Koneliikkeen aikaan

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
1300ti
Viestit: 955
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Mitä jos pysyisitte edes aiheessa vai onko tämän ketjun tarkoitus vain aiheuttaa närää mahdollisimman moneen suuntaan? Mielenkiinnolla lukisin, millaisia matching numbers -valioyksilöitä vaalitte talleissanne lapsellisen paskanjauhamisen sijaan. Ja ei, en ole ottanut itseeni mutta vähän rakentavamminkin voi edes yrittää kirjoitella kuin mustamaalata oikeiden harrastajien myynti-ilmoituksia. Sellainen urpous kuuluu ehkä Suomi24:ään mutta ei tänne.
Cuore sportivo. JTS - jatsin tahtia sydämmeesi.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Peki kirjoitti:2600 tuli myyntiin samana vuonna kuin Suomessa autojen tuontisäännöstely päättyi. Jostakin syystä Koneliike ei tuonut näitä omaan käyttöön, vaikka ovh:kin laskettiin. Kallishan se tietysti oli ja jo uutenakin vähän vanhanaikaisen näköinen. Ehkä heräteostajia olisi löytynyt, jos katukuvassa, korjaamolla ja Vilhonkadun ikkunassa olisi näkynyt niitä. Pinin Farina teki todella tyylikkään näköisen kaksiovisen, vahinko ettei myös neliovista. Molempia olisi varmasti mennyt kaupaksi pitkälle 70-luvulle 105-sarjan tapaan.
50 vuotta sitten ostajista kilpailevat Alfa ja BMW valitsivat eri suunnat. Alfa rupesi tekemään pikkuautoa (Sud), BMW taas tuotti malleja suurenevilla moottoreilla. Tänään se on menestyvä suuryritys, Alfa taas Fiatin tai Stellantinan (?) "brändi" aussien kengurutekniikalla.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

alum kirjoitti:
Peki kirjoitti:2600 tuli myyntiin samana vuonna kuin Suomessa autojen tuontisäännöstely päättyi. Jostakin syystä Koneliike ei tuonut näitä omaan käyttöön, vaikka ovh:kin laskettiin. Kallishan se tietysti oli ja jo uutenakin vähän vanhanaikaisen näköinen. Ehkä heräteostajia olisi löytynyt, jos katukuvassa, korjaamolla ja Vilhonkadun ikkunassa olisi näkynyt niitä. Pinin Farina teki todella tyylikkään näköisen kaksiovisen, vahinko ettei myös neliovista. Molempia olisi varmasti mennyt kaupaksi pitkälle 70-luvulle 105-sarjan tapaan.
50 vuotta sitten ostajista kilpailevat Alfa ja BMW valitsivat eri suunnat. Alfa rupesi tekemään pikkuautoa (Sud), BMW taas tuotti malleja suurenevilla moottoreilla. Tänään se on menestyvä suuryritys, Alfa taas Fiatin tai Stellantinan (?) "brändi" aussien kengurutekniikalla.
Sudillakin oli urheilullinen sydän, mitä ei voi sanoa juurikaan isosta osasta penaritehtaan tuotantoa.

Kyllä Alfalla toivoa on, sillä on nyt kaksi oikeasti hyvää autoa uutena myynnissä ja toivon, että Stellantis-fuusiossa
se urheilullisempikin puoli saa resurssia lisää tuotekehitykseen.
Itseäni aina on kiehtonut ja kiehtoo edelleen se, ettei Alfa Romeo anna ekonomien liikaa päsmäröidä uusien mallien tuotekehityksessä. Viva insinöörit ja muotoilijat ! 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jiitee kirjoitti:Itseäni aina on kiehtonut ja kiehtoo edelleen se, ettei Alfa Romeo anna ekonomien liikaa päsmäröidä uusien mallien tuotekehityksessä. Viva insinöörit ja muotoilijat ! 8)
Juu, niitä "järkeviä" autoja on kyllä markkinoilla valittavaksi asti. Minuun myös vetoaa se, että kaiken ei aina tarvitse olla liian järkevää ja käytännöllistä. Takaluukkuun ei tarvita kahvaa linjoja pilaamaan, eikä sisälle mukitelineitä :mrgreen:

