Koodia pukkaa... P1172, P0170

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Koodia pukkaa... P1172, P0170

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Alkaa koettelemaan tuo viimeisin hankinta (156 2.0 t.s -98). Jakopääjumpan jälkeen, kun auton uskalsi laittaa käyntiin totesin, että se ei lataa. No, viikko ajoaikaa jäljellä joten ajattelin käydä katsastamassa ennen kun alan laturia harrastamaan. Autolla oli ajettu edellisen katsastuksen jälkeen 35km, joten eihän siinä mitään vikaa voi olla. Ehkä kuitenkin on: alle 3000rpm auto on aivan hengetön ja nykii kevyesti, 3000rpm paikkeilla tulee "turbopotku" ja rajoittimeen asti mennään ihan normaalin tuntuisesti. Tähän on turha viisastella, että sellainenhan se kone on, ei ole. Olen ajanut vastaavilla moottoreilla 17 vuotta, tämä on aivan hengetön alle 3000rpm.

Vikakoodeissa on P0170 ja P1172, joista P1172 tulee melkein heti kuittauksen jälkeen takaisin, toinenkin hetken päästä. Imuvuotoja ei ole, pakovuotoja ei ole, Tulpat on uudehkot. Ilmamassamittarin irroittaminen tekee sen, että ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan ja osakaasulla ajaminen on yhtä nykimistä. Kokeilin myös 147 ilmamassamittaria, jolla tyhjäkäynti vaeltaa, muuten toimii kuten omallaankin. En ole käynyt mittomassa, mutta lienee päästöt päin persettä tällaisessa vehkeessä.

P1172 - TRA autoadaption parameter (multiplicative)
P0170 - Lambda sensor integrator

Ei riitä pätevyys päättelemään mitään Lambdan jännitteistä ym. Onko mitään tärppejä tarjolla? Vaihdanko Lambdan?

Vuosia vanha bensa siellä muuten lienee tankissa, tämä tuli nyt vasta mieleeni, voiko vaikuttaa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Koodia pukkaa... P1172, P0170

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Vanha bensakin voi aiheuttaa jänniä, kannattaa tuoreuttaa se. Lisäksi tulee mieleen, että onhan lukkopalat toimivaksi tunnetut yksilöt? Niitähän oli jossain kohtaa markkinoilla sellaisia sarjoja, joissa joku pala oli koneistettu pieleen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Koodia pukkaa... P1172, P0170

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Noilla lukkopaloilla oon itse vaihtanut viisi kertaa hihnan ja lainannutkin muutaman kerran, eiköhän ne toimi.

Avatar
JMC
Viestit: 1109
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): Opel Insignia 2.0CDTI Aut. -09
ex. 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Koodia pukkaa... P1172, P0170

Viesti Kirjoittaja JMC »

Jos joku diagnoosiohjelma on käytössä niin katso minkälaista kuvaajaa sinne lambdan toiminnasta piirtyy kun auto on lämmin. Pitäisi olla ylös alas sahaava kuvaaja.
Jos piirtää suoraa viivaa lämpimällä koneella, on lambdassa vika.
Jos siitä kuvaajasta tänne laittaa kuvan niin joku siitä ymmärtää sanoa että miltä se näyttää.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Koodia pukkaa... P1172, P0170

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Yksi -99 TS oli ihan samanlainen vainaa alle 3000 ja turbopotkulla punarajalle. Nyt ei kyllä enää muistu yksityiskohdat vuosien takaa, että mitä oli ja missä vaiheessa. Oma pää ja sillee :roll: . Ajoituksenmuunnin oli vaihdettu, mutta vaiva pysyi, joten päissäni järkeilin ongelman liittyvän jumittavaan imusarjaan, joka olisi lyhyenä ja kolmessa tonnissa kääntyy myös nokka vastaavaan asentoon ja kulku normalisoitui.

Tarkista imusarjasta, että pituussäädön kellossa on alipaineletku kiinni ja että vipu liikkuu.

Puhdasta huonomuistista mutuilua, mutta täysin sama vaiva oli.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Koodia pukkaa... P1172, P0170

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Kiitos näistä.

Illalla opiskelin signaaleja ja jännitteitä tuon toimivan auton kanssa. Täytyy nyt lähteä tallille tsekkaamaan potilasta vertailuarvojen kanssa.

MESin käskemänä imusarjassa läpät liikkuu, joten se ei liene syynä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Koodia pukkaa... P1172, P0170

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Jaa pystyykös MES:n kanssa käskemään myös imusarjan pituussäätöäkin testimielessä. Kaasuläppähän -98:ssa on vielä vaijerilla, joten kaasun asentotieto ei ole sotkemassa, kunhan vain naksahtaa nollaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Re: Koodia pukkaa... P1172, P0170

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Messillä pystyy käskemään imusarjan pituusfunktiota.

Tämä tuli kuntoon lambdan ja ilmamassamittarin vaihdolla. Kumpikaan yksistään ei koko ongelmaa ratkaissut.

Vastaa Viestiin