Alfa 156 ohjaustehostinongelmat pakkasessa

Alfoista

Valvoja: Moderators

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Alfa 156 ohjaustehostinongelmat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Sattuisiko täällä tietämään mitä muutoksia 156:n ohjaustehostimeen tehtiin ensimmäisen pakkastalven ongelmien (öljyt pihalle useista autoista) jälkeen. Öljyksi Deltta ainakin vaikuttaa suosittelevan Nesteen ATF-S täyssynteettistä automaattivaihteistoöljyä. Muutettiinko tehostimia jotenkin muuten, esim. asentamalla jokin ylipaineventtiili tms? Eli pitääkö tuontiautoon teetättää jotakin muuta kuin tuo öljyn vaihto.

Tähän liittyen, mahtaako 166:ssa olla samanlainen tehostin ja esiintyikö sama ongelma myös niissä aikoinaan? Tehtiinkö niihin jotain modifikaatioita?

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

156 TS (eli 4-sylinterisiin) vaihtoivat koko ohjausvaihteen takuuna. Tätä tehtiin "isolla mittakaavalla", mutta ei tiedä tehtiinkö kaikiin myytyihin 156 TS:iin vai pelkästään niihin, joissa ohjausvaihde oli jo ehtinyt korkata.

Alleggerita
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Alleggerita »

Tää oli ajankohtainen kysymys. Nyt vielä ehtis ennen pahimpia pakkasia tehdä jotain - noin niinkuin ennakolta.
Viime helmikuussa käytin auton Milanossa, jossa ehdotettiin ohjausvaihteen öljyjen vaihtamista. Aika ei silloin antanut siihen mahdollisuutta, mutta kun seuraavan kerran vein auton Deltaan, siellä pyöriteltiin silmiä :shock: "Että miksi ihmeessä, ei siihen mitään öljyjä tarvi vaihtaa!" Jäi sitten vaihtamatta.

Ota tosta nyt sitten selvää, ...kele

Niin, se auto on 156 V6 (jos sillä nyt mitään väliä on)

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

no kunnon synteettiset sisään (ATF SHC) niin loppuu ainakin se pumpun vikinä mulla ole ainakaan mitään muutoksia tehty ja hyvin on pysyny sisällä, joistain autoista taisi joku klemmari pettää jolloin heitti pihalle???
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Delta kuitenkin suosittelee öljyksi Nesteen ATF-S eli täyssynteettistä tomaattiöljyä. Tuskin siellä italiassa autoon on kaadettu Nesteen öljyjä, liekö edes täysssynteettistä. Eli tuolla perusteella ei tuo öljyn vaihto kaukaa haetulta kuullosta. Onpahan ainakin halvempiaa kuin koko ohjausvaihteen vaihto. Itselläni on purkki tuota Nesteen öljyä odottamassa vaihtamista. Pitäisi keretä ennen pakkasta. Omituinen juttu tuo Deltan silmien pyörittely. Ehkäpä tuossa kaupungissa ei noin kovia pakkasia sinä talvena ollut. Eli eivät olleet tuohon tehostinongelmaan törmänneet.

Täällä Oulussa oli -40C pakkaset sinä aamuna kuin paikallisessa Delta-autossa oli 156 Alfojen kokoontumisajot. Kaverilta kuulin, että hänen lisäkseen siellä oli jo aamulla neljä muuta 156 Alfaa saman ongelman kanssa. Varmaan päivän mittaan tuli vielä jokunen lisää!

Oma tarinansa tuon Nesteen ATF-S öljyn hankkiminen. Yllättäen yksikään Oulun alueen Neste asemista ei varastoi tuota öljyä. Eivätkä olleet innokkaita hankkimaankaan, pitäisi kuulemma ostaa monta purkkia kerralla. Ja ei kuulemman ole menekkiä. No miten ihmeessä sitä menekkiä olisi jos tuotetta ei ole hyllyssä! Lopulta jouduin hakemaan öljyn Delta-autosta. Heillä oli 30l astia josta sitä kaatoivat. Täällä foorumissa joku taisi suositella Mobilin vastaavaa täyssynteettistä tomaattiöljyä käytettäväksi. Tuota olisi ainakin ollut saatavissa paikallisesta autotarvikeliikkeestä.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kiitos vinkeistä,

Olinkin tässä jo muutamana pakkasaamuna ihmetellyt sitä, että ohjaustehostin (?) pitää melkoista surinaa/vikinää rattia käännellessä. Siis tämä ongelma on vain kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle. Kun ajaa laitteen lämpimäksi niin moista ongelmaa ei ole - eli siis vain kylmänä. Taidanpa kokeilla tuota asiaa. Paljonko sitä öljyä sinne ohjaustehostimeen menee ?(nyt ei ole käsikirjaa tässä ulottuvilla)

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Asiaa sivuten kyselin toisessa ketjussa ohjauksen raskaudesta. vaikuttaako tuo öljynvaihto pakkaskestävyyden lisäksi ohjauksen herkkyyteen. Luulisi ainakin, jos öljy on lievempää, kokemuksia?

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

en huomannut mitään eroa ohjauksen raskaudessa ei synteettisistä synteettisiin vaihdolla
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Eipä tullut ohjaukseen mitään eroa, onneksi.
Se wittumainen huuto startatessa loppui :multi:
- Alfaholic -

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Muistaakseni se synteettinen öljy on ihan yhtä paksua (tai ohutta) kuin ei synteettinenkin. Siis lämpimänä. Eli eroa voisi olla lähinnä kylmänä. Ja kun ne paineet siellä tehostimessa on aika korkeita, niin varmaan sen eron huomaaminen silloinkin on vaikeaa.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

166sen ohjauksen raskauteen/keveyteen ei tehostimen öljynvaihto vaikuttanut. Tuli kokeiltua sekä mineraalipohjaisella että synteettisellä tomaattilaatikon öljyillä. Toistaiseksi ainakin Mobil ATF synteettisenä on toiminut hyvin - ei ääntele ja on pysynyt sisällä. Tiedä sitten miten käy kun on 40 astetta pakkasella, tehostaja on varustettu aika tehokkaan näköisellä jäähdyttimellä - ei siis sillä normaalilla putkikierukalla. Tuo jäähdytin lymyilee etummaisena neljästä keulalla olevasta jäähdyttimestä (jäähdytysvesi -> ilmastoinnin kylmäaine -> moottoriöljy -> tehostimen öljy) - pitäisiköhän laittaa pahvia keulaan... :wink:

Ainakin 166ssa tehostinpiirin öljytilavuus oli hieman vajaat 0,8 litraa.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

MKT, mistä liitoksesta valutit tehostimen öljyt pois. Vai käytitkö imua?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

onefromnorth kirjoitti:MKT, mistä liitoksesta valutit tehostimen öljyt pois. Vai käytitkö imua?
letku irti ja moottori hetkeks käyntiin... hyvin ne tulee ulos.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

onefromnorth kirjoitti:MKT, mistä liitoksesta valutit tehostimen öljyt pois. Vai käytitkö imua?
Auto hoiti itse poiston eli jäähdytyslenkille tulevan letkun klemmari petti ja nesteet tulivat pumpun voimalla pihalle. Jos irrottaa tuon liitoksen niin ainakin osa nesteistä tulee ulos. Jos laittaa hetkeksi koneen päälle (pumppu kestänee hetken ilman nesteitä?) niin loputkin lentävät ulos. Liitos vasemmalla etuhelman alaosassa.

