V6 venttiilikoppien kunnostus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

V6 venttiilikoppien kunnostus

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tarkoitus olisi maalata V6 venttiilikopat. Rane on ne joskus maalannut, ja maalit lohkeilee kovaa kyytiä pois. Millä nuo jämät kannattaisi poistaa? Soodapuhallusta ajattelin, mutta kokemusta moisesta ei ole. Työpaikalta sain puhalluspöntön lainaan, pieni lamellikompura tekee painetta, painesäiliö on vissiin 400 litraa. Jos ilma loppuu niin sitten puhalletaan työpaikalla, siellä riittää ilmaa. Putsin jälkeen pulverimaali päälle, pitääkö tässä välissä puhallettu pinta käsitellä jotenkin?
ohjeita ja vinkkejä kuunneellaan

Avatar
mutt
Viestit: 5445
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: V6 venttiilikoppien kunnostus

Viesti Kirjoittaja mutt »

Pese hyvin ennen maalausta. Jos soodaa jää pintaan, maali tarttuu huonosti. Vesipesun pitäisi riittää, vaikka joskus puhutaan etikoista ja muista hapoista.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: V6 venttiilikoppien kunnostus

Viesti Kirjoittaja V6 »

ALFA ROMEO GTA PROJECT PART 4 Engine covers
https://youtu.be/Gvr8bYQgmDw
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: V6 venttiilikoppien kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pele »

vesamaan kirjoitti:
05 Tammi 2022, 07:46
Tarkoitus olisi maalata V6 venttiilikopat. Rane on ne joskus maalannut, ja maalit lohkeilee kovaa kyytiä pois. Millä nuo jämät kannattaisi poistaa? Soodapuhallusta ajattelin, mutta kokemusta moisesta ei ole. Työpaikalta sain puhalluspöntön lainaan, pieni lamellikompura tekee painetta, painesäiliö on vissiin 400 litraa. Jos ilma loppuu niin sitten puhalletaan työpaikalla, siellä riittää ilmaa. Putsin jälkeen pulverimaali päälle, pitääkö tässä välissä puhallettu pinta käsitellä jotenkin?
ohjeita ja vinkkejä kuunneellaan
Minkä tyyppinen pinta tuossa on alunperin/ minkälainen on tarkoitus nyt tulla?
Ihan perus kiiltävä vaiko joku ryppymaali?

Ite olen noita alumiinisia venttiilikoppia puhallellut lasikuulalla. Jos tulee ryppymaali pintaan niin sallisi karkeammankin puhalteen vaikkapa hiekan, teräsrakeen tai alumiinioksidin.
Tartunta voisi olla vieläkin parempi kun pinta olisi karheampi.
Puhalluksen jälkeen käsittely ainakin rasvanpoisto aineella.
Jos puhaltaa kaapilla joka kierrättää puhalletta niin on mahdollista että puhalteeseen/ järjestelmään on kertynyt epäpuhtauksia, rasvaa ym.
Olen kuullut että toiset myös uunittaa osat 150-200C lämmössä poistaakseen mahdolliset epäpuhtaudet pinnasta. Tätä ei ole tullut kokeiltua.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: V6 venttiilikoppien kunnostus

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Ihan normi jauhemaali on tarkoitus laittaa. Nykyinen maali lähtee puhaltamalla isoina laikkuina irti. Kokeilen soodalla, sen jälkeen vois laittaa vaikka pesukoneeseen (jos hallitus ei satu olemaan kotona :mrgreen: ) ja sitten rasvanpoistoaineella. Vai tekeekö konetiskiaine tuhojaan alumiinille? Voin pyytää maalaria uunittamaan osat ennen maalausta

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: V6 venttiilikoppien kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pele »

Jättäisin kyllä tuon konetiskauksen pois.
Veikaan että konetiskiaine on senverran tujua kamaa että alumiini saattaa muuttua mustaksi, tai ainakin pintaan voi tulla muutoksia jotka haittaavat tarttuvuutta/maalin pysyvyyttä.
Eli ensin huolellinen pesu liuottimella ja kuumalla vedellä. Sen jälkeen puhallus ja loppuputsaus runsaalla rasvanpoisto spraylla.
Antaa malarin hoitaa loput.
Itse olen niin vainoharahainen alumiinin suhteen että maalaan aina mahdollisimman pian puhalluksen jälkeen. Max. vuorokauden sisällä puhalluksesta, ja senkin välin maalattava kappale lämpimässä ja kuivassa. :roll:

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: V6 venttiilikoppien kunnostus

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Eikös moni rasvanpoistoaineista jätä herkästi kalvon pinnalle? Ihan Fairyvettä muistaakseni sanoivat käyttävänsä töissä näytekappaleissa rasvanpoistoon. (Muistaakseni mikroskoopilla katselevat niistä metallin hilarakennetta)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Pele
Viestit: 2206
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: V6 venttiilikoppien kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pele »

Garmund kirjoitti:
13 Tammi 2022, 11:28
Eikös moni rasvanpoistoaineista jätä herkästi kalvon pinnalle? Ihan Fairyvettä muistaakseni sanoivat käyttävänsä töissä näytekappaleissa rasvanpoistoon. (Muistaakseni mikroskoopilla katselevat niistä metallin hilarakennetta)
Niin, nythän puhuttiin rasvanpoistoaineista jotka haihtuvat ja kuivuvat hetkessä, samalla tavalla kuin esim. Brake Cleaner.
Vastaavan tyyppisiä aineita käyttävät ammatti automaalaritkin, tosin kanisteri tavarana ja itse ladaten pumppupulloon.
Liuotin tyyppisistä rasvanpoistajista jääkin kalvo, ja se ei sovellu loppupuhdistukseen ennen maalausta.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: V6 venttiilikoppien kunnostus

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

50-75% isopropanolia sisältävää puhdistusainetta suosittelen.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Vastaa Viestiin