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Peki kirjoitti:2600 tuli myyntiin samana vuonna kuin Suomessa autojen tuontisäännöstely päättyi. Jostakin syystä Koneliike ei tuonut näitä omaan käyttöön, vaikka ovh:kin laskettiin. Kallishan se tietysti oli ja jo uutenakin vähän vanhanaikaisen näköinen. Ehkä heräteostajia olisi löytynyt, jos katukuvassa, korjaamolla ja Vilhonkadun ikkunassa olisi näkynyt niitä. Pinin Farina teki todella tyylikkään näköisen kaksiovisen, vahinko ettei myös neliovista. Molempia olisi varmasti mennyt kaupaksi pitkälle 70-luvulle 105-sarjan tapaan.
Luzzago myy tuon seuraajaa, joka oli tosin 10v myöhässä ja saman verran antiikkinen. Koneliike ja Helkama-Auto eivät tuoneet ainoatakaan, mikä sekin on vahinko. Tämä on 9000 euroa, Roomassa oli muutama kuukausi takaperin yksityisellä myynnissä samanlainen vajaalla 3000:lla. Sen olisi jo uskaltanut ostaa vain kuvien perusteellla, tappio ei olisi ollut kovin suuri. Roomassahan oli joku autoja välittävä suomalaisnainenkin. Toivottavasti tämä ei ole sama auto, vaan hintansa mukaisesti kolme kertaa parempi.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Laru, mystisten saagojen Shangri la, ei nyt näyttäydy kaikkein sympaattisimmassa valossa. Mantereenpuolelta ihmettelen vuosissa marinoituneempien forumistien käytöstä. Saarella on ilmeisesti saarelaisten tavat. Haluan kuitenkin irtisanoutua tässä havaittavasta Helsinki - maaseutu vastakkainasetteluista. Tämä toksinen asemoituminen hämmentää... Kun kiistämättä näkemystä ja tietoutta on, niin miksi sitä pitää valuttaa myrkkypullosta? Mahdollisuuksia olisi valistaa kiinnostavasta historiasta forumisteja matalammankin hevosen selästä! Lukisin niitä viisauden sanoja mieluusti ja kunnioituksella.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
Hyvin sanottu. Mystisyys herättää ainakin täällä maalla kiinnostusta :)
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Jollakin Skoda-sivulla oli vuosia sitten juttu, jossa harrastaja kertoi tehneensä "pyhiinvaellusmatkan" Lauttasaareen katsomaan Koneliikkeen pääkonttoria. Se on jo jonkinmoista kiinnostusta. Maahantuoja julkaisee 10 vuoden välein vihkosta, jossa merkkihistorian ohella kerrotaan vähän omastakin toiminnasta, mikä ehkä oli toiminut innoittajana.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Giselda kirjoitti: Luzzago myy tuon seuraajaa, joka oli tosin 10v myöhässä ja saman verran antiikkinen. Koneliike ja Helkama-Auto eivät tuoneet ainoatakaan, mikä sekin on vahinko. Tämä on 9000 euroa, Roomassa oli muutama kuukausi takaperin yksityisellä myynnissä samanlainen vajaalla 3000:lla. Sen olisi jo uskaltanut ostaa vain kuvien perusteellla, tappio ei olisi ollut kovin suuri. Roomassahan oli joku autoja välittävä suomalaisnainenkin. Toivottavasti tämä ei ole sama auto, vaan hintansa mukaisesti kolme kertaa parempi.
Tämä johtui kaiketi siitä, että Sein esittelyhetkellä Koneliikkeellä ei ollut maahantuontisopimusta, koska toisista merkeistä poiketen Alfa ei suostunut myymään autoja Suomeen muihin maihin toimitettavia alemmalla hinnalla. Se olisi ollut välttämätöntä ns. "Saab-lain" takia. 80-luvun alussa saavutettiin yhteisymmärrys, ja tuonti käynnistyi uudestaan. Malleja oli muistaakseni vain kolme; kaksi Giuliettaa ja GTV 2.0. Foorumillakin on ollut kuva Suuntavilkku-lehden leikkeestä. Alfa luonnollisesti päätti mitä malleja se suostui alennuksella myymään Suomeen, eivätkä 6-sylinteriset näyttäneet kuuluvan niihin. Haluttiin päästä eroon autoista, joita eniten oli odottamassa noutajaansa tehtaiden pihoilla. Sei olisi hyvin sopinut Helkaman johtoportaan työsuhdeautoiksi, vaikkei niitä muuten olisi saatukaan kaupaksi. Jos edes jokunen olisi tullut, ehkä pari majailisi vielä tänä päivänä jonkun tallissa. Olikohan muutama vuosi sitten yksi Sei tullin käytettyjen autojen tuontilistassa - ja kuva tällä foorumillakin?

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Kuutoseen liittyy hauska juttu, joka oli vuosia sitten jossain lehdessä. Suomalainen alfisti oli tavannut helsinkiläisellä huoltoasemalla italialaisen Sein. Omistaja oli ihan yllättäen ja pyytämättä tarjonnut koeajoa. On aika erikoista, että joku italialainen tulee Suomeen Alfalla, joita täällä ei ole yhtään. Kovin moni suomalainen ei ole sellaisella ajanut. Kiehtova auto, vaikka kojelaudan tyylikkyys on .... makuasia. Vahinko, että Alfa esitteli sen kymmenen vuotta liian myöhään.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Peki kirjoitti:Olikohan muutama vuosi sitten yksi Sei tullin käytettyjen autojen tuontilistassa - ja kuva tällä foorumillakin?
Mobilistissa joskus esiteltiin valkoinen Sei, eli ainakin yksi täällä on ollut ja miksi ei olisi edelleenkin.

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Peki kirjoitti:
Peki kirjoitti:^ Piti oikein netistä tarkistaa, kun muistelen tämän tulleen myyntiin vasta 1962 ... ja niinhän se olikin, Genèvessä maaliskuussa. Josko tämä on taas sellainen prototipo?
2600 tuli myyntiin samana vuonna kuin Suomessa autojen tuontisäännöstely päättyi. Jostakin syystä Koneliike ei tuonut näitä omaan käyttöön, vaikka ovh:kin laskettiin. Kallishan se tietysti oli ja jo uutenakin vähän vanhanaikaisen näköinen. Ehkä heräteostajia olisi löytynyt, jos katukuvassa, korjaamolla ja Vilhonkadun ikkunassa olisi näkynyt niitä. Pinin Farina teki todella tyylikkään näköisen kaksiovisen, vahinko ettei myös neliovista. Molempia olisi varmasti mennyt kaupaksi pitkälle 70-luvulle 105-sarjan tapaan.
Edellä olevaan vielä pieni lisäys. Jostakin syystä - josta ei koskaan tullut puhetta - tuotiin kuitenkin yksi Sprint talon käyttöön. Kun Jaguar-edustus solmittiin vasta 1964, olisi luullut löytyvän ainakin kolme käyttäjää. Yksi mahdollisuus voisi olla, ettei autoa pystytty toimittamaan vielä esittelyvuonna, mikä ei Alfalle ollut aivan poikkeuksellista.

