Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
niki
Viestit: 1650
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Tonale 1.5 MHEV Speciale -23, Giulietta 1.4 Multiair -11, 156 2.5 V6 -03, 145 1.6 TS -00
Paikkakunta: Aura

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja niki »

Gusse kirjoitti:
26 Marras 2023, 19:42
Olipas tyrmäävä arvostelu :shock: https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/1 ... a14f28e620
Pakko rehellisyyden nimissä todeta että komppaan arvostelua aikalailla kaikelta osin, mitä nyt 4000 ajetun kilometrin perusteella pystyn arvioimaan, ottaen huomioon että oma on kevythybridi. Negatiiviset fiilikset liittyvät:

- tutkiin jotka toimivat kuten Arttu tuossa artikkelissa kirjoittaa; ne ovat liian herkkiä ja riippumatta kelistä tai kelloajasta, ongelmia esiintyy päivittäin, myös päivitysten jälkeen suurimman osan ajasta syttyy joku vikavalo koko päiväksi palamaan, kun auto pelkää milloin aurinkoa tai sadetta ja kaikkea siltä väliltä, jopa omaa varjoaan.

- Ohjaus on todella nopea ja tarkka kuten Alfassa pitääkin. Suurin ongelma on vaan siinä, ettei tuntoa ole ainakaan Nokian kitkarenkailla ja jäisillä, lumen kiillottamilla teillä riittävästi ja fiilis korostuu kun hyppää välillä ajamaan jotain muuta, vaikkapa Giulietta riittää siihen. Voimalinjan käyttäytyminen hieman parani ohjelmistopäivityksellä ja ohjaustuntuma myös, mutta auto on liukkaalla edelleen rasittava ajaa.

- Vetopito on heikko suureen osaan muita nykyautoja verrattaessa, eikä Tonale herätä liukkaiden tultua suurta luottamusta tai sitten Nokialainen ei vaan toimi yhteen Tonalen kanssa.

- Istuimet, erityisesti sivutuet ovat pidempään lenkkiin kovat ja puuduttavan epämukavat. Tästä en ole nähnyt juuri mainintoja artikkeleissa, mutta kyydissä istuneet ovat asiaa kompanneet.

Ei Tonale missään nimessä huono auto ole, juuri kukaan valmistaja ei sellaisiin nykyään enää sorru, mutta päällimmäinen fiilis itsellä on tähän hetkeen ja markkinaan keskeneräisyys ja yleinen pettymys. Muista malleista ei sellaisia fiiliksiä ole 20 vuoden aikana tullut tai ainakin ne ovat täyttäneet odotukset paremmin.
Ammattina autokauppa

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Tonale PHEV vertailussa uudessa Tuulilasi-lehdessä. Ajovaloja kehutaan.

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

^Sai myös kuljettajan konttori ja etutilat kehuja. Ja myös voimalinjan käytös D-asennossa, polttomoottori aina päällä, maininnan alfamaisuudesta 8) .
Sitähän varten nuo DNA-kytkimet Alfa Romeossa on, että lopulta ne tuppaa jäädä D-asentoon.

Mutta onhan tietty hyvä, että vertailtiin Toyota RAV4:ää.
En usko, että moni juuri nyt miettii hankkisiko plugarina uuden RAV4:n vaiko Tonalen.

Ei nosta yhtään minun kiinnostustani RAV4:ään. Eikä laske kiinnostusta juurikaan myöskään Tonalen plugariin :-D .

Cotzy

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Cotzy kirjoitti:
07 Joulu 2023, 17:00
^Sai myös kuljettajan konttori ja etutilat kehuja. Ja myös voimalinjan käytös D-asennossa, polttomoottori aina päällä, maininnan alfamaisuudesta 8) .
Sitähän varten nuo DNA-kytkimet Alfa Romeossa on, että lopulta ne tuppaa jäädä D-asentoon.

Mutta onhan tietty hyvä, että vertailtiin Toyota RAV4:ää.
En usko, että moni juuri nyt miettii hankkisiko plugarina uuden RAV4:n vaiko Tonalen.

Ei nosta yhtään minun kiinnostustani RAV4:ään. Eikä laske kiinnostusta juurikaan myöskään Tonalen plugariin :-D .

Cotzy
Käsi ylös täältä, kun parin vuoden päästä kenties jo eläkepäivillä
siirrymme mummin kanssa yhden käyttöauton taktiikkaan,
ja se ei ole välttämättä täyssähkö.

