156:sen tyyppiviat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

156:sen tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jakakaanhan tietoanne niin katsotaan mitä tästä syntyy. Perusteluja jonkun vian puolesta ja vastaan saa antaa, mikäli on eri/samaa mieltä toisen kanssa. Yritetään pitää keskustelu järkevänä, ja jätetään turhat joopaseipäs jutut pois.

Muistakaa mainita mistä mallista/koneesta on kyse!

Avatar
TKalfa
Viestit: 68
Liittynyt: 15 Syys 2004, 18:56
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKalfa »

Hanttimiehen puoleisen takalasin nostin ei toimi. Luulisin että vaijeri katki. Mitä foorumia seurannut niin ei ole yksittäis tapaus. Sähköissä myös pientä sekoilua, airbagin valo palaa koko ajan vaikkei pitäisi mitään vikaa olemaan. Etupäästä kuuluu "rasahdus" ajettaessa hidasteesta/ kuopasta -> luultavasti tukivarsi. Auto 156SW 2.0TS -00

Avatar
TKalfa
Viestit: 68
Liittynyt: 15 Syys 2004, 18:56
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKalfa »

Ja joku tekniikan päälle enemmän ymmärtävä voisi hieman enemmän selvittää noita mainitsemiani vikoja.

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Ajanestin

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Myös muilla kun minulla ollut ongelmia ajonestimen kanssa. Ongelma joko vastaaottimessa tai sen liitoksessa

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

-peilien varret hapettuu
-tukivarret (puslat) etuylä ja poikittaiset taka kulahtaa alle 100tkm
-ilmamäärämittari (V6)
-kytkin voi olla lyhytikäinen (V6)
-kojetaulu kitisee (ainakin vanhemmat mallit)
-nokka-akselin ajoitin kuluu(TS)
-huono tyhjäkäynti (paskaa kaasuläpässä V6,tyhjäkäyntimoottori TS en tiedä kuinka yleinen vaiva)

tossa noin niinku alkuun keksitään lisää kun tulee mieleen
:wink:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

- Vesipumppu (ainakin V6:sta ja 2,0TS:stä vaihdeltu)
- Tuulilasin ja katon välissä olevan tiivisteen alta alkaa ruostumaan (ainakin vanhemmissa 156:ssa).
- Kivet hakkaa nopeasti alahelman saumasta maalin kokonaan pois (kaikki 156:t).

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

- Lämmittimen moottorin ajoittaista jumiutumista
- Tukivarsien kuluminen yleensä (edit:jahas nämä oli jo)
- Etutukivarsien puslien narskuminen kuivina
- Konevauriot jakoremmin/osien ennenaikaisen pettämisen takia

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Cuore Sportivo kirjoitti:- Vesipumppu (ainakin V6:sta ja 2,0TS:stä vaihdeltu)
- Tuulilasin ja katon välissä olevan tiivisteen alta alkaa ruostumaan (ainakin vanhemmissa 156:ssa).
- Kivet hakkaa nopeasti alahelman saumasta maalin kokonaan pois (kaikki 156:t).

englannissa noita vesipumppuja on kai aika monelta vaihdeltu mites suomessa huoltomestan mukaan 2 on vaihdettu 97 vuodesta alkaen.
Mulla ei kyllä ole ruostetta missään....
kivenhakkaamille on kyllä arka sekä helmat että konepelti/keula.
Tuo narskuminen ja puslien kulahtaminen on sama ongelma.
Lämmittimen moottoreista en ole kovin usein kuullut valitettavan.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Niin, tiedä sitten montako noita on mennyt Suomessa. Foorumilla ainakin jollakin on pumppu pettänyt omani lisäksi. Samaa paskaa ne kai on mitä Englannissakin. Ja kai ne normaalisti kuuluisi edes satatuhatta kestää.
Tuo katon kupliminen on mielestäni ihan selvä tyyppivika, helvetin monessa 156:ssa olen nähnyt.

Mulla taas ei ollut konepellissä/keulassa (156 V6 '99) ainoatakaan kivenhakkaumaa, mutta helmat kerran maalautettiinkin. Jokainen auto noita tietysti kerää joissa on pehmeä maali kuten Alfassa.

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

156 GTA: etujarrulevyt saattaa alkaa täristämään jo muutaman tuhannen km:n ajon jälkeen (vaihto menee takuuseen ja vika ilmeisesti korjaantunut materiaalien vaihdolla, itselläni ei ainakaan enää ongelmia).

