159 2.4jtdm q4 mietteitä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
RaSmys
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Touko 2021, 13:09
Car(s): 159 2.4JTDm q4

159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja RaSmys »

350 000 kilometrin jälkeen alfani alka näyttää ikäänsä. Olen tuore alfapää ja oman kaunokaiseni hain pari kuukaukutta sitten. Noh, sain auton nosturille josta tulikin heti ilmeisen selväksi huono kardaanin ristinivel ja kannatin laakeri. Lisäksi sain nähdä kuinka öljyinen moottori tila oli alta.

Samoihin aikoihin ilmeni 2 ja 3 vaihteidein syncro renkaiden olevan sököjä. Tämä ei yleensä ajoa haittaa, mutta erityisen kylminä aamuina sai odottaa kivan kuuloista rusahtelua vaihteita vaihdettaessa, sekä erityisesti 2 vaihde voi olla vieläkin vaikea saada paikalleen.

Nyt hypäätän ajassa muutama viikko eteenpäin, jolloin Alfa alkoi viemään öljyä huomattavaa tahtia. Tai ainakin niin mittariston näyttö väitti. Tasoa näyttävät palkit olivat jokin päivä noin 1/3, joten lisäsin diamondia muutaman desin niin, että mittari näytti nyt vähintään 2/3( tarkalleen en muista). 200 metriä ajoin autoa nosturille, missä se vietti hetken kun tarkastelin uudestaan öljyä vuotoja lohkosta(mitä ei onneksi näyttänyt olevan)

Nosturilta lähdetessäni huomasin mittarin palkkien näyttävän taas noin 1/3. Tämän kaltaista öljyn katoamista jatkui suunnilleen viikon ja nyt öljyt ovat pysyneet taas kuukauden.

Tämän kaltaisia ongelmia odotinkin, kun lähdin Alfa Romeon maailmaan ja näiden kanssa voin vielä elää.

Nyt on kuitenkin ilmennyt suurempaa vikaa, sillä vauhtipyörä olisi lahoamassa. Siitä siis ihmettelenkin, onko muilla ollut ongelmia vauhtipyörän kanssa? Auto on edellisen omistajan mukaan kuulemma softattu joskus, mutta itse en menisi siitä takuuseen.

Samalla kun löytää aikaa vaihtaa se, pitäisi varmaan kytkimen työsylinterinkin vaihtaa :) , mutta nyt kysyn onko teille ehdotuksia mistä minun kannattaisi osia hommata. Ebayn pelkät vauhtipyörät alkavat ~600:sta punnasta ja kytkin kaupan paketti on viileät 1000€ alennuksessa.

Toki jos teiltä itseltä löytyy varaosia tai ylimääräisiä q4 vaihdelaatikoita olisin kiinnostunut.

Kauan en ole autosta ehtinyt nauttia, mutta tiedän jo etten sitä tule myymään helpolla. Maalipintaan ja muuhun kosmeettisiin lisäyksiin pitää joku päivä upottaa rutkasti rahaa, siksi haluaisin pärjätä tekniikan korjauksesta halvalla. Tosin ei niin halvalla, että joudun taas tiputtamaan laatikol ensivuonna.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo kardaani tulee aiheuttamaan myös harmia, koska järkevään hintaa sellaisia ei saa.
Niin, ainakin alkupään kardaanit on sellasia, ettei laakereita vaihdeta, vaan kardaani. Ellei sitten rälläköi kardaania poikki jne.
Itse sain omaan ex-q4 159:iin Bemarin käytetystä kardaanista kyhätyn uusilla ristikoilla ja se kustansi töineen 1000€ ja jotain.
Tehdaskunnostettu olis ollut 2000 ja tehdasuusi 3000€ :lol:

Kaksoismassavauhtipyörät hajoaa merkistä riippumatta jossain vaiheessa. Koliseeko jo? Näissähän tuo F40-laatikko normaalisti huippukunnossaankin on todella hankala kakkosvaihteella, rutinaa saa hyvin helposti aikaiseksi ennen kuin käytön oppii. Ehjänäkin tuo tosiaan vaatii tarkkaa, jämäkkää otetta - mutta toimiessaan ehdottomasti yksi parhaista manuaaliaskeista, mitä olen koskaan kokenut.