Aika järkyttyneenä juuri lukaisin tuon Tuulilasin vertailun.
Rav4 all the way parempi kuin Tonale, myös
vetokoukku perässä…

No meillä on helppo ostaa Toyota… in T we trust… ainakin takuut ja huollot pelaavat kuin rasvattu.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tota tota. Eikös pituudestaan huolimatta Tonale ole "subcompact" ja rav4 "compact" ?
Kokoluokka on melko määräävä ja testeissä korostuva. Hintoihin en ota kantaa. Tosin Tonale on kyllä "luxury subcompact"
"puhun niin totta kuin osaan"

Paikalla
Lumlum
Viestit: 121
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Jiitee kirjoitti:
18 Joulu 2023, 15:42
Cotzy kirjoitti:
07 Joulu 2023, 17:00
^Sai myös kuljettajan konttori ja etutilat kehuja. Ja myös voimalinjan käytös D-asennossa, polttomoottori aina päällä, maininnan alfamaisuudesta 8) .
Sitähän varten nuo DNA-kytkimet Alfa Romeossa on, että lopulta ne tuppaa jäädä D-asentoon.

Mutta onhan tietty hyvä, että vertailtiin Toyota RAV4:ää.
En usko, että moni juuri nyt miettii hankkisiko plugarina uuden RAV4:n vaiko Tonalen.

Ei nosta yhtään minun kiinnostustani RAV4:ään. Eikä laske kiinnostusta juurikaan myöskään Tonalen plugariin :-D .

Cotzy
Käsi ylös täältä, kun parin vuoden päästä kenties jo eläkepäivillä
siirrymme mummin kanssa yhden käyttöauton taktiikkaan,
ja se ei ole välttämättä täyssähkö.

Aika järkyttyneenä juuri lukaisin tuon Tuulilasin vertailun.
Rav4 all the way parempi kuin Tonale, myös
vetokoukku perässä…

No meillä on helppo ostaa Toyota… in T we trust… ainakin takuut ja huollot pelaavat kuin rasvattu.
No jos pelkkää vertailuarvosanaa katsoo, niin sehän on melkein kiitettävä (8,6) ja vain puolikkaan arvosanan RavAa perässä (9,1).

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Lumlum kirjoitti:
18 Joulu 2023, 19:01
Jiitee kirjoitti:
18 Joulu 2023, 15:42
Cotzy kirjoitti:
07 Joulu 2023, 17:00
^Sai myös kuljettajan konttori ja etutilat kehuja. Ja myös voimalinjan käytös D-asennossa, polttomoottori aina päällä, maininnan alfamaisuudesta 8) .
Sitähän varten nuo DNA-kytkimet Alfa Romeossa on, että lopulta ne tuppaa jäädä D-asentoon.

Mutta onhan tietty hyvä, että vertailtiin Toyota RAV4:ää.
En usko, että moni juuri nyt miettii hankkisiko plugarina uuden RAV4:n vaiko Tonalen.

Ei nosta yhtään minun kiinnostustani RAV4:ään. Eikä laske kiinnostusta juurikaan myöskään Tonalen plugariin :-D .

Cotzy
Käsi ylös täältä, kun parin vuoden päästä kenties jo eläkepäivillä
siirrymme mummin kanssa yhden käyttöauton taktiikkaan,
ja se ei ole välttämättä täyssähkö.

Aika järkyttyneenä juuri lukaisin tuon Tuulilasin vertailun.
Rav4 all the way parempi kuin Tonale, myös
vetokoukku perässä…

No meillä on helppo ostaa Toyota… in T we trust… ainakin takuut ja huollot pelaavat kuin rasvattu.
No jos pelkkää vertailuarvosanaa katsoo, niin sehän on melkein kiitettävä (8,6) ja vain puolikkaan arvosanan RavAa perässä (9,1).
Mutta kun juuri ajettavuudessa ja ohjauksessa Tonale ottaa köniin Rav4:lta …. Eli onko kevythybridin
ongelmat ko. perinteisissä alfan bravuuriseikoissa myös phevissä pielessä… mitä DNA:sta jää jäljelle…
no komeat kuoret ainakin.

Oma tuomio toki tullee vasta pitkän talvisen koeajon jälkeen, kunhan EEPEEkin saa autoja tännepäin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ Tämä. Senhän piti olla itsestäänselvyys, että ajettavuus on keskitasoa parempi. Giulietta pärjäsi hyvin liukkaallakin kelillä sekä lehtien testeissä että oman persdynoni mukaan. Mutta tuo testi ei vakuuta. Sitten ei enää ole niin väliä vaikka onkin takakontti, infotainment yms ihan tikissä eikä törkeän kallis hintakaan enää kuulosta törkeän kalliilta, kun kohta ei mitään kelvollista saa alle 50 k€ (kinkkivehkeet ei kiinnosta - vertailut luettu - ja pelkän polttomoottorin voimin liikkuvien autojen valmistus hiipumassa).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Werneri »


Gusse
Viestit: 900
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Piti tulla juuri linkkaamaan sama juttu Tonalesta pelastajana :-D

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Että kun teet tarpeeksi Kian kaikkine puutteineen, kauppa käy. :crazyeyes:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

sämpy kirjoitti:
20 Joulu 2023, 08:54
Että kun teet tarpeeksi Kian kaikkine puutteineen, kauppa käy. :crazyeyes:
Roger tämä. Paitsi aika moni saittilainen hakee Alfassa jotakin Kian Stingerin tms.
ajo- ominaisuuksia ja Italia- passionea, jota ei aina saa ( rahallakaan) .
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
20 Joulu 2023, 11:52
sämpy kirjoitti:
20 Joulu 2023, 08:54
Että kun teet tarpeeksi Kian kaikkine puutteineen, kauppa käy. :crazyeyes:
Roger tämä. Paitsi aika moni saittilainen hakee Alfassa jotakin Kian Stingerin tms.
ajo- ominaisuuksia ja Italia- passionea, jota ei aina saa ( rahallakaan) .
Kia Stingerin Suomi-versiota (2.0L) ajaneena en ainakaan itse hae Pistiäisen ajo-ominaisuuksia...

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja palkus »

Jiitee kirjoitti:
20 Joulu 2023, 11:52
sämpy kirjoitti:
20 Joulu 2023, 08:54
Että kun teet tarpeeksi Kian kaikkine puutteineen, kauppa käy. :crazyeyes:
Roger tämä. Paitsi aika moni saittilainen hakee Alfassa jotakin Kian Stingerin tms.
ajo- ominaisuuksia ja Italia- passionea, jota ei aina saa ( rahallakaan) .
Eli Alfa Romeo on yli satavuotta hakannut päätään seinään ajo-ominaisuuksien kanssa, kun pitää selkeesti nuorempiaan matkimaan? Euroopassa on muuten olleet selvästi korkeammat nopeudet käytössä, kuin tuolla aasiassa, ajo-ominaisuuksien ihmemaissa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
20 Joulu 2023, 12:05
Jiitee kirjoitti:
20 Joulu 2023, 11:52
sämpy kirjoitti:
20 Joulu 2023, 08:54
Että kun teet tarpeeksi Kian kaikkine puutteineen, kauppa käy. :crazyeyes:
Roger tämä. Paitsi aika moni saittilainen hakee Alfassa jotakin Kian Stingerin tms.
ajo- ominaisuuksia ja Italia- passionea, jota ei aina saa ( rahallakaan) .
Kia Stingerin Suomi-versiota (2.0L) ajaneena en ainakaan itse hae Pistiäisen ajo-ominaisuuksia...
Isommalla koneella kyllä kulkee... :lol: tarkoitin tässä lähinnä Kian valikoimista lähinnä Alfan Giulia/Stelvio-kaksikkoa olevaa mallia :wink:

Ps. Tässä taas huomataan, että väärinymmärretyksi tuleminen on varsin helppoa kirjoitetusta tekstistä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
20 Joulu 2023, 15:44
FinPat kirjoitti:
20 Joulu 2023, 12:05
Jiitee kirjoitti:
20 Joulu 2023, 11:52


Roger tämä. Paitsi aika moni saittilainen hakee Alfassa jotakin Kian Stingerin tms.
ajo- ominaisuuksia ja Italia- passionea, jota ei aina saa ( rahallakaan) .
Kia Stingerin Suomi-versiota (2.0L) ajaneena en ainakaan itse hae Pistiäisen ajo-ominaisuuksia...
Isommalla koneella kyllä kulkee... :lol: tarkoitin tässä lähinnä Kian valikoimista lähinnä Alfan Giulia/Stelvio-kaksikkoa olevaa mallia :wink:
Ei pistiäinen 3.3L koneellakaan mikään kova tykki ole, luokkaa 5s 0-100 km/h.
Mutta siis ketjuun liittyen kuitenkin selvästi Tonele PHEV:tä terhakampi.

Avatar
palkus
Viestit: 5470
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja palkus »

Nythän siirryttiin kätevästi ajo-ominaisuuksista varttimailille :-D
Ennen mainittua: Kaveri oli edullisen auton tarpeessa ja mulla oli silloin 156 jts myynnissä. Ajeli sillä vähän pidempää koeajoa ja oli pistänyt muijakaverinsa puikkoihin. Tyttölöinen oli sitten ollut kauhuissaan oharilla, kun ei mee suoraan hetkeäkään. Oli siis tottunut amerikkalaisten elokuvien ohjaukseen, joten tälläinen itekseen suoraan menevä nopeaohjauksinen oli kauhistus. Opastin sitten kyllä, ettei autojen ohjausta kuulu suoralla tiellä veivata ja mutkaan hyökkää pienellä liikkeellä, eikä tartte himmailla. Kauhistukseksi kuitenkin jäi.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Cotzy
Viestit: 826
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Vaikka ei Tonale ohjaukseltaan ja ajo-ominaisuuksien tasapainoisuudeltataan pärjäisikään mutkatiekäytössä aiemmille 2000-luvun Alfa Romeo -platformeille, on nyt joulukuussa ollut ilo kohdata pari Tonalen selkeästi erottuvaa, upean hienoa ominaisuutta.
Nimittäin Turun aamuliikenteessä on useamman kerran tullut ajettua samaan suuntaan peräkkäin upean Misano Blu Tonalen kanssa.

Aamupimeässä autojonossa taakse ilmestyvät Tonalen ajovalot ovat sykähdyttävän upeat. Ja edellä menevän Tonalen punaiset takavalot ehkä jopa vieläkin tyylikkäämmät 8) .
Aivan mahtavaa, varsinkin Breran ratista tarkasteltuna. Siinä kun on mielestäni Alfa Romeon 2000-luvun hienoimmat valolaitteet. Siis ennen Tonalen näkemistä livenä :shock: .

Noiden valolaitteiden tyylikkyydessä mielestäni myös ylemmän luokan korealaiset ovat kehittyneet isosti viime vuosina.
Saksalaiset premiumit ovat mielestäni valolaitteiden tyylikkyydessä ihan kujasella, kuten myös geelypohjaiset tuotteet takomassa itseään Thorin vasaralla.

Hienot ja hyvät valot ovat tärkeät Suomen talvessa erottamiseen ja erottumiseen. Myös taajamissa.

Cotzy

TurboJ
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Giulietta 1.4 TB MA '12

Ex: 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

palkus kirjoitti:
20 Joulu 2023, 17:20
Nythän siirryttiin kätevästi ajo-ominaisuuksista varttimailille :-D
Ennen mainittua: Kaveri oli edullisen auton tarpeessa ja mulla oli silloin 156 jts myynnissä. Ajeli sillä vähän pidempää koeajoa ja oli pistänyt muijakaverinsa puikkoihin. Tyttölöinen oli sitten ollut kauhuissaan oharilla, kun ei mee suoraan hetkeäkään. Oli siis tottunut amerikkalaisten elokuvien ohjaukseen, joten tälläinen itekseen suoraan menevä nopeaohjauksinen oli kauhistus. Opastin sitten kyllä, ettei autojen ohjausta kuulu suoralla tiellä veivata ja mutkaan hyökkää pienellä liikkeellä, eikä tartte himmailla. Kauhistukseksi kuitenkin jäi.
Erittäin mielenkiintoinen ilmiö, että jenkkityyli saavutti sitten lopulta kuitenkin voiton koko maailmasta. 80- ja 90-luvulla oli iso haloo siitä, että amerikkalaiset ovat alkaneet ottaa tosissaan ajo-ominaisuuksien vaatimukset ja alkavat pian haastaa eurooppalaisia. Samoin kaukoidän tuotteet saivat kestävää kritiikkiä ajo-ominaisuuksien puutteistaan verrattuna eurokalustoon. Japanissakin oli tuolloin massiivisia rakennusprojekteja, kun autotehtaat hankkivat itselleen testiratoja voidakseen tehdä autoistaan ajettavampia. Sitten jossain vaiheessa tapahtui jotain ja jenkit voittivat ilman taistelua kun kaikki muut omaksuivatkin heidän (huonommat) ihanteensa. Ihmeellistä on se.
Cotzy kirjoitti:
21 Joulu 2023, 21:31
Vaikka ei Tonale ohjaukseltaan ja ajo-ominaisuuksien tasapainoisuudeltataan pärjäisikään mutkatiekäytössä aiemmille 2000-luvun Alfa Romeo -platformeille, on nyt joulukuussa ollut ilo kohdata pari Tonalen selkeästi erottuvaa, upean hienoa ominaisuutta.
Nimittäin Turun aamuliikenteessä on useamman kerran tullut ajettua samaan suuntaan peräkkäin upean Misano Blu Tonalen kanssa.

Aamupimeässä autojonossa taakse ilmestyvät Tonalen ajovalot ovat sykähdyttävän upeat. Ja edellä menevän Tonalen punaiset takavalot ehkä jopa vieläkin tyylikkäämmät 8) .
Aivan mahtavaa, varsinkin Breran ratista tarkasteltuna. Siinä kun on mielestäni Alfa Romeon 2000-luvun hienoimmat valolaitteet. Siis ennen Tonalen näkemistä livenä :shock: .

Noiden valolaitteiden tyylikkyydessä mielestäni myös ylemmän luokan korealaiset ovat kehittyneet isosti viime vuosina.
Saksalaiset premiumit ovat mielestäni valolaitteiden tyylikkyydessä ihan kujasella, kuten myös geelypohjaiset tuotteet takomassa itseään Thorin vasaralla.

Hienot ja hyvät valot ovat tärkeät Suomen talvessa erottamiseen ja erottumiseen. Myös taajamissa.

Cotzy
Tonale on kyllä tosiaan hyvännäköinen peli. Erityisesti nykyisen harmaan massan keskellä. Olisipa makeaa, jos olisi samaa muotoilukieltä soveltava ei-korotettu malli tuotannossa. Hyvä kuitenkin, että Tonalesta tykätään. Ei kuole ainakaan heti huomenna Alfan koko brändi.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

TurboJ kirjoitti:
21 Joulu 2023, 21:55
Sitten jossain vaiheessa tapahtui jotain ja jenkit voittivat ilman taistelua kun kaikki muut omaksuivatkin heidän (huonommat) ihanteensa. Ihmeellistä on se.
Tai ehkä ei ole. Jenkeissähän auto on tavallaan olohuone, jossa vietetään merkittävä osa elämästä. Sama tauti levinnyt autoistumisen ja kaupunkien kasvun myötä muuallekin?

Nopealla googletuksella tieto, britit istuvat autossa keskimäärin 430 h/vuosi ja jenkit hieman vähemmän (noin 1 h/d) mutta vaihtelu siellä lie hurjaa.
Edit: Britit ajoivat 2021 keskimäärin 5500 mailia eli vajaat 9 tkm/vuosi. Eli keskinopeus päätä huimaava 20 km/h. Tosin 21 oli koronavuosia, joten laskelma taitaa vähän heittää...

Kuten jo todettu on, Tonale on suunniteltu vähän erilaiseen ympäristöön kuin Suomi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja A Bart »

TurboJ kirjoitti:
21 Joulu 2023, 21:55

Erittäin mielenkiintoinen ilmiö, että jenkkityyli saavutti sitten lopulta kuitenkin voiton koko maailmasta. 80- ja 90-luvulla oli iso haloo siitä, että amerikkalaiset ovat alkaneet ottaa tosissaan ajo-ominaisuuksien vaatimukset ja alkavat pian haastaa eurooppalaisia. Sitten jossain vaiheessa tapahtui jotain ja jenkit voittivat ilman taistelua kun kaikki muut omaksuivatkin heidän (huonommat) ihanteensa. Ihmeellistä on se.

Eikös se VHS (jonnet ei muista :lol: ) voitanut Betan juurikin samasta syystä?

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja FinPat »

A Bart kirjoitti:
23 Joulu 2023, 15:06
Eikös se VHS (jonnet ei muista :lol: ) voitanut Betan juurikin samasta syystä?
Koska en ole jonne niin muistan ja vastaus on ei. VHS voitti koska VHS teknologian pääkehittäjä ja IPR:n omistaja, Panasonic lähti avoimen teknologian jakamisen linjalla ja lisensoi VHS:ää kaikille halukkaille kun taas Sony piti Betan puhtaasti oman talon sisällä.

Loppupelissä Panasonic teki rahaa vaikka RCA tai Phillips teki VHS nauhurin.

Avoimempi ekosysteemi voitti koska VHS oli tarpeeksi hyvä. Sillä ei ollut merkitystä että Beta oli marginaalisesti parempi teknologisesti.

