Koneliikkeen aikaan

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Kun tuossa edellä mainittiin Alfan laaja mallivalikoima, konserni puolestaan pyrki hankkimaan mahdollisimman kattavan edustuksen, josta löytyisi sopiva kuljin jokaiselle tarpeelle ja kukkarolle alkaen polkupyöristä, mopedeista ja moottoripyöristä sekä halvasta Skodasta ja päätyen Alfaan, Jaguariin ja Magirukseen. Aina niissä ei onnistuttu ja monet menetettiin onnettomien yhteensattumien vuoksi.

Kuten näitä lukevat saarelaiset huomasivatkin, paikallisaviisissa oli jonkun entisen popparin elämäntarina. Kun kirjoittajana oli tällainen tyypillinen myöhempien aikojen asiantuntija, juttu sitten rönsyili kauas alkuperäisestä aiheesta päätyen henkilöön, joka oli asunut samassa talossa parin johtokunnan jäsenen kanssa. Kirjoitelmassa otettiin kunnia pois Jopon suunnittelijalta ja annettiin se ihan luontevasti kyseiselle herralle, jonka toisissa yhteyksissä mainitaan muotoilleen pyörän takalyhdyn ja mahdollisesti esittäneen minkä värisinä pyörää kannattaisi hänen mielestään valmistaa. Polkupyöränkin suunnittelu vaatii hieman perehtymistä mm. lujuusoppiin, eikä se onnistu ihan jokaiselta taiteilijalta. Ärsyttää tällainen uushistoriankirjoitus jo edesmenneen kollegan ja pitkäaikaisen vanhan alfistiystävän puolesta. Kunnia sille jolle kummia kuuluu! Hän esimerkiksi aikanaan ei huolinut 1750 Berlinaa, vaan pitäytyi Giuliassa. Hänen mielestään se oli Berlinaa parempi ja oli siinä täysin oikeassa.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Unelmakoti.jpg
Unelmakoti.jpg (52.04 KiB) Katsottu 10555 kertaa
Unelmakoti Sisiliassa - sarjan ensimmäisessä jaksossa välähti Giulia. Ei mikään ihanneauto sikäläisten kaupunkien kapeille kujille, joille kaiken lisäksi pysäköidään miten sattuu. Mutta kiva nähdä niitä edelleen katukuvassa, kaikkia ei vielä ole ostettu Saksaan. Caprilla 60-luvulla lomaillut tuttava kertoi vuokranneensa sellaisen ja käyneensä Palermossa saakka.

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Sattuipa eteen viimevuotinen Mobilisti, jossa oli Nuova Giuliettan esittely ja koeajo. Teksti on osin soopaa, josta pari esimerkkiä:

"Noihin aikoihin (1970-80-lukujen vaihteessa) pietarsaarelaisen Reilu-Reiskan yrityksen kerrottiin olevan Alfa Romeon virallinen Suomen maahantuoja". Kuka tällaista muka on kertonut? 1970-luvun lopussa ainakin Helsingissä kaikki alfistit tiesivät Koneliikkeen maahantuonnin keskeytyneen hintaerimielisyyksiin, koska Alfa Romeo ei useimmista muista tehtaista poiketen suostunut myymään autoja Suomeen halvemmalla kuin muihin maihin. Reilu-Reiska toimi 1980-luvun alkupuolella Helkama-Auton piirimyyjänä, ei koskaan maahantuojana. Myyntijohtajan mukaan piirimyyntisopimus sanottiin irti, kun ilmeni, että R-R toimi samalla harmaatuojana. Koska harmaatuoduissa Alfoissa oli vielä tavallistakin enemmän vikoja, ja toisaalta R-R:lla oli suhteita Italiaan, on arveltu harmaatuotujen Alfojen olleen yksilöitä, jotka eivät olleet läpäisseet laaduntarkastusta, ja ne oli ajateltu antaa tehtaan henkilökunnan käyttöön. Joku luihu Giuseppe sitten välitti näitä ulkomaisille jobbareille. Tunnetuin näistä R-R:n "maahantuomista" autoista on eittämättä se kuuluisa "Bertonen tyttärelle valmistettu Prototipo", jota kaupittelemalla yritettiin petkuttaa useita ostajakandidaatteja.

"Jostakin syystä Suomen Koneliikkeen hinnastossa tarjottiin vuonna 1985 sekä Alfettaa että Giuliettaa ainoastaan kaksilitraisilla moottoreilla. Kun muistaa työsuhdeautojen verotuksen perustuneen moottorin tilavuuteen, olisi luullut kannattavammaksi tuoda Giuliettaa 1,6-litraisella moottorilla, jolloin se olisi käynyt alempaan veroluokkaan". Eli kylläpäs ne siellä maahantuojalla olivat (toimittajan mielestä) tyhmiä, kun eivät osanneet tuoda oikeaan veroluokkaan sopivia versioita! Tämä sitten oikaistiin seuraavassa numerossa kahdenkin henkilön toimesta, joista toinen oli koeajoauton ensimmäisestä lauttasaarelaisesta omistajaperheestä. Eli raja (II veroluokka) oli silloin 1,5 (ei 1,6) litraa kotimaisen Talbot-tuotannon suojelemiseksi. Olisi luullut autotoimittajan tietävän tällaisen asian, varsinkin kun kyseessä ei ollut päätoimittaja Jan Joutovirta. Oma aivan muistinvarainen käsitykseni on, että Koneliike olisi vuonna 1979/ -80 (?) julkaissut hinnaston Ruotsista tuoduista malleista ja siinä olisi ollut sekä Giulietta 1.6 että 2.0. Ja että jälkimmäisen hinta olisi pudonnut 86.000:sta 75.000 :än markkaan, kun tehtaan kanssa solmittiin uusi sopimus. Giuliettan maahantuonnin aloittamiseksi Koneliike olisi tuonut tyyppikatsastusta varten yhden 1.3:n, joka oli sitten jonkun työsuhdeautona seisoen vakiopaikalla Ryssänniem .... Vattuniemenrannassa.

