Giulia/Stelvio tyyppiviat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Tommi
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Tommi »

No nyt irtosi lampunpesimen "kansi" täältäkin. Kolme ja puoli vuotta tuo tainnut pysyä paikallaan.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Tiige kirjoitti:
17 Elo 2020, 22:12
- Bensamallissa hukkaportin tanko helisee? Ei aiheuta muuta kun ylimääräisen äänen?
Onko kenenkään 2.0 bensa Giuliaan/Stelvioon vaihdettu takuuna (tai ei-takuuna) jotain tämän asian vuoksi?

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jmi »

155156 kirjoitti:
26 Touko 2021, 14:02
Tiige kirjoitti:
17 Elo 2020, 22:12
- Bensamallissa hukkaportin tanko helisee? Ei aiheuta muuta kun ylimääräisen äänen?
Onko kenenkään 2.0 bensa Giuliaan/Stelvioon vaihdettu takuuna (tai ei-takuuna) jotain tämän asian vuoksi?
Stelviooni vaihdettiin koko turbo takuuna, hukkaportissa oli väljyyttä ja itse tanko resonoi kylmänä. Vaihdon jälkeen ääntä ei ole enää tullut.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja 155156 »

jmi kirjoitti:
26 Touko 2021, 14:19
Stelviooni vaihdettiin koko turbo takuuna, hukkaportissa oli väljyyttä ja itse tanko resonoi kylmänä. Vaihdon jälkeen ääntä ei ole enää tullut.
Oma Giulia Veloce Q4 (2018) hankittu maaliskuussa ja ostaessa oli 77 tkm mittarissa. Mooottori kuullostaa tyhjäkäynnillä ja pienilä kierroksilla melkein dieseliltä, erityisesti kylmänä. Oman auton 2.0T -moottori on ainoa minkä olen kuullut, joten ei ole mihin verrata.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jmi »

155156 kirjoitti:
27 Touko 2021, 12:42
jmi kirjoitti:
26 Touko 2021, 14:19
Stelviooni vaihdettiin koko turbo takuuna, hukkaportissa oli väljyyttä ja itse tanko resonoi kylmänä. Vaihdon jälkeen ääntä ei ole enää tullut.
Oma Giulia Veloce Q4 (2018) hankittu maaliskuussa ja ostaessa oli 77 tkm mittarissa. Mooottori kuullostaa tyhjäkäynnillä ja pienilä kierroksilla melkein dieseliltä, erityisesti kylmänä. Oman auton 2.0T -moottori on ainoa minkä olen kuullut, joten ei ole mihin verrata.
Tuo resonointiääni kuului vaan kylmän koneen korotetun tyhjäkäynnin aikana eli oireet voisi täsmätä. Ota sormin kiinni siitä hukkaportin akselista ja yritä estää tärinä, jos ääni vaimenee niin vikaa on siinä. Tosiaan tehtaan ainut ohje oli vaihtaa koko turbo.

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja 155156 »

jmi kirjoitti:
27 Touko 2021, 14:25
Tuo resonointiääni kuului vaan kylmän koneen korotetun tyhjäkäynnin aikana eli oireet voisi täsmätä. Ota sormin kiinni siitä hukkaportin akselista ja yritä estää tärinä, jos ääni vaimenee niin vikaa on siinä. Tosiaan tehtaan ainut ohje oli vaihtaa koko turbo.
Kiitos tiedoista. Sehän se siellä terävimmän räminän pitää. Tosin aika ruma on minusta 2.0T-moottorin ääni muutenkin, ainakin pienillä kierroksilla. Tähän saattaa kyllä saattaa vaikuttaa se, että viimeiset 18 vuotta ajanut Busso konepellin alla ja se kuullostaa aina hyvältä, kaikilla kierroksilla.

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

155156 kirjoitti:
27 Touko 2021, 23:28
jmi kirjoitti:
27 Touko 2021, 14:25
Tuo resonointiääni kuului vaan kylmän koneen korotetun tyhjäkäynnin aikana eli oireet voisi täsmätä. Ota sormin kiinni siitä hukkaportin akselista ja yritä estää tärinä, jos ääni vaimenee niin vikaa on siinä. Tosiaan tehtaan ainut ohje oli vaihtaa koko turbo.
Kiitos tiedoista. Sehän se siellä terävimmän räminän pitää. Tosin aika ruma on minusta 2.0T-moottorin ääni muutenkin, ainakin pienillä kierroksilla. Tähän saattaa kyllä saattaa vaikuttaa se, että viimeiset 18 vuotta ajanut Busso konepellin alla ja se kuullostaa aina hyvältä, kaikilla kierroksilla.
Same same, 2017 Q4. Kylmänä tuo moottori kuulostaa hirveältä + tangon helinä. Toisessa topaasissa laitoin videota aiheesta:

Kylmäkäynnistys
https://www.youtube.com/watch?v=pm6nbExeCPo

Tangon helinä
https://www.youtube.com/watch?v=LQlFecr6yTk

Lämpimänä
https://www.youtube.com/watch?v=9k9XwYfY2Cw
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja FinPat »

155156 kirjoitti:
27 Touko 2021, 23:28
Kiitos tiedoista. Sehän se siellä terävimmän räminän pitää. Tosin aika ruma on minusta 2.0T-moottorin ääni muutenkin, ainakin pienillä kierroksilla. Tähän saattaa kyllä saattaa vaikuttaa se, että viimeiset 18 vuotta ajanut Busso konepellin alla ja se kuullostaa aina hyvältä, kaikilla kierroksilla.
Bussosta pitäisi kai siirtyä suoraan yhdellä loikalla täyssähköön.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja FinPat »

155156 kirjoitti:
27 Touko 2021, 23:28
Tosin aika ruma on minusta 2.0T-moottorin ääni muutenkin, ainakin pienillä kierroksilla.
Odotusten hallinnan suhteen VM Motori on hyvä valinta, kukaan ei edes odota että rivi-4 turbo diesel olisi silky smooth vaan kolina on osa odotuksista.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JT Newman kirjoitti:
28 Touko 2021, 09:57
155156 kirjoitti:
27 Touko 2021, 23:28
jmi kirjoitti:
27 Touko 2021, 14:25
Tuo resonointiääni kuului vaan kylmän koneen korotetun tyhjäkäynnin aikana eli oireet voisi täsmätä. Ota sormin kiinni siitä hukkaportin akselista ja yritä estää tärinä, jos ääni vaimenee niin vikaa on siinä. Tosiaan tehtaan ainut ohje oli vaihtaa koko turbo.
Kiitos tiedoista. Sehän se siellä terävimmän räminän pitää. Tosin aika ruma on minusta 2.0T-moottorin ääni muutenkin, ainakin pienillä kierroksilla. Tähän saattaa kyllä saattaa vaikuttaa se, että viimeiset 18 vuotta ajanut Busso konepellin alla ja se kuullostaa aina hyvältä, kaikilla kierroksilla.
Same same, 2017 Q4. Kylmänä tuo moottori kuulostaa hirveältä + tangon helinä. Toisessa topaasissa laitoin videota aiheesta:

Kylmäkäynnistys
https://www.youtube.com/watch?v=pm6nbExeCPo

Tangon helinä
https://www.youtube.com/watch?v=LQlFecr6yTk

Lämpimänä
https://www.youtube.com/watch?v=9k9XwYfY2Cw
Käytännön vinkki: älä avaa konepeltiä moottorin käydessä, sillä
ei ainakaan omassani ulospäin kylmäkäynnistyksissä tule sen
erikoisempia ääniä. Tasainen, hyvä käyntiääni ulospäin ja
kabiiniin…. :wink:

Nimimerkki noin kerran vuodessa konepellin avannut, ja lasinpesunestettä lisännyt ja
todennut , on se kone siellä.
Ajoa nämä kaipaavat ja lämpimällä koneelle kierroksia ja kovaa ajoa.
Huomaamatta tullut tuollainen Toyotakuskin huolenpitoprofiili
Juulian kanssa, sen verran hyvä auto tämä on 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kyllä se resonointiääni kuuluu ihan konepelti alhaalla.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Uutta ropattavaa Juuliasta :

Giulia '17 starttirele 171 tkm:n kohdalla, 3. rele nyt menossa . 1. kesti 50 tkm:iin asti ja 2. 171 tkm:een asti.
Seuraava sumean logiikan mukaan sitten vasti yli 300 tkm ... :wink:

Mutta tämän myös ESS-autotalo Seinäjoella tunnustaa lieväksi tyyppiviaksi.

PS. ja myös hinausautoneitsyys meni, 44:n autoiluvuoden jälkeen.

PS2: No toki opiskeluajoilta kasarilla tuli tyttökaverin ( nyk. vaimo) kanssa tuupattua Hesassa Katajanokalla
Fiat 850:sta kun ajoin rankkasateessa vesilätäkköön ja virranjakaja kastui ... :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1560
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulia/Stelvio tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Oman Giulia-yksilöni viat, jotka on löytynyt netin perusteella useammastakin yksilöstä:
- Ajovalonpesurit ovat lentäneet taivaan tuuliin edellisellä omistajalla. Ratkaisuna poistaa sulake. Ohjaavan releen poistaminen antaa vikakoodin.
- Konepellin avaus takkuaa. Oireena on, että apukuskin puoleinen lukko ei toimi kunnolla ja pelti jää auki siltä puolelta. Ajossa konepelti sitten vähän heiluu. Samoin avauskahva voi olla löysä ja ei palauta. Usean lähteen mukaan merkkiliikkeessä säätö auttaa, mutta minulla piti vaihtaa koko vaijeri ja samoin kahvaan piti tehdä joku viritys, että toimii toivotusti.
- Ensimmäisen sarjan autojen kanssa helle ilmeisesti vaurioittaa infotainmentin näyttöä. Omassakin yksilössä tätä on vähän havaittavissa.
Kuva

- Alkupään autoihin ei tahdo saada merkkiliikkeessä softapäivityksiä. Softapäivitykset saattavat rauhoittaa vikavalojen syttymistä sähköhäiriön ilmetessä.
- Keyless entry takkuaa välillä. Varsinkin lukitseminen ovien napista. Tilanne parani huomattavasti kun lopetin avaimien pitämisen kännykän kanssa samassa taskussa, mutta ajoittain tökkii edelleen. Yleensä kun nostan avaimen kahvan viereen, niin alkaa toimia.
- Akun heikko varaus antaa airbagin ja käsijarrun vikavaloja. Akun joutuu uusimaan ajoittain ja ylläpitolaturiin kannattaa investoida. Samoin S&S deaktivaattori kannattaa hankkia.
- Polttoaineluukku käyristyy kylmällä säällä.
- Alkupään takaluukun kumivaimentimet ei ole riittävän jäykät ja luukku hakkaa takapuskuriin naarmut. Vanhaan joko kumiprikkoja tai uudet säädettävät vaimentimet.
- Takaluukku ruostuu takavalojen sisäkulmasta.
Kuva

Vastaa Viestiin