156 (kaikki versiot joissa useita airbageja?): airbagin merkkivalo syttyy apukuskin penkin alla olevan huonon liitoksen takia. Vaatii liittimien räpläystä ja merkkivalon sammuttamisen huollossa Examinerilla. (Esiintyi itselläni kahdesti, nyt ilmeisesti liittimet saatu kiristettyä tukevasti nippusiteillä... takuu hoitaa)

Vesivuotoja ovien saumoista - ehkä kyllä enemmän yksilövikoja epätarkan kokoonpanon seurauksena, mutta näistä on näkynyt mainintoja aina joskus. Itselläni SW:ssa takaoven ylätiivisteen nurkan vuoto kasasi vettä takapenkin istuimen alle rankkasateella, auton ollessa parkissa rinteessä nokka ylöspäin. Takuu hoiti tämänkin hyvin, tosin auto oli kaksi päivää pajalla.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

uusimmissa GTAssa on isommat levyt 330mm kun ekoissa on 305? onko tuo korjautunut tuolla
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11222
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

V6 kirjoitti: -ilmamäärämittari (V6)
Tuo voitaneen laittaa koskemaan myös pienempia koneita. Ainakin omassani oli mennyt vaihtoon jo edellisen omistajan aikana (ekat 30tkm).
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

Keskuslukitus hyytyy parikolme kertaa vuodessa, herää henkiin ku käyttää virtoja päällä.
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

V6 kirjoitti:uusimmissa GTAssa on isommat levyt 330mm kun ekoissa on 305? onko tuo korjautunut tuolla
Mulla on vielä "pikkulevyt" ja toivoin tietty että ne alkais taas täristää, että sais takuuna isommat :roll:. Vaan ei - ehkä jarrupalojen ja -levyjen kunnollinen sisäänajo auttoi, tai sitten uudet palat on eri materiaalia, joka ei niin helposti pala levyyn kiinni?! Joka tapauksessa jarrut on ollut nyttemmin ok. Muuallakin netissäkin näkyy tuo aikanaan yleinen narina tärisevistä jarruista kadonneen, joten joku ratkaisu hommaan tuli...

Officer Cartman
Viestit: 139
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 00:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Officer Cartman »

20 tkm mittarissa ja olen menossa hakemaan uusia "pikkulevyjä" muutama sata km takaperin täristämään alkaneiden tilalle. Täällä pohjolassa ei heru 330-millisiä takuuvaihtona, ei sitten millään... 2.500 eurolla olisivat vaihtaneet noihin isompiin, "pikkulevyt" menevätkin sitten takuuseen.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Malli: GTA

Aika lailla yksilöitä taitavat olla tai sitten kaikki on kiinni sisäänajosta. Itselläni ei ole alkanut ravistaa lainkaan. Ajoin uutena siististi sisään 500 km. Tuona aikana vain yksi pakollinen hätäjarrutus.

Sittemmin on radallakin ajettu, joten ei voi sanoa etten olisi jarruille antanut rääkkiä.

Joskus kevyesti jarrutellessa tuntuu pikkusen ravistavan, mutta pari kovempaa jarrutusta auttaa heti. Luulisin että jarrupalamateriaalia jää levyihin kiinni ja kunnon jarrutus putsaa.
Viimeksi muokannut BSTR, 10 Marras 2004, 08:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

-takalasien nostimet jumiutuvat käytön puutteesta
-bensatankin suojakannen mekanismi herkkä jäätymään, rasvaamisesta huolimatta
-moottoritilan kuramuovi murtuu takakiinnikkeistään.

V6
Ayrton Senna da Silva forever

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Takaovenkahva hajoaa.
Koskee ainakin sedania ja moottorilla ei taida olla väliä. Muuta ei ole onneksi vielä omalle kohdalle sattunut:)

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

hajoohan se jos sitä jäätyneenä yrittää avata :crazyeyes:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Ghost
Viestit: 464
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

-Käsijarruvaijerin kuoret rikki (kaikki)
-Etupyörän laakerit >100tkm (kaikki mallit. Eihän noita ihan yhtenään mene, mutta pidempäänkin saisivat kestää)
-Etuputken haitariosa (ainakin 2,0 t.s)
-Ajonesto ryppyilee, syytä en tiedä (kaikki mallit ainakin 1998-2000)