Jutun aineistosta käy ilmi, että yllä olevat ja muutkin sen taustakertomukset ovat peräisin samasta lähteestä kuin aiemmin Senior Mobilistissa olleet pötyväitteet. Ihmetyttää ja huvittaakin että tällaisia tarinoita satuilee henkilö, joka ei kyseisenä aikana eli 80-luvun alussa edes tiennyt mikä se Alfa Romeo on. Mitähän seuraavaksi keksitään?

JOLAHTA
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Touko 2022, 09:40
Car(s): OIS UPEETA OMISTAA JOSKUS ALFOJA JA MAALATA NÄTIÄ

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja JOLAHTA »

muistaako joku missä oli koneliikkeen myymälä

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

^ Helsingissä se oli Vilhonkadulla, Helkamalla oli automyymälät myös Tampereella ja Turusssa.

^^ Joutovirta näyttäisi jättäneen Mobilistin, mikä kohottanee lehden tasoa ainakin eurooppalaisten merkkien osalta. Dollarihymyjen erikoisasiantuntijana hän sopisi parhaiten esimerkiksi V8-Magazineen. Giulietta-juttuhan on kyseiseen autoon rajoittuen osalta ihan hieno, ja sen kynäilleellä toimittajalla vaikuttaa muiden tekstien perusteella olevan varsin hyvä asiantuntemus niin autoista kuin niiden tekniikastakin.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja karila »

Screenshot_20220524_202441.jpg
Screenshot_20220524_202441.jpg (64.83 KiB) Katsottu 10194 kertaa
- Kari

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

^^ Ja olihan sellainen Pitkänsillanrannassakin.

Avatar
Gattamelata
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Touko 2022, 11:15
Car(s): 1750 Berlina -69

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Gattamelata »

Hieno ohjaamo :)
Un'Alfa Romeo non si possiede mai completamente, semplicemente si custodisce e si tramanda

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Tuon mainosnikkarin nykytekele saattaisi olla tämänkaltainen:
alfauros.jpg
alfauros.jpg (47.31 KiB) Katsottu 9867 kertaa
Edellisellä vuosisadalla naisille vinoiltiin siitä, että heidän oli muka vaikeaa tai vastenmielistä käyttää kytkintä ja vaihteistoa. Tätä vielä kaikenlaiset vitsit ja keksityt "nainen ratissa"-jutut täydensivät. Niiden mukaan milloin nainen ajoi aivan liian pienillä kierroksilla, tai sitten huudatti moottoria, kun oli "unohtanut" tai ei viitsinyt vaihtaa. Olihan asiassa osin perääkin koskien lähinnä sellaisia henkilöitä, jotka olivat opetelleet ajamaan vasta vanhemmalla iällä ja joiden ajot useinmiten rajoittuivat siihen, kun mies ei ollut ajokunnossa esimerkiksi alkoholin takia. Tuntuikin aika hassulle, kun sitten nimenomaan miestoimittajat valittivat jonkun Giulian koeajon yhteydessä, että viisivaihteisen vaihteiston haittana oli se, että koko ajan piti käyttää kytkintä ja vaihdekeppiä. Mutta pääsääntöisestihän oli niin, että miesautoilijan keksiessä edessään ajavan auton ratissa olevan naisen, siitä oli aivan ehdottomasti päästävä ohi - vaikka se olisi ollut Alfakin - tilanteesta, kelistä ja nopeudesta riippumatta.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

Giselda kirjoitti:
31 Touko 2022, 17:14
...Mutta pääsääntöisestihän oli niin, että miesautoilijan keksiessä edessään ajavan auton ratissa olevan naisen, siitä oli aivan ehdottomasti päästävä ohi ....
Lukemattomat autoilijaurokset tunsivat 70-/ 80-luvulla alfaillessani pakonomaista tarvetta kaahata ohitse - vaikka oli jo nopeusrajoituksetkin - tai näyttää taivaan merkit lähdettäessä liikennevaloista, vaikka junttilan peräkamarinpojilla ei vielä siihen aikaan ollut "bimmereitä". Oikeastaan taisivat olla parempia käytökseltään kuin nykyään. Ohitteluneuroosia potivat luultavasti eniten kaikenlaiset myyntimiehet ja kauppamatkustajat.

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Näitä "Alfa-uros" mainoksia onkin taidettu puoli vuosisataa sitten tehtailla useita erilaisia.

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

En tiennytkään, että miehille suunnattuja mainoksia oli näin paljon. Ja oliko niitä vain Berlinasta? Giuliako oli sitten naisille turvallisempi? Se ei kulkenut niin lujaa, ja jarrutkin olivat paremmat. Tuossakin viitataan siihen urheiluauton määrittävään yhtälöön. Ei sillä varmaan olisi ollut suurempaa vaikutusta myyntiin, mutta mahdollisille ostajille olisi ainakin annettu parempi vaikutelma myyntiorganisaatiosta, jos olisi keskitytty kehumaan tekniikkaa ja ajo-ominaisuuksia. Vahingoniloisena voi huomata, että naisten ohella poikamiehetkin oli profiloitu ostajien ulkopuolelle. Ja sehän oli toki sanomattakin selvää, että kaikki miehet - varsinkin ne taksisuharit ja kauppamatkustajat - olivat aivan erinomaisia ajajia automerkistä riippumatta. Mutta, kuten edelläkin, eivät toisten merkkien mainokset olleet yhtään sen parempia, paitsi ehkä suoraan ulkomailta kopioidut.
menestyvämies.jpg
menestyvämies.jpg (73.55 KiB) Katsottu 9404 kertaa

Avatar
Gattamelata
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Touko 2022, 11:15
Car(s): 1750 Berlina -69

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Gattamelata »

Jenkkilän mainoksessa on täyttä asiaa, osa Englannin yhtälöstä ilman kaasareiden kurkkuja. Olis ehkä kannattanut kopioida Suomessakin.
1750berlinamainos.jpg
1750berlinamainos.jpg (92.24 KiB) Katsottu 9299 kertaa
Un'Alfa Romeo non si possiede mai completamente, semplicemente si custodisce e si tramanda

