Multiair pakkasella

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Jomppajuu
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Kesä 2018, 19:29

Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Jomppajuu »

Ensimmäinen talvi edessä multiair koneisella menopelillä. Autoon vaihdettiin juuri uusi multiair yksikkö, kilometrejä mittarissa vasta 56tkm. Nyt ensimmäisinä pakkas aamuina kiinnittänyt huomiota auton käyntiin. Suoraan sanottuna auto kuulostaa ensimmäiset 30s-1min aivan katuporalta.... :crazyeyes: Onko normaalia, tai muilla samaanlaisia kokemuksia. Vai täytyykö tässä olla yhteyksissä yksikön vaihtaneeseen liikkeeseen.
Mielestäni entisellä yksiköllä ei lokakuun pakkasilla kyseistä nakutusta kuulunut.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja juri »

Omani ei kyllä kovallakaan pakkasella, ne muutamat kerrat kun sellaisella sen käynnisti, kuulostanut mitenkään erityisen karhealta.

Onhan koneessa varpisti oikeat öljyt?
932 937 955 955

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Saatko nauhoitettua ääninäytteen?

Jomppajuu
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Kesä 2018, 19:29

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Jomppajuu »

Koneessa öljyinä castrol magnatec 5w-40 c3.
Oiretta ei ilmene jos lämpötila 0°c yläpuolella, käy aivan nätisti starttauksesta lähtien... Mielestäni ääni kyllä niin raju parin asteen pakkasella, että liekö normaalia..
Voin aamulla koittaa ottaa ääni näytettä.

Jomppajuu
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Kesä 2018, 19:29

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Jomppajuu »

Enhän minä amatööri, osaa tänne mitää videota liittää :oops:
Soittelin autokeskukselle, ja he olivat sitä mieltä että seleniat ovat ainoat oikeat öljyt, kyseiseen koneeseen. Voisihan ne koittaa vaihtaa ja katsoa kuinka käy.
Kumma vaan kun ei vanhalla multiair yksiköllä kyseistä ongelmaa ollut vaikka samat öljyt oli silloinkin koneessa.
Tätä menoa saa seistä talvet tallissa

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja molsky »

Ei niitä videoita tänne laiteta, vaan ladataan Youtubeen (tai vastaavaan palveluun) ja linkkiä videoon.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Tämä hyvä muistaa kanssa

Kuva
VMP

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Kauheen nihkee ja vanhanaikanen näkemys. Kyllä mulla on tässä viidestä näytöstä yksi vinossa ja yksi osoittaa suoraan alaspäin, eikä yhdelläkään ole pakko levittää videota koko ruudulle, kun Xerox meni 1973 esittelemään ikkunoivan käyttöliittymän (pystynäytöllä, btw).

Sitäpaitti nykyään puoli maailmaa kattelee niitä videoita sillä puhelimella - pystyasennossa :silly:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mulla teki Selenioilla lievää köhää - ja öljykorkkiin limaa - sitten kokeilin Totalin Quartzia (FIat 9.55535-S2 luokitus) joka toimi, mutta sitä kului aika reilusti. Nyt sitten Valvolinen SynPowerit, eikä ainakaan kymässä rötää tai köhi yhtään kuten Selenioilla ja 1500km matkalla ei tikku ole menettänyt tasoa. Muistaakseni 3k kesti Totaleilla, ennen kuin pinta alkoi laskea.

Seleniaa paloikin sitten pari litraa viidellä tonnilla.

Jomppajuu
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Kesä 2018, 19:29

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Jomppajuu »

Voiskohan olla joku sähköinen/ohjelmallinen oire ? Saako näistä koneella muutettua jotain ohjearvoja ?

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^ja^^siis täh? kaksi litraa 5 tonnilla, kyllä moottorissa on jotain häikkää.

Meillä on ollut 4 MultiAir moottorista Alfaa ja kilometrejä kertyi melkein 400tkm yhteensä.

Yhden kerran taisin lisätä öljyä koneeseen. Välillä Öljynvaihtoväli 30tkm ja välillä 10-15 tuhatta. Yhdestä paukahti MultiAir yksikkö, tietysti se jossa oli ollut öljynvaihtoväli 30tkm. Yhdestä jäätyi huohotin kun ei ollut viimasuojia. Eli viimasuojia ja huohotinkotelon putsausta suosittelen ennen talvea.
En tiedä onko mahdollista mutta yhtenä pakkasaamuna kävi karkeasti ja samana päivänä antautui akku.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1560
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Itsellä Seleniaa ollu kohta 15 tkm eikä oo kyllä öljyä tarvinnu lisätä yhtään.

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 213
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 JTDm -08, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72, Giulietta -82

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Vaihdan Seleniat 10tkm välein, koskaan ei ole pinta laskenut...

Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ipi76 kirjoitti:^ja^^siis täh? kaksi litraa 5 tonnilla, kyllä moottorissa on jotain häikkää.
.
Liioittelin aika rankasti, mutta Selenialla tosiaan oli öljykorkki limassa ja vaahdossa + sitä kului huomattavaa tahtia.
142tkm oli mittarissa ku litra Seleniaa tuli ostettua (alarajassa) ja oltiin taas alarajassa 147tkm:ssä, jolloin vaihtui öljyt.

147tkm -> 160tkm (seuraava öljynvaihto) kulutti about puoltoistalitraa öljyä. Sen, mitä 5 litran kannusta nyt jäljelle jäi siten, että öljyjä vaihtaessa pinta oli juuri MIN-rajan yläpuolella.

Seurataan tilannetta.

Toki ekan öljynvaihdon nurkilla tuli myös laitettua viimasuojat ja putsattua huohotin, joka voi vaikuttaa aika paljonkin tuohon...

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

RaceAlfa kirjoitti:Vaihdan Seleniat 10tkm välein, koskaan ei ole pinta laskenut...
Komppaan Seleniat ja Eber ei laske ei, kiva yhdistelmä muutenkin, ei kilise ei kolise ja kesä startti :)

10 välein vaihto ja musitakaa Selenia+microsuodin. Miksi aina kikkailla jos on erikoisöljy niin sitten on

-aj-
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Käytän myös Seleniaa omassa MA:ssa, mutta sitä microsuodatinta ei ole vaihtanut / puhdistanut. Jotenkin vain jäänyt tekemättä syystä tahi toisesta. Enskerralla sitten.

Edit
Niin ja sitten tuohon varsinaiseen aiheeseen eli eipä tuossa mitään kummempia ylimääräisiä ääniä kuulu pakkasella verrattuna kesäkeliin.

Jomppajuu
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Kesä 2018, 19:29

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Jomppajuu »

Nyt koneessa seleniat sisällä, huomis aamun pettymystä odotelessa... :-D No korjaamo käynti varattuna paikkaan jossa yksikkö vaihdettiinkin, saavat selvittää mistä kiikastaa. Suuri epäilys herännyt multiair yksikön lämpöanturi vikaan... Nakutuksen raja on +1 ja -1 välillä. Ölyn ominaisuudet ei kahdessa asteessa muutu miksikään. Mutta palataan astialle kun vika löytyy

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ellei sitten ole vettä väärässä paikassa. Sen ominaisuuksiinhan parin asteen muutos tuolla alueella vaikuttaa melko ratkaisevasti.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Jomppajuu kirjoitti:Nyt koneessa seleniat sisällä, huomis aamun pettymystä odotelessa... :-D No korjaamo käynti varattuna paikkaan jossa yksikkö vaihdettiinkin, saavat selvittää mistä kiikastaa. Suuri epäilys herännyt multiair yksikön lämpöanturi vikaan... Nakutuksen raja on +1 ja -1 välillä. Ölyn ominaisuudet ei kahdessa asteessa muutu miksikään. Mutta palataan astialle kun vika löytyy
Osaatko yhtään avata mikä tuo kuvaamasi katuporan ääni on? Joku naputus venttiilikoneistosta vai jotain että koko kone tärisee ja käy vajailla sylintereillä?

Jomppajuu
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Kesä 2018, 19:29

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Jomppajuu »

Venttiilit paukuttaa lämpötilan ollessa pakkasella niin, että ääni kuuluu 40 metrin päähän.

Autohan sytytteli moottorin vikavaloa ja teki ennen yksikön vaihtoa koodia p1063-71 ja pudotti 3 sylinterin hetkeksi pois pelistä.

Nyt auto käy kaikilla eikä sytyttele mitään valoja mutta pakkasella paukuttaa venttiileitä ensimmäisen minuutin julmetusti. Plussan puolella ja lämpimänä käy niin kauniisti kun multiair nyt voi

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Mulla kävi ekana talvena 2010 kone 99 kw:n MultiAir kävi selkeästi kolmella pytyllä, kun käynnistin sen ilman esilämmitystä. Takana oli ehkä n. - 30 celciusasteen pakkasyö, joten fiksun ihmisen hommasta ei ollut kyse, mutta jouluaattoaamuna oli yllätyssiirtyminen.

Ongelma poistui, kun moottorin sammutti ja käynnisti uudelleen, mikään vikavalo ei syttynyt eikä jälkikäteen moottorin toiminnassa ollut ongelmia. Itselläni on siis yli 8 vuotta vanha MiTo, jolla on ajettu alle 60 000 kilsaa pääasiasssa Kehä I:n sisäpuolella, joten kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä ajoa on suht reippaasti.

Öljyt mä oon vaihdattanut tohon vuosittain, eli käytännössä n. 6-7000 kilsan välein marmorilla tai Auto Milanossa eikä auto syö öljyä, joten öljynpuutteesta tai väärästä öljystä pitäis olla toistaiseksi huolissaanm, vaikka venaankin, koska toi MultiAirin eka tuotantoversio sitten kosahtaa. Parin mekaanikon ja yhden huoltopäällikön mukaan MultiAirin onglelmat liittyvät aina jotenkin öljynpuutteeseen. Tiiä sitten.

Vielä hurisee moottori Auto Milanon mekaanikonkin mukaan ihan normaalisti. Tosin nyt takapönttö vaihdettiin johonkin Novitecin rosteriin, joten äänimaailma muuttui aavistuksen.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tuo venttiilien naputtaminen kuulostaa sinänsä tutulta hommalta, mutta se vaatii oikeat olosuhteet toteutuakseen. Lämpötila justiinsa -1 - +1 haarukassa, edellisestä ajosta pitää olla vähintään 6h aikaa ja edellinen ajosuorite ennen sammutusta pitää olla yli 100km. Ei tämä kovin usein toistu ja tässä se kestää vain noin 10-15s kunnes asettuu. Ääni kuulostaa pahasti rikkinäiseltä venttiilikoneistolta. Oma epäilykseni on tuonne softan suuntaan, että tietyissä olosuhteissa Multiairilla ottaa aikaa kunnes se saa yksikön kalibroitua. Jossain lähteessä oli mainittu, että se kalibroi toimintansa jokaisessa käynnistyksessä.

Maailmalta lainattuna, vastaavaa ongelmaa on muillakin.
As my Multiair G lives outside 24 hrs a day I have noticed that when the engine is started on a cold morning there is a light knocking sound from the engine. This only happens if the temperature is around freezing and the knocking sound disappears after 30 seconds or so of running.

