Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
petcast
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja petcast »

159 mallin Alfa Romeoni oli hankkiessani sitä upea ilmestys. Innolla sitä olen tässä reilun kuukauden verran laittanut sellaiseen kuntoon että yhteinen matkamme voisi jatkua pitkäänkin. Mitättömän oloinen alkava ”kukkiminen” vasemman puolen takalokasuojan edustalla helmakotelossa sai minut ottamaan yhteyttä tuttuun automaalariin. Tarkoituksena oli ottaa kiinni alkava ruoste ennen kuin mitään pahempaa ehtii syntymään.
Uutiset valokuvineen automaalarilta olivat lohduttomia. Molemmilla puolilla näky oli suorastaan järkyttävä. Hitsaushommiksi menee!!!! Maalari lupasi tehdä asian eteen voitavansa. Uusia peltiä kotelon seudulta noin puolen metrin alueelta, tinata saumat ja tunkea kotelot täyteen kotelosuoja-ainetta. Täytyy vain toivoa että tämä entisöinti kestää Suomen oloissa! Millä keinolla te olette saaneet pysymään Alfa 159 kotelot kunnossa? Massausta, kotelosuojaa, vahaa ja pesua? Suolateiden ja loskakelien välttelyä (toisen auton käyttöä näissä oloissa)? Itse mietin josko suojaisi kotelot tyylikkäillä helmalevikkeillä? Ainakaan katsastusmies ei pääse näkemään ja tökkimään näin koteloja, mutta taitaa muhia pelti lasikuitulevikkeiden alla vielä pahemmin? Mitä mieltä olette?
Liitteet
Alfa Romeo 159 ruosteinen helmakotelo 1.jpg
Alfa Romeo 159 ruosteinen helmakotelo 1.jpg (154.68 KiB) Katsottu 12094 kertaa
Alfa Romeo 159 ruosteinen helmakotelo 2.jpg
Alfa Romeo 159 ruosteinen helmakotelo 2.jpg (77.64 KiB) Katsottu 12094 kertaa

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Valitettava totuus on, että tämä on 159:n ikävä perusriesa ja muovihelma ei paljoa pelasta, kun mätä alkaa ja on alkanut sisäpuolelta ulkopinnan kiiltäessä nätisti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
nipaka
Viestit: 2092
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja nipaka »

petcast kirjoitti:Itse mietin josko suojaisi kotelot tyylikkäillä helmalevikkeillä? Ainakaan katsastusmies ei pääse näkemään ja tökkimään näin koteloja
Ruoste on liikenneturvallisuuteen vaikuttava tekijä. Ruostunut kohta korvataan uudella metallilla jos autoa käytetään liikenteessä. Muovipettelyä voidaan käyttää laitteissa joiden maksiminopeus on 40 km/h.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

petcast
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja petcast »

Juu. Tuo oli minulta typerä heitto. Tarkoituksenani ei ole peitellä olemassa olevaa ongelmaa, vaan tehdä kaikki mahdollinen jotta hitsauksen jälkeen kotelot pysyisivät kunnossa. Eli suurin probleema taitaa tulla sisältä päin. Siispä pitää säännöllisin väliajoin, vähintään kerta vuoteen, ruiskuttaa ilmanpaineella koteloihin suoja-aineet. Tuo ulkopuolelta helmalevikkeellä suojaaminen on turha peliliike.

Lohdullista tässä on se, että tällaisessa 2009 mallin 159:ssä tämä siis on normaalia. Eli voin lopettaa itseni ruoskimisen siitä että olen ollut idiootti kun hankin juuri kyseisen yksilön. 121tkm ajettu, ja sisältä kuin uusi auto tuntui alkuun löydöltä, mutta tuo riemun tunne kääntyi auton tarkemman tutkimisen jälkeen päinvastaiseksi. Jospa tämä vielä iloksi muuttuu. Kyllähän ne esim "Autojen ensiapu" ohjelmassakin aikamoisista ruosteläjistä ovat autoja entisöineet.

Avatar
Macela
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Macela »

Hyvä se vielä tuossa vaiheessa tehdä ja pitäkää silmällä niitä helmoja, näillekin käy pian sataviiskutoset. Tässä yksi alkupään 159 3.2 viimevuodelta joka näytti omaan silmään jo aika pahalta. Tosin pohja 159:ssä taitaa olla kestävämpää sorttia kuin 156:issa?

Kuva

Hiihtäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Elo 2018, 18:45

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Hiihtäjä »

Minun 159 on samanlainen kukkapenkki kun ensimmäiseen kuva. :crazyeyes:
Oletko löytänyt valmiit helmapeltit? Olen itse etsinyt mutta en vielä löytänyt.

petcast
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja petcast »

En ole edes etsinyt. Automaalarini täällä Jyväskylässä manasi perjantaina auton pellit syvinpään suohon, mutta lyhyen keskustelun jälkeen sovimme että nyt alkavalla viikolla hitsailee noihin lahonneisiin koteloihin uudet pellit. "Pitkästä tavarasta" kotelot tekee, ja tinaa saumat. Toivotaan hyvää lopputulosta. Laittelen tänne kuvia kunhan homma on tehty.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ulkomailta saa koko peltejä. Mulla repesi käsin koko alaosa irti. Oli ne perkeleen kumitatit tallessa ja oli sitten kerännyt itsensä täyteen hiekkaa, sitä tuli ulos muutama kilo. Toisella puolella kumitötsiä ei ollut ja helma huomattavasti parempi, vaikkakin toki silti reikäinen. :mrgreen:

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja seppo »

ScreenHunter_217 Oct. 04 10.35.jpg
ScreenHunter_217 Oct. 04 10.35.jpg (45.96 KiB) Katsottu 11803 kertaa
Tehtaan korjauspalat eivät ole hinnalla pilattuja, osa 3 tämän hinnaston mukaan n.250e, varaosanumerolla kun hakee, niin osan saa edullisesti jos "korjauspala" on käyttöön leikattu! Ei kannata käyttää "pitkää peltiä", ja osa on sopiva kerrasta !

Hiihtäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 26 Elo 2018, 18:45

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Hiihtäjä »

Kiitos vinkistä!! Hyvä tietää sitten kun on aika vaihtaa.

petcast
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja petcast »

seppo kirjoitti:
ScreenHunter_217 Oct. 04 10.35.jpg
Tehtaan korjauspalat eivät ole hinnalla pilattuja, osa 3 tämän hinnaston mukaan n.250e, varaosanumerolla kun hakee, niin osan saa edullisesti jos "korjauspala" on käyttöön leikattu! Ei kannata käyttää "pitkää peltiä", ja osa on sopiva kerrasta !
Alkoi myös kiinnostamaan nämä korjauspalat. Mistäkö firmasta näitä kannattaa lähteä tiedustelemaan?

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja JMC »

Saa myös puolasta reilusti halvemmalla. Istuvuus lienee sama kuin 147:aan hankkimani, istuu riittävän hyvin.

https://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-1 ... SwLDBeIP4B
jeQQ kirjoitti:Ulkomailta saa koko peltejä. Mulla repesi käsin koko alaosa irti. Oli ne perkeleen kumitatit tallessa ja oli sitten kerännyt itsensä täyteen hiekkaa, sitä tuli ulos muutama kilo. Toisella puolella kumitötsiä ei ollut ja helma huomattavasti parempi, vaikkakin toki silti reikäinen. :mrgreen:
Juurisyy tuossa ei taida olla ne kumitötsät vaan se etupyörän sisälokarin takana oleva helmanpääty josta se hiekka ylipäätään sisälle menee. Luigi ei tunnu osaavan kunnollista helmakoteloa rakentaa vaan vuodesta toiseen tulee samanlaista p*skaa tehtaalta pihalle. Giuliassa sentään on keksitty korvata se helman näkyvä osa muovilla.

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Puolasta tuli Lybraankin helmat, ja niiden alakantin kanssa sai kyllä sepittää jonkun verran, että sai sopimaan. Paraatipuolen muoto oli kyllä jotakuinkin kohdallaan. Lybran tapauksessa helmaan ei hiekka edestä pääse, mutta takatukivarsien kiveniskusuojat tms. oli kadonneet ja niiden kiinnitysreiät päästi kurat helmojen takaosaan. Sittemin tukin ne reiät kumitulpilla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jooh, sieltähän se sisälle menee - tötsien kanssa eivaan pääse mihkään, tosin aika harva taitaa alustaa pestä muutenkaan.