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

^
Muistui mieleen ensimmäinen käyntini Brown's Lanella. Isäntänä ja oppaanani toimi suunnilleen ikäiseni paikkoja esitellyt myynti- tai pr-päällikkö. Sir W:lla riitti luonnollisesti aikaa vain kädenpuristukseen ja pikaiseen tervetulotoivotukseen. Tämä oppaani sattui silmäkkäin myöhemminkin pari kertaa joissakin Lontoon tai Pariisin autonäyttelyissä. Hän oli kilpaillut työn ohessa kai jollakin Minillä, minkä SW lopetti joko-tai kehoituksella. Pian sen jälkeen hän vaihtoi Englannin Alfalle. Alfa ja brittimirri, vaikka olivatkin pääosin eri hintaluokissa, muistuttivat teknisesti tuolloin hyvin paljon toisiaan. Pidänkin hyvin todennäköisenä, että siellä juuri hänen ideoimanaan syntyi se real sports car - yhtälö. Sen olisi todellakin voinut kopioida Suomeen, mutta ehkeivät täkäläiset mainosnikkarit lukeneet englantilaisia autolehtiä?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

alum kirjoitti:
26 Kesä 2020, 08:58
^ Sitten siellä varmasti kerrotaankin, mitä tapahtui niille 12-16:lle tuodulle 1900-mallille?

Edit: Ehkä haluaisit tässä referoida ihan vain parilla lauseella sen reportaasin substanssia. Näiden kadonneiden 1900-yksilöiden ohella monia kiinnostaisi esimerkiksi se erään fiatasiantuntijatoimittajan löytämä "Alfa Romeo pakettiauto" - oliko se nyt vuodelta 1951? Siitä salaperäisestä Suomen johtavan Alfa Romeo-asiantuntijatoimittajan tarkastamasta Giulietta Sprint "prototiposta" ei varmaankaan kerrota mitään.
Kyl on karuja legendoja, eikö edes aika ole parantanut haavoja ….
Peace man :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Peki kirjoitti:
17 Heinä 2022, 13:24
^
Muistui mieleen ensimmäinen käyntini Brown's Lanella. Isäntänä ja oppaanani toimi suunnilleen ikäiseni paikkoja esitellyt myynti- tai pr-päällikkö. Sir W:lla riitti luonnollisesti aikaa vain kädenpuristukseen ja pikaiseen tervetulotoivotukseen. Tämä oppaani sattui silmäkkäin myöhemminkin pari kertaa joissakin Lontoon tai Pariisin autonäyttelyissä. Hän oli kilpaillut työn ohessa kai jollakin Minillä, minkä SW lopetti joko-tai kehoituksella. Pian sen jälkeen hän vaihtoi Englannin Alfalle. Alfa ja brittimirri, vaikka olivatkin pääosin eri hintaluokissa, muistuttivat teknisesti tuolloin hyvin paljon toisiaan. Pidänkin hyvin todennäköisenä, että siellä juuri hänen ideoimanaan syntyi se real sports car - yhtälö. Sen olisi todellakin voinut kopioida Suomeen, mutta ehkeivät täkäläiset mainosnikkarit lukeneet englantilaisia autolehtiä?
Tiedän tai muistan vain yhden Koneliikkeen mainoksen, jossa oli sekä Jaguar, että Alfa. Missä lehdessä ja koska - ei aavistusta. Kun näitä esimerkiksi Turussa tuputettiin potentiaalisille asiakkaille kuten apteekkareille, lääkäreille ja suurempien yritysten johtajille - sitä kutsuttiin silloin suoramarkkinoinniksi - olisi hauska nähdä, oliko kirjeen sisältönä esimerkiksi oheinen mainos vai jotakin muuta?
jaguarmainos.jpg
jaguarmainos.jpg (15.5 KiB) Katsottu 8992 kertaa

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Jiitee kirjoitti:
17 Heinä 2022, 21:20
Kyl on karuja legendoja, eikö edes aika ole parantanut haavoja ….
Peace man :wink:
Eipä ole näihinkään parin vuoden takaisiin asioihin saatu vastausta. Surullista, jos valehtelu ja toisten petkuttaminen ovat joidenkin mielestä hyväksyttäviä asioita. Vaikka peräkamarinpojillehan ne ovatkin, kunhan ei itse, kaveri tai puoluetoveri joudu uhriksi.

^ Ainakin Konelliikkeen Nääsvillen myymälällä oli omia ilmoituksia Aamulehdessä, kaipa niitä oli Turun Sanomissakin.

Avatar
Quattroruote
Viestit: 29
Liittynyt: 28 Marras 2013, 22:39
Car(s): Giulietta 2.0 1982
Thesis 3.2 Emblema 2004
Paikkakunta: Vantaa

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Quattroruote »

Alfetta ja Jawa.jpg
Alfetta ja Jawa.jpg (82.35 KiB) Katsottu 8630 kertaa
La vita è troppo corta per non guidare italiano.

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

^
jawalfa.gif
jawalfa.gif (56.65 KiB) Katsottu 8507 kertaa
Kaksi Koneliikkeen hyvää edustusta. Oli oikeastaan ironista, että kaikista lukuisista merkeistä jäi jäljelle vain Skoda, joka jo 70-luvulla vaikutti hitaasti katoavalta rautaesiripun takaiselta tuotteelta. Eräällä johtokunnan jäsenellä oli Lauttasaaressa 70-luvulla juuri tuollainen punainen Alfetta MkX:n jälkeen.

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

Tasapuolisuuden nimissä on ehkä paikallaan pieni huomio suomalaisten mainosnikkareiden puolesta. Saksassakin vedottiin miesten sydämiin - ainakin kilpailumenestykseen viitattaessa. Siellä tietysti vallitsi vielä Kinder-Kirche-Küche mentaliteetti.
werbung.jpg
werbung.jpg (35.58 KiB) Katsottu 8385 kertaa

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

Tämä hauska juttu jäi lähtemättömästi mieleen, kun sen kauan sitten kuulin Koneliikkeessä.

Joskus 1980-luvun alussa, kun GTV6 ei vielä kuulunut tuontiohjelmaan, "Ryssänniemenkadun" huoltoon ilmestyi Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liitosta - Leningradista tai Moskovasta ajettu - yksilö, joka oli varmaan ensimmäinen Suomessa nähty. Korjaamo- tai varaosapäällikön kertomasta jäi sellainen muistikuva, että omistaja olisi ollut englantilainen ja olisi halunnut teettää määräaikaishuollon Helsingissä ehkä ostosmatkan yhteydessä (?), vaikka ainakin Moskovassa oli jo tuolloin jonkinlainen nimellinen Alfan huoltopiste.

Huollon jälkeen asiakas halusi - jostakin syystä - tarkistaa, että se oli asianmukaisesti tehty ja lähti koeajolle työnjohtaja tai korjaamopäällikkö kyydissään. Jossakin Ryssänniemenkadulla tai Tallbergin Puistotiellä hän sitten yllättäen testasi käsijarrua tehden 180 asteen käännöksen, mikä oli melkoinen hämmästys matkustajalle. Kaikki sujui kuitenkin hyvin, ja asiakas oli huoltoon tyytyväinen.

Aivan toisissa merkeissä sujui muutamaa vuotta myöhemmin omistajan suorittama uuden GTV6:n käsijarrukäännös. 180 asteen kiepsautus meni hiukan pitkäksi, ja oikea takapyörä iskeytyi jalkakäytävävn reunaan sellaisella voimalla, että koko takaripustus vääntyi ja siirtyi sivusuunnassa. Sen seurauksena takarenkaat kuluivat hetkessä loppuun. Koska korjaus olisi maksanut kaikkine uusine osineen erittäin paljon, omistaja laittoi vahingon kiertämään. Uusi omistaja ei luonnollisestikaan ollut vian huomattuaan kovin ihastunut. Autosta tuli "kiertopalkinto", se vaihtoi 80- ja 90-luvuilla useaan kertaan omistajaa. Tämän kertoi aikanaan Keimolassa toiminen Alfa-huollon (Agente?) omistaja. En tiedä auton myöhempiä vaiheita. Kannattiko vikaa koskaan korjata, vai päätyikö auto varaosiksi?

Avatar
JanVe
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Syys 2020, 17:04
Car(s): AR-10200
Paikkakunta: Häme

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja JanVe »

Evi kirjoitti:
06 Heinä 2022, 08:17
En tiennytkään, että miehille suunnattuja mainoksia oli näin paljon. Ja oliko niitä vain Berlinasta? Giuliako oli sitten naisille turvallisempi? Se ei kulkenut niin lujaa, ja jarrutkin olivat paremmat. Tuossakin viitataan siihen urheiluauton määrittävään yhtälöön. Ei sillä varmaan olisi ollut suurempaa vaikutusta myyntiin, mutta mahdollisille ostajille olisi ainakin annettu parempi vaikutelma myyntiorganisaatiosta, jos olisi keskitytty kehumaan tekniikkaa ja ajo-ominaisuuksia. Vahingoniloisena voi huomata, että naisten ohella poikamiehetkin oli profiloitu ostajien ulkopuolelle. Ja sehän oli toki sanomattakin selvää, että kaikki miehet - varsinkin ne taksisuharit ja kauppamatkustajat - olivat aivan erinomaisia ajajia automerkistä riippumatta. Mutta, kuten edelläkin, eivät toisten merkkien mainokset olleet yhtään sen parempia, paitsi ehkä suoraan ulkomailta kopioidut.

menestyvämies.jpg
Liikkeet näyttävät mainostaneen aina myös itsenäisesti. Nääsvillen aviisissa joskus 1960-luvulla ollut vaatimaton mainos. Ihan asiallisesti kerrotaan - kai silloisen käsityksen mukaan - olennaisimmat tiedot vihjailematta minkälaisille kuskeille se on tarkoitettu. Ehkei sitä ideoinut joku mainosnikkari vaan liikkeen johtaja? Ainoa kauneusvirhe on SAE-rodun käyttö.
giulia1600tre.jpg
giulia1600tre.jpg (50.58 KiB) Katsottu 8118 kertaa

Avatar
Peki
Viestit: 137
Liittynyt: 13 Syys 2017, 10:33
Car(s): ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Paikkakunta: Ascona

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Peki »

^
Aivan varmasti Tampereen tai Turun liikkeiden johtajat eivät olisi sortuneet sellaiseen hellapoliisi-mielikuvaan, mitä Helsingissä jollakin näytti olleen. En tiedä kuka niissä laaati mainokset, mutta ne ainakin hyväksytettiin heillä, mihin olisi näemmä ollut aihetta Helsingissäkin. Tuo taitaa olla jostakin puolivälin tienoilta, kun vaihdekeppikin oli jo pudonnut lattialle.

Kun nyt 1960-luvulla ollaan, silloin oli sellainen erikoisuus, että Helkama-yhtiöillä oli Hampurissa Giulia, jota käytettiin Keski-Euroopan matkoilla. Muistelen auton olleen valkoinen - aivan kuten tuossa edellä olevassa mainoksessa - ja että se olisi ollut suomalaisessa rekisterissä. Nuoremman polven mielestä ainakin jälkimmäinen on todennäköisesti väärin, tuskinpa silloinkaan Saksassa sai säilyttää EEC:n ulkopuolisen maan kilvillä olevaa autoa. Lisäksi se olisi pitänyt katsastaa sekä Saksassa että Suomessa. Ostohintakin on ollut Saksassa halvempi. Ei aavistusta mistä tuollainen käsitys jäi enkä koskaan myöhemmin kuullut enempää autolla ajaneilta kuin muiltakaan mitkä sen myöhemmät vaiheet olivat. Tuskinpa se Suomeen päätyi, ellei sitten jonkun muuttoautona. Giuliaa käytettiin vierailtaessa saksalaisten päämiesten luona ja myös Jaguarien "saattoautona" Saksan kautta tapahtuneilla Italian-matkoilla. Kun muut ovat tainneet jo siirtyä "taivaallisille autostradoille", saatan olla viimeinen, joka sillä on noilla reissuilla ajanut, ellei se ollut myös erään Sveitsissä opiskelleen henkilön käytössä. Tämän Giulian alkutaival oli sen verran kiehtova, ja sillä on niinkin moni henkilö ajanut, että olisi ollut mukavaa jos se olisi päätynyt Suomeen. Toisaalta se voi olla tänään vaikkapa saksalaisen harrastajan ylpeys, täällä se oli todennäköisemmin ajautunut jonkun myöhempien aikojen asiantuntijan pelto- tai korinvaihtoautoksi.

