GT 3.2 käyntihäiriö

Alfoista

Valvoja: Moderators

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja seppo »

Hyvä huomio, sen voi tarkastaa akseleiden takapäässä olevista tehtaan ajoitusmerkeistä kun kiertää k-akselin ajoitusasentoon. Merkit kannen tasossa sisäpuolella! Nämä merkit riittävät ajoituksen tarkastamiseen hyvin. Hyvä on muistaa, että pakopuolen ajoitustyökalut on samat kaikissa bussoissa (2.5/3.0/3.2), mutta imupuolella on erot (3.2 eri muihin nähden).
Näiden alustavien tarkastuksien jälkeen, jos vikaa ei ole, olisi myös hyvä mitata polttoainepaineet molemmista jakoputkista ja mittari kytkettynä käynnistää moottori niissä olosuhteissa, joissa vika tulee esiin. Samoin kytkeä testeri, ja sen näyttöön valittuna 1-2-3 sylinterit integraattorinäytöllä, sekä jokunen muukin palotapahtumaan liittyvä näyttö jos mahdollista, ja ajaa koeajo. Jossain vaiheessa kerroit obd-valon alkavan vilkkua nopeasti käynnistyksen jälkeen...hyvä muistaa että eobd-valo ei vilku kuin yhdessä vikatilanteessa, ylikuumeneminen-katalysaattorin tuhoutumisriski! Muut sytytyshäiriöviat sytyttävät valon (kiinteän) vasta 3 ajosyklin jälkeen, vaikka se tuleekin testerin näytölle vikamuistista heti! Tuo integraattori näyttö kertoo pysyykö palotapahtuma sallitulla alueella, vai rikastuuko tai menee laihalle näissä tilanteissa.
Taitaa olla ohjeita ja tutkimista riittävästi omaksi tarpeeksi, mutta ehkä näistä jotain osuu kohdallekin, osa varmaan menee ihan metsään kun auto ei ole vieressä korjaamolla ??
Viimeksi muokannut seppo, 27 Touko 2021, 07:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Tiige »

alfa 156 v6 kirjoitti:
26 Touko 2021, 15:14
fahlsjy kirjoitti:
26 Touko 2021, 12:59
Olihan ne lukkopalat mitä käytettiin varmasti oikein koneistettu? Itsellä vastaavat oireet aikoinaan pikkubussossa ja loppujen lopuksi syyksi paljastui Camskilliltä englannista hommattujen lukkopalojen väärä profiili!
Piti olla ihan laatupalat eikä olleet halvimmasta päästä :shock:
Samanlainen tuli itsellä vastaan myös 3.2:lle tarkoitetuissa paloissa, en muista mistä hankitut mutta oli ihan alfoihin erikoistunut myyjä (Alfaworkshop.co.uk mahdollisesti?)

Ongelmat korjaantui käyttämällä 3.0/2.5 lukkopaloja (ei tämäkään toki täysin oikein ole, mutta ongelmat loppuivat täysin tällä konstilla, potilaana 156 GTA)
Tässä tapauksessa kyse ei ole siitä. Palat oli minulta lainassa ja olen niillä kaksi kertaa vaihtanut onnistuneesti hihnan omaan geeteeseen.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Savukoneella olen koittanut etsiä imuvuotoja, mutta ainakin sillä savukoneella, joka oli lainassa, ei pystynyt kovinkaan pieniä vuotoja havaitsemaan. (tuli ihan testattua raottamalla vähän huohottimen letkua ja jonkin verran sai raottaa, että huomasi savun)

