Giulietta TCT P2909-69 error

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
tobby
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Giulietta TCT P2909-69 error

Viesti Kirjoittaja tobby »

Giulietta heitti tänään 2 kertaa tälläisen errorin vaihdelaatikosta —> P2909-96 - Possible clutch transmission low
Ongelma tuli molemmilla kerroilla, kun vauhti n. 100km/h ja lähdin autoa ohittamaan.
Laatikko ei pykältänyt pienempää, vaan kierrokset nousi reiluun 4000rpm ja plim vikavalo tauluun.
Reilu kytkimen käry tuli kabiiniin.

Mistähän moinen voisi johtua?
Jätin toisella kertaa vikakoodin muistiin, jos alkaa enemmälti oireilemaan, niin pitää alkaa kyselemään autoliikkeen mielipidettä korjauskustannuksiin.
Giulietta ollut omistuksessani 6kk ja ajettu n.175tkm

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8681
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Giulietta TCT P2909-69 error

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Puhtaasti fiilistellen koodista ja oirekuvauksesta; ettei olisi rehellisesti kytkin loppu, että luistaa jo ja autokin sen osaa ilmoittaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta TCT P2909-69 error

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

TCT:ssä on 2 ylintä vaihdetta "nurinpäin". Tällä saadaan aikaan kaasua polkaistaessa nopea vaihto 6.->4. tai 5.-> 3. kun pykälä on jo valmiiksi pesässä ja operaatio hoituu pelkällä kytkinjumpalla. Vasta seuraava vaihto neloselta kolmoselle vaatii rattaiden hämmentämistä ensin. Rakenteen vuoksi 4.->5. vaihto on hidas.

Satkun vauhdissa pitäisi 6. vaihteella olla taulussa jenkaa 2150 rpm, vitosella 2600, nelosella 3400 ja kolmoella 5000 rpm. Varmaan auto tiputti neloselle ja siihen vähän luistoa päälle -> tilt.

Nyt voisi tosiaan olla, että parillisten vaihteiden kytkin lipsuu. Loota manuaalitilaan ja lappu lattiaan. Mitä tapahtuu 4, 5 ja 6 vaihteella?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

tobby
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta TCT P2909-69 error

Viesti Kirjoittaja tobby »

Tilasin hydrauliöljyt ja vaihdan ne.
Tuntuu kun kytkintä poljettaisiin, mutta pykälää ei vaihdettaisi pienemmälle.
Testaan pakkovaihteilla illalla.

Error details:
Operation time: 204612 min
Engine speed: 4290 rpm
Hydraulic circuit pressure: 52,0 bar
Gearbox oil temperature: 55 C
Gear requested: 6
Gear engaged: 6
Battery voltage: 14,0 V

tobby
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta TCT P2909-69 error

Viesti Kirjoittaja tobby »

insinörtti kirjoitti:
07 Heinä 2022, 08:39
Loota manuaalitilaan ja lappu lattiaan. Mitä tapahtuu 4, 5 ja 6 vaihteella?
Nyt on käyty kiusaamassa Giuliettaa oikein urakalla ja luistamista ei esiintynyt missään tilanteessa.
Manuaalitilassa ja D tilassa toimi niinkuin kuuluukin.

insinörtti
Viestit: 2638
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta TCT P2909-69 error

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ah, ihanan satunnainen ongelma. Ei olisi ensimmäine kerta, kun ihme kuvioita muutamaan otteeseen ja korjaantuu itsekseen. Kop kop.

TCT:n manuaalia joskus tuli tavailtua ja mieleen jäi, että kytkimiä puristetaan kiinni just ja just moottorin vääntömomentille riittävällä voimalla. Tavoitteena lie pehmentää vaihtoja. Tarvittava voima/paine määritetään automaattisesti, kun laatikolle ajetaan kalibrointi. Ehkä tätä voisi kokeilla siinä toivossa, että ominaisuudet vähän muuttuneet kulumisen myötä? Apu on tietysti lyhytaikainen, jos kytkin veteleekin jo viimeisiään. TCT kytkenremontti on hinnakas (2,5 k€ joskus mainittu marmorihinnaksi), mutta tämän varmaan tiesitkin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

tobby
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta TCT P2909-69 error

Viesti Kirjoittaja tobby »

insinörtti kirjoitti:
07 Heinä 2022, 22:46
Ah, ihanan satunnainen ongelma. Ei olisi ensimmäine kerta, kun ihme kuvioita muutamaan otteeseen ja korjaantuu itsekseen. Kop kop.

TCT:n manuaalia joskus tuli tavailtua ja mieleen jäi, että kytkimiä puristetaan kiinni just ja just moottorin vääntömomentille riittävällä voimalla. Tavoitteena lie pehmentää vaihtoja. Tarvittava voima/paine määritetään automaattisesti, kun laatikolle ajetaan kalibrointi. Ehkä tätä voisi kokeilla siinä toivossa, että ominaisuudet vähän muuttuneet kulumisen myötä? Apu on tietysti lyhytaikainen, jos kytkin veteleekin jo viimeisiään. TCT kytkenremontti on hinnakas (2,5 k€ joskus mainittu marmorihinnaksi), mutta tämän varmaan tiesitkin.
Ulkomaan footumeilla oli mm. hydrauliöljynvaihdon yhteydessä ei suositeltu kalibrointia.
Vaihdetaan hydrauliöljyt kuitenkin, kunhan saapuvat ja toivotaan että oli vain paha päivä vaihdelaatikolla.
Viimeksi muokannut tobby, 29 Syys 2022, 07:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tobby
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Touko 2016, 05:44
Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -12
147 1.9 JTDm -08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Giulietta TCT P2909-69 error

Viesti Kirjoittaja tobby »

Tasan viikko sitten tuli vaihdettua TCT:n hydrauliöljyt.
Öljyä meni 0,65 litraa.
Vaihdelaatikon käytös muuttui ihan kuin olisi vaihdettu uusi vaihdelaatikko.
Ei olisi uskonut miten iso muutos tulee, kun vaihtaa hydrauliöljyt.

Viikossa tullut 900km ja kertaakaan ei ole laatikko häiriköinyt.
Kesälomareissun jälkeen vaihdan vielä uudestaan hydrauliöljyt, niin saa mahdollisimman puhtaaksi järjestelmän.

Itse öljynvaihto on tosi helppo homma.
Tarvitsee multiecuscanin, uudet öljyt ja esim. jarruneste imurin.

Vastaa Viestiin