Avatar
JanVe
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Syys 2020, 17:04
Car(s): AR-10200
Paikkakunta: Häme

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja JanVe »

Toinenkin Giuliamainos Nääsvillen sanomista. Tarkoittaa vissiin, ettei Mansessa oltu myyty ennen joulukuuta yhtään Giuliaa, ja vasta silloin tuli esittelyauto lainaksi? Ihan kun jossain olisi aiemmin kirjoitettu, että ensimmäisen Giulian rekisteröinti olisi mennyt vuoden 1963 puolelle? Sehän ei voinut pitää paikkaansa, kun jollakin foorumilaisellakin mahdollisesti on tai oli -62 mallinen. Ihan kelpo tekstiä tuossakin, pienessä mainoksessa hyvä hinta-laatusuhde. Vaikka näitä oli ainakin kaksi - varmaan useampiakin, Tampereen pomoa ei kaiketi Turun tavoin moitittu liiasta rahan tuhlaamisesta mainontaan.
giulia1600tre2.jpg
giulia1600tre2.jpg (59.36 KiB) Katsottu 7864 kertaa

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

Saksalaisessa hömppäsarjassa Ku'damm (miksei kääntäjä ole laittanut puumerkkiään ja suomentanut sitä "vaaliruhtinaanpadoksi"?) eletään 60-lukua, ja toissapäiväiseen jaksoon oli päässyt mukaan Giulia. Hämärän takia yksityiskohtia on hankala erottaa - onko se oikealta vuosikymmeneltä? Italialaiset eivät elokuva- ja tv-sarja-autoissa ole turhan tarkkoja. Jossakin Aldo Moron murhasta kertovassa elokuvassakin oli Nuova Super. Englantilaiset huolehtivat pienimmistäkin yksityiskohdista, saksalaiset ovat jotain siltä väliltä.
Liitteet
kudamm-giulia.jpg
kudamm-giulia.jpg (17.55 KiB) Katsottu 7804 kertaa

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Foorumilaisiin kuuluu tai ainakin kuului aiemmin pari Giulian omistajaa, joilla selvästikin on valtava tietämys vanhojen mallien tekniikasta. Sellainen käsitys jäi, että he kirjoittivat kykenevänsä erottamaan äänen perusteella Alfojen eri kaasutinnmerkit ja jopa niiden mallit toisistaan. Tällaiset henkilöt ehkä ansaitsisivat tulla tituleeratuiksi "kaasutinexpertin" arvonimellä.

Itse pystyn erottamaan vain moottorin äänen muista. 1970-luvulla olimme ystävättären kanssa sopineet tapaamisesta Ekbergillä. Saavuin ensin liikkeen eteen ja kesälämpöisellä odottelin ulkopuolella. Alfan ääni kuului jo kauempaa. Se erottautui hyvin muun liikenteen seasta, ja heti tiesin hänen olevan tulossa ennen kuin edes näin punaisen Giulian. Jotkut muutkin merkit, kuten Volkkarin, pystyi selvästi tunnistamaan äänestä ja Warret - hajusta. 80-luvulla vaati jo vähän harjaantuneempaa korvaa erottaa rivi-, boxer- ja V-moottorit toisistaan. Tuntuu, ettei nykyautoista saa mitään tolkkua äänen eikä edes ulkonäön perustella. Ja ei kai tämä nykyalfojen "kengurumoottori" ainakaan mitenkään yksilöllisesti äänen perusteella muista eroakaan. Tällä foorumilla tai ainakin netissä taisi kuulopuheiden mukaan vuosia sitten syntyä aikamoinen kalabaliikki, kun joku kehtasi vihjaista, että uusissa Alfoissa on "Ooppelin" moottorit.
ekberg.jpg
ekberg.jpg (94.36 KiB) Katsottu 7511 kertaa
Uno per tutti, tutti per uno

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Giselda kirjoitti:
11 Loka 2022, 16:59
kun joku kehtasi vihjaista, että uusissa Alfoissa on "Ooppelin" moottorit.
Puhtaat Oopelin (GM) sukuiset koneet ovat olleet historiaa Alfassa jo hyvän aikaa, nyky-Alfoissa bensakone on GME T4 eli melkein Alfa koska perhe on jaettu Dodge/Jeep/Chryslerin (Hurricane) kanssa. QV:ssa toki Ferrarille sukua oleva voimanlähde.

Dieselit taas Multijet II eli Fiat/Jeep/Alfa yhteisharjoitus.

Sähkömoottoreissa Tesla, Lucid ja BYD suunnittelevat ja tekevät koneensa itse, muut ostavat markkinoilta. FCA:n track recordilla uskoisin tietäväni minne heidän Make or Buy -päätöksensä kallistuu kun sen aika tulee. Jos tulee.

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

https://www.dorotheum.com/en/l/8251790/
Näidenkin arvo nousee pikkuhiljaa vanhempien perässä. Tämä on toteutunut kauppa, ei jonkun autoliikkeen pyynti, joissa voi nähdä paljon suurempiakin lukuja. Aivan samanlainen oli tutulla maahantuojakonsernin johtajalla, jolta CARF:n perustaja sen osti, ja varmaankin edelleen uudenveroisessa kunnossa.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Gattamelata
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Touko 2022, 11:15
Car(s): 1750 Berlina -69

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Gattamelata »

https://autot.tori.fi/vaihtoautot/alfa- ... /104320043
"Pientä laittoa" - mutta ei ole hintapyyntökään kohtuuton. Onkos toi ollut alunperin viininpunainen, talon autoja?
Un'Alfa Romeo non si possiede mai completamente, semplicemente si custodisce e si tramanda

