Neloskoneiden männät ja kiertokanget (TS/JTS)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Gasket
Viestit: 1426
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Neloskoneiden männät ja kiertokanget (TS/JTS)

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Olen vähän kaivellut ja koittanut keräillä tietoja minkä korkuista mäntää, lohkoa ja kiertokankea missäkin versiossa on. Kyseessä siis ns. Paratola Serra modulimoottorit.

Porauksethan näissä on 82 tai 83 mm järestään ja mitä olen kaivellut niin ilmeisesti kaikki käyttäisivät 145 mm pitkää kiertokankea.

Eroja kuitenkin olisi lohkojen korkeudessa, mäntien puristuskorkeudessa ja kiertokangen kauloissa. Viimeiset siten, että 1,6:t olisi pienemällä kaulalla mitä isommat. Fiiun vitoskoneista en oikein tiedä, mutta ilmeisesti vitosissa on pienempi kiertokangen kaula ja turbomalleissa taas paksumpi männän tappi (20/22 mm). Kanki kuitenkin olisi saman 145 mm.

Jos en ihan väärin ole logiikkaa hahmottanut, niin 1,6 ja 1,8 olisivat saman korkuisessa lohkossa ja iskun ero on kompensoitu männillä. 2.0 taas olisi korkeammalla lohkolla. Kuitenkin noidenkin männät on suht matalilla puristuskorkeuksilla (32 mm vs 1,8:n 36 mm), joten tuo jokseenkin sotii sitä tietoa vastaan että kaikkien kanki olisi 145 mm. Myös 1,6:n mäntä olisi PK 33 mm. Joten olisiko kuitenkin 1,6 matalassa lohkossa ja 1,8 ja 2,0 korkeammassa?

Jos taas selailee race-mallin kiertokankia, niin samoja tarjotaan 1,8 ja 2,0, eli noissa lie olisi sama 145 mm kanki. 1,6:sta ei noissa mainita. Sivukanoottina 1600 Sprinttiin tarjotaan kiertokankea joka olisi 148 mm, melkein samalla kangen kaulalla ja 22 mm tapilla.

Onko joku perillä miten nämä menee? Osien sopiva sekoitteluhan sitä olisi itsellä mielessä :roll:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Vastaa Viestiin