JAM
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 23:03
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja JAM »

Sama vika, tuli mehut pihalle eilen, yht'äkkiä kesken ajon. :evil: Oli ilo ylimmillään kontatessa hanuri pystyssä pakkasessa auton etuhelmassa ja yrittää saada letkua kestämään kiinni, jotta saisin auton ajettua tallille klemmareitten vaihtoon. Onneksi huoltoasema oli aivan "ulostus" paikan vieressä ettei tarvinnut ajella tyhjällä tehostimella tallille saakka. Suosittelen muillekin liitoksien tarkistusta...

jin
Viestit: 38
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jin »

Hetkinen ..
Kestääkö pumppu varmasti pumppausta tyhjänä.
gtv 2.0 -87, 2x75TS-87, purettuna 75TS-89 ja 90 2.0i

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

jin kirjoitti:Hetkinen ..
Kestääkö pumppu varmasti pumppausta tyhjänä.
Ei taida olla hyväksi. Kesällä multa repesi yksi letku rikki ja ajoin sen jälkeen tyhjänä jotain 7-10 km, ei se pumppu ainakaan siitä ottanut itseensä.

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

JiiPee kirjoitti:pitää melkoista surinaa/vikinää rattia käännellessä.
Tuon saman asian takia olin hetki sitten katselemassa ohjaustehostimen öljyn määrää.
Korkkia auki pyörittäessä huomasin että letkunpätkä pyörii mukana!
Mielestäni ainakin ennen se on ollut kiinni jossain... Kulkeekos jotain tavaraa tuota letkua pitkin? Korkissa itsessäänhän ei ole muuta kuin mittatikku.

Eli siis: -Pääsenkö aamulla liikkeelle muutakin kuin suoraan ajaen?
-Missä ihmeessä letkun toinen pää on ollut kiinni? En löytänyt (tosin pimeessä) mitään paikkaa josta letku katkennut/lähtenyt irti.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ei kait se letku ainakaan minulla ole missään kiinni ja tehostin on toiminut moitteetta ja surinoitta. Jos sen pitää olla jossain kiinni niin vaikutus on suht olematon :wink:

Avatar
jiibee
Viestit: 117
Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja jiibee »

Letkua varten on kiinnitysura säiliön kannessa, heti korkin takana. Letku taitaa olla lähinnä paineen tasaukseen, ainakin ilma siitä kulkee.

Avatar
JTD
Viestit: 584
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Jäähdytin ohitettu!
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Itselläni on ilmeisesti kanssa halkeama jossain kohin kun öljyä on mennyt puolisen säiliötä vajaan 10tkm. ajalla.
Pohjamuovi on märkänä apukuskin puoleisen "jäähdytyskiekuran" alta. Eli se noin 15cm. korkea spiraali jossa öljy kulkee. Erittäin hankala tarkasti paikallistaa kyseistä kohtaa koska ei ole mahdollista saada autoa ylös ja yläkautta ei kauhesti pysty mitään tekemään/tutkimaan.
Ottaako alfan pikahuolto maksua jos vie tarkastettavaksi, että mistä kohtaa vuotaa ja mitä sille pitää tehdä?

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Minulla ohjaustehostin toiminut moitteettomasti, mutta tälle talvelle päätin vaihtaa alkuperäiset nesteet pois. Vaihdoin Mobilin ATF SHC -öljyt, jotka ilmeisesti on todettu toimiviksi.

Alfalla on tosiaan sielu. Tämä ei nimittäin tykännyt öljynvaihdosta ja ohjaustehostin on alkanut vaihdon jälkeen vinkumaan aina kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Tosin ääni häviää muutaman minuutin jälkeen, mutta kuitenkin.

Vähän sama oli tyhjäkäynnin heijauksen kanssa. Puhdin ilmin ja kaasuläpän sekä resetoin, jonka jälkeen heijaaminen lisääntyi.

"Magic touch" meikäläisellä!?!

Jotain positiivistakin. Täällä Joensuun seudulla Alfojen määrä näyttää lisääntyvän. Kohta ei erotu enää Alfa-massasta...

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Hehee jokapäivähän meillä on kokoontumisajot.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

pesti kirjoitti:Alfalla on tosiaan sielu.
Tosi on ! :-D
pesti kirjoitti: Tämä ei nimittäin tykännyt öljynvaihdosta ja ohjaustehostin on alkanut vaihdon jälkeen vinkumaan aina kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Tosin ääni häviää muutaman minuutin jälkeen, mutta kuitenkin.
Mobilia on minullakin ollut aikaisemmin, eikä kyllä narissut ihmeemmin. Nykyään tehostimessa on DA:sta hankkimaani lähes puolta halvempaa Shell Donax TX Dexron III:sta, synteettistä sekin eikä narise yhtään ainakaan näillä pakkasilla. Vaikuttaisivatko uusi tehostin ja uudehko tehostimen pumppu asiaan - mene ja tiedä.

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

hei,

näin mukavina pakkasaamuina olen huomannut että ohjaustehostin huutaa minunkin alfassa, onko kukaan käynyt vaihdattamassa siihen öljyt liikkeessä? Jos niin mitä maksoi? Itse tiedustelin tätä Automilanosta ja heiltä tuli vastaus että 100€.

Entä onko kukaan vaihtanut itse? mikä letkupitää ottaa irti ja mistä? Ja kuinka kauan konetta uskaltaa kiertää?

Kiitti etukäteen

Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 v6 2001

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Kallista puuhaa. Hommaan riittää litra Mobilin synteettistä ATF:ää joka sopivasta paikasta ostettuna maksanee noin 10€. Itse otin jäähdyttimeltä letkun irti, jolloin osa valuu ulos ja sitten kone hetkeksi käyntiin tyhjäkäynnille, ei tarvitse kierrättää. Tällöin loputkin tulevat melkoisen tarkkaan ulos. Kovin kauan ei kannata käyttää ilman öljyjä ettei pumppu tykkää huonoa, kyllä sen huomaa milloin öljy loppuu. Ei kovin professionaalinen tapa, mutta helppo ja halpa.

Tuon keinon opin kun auto teki kerran itsetyhjennyksen vastaavalla tavalla :wink: Seuraavassa vaihdossa irrotin letkun itse.

Tomppa73
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Joulu 2005, 22:54
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja Tomppa73 »

Jep, tänään vaihdoin mobilin synteettiset litkut tehostajaan.
apukuskin puolelta putkikierukasta letku irti ja pikkasen paineilmaa kaveriksi täyttökorkin putkesta, johan lenti vanhat soosit pihalle ;)
Uutta öljyä meni tasan yksi litra. 13€ öljy+uusi klemmari yht.13,30€

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Hieman tehostin vinkui käynnistäessä. Ajattelin vaihtaa sitten täyssynteettiset. Ainostaan yhdessä liikkeessä oli täyssynteettistä Valvoline ja maksaisi 26e/l. Muissa purkeissa oli kyllä tekstiä synteettinen (mm.Mobil, Neste ja Teboil) mutta valmistajan kirjoista katsottuna olivat vain osasynteettisiä. Tilaamalla olisi saanut mutta olisi sitten tullut koko laatikollinen.
Onko tuon tehostimen tilavuus (166 t.s) tosiaan alle yhden litran?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Huomasin kanssa tänään moisen jutun omastani. Samalla huomasin, että painepuolen letku ennen lauhdutinkierukkaa (ensimmäinen liitos) oli jo osittain pullistunut irti (alumiiniputken puolelta). Uutta klemmari entisen lisäksi (meni pyörittämällä takaisin paikolleen). Pysyykö noi muut liitokset kiinni (yhteensä 4 kpl, 2 x kertaa meno ja 2 x paluu) vai aukeaako aneemiset rättiletkuviritykset aina jostakin seuraavasta alkuperäisestä liitoksesta? Jos näin on, niin vika siirtyy siihen jälkimmäiseen kierukan painepuoleiseen liitokseen. Olisivat laittaneet kunnon teräspunosletkut ja metalliliittimet... :bad-words:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Ricambi Heikka
Viestit: 17
Liittynyt: 09 Helmi 2006, 16:29
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ricambi Heikka »