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Television "Euroopan unohdetut diktatuurit"-ohjeman Kreikka-jaksossa välähtäneet Alfat vahvistivat omat muistoni, etteivät ne olleet siellä 1960-70 luvuilla harvinainen näky ainakaan Suomeen verrattuna. Vaikka Kreikka oli köyhä maa, joillakin oli varaa ostaa Alfakin - ehkä alhaisen autoveron takia. Niiden sanottiin olevan Suomessa Euroopan toiseksi kalleimpia. Kun joukko maahantuojakonsernin henkilöitä matkusti ensimäisen kerran Kreikkaan, jonkun spontaani kommentti olikin "Hei - täälläkin on Alfoja!"
z1.jpg
z1.jpg (31.89 KiB) Katsottu 7021 kertaa
z2.jpg
z2.jpg (31.68 KiB) Katsottu 7021 kertaa
z3.jpg
z3.jpg (36 KiB) Katsottu 7021 kertaa
Ja tuo Carabinieri on tietysti Italiasta, se oli vastaanottamassa Italiaan "loikanneen" kreikkalaisen sotalaivan miehistöä.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Tulipa taas yhtenä päivänä kuljettua sen "Jaguar-tallin" ohitse. Sattui olemaan ovet auki, ja ihmettelin miten sellainen mahtui ovesta sisään. Vaati varmasti aikamoista tarkkuutta, kun pihallakaan ei ole mitenkään liikaa kääntymistilaa. Jonkun Giulian tai myöhemmin Alfetan sisäänajo oli siihen verrattuna helppoa. Aikamoinen etu kuitenkin, että se on läpi talon. Ei ole pakko peruuttaa ainakaan jos noudattaa "fifo"-periaatetta.
Gattamelata kirjoitti:
31 Loka 2022, 15:30
https://autot.tori.fi/vaihtoautot/alfa- ... /104320043
"Pientä laittoa" - mutta ei ole hintapyyntökään kohtuuton. Onkos toi ollut alunperin viininpunainen, talon autoja?
Ainakin yksi viininpunainen oli kuulopuheiden mukaan jonkinlaisena "sijaisautona" kun oma Berlina oli huollossa. Useampikin henkilö sai valita työsuhdealfakseen minkävärisen Berlinan tahansa, kunhan se oli viininpunainen. Kyllä joku asiakaskin sellaisen osti, olen aikanaan nähnyt yhden keskustassa.

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Myös Italian fasistidiktaattorista ja suuresta Suomen ystävästä Benito Mussolinista tuli äskettäin ohjelma. Mussolini sai tunnetusti Italiassa paljon pahaa aikaan. Hän mm. hävitti malarian kuivattamalla ns. Pontiset suot, laittoi mafian kuriin ja junat kulkemaan ajallaan. Ne eivät kulkeneet aikataulujen mukaan ennen Mussolinia eivätkä - kuten kaikki Italiassa junailleet tietävät - koskaan sen jälkeen. Mussolinilla oli käytössään tehokkaita menetelmiä, joita ei kuitenkaan nykyaikana pidetä soveliaina. Esimerkiksi raideliikenne saatiin pysymään aikataulussa ampumalla pari punaisinta veturinkuljettajaa, jonka jälkeen muut katsoivat yhteisen edun kannalta hyödylliseksi, että he ajavat junia määräysten mukaisesti eikä silloin kun itseä sattuu huvittamaan. Mussolini ihaili Suomen taistelua Talvisodassa idän barbaarista ihmissyöjäkansaa vastaan. Hän ei lainkaan ymmärtänyt Aatun ja Isä Aurinkoisen välistä sopimusta, jossa joukko pieniä maita "lahjoitettiin" Neuvostoliitolle. Italiasta ostettiin hieman ennen Talvisotaa mm. Fiat-hävittäjiä ja kiväärejä (Terni?).

Kuvia Mussolinin Alfoista ei ehkä levinnyt suomalaiselle lehdistölle saakka. Niitä ei täällä liitettykään mielikuvissa häneen, vaan - kuten aiemminkin on todettu - erityisesti Eläintarhan ajoihin. Aikanaan jäi valitettavasti selvittämättä, kävikö Alfa edes mielessä, kun Koneliikkeelle alettiin kaavailla autoedustuksia 1930-luvun lopulla. Ne olivat kalliita eivätkä kovin hyvin soveltuneet Suomen olosuhteisiin. Toisaalta on erikoista, ettei Alfalle löytynyt lyhytaikaistakaan maahantuojaa, kun kaikkea mahdollista kokeiltiin, kuten esimerkiksi huomattavasti kalliimpaa Isottaa. Alfa Romeo kuitenkin rekisteröi "tuotemerkkinsä" eli silloisen logonsa Suomessa. Olisihan ollut mukavaa näin jälkikäteen, jos joku Alfakin olisi tullut tänne jo 30-luvulla, vaikkakin nekin todennäköisesti olisivat päätyneet mätänemään jonkun peräjunttilan pellolle.
benito.jpg
benito.jpg (50.32 KiB) Katsottu 6519 kertaa
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Kun vuoden 1970 alussa koko maassa oli rekisterissä 300 Alfaa, nyt pitäisi löytyä Hesarissa julkaistun hakukoneen mukaan yksistään Helsingistä yli 500 kpl. Kummallista kun tuntuu, ettei niitä onnistu näkemään juuri koskaan, kun taas wanhoina hywinä aikoina Alfoja näki päivittäin. Ehkä ne nykyään hukkuvat paljon massiivisemman liikenteen sekaan. Tai sitten aiemmin ne huomasi helpommin juuri äänen ansiosta. Eihän noita kengurumoottorisia edes tunnistaisi, jos niissä ei olisi Alfan merkkiä keulassa, koska nykyautot muistuttavat ulkonäöltään niin paljon toisiaan.

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

sk1903.gif
sk1903.gif (5.96 KiB) Katsottu 5877 kertaa
Arkiston papereita selaillessa huomasin, että Koneliikkeen vanhaa logoa käytettiin vielä 70-luvullakin. Muistelin, että se olisi hylätty, kun uudempi otettiin käyttöön. Oliko varastossa niin paljon logolla varustettua konekirjoituspaperia vai tarvittiinko kahta erimuotoista? Vanha kun on ympyrä ja uudempi hyvinkin pitkä suorakaide, joka ei istu joka paikkaan. Pyöreässä logossa on Koneliikkeen perustamisvuosi, joka on vielä kaksi vuotta Helkamaakin vanhempi.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/105/13427835
Ei ehkä ole Koneliikkeen maahantuoma. Toinen (suomalainen?) omistaja, kilometreistä ei tietoa, uudelleen maalattu (?). Nämä vissiin viedään käsistä, kun kaikki pitäisi kysellä puhelimessa ja kuviakin on säästeliäästi.

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Giulia Ti, mahdollisesti koottu Etelä-Afrikassa? Hauskaa, että niissä silti lukee tuo Milano, kun joku näki hyväksi poistaa sen Alfojen logoista 70-luvun alussa. LHD-version arvio olisi varmaankin korkeampi, kun varsinkin vanhimmat tuntuvat olevan Euroopassa kovin haluttuja. Tämmöinen tuotiin muuttoautona 60-luvulla, mutta en tiedä oliko siinä kuitenkin ohjaus vasemmalla. Muistelin ilmeisen väärin, että noissa vielä -63 olisi ollut rattivaihde.
Uno per tutti, tutti per uno

giulia
Viestit: 372
Liittynyt: 04 Helmi 2004, 16:15

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja giulia »

Käsittääkseni etelä-Afrikan versioissa ei koskaan ollut rattivaihdetta vain lattia. Tämä on suht aikainen versio koska kojetaulun 3-osainen painokytkin on valkoinen, mutta kuitenkin sen verran uusi, että kierroslukumittarissa on jo punaraja merkitty. Pieniä puutteita ja muutoksia esim Superin ratti, mutta hyvältä näyttää, paitsi noi penkin päälliset, huh.

-k

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Koska tuosta puuttuu se olennaisin eli rattivaihde, ei sitä sitten voikaan hinnoittelussa suoraan verrata eurooppalaisiin pelkästään sillä perusteella kummalla puolella ratti on.
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Toisaalla oli "hauska" tieto maahantuojan vaihtumisesta jälleen kerran. En ole jaksanut seurata sitä Auto Fennican jälkeen, ties kuinka mones on menossa. Koneliike/ Helkama-Auto oli maahantuojana lähes 40 vuotta, joten eipä sitä ihan lähivuosina ohiteta. Kaikki olisi varmasti mennyt toisin, jos Alfaa ei olisi myyty Fiatille, ja varmaan Alfoissa olisi ainakin Alfan moottorit.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja mutt »

Muistaakseni Ford oli vahvana ostajaehdokkaana, ennenkuin Fiat teki kaupat. Luulen, ettei koko merkkiä olisi enää olemassa, kuin enintään jonkun blingbling- mallin mallinimenä, kuten Ghialle ja Vignalelle kävi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

^
Juuri tällaisia kauhukuvia maalailtiin mm. Italian lehdistössä. Fordin väitettiin haluavan vain tuotantolinjat, ja yksin Pomigliano (400.000) olisi ollut jo mahtava kaappaus italialaisten Fordien valmistukseen. Itsekin ajattelin silloin, että hyvä kun Fiat "pelasti" Alfan. Nyt otaksun jälkiviisaana, että Ford olisi sittenkin kehittänyt Alfaa Jaguarin tavoin. Silloin en vaan ikinä osannut kuvitella, että Fiat "tuhoaa" paitsi itsensä myös Alfan ja Lancian - niin kuin nyt näyttää. Kohta maahantuoja ehkä mainostaa - saatte Peugeotinne halutessanne myös Fiatin tai Alfan logolla varustettuna.

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Logoon on löytynyt pari uutta kantaäitiä 1920-luvun puolelta, jolloin Helkama ei vielä ollut edes ostanut yritystä. Näiden perusteella vaikuttaa siltä, että ne ovat suomalaisen mainospiirtäjän tuotteita, ja hän käytti mallia useammankin yrityksen logossa. Tässä ei ollut Coca Colan tai Fordin tapainen suojattu liikemerkki, ja firmatkin olivat ihan eri aloilta. Oliko tuo sitten mainospiirtäjän oma idea vai jostain ulkomailta kopsattu?
z1927.png
z1927.png (301.75 KiB) Katsottu 4873 kertaa
z1928.png
z1928.png (377.32 KiB) Katsottu 4873 kertaa
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

Peki kirjoitti:
23 Joulu 2021, 12:06
Kuten netistäkin löytyvistä värikartoistakin ilmenee, Alfoja oli ainakin teoriassa saatavissa jos jonkinlaisissa sävyissä. Olen kaksi kertaa ollut valitsemassa uuden Alfan väriä, jolloin "parhaat oli jo viety päältä". Ehkei ihan oikeudenmukainen ilmaisu, kun kyseessä oli vain väri. Valinta piti tehdä ainoastaan kahdesta jäljellä olevasta vaihtoehdosta, joista tuo viininpunainen oli toinen. Molemmilla kerroilla tuli jostakin syystä valittua se vaihtoehtoinen, vaikka viininpunainen on ihan hieno ja tyylikäs. Kummassakaan tapauksessa ei valikoiman puutetta voinut oikein harmitella. Ensimmäisellä kerralla olisi saattanut tulla kipakka kommentti "Jos ei kelpaa, noissa takatuuppari-Skodissa löytyy varmasti paljon iloisia värivaihtoehtoja". Kommentoijana olisi saatttanut olla henkilö, jolla itsellään oli tuolloin nyttemmin erään foorumilaisen 2600 Sprint, jäyhä entinen rintamaupseeri, joka ei sietänyt kaikenlaisia turhanpäiväisiä kotkotuksia. Toisella kerralla taas olisi voinut saada toimitusjohtajalta vastaukseksi "Mjaa .... kyllähän niitä muitakin värejä saa tehtaalta. Mutta sitten joutuu odottamaan puoli vuotta tai vuoden .... ja vanhasta saa vaihdossa viisi tonnia vähemmän".
Tapasin yhdessä tilaisuudessa nuoren miehen, jonka isoisällä oli ollut maahantuojan 1750 Berlina. Autoja ei hänen mielestään oltu jaettu "nokkimis-" vaan ihan aakkosjärjestyksessä, ja vaarille oli jäänyt Musta Pekka - yksi niista viininpunaisista. Miehen mukaan vaari oli tuntenut tuon saman jutun kauppaneuvoksen lempiväristä, hänkin kuitenkin uskoi enemmän siihen, että tehtaalta nyt vaan oli päätetty lähettää runsaasti viininpunaisia Suomeen. Eipä se ollut mitään haitannut, hän - niin kuin koko perhe - oli ollut iki-ihastunut autoon, vaikkei se oikeastaan mikään perheauto olekaan. Oli mieltynyt ulkonäköön, koska se ei herättänyt liikaa kateutta naapureissa ja sukulaisissa, useimmat eivät edes ymmärtäneet minkälainen auto peltien sisään kätkeytyi. Vaari oli sitten vielä 80- tai 90-luvulla koettanut jäljittää autoaan. Se oli jäänyt jollekin toimihenkilölle tai työntekijälle, mutta vaikutti sen jälkeen siirtyneen koko ajan pohjoisemmaksi Helsingistä ennen katoamista rekisteristä. Hänellä oli ollut pari muuta työsuhde-Alfaa sen jälkeen, mutta ensimmäisestä oli jäänyt rakkaimmat muistot vanhoille päiville.

