F40 laatikkoon Redline MTL vai MT90?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
- Paikkakunta: Jyväskylä
F40 laatikkoon Redline MTL vai MT90?
Olen kuullut useimmista lähteistä että 159 harrastajat ovat saaneet toimivan "lääkkeen" F40 laatikon synkronointiongelmaan Redline laatikkoöljystä. Tutela Transmission Matryx 75W85 kanssa olen kokeillut kaiken, todeten ettei synkronointi toimi kunnolla tällä öljyllä varsinkaan kylmällä laatikolla. Varsinkin 3 vaihde "kurahtaa" ylöspäin vaihtaessa. Täyttömääränä oli alkuun 2,4 litraa ja lopulta 2,8 litraa. Nyt kysyisinkin Redline öljyjä käyttäneiltä: kumpi öljy on osoittautunut oikeaksi valinnaksi F40 laatikkoon, MTL vai MT90? Millaisia kokemuksia on ollut täyttömäärästä?
- Tiige
- Viestit: 2844
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: F40 laatikkoon Redline MTL vai MT90?
En laittanut mtl enkä mt-90 vaan mt-85. Se kun on viskositeetiltään lähimpänä alkuperäistä eli 75W85. Ei se rusahdusta nopeasti kolmoselle vaihtaessa poistanut mutta oli kuitenkin hieman notkeammat synkronoinnit kuin tutelalla tai castrollilla.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: F40 laatikkoon Redline MTL vai MT90?
Laitoin MTL:ät. Samat havainnot. Kolmonen ylös päin vaihtaessa (kakkoselta kolmoselle) ainakin alkuun on rusahteleva. Ei ääneen, mutta käteen tuntuva. Laatikon lämmetessä tilanne paranee. Neloselta kolmoselle synkronointi pelaa heti täydellisesti. Myös muut vaihteet kumpaankin suuntaan ok.
Sopivaa öljyn täyttömäärää jäin taas kerran pohdiskelemaan. Tutelat laskin siis pois, ja oletin sisässä olleen yhteensä 2,8 litraa. Annoin öljyjen valua pois alla olleeseen mitta-astiaan yön yli. Sieltä tuli ulos 2,8 litraa. Kun laatikkoon jää oletettavasti tyhjennyksen yhteydessä 0,2 litraa vanhaa öljyä, oliko laatikossa 3,0 litraa, vai tuliko noin 24 tunnin valutuksen yhteydessä "kaikki" ulos. Joka tapauksessa lähdin siitä, että laatikossa oli 0,2 litraa, ja kaadoin Redlinea sisään 2,6 litraa. Ei taida olla hyötyä/järkeä lisätä tuota 2dl enää? 4 vaihteen voitelua (ylin "orsi") ja synkronoinnin toimivuutta tässä siis puntaroin.
Sopivaa öljyn täyttömäärää jäin taas kerran pohdiskelemaan. Tutelat laskin siis pois, ja oletin sisässä olleen yhteensä 2,8 litraa. Annoin öljyjen valua pois alla olleeseen mitta-astiaan yön yli. Sieltä tuli ulos 2,8 litraa. Kun laatikkoon jää oletettavasti tyhjennyksen yhteydessä 0,2 litraa vanhaa öljyä, oliko laatikossa 3,0 litraa, vai tuliko noin 24 tunnin valutuksen yhteydessä "kaikki" ulos. Joka tapauksessa lähdin siitä, että laatikossa oli 0,2 litraa, ja kaadoin Redlinea sisään 2,6 litraa. Ei taida olla hyötyä/järkeä lisätä tuota 2dl enää? 4 vaihteen voitelua (ylin "orsi") ja synkronoinnin toimivuutta tässä siis puntaroin.
Viimeksi muokannut petcast, 21 Maalis 2021, 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: F40 laatikkoon Redline MTL vai MT90?
Ulina on vaivannut vain nelos vaihteen moottorijarrutuksessa 80kmh nopeudessa. Laitoin Redlinen lisäksi laatikkoon RVS käsittelyn. Vielä on ehkä liian aikaista tehdä johtopäätöksiä, mutta kyllä kolmen erillisen, tunnin mittaisen ajelun jälkeen ääni on vähintään hiljentynyt, ellei jopa hävinnyt. Kaupungissa juuri kävin reissun, ja aloin ihmettelemään miksi tuo tuttu ääni ei kuulunut. Saattaa olla tilapäinen häiriö , mutta palaan asiaan kunhan kilometrejä alkaa olemaan riittävästi takana johtopäätösten tekemiseksi.