Common rail suuttimen paluuvuodon mittaus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Cromahdus
Viestit: 75
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Common rail suuttimen paluuvuodon mittaus

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Alfani (159 2.4 JTDm Q-tronic) tyhjäkäynti alkoi juputtaa välillä ärsyttävästi. Huolsin virtapuolen romppeet (uudet liittimet suuttimille, uusi akku, uusi laturi, maadoituspisteiden putsaus, akun kenkien kiristettävyyden parantaminen, uudet anturit nokalle ja kampiakselille). Käytös parani mutta ei täysin. Vaihdoin polttoainesuodattimen ja loggasin Multiecuscanilla pidemmällä matkalla moottorin antureiden arvoja. Kun ajossa tuli hetkiä tyhjäkäynnillä niin kakkos- ja nelospytyn suuttimen korjausarvot pompsahtivat. Kakkonen +5 ja nelonen -5. Epäilykseni heräsivät suuttimien paluuvuodon suhteen. Hankin paluuvuodon testaussarjan ja etsin netin kirjavasta tarjonnasta ohjetta operaation tekemiseen. Otin sitten ohjeet luotettavalta vaikuttaneen korjaamon nettisivuilta ja toteutin operaation ohjeiden mukaan: moottori käyntilämpimäksi, ohivuotonippoihin mittaletkut, paluuletku tukkoon, moottori tyhjäkäynnille ja kun ensimmäiseen mittasäiliöön tuli ainetta niin kello käymään. Sallittu ohivuoto on ilmeisesti 20ml/2min tyhjäkäynnillä. Tulokset sylintereittäin: 1. 68 ml/2min, 2. 44 ml, 3. 40 ml, 4. 56 ml, ja 5. 64 ml. Mitä nämä tulokset kertovat? Pitäisikö vaihtaa kaikki suuttimet vaiko ensin kaksi pahinta 1. ja 5. ja katsoa muuttuvatko korjausarvot, ohivuodot ja paraneeko tyhjäkäynti?

Avatar
Aquatica
Viestit: 15055
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Common rail suuttimen paluuvuodon mittaus

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Paluupuolesta en osaa sanoa arvausta enempää.

10v sitten näitä opiskelin enempi, joten muisti takkuaa jo pahasti x)
Mutta aika tyypillistä on, että jos ECU toteaa jonkun pytyn saavan liikaa polttoainetta, syöttöaikaa lyhennetään (korjausarvo negatiiviseksi, käsittääkseni) ja jos jostain uupuu tavaraa, sitä lisätään.

Tästä vois päätellä, että kakkospytty ei saa niin paljoa naftaa kuin ECU haluaisi sen saavan. Samaan aikaan nelonen saa liikaa. Mutta, koska tuo on lähinnä suuntaa-antava ainakin koettujen tapausten kohdalla, vika voi olla jossain muussa pytyssä. Toki kaikki suuttimet voi vaihtaa, mutta hinta on aika kova. Sen sijaan penkitys on aika paljon edullisempaa ja siitä saisi tiedon, että mitkä suuttimet on missäkin hapessa oikeesti.

Itse olen paria JTDmää ollut auttamassa diagnosoimisessa ja ainakin toisessa tapauksessa vastaava -5/+5 tarkoitti, että toinen kahdesta suuttimesta vuoti reippaasti - toinen oli OK. Paluulinjan määrästä kaiketi voi päätellä lähinnä sen, että suuttimelle asti tulee tasainen määrä polttoainetta.

Vastaa Viestiin