156 1.6 abs

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
haltsi
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Loka 2019, 08:50
Car(s): 156 1.6

156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja haltsi »

Halpa vikakoodinlukija 156 1.6 99vm jolla näkee mistä pyörästä abs antura sökö?
Korostan halpaa, koska muihin autoihini lukija olemassa.

Avatar
sgeust
Viestit: 141
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:02
Car(s): GTV 6 2.5 -83
156 2.5 V6 -02
164 Q4 3.7 -96
164 Q4 3.2 -94
164 V6 3.0 -90
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja sgeust »

Jos on vaan tarvetta saada selviks mikä anturi on entinen, niin ei ole ollenkaan tarvetta osta testeriä. Voit helposti mittaa ABS antureita yleismittarilla mittamalla anturin resistanssi liittimestä. En ihan muistaa tarkkana 156:sen anturin resistanssi, mutta yleensä OK anturilla on usein noin 800-2000 ohm.
Ainakin tämä on halvin tapa mittaa ABS- antureita. Toimiva ja halpa tapa.
Assumptions are the mother of all fuck ups.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Vastusmittausta ei kannata suorittaa kaikille anturityypeille tai tulee nopeasti kalliiksi.

Avatar
sgeust
Viestit: 141
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:02
Car(s): GTV 6 2.5 -83
156 2.5 V6 -02
164 Q4 3.7 -96
164 Q4 3.2 -94
164 V6 3.0 -90
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja sgeust »

Jarsan kirjoitti:Vastusmittausta ei kannata suorittaa kaikille anturityypeille tai tulee nopeasti kalliiksi.
156:sella ja 147:sella m.m. olen aina tehnyt mittauksia yleismittarilla, eikä ole tullu mitään ongelmia.
+ En ole koskaan kuullu että voi tehdä kipeetä ABS anturille mittaamalla resistanssia. Jotkut ei vaan voi mittaa, koska ne ovat n.s. "aktiiviset".
Assumptions are the mother of all fuck ups.

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Joo resistanssin mittaus on mielestäni myös ihan ok ja helppo tapa selvitellä anturivikoja.

PSA kulkineen ruiskusuuttimen vikakin selvisi aikoinaan tuolla yksinkeetaisella mittauksella, kun kuumalla koneella putosi yks suutin pois pelistä.
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

En tiennyt tämän olevan mielipideasia, mutta asia selvä. Mitatkaa vaan.

haltsi
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Loka 2019, 08:50
Car(s): 156 1.6

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja haltsi »

Juu, hal anturit menee sököksi mittaamalla. En ole perehtynyt mikä tässä on.
Pitänee muutama kymppi kärsiä ja käydä pajalla.

Avatar
sgeust
Viestit: 141
Liittynyt: 24 Loka 2018, 10:02
Car(s): GTV 6 2.5 -83
156 2.5 V6 -02
164 Q4 3.7 -96
164 Q4 3.2 -94
164 V6 3.0 -90
Paikkakunta: Helsinki

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja sgeust »

haltsi kirjoitti:Juu, hal anturit menee sököksi mittaamalla. En ole perehtynyt mikä tässä on.
Pitänee muutama kymppi kärsiä ja käydä pajalla.
Päivän paras. Kerro miksi anturi menisi sököksi mittauksen takia. Hall anturi voi kyllä mittaa, mutta et saa mitään selviks koska se on aktiivinen. Ja nyt puhutaan Alfa 156:sen abs anturista, joka ei ole aktiivinen anturi. Olen ite tehnyt aika paljon mittauksia kaikenlaisilla antureilla ja ei ole koskaan saannu anturi sököks.
Assumptions are the mother of all fuck ups.

eicas
Viestit: 174
Liittynyt: 17 Helmi 2011, 17:46
Car(s): 159 TBi SW

Ex: 156 2.0 TS
Paikkakunta: Tampere

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja eicas »

Edullinen OBD-kaapeli ja MES, eikö noiden pitäisi kuulua jokaisen alfalla ajavan perusvarustukseen? :mrgreen:

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja seppo »

Alfa 156/147/GT/166 nopeustieto mitataan aktiiviantureilla, eikä induktiivisilla antureilla kuten tehtiin vanhemmissa Alfoissa, ja joiden resistanssi on tosiaan sitä 1 kohmin luokkaa. Aktiivianturin mittaa laakerissa olevan magneettikehän napapareja (48) ja muodostaa niistä kanttiaaltoa, jonka taajuus muuttuu nopeuden mukaan. Yksinkertaisin ja varmin mittaustapa on oskiloskooppi, jolla mitataan tieto pyörä kerrallaan. Vika näkyy puuttuvana aaltona oskiloskoopin kuvassa. Jos anturi on sökö, kuvaa ei näy lainkaan, mutta usein miten vika on laakerissa olevassa magneettikehässä tai se on erittäin likainen, jolloin se näkyy vikana. Testerillä ei magneettikehän vikaa välttämättä näy, siis missä pyörässä se vika todellisuudessa on!

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

seppo kirjoitti:Yksinkertaisin ja varmin mittaustapa on oskiloskooppi
Näinhän tämä on.

Eikä tuollainen perustarpeisiin riittävä skooppi nykyään montaa kymppiä maksa.


En jaksa vastata päivän parhaaseen, mutta vain näin yleisesti kerron, että HALL- ja MRE-anturin IC-elektroniikka voi vaurioitua vastusmittauksella, joka ei tietenkään tarkoita että näin aina kävisi. Riippuu anturin sisäisestä kytkennästä ja yleismittarista.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Olen kanssa siinä käsityksessä että hall-anturi on mahdollista rikkoa vastusmittauksella. En tosin mustaa valkosella tästä löytänyt, vaikka pari anturikirjaakin selasin. Olisikohan voinut liittyä anturin vahvistinpiiriin tai muuhun komponenttiin mikä ei kestä tuota.

Pelkällä ylesimittarilla saa hieman mitattua hall-anturiakin, jännitemittauksella. Jännite vaihtelee esim. 0 ja 5 V välillä. Tuolla ei tosin näe tuosta mitä Seppo kertoi, eli että puuttuuko kanttiaallosta pätkä välistä.


"What is Hall Effect and How Hall Effect Sensors Work"
https://www.youtube.com/watch?v=wpAA3qeOYiI
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Juu, tuolla +5 päällä/pois oon sähköpolkupyörien hall antureiden vikoja selvitellyt, myös ledi käy.

Edullisen oskiloskooppin saa värkättyä helposti tietokoneen mikrofoniliitännästä :)
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

haltsi
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Loka 2019, 08:50
Car(s): 156 1.6

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja haltsi »

Vastauksista päätellen ei alfaan löydy hyvää ja edullista vikakoodin lukijaa.
En kyllä viitsi stetoskooppia ja oskilloskooppia hommata. Enkä myöskään meinaa liittyä Mes:iin(musiikin edistämissäätiö).
Yksinkertaiseen kysymykseen voi näköjään saada hyvinkin kirjavia vastauksia, mutta kiitos vastauksista.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kanssaharrastajilta voi apu löytyä yllättävän läheltä.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=13&t=21374
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Nykyset vikakoodinlukijasi taitavat siis olla merkkikohtaisia ja eivät pelaa tässä alfassa. Niihin ei saa lisättyä edukkaasti alfan tukemista? Muistelisin että johonkin monipuolisempaan laitteeseen mitä katselin olisi moinen onnistunut.

En ole itse monimerkki/halpis vikakoodinlukijoita paljoa käyttänyt, muuta käsityksenäni on ettei niistä taida monikaan pystyä lukemaan muita kuin moottorin vikakoodeja?
Sen takia moni suosittelee tuota elm/vagkkl piuha taikka bt palikka ja multiecu scan, jos siis löytyy läppäri. Tuolla multiecu scannilla kun pystyy myös seuraamaan livedataa jne. (piuhaan tosin pitää olla adapterit tai kytkimellinen piuha jotta pääsee lukemaan muita kuin moottorin vikakoodeja.)

Satunnaiseen parin vikakoodin lukuun tosiaan tuo Tiigen vinkkaaman linkin takaa jonkun lähellä asujan kysäsemään lukemaan koodin voisi olla edullisin ja nopein vaihtoehto.


(Sori että osallistuin vain keskusteluun ja vastasin lähinnä huti kysymyksestäsi.)
Suoraan vaan suoraa

haltsi
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Loka 2019, 08:50
Car(s): 156 1.6

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja haltsi »

Juu, tolla Quicklynks T79 ei päässyt minnekkää. Ja läppärillä monimerkki lukijalla pääsee ihmetteleen moottorin toimintaa. Pitää keskittyä asiaan jahka kerkee...

haltsi
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Loka 2019, 08:50
Car(s): 156 1.6

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja haltsi »

Abs anturin vaihto ei auttanut valo palaa edelleen. Tämmösiä herjaa.
3pitoventtiili etuoikeaviallinen, 6hammaskehä väärä hammasluku, 27poistoventtiili etuoikea viallinen.
Mistähän kannattaisi vikaa kaivella, abs moottori kuulemma ehjä?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noi vikakoodikuvaukset on jotain kammotusta.

Mutta ihan pelkästään poikkinirhautunut ABS:n johto vois aiheuttaa vaikka mitä jännää; sehän menee 156:ssa lokarin läpi. Mulla on ainakin yhdessä autossa oikealta edestä jäänyt johto puristuksiin läpiviennin ja liittimen väliltä ja nirhautunut.
Liitin löytynee iskaritolpan nurkilta konehuoneesta, siitä lähtee sitten se johto anturille. Tämä väli kannattaa vilkaista joka tapauksessa, ei ole kovin työlästä. ABS:n anturin johdothan voi korjata uudella tuosta noin vaan.

haltsi
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Loka 2019, 08:50
Car(s): 156 1.6

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja haltsi »

Abs anturi vaihdettu, johto menee konehuoneeseen saakka.
Missähän abs:än aivot sijaitsee? Abs moottori on konehuoneessa mutta aivot hukassa?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

eikös äly ole siina pumpun päällä/kyljessä

haltsi
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Loka 2019, 08:50
Car(s): 156 1.6

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja haltsi »

Ei abs anturoiden piuhat ainakaan siihen suoraan mene

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

En ole piuhojen koko reittiä tarkemmin tutkinut, mutta kyllä se ABS-ecu siinä pumpun kyljessä on. Leveä liitin päällä, suoraan jarrunestesäiliön alla ja yksikön alapuolella toinen pienempi liitin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Garmund
Viestit: 2135
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: 156 1.6 abs

Viesti Kirjoittaja Garmund »

haltsi kirjoitti:Abs anturin vaihto ei auttanut valo palaa edelleen. Tämmösiä herjaa.
3pitoventtiili etuoikeaviallinen, 6hammaskehä väärä hammasluku, 27poistoventtiili etuoikea viallinen.
Mistähän kannattaisi vikaa kaivella, abs moottori kuulemma ehjä?

Antoiko jotai numerokoodia noille vioille? Toi hammaskehä vähän outo, kun eikös tuossakin (kuten kaikissa?) 156 ole magneettikehät navoissa eikä hammaskehät?
Suoraan vaan suoraa

Vastaa Viestiin