2.4 20v JTD ei käynnisty

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

AVKlla myynnissä ollut "jyrsijävaurioitunut" Lancia Thesis päätyi Laihialla. Tekniikka taitaa olla kokolailla sama kuin esimerkiksi 166 2.4 20v JTDm, joten otin vapauden kysyä myös täältä. Johtoja on liitetty paljon, enkä enää löydä konetilasta poikki olevia johtoja. Fiatecuscanilla näkyy startatessa pyörimistieto. Tankissa oleva bensapumppu pyörii virrat päälle laittaessa 5sek ja startatessa sama 5sek ja sitten pumppu lakkaa pyörimästä. Samalla hetkellä kun pumppu sammuu, FESillä katsottuna Järjestelmäpaine alkaa tippua 60bar melko nopeasti nollaan. Kokeilin myös startata kytkemällä tankin pumpulle jatkuvan jännitteen releen ohi. Vaikka matalapainepumppu pyöri kokoajan järjestelmäpaine tippui samalla tavalla melko nopeasti nollaan. Ajatuksia mistä voisi vielä alkaa johtokatkosta etsiä? Tai diagnosoida jotain FESillä? Mikä paine järjestelmässä pitäisi startatessa olla?

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Isola »

En muista paineen raja-arvoja, mutta reilusti korkeampi sen pitäisi mielestäni olla. Hämärä mielikuva kytee 800 bar lukemasta. Eikö MES kerro myös paineen asetusarvon eli sen, mitä ECU pyytää?
JTD periaatteessa ilmaa itse itsensä, mutta ehkä on syytä silti käydä polttoainelinjat suodattimineen läpi. Johtosarjasta katselisin tavallistakin tarkemmin läpi jakotukin paineanturin johdotuksen. Sekä tietysti korkeapainepumpun.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Minulla vuoti yksi suutin, eikä käynnistynyt. Ohivuoto mittauksella selvisi vasta vika.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: 2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Jostain on jäänyt mieleen 200bar alarajana käynnistymiselle. Ei hajuakaan onko oikeaa tietoa.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Paikalla
Avatar
Aquatica
Viestit: 15002
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

200bar tuli vastaan joskus minimipaineeksi. Suutin vuotaa pahasti, jämähtänyt auki tai korkeapainepumppu kaputt? Tai sitten jopa paineenrajoitin kuollut ja päästää paineet karkuun?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Yli 150bar pitäisi olla startatessa kun kierrokset +200rpm tehtaan ohjeistuksen (DTE 166) mukaan, oletan Thesiksessä olevan samaa luokkaa :roll:

paineensäädön johdotusta tutkisin ehkä seuraavaksi.

Google anto ekalla haulla tuon näkösen mutikan muttei osannut eritellä konetyyppiä, korkeapainepumpun persuksissa kuitenkin:
Kuva

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Oiskohan tuossa sitten ihan oma anturi seurantaan ja paineensäätöön?. Railkiskon molemmissa päissä näkyy meinaan olevan anturit. Fiatecuscanille näyttää sinällään ihan loogisen tuntuisesti. 4,3bar kun matalapainepumppu pyörii josta voisi päätellä, että anturi näyttää oikein. Juuri tuon Alfa156v6 kuvan mukaisesta jutikasta oli kaapelit poikki ja jotka toki liitetty jo aiemmin yhteen. Täytyy nyppäistä toisen anturin kaapeli irti ja jos FES näyttää painetietoa niin selvinnee anturi joka syöttää tiedon säätömotikalle.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Jalamari kirjoitti:Oiskohan tuossa sitten ihan oma anturi seurantaan ja paineensäätöön?. Railkiskon molemmissa päissä näkyy meinaan olevan anturit. Fiatecuscanille näyttää sinällään ihan loogisen tuntuisesti. 4,3bar kun matalapainepumppu pyörii josta voisi päätellä, että anturi näyttää oikein. Juuri tuon Alfa156v6 kuvan mukaisesta jutikasta oli kaapelit poikki ja jotka toki liitetty jo aiemmin yhteen. Täytyy nyppäistä toisen anturin kaapeli irti ja jos FES näyttää painetietoa niin selvinnee anturi joka syöttää tiedon säätömotikalle.
Sitten jotain eroa 166:een ainakin on, siinä kun on vaan laatikon päässä paineanturi. Ei sinänsä yllätä Luigin vehkeissä jos juuri tähän yksilöön olisi tehty asia eri tavalla kuin muihin :|

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Mulla oli se railiputken kuskinpuoleisn anturin liitin lukitus rikki ja anturin johto näennäisesti paikallaan, kontakti ei kuitenkaan riittänyt käynnistymiseen.
Arvoja ja tarkempaa analyysiä en tehnyt koska tuon löysin heti alkututkinnassa.

Käynnistyminen saattaa jäädä tekemättä myös jos akun vännite on hiukan matala ja startti ei saavuta tarvitttavaa nopueutta, tämäkin todettu mutulla ja korjaantunut heti uudella akulla. Akku ei sii kuollut vaan jaksoi pyörittää mutta ei kunnolla.

Viisaammilla on parempia idoita, nämä nyt osuneet omalle kohdalle.

-aj-
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: 2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Ainakin mun 166 käynnistyy tosi laiskalla pyörityksellä. Se kun on seissyt välillä pitkiäkin toveja.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tämä lähti lopulta käymään. Vika ei ollut enää suuri. paineensäätöön liittyviä kaapeita mittaillessa liittimiltä eculle huomasin että railkiskonpaineensäätimen pinnit on yhdessä. Eli pinnit oli oikosulussa liittimen sisältä. Suutin olikin hieman kärsineen oloinen. Joku vika autossa mahtaa kuitenkin edelleen olla. Paikallaan kasutellessa valkoista savua alkaa tulla reilusti 3000rpm kohdilla eikä käynti mielestäni muutenkaan ole yhtä siistiä kuin 166 10v koneessa . Kierroksia tuntuu myös ottavan aika laiskasti. Noo, täytyy ottaa tarrakilvet ja ajella pieni lenkki... :drinking:

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Isola »

Fumata bianca tarkoittanee joko ongelmaa kannentiivisteen kanssa, runsasta määrää vettä dieselin seassa tai uuden paavin valintaa. Ei näistä aina tiedä. EGR-venttiili on hyvä siivota ja pa-suodatin vaihtaa ennen jatkotutkimuksia.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Savua tulee paljon eikä se ainakaan vesihöyrylle haise. :lol: Edellinen omistaja vannoi että auto on ehjänä ajettu talvisäilöön, joten en kyllä kannentiivistevikaankaan usko.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: 2.4 20v JTD ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja JMC »

Voipi olla myös suutin tai useampi paskana.. Eikös se näin ollut että palamaton diesel aiheuttaa valkoista savua :)

Vastaa Viestiin