Avatar
Gattamelata
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Touko 2022, 11:15
Car(s): 1750 Berlina -69

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Gattamelata »

Netin väriluettelot on sekavia, osassa ei ole tätä Rosso Amarantoa ollenkaan. Toiset koskevat USA-vientimalleja, joissa on ihan omat vaihtoehdot amerikkalaiseen makuun. Ei kai ne uusinakaan olleet koskaan ihan ajan tasalla, valikoima on tainnut vaihtua tiuhaan joitakin perusvärejä lukuun ottamatta. Hyvältä se ainakin minusta näyttää verrattuna vaikka keltaiseen. Kummallista kun sitä nimitetään viininpunaiseksi ja netissa myös ruusun punaiseksi tai ruskeaksikin
ar1750berlina.jpg
ar1750berlina.jpg (28.83 KiB) Katsottu 4354 kertaa
.
Un'Alfa Romeo non si possiede mai completamente, semplicemente si custodisce e si tramanda

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Giselda kirjoitti:
06 Huhti 2023, 12:23
Logoon on löytynyt pari uutta kantaäitiä ...
Tässä on vielä tuo Metro Auton puupilkemainoskin - varmaan sota-ajalta. Maailmansota oli juuri päättynyt Euroopassa, kun oltiin jo elvyttämässä liikeyhteyksiä Amerikkaan. Kuoressa ovat molemmat tunnukset. Niitä nähtävästi käytettiin rinnakkain 1940-1970 luvuilla aina Helkama-Auton aikaan. Amerikkalaisten automerkkien edustuksia ei tainnut olla tarjolla, ehkä niitäkin olisi yritetty. Hyvä liikemerkki, jäi pysyvästi mieleen ja kelpaisi tänäkin päivänä. Jotkut kuten Nokia uusivat merkkejään aika-ajoin. Toiset luottavat Coca Colan ja Fordin tavoin vanhaan ja hyväksi havaittuun.
metro.jpg
metro.jpg (84.58 KiB) Katsottu 4249 kertaa
skletter.jpg
skletter.jpg (55.6 KiB) Katsottu 4249 kertaa
Uno per tutti, tutti per uno

Avatar
Evi
Viestit: 62
Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Car(s): Giulia 1.6
ex: Giulietta

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Evi »

Tuoreimmassa italialaisessa hömppäsarjassa Cuori yhdellä lääkärillä on tummansininen (blu olandese?) Giulia. Ollaan vuodessa 1967, autoa näytettiin kerran takaapäin ja sen pitäisi olla 1300Ti. Pölykapselit näyttävät oikeilta, mutta luulin molemmissa 1300-malleissa - 1300 ja 1300Ti - olevan vain kaksi etulyhtyä ja vasta Super 1.3:ssa neljä. Muihin sarjoihin verrattuna ilahduttavan paljon Alfoja, Fiiuja, Lancioita ja Innocenteja.
Cuori.jpg
Cuori.jpg (32.49 KiB) Katsottu 4060 kertaa

Avatar
alum
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja alum »

Giselda kirjoitti:
13 Helmi 2023, 12:43
sk1903.gif
Arkiston papereita selaillessa huomasin, että Koneliikkeen vanhaa logoa käytettiin vielä 70-luvullakin....
Koneliikkeen alkuperäinen liikemerkki tosiaan oli lomakkkeissa vielä 1970-luvulla. Nokiakin osti sieltä yhden Alfan. Sitäkin eksoottisempi oli jotenkin yrityksen idänvientiin kekkoslovakialaisella kaudella liittynyt Tsaika.
sklasku.jpg
sklasku.jpg (19.42 KiB) Katsottu 3681 kertaa

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

alum kirjoitti:
02 Kesä 2023, 08:09
Giselda kirjoitti:
13 Helmi 2023, 12:43
sk1903.gif
Arkiston papereita selaillessa huomasin, että Koneliikkeen vanhaa logoa käytettiin vielä 70-luvullakin....
Koneliikkeen alkuperäinen liikemerkki tosiaan oli lomakkkeissa vielä 1970-luvulla. Nokiakin osti sieltä yhden Alfan. Sitäkin eksoottisempi oli jotenkin yrityksen idänvientiin kekkoslovakialaisella kaudella liittynyt Tsaika.
sklasku.jpg
Kyseistä Tsaikaa pääsee ihailemaan Uudenkaupungin automuseossa. Ja on sillä kuulemma joskus jossain Vappuajelullakin käyty, siis Nokian aikana. On se ollut komiaa.

Sorry OT.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja mutt »

Nuo Tsaikat ja muut itävehkeet liittyi ns. pakollisiin ystävyyskuvioihin itäkauppaa tekevillä, ja ne taisi säästyä aika pienillä kilometreillä, kun ei niitä oikein nähty edustuskäyttöön sopivina muissa yhteyksissä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Giselda
Viestit: 100
Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Car(s): Giulia 1300 Super
Bora

Re: Koneliikkeen aikaan

Viesti Kirjoittaja Giselda »

Pari vanhempaa Alfaa ilmestynyt nettiautoon:

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/1750/13631366
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/105/13634360

Tuo GTV ainakin näyttää varsin alkuperäiseltä pölykapseleita myöten, ehkä jopa rekisterinumerokin.
Uno per tutti, tutti per uno

Vastaa Viestiin