Alfa Romeo giulietta 1,4 multiair kokemuksia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Stuba
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:50

Alfa Romeo giulietta 1,4 multiair kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Olisi nyt ensi Alfa romeoksi valikoitumassa tuollainen giulietta 1,4 multiair 170hp versiona. Yritin etsiä löytyisikö tähän kysymykseen vastausta ,mutta suoranaisesti haku ei tuottanut tulosta. Eli siis ainut asia mikä ostopäätökseen on enää jarrutanut mieltä on se ,että uskaltaako tuollaista noin 130-140 tkm ajettua yksilöä ostaa? Eniten mietityttää tuo moottorin koko 1,4. Tarkotus olisi pitää autoa vähintään 4v ja kilometrejä tulee vuodessa noin 10tkm. Hyvän näköinen auto ja moni kylläkin kehunut netissä tuota mallia ,mutta nettiautosakkaan ei yhtään yli 200tkm ajettua yksilöä ole myynnissä? Mitenkä mahtaa moottori kestää isompia kilometrejä? Onko jollain kokemuksia tai mielipiteitä asiasta? Kokemusta on yleisestikkin vain hieman isommista moottoreista ,mutta vaakakupissa painaa taas tuo todella pieni kulutus. Onko mitä muuta mitä kannattaa eritysesti huomioida kun kauppoja menen hieromaan? Kiitokset jo vastauksista etukäteen!

Gusse
Viestit: 891
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo giulietta 1,4 multiair kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Tuossa on monta sivua tietoa Giulietasta http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=17258 Oliskohan foorumin eniten ajettu Giulietta nyt jo yli 300 tuhatta ajettu?

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1567
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo giulietta 1,4 multiair kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Itsellä ollut nyt vähän yli kaksi vuotta ja 66 tkm -> 120 tkm 2011-mallinen Multiair TCT-automaatilla. Olen tykännyt autosta ja ihan mukavasti kulkee. Seuraavaa vikaa ollut:
- Radion antennijalka 88 tkm kohdilla, kun ei tahtonut radio kuulua
- Jarrulevyt ja palat eteen 104 tkm
- Akku ja laturi kuoli, samalla vaihdettiin jakohihna ja vesipumppu 113 tkm
- Bensatankin luukun saranatapin vaihto (4 puntaa uusi osa) 118 tkm

Bensankulutus ei tule olemaan lähellekään luvattua EU-yhdistettyä ellet aja 60 km/h tasamaalla. Oma keskiarvo on moottoritiepainotteisessa ajossa 7.0 litraa / 100 km. Ajotietokone näytti edeltävän omistajan kulutukseksi noin 9 litraa ilmeisesti kaupunkiajossa.

Multiair-yksikkö on ehkä vähän vihoitellut eli sen vaihto tulee ajankohtaiseksi ehkä jossain vaiheessa. Talvella huohotin voi jäätyä eli maskisuojat käyttöön ja huohottimen putsaus syksyllä. Viime talvi oli kyllä etelässä niin lauha, ettei paljoa tarvinnut stressata.

Kannattaa ostaa SportPack-varusterasolla varustettu. Sivuhelmat antaa uutta ilmettä ja puolinahkapenkit on hyvännäköiset. Vaikka ei mitenkään erityisen mukavat....

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo giulietta 1,4 multiair kokemuksia

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Kannattaa kelata tuo linkattu Giulietta ketju läpi, vaikka siinä saattaa tovi mennä. Pitäisi olla oikeastaan kaikki ongelmat aika kattavasti käsitelty. Käytetyssä autossa eniten merkitsee missä olosuhteissa autolla on ajettu, miten se on oikeasti huollettu ja millainen omistaja sillä on ollu. 140tkm ajettu voi olla uutta vastaava tai loppuun poljettu ruoska. Omassa kestotestissä pyörähti tänään 355 555km täyteen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15031
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo giulietta 1,4 multiair kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nykyautoissa kilometrit on aika pieni tekijä. Hyvä nyrkkisääntö on, että enemmän kilometrejä/vuosi = yleisesti paremmin huollettu (koska huoltamaton ei kulje vaan on koko ajan pajalla).

Itselläni oli 163tkm mittarissa kun oma Giuliettani lähti kiertoon (ikävä kyllä) ja ei edes MA-yksikössä ollut ongelmia.
Mielestäni yksi oleellisimpia asioita on se, että siihen on laitettu OIKEATA ÖLJYÄ. Mieluummin 10tkm kuin 15tkm välein (ja ei ainakaan 30tkm välein). Vuosimalli taitaa määrätä, onko se 5W40 vai 5W30, mutta tästä en mene takuuseen.

Stuba
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:50

Re: Alfa Romeo giulietta 1,4 multiair kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Kiitokset hyvistä neuvoista. Monessa paikassa lukee tuosta multiair yksiköstä. Onko millainen/mitenkä kallis homma jos se hajoaa? Hyvä kuulla, että ei pitäisi hyvin huolletulla autolla tulla välttämättä suurempia ongelmia.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1519
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo giulietta 1,4 multiair kokemuksia

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Osa maksaa jossain 800€ nurkilla. Työn osuus joitain tunteja, koska osa vaihdetaan yläkautta ilman jakopään purkamista. Onnistunut vaihto edellyttää erikoistyökalua, millä estetään venttiilivarsien vääntyminen. Tuosta mokkulasta alkaa olemaan alkuaikojen mystiikka haihtunut ja aika monella korjaamolla onnistuu vianhaku ja vaihto. Karkeasti niin, että Multiairin vikakoodit tulevat pääasiassa jumittuvista solenoideista, joka saattaa korjautua parilla perättäisellä öljynvaihdolla. Sytytyskatkojen vikakoodit harvemmin viittaavat puoliin, vaan pikemminkin mekaaniseen vikaan Multiair yksikössä. Moottori on fire -pohjainen tekele, joten osia löytyy ja ne eivät paljoa maksa.

Vastaa Viestiin