156 GTA:n hammastanko

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jokjokjok
Viestit: 8
Liittynyt: 05 Syys 2011, 11:59

156 GTA:n hammastanko

Viesti Kirjoittaja jokjokjok »

Onko 156 GTA:n hammastangolla muuta eroa kuin nopeus verrattuna muihin 156:n hammastankoihin. GTA:n hammastankoa ei saa mistään. Vaihtoehdoksi jäänee siis vakion asentaminen? Onko vaihtokelpoinen?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: 156 GTA:n hammastanko

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tätä joskus selviteltiin, että välitys on sama kuin normi 156 V6 mallissa. Ero ohjauksen nopeudessa tulee erilaisesta olka-akselista. Tämän pohjalta GTA:n hammastangossa voi olla myös jotain eroa siinä onko liikerataa rajoitettu yms.

jokjokjok
Viestit: 8
Liittynyt: 05 Syys 2011, 11:59

Re: 156 GTA:n hammastanko

Viesti Kirjoittaja jokjokjok »

Kiitos tiedosta. Osaatko sanoa mikä on tuon normi 156 V6:n OEM-numero/numerot? Tiedätkö sen saatavuudesta?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: 156 GTA:n hammastanko

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Osanumeroita on tarjolla useita. En lähde edes arvaamaan miten lähellä tai miten kaukana normi hammastanko on GTA:n vastaavasta. Noita tavallisia on kuitenkin saatavilla.

https://www.autodoc.fi/autonosat/ohjaus ... 24v-932a11

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 GTA:n hammastanko

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Pikku-Busson (ja 5-syl. Dieselin) hammastangon OEM numeroita on mm. 60670085 ja 60693859 sekä tehdaskunnostettu 71785383

Sen mitä tuossa pöydällä ihmettelin tavallisen ja GTA:n hammastankoja, niin suurin ero on kokonaisleveydessä (30mm) ja se tulee sisemmän nivelessä olevan "holkin" pituudesta (2.5:n 50mm vs. GTA:n 65mm) Tuo "holkki" on kierteellä kiinni pallonivelessä, eli sen pystyisi siirtämään hammastangosta toiseen.

Itse välityksen eroa en pystynyt tarkasti mittaamaan, koska tuo 2.5:n hammastanko on sen verran pitkälle purettu, mutta hyvin pieni on ero jos ollenkaan. GTA:ssa hammastangon kokonaisetenemä on 135mm laidasta laitaan ja silloin ratti pyörii 1,75 kierrosta. 2.5:n hammastangossa sama etenemä näyttäisi vaativan 1/8 kierrosta enemmän, mutta tätä ei täysin varmaksi pysty tuosta enää mittaamaan samoin etenemä laidasta laitaan jäi mittaamatta... Koitan mittailla nuo uudelleen ehjästä 2.5:n hammastangosta, kunhan saan sen kaivettua pöydälle ihmeteltäväksi.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 GTA:n hammastanko

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

No niin, nyt on tämän tapauksen GTA saatu kuntoon ja ajoon monen käänteen jälkeen.

Lopulta tuohon tilattiin Ricambi Alfistilta kunnostettu hammastanko, mutta pienen ihmettelyn jälkeen päädyimme palauttamaan sen takaisin. Tuo heidän myymänsä oli -30540 loppuisesta kunnostettu ja kokonaisleveys muokattu sopimaan GTA:han vaihtamalla pidemmät sisänivelet. Siinä oli kuitenkin pari ongelmakohtaa joiden takia päädyimme palauttamaan sen. Ensinnäkin siinä oli selvä pykälä kun käänsi pinjonia. Tuon kohdan ylittääkseen piti pinjonia kääntää huomattavasti kovemmalla voimalla. Toisekseen siinä oli hitaampi välitys, eli GTA:n hammastangossa on nopeampi välitys: 1,75 kierrosta laidasta laitaan ja etenemä on 13,5 cm. Pikku-busso tarvitsee kaksi kierrosta tuohon samaan etenemään. Pikku-bussossa on kuitenkin enemmän etenemään kun GTA:ssa, en tuota kuitenkaan mitannut.

Lopulta purin GTA:n oman hammastangon ja vaihdoin pari viallista muoviholkkia/liukupintaa ehjiin käytettyihin.
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Giovinazzi
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Loka 2018, 19:42
Car(s): 147
Paikkakunta: Tre

Re: 156 GTA:n hammastanko

Viesti Kirjoittaja Giovinazzi »

Mikä alkuperäisessä hammastangossa oli vialla?
Kolisiko?
"Ei tulisi mieleenikään alkaa irtisanoutua tai pahoitella"->"Pyydän anteeksi"

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 GTA:n hammastanko

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Alkuperäinen hammastanko rupesi pikkuhiljaa jumimaan, vaati reilusti voimaa kääntää rattia eikä enään palauttanut ohjausta keskelle. Lisäksi samalla tuli sellainen tärisevä ääni rattia käänettäessä.
"No smoke => no power => no hope"

Vastaa Viestiin