Giulietta 2011 1.4 Multiair moottoriöljy

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pere
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Maalis 2021, 09:21

Giulietta 2011 1.4 Multiair moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja pere »

Tarvitsisin nyt varmaa tietoa millainen öljynsuodatin ja mitä moottoriöljyä autoon menee (Giulietta 2011 1.4 Multiair). Varmasti joku muukin tätä täällä joskus käynyt läpi, mutta yritin foorumia selata tuloksetta. Sen verran olen lukenut, että taitaa aika tarkka olla, että menee juuri oikeaa öljyä koneeseen. Edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa aina castrolit koneeseen. Täytyisi nyt yhdellä kauppareissulla sattua oikeat välineet, koska ensiviikolla pitäisi koneeseen vaihtaa öljyt. Motonetistä luulisi löytyvän? Ensimmäinen öljynvaihto siis edessä minun omistuksessa niin vähän apua tarvitsisin, että menisi oikeat öljyt koneeseen :wink:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 2011 1.4 Multiair moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Luokitusvaatimus taisi olla FIAT.955535-S2 (korjatkaa ne, ketkä tietää) ja kaiketi vuosimallista riippuen joko 5W-40 tai 5W-30. Ohjekirjassa tuo lukee ;)

Öljysutina käytin 2011 MA:ssa WIX WL7408 sekä MANN HU7131X.
Öljynä mm: Selenia KPE 5W-40, Total Quartz INEO MC3 5W-40, Valvoline SynPOWER MST C3 5W-40 oli mulla käytössä.

Öljyjen vaihtovälinä käytin 10 tkm.
Viimeksi muokannut Aquatica, 27 Maalis 2021, 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Giulietta 2011 1.4 Multiair moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^korjaan: 9.55535-S2

Alkupään Multiair moottoreihin tuo 5w40 se on vasta pienemmän päästöluokan moottorit mitkä tarvitsee 5w30 öljyt.

Seleniaa ei ollut Tampereen marmoritiskillä heti mukaan kun viimeeksi kävin kysymässä joten tilasin Saksasta.
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... :7389.html
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 2011 1.4 Multiair moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kiitos, Typo korjattu. Liikaa vitosia jonossa :oops:

Mutta tosiaan tuolla FIAT 9.55535-S2-rimpsulla jos hakee, niin pitäis löytyä just oikeeta tavaraa. Tuo Totalin öljy on laadukasta ja edullista (PSA-tuotteita myyvät paikat tarjoavat helposti), ei toki arvoiltaan ihan Selenian tasoa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Giulietta 2011 1.4 Multiair moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuolta toveri Satakuusnelosen linkkaamasta paikasta öljyt ja orggis suodatin, niin ei tartte ihmetellä. Ottaa vaikka toisen setin til , niin ei tartte seuraavallakaan kerralla ihmetellä.
https://shop.alfisti.net/Tuning-Styling ... 5_542.html
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 2011 1.4 Multiair moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja _rico »

Off topic - Valvolinen öljyä saa nykyään Bauhausista :crazyeyes: ja jopa yllättävän edulliseen hintaan.

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 2011 1.4 Multiair moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

Vaikka ketju koskee MultiAiria niin ajattelin varastaa sitä vähäsen ja kertoa omat kokemukseni T-Jetin kanssa öljyillä pelleilemisestä. Aikaisempi omistaja oli huollattanut paikassa missä olivat käyttäneet Total Quartz C3:sta. Ostaessani auton mittatikku oli ihan minimissä vaikka aikasemmasta huollosta oli vain pari tuhatta kilsaa. Päättelin tästä että joko Totalin öljyä tuo syö tai kone vaan ylipäätään syö öljyä. Vaihdoin itse tuohon täyssynteettiseen Castrol Edgeen (ei motonetin Turbo Diesel versio vaan "normaali) ja olin positiivisesti yllättynyt kuinka kauan se tuntui säilyvän kirkkaana mittatikusta katsottaessa. Ei myöskään mitään ongelmia kesällä ja öljynsyöntitahti oli jotain puolisen litraa per 5000km. Ensimmäinen talvi meni myös normaalisti, en joutunut käynnistämään autoa kertaakaan kylmänä.