Tämän pitäisi olla täyssynteettistä:

http://www.flselenia.it/pag_prodotti.as ... tegoria=10#
Ricambi Heikka
040 - 57 59 460

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ostin Valvoline Synpower Full Synthetic ATF Dextron III/Mercon (tiedot suoraan purkin kyljestä part.num 14800), ihmeekseni en löytänyt netistä mitään tietoja.
Valvoline näyttäisi valmistavan myös tätä
Ja kummastakaan ei ole kokemuksia joten en voi suositella, ainakaan vielä.
ps. saako tuota Tutelaa Heikalta?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Onko ohjaustehostimessa sama öljy kuin vaihteistossa vai onko niille erit öljyt/säiliöt?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

On toki. Tehostimeen laitetaan sitten tuota automaattilaatikkoöljyä, tai sitten noita markkinoille tulleita tehostinöljyjä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Eli tarkoitin sitä, että jos vaihdan vaihteistoöljyt niin samalla myös ohjaustehostimen öljyt vaihtuu?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei vaihdu. Ovat täysin erillään. Yleensä tuon tehostimenöljyjen vaihtoa ei ole missään huoltotaulukossa. Tosin ovatpa jättäneet jo vaihteistonkin huoltovapaaksi. Kannattaa tosin kummatkin vaihtaa määräajoin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Hei, onko tietoa tästä?

Mobil ATF SHC 1L
Täyssynteettinen automaattivaihteistoöljy. Jähmepiste alle -54°c, mikä takaa vaihteiston moitteettoman toiminnan kovillakin pakkasilla. Sopii myös ohjaustehostimiin. GM Dexron IIE, Ford Mercon, Allison C4, MB236.8, ZF TE-ML-09/-11/-14, Renk-Domat 873 ja 874, Voith ATF. 1L

http://www.hessumobiili.fi/tuotteet4.ph ... tuote=1026

ainakin mainitaan että on täyssynteettinen ja sopii ohjaustehostimiin.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kertokaas toverit, että kuinkas ne pullat ja rusinat on taas. Toiset väittää, että ATF-öljyn käyttäminen on halpojen litkujen syöttämistä tehostimelle, joka tuhoaa sen pikkuhiljaa, kun taas toiset väittävät, että se on ok. Kuitenkin nyt on tullut / aina ollut myös myynnissä "todellisia" tehostinöljyjä, jotka olisivat kuulemma parempia kuin ATF-öljyt...

Tänään kävin vaihtamassa tehostajan öljyt ja ATF:äähän sinne kaadettiin. Tavarassa oli myös maininta, että voidaan käyttää tehostimessa (luokat ok), mutta mineraalipohjaista (ei kuulemma juurikaan eroa synteettiseen). Kirnuaminen väheni huomattavasti (5-10 s startin jälkeen - 20 °C) ja värikin on punaista eikä punakermaa...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Kuitenkin nyt on tullut / aina ollut myös myynnissä "todellisia" tehostinöljyjä, jotka olisivat kuulemma parempia kuin ATF-öljyt...
Tuo voi tarkoittaa vihreetä erikoisöljyä jota volkkareissa, bemareissa ka mersuissa mm...ei saa missään tapauksessa sekottaa keskenään ATF:n kanssa, näissä merkeissä kumitiivisteet ohjausosissa on jotain erikoiskumia, vitonia tms...siksi mm tarviivat tän ihmeöljyn...myydään 0,5 l purkeissa nimellä Febi ainakin.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

jiiässä kirjoitti:
Kuitenkin nyt on tullut / aina ollut myös myynnissä "todellisia" tehostinöljyjä, jotka olisivat kuulemma parempia kuin ATF-öljyt...
Tuo voi tarkoittaa vihreetä erikoisöljyä jota volkkareissa, bemareissa ka mersuissa mm...ei saa missään tapauksessa sekottaa keskenään ATF:n kanssa, näissä merkeissä kumitiivisteet ohjausosissa on jotain erikoiskumia, vitonia tms...siksi mm tarviivat tän ihmeöljyn...myydään 0,5 l purkeissa nimellä Febi ainakin.
Tarkoitin lähinnä synteettisiä tehostinöljyjä kuten valvoline jne... En nuita merkkikohtaisia - eihän nuita Alfalle voi tarjota (MB, BMW, VW) :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4836
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tuo on tarkoitus huomenna vaihtaa tehostimeen. Kerron sitten kokemuksia, varsinkin jos pakkaset jatkuu.
Kieltämättä alkoi tuo Selenian tehostinöljy kiinnostamaan, harmi kun ei ollut sitä käden ulottuvilla ja ehdin jo Valvolinen ostamaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kirkinen kirjoitti:
jiiässä kirjoitti:
Kuitenkin nyt on tullut / aina ollut myös myynnissä "todellisia" tehostinöljyjä, jotka olisivat kuulemma parempia kuin ATF-öljyt...
Tuo voi tarkoittaa vihreetä erikoisöljyä jota volkkareissa, bemareissa ka mersuissa mm...ei saa missään tapauksessa sekottaa keskenään ATF:n kanssa, näissä merkeissä kumitiivisteet ohjausosissa on jotain erikoiskumia, vitonia tms...siksi mm tarviivat tän ihmeöljyn...myydään 0,5 l purkeissa nimellä Febi ainakin.
Tarkoitin lähinnä synteettisiä tehostinöljyjä kuten valvoline jne... En nuita merkkikohtaisia - eihän nuita Alfalle voi tarjota (MB, BMW, VW) :mrgreen:
Taas kusee letku. Seuraavaan liitokseen klemmaria... Motonetin sumarit tuli ja kuinka ollakkaan ne on Taiwan valmistetta (TYC). Ei edes italialaista laatua :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Kirkinen kirjoitti:
Kirkinen kirjoitti:
jiiässä kirjoitti: Tuo voi tarkoittaa vihreetä erikoisöljyä jota volkkareissa, bemareissa ka mersuissa mm...ei saa missään tapauksessa sekottaa keskenään ATF:n kanssa, näissä merkeissä kumitiivisteet ohjausosissa on jotain erikoiskumia, vitonia tms...siksi mm tarviivat tän ihmeöljyn...myydään 0,5 l purkeissa nimellä Febi ainakin.
Tarkoitin lähinnä synteettisiä tehostinöljyjä kuten valvoline jne... En nuita merkkikohtaisia - eihän nuita Alfalle voi tarjota (MB, BMW, VW) :mrgreen:
Taas kusee letku. Seuraavaan liitokseen klemmaria... Motonetin sumarit tuli ja kuinka ollakkaan ne on Taiwan valmistetta (TYC). Ei edes italialaista laatua :mrgreen:
Letkuun klemmari laitettu ja vaihdettu oikea sumari siinä samalla, kun entisessä sumarissa oli jo reikä. Vasen odottaa leudompaa keliä, kun vasta "vain päreenä lasi" ilman reikää...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Heh, näin se vaan kävi, että myös omani sylki litkut pihalle. Juuri kun pakkaset olivat jo hellittäneet täällä pohjoisessa. Ilmeisesti kyseessä oli ikivanhat -98 litkut tms.. Hyvä siis vaihtaa tuoreempiin.

Uskaltaakohan tuolla ajella sen 5-10 km takaisin ihmisten ilmoille? Joku tuntui ainakin ajelleen, mutta eipä tuo tosiaan varmasti hyvää tee pumpulle..

Toisekseen, ei kukaan oululainen osaisi lonkalta heittää paikkaa mistä saisin öljyt ja rensselit nopeasti vaihdettua?

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

Maclane kirjoitti:Toisekseen, ei kukaan oululainen osaisi lonkalta heittää paikkaa mistä saisin öljyt ja rensselit nopeasti vaihdettua?
Autokorjaamo Vepsäläinen Ratamotiellä.
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Kiitoksia vinkistä! Olin kuitenkin tuolla Linnanmaalla ja huomasin, että siinähän oli ihan prisman vieressä Boschin servise tms.. Klemmarit kiinni, uudet litkut sisään ja homma rokkaa taas.. (no, ok ensin piti rikkoa konepellin aukaisukahva...ei voi ymmärtää :shock: ) Kuitenkin ilman, että ehdin kissaa sanomaan huoltopäällikkö oli jo Deltaan yhteydessä ja tilasi osan huollon piikkiin, jotenka tilanne osattiin hoitaa fiksusti.

Jotain jäi silti hieman mietityttämään. Ensinnäkin ohjaustehostin pitää vielä ääntä, vaikka olen yrittänyt rattia käännellä. Ääni kuulostaa tosin ilmalta. Toisekseen huomattiin, että siinä korkissa oleva musta muovilirpake oli ihan repaleinen, ja ottivat sen huollossa pois. Ilmeisesti tuolla on kuitenkin joku funktio? Ei sattuisi tuon tarkoitus olemaan juuri sen ilman päästäminen ulos, mutta toisaalta sen takaisintulon estäminen?

Avatar
EdotL
Viestit: 908
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EdotL »

^ Heitin viime kesänä tuon kumilärpäkkeen mäkeen samaisesta syystä, mutta tehostimen toimintaan sen poistaminen ei ole vaikuttanut millään lailla. Mikä sen todellinen funktio on, jäi itsellekin arvoitukseksi.

sampi
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Marras 2006, 17:31

Viesti Kirjoittaja sampi »

Eehehe. Ropsauttipa multakin alfasta ohjaustehostimen öljyt pihalle. Liitos irtos vasemmasta etualakulmasta. No, klemmarit vaihdettua laitoin uudet litkut sisään ja aikani ajeltua ohjaus jäykkeni. Pysähdyin, nousin autosta ja huomasin punaisen läikän eturenkaan takapuolella?? Eihän siellä edes mee mitään letkuja. Pakko roudata ruistehostimen voimalla auto korjaamolle, että mikäs vittu tässä nyt on. Pitkään tekivät töitä ennen kun löyty vika: rattiakselin stefa vuotaa öljyt ja autoon osittain sisälle ja siitä helmasta pihalle. Ai että voi kuulkaas miestä ihan kirjaimellisesti vituttaa ja kunnolla. Nyt on sit edessä remontti ja kokeileevat jos vois vaihtaa pelkän stefan sinne.....

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Tää osuikin nyt sitten omalle kohdalle. Tosta 156 1.6 TS:tä hävisi tehostin ajossa äsken. Mitä nestettä sinne nytt sitten kuuluu laittaa? Jotain ATF:n tapaista? Vuotoa en mistään sieltä löytänyt ainakaan vähällä etsimisellä, jonnekin ne nesteet sieltä tosin on hävinneet? Riittääkö että laittaa nesteet takaisin sisään vai menikö jotain nyt rikki? :(
Luin tosta että monilla on jokin liitos pettänyt, mistä sitä liitosta joka vuotaa kannattaisi etsiä? Paljonko tota nestettä mahtuu järjestelmään?

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

nuhapumppu kirjoitti: Luin tosta että monilla on jokin liitos pettänyt, mistä sitä liitosta joka vuotaa kannattaisi etsiä?
Mulla on kaks kertaa tullut öljyt pihalle ja molemmilla kerroilla vikapaikka oli jarrunestesäiliön kohdalla alhaalla.

Vastaa Viestiin