1,9 jtdm jakopää.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Mastroianni
Viestit: 16
Liittynyt: 14 Elo 2013, 20:20
Car(s): Alfa Romeo 159 1,9 JTDm, vm 2008.
Paikkakunta: Raahe

1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja Mastroianni »

Terve,
Matkanteko katkesi eilen täydestä 120km/h vauhdista. Vedot hävisi ja Alfa halvaantui tien poskeen ja kotimatka vaihtui hinurikyytiin. Ensimmäisen tukinnan perusteella jakoremmi poikki. Onkos foorumilaisilla kokemusta/tietämystä miten 1,9jtdm koneen käy jakoremmin rikkoutuessa? Auto siis 159 2008 ja tosiaan se 1,9jtdm. Jossain olin lukevinani, että venttiiöien kainuvipuihin olisi tehty heikko kohta, joka vauriotilanteessa katkeaa/vääntyy venttiilien sijasta..ainakin teoriassa..kokemusperäinen tieto aiheesta olisi kuitenkin enemmän kuin tervetullutta.

-Mastroianni

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mastroianni kirjoitti:Terve,
Matkanteko katkesi eilen täydestä 120km/h vauhdista. Vedot hävisi ja Alfa halvaantui tien poskeen ja kotimatka vaihtui hinurikyytiin. Ensimmäisen tukinnan perusteella jakoremmi poikki. Onkos foorumilaisilla kokemusta/tietämystä miten 1,9jtdm koneen käy jakoremmin rikkoutuessa? Auto siis 159 2008 ja tosiaan se 1,9jtdm. Jossain olin lukevinani, että venttiiöien kainuvipuihin olisi tehty heikko kohta, joka vauriotilanteessa katkeaa/vääntyy venttiilien sijasta..ainakin teoriassa..kokemusperäinen tieto aiheesta olisi kuitenkin enemmän kuin tervetullutta.

-Mastroianni
8v vai 16v moottori? 16v:ssä pääsee hyvällä tuurilla keinuvipujen vaihdolla, 8v koneisessa ei. 16v:ssä parhaimmillaan riittää jakopään ja keinuvipujen uusiminen sekä ajoituksen kohdalleen laitto (myös nokkien välinen).

Edit: vai olikos JTDm koneet kaikki moniventtiilisiä...

Mastroianni
Viestit: 16
Liittynyt: 14 Elo 2013, 20:20
Car(s): Alfa Romeo 159 1,9 JTDm, vm 2008.
Paikkakunta: Raahe

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja Mastroianni »

16V motti kyseessä...joten tuurilla(-ko) siis voisi mennä keinuvipujen vaihdolla ja säädöillä?!

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5373
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mastroianni kirjoitti:16V motti kyseessä...joten tuurilla(-ko) siis voisi mennä keinuvipujen vaihdolla ja säädöillä?!
Sitten ei muuta kuin uudet keinut paikalleen ja jako kohdalleen ja rohkeasti starttia pyörittämään. Vaara on tarjolla että pääsee ihan noin vähällä mutta voi ne venttiilit silti olla ottaneet siipeensä.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja JMC »

Noissa on käynyt myös niin että hajonneiden keinujen neulalaakereiden neulat pääsee öljykiertoon ja sitä myöten on myöhemmin seurannut moottorivaurio. Kannattaa siis katsoa tarkkaan että löytyy kaikki neulat sieltä kannesta.

Avatar
hjpp
Viestit: 1920
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Onkohan tämä ensimmäinen nelipytty, joka katkaisee hihnansa? Ei varmaankaan ole, mutta eipä muistu yhtään mieleen. Vesipumppuvikaisia kai muutamia joskus on ollut.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

hjpp kirjoitti:Onkohan tämä ensimmäinen nelipytty, joka katkaisee hihnansa? Ei varmaankaan ole, mutta eipä muistu yhtään mieleen. Vesipumppuvikaisia kai muutamia joskus on ollut.
Ei ainakaan vuosien 11 ja tämä päivä välillä ole saittilaisilta kuullut moista. Onko 159 2,0 sama 3 vuotta ja 60 tkm -suositus kuin
1,9 JTDm:llä ? Tosin olen omassa todennut, että max 4 v tai 80 tkm toimii myös, jos näin lauhat talvet jatkuvat... kun ei ne alkuperäiset vesipumput enää kiusaa. Nyt vaihdot omassa koko jakopäällä tehty v.12, 15 ja 18 ja max kilometrit väleillä 60- 80 tkm.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja Werneri »