Due Mille Seicento
Viestit: 44
Liittynyt: 03 Helmi 2011, 15:52
Car(s): 2600 Sprint
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Due Mille Seicento »

Koneliikkeen nimiin rekisteröitiin 14.6.1962 vaalea 2600 Sprint. Auto valmistui Aresen linjalta 30.4.1962. Sprint oli johdon työsuhdeautona muutaman vuoden. Vuonna 1966 sen osti firman johtaja itselleen vielä vuodeksi. Nyt eli melkein 59 vuotta myöhemmin se on edelleen liikenteessä 30 päivää vuodessa.

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Sprint oli ilmestynyt pari kuukautta aiemmin samaiseen Genèven näyttelyyn ja oli sikäli yllättävä valinta, että 1. omistajalla oli kolme lasta eivätkä enää pieniä. Eihän sitä oikein perheautona voi pitää. Omistajanvaihdos on ollut lähinnä kirjanpidollinen juttu. Ehkä Berlinalla oli paljon pitempi toimitusaika? Tuo myynnissä oleva Berlina on mahdollisesti tehty ennen näyttelyä, myyjän kannattaisi tilata tehtaalta sen syntymätodistus.

Duetto
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 10:38

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Duetto »

Osmo Kalpala osti harmaan 2600 Berlinan Vilhonkadun myymälän ikkunasta, auto rekisteröitiin Radiotukku Oy:lle 22.9.1962,
Toinen sininen Berlina rekisteröitiin Tampereella Pukumestarit Oy:lle 14.1.1963.

Autojen valmistusnumerot ovat lähekkäin, Kalpalan auto ainakin tuotiin ennen 15.7.1962 voimaan tullutta autoveron korotusta, jonka vaikutus Berlinan myyntihintaan oli noin 50%.
Kalpala sai auton siis vielä vanhalla hinnalla.

Kalpalan mukaan kaksi 2600 Berlinaa oli Helkaman veljesten käytössä.
Onko Berlinoita ollut kaikkiaan neljä yksilöä?

2600 Sprint autojen tuontimäärä,

Mainittu Koneliikkeen käytössä ollut 1962 mallinen auto,
Harmaa yksilö, jonka kerrotaan olleen uutena Saksassa suomalaisella omistajalla,
Punainen auto, jossa oli Borrani pinnapyörät alla (ei ole enää) ja vaalea nahkasisustus.

Mutta ovatko kaikki Koneliikkeen myymiä?

Lisätietoa kaivataan 2600 mallin autoista, samoin muistakin 50-60-luvun Alfoista.

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

Aiemminkin tuli jo näpyteltyä, että jotkut paheksuvat vanhojen Alfa-yksilöiden purkamista "varaosa-autoiksi", vaikkei siinä mitään laitonta olekaan. Valtiovaltahan jopa edistää tätä romutuspalkkiolla. Ei kuitenkaan ole asiallista poimia puhelinnumeroja joistakin vanhoista jäsenluetteloista ja soitella usein jo iäkkäillekin ihmisille ja udella heidän autoistaan. Olen kuullut hiljattain useammastakin yhteydenotosta, jossa soittaja on tivannut tietoja henkilön omistamasta vanhasta Alfasta ja varsin vaativassa sävyssä antanut ymmärtää, että puheluun vastanneella olisi ikään kuin jonkinlainen velvollisuus tietojen antamiseen. Eräs jonkun ikivanhan jäsenluettelon avulla tavoiteltu henkilö oli jo siirtynyt "ajasta ikuisuuteen", eikä puhelimeen vastannut lapsenlapsi ollut häirinnästä mitenkään mielissään. En tunne tarkemmin Suomen lainsäädäntöä, mutta esimerkiksi eräissä Keski-Euroopan maissa ihmisten ahdistelu puhelimitse on laitonta, jos he eivät ole antaneet yhteydenottoihin suostumustaan. Jäsenluetteloiden julkaisu ei nykyään ole enää laillista, eivätkä ihmiset aikanaan ole antaneet niihin nimi- ja osoitetietojaan siksi, että tuntemattomat henkilöt alkavat vuosikymmenien päästä soitella heille.

Olen ymmärtänyt tästä keskustelusta ja kuulemistani puhelinyhteydenotoista, ettei tällä "tietoja otetaan vastaan"-tosiharrastaja-ryhmällä ole mitään "kosketuspintaa" enempää Koneliikkeeseen kuin kyseessä olevaan ajanjaksoonkaan eli yksikään näistä yhteyttä ottaneista henkilöistä ei 60-luvun alussa tiennyt, mikä se Alfa Romeo tai Koneliike on. Siksi ainakin minusta tällainen puhelimitse tapahtuva varaosa-autojen kalastelu "tietojenkeruun" nimissä vaikuttaa aika arveluttavalta - myös laillisuuden kannalta. Varaosa-autoja voi koettaa ostella ihan reilustikin mm. tämän foorumin ostetaan-palstalla.

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Duetto kirjoitti:Osmo Kalpala osti harmaan 2600 Berlinan Vilhonkadun myymälän ikkunasta, auto rekisteröitiin Radiotukku Oy:lle 22.9.1962 ......
Taas todiste siitä, että pitäisi tarkistaa asia, jos se käy helposti, eikä luottaa muistiinsa. Kuvittelin tuon 2600 Berlinan olevan myöhempää vuosimallia, mutta autohan esiintyy ainakin CARF:n 10-vuotisjulkaisussa ja samoilta ajoilta Mobilistissakin. Arvelemastani tehtaan toimitusvaikeuksista asia ei sitten ainakaan kiikastanut.

Niitä on siis ihan oikeasti ainakin kaksi 60-luvulla tuotua? Tämän 2600:n piti olla - myöhemmän keskisuomalaisen pitkäaikaisen omistajan mukaan - Pohjoismaiden (!) ainoa. Hän ei varmaankaan ollut itse keksinyt sitä, vaan kuullut 1. omistajalta. Mobilistiin jutun kyhännyt henkilö ihmetteli jo silloin, miten muka joku voi olla niin varma, ettei tällaista autoa ole esim. Tanskassa tai Norjassa, jos vielä Ruotsin tilanne olisi jotenkin selvillä. Mutta toisti kuitenkin kuulemansa, kun naiivisti halusi uskoa ettei kukaan viitsisi tahallaan levittää tällaista puppua. Toisaalta olisi luullut jonkun tietäjän oikopäätä tai ainakin kuluneiden vuosikymmenten aikana rientäneen korjaamaan tämänkin virheen.

Hieman huvittavaa näin vuosikymmenten kuluttua, että sama henkilö, jonka mukaan auto olisi ollut ainoa Pohjoismaissa, on sitten myöhemmin selittänyt jollekin niitä olevan yksinomaan Suomessa peräti neljä. Joillekin tällainen "Suomen" tai "Euroopan ainoa" näyttää tuottavan kummallista lisäarvoa.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Duetto kirjoitti:Kalpalan mukaan kaksi 2600 Berlinaa oli Helkaman veljesten käytössä.
Onko Berlinoita ollut kaikkiaan neljä yksilöä?
Erikoista, että tietolähteenä on käytetty henkilöä, jolta kuitenkin parhaiten luonnistuisi tarinointi omista Alfoistaan ja niillä kilpailemisesta. Tähän luotettavammin olisi soveltunut esimerkiksi SK:n auto-osaston johtaja, myynti- tai korjaamopäällikkö. Parempi kuitenkin näin kuin että tämäkin tiedonmurunen olisi peräisin vuosikymmeniä itse keksittyjä juttuja levittäneiltä Suomen johtavalta Alfa Romeo-asiantuntijalta tai hänen pikku apulaiseltaan, etenkin kun nämä eivät taida olla niitä apusimpukka-Alfoja.

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Näitä juttuja aina syntyy ja liikkuu. Ettei kyseessä ole yksi ja sama auto, jonka väri on erehdyksessä vaihtunut? Tummanharmaan Berlinan varakkaalla 1. omistajalla lienee tuolloin ollut useita muunkin merkkisiä autoja, joten hän olisi vajaan vuoden sisällä voinut myydä autonsa Tampereelle - vieläpä muhkealla voitolla. Haluaisin kuitenkin uskoa, että tieto edes kahdesta 2600 Berlinasta pitäisi paikkansa.

Mielenkiintoinen havainto, että auto olisi ollut 50%:n veronkorotuksen jälkeen useamman kuukauden vailla ostajaa Vilhonkadun myymälän ikkunassa vanhalla hinnalla. Luulisi jonkun kiirehtineen ostamaan sen heti seuraavana päivänä, kun tieto veron korotuksesta on julkistettu. Tällaisessa luottaisin enemmän liikkeen myyjien muisteluihin.

Tosiharrastajilla aivan ilmeisesti on kopiot silloisista kantakorteista. Edellä on annettu ymmärtää heidän lähes täydellisesti selvittäneen kenellä oli minkäkinlainen Alfa ja koska. Korteista löytyy tiedot maahantuojankin Berlinoista, ja hiukan ihmettelenkin tarvetta kysellä niistä täällä?

Uskoisin em. 1. omistajan (?) sotkevan mallit keskenään ja omaavan korkeintaan kuulopuheita maahantuojan käytössä olleista autoista, joista edes myymälähenkilökunta ei ollut täysin perillä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minä olen niin väsynyt tähän riidankylvämiseen ja puskista huuteluun. Jopa jouluna sama länkytys vaan jatkuu ja jatkuu.

Se joko loppuu nyt tai koko nimimerkkikatras saa jatkossa tuoda asiantuntijuuttaan julki ihan omalla hiekkalaatikollaan, jossain ihan muualla.

Ymmärretty?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Duetto kirjoitti:
14 Joulu 2020, 16:08
............. Kalpalan mukaan kaksi 2600 Berlinaa oli Helkaman veljesten käytössä.
Onko Berlinoita ollut kaikkiaan neljä yksilöä? ................
Tuohon ei näköjään kolmen kuukauden aikana ole ilmestynyt mitään uutta. On helpompaa todistaa autoja olleen neljä kuin että niitä ei ollut, eli kaiketi se Kalpala (kumpi sitten onkaan kyseessä?) osasi myös kertoa kenellä johtokunnan jäsenillä ne kaksi olivat. En lainkaan epäilisi, jos tieto olisi joltakin henkilökuntaan kuuluneelta, vaikkeivät esimerkiksi Vilhonkadun automyyjätkään välttämättä tienneet millä työsuhdeautoilla pääkonttorilaiset ajelivat. Mutta - kuten jo edellä - kai ne autot sieltä kantakorteista tms paremmin löytyisivät.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Edellä pohditaan, onko 2600 Berlinaa tullut yksi vai neljä kappaletta. Muutama vuosi sitten eräs tietäjä kertoi netissä 102-sarjan Berlinoja tuodun 3-4 kpl. Jotkut vanhemman polven harrastajat ovat kartoittaneet niitä jo 70-luvulta saakka ja päätyneet toisistaan tietämättä lähemmäs kymmenkuntaan mitkä kaikki eivät välttämättä olleet Koneliikkeen maahantuomia.

Vielä suuremmat erot näyttäisivät olevan 1900-mallissa. Listan mukaan Koneliike olisi tuonut 1951-54 9-21 kpl 1900-mallia. Lähteeksi mainitaan teos "Alfa Romeo Suomessa 1950-2000". Mistä ne kirjaan on saatu, jää kuitenkin avoimeksi. Soppaa on hämmennetty vielä lisää Fiat-forumilla, jossa oli 50-luvulla tuoduista oma versionsa. Muistaakseni siellä kerrottiin jopa 50-luvun alussa Suomeen tuodusta ja rekisteröidystä Alfan pakettiautosta, mikä se sitten mahtaakaan olla?

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Giselda kirjoitti:
06 Marras 2020, 17:31
https://www.tori.fi/vi/76288479.htm
Luulisi Nettiauton olevan toria parempi paikka 2600 Berlinan myymiseksi.
Tämä on tullut tauon jälkeen uudelleen myyntiin. Nyt jo ihan faktatiedoilla. Ei Suomi-historiaa, mutta ihan ensimmäisiä - valmistunut heti Genèven näyttelyn jälkeen. Jonkunhan piti tietysti valmistua jo ennen, että saatiin sinne näytteille. Onhan tuossa töitä, muttei varmaan ylivoimainen osaajalle, joita foorumillakin näyttää olevan. Minäkin toivon sen päätyvän "hyvään kotiin" eikä niin monen muun tavoin taas jollekin, joka pistää sen päreiksi. Muistin syövereissä on hatara kuva, että tällainen oli vuosia sitten myynnissä belgialaisessa liikkeessä ja että samanlainen olisi joskus esiintynyt tullin tuontitilastossakin. Jokaisen wanhan Alfan myyjän kannattaisi hankkia tuollainen certificato, sen saa nykyään niin vaivattomasti. 70-luvulla piti laatia kirje tehtaalle, paluupostissa tuli sitten aikanaan allekirjoitettu vastauskirje, josta ilmeni valmistuspäivä, ulko- ja sisävärit, myyntipäivä ja minne auto oli myyty.

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

https://www.nettiauto.com/11814892?utm_ ... _content=1
https://www.nettiauto.com/11813380?utm_ ... _content=1

Pari ehkä aiemminkin täällä ollutta Alfetta GTV:a. Molemmat alkuperäisiä, sama väri, sisustus ja alumiinivanteetkin. Ylemmästä haluttiin jotain 2500, alemmasta nyt 10.000. Yksityinen myyjä kertoo hitsattavaa olevan, vaikka kuvissa näyttää ihan hyvälle. Kummastuttaa, kun se on "poistettu" (ei myyty ainakaan nettiauton kautta?). Kun sisustuskin vaikuttaa asialliselta, onko tuo liikkeen nelinkertaisen hintapyynnin auto niin paljon parempi? Ehkä on, kyllähän entistämiseen tai kunnostamiseen ja varaosiin äkkiä kuluu aikaa, rahaa ja vaivaa. Yksityisen ilmoituksesta ei selviä, onko se myös viimeisiä ellei viimeinen Helkama-Auton maahantuoma. Liikkeen auton rekisteri ei viitanne Kuopion lääniin, vaan on tuotu myöhemmin. Erikoinen pakoputki, toivottavasti läpäisee myös seuraavan katsastuksen.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Kesän lähestyminen näkyy, kun avomallejakin alkaa putkahdella myyntiin. Ehkä tähänkin olisi kannattanut hankkia tehtaan sertifikaatti todistamaan, että on ihan oikeasti alkuperäinen eurooppalainen 2-litrainen ja museokatsastaa se, niin jäisi pois usein esiintyvä "helpolla museorekisteriin". Vaikka aiemminhan tuon yhden Giulian kohdalla nähtiin, ettei museorekisteröinti takaa yhtään mitään, jos on epärehellinen tai epäpätevä tarkastaja. Alustan kunto on kai sitten tarkistettava kadulla tai pihalla konttaamalla.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja hjpp »

No eipä tuossa museorekisteristä mitään edes sanota, mutta näyttää hienolta harraste-Alfalta.
Mikähän tämän Koneliike-ketjun juoni oikein on?

Avatar
90
Viestit: 8046
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 90 2.5 -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja 90 »

hjpp kirjoitti:
29 Huhti 2021, 18:19
No eipä tuossa museorekisteristä mitään edes sanota, mutta näyttää hienolta harraste-Alfalta.
Mikähän tämän Koneliike-ketjun juoni oikein on?
Hieno on ja omistajan tietäen on ihan alkuperäinen joten ihan ymmärrettävää jos maininta korinvaihdosta puuttuu :wink:

Alusta asti ketjua seuranneena on tullut selväksi että tämän ketjun tarkoitus on puhtaasti väheksyä kaikkea Alfa Romeoon liittyvää mikä ei näitä muutamaa kiviajalle jämähtänyttä vakikirjoittelijaa miellytä.

Varmaankin foorumin negatiivisiin ketju koskaan ja itsekkin ollut mukana alfabbs:ssä ihan alusta asti.

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

https://www.nettiauto.com/12112024?utm_ ... _content=1

Mielenkiintoinen lisä historiassa on se, että tämä on ollut Koneliikkeen esittelyautona.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

^ Olisihan se mukavaa ja mielenkiintoista, jos näitä entisiä esittelyautoja putkahtelisi näkyville muitakin. Jossakin oli linkki Helkama-Auton Suuntavilkku-lehteen. Siinä kerrottiin, kuinka Alfojen maahantuonti suoraan Italiasta aloitettiin 1980-luvun alussa uudelleen kolmella mallilla. GTV6 tuli mukaan vasta 1984. Tältä vuodelta on myös maahantuojan tummanharmaa esittelyauto. Ehdotuksen sen ottamisesta mallistoon taisi tehdä johtoryhmän henkilö, joka halusi sellaisen työsuhdeautokseen. Tämä ensimmäinen on aivan samanlainen kuin esittelyauto, ja sillä todennäköisesti hoidettiin mm. siihen aikaan vaadittu tyyppikatsastus. Kun en ole lukenut suomalaisia lehtiä, en tiedä missä niitä on testattu tai muuten kuvailtu. Ainakin jossain Tuulilasitekniikan maailmassa on kuulemma ollut juttu tai pakina, missä KG Paukapää (?) kuvailee ajokokemuksiaan siitä.

