Starttimoottori kysymys yleisesti.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rautu
Viestit: 394
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Paikkakunta: Sastamala

Starttimoottori kysymys yleisesti.

Viesti Kirjoittaja rautu »

Oliko täällä tietoa sähköhommista?

Pojalla on starttimoottori ongelma, ei lähde solenoidi liikkeelle.
Siihen tulee virta, käämit on ehjät, solenoidi putsattu nyt kolme kertaa ja pitäisi olla ehjäkin. Toimi ennen startin paikaltaan pois ottoa, muttei sen jälkeen kun on laitettu paikalle.
Startissa on hyvät hiilet ja puslat.

Osaako joku sanoa, mistä etsiä vikaa. Tämä on sitten traktori Fiat 18.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Starttimoottori kysymys yleisesti.

Viesti Kirjoittaja oidipus »

rautu kirjoitti:Oliko täällä tietoa sähköhommista?

Pojalla on starttimoottori ongelma, ei lähde solenoidi liikkeelle.
Siihen tulee virta, käämit on ehjät, solenoidi putsattu nyt kolme kertaa ja pitäisi olla ehjäkin. Toimi ennen startin paikaltaan pois ottoa, muttei sen jälkeen kun on laitettu paikalle.
Startissa on hyvät hiilet ja puslat.

Osaako joku sanoa, mistä etsiä vikaa. Tämä on sitten traktori Fiat 18.
Kannattaa tarkistaa esim. virtakynällä maadoitus , jos solenoidiin tulee virta ja maadoitus toimii niin sitten solenoidi on viallinen .

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Starttimoottori kysymys yleisesti.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

rautu kirjoitti:Siihen tulee virta, käämit on ehjät, solenoidi putsattu nyt kolme kertaa ja pitäisi olla ehjäkin.
Tuleeko vallan virtaa vai pelkkä jännite? Heikko liitos kummalla puolen solenoidia/starttia tahansa tekee helposti sen, että "vapaana" mitatessa jännite on kyllä paikalla, mutta virtaa ei pääse kulkemaan tarpeeksi. Yleisimpänä näihin on selvästi yllä mainitut maadoitusongelmat.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Starttimoottori kysymys yleisesti.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joissain starttityypeissä solenoidi virroittuu startin hiilien läpi, eli huono kontakti hiilissä pimentää solenoidinkin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Jarsan
Viestit: 2490
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Starttimoottori kysymys yleisesti.

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Yllä jo mainittu suunnilleen kaikki mahdollinen, joten tarkennuksella päästään pitkälle, eli:

- Millä laitteella 'virta' on mitattu? (vai sittenkin jännite?)
- Mitä maapistettä vasten mitattu ja mistä?
- Mikä auto ja malli kyseessä?

Avatar
jyrkip
Viestit: 818
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Starttimoottori kysymys yleisesti.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

mutt kirjoitti:Joissain starttityypeissä solenoidi virroittuu startin hiilien läpi, eli huono kontakti hiilissä pimentää solenoidinkin.
Viimeisen parin vuoden aikana törmännyt tuollaisiin jo useasti. Mikähän tämän kytkennän ideana on? Tuossa mun sprintterissä on nyt paikallaan versio josta solenoidin maadoitus hiilien läpi on ohitettu jo jonkin aiemman omistajan toimesta, toimii hyvin. Alunperin paikallaan ollut ja sen korvannut eivät aina lähteneet starttaamaan, avattuna hiilet ok ja muutenkin ihan ehjän oloisia. Ohitin jo virtalukonkin joksikin aikaa kun luulin vian olevan siellä. Kolmas kappale romikselta oli tämä jossa on tuo ohitus, aina on startannut.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Starttimoottori kysymys yleisesti.

Viesti Kirjoittaja arv »

jyrkip kirjoitti:
mutt kirjoitti:Joissain starttityypeissä solenoidi virroittuu startin hiilien läpi, eli huono kontakti hiilissä pimentää solenoidinkin.
Mikähän tämän kytkennän ideana on?
Saattaa olla sellainen starttityyppi, jonka solenoidissa on kaksi käämiä. Pitokäämi, joka maadoittuu "normaalisti" ja vetokäämi, joka maadoittuu hiilien kautta. Startatessa molemmat käämit vetävät solenoidin asemaansa ja samalla ehkä startti jo haluaa pyöriä hiukan helpottaakseen hammaskosketusta. Solenoidin kytkiessä ison virran kontaktit, vetokäämin "startin puolelle" tulee positiivinen jännite joten virta lakkaa kulkemasta. pitokäämi jaksaa pitää solenoidin vetäneenä.[/quote]
jyrkip kirjoitti:Tuossa mun sprintterissä on nyt paikallaan versio josta solenoidin maadoitus hiilien läpi on ohitettu jo jonkin aiemman omistajan toimesta, toimii hyvin. Alunperin paikallaan ollut ja sen korvannut eivät aina lähteneet starttaamaan, avattuna hiilet ok ja muutenkin ihan ehjän oloisia. Ohitin jo virtalukonkin joksikin aikaa kun luulin vian olevan siellä. Kolmas kappale romikselta oli tämä jossa on tuo ohitus, aina on startannut.
On saattanut pitokäämi mennä rikki ja vetokäämiin on otettu maadoitus rungosta; vetokäämi vie aika lailla virtaa ja jos ei relettä ole, saattaa virtalukon pohja olla kovilla.

Vastaa Viestiin