Flektin toiminta 159
Valvoja: Moderators
Flektin toiminta 159
Onko tietäjillä tietoon?Huollatin ilmastoinnin ja korjaaja sanoi että flekti ei pyöri. Pitäisikö sen aina pyöriä vai onko niin kuin jostain luin että pyörii vasta kuin ilmastointi sitä tarvii? Jos pitäisi heti pyöriä niin mistä lähen vikaa etsimään?
-
- Viestit: 590
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Flektin toiminta 159
Tuossa on kuvaus:
The radiator and air conditioner condenser cooling system consists of an electric fan operated at two different speeds:
- the first speed is activated at a first engine coolant temperature level and a certain air conditioning refrigerant fluid pressure;
- the second speed comes on at a higher temperature or pressure.
The fan is operated by means of two specific relays located near the engine compartment junction unit.
The supply line for the fan is protected by two special fuses, located in the engine compartment junction unit.
En kuitenkaan löytänyt noita arvoja, mutta ainakaan 2.4 jtdm:ssä ei näillä keleillä flekti pyöri.
Kytkentäkaavio on vaikkapa täällä:
http://4cardata.info/elearn/939/2/93900 ... /939011741
MultiEcuScanilla voi tsekkailla vikakoodit ja kokeilla toimintaa.
The radiator and air conditioner condenser cooling system consists of an electric fan operated at two different speeds:
- the first speed is activated at a first engine coolant temperature level and a certain air conditioning refrigerant fluid pressure;
- the second speed comes on at a higher temperature or pressure.
The fan is operated by means of two specific relays located near the engine compartment junction unit.
The supply line for the fan is protected by two special fuses, located in the engine compartment junction unit.
En kuitenkaan löytänyt noita arvoja, mutta ainakaan 2.4 jtdm:ssä ei näillä keleillä flekti pyöri.
Kytkentäkaavio on vaikkapa täällä:
http://4cardata.info/elearn/939/2/93900 ... /939011741
MultiEcuScanilla voi tsekkailla vikakoodit ja kokeilla toimintaa.
Re: Flektin toiminta 159
Kiitos. Minä vähän ajattelin että onko nyt vain niin että on vielä niin viileää että ei lähde sen takia lähde päälle. Tarkoitus on hankkia tuo multiscan niin pitää sillä sitten testailla.
Re: Flektin toiminta 159
Tai itseasiassa tämmöisen https://automasa.fi/tuote/icarsoft-fa-v ... dinlukija/
Kai tuolla pystyy saamaan kuin multiscanilla?
Kai tuolla pystyy saamaan kuin multiscanilla?
- ArttuNaattor
- Viestit: 68
- Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
- Car(s): 2012 Giulietta T-Jet
Re: Flektin toiminta 159
Toimiiko flektin alennusvastus? Vai hyppääkö suoraan suurelle nopeudelle hetkeksi?
Re: Flektin toiminta 159
Tässä olisi muutama flektin toimintaan vaikuttava asia,
- Jos moottorin lämpötilasignaali puuttuu, ecu kytkee suuren puhallinnopeuden moottorin suojaamiseksi.
- Moottorin lämpötila ohjaa puhaltimen nopeutta, pieni nopeus n.97 astC ja suurempi nopeus n.102 astC.
- Ilmastointi ohjaa puhaltimien nopeuksia 159 mallissa lineaarisen painetunnistimen välityksellä n.3bar ja 28bar välillä, jolloin painetaso vastaa lineaarisesti puhaltimen nopeutta (voidaan tarkastaa myös testerillä moottorinohjausjärjestelmän kautta).
Vanhemmissa mallissa, esim 147, oli 4-tasoinen painetunnistin, mutta uudemmassakin järjestelmässä löytyy samat "tasot" lineaarisen tunnistimen ansiosta, joskin huomattavasti tarkemmalla säädöllä.
1-taso, paine alle 2,5bar, kompressori ei kytkeydy
2-taso, n. 15bar kytkee puhaltimen 1-nopeuden
3-taso, n. 20bar kytkee 2-nopeuden
4-taso, n. 28bar, liian korkea paine, kompressori kytketään pois päältä ja puhaltimelle 2-nopeus.
Eli käytännössä oikean toiminnan tunnistaa puhaltimen kytkeytymisestä ja sammumisesta 15...20bar paineissa riippuen tavoitelämmöstä ja ulkoilman lämpötilasta, järjestelmän kunnosta, kylmäaineen määrästä jne. Ilmastointi ei myöskään kytkeydy alle 3...5 asteen lämpötilassa.
Perusasiat tietysti pitää olla kunnossa, releet virtapiirit jne.
- Jos moottorin lämpötilasignaali puuttuu, ecu kytkee suuren puhallinnopeuden moottorin suojaamiseksi.
- Moottorin lämpötila ohjaa puhaltimen nopeutta, pieni nopeus n.97 astC ja suurempi nopeus n.102 astC.
- Ilmastointi ohjaa puhaltimien nopeuksia 159 mallissa lineaarisen painetunnistimen välityksellä n.3bar ja 28bar välillä, jolloin painetaso vastaa lineaarisesti puhaltimen nopeutta (voidaan tarkastaa myös testerillä moottorinohjausjärjestelmän kautta).
Vanhemmissa mallissa, esim 147, oli 4-tasoinen painetunnistin, mutta uudemmassakin järjestelmässä löytyy samat "tasot" lineaarisen tunnistimen ansiosta, joskin huomattavasti tarkemmalla säädöllä.
1-taso, paine alle 2,5bar, kompressori ei kytkeydy
2-taso, n. 15bar kytkee puhaltimen 1-nopeuden
3-taso, n. 20bar kytkee 2-nopeuden
4-taso, n. 28bar, liian korkea paine, kompressori kytketään pois päältä ja puhaltimelle 2-nopeus.
Eli käytännössä oikean toiminnan tunnistaa puhaltimen kytkeytymisestä ja sammumisesta 15...20bar paineissa riippuen tavoitelämmöstä ja ulkoilman lämpötilasta, järjestelmän kunnosta, kylmäaineen määrästä jne. Ilmastointi ei myöskään kytkeydy alle 3...5 asteen lämpötilassa.
Perusasiat tietysti pitää olla kunnossa, releet virtapiirit jne.
Viimeksi muokannut seppo, 09 Touko 2022, 07:13. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 15032
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Flektin toiminta 159
Ei pysty.Bono kirjoitti: ↑07 Touko 2022, 12:24Tai itseasiassa tämmöisen https://automasa.fi/tuote/icarsoft-fa-v ... dinlukija/
Kai tuolla pystyy saamaan kuin multiscanilla?
Vikakoodeja pystynee katsomaan ja varmaan jotain muutakin, mutta MES:llä voi tehdä hyvin paljon muutakin. Jos vaan on tietokone, johon MES:n saa asennettua niin se on hitosti parempi vaihtoehto.
Ja sit samalla kun unohtaa ne romut BT/Wlan-ELM-kloonit, pärjää paremmin. Hyvälaatuinen dippikytkimellinen VAG-COM-KKL-kaapeli siihen rinnalle ja hyvä tulee.
Re: Flektin toiminta 159
Ei se vaan pyöri. Huomasin että nämä "siivekkeet" vai miksi niitä kutsutaan on aivan kiinni siihen muoviseen koteloon, onko ok? Ja ei pyöri edes käsin, en tiedä pitääkö?