Mito P1320 UniAir module learn

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Ljjm
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Elo 2018, 21:35
Car(s): Alfa Romeo Mito 1.4 Multiair
Paikkakunta: Tampere

Mito P1320 UniAir module learn

Viesti Kirjoittaja Ljjm »

Vaihdoin Mitoon (Multiair 135 hv) öljyt ja sen jälkeen MES kiinni tarkoituksena kirjata huollon pvm ym.
Vaihdoin samalla peruutusvalon kytkimen joka oli kiukutellut ja kävin katsomassa MESillä vielä vikakoodit jotka nollasin. Samalla löysin Enginen alta kohdan "Oil change" jonka kuvauksen luettuani käynnistin. Kuvauksessa mainittiin että tehdään öljynvaihdon jälkeen.

Välittömästi tämän tehtyäni alkoi moottorin vikavalo vilkkua ja ilmestyi vikakoodi:
P1320-55 UniAir module learn
lisätiedoissa lukee "Not configured" ja "Present"

Auto toimii täysin normaalisti.

Olen yrittänyt tuota vikakoodia nollata mutta ei lähde pois. Olen tehnyt "Oil change" kohdan uudestaan. Ei apua.
Mitä ulkomaisilta foorumeilta luin niin vaatii käynnin merkkikorjaamossa jossa pystyvät tuon nollaamaan.

Onko kenellekään tuttua juttua ja onko mitään tehtävissä ilman merkkihuoltoa ?

Ljjm
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Elo 2018, 21:35
Car(s): Alfa Romeo Mito 1.4 Multiair
Paikkakunta: Tampere

Re: Mito P1320 UniAir module learn

Viesti Kirjoittaja Ljjm »

Sain tän ratkaistua.
Opetus tehdään MESillä toiminnolla "UniAir actuator dispersion correction"
En saanut sitä aiemmin toimimaan. Kuvauksessa lukee että moottorin tulee olla käyntilämpöinen. Katsoin koska mittariston lämpömittari oli noussut ja koitin käynnistää toimintoa. MES ilmoitti että "conditions incorrect". Vasta kun kävin ajamassa lenkin ja katsoin sen jälkeen MESillä öljyn lämpötilan olevan 109 C, antoi MES käynnistää tämän toiminnon. Kesti ehkä 2-3 minuuttia. MES ilmoitti toiminnon olevan valmis, vikavalo sammui ja koodit hävisivät.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mito P1320 UniAir module learn

Viesti Kirjoittaja arv »

Kiitos tästä vinkistä!
Mulla tosin öljynlämmöt huitelivat 130°C huiteilla (varmaan anturi viallinen, koska Multiairin öljynlämpö oli ~ 80°C. Opetus ei onnistunut. Auto Mito QV ja käytössä Multiecuscan 5.1.
Seuraavana päivänä annoin moottorin käydä joutokäyntiä kunnes moottorin lämpö oli 78°C (enempää ei noussut) ja kokeilin uudestaan. Voi ilon ja onnen päivää; homma onnistui! Ilmeisesti aikaisemmin öljyn lämpö oli liian korkea tai planeetat väärässä asennossa?
Ulkomaisilla foorumeilla oli tieto, ettei tuota Engine page:n ölynvaihtoproseduuria saa tehdä ollenkaan. Vaihtoehto on kuulemma poistunut Alfan omista diagnoosilaitteista kokonaan.
Toivottavasti tästä on apua jollekin saman ongelman kanssa painivalle.

JanV
Viestit: 950
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Mito P1320 UniAir module learn

Viesti Kirjoittaja JanV »

Tolla öljynvaihto toiminnolla ei taida olla merkitystä eli sen voi jättää tekemättä. Mutta uniairin opetusta ei pysty tekemään mikäli yksikään muu koodi on päällä. Eli esim öljynvaihto lyö kaksi muuta opetusta nollille eli neutral signal learnin sekä phoenic wheel learnin jotka on tehtävä ensin alta pois. Sen jälkeen toi Uniair actuator onnistuu.
Ja mainitut lämpötila yms jutut pitää olla kunnossa.
Ja tosta multiecuscanin näyttämästä öljynlämpötilasta ei kannata välittää. Se näyttää n. 50 astetta liikaa. En ole varma onko näissä edes kahta anturia vaan toinen on laskennallinen jonka mes laskee väärin. Muillakin näkyy öljynlämmöt tuosta katsottuna n. 130 astetta perus käyntilämmössä.

Ulkomaisilla foorumeilla on tosiaan vähän dramatisoitu tätä. Jos painat siitä, vie diilerille yms. Ei siinä mitään vakavaa tapahdu eli noi opetukset vaan kohdalleen niin homma taas rokkaa. Toki helpommalla pääsee kun ei mene öljynvaihtoa painamaan.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mito P1320 UniAir module learn

Viesti Kirjoittaja arv »

JanV kirjoitti:
04 Syys 2023, 21:32
Ja tosta multiecuscanin näyttämästä öljynlämpötilasta ei kannata välittää. Se näyttää n. 50 astetta liikaa. En ole varma onko näissä edes kahta anturia vaan toinen on laskennallinen jonka mes laskee väärin. Muillakin näkyy öljynlämmöt tuosta katsottuna n. 130 astetta perus käyntilämmössä.
Hyvä tietää! Vielä en ehtinyt etsimään anturia eperistä.

Vastaa Viestiin