Ja mitähän se öljytikku sanoo öljymäärästä? Näissähän on sitten joskus ollut sellaista kivaa, että öljynsuodattimen läpi menevä putkilon O-rengas vuotaa ja öljhy pääsee suoraan sellaisenaan pumpattuna huohottimeen ja siitä tullee sitten koneremppa. Kyseessä on puolen euron o-rengas, jonka voimalla ja väkivallalla tuhoaa helposti... Eikä se tule ainakaan tarvikesuodattimien mukana kovin usein. Lisäksi jos suodatinkuppi menee huonosti, tuo O-rengas ei välttämättä ole kunnolla paikallaan.

Ihana ylläri...

RaSmys
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Touko 2021, 13:09
Car(s): 159 2.4JTDm q4

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja RaSmys »

Olen jossain vaiheessa lueskellut tuosta kardaanista, kuinka se lähetetään italiaan taikurien käsiin ja kotiin tulee iso lasku ja entisöity kardaani. Itseäni se ei vielä haittaa kun riittävän hellästi saa kaasua käytettyä niin ei tule kolinaa eikä laakeri ainakaan vielä kolise liikenteessä tai kiihdytyksessä.

Kyllä tuo vauhtipyörä ainakin tyhjäkäynnillä kolisee, tai sillon sen ainakin huomaa. Ääni on samankaltaista kuin esim. Väljässä hihnapyörässä. (On muuten tullut vaihdettua laturin hihna, joka eli viimeisiä sekuntejaan, ja sitä työtä en taas odota innolla)
Minun 159 yksilöni tosiaan pitää vähän kaikenlaisia ääniä niin monesta paikasta, että on hieman hankalaa eritellä niitä.

Jämäkän käytön tarpeen olen nyt itsekin tajunnut. Vielä kun tuo kaasu vaatii aina yllättävän paljon painetta vaihteiden vaihdon yhteydessä ennenkuin jotain alkaa tapahtumaan.

Öljyn viennistä sen verran, että öljytikkua en ole älynnyt seurata vaan silmäni ovat liimautuneet vaan mittariston näyttöön. Sen lisäksi konehuonetta kun sillon pari kertaa on tullut katsottua, niin lähdettä en kykenyt löytämään, kun kaikki on ollut siellä jonkin verran öljyistä. Jos keksin miten tänne lisätään kuvia, niin laitan niitä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kuvien lisääminen on helpointa ulkoisen kuvapalvelun kautta, itse suosin Imguria.

Onkos muuten kampuran hihnapyörän vulkanointi vielä kunnossa? Nuohan ei ole ikuisia ja näkee todnäk aika hyvin, kun koneen rykäsee käyntiin ja kattelee apulaitepäätä. Jos vispaa pahasti, se on menossa ja kannattaa fiksata ENNEN kuin hajoaa.

Espoossa Ko-Met korjailee noita kardaaneja, heiltä kyllä onnistuu ainakin johonkin pisteeseen saakka uusiminen. Ja sitten kun on uusittu, alkaa laakereitakin saada vaihdetuksi ilman uutta kardaania...

Lisäksi kannattaa vilkaista se ohjaustehostimen paluusihti. Helppo tsekata tämäkin: kone käyntiin ja ohjaustehostimen säiliön korkki auki. Jos näkyy sellainen selkeästi nouseva virtauma -> sihti irti/rikki. Jos pinta on likimain tasainen, ehkä pienen pieni elo pinnassa = kunnossa. Rikkinäinen sihti tuppaa edesauttamaan vielä hammastankovaivojakin :roll:

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Viime vuonna laitoin omaan Q4:seen uuden kytkin/vauhtipyöräsetin (ja myös vaimon perus 159:siin). Ebayn kautta Italiasta maksoi setti noin 600€.
Kardaani kävi huollossa Ko-Met:tissa 1600€ + laakerit autodocilta 100€.
Kytkin rempan yhteydessä vaihdoin myös kampiakselin stefan molempiin autoihin, koska toisessa autossa se tiputti öljyä. Noin 30€. Lootan öljyt Redline MT-85 100€.

Omalla Q4:sella ei ole kyllä noin paljon mittarissa. Nyt vain vähän alle 230tkm.

Samalla kun vaihtaa kytkimen kannattaa maalauttaa apurunko. Jos se on päässyt tai pääsee ruostumaan puhki uutta tuskin mistään edullisesti saa. Etuvedon runko on erilainen.

Itse tein kaikki remontit, niin vielä kannatti korjata auto kuntoon.

https://www.ebay.it/itm/282019950101?ha ... SwDiBZJ-ZV
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

RaSmys
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Touko 2021, 13:09
Car(s): 159 2.4JTDm q4

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja RaSmys »

Niinhän siinä sitten kävi että toinen 159 tuli haettua. Pitää sitten saada tehtyä rauhassa työtä tuohon, niin voi myös korjata kaiken mitä pitää. Kampuran pyörät taitaa kunnossa olla. Tuosta mistä olen nyt kirjoitellut oli kyllä ohjaustehostimen litkut jossain vaiheessa vähissä, jolloin myös ratin kääntely kolahteli ja varmasti kulutti apulaite hihnaa vielä lisää. Se on sitten vaihdettu ja tehostin nesteet kun täytin taas, niin ei ole ohjauksessa ollut mitään kummalistakaan. Jossain letkuissa muistan tosin pari tippu sitä punaista nestettä nähneeni, joten kaipa ne liitoksen alkavat pikkuhiljaa vuotamaan?

Hulluhan olen kun toista tuollaista tuon pihaan, mutta tässä uudessa on kyllä moottori huomattavasti terveemmässä kunnossa 60tkm vähimmällä kilometreillä. Huoltohistoriakin on huomattavasti parempi kun on vauhtipyörä ja kytkin vaihdettu. Hyvään hintaakin tuli kaupat tehtyä. Kunhan nyt vaan ei sattuisi heti taas yllätys remppoja. Leimalle pitäisi nyt viedä vaan.

Tämä parempi kuntoinenhan on tosiaan -07 etuveto ja ensimmäinen 159 on -09 neliveto. Olikos se nyt niin että sitä etuvetoa ei voi tosta noin vaan muuttaa nelikoksi? Kun tämähän q4 tuli vasta myöhemmin, ainakin 2.4jtdm koneen kanssa.

RaSmys
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Touko 2021, 13:09
Car(s): 159 2.4JTDm q4

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja RaSmys »

Niin ja ensimmäisen apurunko on jo pistänyt silmään. Senhän voi sitten kunnostaa samalla kun laatikon tiputtaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Q4 oli kyllä melkein alusta asti, mun edellinen oli '07 (olikohan valmistettu 2006 puolella jopa). Ja nimenomaa 2.4JTDm :)

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Voi käydä tuuri tuon Q4:sen kardaanin kanssa, koska on 2009 mallia. Siinä kaiketi voi olla jo huollettava kardaani eli olisi purettavaa mallia.
Ohjaustehostimenletku on kulutustavaraa. Nekin tuli omiin autoihin vaihdettua viime vuonna.


https://www.ebay.com/itm/174750580342?e ... Swn1BgioDZ

Etuveto ja neliveto ovat aikalailla eri autoja pohjapeltiä myöden. Ei oikein pysty muuttamaan 2wd:tä 4wd:ksi. Onko edes saman tehoiset koneet kyseessä 200 vai 210hv? Totta kai pellit ja sisustan osat sopii aika hyvin keskenään, mutta tässäkin voi tulla ongelmia kun toinen on facelift malli.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

RaSmys
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Touko 2021, 13:09
Car(s): 159 2.4JTDm q4

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja RaSmys »

Joo tuo etuveto oli sitä 07 mallia eli 200hv ja nelikko 210. Minun tietääkseni tuo 09 malli oli juurikin ensimmäinen vuosi kun nelivetoa sai dieselin kanssa. Nelikko on kyllä myös lastutettu, madallettu ja leveemmillä helmoilla, joten siitähän voi tehdäkin hieman spessumman käyttiksen, sitten kun tärkeät remontit on hoidettu.

Jos muistan oikein, niin kardaanin laakeri näytti kyllä huoltamattomalta. Ristinivelen silti vaihtaa voi ja kun se on ainoa mikä siinä haittaa, niin täytyy varmaan pitkäksi aikaa tyytä vaan siihen. Vauhtipyörä + kytkin paketteja olen nyt hetken etsinyt ja ei ole vielä oikein hyvää löytynyt. Onkohan kellään tietoa voiko noihin autodoc, amazon, ebay- luottaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

RaSmys kirjoitti:
14 Kesä 2021, 10:58
Minun tietääkseni tuo 09 malli oli juurikin ensimmäinen vuosi kun nelivetoa sai dieselin kanssa.
Ei ihan, mutta ei kaukana ole - kyllä sitä ainakin jo 2008 sai. Muistaakseni dieseliin neliveto tuli tarjolle 210hv moottorin mukana, eli ihan alusta asti ei tosiaan ole ollut tarjolla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja MKT »

Minun autoni taitaa olla ensimmäisiä linjalta ulostulleita JTDm Q4:sia. Rekisteröity kesäkuussa 2007 Germaaniassa.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja palkus »

-07 elearnissa on torseni tupaöljy. -06 ohjelmassa ei.
"puhun niin totta kuin osaan"

RaSmys
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Touko 2021, 13:09
Car(s): 159 2.4JTDm q4

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja RaSmys »

Pikkuhiljaa pitäisi pistää auto pukeille ja sitten kone ja loota pois. Tuleekohan moottori helpommin alta vai päältä pois..?

ImtAlfa
Viestit: 12
Liittynyt: 18 Kesä 2021, 22:15
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 jtdm

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja ImtAlfa »

Otat vaihdelaatikon vetareineen pois ja huomaa starttimoottori yläpuolinen pultti. Kannattaa samalla mahdollisesti vaihtaa startti ja laturi, kaksoismassavp, kytkinpaketti ja stefa vp taakse.

RaSmys
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Touko 2021, 13:09
Car(s): 159 2.4JTDm q4

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja RaSmys »

Update: Muutaman päivän jälkeen on nyt apurunko irti. Ruostetta tosiaan löytyy, mutta sen saa varmasti kunnostettua vielä hyväksi.

Tähän mennessä kaksi ruuvia katkennut. Vaikeimmaksi osoittautuivat laatikon kannatin sekä kallistuksenvakaajan isot pultit. Tuli kyllä toisen alatukivarren pallonivelen mutterin kanssa hetkeksi riitaa.

Startin vaihdan luultavasti. Vauhtipyörä, kytkin, kampura stefa, laturi, tulee vaihdettua tai kunnostettua.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Joko sait kardaanin irti? Onko huollettavaa mallia?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

RaSmys
Viestit: 14
Liittynyt: 27 Touko 2021, 13:09
Car(s): 159 2.4JTDm q4

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja RaSmys »

Kardaani on tällä hetkellä toisesta päästä irti pulteistaan, mutta vielä paikallaan kun auto on nyt niin nostettu, että ei mahtunut ennen juhannustaukoa ottamaan kokonaan irti.
En sitä sen enempää vilkaissut laakerin kohdalta, että oisin ainakaan voinut sanoa sitä huolettavaksi. Aiemminkin kun olen myös sitä katsonut, niin kyllä se mielestäni aika kiinni hitsastulta on näyttänyt.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Auton valmistaja ei mielestäni ole koskaan toimittanut kuin uutta kokonaista akselia, ei edes tehdaskunnostettua akselia ole saanut auton valmistajalta. En tiedä mistä nämä puheet ovat saaneet alun, että jotain muuta olisi saatavana auton valmistajalta varaosana tilaamalla , tuotannon alkupään autoihin tai loppupään autoihin 👍
Viimeksi muokannut seppo, 28 Kesä 2021, 22:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Siitä, että JOKU niitä tekee. Tehdas vaiko ei, en tiedä - mullekin tarjottiin.

Muistaakseni 1000e kunnostettu varaosista kyhätty, 2000e tehdaskunnostettu ja 3000e tehdasuusi.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja seppo »

Niinkuin kerroin, tehdas toimittaa vain uusia, ei kunnostettuja!

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.4jtdm q4 mietteitä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Taitaa nyt taikasana olla se tehdas. Eli ilmeisesti Alfa ei virallisesti myy kunnostettua kardaania, vaan marmorin tilatessa sellainen Alfalta kyseessä on aina uusi osa. Kuitenkin joku muu, oli sitten tuotantolaitosmalliltaan tehdas tai ei, mitä ilmeisimmin niitä kunnostaa ja myy valmiissa paketissa valmista osaa, jota varten ei kuitenkaan ole louhittu uutta malmia eikä edes sulatettu kokonaan uusiksi vaan hyödynnetty jo olemassa olevaa, kunnostuskelpoista osaa.

"Tehdaskunnostettu" on vähän hähmänen termi (kuten myös "tehdasuusi" - onko joku osa tehdasvanha tai mistä uusi osa on tullut jos ei tehtaasta?) - sillä välillä tarkoitetaan nimenomaan valmistajan toimesta kunnostettua osaa ja välillä ihan jonkun muunkin toimesta kunnostettua osaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin