1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Janylle
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Elo 2019, 21:29
Car(s): 147 jtdm

1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja Janylle »

Heipä hei kaikille!

Viikko sitten kauppareissulla yllättäen lakkasi diiseli vetämästä ennen 3500rpm, kun normaalisti heräilee jo vähän alta 2000:ssa. Ei näyttänyt vikakoodeja eikä check enginea. Ulkomaan palstoilla väittivät EGR olevan tukossa ja jumiutuneen auki asentoon, josta sitten kauaa miettimättä tilasin uuden autodocilta. Odotellessani pakettia otin vanhan EGR-venttiilin irti tutkiakseni sitä ja huomasin sen olevan vain kevyesti karstoittunut. Läppäkin liikkui kevyesti, joten vikaa ei siinä varmaankaan ole. Pistin kuitenkin uuden kiinni, nyt kun sellaisen sain ja melkein heti käynnistyksen jälkeen auto laitoi P0403 koodia. MES näyttää, että vika ilmenee tyhjäkäynnillä ja ilmenee niin, että EGR aukeilee 3-45% ja toiminta näyttää ON ja OFF ihan satunnaisesti. Toimivanahan sen pitäsi olla kiinni tyhjäkäynillä ja täydellä kaasulla?

Välillä jos vikakoodin nollaa, toimii auto taas normaalisti hetken aikaa ja vedot alkavat vähän reilussa parissa tonnissa. Tuntuma on kuitenkin erilainen, kuin se oli ennen vikaa. Ajon aikana ei vikakoodia yleensä tule, vaan vasta sitten, kun auto on taas tyhjäkäynnillä. Ajossa PA paineet ja ahdot näyttävät normaalilta. Kiihdytysvaiheesta vaikea sanoa.

Näitä ihmetellessä ja tutkiessani konehuonetta, huomasin että hukkaportin kello ei liikkunut, vaikka kaveri polki reilusti hanaa samalla. Tutkin alipaineletkut vuotojen varalta, mutta mitään ilmiselvää vikaa en löytänyt. Pihdeillä kun sitä varovasti liikautin, niin liikkui ihan hyvin. Myöhemmin alkoi kello hieman liikkumaan kaasua polkiessa, mutta mielestäni väärään suuntaan (ennen mielestäni imaisi vartta sisäänsä ja nyt työnsi sitä ulospäin). Onko tämä edes mahdollista?

Autosta hieman tietoja, jotta helpottaisi miettimistä:
- 2005 ajettu 124tkm
- Itselläni ollut 3 vuotta ja 30tkm
- Heti oston jälkeen teetin Celtic Tuning ohjelmoinnin, koska lupasivat kuuta taivaalta. Ihan kiitettävästi kyllä sysää.
- Pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja vuosittain tonni-pari mennyt ylläpitohuoltoihin

Autolla tulee ajettua aika harvakseltaan ja tämäkin vika tuli melkein kuukauden pakkasessa seisomisen jälkeen. Mahtaakohan olla näitä Alfan "kuuluisia" sähkövikoja?

Onko ideoita, miten tämän saisi korjattua? Vituttaa..

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Bravo (1.9 JTD 150) oli tuollainen kun ilmamassamittari oli rikki. Toki 16v kone. Ota ilmamassamittarin johto irti ja käy ajamassa lenkki huomaatko mitään eroa käytöksessä. Fiatissa tuollainen pikkuvika kuin johto irti ajelu ei sytytä vikavaloa tauluun.

Janylle
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Elo 2019, 21:29
Car(s): 147 jtdm

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja Janylle »

Tässä parin päivän aikana kerkesin tekemään seuraavia toimenpiteitä:

-Maf puhdistus ja letkujen tarkistus
-Map puhdistus (oli todella paskainen)
-Tulppasin egr:n testin vuoksi, ei vaikutusta mihinkään
-Mes:lla seurasin antureiden sielunelämää, joista kaikki näyttäsi toimivan jokseenkin normaalisti. Ainoat huomiot oli egr:n satunnaiset lukemat. Vikakoodin antaa aina tyhjäkäynnillä.
-Hukkaportin alipainekello ei kauheasti liiku, vaikka paikallaan ollessa kaasua polkee rajoittimelle asti. Voikohan olla alipaineen tai ojaussolenoidin kanssa joku ongelma? Letkut näyttäisivät olevan ok, mutta itse kellon alipainetwstiä en ole vielä tehnyt, pitää keksiä joku konsti tämän tekemiseen.
-vakkari ei toimi vieläkään, hävisi kuin pieru saharaan. Sulaketta kokeiltu vaihtaa, mutta ei mitään efektiä. Myöskään mes ei saa tähän yhteyttä eikä kojetalun valo pala.
-3500rpm jälkeen nostaa ahdot 1,6 niin kuin normaalistikin, mutta alle tämän antaa joku 0,1-0,2

Testaan huomenna tuota maf piuhojen irroitusta. Ihmetyttää myös se, että kone käy ja kukkuu nätisti ja tasaisesti kuin mitään ongelmaa ei olisikaan. Luulisi jotain merkkejä antavan, jos jokin olisi oikeasti rikki..

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Palaako jarruvalot? Siis joko ollenkaan tai tilanteen päällä ollessa koko ajan? Jos cruise ei herää, niin vihjaisi jarruvalokatkaisijaan ja jos ecu saa tiedon jarrusta, ei se anna tehojakaan.

Saman huomaa, jos yrittää vasurin jarrutusta veto päällä, niin lyö laulun seis.

Haulla en löytänyt, mutta joku vastaava on ollut 156:ssa, että toimimaton cruise johtui jarruvalokatkaisijasta, joka ei kuitenkaan vaikuttanut rikkinäiseltä.

Edit: vähän kaukaa haettua, mutta jos/kun selvää ja helppoa syytä ei tunnu löytyvän
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Janylle
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Elo 2019, 21:29
Car(s): 147 jtdm

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja Janylle »

Tsekkaan tuon vielä, mutta kyllä ainakin nornaalissa ajossa pysyy cruisen merkki päällä aina kun cruise on päällä katjaisijasta. Ei vaikuta jarrun painelu. Myöskin tuo vedon loppuminen tuntuu jarrua vasten vedettäessä ihan erilaiselta. Se selvästi katkaisee tehot ja tässä kaikki tulee pehmeästi. Tai siis se mitä tulee.. Mutta kiitos vinkistä, tsekkaan nuo myös

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja arv »

Janylle kirjoitti:
28 Helmi 2021, 19:36
Voikohan olla alipaineen tai ojaussolenoidin kanssa joku ongelma? Letkut näyttäisivät olevan ok, mutta itse kellon alipainetwstiä en ole vielä tehnyt, pitää keksiä joku konsti tämän tekemiseen.
Apteekista 50 tai 100 ml injektioruisku. Sillä voi tsekata alipaineletkusta imemällä.

Top tip: 100 ml ruiskulla on paljon muutakin käyttöä autohommissa; siihen kun laittaa pätkän letkua kiinni, voi imeä vaikkapa tehostinöljyä tai jarrunestettä säiliöstä.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tuon cruisen toimimattomuuden aiheuttaa mm. kytkinpolkimen signaalin puute (virheheellinen toiminta), eikä se sytytä vikavaloa. Virheellinen toiminta voi aiheuttaa toiminnalle vaikka mitä, koska ecu ei ymmärrä jos kuorma putoaa pois yht äkkiä! Jarrupolkimen signaali taas toimii siten, että jos ohjelma tunnistaa yhtaikaisen painamisen (viallinen kytkin), se vähentää syöttöä kunnes käynti putoaa joutukäynnille.
Eli katso testeristä näiden toiminta, esim jarruvalopiirille ja eculle on omat kärjet jarrupolkimen kytkimessä.
Tuo mainitsemasi vikakoodi P0403 (EGR venttiilin ohjaus) saattaa olla yhteydessä em. kytkimeen (kytkimen).
Viimeksi muokannut seppo, 07 Maalis 2021, 07:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Janylle
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Elo 2019, 21:29
Car(s): 147 jtdm

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja Janylle »

Tsekkasin nuo jarrupolkimen ja kytkinpolkimen kytkimet ja kyllä ne näyttäisi toimivan ihan normaalisti. Käytin kummankin auki ja visuaalisestikin ihan täysin uusia vastaavia olivat. Putsasin ja kasasin takas, vaikka ei putsattavaakaan ei oikeastaan ollut. Mes:lla sain toista kautta ainakin cruisen valon syttymään, mutta mitään VDC/ABS yms vikoja ei anna. Antoi vian, kun jarrunapista otin liittimen irti.

Kojetauluun pamahtaa samantien engine control system failure, kun kierrokset putoavat tyhjäkäynnile. Koodia näyttää vain EGR:sta. Ahdot tulevat vain yläkierroksilla ja ahtoja ohjaava kello ei juurikaan liiku mihinkään suuntaan. Pitänee siis testata tuo alipainevuodon osalta ja toinen veikkaus on, että jos tälle tulevaa alipainetta ohjaava venttiili on huonona. Näitä testailemaan kunhan keksin auton nosturille jossakin. Parkkipaikalla ei huvita tähän aikaan vuodesta.

EDIT:
Hain apteekista 100ml ruiskun edellämainittujen osien testaustyökaluksi. Youtubesta opittujen testausmenetelmien perusteella pitäisi osien olla toimivat. Kello pitää alipainetta hyvin ja itse alipainetta tulee myös, ainakin sen verran, että jaksaa vetää ruiskun kasaan. Kelloa kun ruiskulla liikuttelin, niin voimaa saa olla enemmän, joka voi viitata johonkin vuotoon. Täytyy tutkia. Samalla tuo maf piuhojen irroitus ja testilenkki.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kunhan "korjaamo" lämpiää, mittaa tuleeko nousujännite egr-venttiilin navalle 1 (sini-musta johdin), jos ei, niin konehuoneen sulakkeen F11 takana on EGR, kaasuläpän solenoidi sekä turbon solenoidi! Voisi olla mahdollinen syyllinen? Kun tuo vika (0403) on pois, voi ilmamassamittarin ja EGR:n toiminnan tarkastaa testerillä.
Joutokäynnillä egr avoinna (30-55%) ilmamassa 280-330. Joutokäynnillä egr suljettuna (<5%) ilmamassa 400-530. Jos näiden mittauksien jälkeen toiminta on alle 3000rpm edelleen huono ja arvot yli em, vaihda ilmamassamittari! Jos arvot on samat avoimessa ja suljetussa egr:ssä, tarkoittaa se että egr on jumissa ja se pitää vaihtaa!

Janylle
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Elo 2019, 21:29
Car(s): 147 jtdm

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja Janylle »

Kiitos vinkeistä! Tänään suoritin mittauksia ja alipainevuodon paikannusta, jota ei löytynyt. Vaihdoin tuon F11 sulakkeen ja ruiskulla venksalsin ilmaa edestakas turbon VNT solenoidin läpi etsiessäni vuotoja. Koeajossa ahdot palasivat ja nyt vetää taas 1800rpm alkaen ja muutenkin vaikuttaa toimivalta.

Vikakoodi ei kuitenkaan hävinnyt ja vikavalo palaa. Tämän päivän testien mukaan ahdot olivat 0,2-0,3bar yli tarvittavien arvojen, voikohan olla overboosti kyseessä?

Seuraavia mittaustuloksia sain:

- maf joutokäynnillä 453 (hyvin täsmää desired intake air quantity lukeman kanssa kaikilla kierroksilla ja kuormalla)
- egr sahaa on/off 4-71% välillä holtittomasti joutokäynnilla, ajossa vaikuttaisi toimivan normaalisti
- throttle valve opening näyttää lukemaa 0,999% kaikissa tilanteissa (mahtaakohan tämä olla syypää tälle kaikelle?)
- boost control solenoid lukemat 27,5-75%
- maks ahdot 2,628bar (samaan aikaan desired boost pressure 2,4bar) ja ennen otti tasan 2,6

Myös poljinkytkimien toiminnan testasin MES:lla ja toimivat täysin niin kuin pitääkin.

Engine control system failure tulee heti auton startatessa.

Onko lisää ideoita?

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Hyvinhän tuo etenee! Muutama asia jäi kuitenkin vaivaamaan,
- Oliko se F11 sulake palanut? vai vaihdoitko sen vaan varmuuden vuoksi?
- Motorisoitu ilmaläppä on normaalisti avoinna virran ollessa päällä ja konetta sammutettaessa ecu sulkee sen ravistelun rajoittamiseksi. Jos se parametreissä näkyy todella 0,9% (voisi kuvitella että auki on 100%?)virran ollessa päällä, niin voisi olla, että potentiometri on sökö tai läppä ei vaan avaudu, tarkasta se silmämääräisesti, mittaa nousujännite navasta 2 (12V) sekä katso testeristä mitä se näyttää kun läpän avaa mekaanisesti, ja korjaa mikä siinä vikana sitten onkin. Taidat olla tämän suhteen oikeassa, ei toimi niin kuin pitäisi?
Nuo arvot egr suljettu ja egr avoinna tarkoittaa että joutokäynnillä (lämpimässä koneessa) kun egr on suljettu tuo 453 ja alle 5% on ok, egr avoinna tila saadaan kun kaasupoljinta lipsautetaan hieman ja sen jälkeen annetaan sen palata takaisin joutokäynnille, niin tällöin egr avoinna tila pysyy päällä n. 70s, jonka aikana tuon arvon on oltava se n.300 ja egr 40%. Ei siis kierroksien aikana vaan joutokäynnillä! No, ehkä ymmärsitkin sen mutta näin!
- Ahtopaine 1,6 on ok ja tuo 0,2 bar ero on myös ok.
- Eihän tässä autossa ole DPF-suodatinta?
- Lähtikö cruise toimimaan?
- Ja vielä onko se EGR 0403-vika present- muodossa vai onko se jo poistettavissa muistista?

Janylle
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Elo 2019, 21:29
Car(s): 147 jtdm

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja Janylle »

F11 sulake oli kunnossa ja vaihdoin sen ihan kokeilumielessä. Käytin kyllä ahtoletkun irti ja ilmaläppä oli auki asennossa. Sulkemista sammuttaessa on hankala katsoa ilman kaveria. Jos läppä ei avautuisi, niin luulisi olevan hiljaista myös kulkupuolella. Veikkaan, että potikassa vika, jos jossain. tsekkaan tämän tänään.

EGR on vaikea sanoa tuosta auki tilasta, sillä testeri näyttää egr:n vemputtavan on-off väliä ja satunnaisia prosentteja (tämä siis vikakoodin ollessa päällä) Egr on tällä hetkellä tulpattuna, niin eikös tuon maffin pitäisi näyttää samaa kummassakin tilanteessa? Itse egr venttiili on tosiaankin täysin uusi magneti marellin tekele. Luulisi sen puolesta toimivan.

Dpffää ei ole eikä cruise toimi vieläkään. Vika on present muodossa yleensä tyhjäkäynnillä, mutta välillä saa sen hetkeksi poistettua. Palaa kuitenkin heti, kun kierrokset laskevat tyhjäkäynnille.

Tuolle motor control system failurelle ei erikseen anna vikakoodeja, vaan edelleenkin pyörii tuo P0403, jonka ei pitäisi moottorin vikavaloa sytyttää. Saisikohan jollakin muulla testerillä enemmän irti kuin tuolla multiecuscanilla?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eipä juuri enempää pysty mikään testeri, kuin MES. Alkuperäinen tehdashärveli pystyy päivittelemään softia ja Alfadiag on joissain ongelmayksilöissä ollut se, millä on sisälle päässyt kun MES ei yhdistä.
Jos pääset sisälle MES:llä sinne minne haluat, en näe pienintäkään syytä sen toimimattomuudelle :)

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kyllä tuo testeri suuntaa ainakin antaa, joskus noissa yhdistellään eri ikäisiä ohjelmia vaihtoehtojen pitämiseksi suppeana.
No nyt kun kerroit että EGR on tulpattu, niin se tietysti pitää palauttaa normaaliksi, kun vikoja lähdetään jäljittämään. Sokea tulppaus jo itsessään aiheuttaa EGR-vian! Tehdas otti reikälevyt jossain välissä käyttöön, mutta se on eri tarina. Ilman levyä toimii ok.

- EGR ja ilmamassamittarin testaus on turhaa niin kauan kuin tuo vika P0403 vaikuttaa ja ecu näköjään antaa korvausarvot EGR:lle avautumisen suhteen <5% (suljettu asento) kunnes vika muuttaa muotoon present->intermittent. Eli näköjään se 5% kuuluu olla tänä aikana.
- Sen EGR-venttiilin kytkentä on varmaan tehtävä tarkemmin, kytkentöjen yhteys ecuun, nousujännite (12V). Onko autosi euro 3 vai 4 ?

Janylle
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Elo 2019, 21:29
Car(s): 147 jtdm

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja Janylle »

Tulppasin egrrän, kun ulkomaanpalstoilla kirjoittelevat tulppamisen helpottavan vikojen etsintää sulkemalla pois egr:n tuomat muuttujat. Ihan tismalleen samat ongelmat olivat siis ennen tulppaustakin. Sellainen tuli vielä mieleen, että näiden vikojen alkaessa, auto lakkasi vetämästä yllättäen, mutta toimi muuten normaalisti eikä tuota moottorin vikavaloa syttynyt. Myös cruise toimi normaalisti siihen asti kunnes vaihdoin egrrän.

Taidan kokeilla kasata vanhalla egrrällä ja tulppaamatta ja katsoa vaikuttaako mihinkään. Vanha egr kun toimii myös eikä ollut edes kovin likainen.

Tuosta euro 3 ja euro 4 en osaa kyllä sanoa. Mistä tämä selviää?

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Autopapereista, rekisteriotteesta tai ePERistä.
Joo, kannattaa palauttamaan alkuperäiseksi, koska nyt siinä on hätäkäyttö päällä tuosta EGR:n viasta. Laita valmistenumero pm , niin katson eperistä.

Janylle
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Elo 2019, 21:29
Car(s): 147 jtdm

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja Janylle »

Vaihdoin vanhan egrrän takaisin paikalleen, nollasin vikakoodin ja kävin tunnin verran tesailemassa. Ei mitään vikaa..

Olikohan niin, että autoa alkoi ketuttamaan, kun jätin sen parin viikon loman ajaksi kylmään hankeen aivan yksin.

Mittasin maffin ja egr päällä näytti seuraavaa:
Egr valve opening 38%
Intake air quantity 373
Desired intake air quantity 362

Egr toiminta-alue oli 4-53%

Että sellaista. Katotaan miten pitkään toimii..

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1,9 jtd 8v veto loppui (147)

Viesti Kirjoittaja seppo »

Non niin, loppu hyvin kaikki hyvin. olisiko se ongelma ollut sitten vain kosketushäikkä sulakkeessa F11? On nää mielenkiintoisia, muista käyttää alfaa säännöllisin väliajoin ettei se mene vikatilaan!

Vastaa Viestiin