164 syksyn oireita 2004

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

164 syksyn oireita 2004

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Kuusnepa seisoi kolme päivää ajamatta pihalla kun tuli liukkaat ja eikä vielä ollu talvirenkaita alla. Nyt kävin sitten kattelemassa rattelon vointia ja vittu siinä on taas kaikki viat. Alfa talviauto... :oops:

Ensimmäisen huolestuksen aiheen antoi asfaltilla oleva lampi koneen etuosan alla. Auton alle on valunut jostain jäähdytysnestettä ihan kunnon rapakko ja koko koneen etuosa on siitä pakosarjan alta ihan märkä. Saatana, mitenkä se nyt jostain sieltä alkaa vettä valumaan!?! Näyttäisi valuvan perkele soikoon sieltä edestä kannen välistä. Onko mahdollista että lämpötilan laskettua metalli suipistuu ja pääsee ruikkimaan nesteitä kannen ja lohkon välistä -onko yleinen vuotokohta (vissiin kovat kämmönvaihtelut kun pakosarja vieressä)???

Voiko tehdä asialle mitään eli pitäisikö kiristellä ehkäpä kannen pultteja? Mitenkä se tapahtuu, muutenkin on tehnyt mieli katella tuonne venttiilikopan alle ja mittailla välyksiä -tapahtuuko se ylipäänsä sitä kautta. Kaksi vuotta sittenhän Tiippana teki siihen kansiremontin eikä sitä ole sen koommin jälkikiristelty (kun ei käsketty)? Paisuntasäiliössä näkyi vielä kuitenkin olevan ihan hyvästi lirua...

Talvisin tuo on hukannut tuota jäähdytysnestettä ennenkin jotenka ehkäpä paikansin lopulta tuon vian auton seistessä pakkasessa kolme päivää eikä vuoto päässyt häviämään lumeen (kun ei vielä ole metrikaupalla siunaantunut)...

No se siitä, tämän vitutuksen lisäksi autoon ei meinannut päästä sisälle mistään ovesta kun ei ollut lukkosulaa ja lopulta pelkääjän lukko rusahti tovin runkkailun tuloksena auki. Tiivisteet olivat umpijäässä ja piti repiä oven yläosasta avaimella räppänää auki. Lopulta sain loputkin ovet auki sisäpuolelta potkimalla ja heti CRCtä lukkoihin ja nipukoihin ja silikonia tiivisteisiin niin jospa pääsisi seuraavan kerran sisuksiin. Mitä nuihin lukkoihin kannattaisi pistää että pysyisivät notkeina?

Takalasin lämmitin ei inahtanutkaan. Tovin mittailin valokynällä auton perseessä ja totestin että ei tule virta perille. Takakontista löytyvä rele ja sulake oli lähes muodottomaksi sulanut. Viimeksi viime talvena uusin molemmat. Mintekäs helevetissä ne noin sulavat, eikö tuossa pala kohta koko auto!?! Releen pohjaan tuli virrat mutta siihenpä jäivätkin vaikka relekkin tuntui vielä napsahtelevan. Rautalangalla yhdistin virran suoraan lämppäriin releen pohjasta ja pikkuisen alkoi ikkuna sulamaan mutta koko relehässäkkä savusi huolestuttavissa määrin... ei perkele mitä viritelmiä -pitää varmaan kääriä johonkin folioon että ei kontin verka syty palamaan kun käryää... :crazyeyes:

No, lasinpyyhkijät nykyttelivät ihan omiaan ja kun lopulta sain ne sammumaan niin en löytänyt ikkunaraappaa. Kun vielä sitten hoksasin että jätin kesällä sähkötolpan avaimen avainketjustani Joensuuhun luullen sitä pyöränavaimeksi niin päätin juosta sisälle kohtaloani itkemään ja miettimään syntyjä syviä...

Mitenkä nää syksyt on aina näin vaikeita :( -piristäkääpä miestä hyvillä vinkeillä, viinaakaan en o juonu kohta kuukauteen.
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

tuo kannen jälki kiristys olis pitänyt tehdä 1000km ajon jälkeen....
saattaapi siis hyvinkin ruikkia kannen ja lohkon välistä sitä nestettä..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Sen jälkeen kun hankin kauko-ohjaimen k-lukitukseen ei ollut enää mitään ongelmia ovien kanssa. Ovh taisi olla 83e ja oliko se nyt Osaset liikkeestä. Merkki meta ja siitä sekä ovista oli juttua viime talvena.

Avatar
Profil
Viestit: 109
Liittynyt: 25 Maalis 2003, 13:07
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Profil »

8) Kannattaa varmaan ottaa kartta käteen ja katsoa mistä löytyy Italia ja mistä Oulu / Joensuu. Minä en ainakaan suosittele alfaa kenellekkään talviautoksi, vaikka niillä talvellakin ajelee. Parempiakin talviautoja on ja paljon.

Hyvä keino oviin: 2000W sisätilan lämppäri pari tuntia ennen lähtöä tohottamaan ja johan ovet aukeaa. Tätä pitää tietty käytää joka kerta tai sitten kuivattaa sulaneet vedet tiivisteistä / ovista muutamalla tunnilla parkkihallissa.
Renault Laguna 1999, Punto 55 1996

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Re: 164 syksyn oireita 2004

Viesti Kirjoittaja wetear »

pulukka kirjoitti:... ja vittu siinä on taas kaikki viat. Alfa talviauto... :oops:

...Näyttäisi valuvan perkele soikoon sieltä....No se siitä, tämän vitutuksen lisäksi autoon ei meinannut päästä sisälle mistään ovesta...rusahti tovin runkkailun tuloksena auki... perseessä... helevetissä ne noin sulavat, eikö tuossa pala kohta koko auto!?!
... ei perkele mitä viritelmiä -pitää varmaan kääriä johonkin folioon että ei kontin verka syty palamaan kun käryää... :crazyeyes:

... nykyttelivät ihan omiaan ja kun lopulta...päätin juosta sisälle kohtaloani itkemään ja miettimään syntyjä syviä...

Mitenkä nää syksyt on aina näin vaikeita :( -piristäkääpä miestä hyvillä vinkeillä, viinaakaan en o juonu kohta kuukauteen.
Kiitos pulukka, elämä tuntuu taas niin helpolta :mrgreen:

Avatar
pulukka
Viestit: 251
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Joo-o, kävin sitten iltapäivällä polttamassa raivopäänä kumia pitkin kyliä ja päästin alfasta pahan hengen pois... ainakaan toistaiseksi ei ole auton alle rapakkoa ilmaantunut vaikka on tuolla nollakelissä ajamatta abaut 6 h ollut. Kumma värkki. Mikököhän on tilanne huomenaamulla yöpakkasten jälkeen ja kuinkahan sillon laulattaa...

Niin mitenkä se tuo venttiilikoppa auotaan? jotakuinkin näinkö???: alfa romeo -koristelevy (4 6koloa) irti, tulpan piuhat irti ja merkataan jollain teipeillä että osaa laittaa takaisin oikein, ja kannen ruuvit (10 kpl?) irti ja eikun kansi poikkeen puukolla kammeten??? Sitten vaan ilmeisesti kopan alta löytyviä löystyneitä kannen ruuveja käsimääräisesti tiukemmalle niin ei fuskaa, venttilinvälykset mittaukseen ja koppa takaisin päälle eikä mitään uusia tiivisteitä vaan ruuvit vaan tarpeeksi tiukalle niin pysyy lirut sisällä...

ja koko touhuun menee noin 60 min..?

Onko tarinani sinne päinkään vai meneekö vituralleen koko touhu jos noin teen..?

Oheen avuksi kuva konehuoneesta osaaville muistinvirkistykseksi...

Kuva

Ei vain kellään sattuisi olemaan kuvaa tuosta venttiilikoneistosta? Olisimpa kovin kiitollinen jos sellainen löytyisi... :?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Venttiilikoppaa ei kannata puukolla eikä muullakaan terävällä kammeta tiivistepinnan kohdalta, mielellään kumivasaralla pehmeä tömäytys ja nosto pois. Kannenmutterit jälkikiristetään yksitelle: avataan kierros ja väännetään momenttiavaimella tasaisesti vääntäen oikeaan momenttiin. Vääntäessä ei liikettä pysäytetä ennen kuin avain napsahtaa. Tuo venakopantiiviste saattaa mennä avauksessa rikki joten sen saattaapi joutua ostamaan uuden, maksaa noin 25 ja löytyy varaosaliikkeistä kautta maan. Jos tiivisteen saa vähin vaurion irti niin pitää kyllä kun laittaa molemmin puolin puhdistettuun tiivisteeseen uuset tiivisteaineet.

Venttiilikopan kuusiokoloja ei kannata kovin tiukkaan vääntää, korkkaa helposti kierteet kannesta. Aikaa menee tuo tunti jos ei venttiilejä mittaile/säätele.
Niin nuo tulpanjohdot on helppo muistaa kyllä ilman merkintöjäkin jos ovat oikeanpituiset johdot, muistaakseni vasemmanpuoleisen jakajan johdot menevät joka sylinterin vasemmanpuoleiseen tulppaan ja sama oikealla puolella 8)

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Eipä oo koskaan missään autossa lukot takkuilleet, kun ENNEN syksyn pakkaskelejä öljyää ne kunnolla. Paras tapa on jollain truutalla tukkia öljyä niin, että valuu sen jälkeen hetken pitkin kylkiä. Mutta kyllä se siitä asettuu. Ja öljy ei myöskään hapeta lukkoa ajan myötä pilalle, kuten lukkosula tekee.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Lukot irti, putsaus ja vaihdat O-renkaat ja kunnon öljyämiset päälle.
Paremmaks ei saa.. Kai millään. :mrgreen:

Vastaa Viestiin