164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Siankarlo
Viestit: 93
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 18:55

164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Kuusnepasta on tyhjäkäynti kateissa, sammuu siis käynnistyksen jälkeen (kierrokset käy 1200 kieppeillä, sitten tukahtuu). Kaasulla pysyy kierroksilla hyvin ja käy nätisti, kone vetää hyvin.

Aika paljon huoltomanuaalin ja netistä löytyvien ohjeiden kanssa on jo vikaa selvitelty, ja mitä ilmeisimmin ongelma on tyhjäkäyntiventtiilin ohjauksessa ellei sitten ilmamääärämittari ole sökö. Venttiilin vaihto uuteen ei auttanut, joten nyt pitäisi selvittää onko virtapiiri kunnossa.

Tästä Motronicista ilmeisesti saa jotenkin vikakoodit ulos ja testattua apulaitteiden virtapiirit, osaisiko joku neuvoa miten tämä käytännössä onnistuu?

Lisäksi, aika moni vika autossa on tähän mennessä ratkennut hapettuneen maadoituksen tai liittimen putsauksella. Löytyisikö jostain kuva tuon motronicin johtosarjasta ja maadoituspisteistä?
164 3.0 V6 QV -90

FastSnake
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
Car(s): 164TS -93 ja Giulietta JTDm2.0 -11
Sprint projekti
GSX-R 1200 urbo
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja FastSnake »

http://www.berlinasportivo.com/Technica ... e1333.html

Tuolta sivustolta löytyy muistaakseni maapisteet..

Liikkuukko ilmin läppä? Joskus jumivat..

Netistä en äkkiä vilkkuvalokoodi ohjetta löytänyt, paperilla jossain on, laitan kunhan löydän..
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan

Siankarlo
Viestit: 93
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 18:55

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Kiitoksia, tuosta on apua. Ilmin läppä liikkuu herkästi, pystyyköhän kotikonstein yleismittarilla selvittämään, toimiiko itse laite?

Hienoa jos ohje löytyisi 👍
164 3.0 V6 QV -90

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Siankarlo kirjoitti:
18 Loka 2021, 09:55
Kiitoksia, tuosta on apua. Ilmin läppä liikkuu herkästi, pystyyköhän kotikonstein yleismittarilla selvittämään, toimiiko itse laite?

Hienoa jos ohje löytyisi 👍
Internjetin syövereissä:

https://www.alfabb.com/threads/alfa-spi ... tems.8210/

Look at the crank pulley, if you have a toothed pulley it's Motronic 4.1, if not it's Motronic 2 (which uses 2 crank sensors on the flywheel).

On either you can test the AFM by rolling back the rubber cover on the connector and measuring the voltage on the black/white wire with the ignition on. If should vary smoothly as you open and close the AFM flap.

Edit: Oops, forgot to add clean the flap with carbi cleaner .

If not, you need to remove the cover on the AFM and clean the carbon track with a cotton bud and alcohol then test again.

If still not smooth, gently bend the wiper arm a fraction of a milimeter so that it wipes on a new section of the carbon track.

If still not smooth, bad luck.


Eli virran ollessa päällä mustan ja valkoisen piuhan välisen jännitteen voi mitata liittimestä kun raottaa hieman suojakumia. Jännitteen pitäisi vaihdella tasaisesti kun ilmamäärämittarin läppää heiluttaa varovaisesti käsin. Jos jännite ei muutu tasaisesti läppäkotelon päällä oleva suojakuori auki ja tutkimaan kuinka "viisari" liikkuu ja ottaa kontaktia. Voipi puhdistella jollakin alkoholilla pölyt pois.

Kuvat alla muista autoista joten ei välttämättä istu 1:1 esim. piuhojen värin osalta 164:n mutta periaate tullee selväksi.

Kuva

Kuva

Siankarlo
Viestit: 93
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 18:55

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Kiitokset, tämä oli hyvä ja havainnollinen esitys aiheesta 👍
164 3.0 V6 QV -90

Avatar
Elefant
Viestit: 215
Liittynyt: 09 Huhti 2008, 21:34

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Onkos tässä ML4.1 mekaanisella (vaijeri) kaasuläpällä. Jos on, kaasuläpällä on 1 asteen mikrokytkin, joka aktivoi joutokäyntiventtiilin. Tarkasta että se toimii oikein.

Tsekkaa myös kaikki letkut jotka tulee plenumiin. Ei tartte kovinkaan kummosta ilmavuotoa että joutokäynti häviää

Siankarlo
Viestit: 93
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 18:55

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Kiitos kaikista vinkeistä. Niiden perusteella on tarkastettu ilmamassamittari (AFM) ja kaasuläpän kytkimen (TPS) säätö ja toiminta. Kumpikin ok. Ilmavuodot tsekattu, ok.

Motronicin lämpöanturikin on vaihdettu, joten epäilykset kohdistuvat tyhjäkäyntimoottoriin, se selittäisi oireet. Sekin on kokeiltu kahdella eri osalla, joista toinen on uusi.