hjpp kirjoitti:Onkohan tämä ensimmäinen nelipytty, joka katkaisee hihnansa? Ei varmaankaan ole, mutta eipä muistu yhtään mieleen. Vesipumppuvikaisia kai muutamia joskus on ollut.
Sukulaismiehen 1.9 Tid 9-5 Saabissa kävi sama, remmi poikki vauhdissa. Pannuhan on sama. Ottivat kannen auki, ehkä turhaan. Keinut näissä toimii aika hyvin sulakkeina.

Avatar
Polforea
Viestit: 11178
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Saapeissa näitä on paukkunut jonkin verran, kun GM:n jakopään huoltoväli on vuodesta riippuen 120 tai 150tkm ja orggis vesipumput on tupannu kestämään ~100tkm. Yhtään en muista siltä puolelta kuulleeni, jonka laukeamisen juurisyy olisi muu kuin tuo vesipumppu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja Vito »

Jiitee kirjoitti: Onko 159 2,0 sama 3 vuotta ja 60 tkm -suositus kuin
1,9 JTDm:llä ?
156 20v 2.4 jtdm:ssä suositus on kyllä ohjekirjan mukaan 4v /120tkm joten eiköhän se 16v:ssäkin ole sama,ainakin rouvan Bravo 2.0 jtdm:ssä on 4v/120tkm vai onko 159:ssä pudotettu alemmaks ? :roll:

Avatar
hjpp
Viestit: 1920
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kaksi kappaletta siis. Suunnittelu vaikuttaa aika onnistuneelta, sanoisin.
Ja vaihtoväli tosiaan on täällä 120tkm ja etelämpänä 150tkm.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja JMC »

Lainataampas tätä ketjua.
Kukas tietää noista jtdm:n jakoremmien hammasmääristä faktatietoa? Sarjoja myydään siis kahdella eri hihnalla, joista toisessa 198 hammasta ja toisessa 199 hammasta. Pidempi remmi passaa ilmeisesti CF4 koneeseen ja lyhyempi CF3 koneeseen. Mutta kumpikos moottori on kyseessä tämmöisessä fl 147:ssa?
Jakoremmi 5v vanha 80tkm ajettu, kai tuo vielä menisi mutta vois olla järkevää vaihtaakin :)

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JMC kirjoitti:Lainataampas tätä ketjua.
Kukas tietää noista jtdm:n jakoremmien hammasmääristä faktatietoa? Sarjoja myydään siis kahdella eri hihnalla, joista toisessa 198 hammasta ja toisessa 199 hammasta. Pidempi remmi passaa ilmeisesti CF4 koneeseen ja lyhyempi CF3 koneeseen. Mutta kumpikos moottori on kyseessä tämmöisessä fl 147:ssa?
Jakoremmi 5v vanha 80tkm ajettu, kai tuo vielä menisi mutta vois olla järkevää vaihtaakin :)
Eikös sulla ole 16-venttiilinen ?
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... ts_id=7892
Tuo käy.

Mulla olisi 8.18. ostettu tuo sarja näitä vajaa ( 1 x Screw#V41102#
1 x Spacer#V71184# ) 198-hampainen Daycon sarja jouten. Säilytetty kuivassa ja pimeässä.

Saat tarjota mitä haluat. Pistä yv jos kiinnostaa. Mm. huomenna tulossa Sjoelle.
Terv. Tiaisen Juha
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja JMC »

16v on joo. Ess:n mukaan tässä on euro4 moottori, eli 199 hampaisella remmillä, silloin tuo sun ei käy :)
Kiitoksia kuitenkin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 1,9 jtdm jakopää.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ Ok. Ricambi-Alfistilla sitten näemmä on väärää tietoa saitilla.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Vastaa Viestiin