Viallisen tolppakellon takia jouduin nyt tekemään ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen kylmäkäynnistyksen jossain -10 asteen hujakoilla ja voi hyvä jumala mikä metallinen rallatus lähti hyde-venttiilinnostajista. Kyllähän ne aina jos pakkasilla vetää kylmänä yön seisonnan jälkeen käyntiin pitää vähän ääntä mutta tollanen metallinen kilinä ei kyllä kuulu asiaan. Öljyt vaihdettu 2500km sitten joulukuun alussa eli tuoretta kamaa. Aikaisemmassa T-Jet koneisessa autossa oli Teboilin Diamond Acea C3 5W-40 (ilman tota Fiatin multiair speksiä) ja ei todellakaan pitänyt kylmillä keleillä tollasta kilinää ja kolinaa vaikka oli kaks kertaa enemmän ajettu ja puolet pidemmillä väleillä elämänsä aikana huollettu kone. Molemmissa olen käyttänyt Boschin suodattimia. Harmillisesti Totalin öljyjen kylmäsuorituskykyä en päässyt testailemaan silloin kun ne autossa vielä oli. Vertailin noita öljyjä mitä on saatavilla helposti ja Valvoline Synpower MST C3 5W-40 lähtee vaihtoon välittömästi tän viikon aikana. Sääli sinänsä, olin ihan siinä uskossa että tuo Edge on hyvää öljyä, varsinkin kun kesäsuorituskyky ja lämmönkesto matalan öljynkulutuksen kera tuntuivat olevan erinomaisella tasolla. Olen vaan viimesen kahden vuoden aikana pystynyt aina pitämään autoa esilämmityksessä niin ei tuo kolikon kääntöpuoli ole näyttäytynyt. En tämän kokemuksen perusteella voi suositella Castrolia ainakaan T-jetteihin ympärivuotiseksi öljyksi. En minäkään tuota autoa rääkkää ja aina käytännössä on tolpassa talvisin, mutta kyllä nykyiset synteettiset öljyt pitää olla sellaiset että koneen voi tarvittaessa kovillakin pakkasilla lyödä käyntiin kylmänä ilman että kuulostaa siltä että koko motti hajoaa käsiin. Ja eihän tuo -10 edes ole kova pakkanen... :(

Päivittelen vaihdon jälkeen helmikuun aikana havaintoni jos/kun tulee tuollainen vertailukelpoinen -10c keli että miten Valvoline suoriutuu. Jos ei nekään suoriudu niin alan käyttämään tässäkin tuota Teboil Diamond 5W-40:stä, vaikka sen saatavuus maailman tapahtumien takia onkin mennyt todella huonoksi ja vaikkei siinä tuota Fiatin speksiä olekaan. Siinä oli kylmäsuorituskyky ainakin kohdillaan ja maistui aikaisemmalla autolle yli 100tkm ajan ilman mutinoita tai öljynkulutuksen lisääntymistä.

Tarkoitus ei ole dissata Castrolin tuotteita, jos jollain muulla ne toimii moitteetta niin hyvä vaan. Jos auto olisi minulla vain kesäkäytössä niin pitäisin kyllä nuo öljyt käytössä lämmönkeston vuoksi, vaikka mitään 5W speksin mukaista kamaa nuo ei selvästi kylmänä olekaan :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 2011 1.4 Multiair moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tai sitten siinä koneessa on vaan jotain vikaa.

Multiairi lähti ilman rallatuksia ja kalkatuksia jossain -28c:ssä ihan ongelmitta.
Toisinkuin tuo nykynen disukka.

Katsotaan sit, kun seuraavan multiairin kanssa pääsee säätämään :lol:

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 2011 1.4 Multiair moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

Ainakin nyt näyttäis siltä että selvis säikähdyksellä. Epäsopivaa öljyä se vaan oli ainakin omaan koneeseen. Eilen yöllä -12, aamulla jotain -9 paikkeilla. Ei kilinöitä taikka kolinoita käynnistäessä. Suodatin sama (tai siis uusi Bosch) ja auto ei lämppärissä. Täytyy toivoa että pysyy Valvolinet vaan yhtä hyvin sisällä :-D

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Giulietta 2011 1.4 Multiair moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja juri »

Alfan koneet on tunnetusti mystisen ronkeleita öljyjen kanssa. Nyt 135 MultiAirissa on MPM Premium Synthetic C3 5W-40, pysynyt koneessa asiallisesti, käy ja kukkuu ongelmitta.
932 937 955 955

ozQ
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Heinä 2021, 09:44

Re: Giulietta 2011 1.4 Multiair moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja ozQ »

Itsellä ollut 1.4 multiairissa nyt pari vuotta Castrol Magnatec 5w-40 C3. Hyvin on lähtenyt talvellakin käyntiin kovilla pakkasilla ilman lisälämmitystä. Öljyt vaihdan 10000km välein, samalla puhdistan multiair suodattimen. Magnetti Marellin ja Man:in öljynsuodattimet ovat toimineet hyvin.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Giulietta 2011 1.4 Multiair moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

^ Minäkin vaihdoin samaan, laitoin seleniaa pari öljyn vaihtoa ja Castrollia siitä lähtien. 100k napsahti minun ajamaa mittariin, 270tkm kaikkiaan.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Vastaa Viestiin