Kone siis käynnistyy ja toimii kierroksilla erinomaisesti, mutta tyhjäkäyntiä ei ole.

Nyt pitäisi keksiä miten tässä ajetaan Motronicin itsetestaus.
164 3.0 V6 QV -90

Siankarlo
Viestit: 93
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 18:55

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

MAF on mitä ilmeisimmin viallinen, sillä tänään tajusin testata käynnistämistä MAF irti, ja silloin tyhjäkäynti toimii moitteettomasti (joskin rikkalla) ja tyhjäkäyntisäädin toimii.

Mutta MAF kytkettynä ei tyhjäkäyntiä lainkaan.

Ilmeisesti uuden MAF:n etsintä edessä?
164 3.0 V6 QV -90

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Siankarlo kirjoitti:
20 Marras 2021, 20:04
MAF on mitä ilmeisimmin viallinen, sillä tänään tajusin testata käynnistämistä MAF irti, ja silloin tyhjäkäynti toimii moitteettomasti (joskin rikkalla) ja tyhjäkäyntisäädin toimii.

Mutta MAF kytkettynä ei tyhjäkäyntiä lainkaan.

Ilmeisesti uuden MAF:n etsintä edessä?
AFM = Air Flow Meter ("Tuulessa heiluva ladon ovi")
MAF = Mass Air Flow ("Kuumalankamittari")
MAP = Manifold Absolute Pressure ("Imusarjan paineanturi")

https://www.youtube.com/watch?v=bxdwzlrRc8U

Eikö 164 V6 Motronicissa ole vielä nimenomaan AFM eikä MAF joka tuli sitten myöhemmin?

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuulessa heiluvan ladon oven vikana vanhemmiten on kuoleutuva jousi ja kuluva potentiometri. Jälkimmäisen korjaus käy monesti niin,että löysätään piirilevyn ruuveja ja siirretään sitä hieman niin, että liukuharjat osuu kulumattomalle alueelle. Ensimmäistä saa fiksattua laittamalla jousi pykälää kireämmälle. Siellä on Boschin tapauksessa kolot, joista valita.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Siankarlo
Viestit: 93
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 18:55

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Finpat, olet täysin oikeassa. AFM kyseessä. Ja tässä QV:ssa luonnollisesti eri versio kuin perus-kutosessa.

Olen aika paljon ihmetellyt netin syövereistä löytyviä juttuja AFM:n jousen säätämisestä, mutta en ole löytänyt mitään josta oma ymmärrykseni olisi varsinaisesti karttunut. Lukuun ottamatta lukuisia varoituksia siitä, ettei laitteeseen saisi koskea missään tapauksessa.

Olen jo avannut Finpatin linkkien rohkaisemana AFM:n kannen ja putsannut kontaktiliuskat ja vähän myös siirtänyt kontakteja (taivuttamalla). Yleismittarilla katsottuna ehkä vähän lineaarisuus parani, mutta voi olla vain kuvittelua.

Nyt ajatus olisi käynnistää kone ja katsella miten läpän jousi ja kontaktit liikkuvat tyhjäkäynnillä (kun AFM on irti). Ongelma vaan on se, että ei ole vertailukohtaa - siis miten sen PITÄISI liikkua ja miten kireä sen PITÄISI olla.

Osaisiko joku neuvoa tässä? Mielellään en koskisi jouseen ennen kuin on joku käsitys siitä, että läppä tosiaan liikkuu ”väärin” ja miten paljon kannattaisi säätää.

Niin ja tuhannet kiitokset kaikille neuvojille. Varmaan nämäkin asiat on aikanaan täällä foorumilla käsitelty, mutta en vaan onnistu haun kanssa löytämään mitään.
164 3.0 V6 QV -90

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kun tuo musta kansi on auki ja saat auton käymään niin voit ihan kädellä kokeilla kääntää sitä "viisaria" ja sitä kautta myös läppää eri asentoihin ja kokeilla vaikutusta käyntiin. Ei sen jousen kuoleentuminen niin dramaattista ole varmasti että auto ihan tyystin käymättömäksi heittäytyy ja luulisi olevan kompensoitavissa ihan siitä hienosäätö/CO2 säätöruuvista mikä on muovitulpan alla useissa ilmamäärämittareissa, kuvassa näkyy toimintaperiaate eli päästää vaan ilmaa läpän ohi kun ruuvia avaa. Itse en jouseen kajoaisi kyllä, tai vähintään alkuperäinen kohta kannattaa merkitä huolellisesti.

Kuva

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuossahan näkyykin nastojen 36 ja 39 välillä kytkin. Olikohan tämä tyhjäkäynnin asentoa merkkaava? Jos oli (en tiedä, onko tuon tarkoitus tämä), niin joko kytkentä ei toimi, tai jousi on kuoleentunut sen verran, ettei läppä pysy tyhjäkäyntiä vastaavassa asennossa. En minäkään ensimmäisenä lähtisi jousta säätämään - itse en sitä ole koskaan edes tehnyt. Yleismittarilla testaamaan, tapahtuuko noiden nastojen välillä mitään läppää käännellessä.