Eilen tai toissapäivänä huomasin nesteitä tarkastaessa, että ainakin etupuolen suutinten liittimet on rikki johtosarjassa. 6.pytyn suutin ei edes lukitu paikalleen. Pitää ajatuksella tutkia noita johtoja, kunhan löytyy vähän aikaa ja imusarjan tiivisteet saapuu.
seppo kirjoitti:
25 Touko 2021, 22:54
JarHei kysyi miten moottorin tuenta vaikuttaa sytytysvikoihin? Se vaikuttaa siten, kun moottori pääsee heilumaan tiettyä määrää enempi, ohjelma ei kykene erottelemaan onko moottorin heilunta (tärinä) johtuvaa moottorin löysästä tuennasta, epätasaisesta tiestä tai sytytyskatkoksista. Epätasainen tie suljetaan pois omalla tunnistimella, mutta löysää tuentaa ei pystytä toteamaan kuin kiristämällä tai uusimalla tuentoja. Yleensä V6 pääseen liikkumaan ainoastaan tästä jakopään puoleisesta tukitangosta, joko se on löysällä tai sen vulganoisti on riekaleina. Kiristä varmuuden vuoksi sekin
Eikö tässä tapauksessa oireena olisi kuitenkin vain vikakoodit? Auto kuitenkin käy huomattavan epätasaisesti, huomaa esimerkiksi pakoäänestä.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Tulpat nyt varmuudella oikeat ja uudet. Suuttimet vaihettu puolelta toiselle ja imusarjan tiivisteet vaihdettu. Mahdollisia imuvuotoja löytänyt vieläkään, eikä johtosarjassa mitään muuta ilmiselvää kuin 4. ja 6. suutinten (etupuolella) liittimet rikki, joten eivät lukitu. Käynti edelleen sama kuin ennen ja vika edelleen takapuolella. Ei enää oikein muuta keksi ite kokeilla kuin toisesta autosta ECU päikseen, jos siinä vika.

Saattas olla mahdollista myös kaverin hallilla pudottaa kone kokonaan pois syksyllä, jolloin vaihtais kannentiivisteet (puristukset edellisellä sivulla, lähinnä hikoilee jonnin verran öljyä et ennenpitkää tehtävä) ja kytkimen. Siinä saattaa tosin vierähtää melko tovi, mutta jo tässä on halvahkoa käyttöautoa sivusilmällä etiskelly keväästä asti, jotta GT pääsis pois talviajosta.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Nyt kaivattaisi taas neuvoja (tai enempi kokemuksia) mihinkä kannattaisi viedä tämä nyt huollettavaksi. Semmoinen paja siis, jossa ymmärreittäisiin vähän näiden vehkeiden päälle ja tulisi mieluiten nyt kerralla kuntoon (tai edes jotain diagnostiikkaa saisi). Jakopään tarkastuksella varmaan lähtisi liikkeelle, mutta sen jälkeen menee kai jonkin sortin poppamiestouhuksi, jollei löydy jotain imuvuotoa tms vielä jostain.

Mielellään siis jollain tapaa järkevälä kulkuyhteydellä Lappeenrannasta. Tiippana ymmärtää enempi vanhempien Alfojen päälle, joten hän jo irtisanoi itsensä tästä autosta viime vuonna. Facebookin puolella ehdotettiin jo Muukkosta Ähtävällä (liian etällä itselle) ja Nokian Autotaloa, joka olisi jo ihan fiksun matkan päässä (ja junalla pääsee tarvittaessa kulkemaan väliä). Onko kellään tuosta lisää kokemuksia?

Omalta osalta alkaa olla kaikki tehtynä, mitä itse pystyn tekemään näillä taidoilla, välineillä ja ennen kaikkea tiloilla (toisin sanoen pihalla, kun kaverin nosturillekkaan ei pääse nyt pitkään aikaan).

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja seppo »

Polttoaineen painekin on varmaan mitattu?

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Veekuutosien sielunelämää en tunne, mutta TwinSparkissa tuli joskus vähän vastaavalta kuulostava käyntihäiriö, kun pakosarja/pakoputki -liitoksen tiiviste vuoti. Syy löytyi peiliin katsomalla, olin jossain kiireessä kiinnittänyt pakoputken pakosarjan perään vanhalla tiivisteellä. Pakoputki hörppi ilmaa tiivistevuodosta ennen lambdaa ja sekoitti siksi seoksen; ei kuitenkaan niin paljoa, että se olisi päästötestissä näkynyt tai vikavalo olisi syttynyt. Bensaa kyllä kului tavanomaista enemmän. Voisiko jotain vastaavaa olla tässä tapauksessa? Imupuolta on näemmä tutkittu kattavasti, mutta voisiko vaivaan löytyäkin syy pakopuolelta?

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

seppo kirjoitti:
17 Touko 2022, 07:23
Polttoaineen painekin on varmaan mitattu?
Valitettavasti polttoaineen paineen mittaamiseen jakopukilta ei löydy itseltä eikä kaverin pajalta työkaluja.
TeroV. kirjoitti:
17 Touko 2022, 23:14
Veekuutosien sielunelämää en tunne, mutta TwinSparkissa tuli joskus vähän vastaavalta kuulostava käyntihäiriö, kun pakosarja/pakoputki -liitoksen tiiviste vuoti. Syy löytyi peiliin katsomalla, olin jossain kiireessä kiinnittänyt pakoputken pakosarjan perään vanhalla tiivisteellä. Pakoputki hörppi ilmaa tiivistevuodosta ennen lambdaa ja sekoitti siksi seoksen; ei kuitenkaan niin paljoa, että se olisi päästötestissä näkynyt tai vikavalo olisi syttynyt. Bensaa kyllä kului tavanomaista enemmän. Voisiko jotain vastaavaa olla tässä tapauksessa? Imupuolta on näemmä tutkittu kattavasti, mutta voisiko vaivaan löytyäkin syy pakopuolelta?
Pakopuolta ei ole tullut tutkittua toistaiseksi. Ainankaan etupuolelta ei ole silmiin pistänyt nokijälkea, ja takaa onkin haastava tutkia. Huoltohistoriakaan ei kyllä viittaisi, että pakosarjat olisi olleet missään vaiheessa irti.

Korjaamoiden osalta kokemuksia harrastajilta tuntuu löytyvän niukasti ja vähän suuntaan ja toiseen, että varmaan vaan laiteltava kyselyä muutamiin paikkoihin ja arvalla kokeiltava joitain niistä.

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

JarHei kirjoitti:
18 Touko 2022, 22:01
Pakopuolta ei ole tullut tutkittua toistaiseksi. Ainankaan etupuolelta ei ole silmiin pistänyt nokijälkea, ja takaa onkin haastava tutkia. Huoltohistoriakaan ei kyllä viittaisi, että pakosarjat olisi olleet missään vaiheessa irti.
Oheisen kuvan perusteella molemmilla sylinteririveillä on omat lambdansa, joten ehkä etummaisen pakosarjan vuoto tai lambdan ongelma ei vaikuta takimmaisten sylinterien toimintaan (ja toisinpäin)? Lambdojen toiminta on kuitenkin varmaan jo tsekattu? Jos ongelma ilmenee vain pienillä kierroksilla/tyhjäkäynnillä, niin pieni vuoto ennen ensimmäistä lambda-anturia voisi olla syypää ongelmiin. Pienillä kierroksilla ja pakovirtauksella vuodosta imeytyy ilmaa sisään, jolloin lambda haistelee liian laihaa seosta ja suuremmilla kierroksilla ja virtauksella vuoto on ulospäin, jolloin lambda mittaa pelkkää pakokaasua kuten kuuluukin. Täällä on juttua pakovuotojen vaikutuksesta seokseen: https://www.motortrend.com/how-to/exhau ... -readings/ .

Kuva

Avatar
Ramsester
Viestit: 254
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Olipas päässyt tämä ketju menemään täysin ohi :(

Onko häiriö jo selvinnyt vai vieläkö vaivaa? Mikäli vielä tarvetta niin minulta löytyy bensapainemittari, jolla pääsee mittaamaan paineet suoraan jakotukista. Asut ilmeisesti Lappeenrannassa, kuten itsekin niin matka ei ainakaan ole pitkä. Tule pyörähtämään, niin ihmetellään yhdessä. :)

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Ramsester kirjoitti:
13 Heinä 2022, 12:52
Olipas päässyt tämä ketju menemään täysin ohi :(

Onko häiriö jo selvinnyt vai vieläkö vaivaa? Mikäli vielä tarvetta niin minulta löytyy bensapainemittari, jolla pääsee mittaamaan paineet suoraan jakotukista. Asut ilmeisesti Lappeenrannassa, kuten itsekin niin matka ei ainakaan ole pitkä. Tule pyörähtämään, niin ihmetellään yhdessä. :)
Ei ole oikein Alfan diagnosointi tänä kesänä edennyt mihinkään kämpän remontin ja muiden kiireiden vuoksi. Kohta olisi pari viikkoa lomaa, niin oli ajatuksena mahdollisesti viedä johonkin tsekattavaksi.

Voisin vaikka tässä joku päivä laitella yksityisviestiä sinnepäin, jos mitattaisiin nuo bensapaineet sitten.

Avatar
Ramsester
Viestit: 254
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Jep, palataan yv:llä asiaan.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

^ Hitto, olipas päässyt tuo unohtumaan kokonaan.

Kuitenkin tänään viety GT Nokian Autotalolle odottamaan ensi viikon huoltoaikaa. Katsovat ajotuksen ensin ja mietitään mitä sen jälkeen jos ei pelaa. Vaihtavat samalla öljyt ja katsastavat, niin ei ole itellä hätä hakea takasin kotiin, kun aika kiirettä tämä syksy koulun ja töiden osalta.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Noh, eilen vihdoin tuli päivitystä tähän Nokialta, kun oltii ensin odoteltu joku tovi vesiputkien o-renkaita. Vika todnäk voisi olla, että jako oli hieman pielessä. Nyt kuitenkin selvisi, että myös etupuolelta kannentiiviste fuskaa ja vähän vettä öljyn seassa. :bad-words:

Remontti olisi sen hintainen, että taitaa tulla nyt sellaisenaan takaisin kotiin ja lopputalveksi säilöön. Sinä aikana ehtii pohtia menenkö kaveritallille vuokralle, missä voisi nosturilla puottaa koneen ja sitten laitella kuntoon ja samalla kytkintä, jakopään, ja ohjaustehostimen. Tällä hetkellä se fiilis, että taitaa joutaa vaan projektikuntoisena myyntii muutamalla tonnilla. Vitutuksen määrä tällä hetkellä aika ruhtinaalinen...

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

No voihan perä. Melkeen keräisin energiaa tuohon remppaan, samalla voisi sitten tehdä vähän enemmän ja kestäisi pidempään.

On muuten kyllä ärsyttävät noi vesiputkien O-renkaat, termarillekin kun tulee lohkolta sellaisten muhvien kanssa niin niitä on kyhäelmässä ihan törkeänä. Eikä niitä muuten yleensä koskaan vaihdeta, niin on sitten kivikovia ja myös kivenkovaa kiinni..

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Taas on kestänyt kun ei tuolla kiirekkään ole. Tänään ilmeisesti saivat kasaan kun soittivat laittamaan liikennevakuutuksen voimaan. Luultavasti ensi viikolla koeajavat ja leimaavat, sitten auto takaisin Lappeenrantaan kunhan löytyy aikaa.

Tässä on vähän nyt vitutus jo laskenut, joten voi jopa olla, että tulee otettua itselle työn alle jossain kohtaa.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Alfa katsastettu maanantina muuten ongelmitta, mutta hylky kuluneista kitkarenkaista takana. En viitsi tähän talvirenkaita alkaa ostelemaan, joten odottelee, että saa kesärenkaat alle. Tai liekö saisi noilla kitkoillakin katsastettua, kunhan odottaa kesärengaskauteen.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

GT kotiutui tosiaan tuossa toukokuun alussa. Vihdoin käy oikein nätisti tyhjäkäyntiä ensimmäistä kertaa minun aikana. Vika paikantui hiukan pielessä olleeseen jakoon, kuten alussa olikin epäilys. Toinen potentiaalinen aiheuttaja oli rikkinäiset suutinten liittimet, mutta vähän epäilen. Kannentiivisteiden vuotamiseen ei ole toistaiseksi tullut mitään viitteitä tässä ajellessa.

Kaikkiaan autoon tehtiin vesipumpun ja termarin välisen putken tiivisteiden vaihto, koneen ylätyuen vaihto, jaon tarkastus, suutinten liitinten "korjaus", venakopan tiivisteet (pyysin vaihtamaan jakopään rempassa, mutta joku syy oli ettei vaihdettu ja oli nyt vuotanut reippasti), yhden alavesiletkun ranetus koska uutta ei saa mistään, öljyjen huuhtelu ja käsijarruveijerit.

Auto kesti kasassa noin kaksi viikkoa, jonka jälkeen Cittarin pihaan hajosi termarilta yksi vesiletku ja alkoi laskemaan jäähdytinnestettä maahan. Seissyt nyt kolme viikkoa pihassa totaalisen motivaation puutteen ja muiden kiireiden takia.
IMG_20230526_194826.jpg
IMG_20230526_194826.jpg (139.79 KiB) Katsottu 2735 kertaa
Onhan se vaan mahtava auto ajaa, mutta pitää harkita jos tulee syksyllä myytyä eteenpäin. Ei vaan enää oikein kaikkien vastenkäymisten, huollon ison laskun ja kolmen auton omistuksen takia oikein enää samalla tavalla herätä rakkautta.

Vastaa Viestiin