Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Macela kirjoitti:
06 Marras 2023, 18:59
Noi Tuulilasin Viikon auto -videot on ihan sketsipätkiä. Mahdollisimman pienellä panostuksella ja ihan sen hetkisen fiiliksen mukaan ympäripyöreitä kommentteja koeajettavista autoista.
Tuo on kyllä totta - melko kaukana ollaan jostain Autogefühlista.

Mainokseen saatu hyvää italofiilistä!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Lasso
Viestit: 39
Liittynyt: 01 Kesä 2022, 21:03

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Lasso »

Olipahan sketsi. Ei voi tosissaan ottaa namiskuukkeleista höpisevää toimittajaa :-D

Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja niki »

FinPat kirjoitti:
07 Marras 2023, 11:57
Cotzy kirjoitti:
07 Marras 2023, 11:35
Tsemppiä Tonalen lastentautien ja kanssaihmisten välinpitämättömyyden kitkemiseen!
Ylläkuvatuista vaikeuksista suurin osa taitaa kuitenkin mennä enemmän maahantuojan toiminnan piikkiin kuin Tonalen lastentauteihin?

- Logistiikassa murjottu ja huolimattomasti, lähes liikenneturvallisuutta vaarantaen "korjattu"
- Pyyhkijän sulat ja suojateipit jämähtäneet liian pitkässä ulkovarastoinnissa
- Kampanjat auki (ensimmäisen vuoden autolla, merkistä riippumatta todella tärkeä tekijä!!!)
- Softat päivittämättä (katso yllä)
Kiitokset Cotzylle tsempeistä! Askel kerrallaan parempaan suuntaan. On sitä isommillakin merkeillä ja maahantuojilla maanantaipäiviä. Raision Autoverkkokaupassa on onnistuttu siinä, miten ystävällisesti ongelmiin on suhtauduttu ja otettu vastuuta asioista, käytetty aikaa heille uusien asioiden tutkimiseen ryhmässä, kommunikoitu niistä avoimesti ja hoidettu pienempiäkin huomioita aikataulussa. Tiskillä on nuorta porukkaa, mutta heillä tuntuu olevan oikeasti näpeissä se missä mennään. Laina-autoa on tarjottu ja lupauksista on pidetty kiinni. Muuta ei tarvitakaan.

Bassadonelle seisokit ovat siirtyneet liiketoimintakaupassa Astaralta ja tarkastukset sekä varustelut hoidetaan alihankintana Hangossa. Hangon toiminnassa on ilmeisesti ollut laajemminkin petrattavaa Alfaan liittymättä, mutta maahantuoja sekä jälleenmyyjä viimekädessä on toki vastuussa asiakkaalle homman toimivuudesta. Positiivista päivässä on, että kulmat saatiin ensifiiliksellä kuntoon ja ratti suoraan. Raidetangon pää vaihdettiin varoilta uuteen ja pyyhkijänsulat oli vaihdettu myös takuutyönä. Kampanjoiden sekä softan päivittämisen jälkeen kaikki aiemmat anturimurheet vaikuttaisivat toistaiseksi korjaantuneen. Nyt odotellaan Italiasta vielä uusia osia keulaan ja takahelmoihin. Niiden toimitusajasta ei tässä vaiheessa ollut varmaa tietoa. Huollosta noudon jälkeen ilmeni nyt tosin uusi ongelma, sillä jarruvalot jäävät välillä palamaan vaikka poljinta ei painaisikaan.. Välillä taas sammuu normaalisti. Jarrupolkimeen liittyvä kytkin ilmeisesti, ehkä sattumaa että alkoi juuri nyt kettuilemaan.

Nyt näyttää Black Weeks -hengen mukaisesti Tonale TI lähtevän 160hv koneella samaan alkaen 499 eur/kk hintaan, millä hetki sitten kaupattiin vain 130hv Speciale versioita. Jos saisi valita uudestaan, tulisi varmaan tingittyä muutamista materiaalivalinnoista ja tilattua auto ruudikkaammalla padalla.
Ammattina autokauppa

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja karila »

Mielenkiintoista nähdä, onko osien saanti Italiasta nopeutunut. Tällaista parannusta minulle kerrottiin viimeisen takapuskurinvaihdon jälkeen. Osa ongelmasta on tietysti Italian päässä, koska Suomi ei varmaan ole abc listalla edes c tärkeimpinä kohdemaina.
- Kari

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja lerppu »

niki kirjoitti:
08 Marras 2023, 03:15
Hangon toiminnassa on ilmeisesti ollut laajemminkin petrattavaa Alfaan liittymättä
Ten-Hut! There's an officer on deck.

Hangosta jotain harmikseni tietävänä allekirjoitan lauseen täydelleen. *Off topic end*

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 536
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Hangossa oli ainakin keväällä Tonalea ihan jonoksi asti, kävin itse toukokuussa paikan päällä toteamassa.

Kuva
Kuva

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Romeo y Julieta kirjoitti:
08 Marras 2023, 14:22
Hangossa oli ainakin keväällä Tonalea ihan jonoksi asti, kävin itse toukokuussa paikan päällä toteamassa.
Monikohan noista on päätynyt asiakkaalle saakka?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 536
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Vittorio Jano kirjoitti:
08 Marras 2023, 21:13
Monikohan noista on päätynyt asiakkaalle saakka?
Kenties ainakin yksi, jos nimimerkille niki mennyt auto on noiden joukossa.

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tutkailin Tonalen hinnastoja ja teknisiä tietoja ja hiukan kummastuttaa tämä:
- 130 ja 160-heppaisissa malleissa sama kiihtyvyys 0-100. Ohituskiihtyvyys melkeinpä merkittävämpi, mutta sitä ei tuolla mainita. Huippunopeudella ei niin väliä. Hiukan kyllä mietityttää, kuinka 130hv/1510kg voi vaikuttaa "pirteältä".
- Työsuhdeautoilun näkökulmastakin kalliita tuotteita. Yksityisleasing on myös mielestäni arvokas. Vuodessa 6000€ vuokra-autoilusta?

Vaikka kuinka haluaisin, niin en vaan jaksa innostua tästä. Ehkä se Stelvio sitten kuitenkin on seuraava koeajettava Alfa, käytettynä tosin.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Eero kirjoitti:
12 Marras 2023, 14:14
Tutkailin Tonalen hinnastoja ja teknisiä tietoja ja hiukan kummastuttaa tämä:
- 130 ja 160-heppaisissa malleissa sama kiihtyvyys 0-100. Ohituskiihtyvyys melkeinpä merkittävämpi, mutta sitä ei tuolla mainita. Huippunopeudella ei niin väliä. Hiukan kyllä mietityttää, kuinka 130hv/1510kg voi vaikuttaa "pirteältä".
- Työsuhdeautoilun näkökulmastakin kalliita tuotteita. Yksityisleasing on myös mielestäni arvokas. Vuodessa 6000€ vuokra-autoilusta?

Vaikka kuinka haluaisin, niin en vaan jaksa innostua tästä. Ehkä se Stelvio sitten kuitenkin on seuraava koeajettava Alfa, käytettynä tosin.
Stelviossa ei ole mitään väärää. Se on ylivoimainen perheauto ajamisesta pitävälle. Parempia vaihtoehtoja toki löytyy niille, jotka välittävät määränpäästä matkaa enemmän.

Paikalla
Avatar
HANU
Viestit: 1234
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja HANU »

lerppu kirjoitti:
12 Marras 2023, 16:10
Eero kirjoitti:
12 Marras 2023, 14:14
Tutkailin Tonalen hinnastoja ja teknisiä tietoja ja hiukan kummastuttaa tämä:
- 130 ja 160-heppaisissa malleissa sama kiihtyvyys 0-100. Ohituskiihtyvyys melkeinpä merkittävämpi, mutta sitä ei tuolla mainita. Huippunopeudella ei niin väliä. Hiukan kyllä mietityttää, kuinka 130hv/1510kg voi vaikuttaa "pirteältä".
- Työsuhdeautoilun näkökulmastakin kalliita tuotteita. Yksityisleasing on myös mielestäni arvokas. Vuodessa 6000€ vuokra-autoilusta?

Vaikka kuinka haluaisin, niin en vaan jaksa innostua tästä. Ehkä se Stelvio sitten kuitenkin on seuraava koeajettava Alfa, käytettynä tosin.
Stelviossa ei ole mitään väärää. Se on ylivoimainen perheauto ajamisesta pitävälle. Parempia vaihtoehtoja toki löytyy niille, jotka välittävät määränpäästä matkaa enemmän.
Kun Stelvioon vielä lisää Ferrarista lainatun hieman lyhennetyn moottorin, niin sitten siitä vasta ylivoimaisen mahtava laite tulee. Sellainen, että se pitää itse kokea jotta tietää mistän puhutaan.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Josef Matula
Viestit: 146
Liittynyt: 05 Syys 2010, 01:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Eero kirjoitti:
12 Marras 2023, 14:14
Tutkailin Tonalen hinnastoja ja teknisiä tietoja ja hiukan kummastuttaa tämä:
- 130 ja 160-heppaisissa malleissa sama kiihtyvyys 0-100. Ohituskiihtyvyys melkeinpä merkittävämpi, mutta sitä ei tuolla mainita.
Taitaa olla virhe. 8.8 sekkaa luvataan 160 hv versioille muilla sivustoilla.

On tuo 499e kk hyvinkin halpa verrattuna Autoverkkokaupan muihin vastaavan hintaisiin, yli 50 tonnin autoihin. Paljonkohan hinta tippuu vuodessa jos käteisellä ostaa, veikkaan että enemmän kuin 6000e.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Josef Matula kirjoitti:
12 Marras 2023, 16:56
Eero kirjoitti:
12 Marras 2023, 14:14
Tutkailin Tonalen hinnastoja ja teknisiä tietoja ja hiukan kummastuttaa tämä:
- 130 ja 160-heppaisissa malleissa sama kiihtyvyys 0-100. Ohituskiihtyvyys melkeinpä merkittävämpi, mutta sitä ei tuolla mainita.
Taitaa olla virhe. 8.8 sekkaa luvataan 160 hv versioille muilla sivustoilla.

On tuo 499e kk hyvinkin halpa verrattuna Autoverkkokaupan muihin vastaavan hintaisiin, yli 50 tonnin autoihin. Paljonkohan hinta tippuu vuodessa jos käteisellä ostaa, veikkaan että enemmän kuin 6000e.
Haluaisin sanoa että ei suorituskyvyllä tässä ole niin väliä. Mutta onhan tuo nyt aika tunkkainen tuulahdus suoraan 90-luvulta. Kai se sitten on muotia nykyään? Ei silti, kyllä tuolla varmaan pärjää! Mutta haluaako pärjätä, se on eri asia. Vuokrahinta on kyllä mielestäni edukas.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 536
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

130 hv versio tuntui ainakin virallisia lukuarvoja paljon pirteämmältä, silloin joskus lähes vuosi sitten kun oli kyseinen laite käytössä sijaisautona. Ainakin nopealla kaksoiskytkinautomaatilla on jotain vaikutusta tuntumaan, voisiko olla myös jotain samaa kuin T-Jet 120 hv Giuliettassa eli todelliset teholukemat ovat virallisia korkeammat. T-Jeteistä on tämänkin foorumin kirjoitusten mukaan mitattu vakiona lähemmäs 150 hv penkissä.

Gusse
Viestit: 899
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ En ihan usko että olisi samaa kuin t-jeteissä tai ainakin omasta mielestä tuo 130 heppainen tuntui aikanaan aika samalta tai melkein nuhaisemmalta kuin oma silloinen Niro.

Avatar
Eero
Viestit: 2843
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Eero »

lerppu kirjoitti:
12 Marras 2023, 17:22
Josef Matula kirjoitti:
12 Marras 2023, 16:56
Eero kirjoitti:
12 Marras 2023, 14:14
Tutkailin Tonalen hinnastoja ja teknisiä tietoja ja hiukan kummastuttaa tämä:
- 130 ja 160-heppaisissa malleissa sama kiihtyvyys 0-100. Ohituskiihtyvyys melkeinpä merkittävämpi, mutta sitä ei tuolla mainita.
Taitaa olla virhe. 8.8 sekkaa luvataan 160 hv versioille muilla sivustoilla.

On tuo 499e kk hyvinkin halpa verrattuna Autoverkkokaupan muihin vastaavan hintaisiin, yli 50 tonnin autoihin. Paljonkohan hinta tippuu vuodessa jos käteisellä ostaa, veikkaan että enemmän kuin 6000e.
Haluaisin sanoa että ei suorituskyvyllä tässä ole niin väliä. Mutta onhan tuo nyt aika tunkkainen tuulahdus suoraan 90-luvulta. Kai se sitten on muotia nykyään? Ei silti, kyllä tuolla varmaan pärjää! Mutta haluaako pärjätä, se on eri asia. Vuokrahinta on kyllä mielestäni edukas.
Yksityisleasing on tosiaan muihin vastaavan hintaisiin verrattuna edullinen, se täytyy myöntää.