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/alfetta/12202843
Aivan ilmeisesti Helkama-Auton maahantuoma 80-luvun GTV "helsinkiläisillä" rekkareilla - ei kuitenkaan alkuperäisillä. Väri näyttää hienolta, epäilen ettei sekään kuulu alkuperäiseen valikoimaan. Tehoja ja suorituskykyä löytyy kuin 2,5-litraisesta. Kuvitusta olisi toki tässäkin voinut olla enemmän.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/alfetta/12207685
Tämä on viimeisiä ellei viimeinen Helkama-Auton tuoma Alfetta, Lauttasaaressa ollutta varastoa vissiin myytiin vähän aikaa uuden 90:n ohessa. Tai sitten on maahanmuuttajataustainen auto. Mielenkiintoinen ja harvinainen.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Evi kirjoitti:
02 Kesä 2021, 10:37
..... GTV6 tuli mukaan vasta 1984. Tältä vuodelta on myös maahantuojan tummanharmaa esittelyauto. Ehdotuksen sen ottamisesta mallistoon taisi tehdä johtoryhmän henkilö, joka halusi sellaisen työsuhdeautokseen. Tämä ensimmäinen on aivan samanlainen kuin esittelyauto, ja sillä todennäköisesti hoidettiin mm. siihen aikaan vaadittu tyyppikatsastus. Kun en ole lukenut suomalaisia lehtiä, en tiedä missä niitä on testattu tai muuten kuvailtu. Ainakin jossain Tuulilasitekniikan maailmassa on kuulemma ollut juttu tai pakina, missä KG Paukapää (?) kuvailee ajokokemuksiaan siitä.
CARF:n perustaja hankki tällaisen 80-luvun puolivälissä. Kun jossakin tapahtumassa oli paikalla pari muutakin, ihmeteltiin oikein porukalla mallin kummallisuuksia. Sähkönostimet liikuttivat ikkunoita aika hitaasti ja toimivat ainoastaan moottorin ollessa käynnissä. Ovia ja konepeltiä joutui mäiskimään kiinni melkoisella voimalla. "Alimitoitetut" HR-renkaat, kun olisi pitänyt olla VR-luokkaa. Todettiin kuitenkin saksalaisten testanneen kyseiset Pirellit, jotka kestivät tunnin 240 km/h nopeutta. Moottoritilassa ilmamassa-agregaatin pinnassa oli kummallinen kolo aivan kuin joku olisi moottorien kokoonpanolinjalla seissyt taltan kanssa ja iskenyt siihen "puumerkkinsä". Öljynpainemittari putosi tyhjäkäynnillä lähes nollaan, kierroksia nostettaessa näytti kuitenkin kelpo lukemia. Kaiken "kruunasi" halvan näköinen muovinen avainperä "vettura di prestigio"-tekstillä sen sijaan, että se olisi ollut nahkaa Alfan logolla. Jostakin käsittämättömästä syystä erilaisia avaimia on peräti kolme, kun nykyään monissa autoissa tullaan toimeen yhdellä.

Niillä ei kuitenkaan ollut mitään merkitystä suorituskykyä ajatellen, erityisesti 220 km/h huippunopeutta, mikä saavutettiin juuri punaisen alueen rajalla. Useimmat eivät tienneet, että auto kulki 15 km/h tehtaan lupaamaa enemmän. Se olisi saattanut vaikuttaa osotopäätökseen, vaikka nopeudet Suomessa olivat pelkkää teoriaa.

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Kesähelteillä tuli lueskeltua parin viime vuoden "Karjala takaisin ja heti"-lehtiä. Päätoimittaja lainaa Koneliikkeen wanhaa Alfa-mainosta, jossa joku HS:n kynäilijä oli kehunut Giulia Superia, ja epäilee sitä liialliseksi ylistykseksi "Eihän siitä nyt ainakaan talviautoksi ollut".

Kaikkien muiden loistavien ominaisuuksien ohella Giulia oli aikanaan mainio talviauto. Käynnistyi luotettavasti silloinkin, kun monet muut hyytyivät. Vaihdelaatikkokin pelasi, kun ennen öljyn norjistumista vaihtoi ruotsalaisen ohjeen mukaan suoraan ykköseltä kolmoselle. Suurin heikkous oli kojelaudan levyinen lämmityslaitteen suutin, josta tuli vain vieno henkäys huurtuvaan tuulilasiin talvipakkasella. Sen sijaan HS:n toimittajan termi "nöyrä ostosauto" taisi jäädä kaikille epäselväksi. Suurehko tavarasäiliö ehkä?

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Duetto kirjoitti:
14 Joulu 2020, 16:08
Kalpalan mukaan kaksi 2600 Berlinaa oli Helkaman veljesten käytössä.
Onko Berlinoita ollut kaikkiaan neljä yksilöä?
^ Mainitussa aviisissa artikkelissaan "Vanhoja Alfa Romeoita Suomessa" toimittaja JE kertoo faktana näitä samoja juttuja mainitsematta minkäänlaista lähdettä ellei sellainen sitten ole hänen hyvä ystävänsä(?) "Jaska", Koneliikkeen auto-osaston johtaja. Tai peräti toimitusjohtaja "Masa"? 2600 Berlinaa tuotiin JE:n mukaan kolme kpl, kun tässä edellä vain uumoiltiin jopa neljästä. 1900 Berlinaa puolestaan olisi tullut vaatimattomasti "näytekappaleita", kun Alfa Romeo Suomessa-kirjassa olevan taulukon mukaan niitä olisi toistakymmentä. Voi vain jälleen kerran ihmetellä, mistä tai keneltä hän nämä "faktat" on ammentanut?

2000 Berlinan osalta tiedot ovat yhtä sekavia, mm. erästä autoa JE nimittää siniseksi, vaikka se kuvassa selvästi on valkoinen tai vaaleanharmaa, eikä näytä olevan selvillä mitä Alfoista on aiemmin hänen omassa lehdessään kirjoitettu.

