145 keskustelua

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Hezekiel
Viestit: 73
Liittynyt: 26 Loka 2008, 10:08
Car(s): 145 QV -99 ja tusina muuta
Paikkakunta: Häijää

145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Hezekiel »

Tervehdys,

Sain tässä talven selän taittuessa päähäni, että 145 olisi mielenkiintoinen ja minulle sopiva "käyttöharrasteauto". Tutkin foorumia hetken, mutta kyseisestä mallista on hämmentävän vähän juttua. Haluaisiko joku mainitusta mallista kokemusta omaava hiukan valottaa, mitkä ovat kyseisen mallin heikot kohdat, kalliit viat ja kannattaako katseet suunnata alkupään bokserikoneisiin malleihin vai sittenkin uudempiin (sikäli kun näitä nyt hirveästi valkkaamaan pääsee)? Nettiautossa on tällä hetkellä yksi laite myynnissä, mutta sekin on pienimmällä koneella ja ikävän värinen. Onko muita mahdollisesti kaupan olevia yksilöitä tiedossa?
AUTOT kuluttavat 10 litraa / 100km

Avatar
Oleino
Viestit: 1943
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Oleino »

145 (ja 146) ei taidettu koskaan tuoda virallisen maahantuojan kautta Suomeen, joten tarjonta on melko rajallista. Nimimerkki Typpi on pitänyt projektiketjua kyseisestä mallista. Muutenkin hyvän projektoinnin lisäksi ketjussa on juttua sekä boxerista että TS-koneisesta. viewtopic.php?f=4&t=37354
Kannattaa lukea läpi.

Itse äänestän boxerimoottorin puolesta, mutta saatan olla 33-kuskina hieman puolueellinen (vaikka pari TS-koneista 156:a on myös alla ollut). :-D
Tein itse - säästin

FastSnake
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
Car(s): 164TS -93 ja Giulietta JTDm2.0 -11
Sprint projekti
GSX-R 1200 urbo
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja FastSnake »

Ehdottomasti boxeri! Siinä on sitä jotain! 😁
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan

FastSnake
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
Car(s): 164TS -93 ja Giulietta JTDm2.0 -11
Sprint projekti
GSX-R 1200 urbo
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja FastSnake »

Ja muutenkin 145 kori on alunperin boxerille suunniteltu, painopiste luulisin paljon alempana kuin rivikoneessa, parempi ajettavuudeltaan..
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan

Avatar
VMTD
Viestit: 3333
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Rivikone on todennäköisesti huolettomampi käytössä.

Typpi
Viestit: 249
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Typpi »

Bokseri on ajettavuudeltaan selkeästi puskevampi kun moottorin painopiste on suht pitkällä etuakselin edessä.
En tiedä onko suomessa muita bokserikoneisia kuin tuo mun 1.3ie, mistään en ainakaan ole kuullut tai faktaa asiasta löytänyt.
Eli siis moottorivalinta tarvinnee suorittaa tarjonnan mukaan.
Toi bokserimoottori on kyllä hyvän kuulonen imu- ja pakoääniltään, mielettömän mukava, tasainen ja värinätön veto ja hyvä keskustelunavaaja autoharrastajien parissa 8)
Tosin toi 1.3 90hv ja 125Nm ei mikään raketti ole... Mutta hymy on korvissa aina sen kanssa ajaessa :-D
Noi tessukoneiset on kanssa vaihdelaatikoltaan kestävämpää sorttia. Noiden boksereidennvaihdelaatikot ei ole kuuluja kestävyydestään. Lisäksi noiden boksereiden vaihdekepin ja laatikon välinen vaijeriviritys on tosi veltto ja tuntuma löysä. Eli jos joskus koeajat moista, kyseessä on ominaisuus, ei vika.

Muita heikkoja kohtia? Ruoste. Takapään apurungon ympärystä tosi herkkä paikka, helmakotelot, etupäässä kaikki puskurien ja syylärin kiinnikkeet, tuulilasin tiivisteen alta kuplii helposti. Siinä kai pahimmat, katsomalla auton alle ja auton käyttöhistoriaa tutkimallahan sen kunnon voi sitten arvioida.

Pistä vaikka yv. jos kiinnostaa tietää noista jotain, oon tosiaan parivuotta nyt omistanu pari tommosta ja koittanut tutkiskella ja perehtyä noihin.

Hezekiel
Viestit: 73
Liittynyt: 26 Loka 2008, 10:08
Car(s): 145 QV -99 ja tusina muuta
Paikkakunta: Häijää

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Hezekiel »

Kiitoksia vastauksista! Muistelen ihmetelleeni Töllinmäen syystreffeillä muutama vuosi sitten bokserikoneista 145:ttä mutta yksityiskohdat eivät ole jääneet mieleen. Ei taida tämä keskitalvi olla otollisinta harrasteauton ostoaikaa, suurin osa on "mennyt piiloon". No, katsellaan hetki mitä tuleman pitää. Ei olisi pahitteeksi vaikka saisi omasta tallista hävitettyäkin yhden auton (tai 2 tai 3...) tätä odotellessa.
AUTOT kuluttavat 10 litraa / 100km

Typpi
Viestit: 249
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Typpi »

Viime kesänä oli toi mun 145 QV kokeilumielessä myynnissä ja samaan aikaan ilmesty toinen 2.0TS 145 myyntiin. Hintapyynti siinä toisessa oli muistaakseni n. 2000€.
Näiden hintahan määräytyy loppuoeleissä kuitenkin ostajan perusteella.
Täältä foorumilta käyttäjältä Teeäs kannattaa kanssa kysellä. Sieltä löytyi ainaki hetki sitten mielenkiintonen 145 JTD koneella, pientä laittoa vailla kuitenkin.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Typpi kirjoitti:
29 Tammi 2022, 00:40
Lisäksi noiden boksereiden vaihdekepin ja laatikon välinen vaijeriviritys on tosi veltto ja tuntuma löysä. Eli jos joskus koeajat moista, kyseessä on ominaisuus, ei vika.
Ilmeisesti samanlainen tuntuma kuin Alfasudissa aikanaan, arvomme seuraavan vaihteen joka menee päälle. Ehkä.

145 en ole koskaan ajanut. Taitaa olla jäsen Typpin auto itseasiassa ainoa mitä olen luonnossa nähnyt.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Vuoden 2021 Turunseudun Alfisti-tapaamisessa nähtiin harvinainen 145:sten kaksostuminen :-D . Tallennettu myös kuviin.
Kiitos Typpi ja lähipiirisi 145-fanit :) !

viewtopic.php?f=10&t=22099&start=650

Toivottavasti nähdään molempia 145:ia myös tulevana kesänä.

Cotzy

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
09 Helmi 2022, 22:15
Vuoden 2021 Turunseudun Alfisti-tapaamisessa nähtiin harvinainen 145:sten kaksostuminen :-D . Tallennettu myös kuviin.
Kiitos Typpi ja lähipiirisi 145-fanit :) !

viewtopic.php?f=10&t=22099&start=650

Toivottavasti nähdään molempia 145:ia myös tulevana kesänä.

Cotzy
Ja samalla parkkipaikalla myös Sprint joten Alfa boxereilla myös tuplaedustus vaikka toinen 145 olikin TS.

pahkeinen
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Heinä 2012, 13:23

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja pahkeinen »

Mulla on tallissa jouten 145 QV. Harmaa, musta nahkaverhoilu, kattoluukku, toimiva ilmastointi ja mitä vielä. Ihan ok ajokunto ja leimaakin jäljellä, mutta kaikenlaista näprättävää on varmasti luvassa. Talvirenkaita ei ole, mutta lämpimässä tallissa pääsee muuten tutkimaan lähemmin ja rauhassa. Pistä vaikka viestillä jos kiinnostaa. Auto on Lahden itäpuolella Nastolassa.

Hezekiel
Viestit: 73
Liittynyt: 26 Loka 2008, 10:08
Car(s): 145 QV -99 ja tusina muuta
Paikkakunta: Häijää

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Hezekiel »

Mikä mahtaa olla oheisessa kuvassa näkyvän öljypohjassa pakoputken alitse tulevan "vohvelin" mallisen tuen tarkoitus? Itseltä se puuttuu, huomasin vasta kun tuli vastaan kuva toisen vastaavan yksilön alustasta. 2.0 16V koneesta siis kysymys.
Kuva
AUTOT kuluttavat 10 litraa / 100km

Typpi
Viestit: 249
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Typpi »

Kyllä sen tarkotus on olla ihan pakoputken tuki.
Se vähentää pakosarjan rasitusta tukemalla tota kollektoriputkea.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja mutt »

Joo, erimerkkisestä olen yhden pakosarjan hajottanut, kun en välittänyt tuon tuen puuttumisesta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Hezekiel
Viestit: 73
Liittynyt: 26 Loka 2008, 10:08
Car(s): 145 QV -99 ja tusina muuta
Paikkakunta: Häijää

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Hezekiel »

Okei, putki tulee siihen siis kiinni jollain konstilla. Ajattelin ekana että se vahvistaa moottorin alapäätä ja vaihdelaatikon kiinnitystä jotenkin. Pitänee pyrkiä hankkimaan jostain kyseinen osa, eli saa tarjota :)
AUTOT kuluttavat 10 litraa / 100km

Typpi
Viestit: 249
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Typpi »

Mun mielestä se putki oli ihan hieman irti tosta kannakkeesta "lepotilassa". Hiukan kun putkea heilutteli niin se otti tuohon tukeen kiinni.
Se seuraava panta on tärkeä osa kannatusta. Se on ärsyttävä rimpula ja menee herkästi rikki. Omanikin joutusin korjaamaan että edelleen kannattelee pakoputkea.

Typpi
Viestit: 249
Liittynyt: 22 Tammi 2020, 13:16
Car(s): Alfa Romeo 145 1.4 boxer vm. 1995
Alfa Romeo 145 2.0 TS QV vm. 1998

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Typpi »

Korjausmanuaalissa tuota kutsutaan nimellä "reinforcement bracket" nimellä. Eli kaipa sen tarkoitus on ensisijaisesti sitoa vaihdelaatikko ja moottori toisiinsa jämäkämmin.
Tarviikin tarkastella tarkemmin, että ottiko se pakari tohon tosissaan kiinni kun seuraavaksi ryömin auton alla.

Kuva

Hezekiel
Viestit: 73
Liittynyt: 26 Loka 2008, 10:08
Car(s): 145 QV -99 ja tusina muuta
Paikkakunta: Häijää

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Hezekiel »

Konepaketin kumityynyt kaipaisivat uusimista, mutta varaosakuvastoissa on aivan tolkuton määrä vaihtoehtoja ja melko epäselvää mikä kumi kuuluu minkäkin moottorin kanssa. Onko suosituksia mistä kannattaisi kurkata oikeat osanumerot, kyseessä siis vuoden 1998 2.0 koneella varustettu laite.
AUTOT kuluttavat 10 litraa / 100km

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja Janne »

Onnistuisikohan tämä suora linkki fiat eperiin: http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... INDOW_ID=1

Tuolta voit selata vuosimallia ja konetta. Luettelossa on sitten tehtaan osanumerot per tuki ja niiden avulla haku on helpompaa.

Ja täältäkin voi osia kattella, vaikka putiikki onkin sumujen saarella. Miten lie menee toimitus & tullin sun muut?
https://alfa-restoration.co.uk/shop/ind ... Path=58_82
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
jargon
Viestit: 594
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: 145 keskustelua

Viesti Kirjoittaja jargon »

^käsittääkseni alfa-restorationilla on varasto saksassa, sieltä ainakin yksi tilaus tuli vuosi-pari sitten

Vastaa Viestiin