Jotenkin näkisin sen, että Alfassa suorituskyky, jolla "pärjää", ei ole kovin hyvä suoritus. Tarkemmin kun asiaa ajattelee, on suoritus sinänsä saada 1,5 litraisesta ahdetusta ja sähköavustetusta voimapaketista vain 130/160 hevosvoimaa. Menneitä ei kannattaisi muistella, mutta 33/Sprint osastolla oli aika paljon pirteämpiä esityksiä vastaavasta tilavuudesta.
Mutta tosiaan, vaikka tämä ei taida olla meikäläisen tuote, on hienoa että euroopassa kauppa näyttää käyvän hyvin. Se toivottavasti lupaa laajempaa mallivalikoimaa tulevaisuudessa!
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Gusse kirjoitti:
12 Marras 2023, 19:59
^ En ihan usko että olisi samaa kuin t-jeteissä tai ainakin omasta mielestä tuo 130 heppainen tuntui aikanaan aika samalta tai melkein nuhaisemmalta kuin oma silloinen Niro.
Kelvollinen kulku jos ei tarvitse kiihdytellä tai tykkää rauhallisesta siirtymisestä. Harmillisesti teho ei ole Tonalen suurin ongelma. Ja kai se nykymaailmassa on aika verkkainen kulkine jos on alle parisataa hevosvoimaa. Ja siellä 300 huudeilla on sitten sellasta mukavampaa siirtymistä. Ja siitä pohjoiseen urheilullista. Lienee ollut totta jo pidempään - ainakin oma näkemys ollut about näin jo vuosikausia. Sähköautot vähän sotkee, mutta kyllä tämä niilläkin taitaa toimia about näin. Ajettavuus on sitten eri asia eikä aina tarvita potkua hemmetisti että ajamisesta voi nauttia!

Paikalla
FinPat
Viestit: 7314
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Eero kirjoitti:
12 Marras 2023, 21:27
Yksityisleasing on tosiaan muihin vastaavan hintaisiin verrattuna edullinen, se täytyy myöntää.
'Ongelmanahan tuossa on "vastaavan hintaisiin" koska lähtöhinta on ihan liian korkealla verrokkeihin.

Avatar
Hammond
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
Car(s): Tonale Veloce -22
Ex: Giulietta 1.4 MA 170 TCT -16, 156 SW JTS 2.0 -05

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Hammond »

Laitetaanpa hiukan koeajorapsaa tännekin, kun on tullut nyt otettua Tonalesta pienet tyypit noin 18000km verran.

Sanottakoon sen verran, että kun olen käynyt tätä keskusteluketjua täällä aika ajoin lueskelemassa "lurkkaus"-moodissa, niin on ollut aika iso kynnys lähteä kirjoittamaan mitään. Keskustelu on paikoittain niin väsyttävän negatiivista ja pyörii toistellen samaa kehää. Olen aika pitkään ajatellut, että nautin Tonalesta ihan omilla ehdoilla, ja ajan autolla tyytyväisenä - koska olen hankintaan erittäin tyytyväinen - ja en jaksa suuremmin välittää mitä internetin ihmemaailmassa jaksetaan lyhyiden koeajojen perusteella aiheesta marista.

Mutta koska täälläkin on ilmestynyt nyt uusia Tonalen omistajia, ja omasta mielestä Tonale ansaitsee myös rehellistä ja erilaista näkökulmaa, kuin vain lyhyiden koeajotyyppien perusteella jaetut pikatuomiot, niin ajattelinpa nyt kantaa omankin korteni kekoon.

Oman autoni sain viime vuoden vaihteessa, silloin juuri sellaisilla spekseillä kuin halusin, todella nopealla toimitusajalla, käytännössä suoraan laivasta Hangon kautta omaan autoliikkeeseen luovutukseen, joten mitään pitkäaikaisen ulkosäilytyksen ongelmia ei ehtinyt muodostua. Muutenkin autossa ei käytännössä ole ollut mitään lastentauteja. Yksi pieni ulkoinen kosmeettinen virhe, joka on johtunut hyvin todennäköisesti Hangon toiminnasta, ja tuli korjattua takuun puitteissa. Omassa autoliikkeessä takuukorjaukset on sujuneet ihan hyvin, osien odottelu Italiasta on vienyt välillä muutamia viikkoja, mutta kun asiat on vain kosmeettisia, ja tuskin huomattavissa ilman tarkempaa syynäystä, niin tuo ei suuremmin haitannut.

Ajettavuudesta sen verran - itselle 160 koneversion teho on riittänyt aivan hyvin kaikessa mahdollisessa käytössä, mihin autoa tarvitsen. Tuosta 18000km ajosta noin 2/3 on maantie- ja moottoritieajoa, ja 1/3 kaupungissa. Liikkeellelähdöt pienissä nopeuksissa on hyvin ripeitä, ja maantiellä ja moottoritiellä pääsee ohittamaan aivan riittävän hyvin, eikä ole pelkoa että jää pahemmin jalkoihin. Jos autossa olisi enemmän tehoja, ajaminen voisi jossain marginaalisissa tilanteissa olla hauskempaa, mutta omassa käytössä näitä marginaalisia tilanteita on sen verran vähän, että olen tähän teholuokkaan käytettävyyden suhteen ihan tyytyväinen. Vielä summaisin että kiihtyvyyden suhteen tunnelma on hyvin samankaltainen kuin Giulietta 170 TCT:llä ajellessa, vaikka Tonale on kuitenkin jonkun verrankin isompi.

En pysty myöskään millään allekirjoittamaan näitä esim. Tekniikan Maailman talvitestissä olleita kommentteja, että "Tonale on suorastaan vaarallinen". Olen ajellut kitkoilla, viime talvena kaikenlaisissa mahdollisissa keleissä, jäätävää asvalttia, lumen peittämä jäätynyt mutkainen maalaishiekkatie, lunta, sohjoa. Omaan tuntumaan auto kertoo hyvin sen, milloin pito saattaisi olla loppumassa, ja en ole kertaakaan törmännyt ongelmaan, että esim. perä lähtisi irti tms.

En sitten tiedä, onko nykykuskit niin osaamattomia ajaa, että monenlaisilla ajoavustimilla varustettu auto tuntuu autolehden testaajien mielestä "vaaralliselta ajaa" (vain onko kyse siitä että täytyy saada raflaavaa journalismia tehtyä, ja kun moderneissa autoissa oikeasti nykyään ei ole enää niin järisyttävän isoja eroja eri automerkkien ja mallien välillä, niin tehdään sitten näitä eroja kaikenlaisilla ylisanoilla? Offtopiccina muutenkin Tekniikan maailman talviautotestissä oli jo ihan idioottimaisia testiosuuksia, kuten esim. joku ajotesti lumista laskettelurinnettä tms. mäkeä ylöspäin, yllätys yllätys että autot joissa on suurin massa, eli suurin kitkavoima, pärjäsivät parhaiten tuossa testissä).

