V6 venttiilikoppien kunnostus
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1781
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)
useita 156 matkalla lusikoiksi - Paikkakunta: Orimattila
V6 venttiilikoppien kunnostus
Tarkoitus olisi maalata V6 venttiilikopat. Rane on ne joskus maalannut, ja maalit lohkeilee kovaa kyytiä pois. Millä nuo jämät kannattaisi poistaa? Soodapuhallusta ajattelin, mutta kokemusta moisesta ei ole. Työpaikalta sain puhalluspöntön lainaan, pieni lamellikompura tekee painetta, painesäiliö on vissiin 400 litraa. Jos ilma loppuu niin sitten puhalletaan työpaikalla, siellä riittää ilmaa. Putsin jälkeen pulverimaali päälle, pitääkö tässä välissä puhallettu pinta käsitellä jotenkin?
ohjeita ja vinkkejä kuunneellaan
ohjeita ja vinkkejä kuunneellaan
- mutt
- Viestit: 5445
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: V6 venttiilikoppien kunnostus
Pese hyvin ennen maalausta. Jos soodaa jää pintaan, maali tarttuu huonosti. Vesipesun pitäisi riittää, vaikka joskus puhutaan etikoista ja muista hapoista.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: V6 venttiilikoppien kunnostus
ALFA ROMEO GTA PROJECT PART 4 Engine covers
https://youtu.be/Gvr8bYQgmDw
https://youtu.be/Gvr8bYQgmDw
Re: V6 venttiilikoppien kunnostus
Minkä tyyppinen pinta tuossa on alunperin/ minkälainen on tarkoitus nyt tulla?vesamaan kirjoitti: ↑05 Tammi 2022, 07:46Tarkoitus olisi maalata V6 venttiilikopat. Rane on ne joskus maalannut, ja maalit lohkeilee kovaa kyytiä pois. Millä nuo jämät kannattaisi poistaa? Soodapuhallusta ajattelin, mutta kokemusta moisesta ei ole. Työpaikalta sain puhalluspöntön lainaan, pieni lamellikompura tekee painetta, painesäiliö on vissiin 400 litraa. Jos ilma loppuu niin sitten puhalletaan työpaikalla, siellä riittää ilmaa. Putsin jälkeen pulverimaali päälle, pitääkö tässä välissä puhallettu pinta käsitellä jotenkin?
ohjeita ja vinkkejä kuunneellaan
Ihan perus kiiltävä vaiko joku ryppymaali?
Ite olen noita alumiinisia venttiilikoppia puhallellut lasikuulalla. Jos tulee ryppymaali pintaan niin sallisi karkeammankin puhalteen vaikkapa hiekan, teräsrakeen tai alumiinioksidin.
Tartunta voisi olla vieläkin parempi kun pinta olisi karheampi.
Puhalluksen jälkeen käsittely ainakin rasvanpoisto aineella.
Jos puhaltaa kaapilla joka kierrättää puhalletta niin on mahdollista että puhalteeseen/ järjestelmään on kertynyt epäpuhtauksia, rasvaa ym.
Olen kuullut että toiset myös uunittaa osat 150-200C lämmössä poistaakseen mahdolliset epäpuhtaudet pinnasta. Tätä ei ole tullut kokeiltua.
-
- Viestit: 1781
- Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
- Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)
useita 156 matkalla lusikoiksi - Paikkakunta: Orimattila
Re: V6 venttiilikoppien kunnostus
Ihan normi jauhemaali on tarkoitus laittaa. Nykyinen maali lähtee puhaltamalla isoina laikkuina irti. Kokeilen soodalla, sen jälkeen vois laittaa vaikka pesukoneeseen (jos hallitus ei satu olemaan kotona ) ja sitten rasvanpoistoaineella. Vai tekeekö konetiskiaine tuhojaan alumiinille? Voin pyytää maalaria uunittamaan osat ennen maalausta
Re: V6 venttiilikoppien kunnostus
Jättäisin kyllä tuon konetiskauksen pois.
Veikaan että konetiskiaine on senverran tujua kamaa että alumiini saattaa muuttua mustaksi, tai ainakin pintaan voi tulla muutoksia jotka haittaavat tarttuvuutta/maalin pysyvyyttä.
Eli ensin huolellinen pesu liuottimella ja kuumalla vedellä. Sen jälkeen puhallus ja loppuputsaus runsaalla rasvanpoisto spraylla.
Antaa malarin hoitaa loput.
Itse olen niin vainoharahainen alumiinin suhteen että maalaan aina mahdollisimman pian puhalluksen jälkeen. Max. vuorokauden sisällä puhalluksesta, ja senkin välin maalattava kappale lämpimässä ja kuivassa.
Veikaan että konetiskiaine on senverran tujua kamaa että alumiini saattaa muuttua mustaksi, tai ainakin pintaan voi tulla muutoksia jotka haittaavat tarttuvuutta/maalin pysyvyyttä.
Eli ensin huolellinen pesu liuottimella ja kuumalla vedellä. Sen jälkeen puhallus ja loppuputsaus runsaalla rasvanpoisto spraylla.
Antaa malarin hoitaa loput.
Itse olen niin vainoharahainen alumiinin suhteen että maalaan aina mahdollisimman pian puhalluksen jälkeen. Max. vuorokauden sisällä puhalluksesta, ja senkin välin maalattava kappale lämpimässä ja kuivassa.
- Garmund
- Viestit: 2137
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: V6 venttiilikoppien kunnostus
Eikös moni rasvanpoistoaineista jätä herkästi kalvon pinnalle? Ihan Fairyvettä muistaakseni sanoivat käyttävänsä töissä näytekappaleissa rasvanpoistoon. (Muistaakseni mikroskoopilla katselevat niistä metallin hilarakennetta)
Suoraan vaan suoraa
Re: V6 venttiilikoppien kunnostus
Niin, nythän puhuttiin rasvanpoistoaineista jotka haihtuvat ja kuivuvat hetkessä, samalla tavalla kuin esim. Brake Cleaner.
Vastaavan tyyppisiä aineita käyttävät ammatti automaalaritkin, tosin kanisteri tavarana ja itse ladaten pumppupulloon.
Liuotin tyyppisistä rasvanpoistajista jääkin kalvo, ja se ei sovellu loppupuhdistukseen ennen maalausta.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1820
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: V6 venttiilikoppien kunnostus
50-75% isopropanolia sisältävää puhdistusainetta suosittelen.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong