GT akku tyhjänä hälyt päällä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

GT akku tyhjänä hälyt päällä

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Oma GT joutui seisomaan käyttämättä noin kuukauden verran ja nyt on akku päässyt tyhjäksi. Ensimmäiseksi koitin irroittaa akkua, jonka jälkeen tottakai löi heti hälyt päälle. Seuraavaksi koitin kytkeä laturia akun ollessa autossa kiinni, mutta hetken kuluttua löi jälleen hälyt päälle.

Miten tuon akun saisi ladattua ilman että hälytysjärjestelmä alkaa huutamaan? Onko tähän jokin kikka tai saisiko hälytyksen kaiuttimen jotenkin irti? Tosin nyt taas kotona tuli mieleen, että ei tullut laturin kiinni ollessa kokeiltua kaukosäätimestä sammuttaa hälyä. Voisiko noin onnistua?

Avatar
Smiik
Viestit: 212
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: GT akku tyhjänä hälyt päällä

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Heräsin kerran noin klo 2:30 yöllä, kun oman GT:ni hälytin alkoi soimaan pihalla. Kun pääsin pesarin kanssa auton luo, häly oli ehtinyt juuri lakata. Autossa ei ollut merkkejä mistään murtoyrityksestä tms., mutta päätin kuitenkin tarkastaa sisäpuoleltakin. Kun yritin avata kaukosäädöllä ovia, ei tapahtunut mitään. Kuskin ovesta sain avaimella oven auki, mutta ikkunakaan ei laskenut eivätkä sisävalot syttyneet. Tästä päättelin, että joko autolle on tehty jotain sähköistä ilkivaltaa tai sitten (todennäköisemmin) akku on nyykähtänyt.. Konepelti auki ja yleismittari sanoi navoista mitattuna jotain 4,3V luokkaa eli likimain niin tyhjä kuin voi olla. :-D Itse päättelin hälyttimen soimisesta keskellä yötä itsekseen, että hälyttimessä itsessään on jokin pieni akku (tai kondensaattori tms.), jonka voimin se soi vielä ainakin hetken, jos akku vaikka yritetään irrottaa tai kaapelit katkaistaan tms. Jännitteen laskeminen riittävän alas ilmeisesti saattaa laukaista sen samalla tavalla. Varmaan sinun tapauksessasi helpointa olisi vain raa'asti nypätä akku irti, vaikka häly hetken soisikin. Itse tosin onnistuin lataamaan akun irroittamatta sitä eikä häly siinä ainakaan aktivoitunut.

Avatar
JarHei
Viestit: 504
Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Car(s): Alfa GT 3.2,
BMW 330ia e90,
Saab og9-5 kombi 2.0t,
VW Golf Mk2 3dr 1.8,
ex: Fiat Coupe 1.8,
(Opel Kadett A Coupe)
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: GT akku tyhjänä hälyt päällä

Viesti Kirjoittaja JarHei »

Alfa saatu taas henkiin. Homma ratkesi tällä kertaa sillä, että annoin Volkkarilla apuvirtaa kaapeleilla.Tottakai Alfa alkoi tästä taas hälyttämään, mutta alkuperäinen ajatus oli antaa sen verran virtaa, että hälyt saa pois päältä. No eipä se siltikään reagoinut kaukosäätimeen tai edes avaimien virtalukkoon laittamiseen. Hälytti aikansa ja lopetti, mutta kun käänti virrat pois niin alkoi taas huutaa. Noh, virrat takas ja lakkasi taas huutamasta ajan x kuluttua. Ei kuitenkaan alkanut huutaa uudestaan, kun jätin virrat päälle.

Siinä kun ehkä 5 min oli Volkkarin tekohengityksessä hiljaa, niin isä heitti että kokeiles huvikseen käyntiin. En todellakaan uskonut jaksavan lähteä niin heikolla akulla ja Volkkarin latauksella. Kuitenkin alkuun hyvin heikon oloisen pyörityksen lopuksi Alfa heräsi käymään. Annoin käydä aikansa ja heitin vielä muutaman kilsan ajolenkin. Kerkesi siinä ladata akun noin 12 volttiin, jonka jälkeen jo hälytysjärjestelmä operoi normaalisti ja sain akun irti.

Ehkä olisi aika vaihtaa tuo jo toissavuonna huonoksi testattu akku uuteen, kun sanoivat akkuliikkeessä, että jatka vaan niin pitkään kun ei enää lähe käyntiin.

Vastaa Viestiin