Jos joku "Mersutietäjä" rupeaisi väittämään, että Mannerheimin 770K:n lisäksi Suomessa oli pari muutakin samanlaista autoa, hänet teilattaisiin välittömästi tai ainakin vaadittaisiin todisteita. Alfoista näköjään voi kehitetellä kaikenlaista tarinaa.

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

Jani Joutovirta taitaa olla profiloitunut enempi USA-autojen googlaajana ehkei niinkään italiano-cognosgentena, eikä tarina mahdollisesti ole hänen omia kynäilyjään. Mielenkiintoista seurata, jääkö se tuossa muodossa monen muun vastaavan tavoin elämään eräänlaisena totuutena, kun esitetty noinkin arvovaltaiselta taholta. Omat tietoni noista ovat vain kuulopuheita. Vaikkei ihan hevosmiesten tietotoimiston tasoa, en silti uskaltaisi noin ehdottomalla varmuudella kirjoitella.

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

^
^
Tuolla on myytävänä vanhin säilynyt Koneliikkeen tuoma Alfa. Varmuudella sitten tiedetääm, ettei yksikään niistä (Alfa Romeo Suomessa-kirjassa mainituista?) vv 1951-54 tuodusta 16:sta Alfasta ole säästynyt mihinkään talliin tai latoon edes romukuntoisena?
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

https://www.nettiauto.com/12367580?utm_ ... _content=1
Koneliikkeen maahantuoma 2000 Berlina alkuperäisillä helsinkiläisillä kilvillä.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Giselda kirjoitti:
03 Syys 2021, 11:09
https://www.nettiauto.com/12367580?utm_ ... _content=1
Koneliikkeen maahantuoma 2000 Berlina alkuperäisillä helsinkiläisillä kilvillä.
Hieno!
En muistanutkaan, että Berlinassa on virtalukko ohjauspyörän oikealla puolella

-Tazio

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Isän siskon perheellä oli aikanaan juuri tuollainen. Pitääkin selvitellä, onko ollut suvussa.

Hienosti ja kovaa meni kyllä mökkitien pikataipaleella Konnevedellä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Tässä puolestaan 70-luvun alun Giulia samoin alkuperäisillä (?) helsinkiläisillä rekkareilla. Tunnus vaikuttaa jotenkin tutulta, en tiedä miksi. Valkoiset kilvet taisivat tulla -72, jolloin tuo olisi viimeisiä mustia. Apumittaritkin ovat oikeassa paikassa. Myyjän mukaan "vaatii siistimistä", mikä kuulostaa paljon paremmalle kuin tavanomaiset "pientä laittoa", "koneremppa tehty", "kaikki osat löytyy" ja "helpolla museokilpiin". Vasemmanpuoleisten pölykapselien hankinnan ei pitäisi olla isompi ongelma. Kirjallisuuttakin on mukana, näissähän oli suomenkielinenkin huolto- tai omistajan käsikirja. Hintapyyntikin tuntuisi ainakin kuvien perusteella kohtuulliselta, kun samalla rahalla on yritetty myyskennellä lähinnä aihiokuntoiselta vaikuttaviakin.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Eero »

Giselda kirjoitti:
07 Syys 2021, 16:17
Tässä puolestaan 70-luvun alun Giulia samoin alkuperäisillä (?) helsinkiläisillä rekkareilla. Tunnus vaikuttaa jotenkin tutulta, en tiedä miksi. Valkoiset kilvet taisivat tulla -72, jolloin tuo olisi viimeisiä mustia. Apumittaritkin ovat oikeassa paikassa. Myyjän mukaan "vaatii siistimistä", mikä kuulostaa paljon paremmalle kuin tavanomaiset "pientä laittoa", "koneremppa tehty", "kaikki osat löytyy" ja "helpolla museokilpiin". Vasemmanpuoleisten pölykapselien hankinnan ei pitäisi olla isompi ongelma. Kirjallisuuttakin on mukana, näissähän oli suomenkielinenkin huolto- tai omistajan käsikirja. Hintapyyntikin tuntuisi ainakin kuvien perusteella kohtuulliselta, kun samalla rahalla on yritetty myyskennellä lähinnä aihiokuntoiselta vaikuttaviakin.
Facebook juorusi että tämä yksilö myytiin ruotsiin.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Eero kirjoitti:
11 Syys 2021, 21:07
Giselda kirjoitti:
07 Syys 2021, 16:17
Tässä puolestaan 70-luvun alun Giulia samoin alkuperäisillä (?) helsinkiläisillä rekkareilla. Tunnus vaikuttaa jotenkin tutulta, en tiedä miksi. Valkoiset kilvet taisivat tulla -72, jolloin tuo olisi viimeisiä mustia. Apumittaritkin ovat oikeassa paikassa. Myyjän mukaan "vaatii siistimistä", mikä kuulostaa paljon paremmalle kuin tavanomaiset "pientä laittoa", "koneremppa tehty", "kaikki osat löytyy" ja "helpolla museokilpiin". Vasemmanpuoleisten pölykapselien hankinnan ei pitäisi olla isompi ongelma. Kirjallisuuttakin on mukana, näissähän oli suomenkielinenkin huolto- tai omistajan käsikirja. Hintapyyntikin tuntuisi ainakin kuvien perusteella kohtuulliselta, kun samalla rahalla on yritetty myyskennellä lähinnä aihiokuntoiselta vaikuttaviakin.
Facebook juorusi että tämä yksilö myytiin ruotsiin.
Melkein Ruotsiin, Ahvenanmaalle.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Eero »

ˆ Hyvä tarkennus :) Ei näemmä pitäisi olettaa mitään.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

^
^
Ei ole hajuakaan Oolannin museorekisterikäytännöstä, mutta olisi mukavaa jos uusi omistaja saisi pitää alkuperäiset kilvet. Muutoin ne päätyvät monien muiden tapaan jonkun Hutsuwei Electroluxin tunnukseksi. Toisaalta Oolannissa taitaa olla jobbareita, jotka etsivät Suomesta sopivia autoja ja myyvät niitä edelleen Ruotsiin.

Duetto
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Tammi 2012, 10:38

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Duetto »

Joutuu valitettavasti ottamaan paikalliset kilvet.
Auto meni aidolle harrastajalle.

AEZ-9:n ensimmäinen omistaja asui Lauttasaaressa.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

^ Yksi moikkailijoista. :)

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Duetto kirjoitti:
16 Syys 2021, 21:04
Joutuu valitettavasti ottamaan paikalliset kilvet.
Auto meni aidolle harrastajalle.

AEZ-9:n ensimmäinen omistaja asui Lauttasaaressa.
Parasta epäilemättä on, että meni tämäkin "hyvään kotiin". Ensimmäinen omistaja olisi varmasti mielissään jos tietäisi autonsa olevan edelleen "hengissä" ja hyvässä hoidossa.

Tuolla toisaalla kerrot myytävän Alfan olevan vanhin säilynyt. Tietänet silloin kuinka monta niitä yhteensä on tuotu ... ainakin suunnilleen. Arvostaisin, jos kertoisit muillekin.

Eräs vihreä(?) vm. -55 yksilö esiintyy 1980-luvun puolivälissä kootussa listassa jossain Oulun suunnalla. Olen tähän asti luullut vuosimallia vääräksi, mutta kyseessä taitaa olla sama auto.

Suomen ensimmäinen alfisti mainitsi minulle aikanaan, että mallia olisi tullut vain kaksi; hänelle vuonna 1951 ja toinen vasta vuonna 1958. Sama tieto löytyy paristakin kirjallisesta lähteestä, joskin niihinkään ei voi varauksetta luottaa. Hän on saattanut erehtyä tai sitten itse olen käsittänyt väärin. Olisi aivan hillittömän mielenkiintoista tietää, mistä tuo "Alfa Romeo Suomessa"-kirjassa kerrottu toistakymmentä (16?) kpl on poimittu ja onko yhdenkään myöhemmistä vaiheista tai omistajista olemassa ainuttakaan havaintoa? Hauskaahan toki olisi, jos näitä olisi jossakin tallissa tai navetan vintillä jäljellä.

Muutama vuosi sitten vilkaisin sattumalta erääseen ulkorakennukseen, jossa - kuten myöhemmin ilmeni - toinen näistä autoista oli majaillut 50-luvulla. Se oli ollut vielä silloin täydessä kunnossa. Nyt paikassa oli joukko jos nyt ei romuiksi, niin aihioksi luokiteltavia tavallisempia autoja. Olisi ollut melkoinen elämys, jos Alfa olisi aikanaan jäänyt "ei-tieliikennekelpoisena" sinne muiden sekaan.

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Nyt en muista onko tämä ollut tällä jo aiemminkin? Joka tapauksessa Helkama-Auton tuoma 75 alkuperäisillä (?) Nääsvillen kilvillä, kivalla värillä ja jälleen näillä tyylikkäillä kevytmetallivanteilla. Nähtävästi aika monet pitivät vähän valjuina vakiovarustukseen kuuluneita pölykapseleita, jotka kait johtuivat silloin muodissa olleesta ilmanvastuskerroin-intoilusta. Viimeinen takavetoinen neliovinen Alfa ennen Fiatia. Kun liikkeet ovat myyneet näitä, ne laittavat ilmoitukseen "ollut asiantuntijalla/harrastajalla", kun tuossa näyttäisi olevan molempien suurempien Alfa-kerhojen tarrat. Kunpa tämäkin päätyisi hyvään kotiin.

^ Koulussa meille kerrottiin iteroinnista. Kun tiedetään funktion arvo - tässä tapauksessa tuotujen Alfojen määrä (vajaat parituhatta) - haetaan sen toteutumiseksi muuttujille sopivat arvot. Ensimmäisille jää sitten 16, josta vuotta kohti saadaan sopivasti neljä. Exitus acta probat - kuten jo muinaiset roomalaiset osuvasti totesivat. :)
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11184
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Giselda kirjoitti:
30 Syys 2021, 16:12
Helkama-Auton tuoma 75 alkuperäisillä (?) Nääsvillen kilvillä, kivalla värillä ja jälleen näillä tyylikkäillä kevytmetallivanteilla.
Myyntipuheiden perusteella muuttoauto kuitenkin?

Mutta kyllä kuvien ja tekstien perusteella aikamoinen löytö. Tuskin saa enää eteläisemmästä Euroopasta samaan rahaan?

Yksilöstä melko kattavasti juttua AutoStadium -foorumilla. Omistajalla on kyllä sana hallussa...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Vittorio Jano kirjoitti:
30 Syys 2021, 20:37
Giselda kirjoitti:
30 Syys 2021, 16:12
Helkama-Auton tuoma 75 alkuperäisillä (?) Nääsvillen kilvillä, kivalla värillä ja jälleen näillä tyylikkäillä kevytmetallivanteilla.
Myyntipuheiden perusteella muuttoauto kuitenkin?

Mutta kyllä kuvien ja tekstien perusteella aikamoinen löytö. Tuskin saa enää eteläisemmästä Euroopasta samaan rahaan?

Yksilöstä melko kattavasti juttua AutoStadium -foorumilla. Omistajalla on kyllä sana hallussa...
Eikös tuo ole tältäkin foorumilta tuttu:
viewtopic.php?f=4&t=15255
Ja
viewtopic.php?f=4&t=30033
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Vastaa Viestiin