Jomppajuu
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Kesä 2018, 19:29

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Jomppajuu »

Pitääpä vielä testailla ensiviikolla jollain aamulla kun on luvannut kovempia pakkasia.. Otin kyllä jo toisen auton ajoon siksi aikaa että huolto ukot ovat tarkastaneet, mistä kiikastaa. Ei viitsi turhaan särkeä paikkoja...
Mutta toisaalta hyvä tietää ettei tämä nyt välttämättä aivan ennen näkemätöntä ole

Jomppajuu
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Kesä 2018, 19:29

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Jomppajuu »

No nii tutkimuksia jatkettu, kyllä se vaan niin on niinkuin matti_vuorio sanoi.
Auto tarvitsee juuri tietynlaiset olosuhteet että nakutusta esiintyy. Nyt ollut kovempia pakkasia "tänäänkin -15" ja auto toimii aivan moitteetta, samoin aijempina aamuina kun pakkasta ollut enemmän kuin -2 astetta.
Lämpötila kun on 0 ja -1 haarukassa, nakutusta esiintyy välillä ja välillä taas ei.
Nyt kun seleniat koneessa ääni ei mielestäni ole kertaakaan ollut niin terävä kuin silloin lähtö tilanteessa.
Eli kiitoksia kaikille tasapuolisesti, ei vika vaan ominaisuus. Uskallan näillä tiedoilla ja testeillä perua korjaamokäynnin. Aina vaan herättää ihmetystä uusien laitteiden "ominaisuudet"

IlleX
Viestit: 63
Liittynyt: 21 Heinä 2022, 13:45
Car(s): Giulia super 2017
ex. 159 SW 3.2 Q4

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja IlleX »

matti_vuorio kirjoitti:
23 Marras 2018, 18:39
Tuo venttiilien naputtaminen kuulostaa sinänsä tutulta hommalta, mutta se vaatii oikeat olosuhteet toteutuakseen. Lämpötila justiinsa -1 - +1 haarukassa, edellisestä ajosta pitää olla vähintään 6h aikaa ja edellinen ajosuorite ennen sammutusta pitää olla yli 100km. Ei tämä kovin usein toistu ja tässä se kestää vain noin 10-15s kunnes asettuu. Ääni kuulostaa pahasti rikkinäiseltä venttiilikoneistolta. Oma epäilykseni on tuonne softan suuntaan, että tietyissä olosuhteissa Multiairilla ottaa aikaa kunnes se saa yksikön kalibroitua. Jossain lähteessä oli mainittu, että se kalibroi toimintansa jokaisessa
Voikohan noista yllämainituista olosuhteista johtua myös kolmella pytyllä käyminen? Kaksi kertaa nyt mulla tehnyt tuota ja tarkemmin miettien nuo kriteerit varmaankin täyttyvät. Noin kuukausi aikaa noiden kolmella käymisten välissä että ei kovin säännölistä. Ja loppuu kun sammuttaa ja starttaa uudelleen

IlleX
Viestit: 63
Liittynyt: 21 Heinä 2022, 13:45
Car(s): Giulia super 2017
ex. 159 SW 3.2 Q4

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja IlleX »

Tänään jäi vielä tuo SS vikavalo palamaan joka hävisi hetken ajelun ja kolmannen startin jälkeen. Ensinmäisellå kerralla ei varmaa havaintoa tuosta valosta...

Edit: Mainittakoon vielä se että tänään lähdin liikenteeseen poikkeuksellisesti ilman esilämmitystä. Ja mikäli oikein muistelen niin myös ensinmäisellä vajaakäyntikerralla kysessä oli jonkilainen kiirelähtö...

Ammiratore
Viestit: 134
Liittynyt: 02 Tammi 2021, 10:02
Car(s): MiTo QV -11

Re: Multiair pakkasella

Viesti Kirjoittaja Ammiratore »

Minulla tikitti qvssa kylmäkäynnistyksissä kepeästi kuin olisivat autossa venttiilit säätämättä. Viime kesänä vaihdatutin multiair-suodattimen ja samalla selenian alfan omat öljyt autoon ja ei ole tikittänyt ollenkaan sen jälkeen.

Sanon tuon nyt varauksella, kun autolla on ajettu viimeksi lokakuun lopussa. Sulaisivat tiet.

Vastaa Viestiin