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

termari

Viesti Kirjoittaja KJS »

Viimeaikaisten keskustelujen perusteella voitaneen lukea sekä V6 että T.Spark malleissa tyyppiviaksi jumiutuva termostaatti (tarkoitus vaihtaa tänä viikonloppuna)
Alfaholismia vuodesta 2001

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Jumittuuko auki vai kiinni? Mulla taitaa olla termostaatti jäänyt auki, kun ei oikein lämmöt nouse (2.0TS)

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

auki

Viesti Kirjoittaja KJS »

Sehän se tyypillisin ilmenemismuoto on, että lämmöt ei nouse enää pikkupakkasella yli 60 asteen. Jos taas tuppaa ylikuumenemaan niin vika taitaa yleisemmin olla vesipumpussa kuin termarissa.
Alfaholismia vuodesta 2001

vilarts
Viestit: 60
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:09
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja vilarts »

Ainakin omassa 156 on tälläisiä vikoja!!
Kojetaulu nitisee ja natisee
Etupään nivelet naksuu(silloin tällöin)
Laturin hihna nihertää...

Avatar
Maunu
Viestit: 3484
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ohjaustehostin päästää pakkasella liemet pihalle. Itseltä irtosi letkunkiristin akun alapuolelta viime viikolla.

Ovien sarana/rajoitin mekanismit natisevat.

Parkkipolttimot palavat herkästi.

Hc päästöt korkeita (V6).

Radio ei kuulu kunnolla (vanhemmat sedan mallit)

Kaikki saksalais valmisteiset osat ovat sekundaa.
TRW(tukivarret ja ohjaustehostin) ja Bosch (lähes kaikki sähköosat), eipä noista paljon italiaanon osaa hajoile.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

vilarts
Viestit: 60
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:09
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja vilarts »

Osaako kukaan sano,kun meitsin 156 kävi tänään autopesussa ja kun se tuli ulos niin koetauluun sytty merkkivalo mikä tark.(valoissa häriötä)
Mutta kun missään valoissa ei ollu mitään häriötä,voisiko olla ihan jokin kosketus häikkä?

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

vilarts kirjoitti:Osaako kukaan sano,kun meitsin 156 kävi tänään autopesussa ja kun se tuli ulos niin koetauluun sytty merkkivalo mikä tark.(valoissa häriötä)
Mutta kun missään valoissa ei ollu mitään häriötä,voisiko olla ihan jokin kosketus häikkä?
Parkki- tai rekisterikilven valot pimeänä. Tarkista vain.

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Tai sitten niin kun mulla, kosketushäiriä. Aina kun menin ulos katsomaan mikä valo on palanut (mittaristossa paloi se oranssi ilmoitus valo), niin kaikki valot toimi. Se koskutus siis palasi aina kun menin ulos (samalla sammui se ilmoitusvalo). Vasta katsastuksessa löytyi vika kun ei toiset etuvalot palanut silloin ollenkaan ja syys siis oli kosketushäiriö.

vilarts
Viestit: 60
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:09
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja vilarts »

Voisiko kyseessä myös olla,semmoinen vika että hattuhylly lisä takajarrujen yksi poltin on palanu? Ohjekirj.luki ainoastaan jarruvalot mutta koskisikohan tämä myös tätä?

Avatar
KJS
Viestit: 4704
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

valot

Viesti Kirjoittaja KJS »

Jos vika olisi jarruvaloissa, niin merkkivalokin palaisi vain jarruttaessa (enkä myöskään tiedä että onko lisäjarruvalo tuossa valvonnassa).
Alfaholismia vuodesta 2001

vilarts
Viestit: 60
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:09
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja vilarts »

No asiaa en tiedä missä nytten voisi olla vika.Ainoa mikä mulle nyt tulee mieleen niin on kosketus häikkä!!
Koska kaikki valo ym..tomii moitteettomasti.

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Pyyhkijän moottorin tihkukytkimen lakkoilu. Näistä oli palstalla vähän aikaa sitten ja tulipa liityttyä itsekkin kyseiseen joukkoon. Lisäksi ollut kuulemma koko pyyhkijänmoottorin jumiin ruostumisia, mutta tästä ei itsellä kokemusta. Auto -98 2.0TS
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Mulla oli juuri tuo pyyhkijämoottorin puhkiruostuminen ekassa 156:ssa (99-malli). Syynä oli väärin asennettu suojapussi, se oli täynnä vettä kun pyyhkijän moottori vaihdettiin.

mamma
Viestit: 3
Liittynyt: 01 Huhti 2005, 18:49

156:n tyyppiviat ?