En usko että kuskin eristäminen tiestä johtuu tästä.

insinörtti
Viestit: 2637
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Olen antanut kertoa itselleni, että pelin ratkaisi laajempi hydrauliiikkavideotarjonta VHS nauhoina ja suurkuluttajathan tunnetusti löytyivät USA:n ns. raamattuvyöhykkeeltä. :lol:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
23 Joulu 2023, 16:08
Olen antanut kertoa itselleni, että pelin ratkaisi laajempi hydrauliiikkavideotarjonta VHS nauhoina ja suurkuluttajathan tunnetusti löytyivät USA:n ns. raamattuvyöhykkeeltä. :lol:
Kyllähän hydrauliikka on ollut mm. internet teknologioidenkin iso ajava voima.

Ja yleensä jos toinen teknologia tai tuote on helpompi käyttää se voittaa, jopa ensimmäiset VHS:t olivat 2h nauhoja kun Betamaxit pitivät vain 1h sisältöä sisällään. Elokuviin tarvittiin siis Beta nauhaa. Ja jo yksi Beta nauha oli kalliimpi kuin yksi VHS nauha.

TaiDOmi
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Touko 2014, 09:31
Car(s): Tonale -22 Montreal Green

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja TaiDOmi »

Olisiko jollain jakaa Tonalen takuuehtoja, kun en netistä löytänyt? Tarvitsisi tietää akun osalta, kun Hedinin mukaan akun takuu on loppunut 2023. Auto on käyttöönotettu heinäkuussa 2022. Mulla siis auto jälleenmyyjällä ja kirjat hanskalokerossa.

jaacco
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Syys 2011, 08:29
Car(s): Giulia benzina

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja jaacco »

TaiDOmi kirjoitti:
21 Maalis 2024, 10:58
Olisiko jollain jakaa Tonalen takuuehtoja, kun en netistä löytänyt? Tarvitsisi tietää akun osalta, kun Hedinin mukaan akun takuu on loppunut 2023. Auto on käyttöönotettu heinäkuussa 2022. Mulla siis auto jälleenmyyjällä ja kirjat hanskalokerossa.
Käsittääkseni suomessa myydyissä on kaikissa 5V/100tkm takuu?

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TaiDOmi kirjoitti:
21 Maalis 2024, 10:58
Olisiko jollain jakaa Tonalen takuuehtoja, kun en netistä löytänyt? Tarvitsisi tietää akun osalta, kun Hedinin mukaan akun takuu on loppunut 2023. Auto on käyttöönotettu heinäkuussa 2022. Mulla siis auto jälleenmyyjällä ja kirjat hanskalokerossa.
Eiköhän tuokin selviä kun maahantuojalta kysyy?

Eurooppatasolla Stellantis uhoaa seuraavaa:

Extended warranty: Relentless efforts to improve the quality of the end product have resulted in the availability of an innovative Alfa Romeo extended warranty, lengthening the protection of the vehicle’s main components to 5 years. The warranty for the batteries in the hybrid Tonale versions has also been extended to 8 years or 150,000 km traveled, becoming the best offer in the segment.

Oletan että kyseessä kuitenkin 12V pikku-akku?

TaiDOmi
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Touko 2014, 09:31
Car(s): Tonale -22 Montreal Green

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja TaiDOmi »

FinPat kirjoitti:
21 Maalis 2024, 11:39
TaiDOmi kirjoitti:
21 Maalis 2024, 10:58
Olisiko jollain jakaa Tonalen takuuehtoja, kun en netistä löytänyt? Tarvitsisi tietää akun osalta, kun Hedinin mukaan akun takuu on loppunut 2023. Auto on käyttöönotettu heinäkuussa 2022. Mulla siis auto jälleenmyyjällä ja kirjat hanskalokerossa.
Eiköhän tuokin selviä kun maahantuojalta kysyy?

Eurooppatasolla Stellantis uhoaa seuraavaa:

Extended warranty: Relentless efforts to improve the quality of the end product have resulted in the availability of an innovative Alfa Romeo extended warranty, lengthening the protection of the vehicle’s main components to 5 years. The warranty for the batteries in the hybrid Tonale versions has also been extended to 8 years or 150,000 km traveled, becoming the best offer in the segment.

Oletan että kyseessä kuitenkin 12V pikku-akku?
Juu 12V-akku kyseessä. 130 heppainen MHEV -malli kyseessä. Täytyy varmaan haastaa maahantuojaa.
Viimeksi muokannut TaiDOmi, 21 Maalis 2024, 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TaiDOmi
Viestit: 7
Liittynyt: 30 Touko 2014, 09:31
Car(s): Tonale -22 Montreal Green

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja TaiDOmi »

jaacco kirjoitti:
21 Maalis 2024, 11:30
TaiDOmi kirjoitti:
21 Maalis 2024, 10:58
Olisiko jollain jakaa Tonalen takuuehtoja, kun en netistä löytänyt? Tarvitsisi tietää akun osalta, kun Hedinin mukaan akun takuu on loppunut 2023. Auto on käyttöönotettu heinäkuussa 2022. Mulla siis auto jälleenmyyjällä ja kirjat hanskalokerossa.
Käsittääkseni suomessa myydyissä on kaikissa 5V/100tkm takuu?
Jep, mutta monilla automerkeillä akun takuu on lyhyempi esim. 2 vuotta. En ole kyllä ikinä kuullut 1,5 vuoden takuusta. :roll:

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aika usein taitaa akku (siis ihan se perinteinen pikkuakku) olla rajattu pitkien takuiden ulkopuolelle. Oli jo aikana ennen hybrideitä ja sähköautoja, isona syynä varmaan se, että akku on aika helppo tappaa sille sopimattomalla käyttöprofiililla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
21 Maalis 2024, 17:38
Aika usein taitaa akku (siis ihan se perinteinen pikkuakku) olla rajattu pitkien takuiden ulkopuolelle. Oli jo aikana ennen hybrideitä ja sähköautoja, isona syynä varmaan se, että akku on aika helppo tappaa sille sopimattomalla käyttöprofiililla.
Kyllä em. uudenkarheaan mahdollisesti myyjän akun tyhjäksi makuuttamaan Tonaleen täytyy saada myyjäliikkeeltä ns. good will- tekona uusi akku. Ihan selvä peli.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11200
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olen samaa mieltä jos akku on myyjän makuuttama eikä käyttäjän pätkäajama (mielestäni tuo ei tekstistä selvinnyt) - mutta nimenomaan goodwillinä / virhevastuuna. Pitkästä takuusta pikkuakku nimittäin tosiaan on todennäköisesti rajattu ulos ja takuuehtoja lukiessa Hedin voi hyvinkin olla siis oikeassa.

FinPatinkin löytämästä englanninkielisestä tekstistä paistaa silmään "Alfa Romeo extended warranty, lengthening the protection of the vehicle’s main components to 5 years". Main components -listalta todennäköisesti puuttuu ns. kulutusosat (akku, jarrupalat ja -levyt yms).
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

KL
Viestit: 213
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja KL »

Tonale tänään maikkarilla Teknavissa.

FinPat
Viestit: 7316
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TaiDOmi kirjoitti:
21 Maalis 2024, 14:33
Täytyy varmaan haastaa maahantuojaa.
Muutama Alfan maahantuoja sitten, syksyllä 2018 kun Hediniltä Ruåtsista ajamattoman Stelvion hain niin pitkässä seisotuksessa tapetun akun sai rutinoitta takuun piikkiin Suomen puolella. Maahantuojat ja takuut muuttuneet niistä ajoista mutta uskoisin että goodwilliä löytyy Suomessa todella harvinaiselle uuden Alfan ostajalle.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 791
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

KL kirjoitti:
24 Maalis 2024, 17:18
Tonale tänään maikkarilla Teknavissa.
Erittäin positiiviset arviot sai. Tosin onko tuossa ohjelmassa ikinä mitään kritiikkiä ollutkaan mitään kohtaan :lol:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4325
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Xehpuk kirjoitti:
25 Maalis 2024, 11:11
KL kirjoitti:
24 Maalis 2024, 17:18
Tonale tänään maikkarilla Teknavissa.
Erittäin positiiviset arviot sai. Tosin onko tuossa ohjelmassa ikinä mitään kritiikkiä ollutkaan mitään kohtaan :lol:
Vähänlaisesti havaitsin villoja… oli vain kaksikon maininta hyvä, mukava reissu- ja matka- auto… :mrgreen:
Eikö siitä muuta hyvää läpi Pohjois- Ruotsin reissun aikana löydy…

No, Tonalen plugari on ulkonäköä ja ohjauksen nopeutta lukuun ottamatta
kuin tavan Suv. Kulutus ilman latausta akussa aivan liian iso, meillä Niron vastaava
kulkee noin 1,5 - 2 litraa pienemmällä menovedellä sata km koska Miller- Atkinsson yms.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
155156
Viestit: 2086
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Teknavi on melkein kuin 22 minuutin infomercial. Silti ihan OK katsottavaa verrattuna saman kanavan Kolmosvaihde nimiseen kauheuteen, joka on 100% sponsoreiden asialla eikä mitään muuta.

Markku Alén tuo Teknaviin positiivista asennetta italialaisia autoja kohtaan.

Carlo Coppa
Viestit: 737
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Eveon KaaraTV:ssäkin kehuttiin Tonalea.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1515
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Tonale - kompakti hybridi-SUV

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tonale on toista kertaa Hesarin koeajossa. Juttu lienee maksumuurin takana, joten otin tähän muutamia lainauksia.

Autotesti | Alfa Romeo teki niin kehnon auton, että järkytyimme. Nyt auton uusi versio yrittää pelastaa tilannetta.: https://www.hs.fi/visio/art-2000010287705.html
TOISSA syksynä sain Alfa Romeon maahantuojalta ajettavaksi hintaansa nähden ehkä huonoimman auton, joka seitsemän vuoden koeajouralla on tullut vastaan.
Kun autosta ei löytynyt viikon aikana juuri muuta hyvää sanottavaa kuin hieno väri, päätin jättää jutun tekemättä. Jo tuolloin oli nimittäin tiedossa, että ennen pitkää Tonalesta tulisi myös nelivetoinen lataushybridiversio.
Siinä missä Tonalen 130-hevosvoimainen etuvetoversio on tanakasti nollan tähden auto, tohtii tälle lataushybridille antaa jo yhden tähden viidestä.
Takasähkömoottori jaksaa liikuttaa elektroneja vain 122 hevosvoiman edestä, jolloin meno on verrattain leppoisaa. Liikenteen rytmissä pysyy joten kuten, kunhan ei tarvitse kovin ripeästi kiihdyttää ylämäkeen.
Mutta ei Alfa Romeota hankita sisätilojen takia. Samankokoisia autoja on markkinoilla sata erilaista.

Siksi tämä arvio keskittyy ajotuntumaan. Alfan brändiin sisältyy lupaus kutkuttavasta ajettavuudesta, ja Tonale-nimikin tulee italialaisesta vuoristosolasta, jonka läpi mutkittelevaa maisematietä on kuulemma suuri nautinto ajaa.

Epäilemättä kyseistä Tonalen solaa olisi hauska ajaa tällä Alfalla. Ongelma on, että juuri missään muualla tällä Alfalla ei ole kovin hauska ajaa.

Todellakin tämä on ”ajajan auto”, mutta siinä mielessä, että Alfaa joutuu jatkuvasti kaitsemaan suorallakin tiellä.
On kuin ajaisi amfetamiinilla pumpattua maasto-Fiatia. Viime vuonna Tekniikan Maailman talvitestissä Tonalen ohjaus arvioitiin talvikelissä suorastaan vaaralliseksi. En ole tästä eri mieltä.

ALFAN ohjaus on niin outo, ettei auton tietokone itsekään pysy sen perässä.

Jos autossa on varusteena keskittävä kaistaohjaus eli ”autopilotti”, se seilaa kaistalla puolelta toiselle hyvälläkin säällä ja täysin kuivalla tiellä, kun auto arpoo, mihin suuntaan ohjausta pitäisi korjata.
Alfaa on pakko polkea kuin hullu, jotta auto olisi hauska. Tällainen ajotyyli ei ensinnäkään kannata, ja toisekseen sellaiseen on olemassa parempiakin autoja kuin näitä keskikokoisia katumaastureita.
TONALE on kiistatta sielukas auto. Mutta se on samalla tavalla sielukas kuin ruotsalainen mädätetty hapansilakka. Se on erikoisherkku, jossa paino on nyt sanalla ”erikoinen”.

Alfa Romeon nykymallistossa kaunis Giulia on sitten se herkku. Tonale on kallis italialainen käsilaukku, jonka hintaan on painettu röyhkeästi ilmaa.
Koeajo: Alfa Romeo Tonale PHEV Ti (neliveto) & MHEV 130 (etuveto)

Hinta: Molemmat testiautot koeajohetkellä 56 000 euroa (etuvetoinen kevythybridi vuonna 2022 ja neliveto vuonna 2024). Jutun ilmestymishetkellä kevythybridi on poistettu myynnistä ja halvin nelivetomalli maksaa 58 360 euroa.

Plussat: Nätit ajovalot, hieno ja eloisa värivalikoima, lataushybridissä hyvä toimintamatka sähköllä, erittäin mielenkiintoinen ajotuntuma.

Miinukset: Liiankin mielenkiintoinen ajotuntuma, ainutlaatuisen levoton ohjaus, ominaisuuksiinsa nähden järjettömän kallis auto.
En ole itse ajanut Tonalella joten en osaa sanoa onko nuo yllä olevat huomiot oikeita vai ei. Ehkä täytyisi joskus koeajaa.

Vastaa Viestiin