Edit: Ei, kun siis bensapumpun releellehän tuo 36 menee. Eli kun läppä on lepoasennossa, ei pumppukaan käy?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

mutt kirjoitti:
22 Marras 2021, 08:21
Tuossahan näkyykin nastojen 36 ja 39 välillä kytkin. Olikohan tämä tyhjäkäynnin asentoa merkkaava? Jos oli (en tiedä, onko tuon tarkoitus tämä), niin joko kytkentä ei toimi, tai jousi on kuoleentunut sen verran, ettei läppä pysy tyhjäkäyntiä vastaavassa asennossa. En minäkään ensimmäisenä lähtisi jousta säätämään - itse en sitä ole koskaan edes tehnyt. Yleismittarilla testaamaan, tapahtuuko noiden nastojen välillä mitään läppää käännellessä.

Edit: Ei, kun siis bensapumpun releellehän tuo 36 menee. Eli kun läppä on lepoasennossa, ei pumppukaan käy?
Juuri näin toimii. kun läppä heilahtaa startatessa niin polttoainepumppu saa sähköä

Paikalla
Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja jargon »

Oletko kokeillut säätää tuosta hienosäätöruuvista?

En tiedä onko tässä sama kuin 33:n Motronicissa, säätö ei vaikuta jos "fuel quality relay" on paikallaan. Tuon "releen" poisto myös ohittaa lambdan.
(tosin en tiedä onko 164:ssa lambda-anturia ja toimiiko samalla tavalla. 33:ssa myös tyhjäkäynti parani tuon "releen" poistolla joka ei ole oikea rele, vaan jumpperi joka kytkee eri johdot yhteen)

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jos AFM vaikuttaa suunnilleen toimivalta jännitemittauksen pohjalta niin onko mahdollista että piuhat AFM:n ja ECU:n välissä olisivat ottaneet osumaa ja aiheuttaisivat ECU:n näkemässä signaalissa virhettä? Onko tuossa mahdollista mitata jännitettä ECU:n päässä nastojen 6 ja 7 välistä? Samaten onko imuilman lämpötilan jännitesignaali (6 - 27) järkevän oloinen?

Entäs jännite 6-8 nastojen välissä? "Idle Adjustment" lienee jonkinlainen vahvistus/tarkennus ladon oven liikkeelle Idlen nurkilla?

Siankarlo
Viestit: 93
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 18:55

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Kiitos kommenteista.

Tässä QV-mallissa on AFM, jossa ei ole lainkaan tuota säätöruuvia, ja vain neljä kytkettyä kontaktia liittimessä. Lisäksi minulla on epäilys, ettei tässä AFM:ssä ole lainkaan imuilman lämpöanturia. Kuva tässä:
62D4A53A-31E3-4AEB-9E8C-00515E2C4E9C.jpeg
62D4A53A-31E3-4AEB-9E8C-00515E2C4E9C.jpeg (100.81 KiB) Katsottu 2486 kertaa
Kyllähän tuo FinPatin esille nostama skenaario on ihan mahdollinen, täytyy mitata johdot ECUlle, pulmana nyt vaan se että ensin pitää löytää varmasti oikea kytkentäkaavio tälle versiolle. Näyttää tässäkin asiassa olevan aika monta eri versiota ollut toteutuksessa.

Löytyisikö tälle AFM:lle mittausohjetta vielä jostakin? Potentiometri näyttäisi antavan ihan tasaisen vasteen, siinä vika tuskin on.
164 3.0 V6 QV -90

Siankarlo
Viestit: 93
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 18:55

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

:mrgreen: …ja sitten se vika löytyi :oops:

Ongelma oli sittenkin alipainevuoto. Oli vaan niin hyvin piilossa että huomasin aivan sattumalta Lambdan liitintä etsiessäni - plenumista jarrupääsylinterille menevä alipaineletku oli murtunut melkein katki tulipellin puoleiselta reunaltaan. Tein kokeeksi pikapaikkauksen sähköteipillä ja nyt toimii.

Olipa hämäävä vikatila. Ei tullut mieleenkään että kone voi käydä ja joten kuten ottaa kiertoksiakin ilman AFM:ää, pelkän vakiokartan ja tyhjäkäyntisäätimen varassa, jos on samaan aikaan niin iso imuvuoto että AFM:n kanssa hukkaa tyhjäkäynnin.

Kiitos kaikista neuvoista, on tämä hyvä foorumi.
164 3.0 V6 QV -90

Avatar
mutt
Viestit: 5417
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 164 3.0 12v QV, tyhjäkäynti hukassa.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kuvan perusteella ei näytä ollenkaan kuluneelta tuo ilmamäärämittari. Pitäisi kelvata vielä toiset 30 vuotta. 8)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin