tämä esiintyy yleensä jonossa ajettaessa tyhjäkäyynnillä ja kun painaa pikkaisen kaasua niin menohaluja olisikin enemmän kuin pitäisi.
Yleensä tuo poistuu kun on ajettu rivakampi maantiepätkä tai muuten pidetty kivaa.

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Löytyy venttiilikopasta imusarjaan menevän letkun päästä, imusarjassa kiinni.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja palkus »

noniin, tuli vähän testailtua. Elikäs tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla imee/virtaus koko ajan venttiilin kautta. Ilmamassamitatun korvausilman ottaa läpän etupuolelta+ tietysti kaasut moottorista. Kierroksilla yli 3000 (kieerrätin parhaimmillaan yli 4000rpm) virtaus vähenee venttiilille ja kun peukulla sulkee letkun niin pienen mietinnän jälkeen tekee kyllä alipaineen. Kierroksilla (yli 3000rpm) sitten taas läpän etupuolelle tulee imu joka tietennii kasvaa kierroksia lisätessä. Tämä paikallaan, ilman vastusta kierrättäminen taitaa olla kuitenkin vähän eri asia kuin tuolla tien päällä.
Päättelen nyt kuitennii, että kierroksilla ajossa se huohotus on etupuolella ja se kara on kiinni kannessaan. Tyhjäkäynnillä taasen menee kaasut täysin venttiilin kautta.
Letkut oli kohtuu siistit, eikä värkki muutenkaan käy tyhjäkäyntiä huonosti tai muuten vikuroi.
Tarttee kyllä iteki ottaa tuo ventiili irti, koska letkussa oli hieman majoneesia, mitä ennen ei ole ollut. Tuntuu että se on kirroksilla ollut ennen pitävämpi.
Tiedä näistä nyt :lol:

Edit: Riton karoista tuo vasempi (vanhempi malli) on kyllä sen näköinen, että sulkee alipaineella. Mulla on ja oli tuolainen oikean puoleinen, eikä se mielestäni pääse sulkemaan kunnolla imusarjaan päin.
Viimeksi muokannut palkus, 05 Marras 2017, 12:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Miten totesit että virtaus menee venttiilin kautta tyhjäkäynnillä? Letku irti ja kuuluu kova suhina?

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja palkus »

Etupuolelle menevästä letku irti haitarilla olevasta putkesta ja siellä selvä virtaus moottoriin päin. Sitten peukku siihen esteeksi ja letku meni ruttuun.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
RiTo
Viestit: 313
Liittynyt: 30 Kesä 2010, 20:28
Car(s): 159 1.9 JTDm sw -07;
156 2.4 JTD sw -00 & V6 -98
Paikkakunta: Laihia

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja RiTo »

Minä kokeilin ottamalla venttiilikopasta imusarjaan menevän letkun irti. Lyhyemmällä kartiolla varustetulla karalla letkusta kuului kova suhina, voisi verrata imuriin. Nyt kun paikallaan on pidemmällä kartiolla varustettu kara letkussa ei ole havaittavaa virtausta tyhjäkäynnillä. Molemmilla letkuun tulee välittömästi alipaine jos pään tukkii.

Lisäksi kuten kirjoitin aloitusviestissä koitin pelkkää karaa ja jousta paikalleen imusarjaan (kansi irti) koneen käydessä. Lyhyemmällä kartiolla varustettu kara ei sulkeutunut kuin hieman avustettuna mutta pidemmällä kartiolla varustettu meni heti kiinni. Ja tosiaan kara pohjassa tiivistyy ainakin kohtuullisen hyvin molemmilla, virtaus loppuu.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Twin spark 16v pcv-venttiili

Viesti Kirjoittaja palkus »

mun tapauksessa ei virtaus ole niin kovaa että suhisisi
"puhun niin totta kuin osaan"

Vastaa Viestiin