Tonalen ohjaus on todella tarkka ja nopea. Itselle tämä toimii niin, että auto reagoi pieniinkin ohjausliikkeisiin nopeasti ja täsmällisesti, eikä ajettavuudessa ole sellaista laiskaa ohjaustuntumaa. Esim. Jeep Compass oli selkeästi paljon laiskemman tuntuinen, ja ohjauksessa oli sellaista yleistä "muhjuisuutta". Tonalen ohjaustuntuma on kevyt, aavistuksen kevyempi kuin Giulietta, mutta tämä ei ole tehty ohjauksen tarkkuuden kustannuksella.

Tärkeimpänä ehkä tuosta tarkasta ohjauksesta, ainakin oma henkilökohtainen mielipiteeni on se, että Alfamainen tunnelma on kyllä tallessa. Mutkatiellä on yksinkertaisesti hauskaa ajaa, ja tässä ei omaan makuun ole mitään radikaalia huonontumista esim. Giuliettaan verrattuna, vaikka autot onkin ihan eri luokissa.

Ymmärtääkseni joskus viime vuoden lopulla on ohjaustehostimen sekä kaasupolkimen vasteeseen tullut muutosta jonkin ohjelmistopäivityksen myötä. Ainakin oma yksilöni tuntui näiltä osin erilaiselta verrattuna siihen autoon, mitä kävin autoliikkeessä koeajamassa ennen hankintaa. Harmillisesti vain esim. omassa liikkeessä asioidessa, kertovat todella nihkeästi näiden kampanjoiden ja softapäivitysten sisältöjä. Saksalaiselta foorumilta bongasin keskustelun, missä oli nimenomaan käyty läpi tuota, että päivityksiä on tullut, mitkä vaikuttaa ohjaustuntumaan ja kaasuvasteeseen, mutta en tähän hätään sitä viestiketjua sieltä löytänyt.

Keskustelua on myös ollut paljon voimalinjasta, ja siitä onko kenellekään mitenkään järkevä vaihtoehto kevythybridi. Itsellä on tilanne, että rivitaloyhtiössä ei ole tarjolla hybrideille/sähköautoille lataustolppia, ja juuri tämän hetkiseen tarpeeseen siis mikään sähkölatausta tarvitseva auto ei sovi. Tonalen kevythybridi oli tähän kohtaan ihan passeli ratkaisu, ja itse asiassa plugariin verrattuna itselle tärkeänä tarpeena tarjoaa enemmän tilaa tavaratilassa (välipohjan alla oleva tila ei ole varattu akuille).

Yksi suurin tarve päivittää Giuliettasta oli nimenomaan saada enemmän tilaa, myös tavaratilan puolelle, ja siihen tarpeeseen Tonale on vastannut oikein hyvin.

Kuskin paikalla käyttöliittymän päivitys verrattuna Giuliettaan onkin sitten kuin ero yöllä ja päivällä. Mittaristo ja infotainment on moderneja, design on erittäin hyvä, mittaristoa saa mukautettua riittävän paljon (voisi olla vieläkin hiukan enemmän mukautusta, mutta verrattuna esim. Jeep Compass tai Subaru on design, käytettävyys ja mukautettavuus ihan eri planeetalta, Subarunkin mittaristo oli kuin suoraan jostain 90-luvun videopelistä). Tietyt asiat kuten kunnollinen jämäkkä vaihdekeppi itselle on ihan positiivista, muutamassa verrokkiautossa, mitä lähiaikoina olen ajanut, on vaikka vaihteenvalitsimet onnettomia muovirimpuloita (mm. Subaru Solterra). Tällaista tunnelmaa ei ole Tonalessa.

Penkeissä itsellä on Alcantara, ja niissä on omaan makuun todella hyvä tuntuma, sopivasti kitkaa, ja penkkien design myös piristävällä tavalla muista autoista erottuva, ja oman auton Alfa Rosso -värimaailmaan sopiva.

Vertailun vuoksi muutama verrokkiauto, jolla viimeisen vuoden aikana tullut itse ajettua kullakin muutama sata kilometria, kaikki olleet uusia, mittarissa muutama tuhat kilometria:
  • Kia Ceed: täysin hajuton ja mauton kokemus, autojen "pikaruoka", ei herättänyt mitään tunnetta, vaikka asiat sinällänsä kaiketi toimi ihan OK
  • Jeep Compass plugin-hybrid: huomaa samankaltaisuuksia Tonalen kanssa, vaikka tietyt osat ohjaamon käyttöliittymässä, mutta ohjaus muhjuinen ja ei lainkaan samalla tavalla skarppi kuin Tonalessa. Lisäksi plugarihybridin range aivan absurdin pieni, tankki täynnä ja täyteen ladattuna meni omassa maantie + kaupunkiajossa johonkin 300-400km väliin. Tonalessa tankki täynnä range näyttää 800km. Infotainment melko sama kuin Tonalessa, mutta mittariston design ja mukautettavuus todella paljon Tonalea karumpaa.
  • Subaru Solterra täyssähkö: ohjaamossa muovirimpulaa, tunnoton ja mitäänsanomaton ohjaus, kiihtyvyyttä täyssähköllä ihan kivasti, mutta ei oikein uskalla sitä kiihtyvyyttä hyödyntää, kun auton muu ohjaus/ajotuntuma täysin olematonta. Mittaristossa 90-luvun tietokonepelien designistä tuttua "modernia" tunnelmaa, infotainment aika karsea, esim. Navin värivalinnat ja fonttikoot todella outoja, todella epäselvä lukea ja nähdä, etenkin ajaessa autoa.

TLDR;

Arvosteluni autosta Alfa Romeo Tonale Veloce 160

  • Oliko hankinta järkipäätös: Ei
  • Kuuluuko Alfa Romeon hankinta olla järkipäätös: Kukin saa päättää itse
  • Kaduttaako hankinta: Ei tippaakaan
  • Kääntyykö päät kaupungilla: Kyllä
  • Hymyilyttääkö: Kyllä
  • Onko hauskaa: Kyllä
  • Onko Alfa DNA:ta: Kyllä
10/10, tekisin kaikki samat virheet uudelleen. :-D

Bonuksena Espanjalainen video, kannattaa laittaa vaikka englanninkieliset tekstitykset päälle, suomisubit toimii myös, mutta Youtuben käännös voi olla hiukan surkea. 21:50 ajankohdassa alkaa rata-ajotesti, ainoita kunnollisia tuollaisia testivideoita, mitä minä olen nähnyt. Summauksena koeajokuskin viesti: Ei ollut ehkä se kaikkein nopein auto, mitä on testattu, mutta hymyilyttää ja on hauskaa. :-D

https://youtu.be/YZpcWmIYKRE
Viimeksi muokannut Hammond, 16 Marras 2023, 18:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Hammond
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
Car(s): Tonale Veloce -22
Ex: Giulietta 1.4 MA 170 TCT -16, 156 SW JTS 2.0 -05

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Hammond »

Laitetaan vielä pakollinen räpsy mukaan. :)
20231116_AlfaTonaleVeloce.jpg
20231116_AlfaTonaleVeloce.jpg (110.93 KiB) Katsottu 2596 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Hammond kirjoitti:
16 Marras 2023, 13:47
Laitetaanpa hiukan koeajorapsaa tännekin, kun on tullut nyt otettua Tonalesta pienet tyypit noin 18000km verran.
Hyvä! Tosielämän kokemukset on aina parempia kuin lyhyet koeajot.
Hammond kirjoitti:
16 Marras 2023, 13:47
Keskustelu on paikoittain niin väsyttävän negatiivista ja pyörii toistellen samaa kehää.
Aivan totta. Osa meistä (kuten minä) ei lainkaan kiinnostu ko. autoluokasta vaan kaipaa pääosin matalampia laitteita, osa meistä (kuten minä) harmittelee etuvetoplatformia, johon ei ole tarjolla yhden voimalinjan nelivetoa (kahdella voimalinjalla synkronoinnissa on aina omat haasteensa) ja osa meistä tuo nämä fiilikset ja ajatukset kyllä ilmi varsin reippaasti teilaten vahvasti paketin, joka saattaa olla jollekin toiselle ihan nappisuoritus.

Tässähän on käynyt juuri niin - paketti on sinulle (kuten toteat) ihan nappisuoritus, mutta tonalettomien kommentointi ja ajatukset ovat jopa rajoittaneet mieltymystäsi kirjoittaa. Hyvä että jaksoit lopulta kirjoittaa, sillä niitä positiivisia kokemuksia julki saadaan.
Hammond kirjoitti:
16 Marras 2023, 13:47
itselle 160 koneversion teho on riittänyt aivan hyvin kaikessa mahdollisessa käytössä, mihin autoa tarvitsen.
Todellisessa elämässä 160hv turbokone riittää oikeasti pitkälle. Hyvin pieni osa ajamisesta on varmaan meistä kenelläkään sellaista, jossa eletään tuon koneen vääntökäyrän yläpuolella. Helposti kuitenkin jengillä on vinoutunutta fiilistä, kun arkiajossa on tottunut isompiin teholukemiin ja kun ei 260 -heppainen viisysikään mikään nopea ole, niin äkkiä kuulostaa siltä että 160hv on toooosi hidas. Käytännössä kuitenkin iso osa ajamisesta tapahtuu alle sadalla hepalla ja auton saa sammuttaa duuniin parkkiin käytännössä ihan samaan aikaan riippumatta siitä, onko kyseessä 130, 160, 250 vai 580hp auto. Eroja saattaa olla sekunteja, mutta kaikesta muusta liikenteestä eroa tulee minuutteja.
Hammond kirjoitti:
16 Marras 2023, 13:47
En pysty myöskään millään allekirjoittamaan näitä esim. Tekniikan Maailman talvitestissä olleita kommentteja, että "Tonale on suorastaan vaarallinen".
Näitä raflaavia kommentteja koeajoilta saa lukea, jos auto "poikkeaa totutusta". Giuliaakin moitittiin joissain koeajoissa hermostuneeksi ja vaikeaksi, koska se kääntyy kun kuski kääntää rattia. En muista kehuttiiko vaaralliseksi, mutta kävisi kuvaan.
Hammond kirjoitti:
16 Marras 2023, 13:47
[*]Kaduttaako hankinta: Ei tippaakaan
[*]Hymyilyttääkö: Kyllä
[*]Onko hauskaa: Kyllä
[*]Onko Alfa DNA:ta: Kyllä[/list]

10/10, tekisin kaikki samat virheet uudelleen. :-D
Tuossa ne tärkeimmät, jotka kertovat että autovalinta on onnistunut! Toivotaan hauskaa ajotalvea sinnekin :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Hammond kirjoitti:
16 Marras 2023, 13:47
10/10, tekisin kaikki samat virheet uudelleen.
Loistava rapsa, hienoa että jaksoit kirjoitella!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kyllä raportti oli laatutavaraa, ja ilmeisesti näin on Tonalekin. Käsitys vääristyy, kun lukee sellaisten raportteja, jotka odotti kutistettua Stelviota. Eihän sellaisessa mitään pahaa olisi, mutta näillä arjen puurtajilla sitä rahaa tulee taloon, jos on tullakseen. Suurin osa ostajista kuitenkin tarvitsee sellaisen - ja näistä pieni osa osaa sitten arvostaa niitä piirteitä, joita Alfassa on, mutta muissa ei niinkään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Hienoa että Tonale on löytänyt tyytyväisen omistajan.
Vielä parempi on kun perustellen osaa uida vastavirtaan ketjun hieman synkän narratiivin kanssa.

Kunnioitan ja ymmärrän näkemystä Tonalesta paikkansa täyttävänä kulkineena. Seison silti oman kielteisen kokemukseni takana jokaisen sanan osalta. Sehän tässä mukavaa on, Alfa Romeoitakin tehdään moneen makuun - parempi niin kuin että ei tehtäisi ollenkaan!

Toivon vilpittömästi menestystä Tonalelle - ja useampia rohkeita, jotka jäsen Hammondin mukana löytävät Tonalesta itselle mieluisan Alfan.

jmi
Viestit: 1484
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja jmi »

"Ilman sydäntä olisimme pelkkiä koneita"-slogania seuraten jos konehuoneessa ei ole intohimoinen/persoonallinen moottori niin Alfa ei tunnu Alfa Romeolta. Ei siinä auta kosketusnäytöt tai ledivalot.

Stelvio/Giulia palautti uskon merkkiin 159GM-sekoilun jälkeen, mutta taas mennään metsään. Tämä vain ainoastaan minun mielipiteeni.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja lerppu »

jmi kirjoitti:
17 Marras 2023, 08:38
"Ilman sydäntä olisimme pelkkiä koneita"-slogania seuraten jos konehuoneessa ei ole intohimoinen/persoonallinen moottori niin Alfa ei tunnu Alfa Romeolta. Ei siinä auta kosketusnäytöt tai ledivalot.

Stelvio/Giulia palautti uskon merkkiin 159GM-sekoilun jälkeen, mutta taas mennään metsään. Tämä vain ainoastaan minun mielipiteeni.
Jonkinlainen sähköistys on pakko sisällyttää mallistoon, jos mielii selviytyä. Konsernista löytyi suoraan kilkkeet muodikkaaseen autoluokkaan. Nätti kori päälle, alustasarja ja nopeampi ohjaus - voila! Esittelen Tonale! …omituista miten tuohon meni niin hemmetin kauan… Hintakin on aika moderni. Mutta en osaa pahana pitää, on se sillä tavalla Alfa, että Tonalen kun näkee tiellä, jään tuijottamaan. Se on hyvä juttu se!

Eikä ne Alfan pannut omissa 5/7 yksilössä niin erityisen hyviä olleet. Busso ja tämä nykyinen ovat kyllä aika jees…

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Sähköistyminen on vienyt / vie / tulee viemään yhden tavan erottua muista. Kaikki työntävät auton ja matkustajat seuraaviin valoihin Countachia nopeammin. Ihan kiva että itselläkin yksi busso ehti olemaan, mutta en minä käyttöautossa sen perään enää haikaile.

Muotoilu, ajo-ominaisuudet ja yleinen se jokin pitää nyt kaivaa esille jokaisen uuden AR:n kohdalla.

Markkina on sikälikin haastava, että Audit ja Teslat puhuttelevat nuoria aika paljon jotain italoa enemmän. Suurinta osaa eivät toki puhuttele nekään. Auto on yhtä kiinnostava kuin leivänpaahdin (joka loppupeleissä on ihan fiksu ajattelutapa).
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Lumlum
Viestit: 121
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

jmi kirjoitti:
17 Marras 2023, 08:38
"Ilman sydäntä olisimme pelkkiä koneita"-slogania seuraten jos konehuoneessa ei ole intohimoinen/persoonallinen moottori niin Alfa ei tunnu Alfa Romeolta. Ei siinä auta kosketusnäytöt tai ledivalot.

Stelvio/Giulia palautti uskon merkkiin 159GM-sekoilun jälkeen, mutta taas mennään metsään. Tämä vain ainoastaan minun mielipiteeni.
Tämä tuli muistaakseni Giuliettan / Multiairin lanseerauksen yhteydessä. Ihan hyvä slogan, paitsi että Giuliassa suurin pettymys oli kyllä bensakoneen roksotus... Kuulosti Giuliettan jälkeen ihan venttiilivikaiselta... Heh.

Btw, eikös Tonale PHEV liiku Multiairilla?

Paikalla
FinPat
Viestit: 7314
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Lumlum kirjoitti:
17 Marras 2023, 19:53
Giuliassa suurin pettymys oli kyllä bensakoneen roksotus... Kuulosti Giuliettan jälkeen ihan venttiilivikaiselta... Heh.
Saahan Giuliaakin V6 koneella. Ilman MultiAiria ja ruksutusta.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja palkus »

Vittorio Jano kirjoitti:
17 Marras 2023, 15:46
Auto on yhtä kiinnostava kuin leivänpaahdin
Ja leivänpaahtimen näköisiä ovat myös. Näkee kyllä jo kauas, että patterikulkine kyseessä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
18 Marras 2023, 08:34
Lumlum kirjoitti:
17 Marras 2023, 19:53
Giuliassa suurin pettymys oli kyllä bensakoneen roksotus... Kuulosti Giuliettan jälkeen ihan venttiilivikaiselta... Heh.
Saahan Giuliaakin V6 koneella. Ilman MultiAiria ja ruksutusta.
Kyllä Giulian ihan 4- sylintereisiinkin saa kunnon äänet esim. takavaimentajaa vaihtamalla.
Ja se tyhjäkäyntiroksotus vähenee kun moottori lämpiää… lienee Multiair2:n ominaisuus.
Giulian parasta antia on se, kun autolla ajaa… 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Paikalla
JanV
Viestit: 948
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja JanV »

Kyllä mua leivänpaahtimet enemmän kiinnostaa ku sähköautot. Leivänpaahdin tuottaa kuitenkin jotain nautintoa eli rapean leivän.

Ja sitäpaitsi ne on jopa vähän halvempia

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Onkohan leivänpaahtimille suomenkielistä forumia?

Omaan makuun sähkökäyttöisissä paahtimissa ei ole oikeanlaista fiilistä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Hammond
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 17:17
Car(s): Tonale Veloce -22
Ex: Giulietta 1.4 MA 170 TCT -16, 156 SW JTS 2.0 -05

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Hammond »

Leivänpaahtimista takaisin hetkeksi Tonale-keskusteluun.

Yksi asia mitä en ole oikein itse ymmärtänyt negatiivisessa kritiikissä, erityisesti kun suurin osa kritiikin esittäjistä tuntuu vertaavan Tonalea joko Giuliaan tai Stelvioon - ovat eittämättä todella hyviä autoja kumpikin - on se fakta, että nuo kumpikin auto on edelleen mallistossa ja saatavissa, jopa sillä pätkäferrari-koneella sellaiselle, joka enemmän tehoja autolta halajaa.

Sekä Stelvio että Giulia on aivan vastikään vielä facelift-päivitetty uuteen MY-malliin, joten se että tarjolla on noiden lisäksi jotain muuta ja erilaista, ei kaiketi pitäisi olla millää tavoin pois niiltä, jotka erityisesti haluavat Stelvion tai Giulian kaltaista autoa? Vaan pikemminkin mallistoon on tuotu jotain uutta ja erilaista, joka ehkä voisi tavoittaa uusia ostajia, ja myös sellaisia ostajia, jotka eivät ole niin kiinnostuneita jo tarjolla olevasta valikoimasta.

Lisäksi tänä vuonna tehdyt pari spesiaalijulkaisua kuten Giulia SWB Zagato, ja Stradale 33 on mielestäni kumpikin merkittäviä signaaleja siitä, että Alfa Romeo pitää kiinni juuristaan, ja jos tulevaisuus on taloudellisesti kannattavaa, niin toivottavasti (tai todennäköisesti?) tulevat uudet mallit tarjoavat jotakin kaikille alfisteille.

Taloudellinen kannattavuus sitten palaa takaisin tuohon Tonale-kommenttiini, että se ei ole pois Giulia & Stelvio -tarjonnasta, vaan tuo niiden rinnalle jotain lisää.

Alfa Romeon 2023 Q3 -osavuosikatsauksessa on todettu että maailmanlaajuinen myynti on kasvanut +39% edellisestä vuodesta, ja ennusteet näyttäisivät, että saatetaan olla pääsemässä takaisin 2019 myyntilukemiin tämän vuoden loppuun mennessä.

Tästä globaalista myynnistä vuonna 2023 yli 50% tulee Tonalen myynnistä.

Näitä myyntilukuja on eritelty tarkemmin Italpassion-sivustolla.

Itse ainakin tulkitsen tuon niin, että Alfa Romeon valitsema strategia on toiminut, ja Tonalen lisäys mallistoon on tuonut kaivattua piristystä myyntiin maailmanlaajuisesti, vaikka Suomessa ei osatakaan ostaa muuta kuin Skodaa, Kiaa tai Toyotaa.

Lisäksi sanoisin, että kun olen kahlannut aika kattavasti läpi erilaisia vertailuita ja videoita, sekä omakohtainen kokemus 18000km ajolla, niin Tonale on aika hiton hyvä auto omassa luokassaan.

Lumlum
Viestit: 121
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Hammond kirjoitti:
18 Marras 2023, 21:12
Lisäksi sanoisin, että kun olen kahlannut aika kattavasti läpi erilaisia vertailuita ja videoita, sekä omakohtainen kokemus 18000km ajolla, niin Tonale on aika hiton hyvä auto omassa luokassaan.
Kokemus puhuu.

Alfa on Alfa, eikä eri mallien välillä tulisi tehdä yksi yhteen -vertailua. Ei Giuliettakaan ole Giulia, vaan Golf-luokan laite, ja sellaisena oikein Alfa, sopivan omanlaisensa, etuvetoiseksi hieno ajettava ja kiva katsella.

Kiva, kun Alfalla ajetaan ja että näitä myydään myös uusina.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Tämän ansiokkaan pohdiskelun kanssa joudun olemaan sen verran erimieltä, että en tunnista Tonalen ja Giorgio -platformin suoraa vertailua. Toki valmistusfilosofian vertailua ja toiminnan skaalauksen pohdintaa. Mutta eri segmenttien autoja nyt tuskin on tarkoitus peilata yksi yhteen? Ainakin itsellä oli hyvin helppo kilpailijaverrokki, kun ehti olla plugari X1 pari vuotta ajossa…

Siitä ajatuksesta olen mitä nöyrimmästi samaa mieltä, että laitetaan raha sinne missä suu käy! Oma äänestysoikeuteni on tämän suhteen aika lailla nolla, olen pakasta nykäissyt elämäni 39 autosta vain kolme! - Eikä niistä yksikään ole ollut Alfa Romeo… Joten iso kunnioitus niille jotka Alfansa uutena hankkivat. Kaikkien heidän mielipiteillään on vahvasti painoarvoa. Vaikka lopputuotteesta olenkin erimieltä, niin 0/7 Alfa Romeota uutena ostaneena tämä on puskista huutelua. Vähän kuin fanikatsomosta neuvottaisiin pelaajia… :wink:

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Hammond kirjoitti:
16 Marras 2023, 15:11
Laitetaan vielä pakollinen räpsy mukaan. :)
Tämä punainen Hammondin Tonale on tullut vastaan useamman kerran Turun liikenteessä, harvemmin tosin olen päässyt morottamaan Alfan ratista. Mutta aina varma katseen kääntäjä.
Ja nykyään näkyy Tonalea Turussa liikenteessä myös muissa väreissä, ainakin sinisenä, valkoisena ja harmaana, mikä on hienoa :shock: .

Itse olen vuoden aikana varmistunut siitä, että Tonale tulee näkymään pihassani joskus. Ehkä joskus plugarina omiin käyttöautotarpeisiin, jos Stelviosta tulee liian "iso" ja plugarin käyttökulut ovat todellakin edullisemmat.
Mutta vielä varmemmin Tonale tulee väliin pihamaalle oman jälkikasvun toimesta ns. järkikäyttiksenä.

En tiedä, olenko muutoksesta iloinen vai ahdistunut, mutta riippumatta keskustelusta koskien matalampia ja "oikeampia" Alfa Romeoita, tämä nykyinen runsas kompaktimpi cross-over-tarjonta näyttää todellakin aidosti miellyttävän nuorempaa sukupolvea, jotka miettivät kulkuvälineitä omiin tarpeisiinsa.
Miespuolinen jälkikasvu oli innostunut Tonalen infotainmentista ja sisätiloista koeajolla. Ja naispuolinen jälkikasvu on bongannut jaetuista autotapahtumakuvista Verde Montreal Tonalen erityisen hienona, jopa kysellen yksityiskohtia moisesta :-D . Eli kysyntää tuntuu kompakteille SUVeille olevan nyt ja lähitulevaisuudessa. Ja erilainen vaihtoehto kyllä huomataan positiivisesti, ainakin eteläisessä Europassa myyntilukujen perusteella. Ja sen perusteella, että Napolissa työvuoroja on lisätty Tonalen tuotannossa.

Itse odotan tietenkin innolla kahvipöytäkeskusteluja jälkikasvuni tulevien appivanhempien kanssa siitä, voiko nuori perhe tuhota mahdollisuutensa tasapainoiseen elämään hankkimalla käytetyn Alfa Romeo Tonalen? Vai onko Anyyääk tai Käshkai mudanharmaana jäännösarvon maksimoijana paras vaihtoehto.

Cotzy

Gusse
Viestit: 899
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Gusse »


Avatar
Dali
Viestit: 117
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170"
Paikkakunta: Raisio

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Dali »

Gusse kirjoitti:
26 Marras 2023, 19:42
Olipas tyrmäävä arvostelu :shock: https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/1 ... a14f28e620
Itseä ärsytti tuossa arvostelussa klikkijournalismi, jossa otsikko hehkuttaa "Alfalle ajettavuudesta vain yksi tähti!" ja lopulta jutussa paljastuukin, että toimittajan arvosteluasteikko on italialaisille ja japanilaisille autoille eri. Ilmeisesti Tonale olisi Qashqaina saanut kolme tähteä ajettavuudesta?

Paikalla
FinPat
Viestit: 7314
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Dali kirjoitti:
27 Marras 2023, 09:25
toimittajan arvosteluasteikko on italialaisille ja japanilaisille autoille eri. Ilmeisesti Tonale olisi Qashqaina saanut kolme tähteä ajettavuudesta?
Come on, median double standards ovat olleet aina olemassa ja about joka asiaan. Nyt oli rehellinen toimittaja kun kertoi sen ääneen.

Avatar
lerppu
Viestit: 5904
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
27 Marras 2023, 10:16
Dali kirjoitti:
27 Marras 2023, 09:25
toimittajan arvosteluasteikko on italialaisille ja japanilaisille autoille eri. Ilmeisesti Tonale olisi Qashqaina saanut kolme tähteä ajettavuudesta?
Come on, median double standards ovat olleet aina olemassa ja about joka asiaan. Nyt oli rehellinen toimittaja kun kertoi sen ääneen.
Samaa mieltä. Tuskin Cumquattia harkitseva edes vilkaisee Alfa Romeon suuntaan. Kyllä muistikuva omasta Tonalen koeajosta on artikkelin suuntainen, harmi että ylettyy myös plugariversioon tämä tuomio. Kyseessä siis pätevä kulkine, ei vaan sitten minulle - vaikka toisin toivoin... Eri autoille samankaltaisina annetaan lähtökohdista riippuen erilainen tuomio; tulee mieleen sairaan synkkä Mazda jokuactive, joka koitti olla urheilullinen ja onnistui peittämään hyvän perusauton tyylittömän kamaluuden alle. Autot koetaan tunteella - muutoin Alfa Romeota ei varmaan olisi edes olemassa! Esim tuo lähes taivaallinen Stelvio on syvästi kaksijakoinen auto - jos joku excel-nyylä laitetaan rattiin, hylkäävä arvio on varma, kun möktääviä pitää arvonsa paremmin ja on muutenkin kaikilla tilastollisilla menetelmillä ylivertainen autoevoluution täydellistymä. Mutta jos ajamisesta jotain ymmärtävä kokeilee, niin nariseva sisusta, outo ergonomia, onneton infotainment, kääntösäteen "haasteet" jne. eivät merkitse kuin petroseksuaalisen luonteen maustamista - ja osuu makupalettiin suorastaan euforisesti. Ja kyllä, excel-nyylilläkin on tunteet. Kylmät, katkerat ja iloa vastustavat tunteet, mutta tunteita ne on nekin. :wink:

Paikalla
FinPat
Viestit: 7314
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
27 Marras 2023, 10:47
Ja kyllä, excel-nyylilläkin on tunteet. Kylmät, katkerat ja iloa vastustavat tunteet, mutta tunteita ne on nekin. :wink:
Ja aavistuksen OT: Kun laitat Excel-pikkutakkijakkupuvun firman johtoon niin erittäin lyhyellä tähtäimellä kannattavuus paranee ja jo keskipitkällä aikavälillä firman myynti laskee mutta kannattavuus sinnittelee vielä hetken plussalla. Sitten seuraavaksi myynti on niin pientä että Excelin pohjalta firman rippeet myydään tai laitetaan selvitystilaan.

Excel-pikkutakkijakkupuku on hyvä renki mutta huono isäntä. Sama toisin päin, jos visionääri/hallusinaattori saa täysin vapaat kädet ei siinäkään kauaa mene kun kassa on tyhjä ja respan lasikaappi täynnä design yms. palkintoja. Balanssi visionääristen, intohimoisten tekijöiden ja Excel-pikkutakkijakkupukujen on hyvä säilyttää.

Joskus vain balanssi ei osu kohdalleen kuten omasta näkövinkkelistäni on käynyt Tonalen kanssa. Stelviokin oli kaukana täydellisyydestä mutta Giorgiossa oli selvästi vähemmän Exceliä kuin FCA Small Wide 4×4 LWB platformissa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Arvioihan ihminen ravintola-annostakin eri asteikolla kuin jotain mikroateriaa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vittorio Jano kirjoitti:
27 Marras 2023, 11:52
Arvioihan ihminen ravintola-annostakin eri asteikolla kuin jotain mikroateriaa.
Ei aina.

Siihen ravintolaan en kyllä ikinä palannut. Enkä palaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

MeSoma
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Mä ajattelin olla ennakkoluuloton - ja ainakin käydä koeajamassa, tällasen:https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mg4 ... 000-euroa/
Jos se vaan jossain mahdollista on. Sillä todellakin nämä hybridileikit on mielestäni ihan turha välivaihe suoraan sähköön siirryttäessä. Mun talonikin on suoralla sähköllä käynyt jo vuosikaudet - No problem…

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

MeSoma kirjoitti:
27 Marras 2023, 13:10
Mä ajattelin olla ennakkoluuloton - ja ainakin käydä koeajamassa, tällasen:https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mg4 ... 000-euroa/
Jos se vaan jossain mahdollista on. Sillä todellakin nämä hybridileikit on mielestäni ihan turha välivaihe suoraan sähköön siirryttäessä. Mun talonikin on suoralla sähköllä käynyt jo vuosikaudet - No problem…
Mutta tuohan on kiinalainen :roll: ...jos se globaali-geopoliittisesti jotakin merkitsee.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

MeSoma
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Lainaus TM 27.10.2023
”Tämän vuoden tammikuussa Stellantis-konsernin pääjohtaja Carlos Tavares varoitti, että kiinalaisen sähköautoteollisuuden kanssa on alkamassa hurja taistelu. Nyt takki on käännetty täysin, sillä hänen konserninsa osti 1,5 miljardilla eurolla 21 prosentin osuuden nopeasti kasvavasta kiinalaisesta sähköautovalmistajasta, Leapmotorista.

Tavares oli huolissaan, että kiinalaiset autovalmistajat rynnistävät Euroopan markkinoille ja syövät Stellantiksen merkkien markkinaosuutta ja myyntiä. Joskus vihollinen kannattaa pitää mahdollisimman lähellä, mitä ajatusta noudattaen Stellantis ja Leapmotor perustavat Hollantiin uuden yhteisyrityksen, josta Tavaresin johtama konserni omistaa 51 prosenttia ja yksinoikeuden Leapmotorin autojen vientiin, myyntiin ja valmistukseen Kiinan ulkopuolella.”
Eli kun Travers täysin sössineenä, ja yrittäneensä useaan otteeseen viivyttää, jopa sabotoida EU:n sähköistä siirtymää / polttomoottorikieltoa, niin mielestäni pienen kuluttajan näpäytys näpäytys tällaiselle itsetuhoiselle hölmölle, on kyllä enemmän kuin ansaittu…

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja mutt »

Se on sitten oma lukunsa, missä määrin Kiinan suosiminen on itsetuhoisuutta, jos on.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Areenassa on tuore dokumentti ”Sähkö - autoteollisuuden loppu?” . Stellantiksen mielenmuutosta on tuossa käsitelty kattavasti, koska ranskalaiset journalistit ovat itsekriittisiä. Saksalaiset eivät tosin loista yhtään enempää, kiitos diesel-gaten. Vähän henki on, että eurooppalainen autoteollisuus on ollut kovakorvainen ja nyt menossa kaivamaansa kuoppaan. Suosittelen.

Cotzy

Paikalla
FinPat
Viestit: 7314
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
28 Marras 2023, 10:56
Se on sitten oma lukunsa, missä määrin Kiinan suosiminen on itsetuhoisuutta, jos on.
China Inc. on nykyään jo niin syvällä länsimaiden toimitusketjuissa että ei ole aivan yksikäsitteistä kuinka minimoida China Inc. suosiminen.

Vastaa Viestiin