FinPat
Viestit: 7276
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja FinPat »

JMC kirjoitti:Luigi ei tunnu osaavan kunnollista helmakoteloa rakentaa vaan vuodesta toiseen tulee samanlaista p*skaa tehtaalta pihalle.
Tämä ihmetyttää allekirjoittanutta sillä oppihan jopa Francois jättämään rapeat asiat keittiöön. Nykyään ranskis ruostuu vähemmän kuin osa japseista.

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja jmi »

Kotelosuoja-ainetta reiistä sisään vaikka vuosittain niin eipä ruostu. Tietysti jos edellinen ei ole näin toiminut niin ruosteessa ovat.

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kotelosuojakaan ei auta, jos kotelo on kuraa täynnä. Kyllä sinne pitää estää kuran pääsy, ja ennen suojauksia saada sisäpuoli puhtaaksi.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

petcast
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja petcast »

Alfani helmakotelopellit on nyt vaihdettu. En tiedä mikä automaalariani vaivaa, mutta eipä tunnu kehuvan tämän 159 mallin peltien laatua. Kuulemma ovat vielä ohuemmat kuin aikaisemmissa Alfoissa. Haukkui peltejä samanlaisiksi kuin Korealaisissa Kioissa. Kehotti välttelemään talven suolateitä, jollen halua että ensi syksyyn mennessä auto alkaa jo kukkimaan joka puolelta! Oli sitä mieltä ettei Suomen oloissa tämä ole tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön?? Vain kesäautoksi. Kolme vuotta saattaa hänen näkemyksen mukaan kestää, ja sitten on edessä samanlaiset peltityöt. Helmakoteloiden lisäksi ongelmakohtia ovat hyvin ohut peltiset lokasuojan kaaret. Viimeisimpänä heitti ilmoille: "Mitäpä jos myisit tämän auton pois nyt kun se on vielä pelleiltään kunnossa...!".

Mitäpä mieltä olette noista kommenteista? Itseäni alkoi KETUTTAMAAN aika raakasti! Onko noissa ajatuksissa mitään perää? Miten itse olette saaneet ALFA 159 kestämään peltiensä puolesta? Itse pohdin, että eiköhän se ole pitkälti omasta halusta ja vaivannäöstä kiinni kestääkö pelti vai ei Suomen oloja? Esim:

1. Asentamalla roiskeläpät eteen
2. Välttämällä suolateitä, eli liikkumalla ns. kakkosautoilla loska-/suolavelleissä
3. Pesemällä ja vahaamalla autoa normaalia useammin
4. Putsaamalla ongelmakohdat säännöllisesti (esim. lokasuojan sisäpinnat) pesemällä ja kuivaamalla, sekä ruskuttamalla vahamaisia ruosteenestoaineita peltipinnoille
5. Ruiskuttamalla kotelosuoja aineet kaikkiin koteloihin 1-2 x vuodessa

Itse olen autoon ihastunut ulkonäön ja ominaisuuksien puolesta niin, etten tätä autoa halua heti hävittää. Päin vastoin. Pitkää yhteistä taivalta olin suunnitellut, ja teiltä lisäideoita kaipailisin kuinka tuo suunnitelma onnistuisi ilman automaalarini ennustamia ongelmia.
Liitteet
Alfa Romeo 159 uudet helmakotelopellit.jpg
Alfa Romeo 159 uudet helmakotelopellit.jpg (105.52 KiB) Katsottu 11070 kertaa
Alfa Romeo 159  puretut helmakotelot.jpg
Alfa Romeo 159 puretut helmakotelot.jpg (68.63 KiB) Katsottu 11070 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Helmakoteloiden suurin ongelma on se, että pohjassa on kumitutteja sekä lokarien päädyt. Kura pääsee sisälle, mutta ei pois - siellä se sitten muhii, kaikessa rauhassa...

Peltien laatu ei ole mitenkään erityisen huono, käsittääkseni, mutta rakenne on typerä. Korjatkaa paremmin tietävät, jos olette eri mieltä :)

Helmakotelon puhdistus sisäpuolelta varmasti helpottaa ainakin... Ja tiheä alustapesu ainakin suola-aikaan.
Harjaton plus alustapesu kerran viikossa likaiseen aikaan voisi olla hyvä, jos itse ei pääse pesemään..

