156 2.4 2006 Diesel laturinhihna

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tonie
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Heinä 2021, 00:20
Car(s): 156 JTD 2.4 (2006) 20V
Paikkakunta: Lempäälä

156 2.4 2006 Diesel laturinhihna

Viesti Kirjoittaja tonie »

Elikkäs kyseisen auton hihna vinkuu, enemmän tämän huomas kosteella kelillä. Pitäisi hihnaa kiristää. Onko paha homma? Millainen paikka, onko tilaa, mitä pitää purkaa, millaisia työkaluja tarvitaan? Kiitos jo etukäteen vastanneille.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 156 2.4 2006 Diesel laturinhihna

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

***** meni väärään malliin *****
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 03 Marras 2021, 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 156 2.4 2006 Diesel laturinhihna

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Eikös 156 20V:ssä ole jousikuormitteinen kiristin, ei kai sitä hihnaa varsinaisesti voi kiristää, vaan jousi hoitaa hihnan sopivan kireyden? Ainakin minun yksilössäni on, juuri vaihdoin uuden kiristimen (siis tällaisen, tosin Gates-merkillä), kun se tai joku muu apulaitehihnan rullista piti ikävää visertävää ääntä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 156 2.4 2006 Diesel laturinhihna

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

:drinking:
Ai juu, 156. Itse näin vain 2.4. Eli unohda mun tarina
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 156 2.4 2006 Diesel laturinhihna

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

tonie kirjoitti:
03 Marras 2021, 13:57
Elikkäs kyseisen auton hihna vinkuu, enemmän tämän huomas kosteella kelillä. Pitäisi hihnaa kiristää. Onko paha homma? Millainen paikka, onko tilaa, mitä pitää purkaa, millaisia työkaluja tarvitaan? Kiitos jo etukäteen vastanneille.
Alkuperäiseen kysymykseen vielä palatakseni: ei apulaitehihnaa varsinaisesti voi kiristää, kiristin pitää sen jousen avulla sopivan kireällä koko ajan. Edullisin homma vinkumisen poistamiseksi on kokeilla uutta hihnaa. Hihnan saa vaihdettua parhaiten apukuskinpuoleisen pyöränholvin kautta/auton alta. Auton alta saa parhaiten väännettyä kiristintä löysälle: kiinto- tai piippuavain hihnapyörän ruuviin ja kiertoa. En enää muista oliko tässä vasenkätinen vai oikeakätinen jenka, mutta hihnaa löysätessä hihnapyörän ruuvi kuitenkin kiristyy. Oikea eturengas, moottorin alla oleva "pohjapanssari" ja pyöränkotelossa oleva moottoria suojaava muovi pitää purkaa edestä pois. Omaan 156 20V:een vaihdoin hiljattain Gatesin apulaitehihnasarjan, eli hihna, kiristin ja pari ohjurirullaa.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 2.4 2006 Diesel laturinhihna

Viesti Kirjoittaja seppo »

Kiristintä käännetään vastapäivään, jolloin remmin saa pujotettua pois. Vanhaan autoon tosiaan kannattaa vaihtaa ohjainrulla, kuten TeroV sanoi, sekä kiristin, jos haluaa äänettömän lopputuloksen! Tässä kannattaa myös muistaa, että autossa saattaa olla laturi, jossa "Vapaakytkin", joka rikkoutuessaa aiheuttaa kaikenlaista lisä-ääntä. Edit; Yläkuvassa 1.9 16v JTDm, alakuvassa 2.4 20v JTDm
ScreenHunter_260 Nov. 04 07.36.jpg
ScreenHunter_260 Nov. 04 07.36.jpg (24.04 KiB) Katsottu 1094 kertaa
ScreenHunter_261 Nov. 12 17.10.jpg
ScreenHunter_261 Nov. 12 17.10.jpg (47.22 KiB) Katsottu 924 kertaa
Viimeksi muokannut seppo, 12 Marras 2021, 17:15. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 156 2.4 2006 Diesel laturinhihna

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Katselin äsken tallissa vanhoja apulaitehihnan hihnapyöriä ja onhan siinä toisessa hihnapyörässä epäkesko, josta esijännitystä hihnaan voi virittää. Muistelisin kyllä, että tuo epäkesko jäi omaan 20V:een uutta hihnaa asentaessa löysimpään asentoon. Epäkeskopyörää voi kiristää löysäämällä ensin kiinnitysruuvia ja kiertämällä pyörää siten, että hihna kiristyy. Kiertäminen onnistuu parhaiten, kun ensin laittaa tapit, esim. ruuvit hihnapyörän keskiössä oleviin pieniin reikiin ja kääntämällä pyörää vaikka ruuvarilla niiden välistä. Sitten kun kireys on sopiva, ruuvi takaisin kireälle. Kuva ko. hihnapyörästä (3 reikää keskiössä) löytyy esim aiemman viestini linkistä, jonka takana on Gatesin apulaitehihnasarjan kuva.

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 156 2.4 2006 Diesel laturinhihna

Viesti Kirjoittaja VMTD »

166:ssa kiristystiukkuus on sopiva, kun epäkeskoa käännetään kireämmälle ja värinänvaimentimen varren ja rungon väliset reiät ovat kohdakkain.

Avatar
TeroV.
Viestit: 533
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 156 2.4 2006 Diesel laturinhihna

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

VMTD kirjoitti:
10 Marras 2021, 21:18
166:ssa kiristystiukkuus on sopiva, kun epäkeskoa käännetään kireämmälle ja värinänvaimentimen varren ja rungon väliset reiät ovat kohdakkain.
Kiitos tiedosta, täytyykin tarkistaa asia!

Vastaa Viestiin