33 16V jakopäähihnan suojus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Giri
Viestit: 524
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

33 16V jakopäähihnan suojus

Viesti Kirjoittaja Giri »

Olen ymmärtänyt että 33 16V:n jakohihnan saa vaihdettua moottori paikoillaan, mutta korjatkaa jos olen väärässä.

Miten pelkääjän puoleisen suojuksen saa pois? Pitääkö moottoria nostaa tai alla olevaa poikittaispalkkia laskea pois tieltä? Ei sitten millään riitä tila alemman hammaspyörän ja palkin välissä että kopan saisi pois. Tämän homman kun saisi ratkaistua niin pääsisi jakohihnan vaihdossa seuraavaan vaiheeseen.

Kiitollisena vinkkejä odotellessa..

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 33 16V jakopäähihnan suojus

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Molemmat suojukset saa pois moottori paikallaan, mutta tilaa on kyllä todella vähän. Olethan avannut myös sen takapuolelta tulevan kiinnitysruuvin? Kirjoitin muutama vuosi sitten hieman tarinaa jakohihnan vaihdosta omaan projektiketjuuni: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=505939#p505939

Jos kuitenkin näyttää ettei suoja tule millään pois paikaltaan vaikka on jo irti, niin auttaako jos moottoria kampeaa hieman tunkilla nostaen pakosarjasta pelkääjän puolen alkukäyrästöstä? Moottorihan makaa keskilinjallaan olevien puslien päällä ja on tuettu sivusuunnassa runkoaisan ja lohkon väliin tulevalla tangolla. Siinä on jonkin verran varaa kallistaa moottoria.
Tein itse - säästin

Avatar
Giri
Viestit: 524
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Re: 33 16V jakopäähihnan suojus

Viesti Kirjoittaja Giri »

Kiitos vinkistä. Pitää yrittää tuota kampeamiskonstia. En huomannut mitään takapuolelta tulevia pultteja, joten ilmeisesti Lauttasaaren autokeskus on pitänyt niitä aikanaan turhina kun siellä hihnat on viimeksi vaihdettu noin 15 vuotta sitten. Voisiko se etummainen tukityyny olla sen verran litistynyt että moottori on alempana ja siten tila on pienentynyt? Näyttäisi siltä että toisen nokan stefa vuotaa, joten pitänee ottaa hammaspyörä irti. Auto on ajettu säilöön katsastettuna ja täysin toimivana vuonna 2008, mutta saa nähdä mitä kaikkea joutuu vielä vaihtamaan ennen käyttöönottoa. Kunhan saisi jakohihnan ja rullat vaihdettua niin uskaltaisi startata.

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 33 16V jakopäähihnan suojus

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Ainakin minulla se etummainen kannakekumi on vielä ihan iskussaan näin 27v ja 248tkm kohdalla, ellei sitten ole joskus ennen vuotta 2004 vaihdettu minun tietämättäni.

Koko etupalkin saa laskettua alemmas kun aukaisee kaksi pulttia per puoli. Olikohan peräti samat pultit kuin tukivarsien ja kallistuksen vakaajan kiinnityksessä. Moottorin kumikannake on siinä etupalkissa kiinni parilla pultilla ja moottori pysyy ylhäällä myös pelkän takakannakkeen varassa.
Tein itse - säästin

rautu
Viestit: 394
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: 33 16V jakopäähihnan suojus

Viesti Kirjoittaja rautu »

Saman homman kanssa tehneenä, laskin palkin moottorin kanssa alaspäin. Tietysti pakoputken etuosa osa ensin pois paikalta. Ja sitten se yläkannakkeen pultti pois sieltä rintapellistä.
Kannattaa myös katsoa johdot ja letkut, ettei jää jumiin mihinkään väliin.
Helpompi vaihtaa, jos vaihdat myös stefan ja vesipumppu kannattaa tarkistaa tai vaihtaa uusi samalla.

Avatar
Giri
Viestit: 524
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Re: 33 16V jakopäähihnan suojus

Viesti Kirjoittaja Giri »

Hienoa että näitä 33:siakin vielä harrastetaan. Katsotaan saanko näillä vinkeillä sen kopan sieltä pois kunhan taas ehdin auton kimppuun. Tutkiskelin vanhoja kuitteja (Auto-Milano, Konela, Lauttasaaren autokeskus) ja vesipumppua ei ole vaihdettu parin edellisen hihnanvaihdon yhteydessä, joten se pitää uusia. Jakohihnat on vaihdettu ensimmäisen kerran 60tkm kohdalla, mutta kiristinrullat on silloin jätetty uusimatta. 88tkm:n kohdalla onkin sitten tehty isompi kansiremppa kun kiristin on pettänyt. Onkohan ohjeistus rullien vaihdosta tullut vasta myöhemmin kun merkkihuolto on ekalla kerralla jättänyt ne vaihtamatta..

rautu
Viestit: 394
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: 33 16V jakopäähihnan suojus

Viesti Kirjoittaja rautu »

Juu kyllä varmasti kannattaa ne kiristimen rullat arkistaa ja nehän on helppo uusia. Jos on uudet pelkät rullat, niin ne saa vaihdettua vanhoihin varsiin. Nehän ei yleensä kulu näissä.
Rullista kuluu pinta koska se on kuluvaa materiaalia tai sitten itse laakeri pyörii huonosti, jos se nypyttää. Vesi pumppu voi olla sitten jäänyt hivenen piukkaan, mutta varovasti kun naputtaa niin irtoaa. Se on vähän jämpti reikäänsä ja sinne voi kertyä ajan päälle ruostetta ja muuta töhnää.
Homma ei loppujen lopuksi ole kuitenkaan paha. Jakomerkit löytyy hyvin myös.

Avatar
Giri
Viestit: 524
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Re: 33 16V jakopäähihnan suojus

Viesti Kirjoittaja Giri »

Kiitos rautu ja Oleino neuvoista. Vuosi on vierähtänyt ja olen saanut myös oikeanpuoleisen suojuksen irti. En ole varma vuotaako öljy venttilikopan tiivisteestä vai nokan tiivisteestä, joten varauduin hankkimalla uudet molemmat. Rautun vinkki moottorin laskemisesta etupalkin mukana kiinnostaa tilanahtauden ja oman matalan kompetenssitason vuoksi. Pitää yrittää minimoida irroitettavien ja kiinnitettävien osien rikkominen ja siihen auttanee parempi työtila. Mitä kaikkea sieltä pitää irrottaa noiden lisäksi mitä mainitsit? Varmaankin vetoakselit ja moottorin sivuttaistukitangot. Huomaahan sen sitten moottoria laskiessa mikä hajoaa, mutta helpottaisi jos saisi vinkkejä etukäteen.

Oleino, viitaten sun mielenkiintoiseen projektiketjuun, kiristimen pinnapultin katkeamistaipumus on ilmeisesti huomattu 33:n korjaamokäsikirjan kirjoittamisen jälkeen. 145/146 boxer 16V:n ohjeessa on pienempi kiristysmomentti (29-36Nm).
Liitteet
timing belt picture 145 boxer 16V.png
timing belt picture 145 boxer 16V.png (46.96 KiB) Katsottu 2414 kertaa

rautu
Viestit: 394
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Re: 33 16V jakopäähihnan suojus

Viesti Kirjoittaja rautu »

Jos haluaa ettei mitään mene rikki ja pelaa varman päälle, niin kannattaa vaan purkaa enemmän osia ja ottaa vaikka kuvia kaikesta mitä ottaa irti.

On aika helposti irroitettavissa seuraavat ja laitan vähän järjestykseen mitä itse otin pois silloin kun vaihdoin hihnat.

1. Maski
2. Ilmansuodattimen kotelo
3. Imukammio
4. Laturin -ja ohjaustehostimen hihnat
5. Laturi
6. Ohjaustehostin irti moottorista, letkuja ei tarvitse irroittaa
7. Starttimoottorin johdot, sekä öljynpaine, öljyvalon-antureista liittimet
8. Kaasuvaijeri irti
9. Lampda-anturin johdon liittimet siitä rintapellistä, jos vie pakoputken etuosa autonalta pidemmälle
10. Etupuskuri, jos haluaa ettei tarvitse niin alas konetta laskea ja tulee tilaa enemmän ja näkee hyvin tämän jälkeen kaikki kohdat
11. Jäähdytin flehteineen ja näistä johdon liittimet irti

Auton alta sitten
1. Pakoputken etuosa, joka sylinteristä mutterit auki ja katin jälkeen liitos auki.
2. Moottorin sivutuki, auton oikealta puolelta irti
3. Etupalkin päistä 4 pulttia auki, tunkki on tietenkin alla keskellä jo

Suurinpiirtein näin tein itse, mutta vaihdoin samalla muitakin osia.
Auto kannattaa ensin nostaa etupäästä korkealle ja laitta tukevat pukit tunkin korvien kohdalle etupäähään autoa ja laskea niiden varaan, ellei ole mitään nostinta käytössä.
Sen jälkeen tunkki etupäähän nostokohtaan ja nostaa tunkin kiinni ja avaa ne neljä pultia pakin päistä. Se rintapellissä oleva moottorin yläkannake tietenkin auki myös ensin.
Sen jälkeen voi alkaa laskemaan tunkkia ja hitaasti ja katsoa ettei mikään kiristä yläpuolella konehuoneessa ja irroittaa vielä jotain jos tarvitsee.

Mutta jos haluaa tehdä pienemmällä irroitustyöllä hihnan vaihdot, niin ottaisin maskin pois ja jäähdyttimen flehtin kanssa. Sitten vaan siitä tarpeelliset osat auki ja pois edestä ja näin vaihtaa hihnat ja vesipumpun.

Mutta helpompi on vaihtaa se venttiilikopan tiiviste moottori alhaallapäin.
Sen pystyy kyllä vaihtamaan myös moottori omalla paikalla. Kokemusta on.

Tietysti pitää olla tarkkana, ettei hajota mitään.

Avatar
Giri
Viestit: 524
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulietta JTDm 170
Stelvio JTDm
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
Giulia JTDm 180
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Re: 33 16V jakopäähihnan suojus

Viesti Kirjoittaja Giri »

Kiitos ohjeesta. Taidan yrittää ensin moottoria laskematta. Jos vaikka nyt pääsiäisenä saisi jotain aikaiseksi.

Vastaa Viestiin