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

petcast kirjoitti:Alfani helmakotelopellit on nyt vaihdettu. En tiedä mikä automaalariani vaivaa, mutta eipä tunnu kehuvan tämän 159 mallin peltien laatua. Kuulemma ovat vielä ohuemmat kuin aikaisemmissa Alfoissa. Haukkui peltejä samanlaisiksi kuin Korealaisissa Kioissa. Kehotti välttelemään talven suolateitä, jollen halua että ensi syksyyn mennessä auto alkaa jo kukkimaan joka puolelta!
Onhan se totta, ettei nämä tehtaalta ihan kestävimpiä ole, mutta isona syynä on viisysissäkin hämmentävät rakenneratkaisut.

Mutta tuota.. pellin paksuushan ei vaikuta siihen, että se alkaa kukkia ellei suojaus ole kunnossa. Suojaus puolestaan tehdään pintakäsittelyllä eli käytännössä maalaamalla, joten jos automaalari sanoo että toteutuksensa ei kestä yhtä talvea, kyseenalaistaisin vahvasti laskun maksutarpeen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2842
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Juurikin näin. Sisältä ulos melkein kaikki alfat mätänee. Jos maalari on sama kuin kuin hitsari niin kuulostaa siltä että vain korjatun pellin ulkopinta on maalattu.

Eli kun korjataan helmoja niin täytyisi tukkia kaikki ne aukot mistä hiekka pääsee sinne sisälle. Lisäksi se korjauspala ja sauma pitäisi jotenkin olla maalattu/suojattu sisäpuolelta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä sinne helmaan on molempiin päihin tehtaalla melkoinen miina tehty ja samaan sarjaan pääsee etusiiven taka-/alareuna helman päällä. Siinä ei kuraläppä auta, kun paska menee siiven taakse ja helman sisään lepäämään ja siellä syö tiensä ulos tasatahtia, jolloin maalin kupliessa ei alla enää paljon muuta olekaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

petcast
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja petcast »

Vaikuttaa siltä että pitäisi tarkkaan paikallistaa nämä ongelmakohdat helmakoteloiden ja lokasuojien päiden alueilla ja pyrkiä jollain ilveellä estämään kuran sisäänpääsy. Jollei tämä mitenkään ole mahdollista, niin nuo kohdat tietäen, pyrkiä pääsemään noista kohdista sisään, puhdistaa, kuivata (ilmanpaine), ja ruiskia suoja-aineita.... Ainakin kumitulpat helmakoteloiden alta välillä irti, ilmanpaineputsaus, ja antaa auton seistä tämän jälkeen kuivassa tulpat irrallaan muutama päivä???

petcast
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja petcast »

Auto on nyt haettu hitsauksesta/maalauksesta, ja kotelosuoja-aineita on ruiskittu kontin luukkuun, oviin, ja helmakoteloihin, ja lokasuojien sisäpinnat on ruostesuojattu. Nyt vaan pitämään huolta auton puhtaudesta, ja käsittelemään maalipintaa säännöllisesti suolalta suojaavalla vahalla.

Tässä vielä maalarin toteamuksia 159:stä. Kori on tehty peltiä säästäen. Normaalia ohuempaa peltiä, eikä kalvanointia ole. Ihan on mustaa peltiä. Koteloissa ei ollut hiekka yms. kertymiä, vaan pelkkää kosteuden aiheuttamaa ruostetta. Näkemyksen mukaan kyse on kondensoituvasta kosteudesta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11174
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, tyhmät rakenneratkaisut nämä ruostuttaa (viemäröimätön/huonosti viemäröity helmakotelo, päällekkäiset pellit, hämmentävästi osastoidut helmat jne), mutta:
A) paksumpi pelti ruostuisi vaan hitaammin samalla konstruktiolla, eli väitän että se vaan viivästäisi ongelmaa eikä poistaisi sitä.
B) kuten Alfissimo totesi, nämä tyypillisesti ruostuu sisältäpäin niin, että pelti katoaa maalin takaa. Tämähän ei näy kukkimisena, millä ainakin minun ymmärtääkseni on perinteisesti tarkoitettu näkyvää pintaruostetta, joka alkaa sillä kun se ulkopinnan maalaus pettää. Voi toki olla, että maalari käyttää termiä ns. laveasti.

Kondenssiveden poistumiseen pitäisi kotelon päästä tuulettumaan. Siltä suojautumiseen puolestaan pitäisi (kuten Tiige totesi) sen pellin sisäpinnan olla suojattu, ettei ehdi ruostuttamaan ennenkö on tuulettunut pois.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

jmi
Viestit: 1481
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja jmi »

petcast kirjoitti:Auto on nyt haettu hitsauksesta/maalauksesta, ja kotelosuoja-aineita on ruiskittu kontin luukkuun, oviin, ja helmakoteloihin, ja lokasuojien sisäpinnat on ruostesuojattu. Nyt vaan pitämään huolta auton puhtaudesta, ja käsittelemään maalipintaa säännöllisesti suolalta suojaavalla vahalla.

Tässä vielä maalarin toteamuksia 159:stä. Kori on tehty peltiä säästäen. Normaalia ohuempaa peltiä, eikä kalvanointia ole. Ihan on mustaa peltiä. Koteloissa ei ollut hiekka yms. kertymiä, vaan pelkkää kosteuden aiheuttamaa ruostetta. Näkemyksen mukaan kyse on kondensoituvasta kosteudesta.
Eli kuten sanoin, jos kotelosuoja-ainetta olisi ruiskittu jo vajaa 10 vuotta sitten ei ongelmia olisi.
Ja eikö 159:ssäkin ole pieniä reikiä helman pohjassa, josta kondenssivesi on tarkoitettu poistuvan?

petcast
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja petcast »

Nyt on kuitenkin uutta peltiä vaihdettu, ja on käytävä taistoon suolaa ja ruostetta vastaan. Toivotaan että pääsen 10 vuoden päästä kertoilemaan, kuinka pellit sai kestämään kun näki asian eteen tarpeeksi vaivaa. Näillä aineilla ajattelin edetä, ja ottaa asian auton säännölliseen huolto-ohjelmaan.
Liitteet
607001_copy_200x200.jpg
607001_copy_200x200.jpg (15.7 KiB) Katsottu 10614 kertaa
IMG_20201102_165659_copy_750x1000_copy_187x249.jpg
IMG_20201102_165659_copy_750x1000_copy_187x249.jpg (43 KiB) Katsottu 10614 kertaa
IMG_20201102_165752_copy_750x1000_copy_187x249.jpg
IMG_20201102_165752_copy_750x1000_copy_187x249.jpg (35.58 KiB) Katsottu 10614 kertaa

Lanccu
Viestit: 197
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 20:42
Car(s): Alfa Romeo 75 1,6
BMW E91 325d M-Sport '07
BMW E46 320d '04
Ford Thunderbird 3,8 '91
Saab 900 2,3 '95
Mitsubishi Colt 1,2 '86
Paikkakunta: Paimio

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Lanccu »

Tuota Dinitrolin ML:ää olen itsekin käyttänyt käyttisten koteloiden suojaukseen, sekä myös pohjamassana varsinaisen alustamassan alla. Tuota tosiaan jos olisi uutena autoon laitettu, ei helmojen happanemisongelmaa olisi ollut. Kuten jo edellä mainittukin, sisältäpäin nämä ruostuvat, pinnassa olevat vahat eivät siinä kohtaa juurikaan auta. Ja päällekkäin olevien peltien saumoissa ruoste muhii. Näköjään 159:n helmoistakin löytyvä, pintamaalin alla oleva kiveniskusuojaus on myös pirullista tavaraa. Sen alla ruoste pääsee muhimaan rauhassa, ja sen takia päältäpäin hyvännäköisen pinnan alla ei välttämättä ole enää peltiä lainkaan jäljellä, nimimerkillä kokemusta on... NG900 Saabin pohjaa hitsatessa tuli vastaan useita kohtia, joissa päällepäin näkyi vain pieni ruskea läikkä, ja lopulta sen alle sai vaihtaa kämmenen kokoisen palan peltiä. Tuossa ketjun ekassakin kuvassa näkyy, että kiveniskumassan kohdalla ei näy mitään vinkkiä ruosteista, päällepäin näkyy vain tuo "etäpesäke" joka on sen yläpuolelle noussut. Eli jos tuota sinänsä hyvän suojan iskuilta antavaa kerrosta ei olisi ollut, olisi ruoste tulluut näkyviin ja saatu mahdollisesti korjattua jo varhaisemmassa vaiheessa.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja jazma »

Helmojen ruostetilanteen seurailuun ja miksei myös muihin hankalasti nähtävien paikkojen tutkimiseen pätevä laite on pitkäkaulainen endoskooppi.
Jos 159:n kynnyskoteloiden rakenteesta etsii kehuttavaa, niin kumitulppien takia löytyy paljon tarkistusaukkoja, joista pääsee hyvin tutkailemaan sisäpuolen tilannetta.

Kannattaa myös tarkistaa onko helman vedenpoistoaukot auki.
Omassa farkussa vänkärin helman takapää oli ihan täynnä tiivistynyttä hiekkaa ja paikkaushommiksi meni. Tukossa olleet vedenpoistoaukot lienee osayynä tähän.
Varsin masentavaa alkaa paikkaamaan 8 vuoden ikäistä autoa, mutta onneksi toinen puoli oli erittäin hyvässä kunnossa - jossa vedenpoistoaukot olivat auki.

Hommasin tällaisen kohtuuhintaisen endoskoopin, jossa on oma näyttönsä. Totesin ettei kännykkään liitettävillä usb-kameroilla yms. tee yhtään mitään.

https://www.amazon.com/Oiiwak-Industria ... B083BP4HVY

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Ennen kuin koteloon saa endoskoopin työnnettyä niin voipi joutua huuhtelemaan vesiletkulla reiän kotelon sisälle piiloutuneeseen maa-ainekseen :-D
Ne kotelot saa pestyä aika helposti puhtaaksi reunimmaisten tulppien ja sisälokarien alta löytyvien aukkojen kautta.
Puhtaaseen koteloon toi Dinitrol toimii paljon paremmin kotelosuojana kuin maa-ainekseen sekoitettuna :-D

Avatar
mutt
Viestit: 5436
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kotelo on yllättävän hankala saada puhtaaksi pelkällä letkulla. Itse tyhjentelin tämmöisellä:
https://www.ebay.com/itm/15m-Pressure-W ... 2749.l2649
Siltikin sai jonkun aikaa rassata, että kaikki lähti, joten hankin vielä tämmöisenkin:
https://www.ebay.com/itm/1-4-F-Sewer-Je ... 2749.l2649
Tuon käytöstä ei vielä ole kokemusta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7276
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:Kotelo on yllättävän hankala saada puhtaaksi pelkällä letkulla. Itse tyhjentelin tämmöisellä:
https://www.ebay.com/itm/15m-Pressure-W ... 2749.l2649
Siltikin sai jonkun aikaa rassata, että kaikki lähti, joten hankin vielä tämmöisenkin:
https://www.ebay.com/itm/1-4-F-Sewer-Je ... 2749.l2649
Tuon käytöstä ei vielä ole kokemusta.
Olen käyttänyt esitetyn kaltaisia viemärimatoja ihan viemäriinkin ja ovat kyllä tehokkaita jos vain pesurissa riittää painetta. Uskon että kotelotkin kyllä puhdistuvat.

Ja tosi tiukkaan viemäritukokseen noita saa myös propellilla joka leikkaa vaikka viemäriin tunkeutuneet puun juuret.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4855
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Uudemmissa malleissa on kotelo lohkottu muovisella väliseinillä. Nähtävästi ajateltu äänieristystä. Puhdistus vaikeutuu, koteloiden tuulettuminen huonontunut.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Muovinen väliseinä löytynyt sekä -06 että -08 vuotisista. Liekö jopa kaikissa ja alusta asti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Alfissimo kirjoitti:Muovinen väliseinä löytynyt sekä -06 että -08 vuotisista. Liekö jopa kaikissa ja alusta asti.
Omassa 06:Ssa oli myös, oliskohan siinä ollut vielä jotain urkan tyylistä paskaa muovissa kiinni. Jättäkää ne alatulpat sitten suosiolla pois, tulpaton malli oli paljon parempi kuin tulpattu malli joka tuli 2m maalimassapötkönä lattialle ja useampi kilo hiekkaa mukana. Hiekka tunkeutuu myös ajan saatossa helmakotelosta pohjan sisempiin koteloihin, ei kivaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4855
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ok, tieto sitten päivityksen tarpeessa. Muistan että jossain kerrottiin mm vesiletkun ujuttamisella ja koko kotelon noin huuhtelulla, siitä oletin että alkupään mallit ois ilman väliseiniä.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=36353

Tuossa muuten se letkuhuuhtelu.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Vainio »

^Mun -06 autossa noita väliseiniä ei ollut, tuli kurkittua koteloon sisään kameralla sen jälkeen kun tuli kummasteltua vaahtomuoveja em. projektitopicissa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4855
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Uskon että parempi rakenne ruosteen kannalta ettei ole.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Savo »

Nyt sitten munkin 159:iin on tehty paikat helmoihin ja maalattu helmat ja ovet. Onko vinkkejä kiveniskusuojaukseen? Saisikohan alkuperäisiä teippejä jostakin vai tehdäkkö rullasta. Jos näin, niin mihin kohti kannattaa laittaa. Entä pitääkö odottaa tietty aika, ennen kuin uuden maalipinnan voi vahata?

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja karila »

Savo kirjoitti:
05 Joulu 2021, 12:56
Nyt sitten munkin 159:iin on tehty paikat helmoihin ja maalattu helmat ja ovet. Onko vinkkejä kiveniskusuojaukseen? Saisikohan alkuperäisiä teippejä jostakin vai tehdäkkö rullasta. Jos näin, niin mihin kohti kannattaa laittaa. Entä pitääkö odottaa tietty aika, ennen kuin uuden maalipinnan voi vahata?
Minulle annettiin ohjeeksi, ettei kuukauteen saa vahata maalattua pintaa tai laittaa pinnoitteita.
- Kari

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Savo »

^Kiitos.

Vähentäisköhän helmalevikkeet kiveniskija ovien alaosiin. Novitecillä olis esimerkiksi tällaiset:

https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... :3360.html

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja palkus »

Onkos tarvikehelmat kuinka perseestä? Saiskos niistä asianmukaiset korjauspalat päihin?
"puhun niin totta kuin osaan"

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Voittaa suorasta vääntämisen heittämällä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Ok, katotaan nyt ensin, että mitä peltiseppä meinaa. Onkohan noille helmoille useampikin valmistaja vai tulevatko Puolasta, samasta prässäämöstä, kaikki. Siis olisiko sopivuuseroja?
"puhun niin totta kuin osaan"

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuohon hintaan ei kyllä paljoa kannata suorasta tehdä? :shock:

Avatar
155156
Viestit: 2085
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Alfissimo kirjoitti:
30 Kesä 2023, 01:07
Nää on Klokkerholmia
https://www.carkone.fi/tuote-osasto/kor ... 39-092005/
Interesting. Oman 156 (SportPack 3) suhteen sivuhelma ei sellaisenaan liene täysin sopiva, koska noissa tuskin on muovisen helmojen kiinnityksen kierteellisiä reikiä alla ja metallisia nipukoita kyljissä. Ehkä pelkän takapätkän vaihdattaminen kävisi.

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

156:n rakenne ihan eri, kuin 159. 156 helman takaosa on itseasiassa takakaaren korjauspellissä. Tarvikepelleissä ei helmojen tappeja, eikä kierretulpan reikää valmiina.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja palkus »

Peltiseppä meinasi, että pitkästä tekee lähtökohtaisesti. Ei oikein ollut tarvikehelmojen ylin ystävä. Toki jos ilmenee pakottavaa tarvetta, niin sitten korjauspalaa/tuollaiset klokkerin helmat. Sviddu kun pääsi yllättämään. Olis pitäny silloin heti tehdä helmojen sisäpesu ja kotelosuojaus, nyt tarvitaan peltiä. Noh, tulee nyt samalla ajatuksissa pyörinyt keulan maalaus, kun on puskurista kesinyt lakat ja nokkapelti on pelkkää kivenhakkaamaa
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4855
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Alfa Romeo 159:n ruosteiset helmakotelot hitsaukseen!

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Helma korjauspala saapunut. Ruosteet korjasin jo aiemmin mutta joku osuma joskus tullut jota on liukuvasaralla oiottu ja paksusti pakkelia. Tuota on n.40cm matkalla. Onko nyt järkevää vaihtaa koko helma vai vain tuo kolhittu alue? Kyseessä ihan helmat loppu osa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin