GT 3.2 käyntihäiriö

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Busso GT käy kylmänä oikein nätisti, mutta lämmetessä alkaa tyhjäkäynnillä röpeltämään. Kuitenkin jäähdyttimen puhaltimien lyödessä päälle käynti tasaantuu. Usein lämpimänä tyhjäkäynnillä heittää mittaristoon MCSF ja moottorivikavalon vähäksi aikaa, mutta ei jätä vikavaloa päälle. Välillä nuo pomppaavat jo muutaman sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen ja välillä voi mennä pari minuuttia. Jos nostaa kierroksia hieman, niin ei valita mitään. Konehuoneen puolella en mielestäni kuule mitään omituista.

Vikakoodeina tarjoaa;
P0300 - Ignition failure (generic)
P0301 - Cylinder 1 ignition failures
P0302 - Cylinder 2 ignition failures
P0303 - Cylinder 3 ignition failures

Sylinterit 123 taitavatkin olla tulipellin puolen sylinterit. Kaikki neljä koodia lävähtää aina tietokoneeseen heti kun MCSF ja vikavalo ilmestyvät tyhjäkäynnillä. Kerran ennen lukijan hankkimista oli about vuorokauden pysyvä vikavalo mittaristossa, mutta tietokoneessa oli sen verta vanhoja koodeja muistissa ettei pystynyt sanoa mikä niistä tuo olisi voinut olla. Ei ole vikakoodien poistamisen jälkeen enää esiintynyt.

Imuputkessa oli aiemmin paha repeämä haitarissa, joka toistaiseksi korjattu vulkanoituvalla teipillä. Korjaus poisti nykimisen kylmänä ja poisti kierrosten "roikkumisen" kun päästi kaasusta. Tähän vikaan ei kuitenkaan ollut korjauksella vaikutusta. Tuo kumimutka ei ollut kyllä kummoisessa kunnossa muutenkaan, kummassakin päässäkin halkeamaa ja kaasuläpän puolelta puuttui päältä tuo toinen "korva". Uusi imuputki pitäisi tulla lähipäivinä.

ECU resettiä yritin MES:llä tehdä pari kertaa, mutta ei ilmeisesti kuitenkaan nollannut itseopittuja arvoja tai tehnyt mitään muutakaan, kun self learning yms oli silti pois päältä, enkä huomannut mitään eroa missään kun oli tuon tehnyt. Akkua irroittamalla en ole resettiä vielä tehnyt. Luulisi kuitenkin ECU:n pikkuhiljaa jo oppivan tavoille, jos tuo imuvuoto olisi heittänyt seokset pahasti sekaisin ja oireet johtuisivat siitä.

Mistä kannattaisi alkaa tutkimaan mikä vaivaa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vaiha tulpat ekana ja swappaa varuiksi puolat edestä taakse ja takaa eteen samalla. Ei olisi eka kerta, kun plenumin irrotus on ollut niin kova homma, ettei niitä taaempia tulppia tarvi vaihtaa.

Ja sitten jos ne takimmaiset puolat alkaa olla entisiä, on ne helpompi vaihtaa kun tulevat tuolla venkslauksella etupuolelle samalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tässä kohti tarvii pelotella jakopäästä. Ei tarvi olla pal pielessä, että antaa juuri nuo koodit. Yhden yksilön olen avannut uusiksi, kun lukkopalat ei olleetkaan täysin sopivat. Vika ei ollut valitettavasti missään vähemmän työläistä vaihtoehdoista.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kyllä se valitettavasti siltä vaikuttaa että jako on aavistuksen pielessä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

No jahas. Tulpat muistaakseni vaihdettu 160t kohdalla ja puoliakin epäilen kun antaa kaikille kolmelle samaan aikaan vikakoodin.

Pitääkin ruveta selvittämään kuka korjais jaon kohilleen. Hihnanvaihdosta 1,5v ja varmaan 10tkm, ei sikäli vielä tarvetta tehä koko rumbaa.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Ja kampiakselin hammaspyörä/kiilaura erityiseen tarkastukseen myös!!!!!

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja seppo »

Sama veikkaus, kiila ja/tai hammaspyörä rikkoutunut, epäonnistuneen asennuksen johdosta, vaikkakin asennuksesta on kulunut jo tovi. Hammaspyörä elää tämän johdosta hiukan, ja on syytä avata pika pikaa suuremman vaurien varalta!! Kaikki vikaa antavat sylinterit samalla puolella kertoo sen lähes varmasti. "Rumba" käyntiin! Tämä antaa synkronointi-vian nokka-akselin ja k-akselin välille, koska ajoitustunnistin on juuri takimmaisessa kannessa vian jatkuessa. Jos vika on tunnistimessa, joka on myös mahdollista, se antaa eri vian. Sytytysviat ovat veikkauksen mukaan vain seurausta.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Tuli eilen soitettua Tiippanalle. Valitettavasti hänellä ei ole verstaan tulipalon jäljiltä lukituspaloja tuohon koneeseen tällä hetkellä.

Joten, sattuisko kenelläkään olemaan lainaan noita? Onko 2.5, 3.0 ja 3.2 koneiden paloilla eroa? Kun kattelin netistä, niin jossain taisi olla 3.2 palat kalliimmat kuin 2.5/3.0. Tai kenties sitä voisi ehkä harkita ostamaan jostain, jos ei löydy keltään.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Tiige »

3.2 on omat palat johtuen rajummista nokista. Multa sellaiset saattaisi joutaa lainaan riippuen vähän aikataulusta. Voi olla että tarvitsen niitä myös itse nyt kevään aikana. Laita vaikka yksityisviestiä jos kiinnostaa.

Lisäksi tarvitsee heittokellon ja adapterin jolla sen saa sytytystulpan tilalle. Ne nyt varmaan tiippanalta löytyy.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

GT kotiutettu tänään Tiippanalta. Ajoitus olikin tismalleen kohdillaan ja jakopuoli muutenkin kunnossa. Ainoat huomiot olivat, että yksi tulppa oli käytännössä irti ja yhdestä nokan laakeripukista kierre oli korkattu. Aluksi vaikutti, että käyntihäiriö olisi kadonnut mystisesti tämän myötä, mutta tunnin kotiinajo reissun jälkeen iski jälleen vikavalon tiskiin kun antoi käydä tyhjää jonkin aikaa.

En ole vielä lukenut onko vikakoodeissa nyt mitään eroa, mutta kerta valon käyttäytyminen on edelleen sama, niin eiköhän nuo samat 4 siellä taas ole. Mitä ihmettä tässä arvaisi seuraavaksi alkaa tutkimaan? Tiippana ei juuri uudempien autojen käyntihäiriöistä tiedä, mutta arveli jos kokeilisi suuttimenpuhdistusainetta parin tankillisen ajan.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Alfissimo kirjoitti:Tässä kohti tarvii pelotella jakopäästä. Ei tarvi olla pal pielessä, että antaa juuri nuo koodit. Yhden yksilön olen avannut uusiksi, kun lukkopalat ei olleetkaan täysin sopivat. Vika ei ollut valitettavasti missään vähemmän työläistä vaihtoehdoista.
Tässäkin tapauksessa koodi tuli vasta kunnolla lämpimänä ja hetken tyhjäkäynnillä.

Mikähän mystisyys siellä sitten kiusaa, jos jako ja muutkin siellä Tiippanan mukaan kunnossa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Rema »

Minulla NGK tulpilla tuli käyntihäiriöitä, kun vaihdoin Denso IK16 tulpat käyntihäiriöt loppuivat, paitsi kun kokeilin toista sytytys puola yksikköä. Olen käyttänyt Denso IK16 ja nyt Denso IK16 TT tulppia ja olen niihin tyytyväinen. Tosin minulla on 2,2 JTS

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Tänään irroitin ECU:n ja suihkin reilusti CRC elektroniikan puhdistusainetta liittimiin. Kokeilin vielä samaan syssyyn ECU resettiä, kun akku oli irti. Tällä kertaa ei heittänyt herjaa kertaakaan noin 20 minuutin tyhjäkäytön aikana, eikä myöskään parissa liikennevaloissa jossa sai istua pidemmän aikaa.

Siltikin tyhjäkäynti kuullosta kovin epätasaiselta kylmään verrattuna, vaikkei tyhjäkäyntinopeudella ole juuri eroa. Ylempi video tyhjäkäynnistä kylmähkönä ja alempi lämpötilan ollessa 80 tienoilla.

https://youtu.be/khBOMsyDRD4

https://youtu.be/44j7rMQyHVM

Voisiko lambdoissa olla vikaa, vaikkea annakkaan vikakoodia niille?

Mitä liittimiä tuossa mustassa boxissa imusarjan kupeessa ECU:n vasemmalla puolella? En käynyt tällä kertaa noita läpi, mutta yhdessä liittimessä näytti olevan jonkin sortin sähköteippi viritelmä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Mustan boksin sisällä 2kpl lambdan liittimiä, musta ja harmaa. Pientä mustaa ja sitä leveää en osaa kylmiltään johtoa seuraamatta sanoa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Tiige »

JarHei kirjoitti:Mitä liittimiä tuossa mustassa boxissa imusarjan kupeessa ECU:n vasemmalla puolella? En käynyt tällä kertaa noita läpi, mutta yhdessä liittimessä näytti olevan jonkin sortin sähköteippi viritelmä.
Siellä on tosiaan taempien lambdojen liittimet ja joku muu mitä en myöskään muista mihin liittyi. Taemmat lambdat tarkkailevat ainoastaan katalysaattoreiden toimintaa. Eivät osallistu varsinaisesti seoksen säätämiseen. Etummaisten lambdojen liittimistä toinen ainakin taisi olla termostaatin lähistöllä. Ne löytyy johtoja seuraamalla.

Ei tosiaan käy kuten kuuluu. Onko kaikki imuvuotojen mahdollisuudet tutkittu?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Tiige kirjoitti:Siellä on tosiaan taempien lambdojen liittimet ja joku muu mitä en myöskään muista mihin liittyi. Taemmat lambdat tarkkailevat ainoastaan katalysaattoreiden toimintaa. Eivät osallistu varsinaisesti seoksen säätämiseen. Etummaisten lambdojen liittimistä toinen ainakin taisi olla termostaatin lähistöllä. Ne löytyy johtoja seuraamalla.

Ei tosiaan käy kuten kuuluu. Onko kaikki imuvuotojen mahdollisuudet tutkittu?
No en taida sitten koskea ton mustan boxin liittimiin.

Jaa-a. Kumihaitari ja muoviputki on vasta vaihdettu uusiin, oisinkohan vaihtanut vielä kumisovitteen muoviputken ja ilmin välistä. Ei kai ilmin etupuolella mikään vaikuta käyntiin? Huohottimen haaraan en ole koskenut, mutta ei siinä ainankaan silmiinpistävää vikaa ole näkynyt.

Avatar
GTA ROSSO
Viestit: 410
Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
Car(s): EX Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
EX Audi TT Coupe 1.8T 8N Quattro 225 hv v. 2000
Seat Leon 5F 1.2 TSI v. 2016
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost v. 2013
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja GTA ROSSO »

Mites ilmamassamittari onko vanha, onko Bosch, toimiiko oikein, oisko seonnu kun ollut imuvuotoakin.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Antaako se nyt mitään vikakoodia näiden kaikkien toimenpiteiden jälkeen? Vai edelleen samat misfiret sylintereissä 1-3?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

GTA ROSSO kirjoitti:Mites ilmamassamittari onko vanha, onko Bosch, toimiiko oikein, oisko seonnu kun ollut imuvuotoakin.
Ilmi lienee alkuperäinen, ei ainankaan huoltokirjassa kerrottu vaihdosta, merkistä ei tietoa, toiminnasta ei varmuutta ja imuvuoto lienee ollut läsnä jonkin aikaa, joten kai mahdollista.
Tiige kirjoitti:Antaako se nyt mitään vikakoodia näiden kaikkien toimenpiteiden jälkeen? Vai edelleen samat misfiret sylintereissä 1-3?
Vähän vaikuttais kuin ei antaisi niin herkästi vikakoodia, nimittäin ei ole toimenpiteiden jälkeen esiintynyt kertaakaan. Muutama pidempi tyhjäkäyntijakso tullut liikennevaloissa, mutta en ole varsinaisesti testannut käyttäytymistä ihan vaan odottamalla tyhjäkäynnillä. Tänään tulee seurattua, kun pitää käydä rajan takana ja tullissa saa varmaan istuskella rauhassa.

Jos oireet edelleen läsnä, niin tulee varmaan mitattua puristukset kunhan kerkiän ja samalla heitän puolat toiselle puolelle varmuuden vuoksi.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tämän perusteella misfire tunnistettaisiin niin että ecu ampuu kipinän sylinteriin x. Tämän jälkeen jos ei havaita haluttua kiihtyvyyttä kampiakselin asentoanturin kautta tulkitaan tilanne misfireksi sylinterissä x. Jos sieltä edelleen tulee misfireä kaikista sylintereistä toisen lohkon osalta niin tuskin on kaikki 3 puolaa/tulppaa. Tuskin olisi puristukset hukassa vain toisesta lohkosta jne.

Epätasainen tyhjäkäynti nyt itsessään voi johtua monesta asiasta. Imuvuoto, ilmi, lamda(t), suuttimet jne.

Miten se kierroksilla toimii? Kiertääkö kiihdyttäessä herkästi ja empimättä koko kierrosalueen?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

legza
Viestit: 894
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja legza »

Kerrohan vielä tuoreimmat vikakoodit mitä tulee, luulisi että kohta puoliin jotain tulisi? Jos edelleen tulee 1,2,3 misfire niin vika lienee niillä tienoilla. Imuvuoto? Jos tasan noi koodit niin epäilisin edelleen jakoa/nokka-akseleita. omassa 3,2 oli noiden pakonokka 1/2 hammasta pielessä niin teki ihan samaa ajoittain. Ei pätenyt saksalainen tarkkuus jakohihnan ajoituksessa. :lol:

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Tiige kirjoitti:Tämän perusteella misfire tunnistettaisiin niin että ecu ampuu kipinän sylinteriin x. Tämän jälkeen jos ei havaita haluttua kiihtyvyyttä kampiakselin asentoanturin kautta tulkitaan tilanne misfireksi sylinterissä x. Jos sieltä edelleen tulee misfireä kaikista sylintereistä toisen lohkon osalta niin tuskin on kaikki 3 puolaa/tulppaa. Tuskin olisi puristukset hukassa vain toisesta lohkosta jne.

Epätasainen tyhjäkäynti nyt itsessään voi johtua monesta asiasta. Imuvuoto, ilmi, lamda(t), suuttimet jne.

Miten se kierroksilla toimii? Kiertääkö kiihdyttäessä herkästi ja empimättä koko kierrosalueen?
legza kirjoitti:Kerrohan vielä tuoreimmat vikakoodit mitä tulee, luulisi että kohta puoliin jotain tulisi? Jos edelleen tulee 1,2,3 misfire niin vika lienee niillä tienoilla. Imuvuoto? Jos tasan noi koodit niin epäilisin edelleen jakoa/nokka-akseleita. omassa 3,2 oli noiden pakonokka 1/2 hammasta pielessä niin teki ihan samaa ajoittain. Ei pätenyt saksalainen tarkkuus jakohihnan ajoituksessa. :lol:
Viikonloppuna Helsingissä käydessä samat vikakoodit palasivat. Jotenkin kuitenkin outoa, että ei erityisen herkästi alkanut herjaamaan (ei siis herjannut ennen reissua kertaakaan vaikka jonkin aikaa tyhjäkäytti, kävi silti epätasaisesti) ennen kuin Helsingissä joutui seisomaan monta kertaa kauan valoissa ja nyt taas herjailee entiseen tahtiin. Tuolloin tein havainnon kun tuon epätasaisen tyhjäkäynnin tuntee persauksissa, että kun liikkestä pysähtyy ja pudottaa tyhjäkäynnille, niin käynti tuntuu tasaiselta vajaa sekunnin jonka jälkeen alkaa tuntua selvästi epätasaisuus.

Kierroksilla toimii oikein nätisti. Matkassa kulkee vakkari päällä niin nätisti ja kiihdyttäessä vetää tasaisesti koko kierrosalueen. Esimerkiksi kolmosella about satasen vauhdissa nykäisee samantien reippaasti kun iskee lämän lattiaan.

En oikein usko jaon olevan enää pielessä. Vahvasti uskon Tiippanan osaavan hommansa. Palat lainasin Tiigeltä, joten palojen luulisi olevan tarkat, jollei hän jotain salaa. :roll: (niin, ja koitan saada aikaiseksi palauttaa palat tämän viikon aikana)

Joku alfaowner foorumilla epäilikin jo kampiakselin asentotunnistinta. Siellä kanssa joku selitti, että 100t mailin kohdilla alkaa takakansipahvit menemään, ilmeisesti koska taaempi kansi ei saa yhtälailla jäähdytystä kuin etummainen ja pakosarjan katti paistaa alapuolella. Omituiselta kuullostaa, mutta joku epäili kanssa bensapumppua. Asiakkaan 3.0 166 oireili samoin ja ymmärtääkseni bensapumpun kansi vuoti ja tämän korjattua ongelma oli tiessään.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Palat on ostettu alfaworshopista. Niillä tein omaani jakopään reilun 3v sitten. Käy ja kulkee kuten kuuluu. Misfireä ei myöskään ole koskaan tullut.

Kampiakselin asentoanturi yleensä kuolee niin että lämpinä sammuu koko laitos eikä lähde käyntiin ennen kun jäähtynyt. Se nyt on kyllä halpa homma kokeilla ja suhteellisen helppo vaihtaa. Osa maksaa muistaakseni 20-40e. Bensapumpun nyt voi tietysti katsoa. Luulisi kyllä äkkiseltään että kierroksilla loppuisi veto kesken jos vuotaa.

Kokeile ottaa ilmin piuha irti ja kokeile miten se käy varakartoilla. Lisäksi voisi käydessä suihkia bräkleeniä kaikkiin imupuolen liitoksiin jos siellä joku vuoto vaikka olisi. Imuputkien juuriin, suuttimien juuriin, jarrutehostajan ja huohotuksen letkut ja liitokset.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Jonkin aikaa sai tapella ennen kuin tajusi miten ilmin piuha irtoaa, eikä senkään jälkeen helposti. Ei lämmin jäähdytinneste letku ja ahdas tila ainankaan helpottanut asiaa. Siinä jonkin aikaa tappelin ja löin käyntiin, vaikutti käyvän paljon nätimmin, mutta kun annoin vähän kaasua niin epätasainen käynti palasi. Tämän jälkeen löin piuhan takaisin kiinni ja käytin vielä kerran irti, en huomannut juurikaan vaikutusta.

Lopuksi suihkin bräkleenillä (tai vastaavalla oikeastaan) vielä kaikki imuputken liitokset, imukäyrien liitokset, huohottimen liitokset, kaasuläpän ympäristön, suuttimien juuret, kaikki mahdolliset liitokset kansien ja ilmin välillä mitä keksin, mutta kone ei noihin reagoinut.

Jos sitä viikonloppuna tutkisi vielä vähän tarkemmin. Ilmaputsarin laatikko lienee irti tai ainankin melkein. Heilui aika reilusti samalla kun yritin ilmin johtoa irroittaa. Tuskin vaikuttaa käyntiin, mutta ettei jatkossa riko mitään. Nyt pari päivää auto maalarilla, tulee takapuskuri, oikea takakaari ja etuvalot kuntoon.

Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jos vikakoodit on sylintereistä 1-3, niin eikö tällä voi rajata kaikki ne vikapaikat pois, mitkä vaikuttavat kaikkiin sylintereihin?

Tämän jälkeen voi alkaa haarukoimaan todennäköisyyksiä:
Hajoaisiko kolme tulppaa samaan aikaan?
Hajoaisiko kolme puolaa samaan aikaan?
Hajoaisiko kolme suutinta samaan aikaan?
Hajoaisiko kannentiiviste kolmen sylinterin kohdalta?

Voisiko jako olla kuitenkin pielessä tavalla tai toisella?
VMP

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Sape »

Jako hypännyt joskus takimmaisessa kannessa ja venttiilit ottanut hieman osumaa?

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Tässä ei ole nyt ehtinyt sen enempää tutkia asiaa syvemmälle, kun ei ole muutenkaan paljoa kerennyt edes ajamaan. Mutta liekö käynti kuinka herkkä akun kunnon suhteen? Vaikuttaisi lataavan varsin hyvin 14,2-14,3V, mutta lepojännite on kovin matala 11,8V. Ei auto mitenkään herjaa akkua, eikä käynnistyksen kanssa ole ollut ongelmia.

Kävin tänään Akku-Arkassa testaamassa akun, ihmetteli hieman tuota lepojännitettä ja starttivirta oli pudonnut akun arvoista. Epäili että akku jokseenkin väsynyt mutta varsinaisesti ei vielä ole tarvetta vaihtaa jos ei synny ongelmia.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

En ole juurikaan saanut aikaiseksi tutkittua asiaa sen enempää tähän mennessä. Ensi viikolla olisi tarkoitus vähän tutkailla joku päivä hyvällä säällä.

Tuli tuossa mieleen, että Tiippana sanoi tuolloin että joutuu irroittamaan taaemman kannen imutorvet että pääsee kopan pultteihin käsiksi. Tästä päätellen, voisiko esimerkiksi noiden taaempien imutorvien tiivisteet olla huonona ja imuvuoto tuolla? Pitänee kokeilla sumuttaa bräkleeniä sinne tarkemmin jos reagoisi.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ei siitä tarvi muuta kuin ne kumikaulukset ottaa pois. Ja ne taas pitää muutenkin avata, että imusarja lähtee. Toki jos kromiputket on jossain vaiheessa olleet irti, niin sitten voipi vuotaakin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

No ainankin Tiippana oli käyttäny takimmaiset putket irti kuvien ja kertomansa perusteella. Jos aiemmin hihnanvaihdossa tehty samoin, niin voi olla tiivisteet huonona. Pitää tutkailla.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Hämmentävää, minkähän takia, kun ei ne mitenkään venakoppien irrotuksen tiellä ole. Silloin niiden tiivisteet kyllä kannattaa tarkistaa/vaihtaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Totta kun tuli tsekattua nopeasti yhdestä videosta. Voipi olla että oli puhe jostain muusta, mutta joka tapauksessa kävivät irti. Melkein veikkaisin ettei tiivisteitä vaihdettu niin voisi tilata uudet. Pääsisi hieman paremmin putsaamaan konettakkin torvet irti.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Koeta ruikkia starttipilottia sinne torvien juureen kone käynnissä. Jos vuotaa sieltä niin pitäisi rynnähtää pilotin päästessä perille.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ei niitä torvia tosiaan tarvitse irroittaa jos kumit nappaa pois.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=552247#p552247

En haluasi tiippanaa epäillä, mutta kai hänellä oli heittokello ja adapteri jolla tarkasti katsottiin ykk?


Pilotilla selvinnee jos imutorvien alapäät vuotaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja seppo »

Nyt kun lähes kaikki mahdolliset ja mahdottomat MISFIRE P0300/301/302/303 viat on käyty läpi, niin pitäisikö ajatelle laajemmin asiaa!
Tehtaan (ja Boschin) vikakoodiopus antaa P0300 ja P0301, 302, 303 vioille mahdolliseksi syyksi vain puolan tai suuttimen oikosulun maahan tai akkuun! Tässä täytyy muistaa, että nuo viat jaetaan vielä kahteen eri osaan, jotka ilmaistaan koodeilla (0010) ja (0001) päävian yhteydessä. Ensin mainittu on seurausta polttoaineen saatavuudesta, ja jälkimmäinen katalysaattorin riskistä ylikuumeta.
Tuossa alussa oli maininta, että vikavalo syttyi hetkeksi (vilkkuiko)? Ensin mainitussa tapauksessa (0010) vikavalo syttyy normaalisti kolmen ajosyklin jälkeen vian ilmetessä, mutta jälkimmäisessä tapauksessa (0001) valo alkaa vilkkumaan välittömästi vian ilmetessä.
Tällöin vika olisi satunnainen vika suutinjohtimissa, tai sytytyspuolien johtimissa? Testerillä asia kannattaa tarkentaa vielä!

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Tuohon ylempään vastatakseni, vikavalo nimenomaan vilkkuu hetken aikaa, mutta ei jää päälle. MES ei sen tarkemmin koodeja anna kuin nuo mitä aloitusviestissä.

Tänään mittasin puristukset.
1. 15,5 Bar
2. 15,5 Bar
3. 13,5 Bar
4. 15 Bar
5. 15 Bar
6. 12,2 Bar

Kohtuu tasaisilta vaikuttaa ja ilmeisesti ihan ok rajoissa. 3 ja 6 hieman muita alemmat mutta ei kai kovin pahasti. Tämän perusteella voinee sulkea kansiongelmat pois.

Kasaanpäin mennessä heittänen varmuuden vuoksi tulpat ja puolat takanta eteen. Ykköspytyn puola joskus vaihdettu (oli erilainen kuin muut), mutta muuten kaikki silmämääräisesti ok.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Noh, pistetääs tilannepäivitystä nyt tähän.

Käyntihäiriö ei ole muuttunut mihinkään suuntaan vuoden aikana. Viime viikolla Tiippana teki tähän jakohihnan vaihdon, jälleen tuli lainattua Tiigeltä 3.2 lukkopalat, joten jako pitäisi olla kyllä kohdallaan. Ja ei mitään vaikutusta edelleenkään, samat neljä vikakoodia kuin aloitusviestissä.

Ei oikein tiedä, mitä tässä seuraavaks alkais yrittämään. Kai sitä vois vaikka tilata uudet tulpat, vaikka ei kovin vanhat ole huoltokirjan mukaan, mutta ei olis kalliimmasta päästä. Puolien käännöllä ei ollut vaikutusta viime kerralla. Voisko ECU olla sekasin? Sikäli olis helppo ja nopea kokeilla vaihtamalla toimivasta 3.2 ecu päittäin, ei vaan ihan läheltä taida löytyä muita 3.2 bussoja. Sytytyksen johtosarja? Ei tullu tutkittua, mutta voisin veikata jo että aika työmaa irroittaa ja toimivia ei saa mistään tai ainankaan edullisesti. Ruiskupuolen vikaa en oikein osaa epäillä, koska misfire on vain suunnilleen 1000rpm alapuolella. Labdoista kai antaisi omat vikakoodinsa, jos niissä jotain. Ilmin johdon irroittaminen ei paranna käyntiä. Imuvuotoja en ole onnistunut löytämään. Kampuran tai nokkien asentotunnistimet eivät ilmeisisti tällaista saa aikaiseksi.

Aikaisemmin en tainnut mainitakkaan, mutta kytkin pohjassa ei ikinä herjaa vikakoodilla ja käynti kuullostaa hiukan tasaisemmalta. Välillä kytkin ylhäällä kuuluu konehuoneesta "rallatusta" ja häviää kun kytkimen painaa pohjaan. Varmaankin painelaakeri tuo, muutenkin alkanut noin vuoden sisällä kytkin täristämään liikkeelle lähdössä. Mutta tuskin mikään vaihdelaatikon puolella aiheuttaisi misfiren?

Yksi vaihtoehto olisi kai viedä tutkittavaksi Auto Milanoon tms, jossa ymmärrystä tämän vuosituhannen Alfoista, mutta liekö heilläkään sen parempaa diagnosointiä tälle.

Alkaa hiljalleen hiipumaan into tähän harrastukseen, kun mistään ei tunnu löytyvän vastaavaa tapausta ja mikään järkevä aiheuttaja ei ole ollut syypää. Tuli kait ostettua suomen huonoin 3.2, vaikka ei ole ollut edes halvin. Olis varmaan pitäny ostaa ihan vaan vanha mersu...

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Lueskelin ketjun läpi ja näyttää että paljon on jo pohdittu, tutkittu ja tehty.

Semmoiset jutut tuli itselläni jo tehtyjen lisäksi mieleen, että:

- Onko mahdollista että jossain aiemmin tehdyssä remontissa takimmaisen kannen pakonokka ja imunokka on asennettu ristiin? En tunne moottoria niin hyvin että osaisin sanoa voiko näin edes tehdä, mutta ainakin 16v bokserin saa kuulemma tuolla tavalla käymään huonommin.
- Onko tähän moottoriin saatavilla sähkökuvia josta käy ilmi miten takimmaisen kannen puolat ja suuttimet saavat virtansa? Löytyykö sieltä yhteinen nimittäjä takimmaisen kannen komponenteille? Etenkin puolat haukkaavat jonkin verran sähköä. Ohjaus lienee sekventaalinen jolloin ECU-vikaa pitäisi olla yhtäaika kolmessa lähdössä, joten se ei kuulosta todennäköiseltä.

Nokat on noista ehkä se todennäköisempi vaihtoehto koska vika ilmenee vain tyhjäkäynnillä. Puolien ja suuttimien sähköntarve tulee kierroksilla tiheämmällä syklillä jolloin ongelma luultavasti pahenisi kierrosten myötä.
Tein itse - säästin

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Oleino kirjoitti:
24 Touko 2021, 13:41
Nokat on noista ehkä se todennäköisempi vaihtoehto koska vika ilmenee vain tyhjäkäynnillä. Puolien ja suuttimien sähköntarve tulee kierroksilla tiheämmällä syklillä jolloin ongelma luultavasti pahenisi kierrosten myötä.
Pyydän jo etukäteen anteeksi maalaisuuttani 12v mekaanisella venttiilinvälyksen säädöllä olevan Busson isäntänä joten en tunne pitsikantisten hienouksia lainkaan mutta onko tuossa mahdollista että hydrauliset nostajat eivät saisi lämpiminä tyhjäkäynnillä tarpeeksi öljynpainetta toimiakseen kunnolla?

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Oleino »

^En voi itsekään kehua olevani moniventtiilibusson asiantuntija. Kun minulla taannoin oli (joskin 2.5 litrainen) moniventtiilibusso, niin tälle alueelle ei tarvinnut perehtyä. Olettaisin että jos nostajat eivät saisi tarpeeksi öljyä niin ne pitäisivät aikamoista raplatusta. Riippuen miten öljykanavat on porattu, niin luultavasti myös nokka-akseleiden voitelussa olisi varmaankin ongelmia. Kertaalleen täyttyneiden nostajien tyhjeneminen ottaa aikansa joten näin tuskin tapahtuu käynnissä olevassa moottorissa.
Tein itse - säästin

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Oleino kirjoitti:
24 Touko 2021, 13:41
Lueskelin ketjun läpi ja näyttää että paljon on jo pohdittu, tutkittu ja tehty.

Semmoiset jutut tuli itselläni jo tehtyjen lisäksi mieleen, että:

- Onko mahdollista että jossain aiemmin tehdyssä remontissa takimmaisen kannen pakonokka ja imunokka on asennettu ristiin? En tunne moottoria niin hyvin että osaisin sanoa voiko näin edes tehdä, mutta ainakin 16v bokserin saa kuulemma tuolla tavalla käymään huonommin.
- Onko tähän moottoriin saatavilla sähkökuvia josta käy ilmi miten takimmaisen kannen puolat ja suuttimet saavat virtansa? Löytyykö sieltä yhteinen nimittäjä takimmaisen kannen komponenteille? Etenkin puolat haukkaavat jonkin verran sähköä. Ohjaus lienee sekventaalinen jolloin ECU-vikaa pitäisi olla yhtäaika kolmessa lähdössä, joten se ei kuulosta todennäköiseltä.

Nokat on noista ehkä se todennäköisempi vaihtoehto koska vika ilmenee vain tyhjäkäynnillä. Puolien ja suuttimien sähköntarve tulee kierroksilla tiheämmällä syklillä jolloin ongelma luultavasti pahenisi kierrosten myötä.
Ei ole mahdollista, toisessa akselissa on asentotunnistimen nasta ja vähintäänkin vikakoodia antaisi heti. En tiedä mahtuisiko kuitenkin fyysisesti väärille paikoille nokat? Ei ole tullu kokeiltua.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Ainakin 2.5 24V moottorissa voi sekoittaa nokat keskenään, mutta en muista missä järjestyksessä ne voi sekoittaa ja saada moottorin vielä kasaan ja käyntiin. Todennäköisesti niinpäin, että etukannen pakonokka olisi nyt siellä takakannen imunokkana. Jotain sillä suunnalla on hommailtu, koska yhdestä laakeripukista on kierteet korkattu.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kyl mä palaisin imuvuodon etsintään. Vika vaikuttaisi iskevän kun moottorin kuormitus kaikkein pienin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja seppo »

Näin on, 2,5 ja 3,0 24v kaikki n-akselit ovat samoja ajoitusmerkkejä lukuunottamatta ja takakakannen pakoakseli tietysti poikkeaa, koska siinä on asentotunnistimen laippa. 3,2 mallissa ovat imunokat erilaisia kuin 2,5/3,0 verrattuna, koska ajoitus niissä on erilainen, mutta pakoakselit taas on samat kuin pikkukoneissa!

Valon palaminen vilkkumalla (katin ylikuumenemisriski) johtunee satunnaisesti ilmenevästä sytytyshäiriöstä ko sylintereissä, jotka tunnistetaan vajaalämpöisenä yleisesti, mutta ei voida kohdistaa tiettyyn sylinteriin matalilla kierroksilla ja alhaisella kuormalla. Kun vika on poistunut, lämpöjen on oltava yli 50C, ja ajettu eri kuormilla jolloin valo vasta voi sammua, mutta luettavissa kuitenkin muistista. Tämä ylikuumenemisriskistä johtuva valon vilkkuminen on harvoja tapauksia, joissa valo sammuu kesken ajosyklin ja yleensä vilkkuu. Eli tuo vaikuttaa minun arvaukseni mukaan takimmaisen kannen (Bank 1) sytytyshäiriöltä, kaikki on kuitenkin edelleen arvailujen varassa näin etänä.
- Suihkutushäiriö viallisten suutinjohtimien johdosta
- Sytytyshäiriö viallisten puolien johtimien johdosta
- Tulpat (vaihdettu)
- Puristus (mitattu)
- Näiden lisäksi annetaan yksi mahdollisuus, moottorin tuenta.
Viimeksi muokannut seppo, 26 Touko 2021, 16:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Kiitoksia taas vertaisavusta. Nokat tuskin sekoittuneet, kun 3.2 imunokat ovat käsittääkseni erilaiset profiililtaan kuin 2.5 ja 3.0 ja samalla kai eroavat pakonokista. Laakeripukin kierteet korkattu muistaakseni 1.pytyn pakonokan lukkopalan kohdalta. Tiippana sanoi olevan normijuttu, hihnapyöriä avatessa nokat painaa muita lukkopaloja alas, mutta tuota lukkopalaa nokka nostaa ylöspäin. Lukkopala on korkeampi kuin laakeripukki, joten alkuperäisellä pultilla ei jää paljon kierrettä pitämään lukkopalaa aloillaan.

Varmaankin tilaan imutorvien uudet tiivisteet, kun ilmeisesti käyneet irti (yllä keskustelua asiasta), nuo muutenkin hankalimmat testata suihkimalla. Samalla voisi tilata tulpat varuiksi. Ei tuo itestä paha työmaa ollut irroitella imusarjaa muutenkaan. Pitää sitten samalla tutkia johtosarja läpi, josko löytyisi jotain silmiinpistävää.
seppo kirjoitti:
25 Touko 2021, 08:07
- Näiden lisäksi annetaan yksi mahdollisuus, moottorin tuenta.
Miten tämä vaikuttaa käyntiin?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Polforea »

JarHei kirjoitti:
25 Touko 2021, 21:05
Tiippana sanoi olevan normijuttu, hihnapyöriä avatessa nokat painaa muita lukkopaloja alas, mutta tuota lukkopalaa nokka nostaa ylöspäin. Lukkopala on korkeampi kuin laakeripukki, joten alkuperäisellä pultilla ei jää paljon kierrettä pitämään lukkopalaa aloillaan.
Juuri tämän takia niitä nokkapyöriä ei koskaan avata lukkopaloja vasten, vaan nokka-akselia pidetään erikseen paikoillaan. Jostain syystä tää on vaan kauheen vaikeeta joillekin tusaajille.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Savutesti on tuon suihkimisen lisäksi hyvä testi imuvuotoihin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja seppo »

JarHei kysyi miten moottorin tuenta vaikuttaa sytytysvikoihin? Se vaikuttaa siten, kun moottori pääsee heilumaan tiettyä määrää enempi, ohjelma ei kykene erottelemaan onko moottorin heilunta (tärinä) johtuvaa moottorin löysästä tuennasta, epätasaisesta tiestä tai sytytyskatkoksista. Epätasainen tie suljetaan pois omalla tunnistimella, mutta löysää tuentaa ei pystytä toteamaan kuin kiristämällä tai uusimalla tuentoja. Yleensä V6 pääseen liikkumaan ainoastaan tästä jakopään puoleisesta tukitangosta, joko se on löysällä tai sen vulganoisti on riekaleina. Kiristä varmuuden vuoksi sekin!
Sähkökaavio on otettava seuraavaksi käteen, ja tutkittava missä on suuttimien ja puolien solmukohdat, jotka vaikuttaa vain oikean kannen puolelle, jos puolat ja tulpat ovat pois suljettu? Niitä yhtymäkohtia ei taida ole, oikean kannen johtosarjat suuttimien ja puolien osalta (puristuksissa)? Jotenkin jää mekaaniset viat aina jäljelle??
Viimeksi muokannut seppo, 26 Touko 2021, 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Olihan ne lukkopalat mitä käytettiin varmasti oikein koneistettu? Itsellä vastaavat oireet aikoinaan pikkubussossa ja loppujen lopuksi syyksi paljastui Camskilliltä englannista hommattujen lukkopalojen väärä profiili!
Piti olla ihan laatupalat eikä olleet halvimmasta päästä :shock:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: GT 3.2 käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

fahlsjy kirjoitti:
26 Touko 2021, 12:59
Olihan ne lukkopalat mitä käytettiin varmasti oikein koneistettu? Itsellä vastaavat oireet aikoinaan pikkubussossa ja loppujen lopuksi syyksi paljastui Camskilliltä englannista hommattujen lukkopalojen väärä profiili!
Piti olla ihan laatupalat eikä olleet halvimmasta päästä :shock:
Samanlainen tuli itsellä vastaan myös 3.2:lle tarkoitetuissa paloissa, en muista mistä hankitut mutta oli ihan alfoihin erikoistunut myyjä (Alfaworkshop.co.uk mahdollisesti?)

Ongelmat korjaantui käyttämällä 3.0/2.5 lukkopaloja (ei tämäkään toki täysin oikein ole, mutta ongelmat loppuivat täysin tällä konstilla, potilaana 156 GTA)

Vastaa Viestiin