Viesti Kirjoittaja mamma »

Mulla on 156,2.0 ts jolla nyt ajettu n. 205000 km ja se on vuosimallia 98 ja siihen on tähän mennessä tehty : kytkin vaihdettu,startti vaihdettu,tyhjäkäyntimoottori vaihdettu.Siinä on esiintynyt seuraavia vikoja:tuulilasin pyyhin toimii,varsinkin kylmillä pakkasilla miten sattuu,helmoissa ruostetta,takaikkunat ei toimi,bensakorkki kiukuttelee pakkasilla,kaasu hirtti kiinni pakkasilla,edessä väljää,takaoven kahva hajos.Että tällästä tähän mennessä...stoori jatkuu... :lol:

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

GTA kirjoitti:156 (kaikki versiot joissa useita airbageja?): airbagin merkkivalo syttyy apukuskin penkin alla olevan huonon liitoksen takia. Vaatii liittimien räpläystä ja merkkivalon sammuttamisen huollossa Examinerilla. (Esiintyi itselläni kahdesti, nyt ilmeisesti liittimet saatu kiristettyä tukevasti nippusiteillä... takuu hoitaa)
Oisko tästä jotain tarkempaa tietoa? Ostaessani oman Alfani airbagin merkkivalo paloi. Delta-Autossa resetoivat tuon (Tre) ennen kuin auton hain ja sain kuulla että ainakin minun vuosimallissani osassa autoista johtuisi siitä, että mikäli auton käynnistää suoraan ennen kuin airbagin merkkivalo ehtii sammua, jää tuo joskus jumiin. Edellisenkin omistajan ohje oli: virrat päälle - odota että merkkivalo sammuu - starttaa. Onko tässä mitään perää?
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Itse ainakin olen alfani startanut aina suoraan, sen 7kk:ta kun se minulla on ollut. Ei ole kyllä syttynyt. Kerran syttyi, mutta se johtui siitä että akku oli ½ tuntia irti.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

pitää muutenkin odotella muutama sekunti että käynnistyksenesto valo sammuu
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

-Tomi- kirjoitti:Itse ainakin olen alfani startanut aina suoraan, sen 7kk:ta kun se minulla on ollut. Ei ole kyllä syttynyt. Kerran syttyi, mutta se johtui siitä että akku oli ½ tuntia irti.
Homma toimi ongelmitta yhdessä koeajamassani -99 mallissakin, eli vastaavaa "bugia" ei esiintynyt siinä. Ilmeisesti koskisi lähinnä -98 mallia...? Tarpeeton fiitseri jos näin on... kyllähän tuon itse muistaa, mutta muista nyt sitten sanoa aina kun joku toinen hyppää rattiin.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

auton manuualissakin on muistaakseni starttausohjeet :wink: mitään muuta ei tarvitse odotella kuin käynnistykseneston valon sammmumista.
Oma on 98 mallia eikä ikinä ole ollut airbagin valon kanssa mitään ongelmia.
Viimeksi muokannut V6, 29 Kesä 2005, 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

V6 kirjoitti:auton manuualissakin on muistaakseni starttausohjeet :wink: mitään muuta ei tarvitse odotella kuin käynnistykseneston valon sammmumista.
Oma on 98 mallia eikä ikinä ole ollut airbagin valojen kanssa mitään ongelmia.
Himmeä juttu. Tällaisen infon sain sekä Tampereen Delta-Auton, että auton aiemmin omistaneen yksityisen omistajan kautta.

Ehkäpä tässä täytyy tehdä lähiaikoina empiiristä tutkimusta oman autoni osalta :P.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Kävin tuon valon sammuttamassa viime viikon maanantaina ja juttelin asiasta korjaajan kanssa. Kuulemma näissä yhden airbagin versioissa softat vaan yksinkertaisesti sekoaa kun kuvittelevat toisen airbagin feilaavan. Ei oo taidettu hoitaa tuota koodin katselmointia Alfalla spagetin syönnin ohessa kovin hyvin :mrgreen:
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

156 JTS

Kone joissain yksilöissä alitehoinen n.10-20hp.

Polttoaineen kulutus 1-2 litraa TS mallia ja ilmoitettua kulutuslukemaa suurempi.

Tami
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Loka 2005, 13:51
Paikkakunta: Korpi, joka on Röykkässä, joka on Nurmijärvellä.

Viesti Kirjoittaja Tami »

Tyyppivika vai ei, mutta mulla hajosi 156 2.5 v6 mallista vaihdelaatikosta tasauspyörästön toinen hammasratas, sillä seurauksella, että laatikon kylkeen tuli reikä ja se meni vaihtoon. Silloin (2001) sen hinta oli 33000 markkaa. Kuukauden taistelun jälkeen maahantuoja sen maksoi vaikka auto oli jo liki kolme vuotta vanha (takuu 1v. tai 100000 km). Sillä perusteella kun laatikkoon ei vaikuta aika vaan kilometrit ja sillä oli silloin ajettu vasta 54000 km.
Elämä alkaa 240... kw:sta! Nykyisin tosin Saabilla.

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Lienee turvallista lisätä myös tämä tyyppivikoihin:

Alkuperäinen pohjalevy murtuu hiljalleen taaimmaisista kiinnikkeistään ja alkaa roikkumaan ikävästi.

Edit: äh, olihan tämä jo tuolla moottoritilan kuramuovin nimellä... menköön kuitenkin selvennyksenä :roll:

Edit 2:

Kokosin hieman yhteen näitä yleisimpiä 156:n raportoituja tyyppivikoja, jotta olisi helpompi tsekata listaa läpi selaamatta viestejä yksi kerrallaan. Muutaman yksittäisen jätin pois. Aika hyvin sain ainakin itse osumia huolto/korjauslistaa katsellessa...

Alfa 156 tyyppivikoja, koontia ketjusta:

- Sähköikkunoiden moottorit (taka) väsyvät käyttämättömyydestä
- Sivupeilien alumiiniset varret hapettuvat
- Tukivarret (puslat) etuylä ja poikittaiset taka vaihtokunnossa +/- 100tkm
- Etutukivarsien puslat narskuvat kuivina
- Ilmamäärämittari (mahd. myös lambda-anturi / happitunnistin)
- Kojetaulun erilaiset nitinät
- Tyhjäkäyntiongelmat (kaasuläppä likaantunut, V6)
- Vesipumppu
- Tuulilasin ja katon välinen tiiviste (vuodot)
- Alahelman sauman maalipinta hakkautuu kiveniskuista
- Lämmittimen moottorin jumiutuminen
- Jakopään hihnan aiheuttamat vauriot (vaihtoväli: 60tkm/3v)
- Airbagin merkkivalo syttyy aiheettomasti (apukuskin penkin alla oleva liitos?)
- Keskuslukitus saattaa hyytyä (korjaantuu käyttämällä virtoja päällä)
- Bensatankin suojakannen mekanismi jäätyy kiinni (avausjousi)
- Moottoritilan suoja/pohjalevy murtuu takakiinnikkeistään ajan myötä
- Takaovenkahvan murtuminen (jäätymisen seurauksena)
- Käsijarruvaijerin kuoret rikkoutuvat
- Etupyörän laakerien kuluminen 100tkm>
- Ajoneston ongelmat
- Termostaatti jumiutuu (lämmöt eivät nouse talvella ajossa, 55-65C)
- Parkkipolttimot palavat herkästi
- HC-päästöarvot korkeita
- Lasinpyyhkijöiden tihkukytkimen ongelmat (rele naksuu)
- Ohjaustehostimen öljyjen letkun kiinnityksen pettäminen (pakkasella, kts. letkun kiristin akun alapuolelta)
- Kytkimen kuluminen 100tkm> (V6)
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Loistavaa, on vähän väliä kummitellut tuon listan teko, mutta hienoa että joku jaksoi tehdä.

Tuohon jos ei tule suurempia vastalauseita niin siirrään tuon viestin takaisin faq osioon sanotaanpa vaikka ensi viikkoon mennessä.

Eli nyt olisi viimeisiä hetkiä vaikuttaa listaan :mrgreen:

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

sinne voisi lisätä että etupuskurin sivukannattimet ruostuu puhki todella nopeasti!!
ja uudet maksaa tietysti deltassa ~130 euroo kappaleelta!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Cotson
Viestit: 114
Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cotson »

Hyvä että joku vihdoin kasasi kaikki yhteen viestiin :)

Lisäilin seuraavaan hieman syitä, seurauksia ja pikakorjauksia. Lisäykseni ovat boldattuja:
tmv kirjoitti:
Alfa 156 tyyppivikoja, koontia ketjusta:

- Sähköikkunoiden moottorit (taka) väsyvät käyttämättömyydestä
- Sivupeilien alumiiniset varret hapettuvat
- Tukivarret (puslat) etuylä ja poikittaiset taka vaihtokunnossa +/- 100tkm
- Etutukivarsien puslat narskuvat kuivina (injektioruiskulla öljyäminen auttaa ainakin hetkeksi)
- Ilmamäärämittari (mahd. myös lambda-anturi / happitunnistin ei ota kunnolla kierroksia yli 5000rpm)
- Ajoituksenmuunnin (TS koneissa, kuulostaa dieselmoottorilta käynnistettäessä)
- Kojetaulun erilaiset nitinät (tilanne parempi vm.2000+ autoissa)
- Tyhjäkäyntiongelmat (kaasuläppä likaantunut, V6)
- Vesipumppu
- Tuulilasin ja katon välinen tiiviste (vuodot. maali kulunut katosta - ruostetta)
- Alahelman sauman maalipinta hakkautuu kiveniskuista
- Lämmittimen moottorin jumiutuminen
- Jakopään hihnan mahdollisen katkeamisen aiheuttamat vauriot (vaihtoväli: 60tkm/3v)
- Airbagin merkkivalo syttyy aiheettomasti (apukuskin penkin alla oleva liitos?)
- Keskuslukitus saattaa hyytyä (korjaantuu käyttämällä virtoja päällä)
- Bensatankin suojakannen mekanismi jäätyy kiinni (avausjousi. kiilaa avausvipu ylös ja avaa luukku käsin)
- Moottoritilan suoja/pohjalevy murtuu takakiinnikkeistään ajan myötä ja roikkuu matalalla
- Takaovenkahvan murtuminen (ei kannata repiä jäisenä)
- Käsijarruvaijerin kuoret rikkoutuvat (aiheuttaen käsijarrun jumittumista päälle pakkasella jos sitä käytetään)
- Etupyörän laakerien kuluminen 100tkm>
- Ajoneston ongelmat (yleensä seurausta akun tyhjenemisestä?)
- Termostaatti jumiutuu (lämmöt eivät nouse talvella ajossa, 55-65C)
- Parkkipolttimot palavat herkästi (varsinkin jos ei käytetä alkuperäisiä kalliimpia halogeenipolttimoita)
- HC-päästöarvot korkeita
- Lasinpyyhkijöiden tihkukytkimen ongelmat (rele naksuu)
- Ohjaustehostimen öljyjen letkun kiinnityksen pettäminen (pakkasella, kts. letkun kiristin akun alapuolelta. kannattaa vaihtaa alkuperäiset nesteet notkeampiin)
- Kytkimen kuluminen 100tkm> (V6. tulee olla jäykähkö muttei liian jäykkä)

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

tmv kirjoitti:Kokosin hieman yhteen näitä yleisimpiä 156:n raportoituja tyyppivikoja
Varsin esimerkillistä toimintaa!

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tuohon voisi lisäillä syitä/korjausvinkit samaan listaan, tossa alkuun

- Tuulilasin ja katon välinen tiiviste (vuodot. maali kulunut katosta/huonosti vaihdettu tuulilasi - ruostetta)
- Moottoritilan suoja/pohjalevy murtuu takakiinnikkeistään ajan/osumien myötä ja roikkuu matalalla
- Vesipumppu (kannattaa vaihtaa 120tkm välein/tai vaihto metallisiipiseen pumppuun)
- Ohjaustehostimen öljyjen letkun kiinnityksen pettäminen (pakkasella, kts. letkun kiristin akun alapuolelta/vaihda paremmat klemmarit. kannattaa vaihtaa alkuperäiset nesteet notkeampiin vaikka mobil Mobil ATF SHC)
- Bensatankin suojakannen mekanismi jäätyy kiinni (avausjousi. kiilaa avausvipu ylös/tai käytä takaluukusta löytyvää avausnarua ja avaa luukku käsin, voitele)
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Yli 7 vuotta on tullut 156:illa ajettua eikä ole ollut ensimmäistäkään listalla olevaa vikaa (kop, kop, kop).

Vastaa Viestiin