Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Moi,
tuli tässä mieleen, että onko jotain autokohtaista kohtuuhintaista kauko-ohjattavaa laitetta auton sisätilan lämmitykseen?
Työssä ollessa lähti aamulla liikkeelle samaan aikaan ja ei ollut arkipäivinä ongelmia. Nyt eläkkeellä talven tullessa autolla lähtöajat voivat olla mitä tahansa. Ei ole järkevää lampsia autolle ja laittaa 2 tunniksi sisälämppäri päälle ja lampsia kotiin 2 tunniksi ja taas sen jälkeen autolle ja lähteä ajamaan.
Muutaman viime vuoden ajan olen jättänyt sisälämppärin käyttämättä tuon vuoksi.
Nyt tuli asuntoyhtiöltä kysely siitä kuka ottaa talviajaksi sisälämppärin käyttöön. Maksu 16,80€ talviajalta ja se kirvoitti minut kirjoittamaan tästä.
Löytyykö todella tähän asiaan kohtuuhintaista esim. kännykällä ohjattavaa autoilijakohtaista ratkaisua?
Onko esim. tämä toimiva?
https://www.clasohlson.com/fi/Deltaco-S ... /p/36-8480
Tässähän on suuri vaara että varas vie tuon tolppaosan.
e: onko noihin sisätilan lämmittimiin saatavana telinettä erikseen? Edellinen autoni omistaja hukannut(!) telineen. En muista onko lämppäri Calix va Defa. Jompikumi kuitenkin.
Viimeksi muokannut aaiitee, 28 Loka 2022, 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Minulla hyviä kokemuksia kännykkäohjatuista Webaston tuotteista sekä bensa että diesel -käyttöisinä. Eivät ole halpoja uutena kuitenkaan. :(

Ja sähkövispilän lämpöpumppu on vielä parempi ratkaisu, ainakin Etelä-Suomessa.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

FinPat kirjoitti:
28 Loka 2022, 15:04
Minulla hyviä kokemuksia kännykkäohjatuista Webaston tuotteista sekä bensa että diesel -käyttöisinä. Eivät ole halpoja uutena kuitenkaan. :(

Ja on vielä parempi ratkaisu, ainakin Etelä-Suomessa.
Liian kallis tuoWebasto minulle. Sähkövispilän lämpöpumppu, mikä se on?

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Calixilla ja Defalla on ohjausmoduulit lämppärien ja akkulaturin hallintaan. Defan systeemissä on enemmän ominaisuuksia, myös varashälytin paikannuksella, mutta oli aikas kallis.

Calixin ohjainboksi oli selvästi karsitumpi ja silti hintava.

Joten jätin älyohjauksen pois ja johdon eteen tavallisen ajastimen. On vähän helpompi käyttöliittymä myös perheen muille käyttäjille.

Cotzy

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ihan ensimmäinen kysymys, saatko autoa syöttävästä tökkelistä sähköä jatkuvalla syötöllä, vai onko siellä pakotetusti joku kellosysteemi? Jos et saa jatkuvaa syöttöä päälle, on kauko-ohjaus melko tyhjä arpa.
aaiitee kirjoitti:
28 Loka 2022, 14:52
Onko esim. tämä toimiva?
https://www.clasohlson.com/fi/Deltaco-S ... /p/36-8480
En tunne ko. tuotetta, mutta tästä johdettuna toinen kysymys: saatko oman Wifi-verkkosi kuulumaan sähkötökkelille asti riittävällä varmuudella? Jos et, niin saatat saada sähkön päälle tai et, riippuen verkon kuuluvuudesta ko. hetkellä. Ns. oikeaa verkkoyhteyttä käyttävänä tuolta todennäköisesti kuitenkin saa kuittauksen siitä, meneekö sähkö päälle vai ei.
aaiitee kirjoitti:
28 Loka 2022, 14:52
e: onko noihin sisätilan lämmittimiin saatavana telinettä erikseen? Edellinen autoni omistaja hukannut(!) telineen. En muista onko lämppäri Calix va Defa. Jompikumi kuitenkin.
Esmes Defan Terminille on tälläinen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/455046/ ... ine-430100 - muistaakseni Calixillekin on erillinen jalkaosa olemassa, mutta en nyt nopeasti sitä bongannut myynnistä.

Mainittu sähkövispilän lämpöpumppu tarkoittaa sähköauton lämpöpumpputekniikalla toimivaa lämmitystä. Ei sovellu vastaukseksi tähän tilanteeseen, kun autoa tuskin ollaan vaihtamassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja FinPat »

aaiitee kirjoitti:
28 Loka 2022, 15:14
Liian kallis tuoWebasto minulle. Sähkövispilän lämpöpumppu, mikä se on?
Tesla.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja nipaka »

aaiitee kirjoitti:
28 Loka 2022, 14:52
Tässähän on suuri vaara että varas vie tuon tolppaosan.
Tuskin vaara on suuri. Ei varasta kiinnosta pistorasiat joita ei kukaan osta. Korkeintaan naapurin pikkuterroristia. Mahtuuko lämmitystolpan sisälle tolpan ollessa lukittuna? Luukkuahan ei saisi pitää auki.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
Cotzy
Viestit: 805
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:
28 Loka 2022, 15:33
aaiitee kirjoitti:
28 Loka 2022, 15:14
Liian kallis tuoWebasto minulle. Sähkövispilän lämpöpumppu, mikä se on?
Tesla.
Calixille, Defalle, Eberspächerille ja Webastolle käy elektrifikaatiossa ns. kylmät, jos ei uutta innovoida.
Kaikissa lämpöpumppua käyttävissä sähkäreissä taitaa olla jo älyajastusmahdollisuus ja iso akku omasta takaa :-D .

Cotzy

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
28 Loka 2022, 15:33
aaiitee kirjoitti:
28 Loka 2022, 15:14
Liian kallis tuoWebasto minulle. Sähkövispilän lämpöpumppu, mikä se on?
Tesla.
Löytyy myös muiden kuin Elonin tekemistä autoista, jopa pheveistä. Kieltämättä kätsy. Mutta tosiaan soveltuu huonosti tähän.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

Polforea kirjoitti:
28 Loka 2022, 15:28
Ihan ensimmäinen kysymys, saatko autoa syöttävästä tökkelistä sähköä jatkuvalla syötöllä, vai onko siellä pakotetusti joku kellosysteemi? Jos et saa jatkuvaa syöttöä päälle, on kauko-ohjaus melko tyhjä arpa.
aaiitee kirjoitti:
28 Loka 2022, 14:52
Onko esim. tämä toimiva?
https://www.clasohlson.com/fi/Deltaco-S ... /p/36-8480
En tunne ko. tuotetta, mutta tästä johdettuna toinen kysymys: saatko oman Wifi-verkkosi kuulumaan sähkötökkelille asti riittävällä varmuudella? Jos et, niin saatat saada sähkön päälle tai et, riippuen verkon kuuluvuudesta ko. hetkellä. Ns. oikeaa verkkoyhteyttä käyttävänä tuolta todennäköisesti kuitenkin saa kuittauksen siitä, meneekö sähkö päälle vai ei.
aaiitee kirjoitti:
28 Loka 2022, 14:52
e: onko noihin sisätilan lämmittimiin saatavana telinettä erikseen? Edellinen autoni omistaja hukannut(!) telineen. En muista onko lämppäri Calix va Defa. Jompikumi kuitenkin.
Esmes Defan Terminille on tälläinen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/455046/ ... ine-430100 - muistaakseni Calixillekin on erillinen jalkaosa olemassa, mutta en nyt nopeasti sitä bongannut myynnistä.

Mainittu sähkövispilän lämpöpumppu tarkoittaa sähköauton lämpöpumpputekniikalla toimivaa lämmitystä. Ei sovellu vastaukseksi tähän tilanteeseen, kun autoa tuskin ollaan vaihtamassa.
Sähkö tulee jatkuvasti. Etäisyys kotoa virtatopalle on n.50m. Wifi toimii tiettävästi tuolle etäisyydelle.

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

https://www.virtasenkauppa.fi/smartstar ... defa-30466
Olisikohan tällainen hyvä? Minulla on Defa 430056 lämppäri takakontissa edelliseltä omistajalta ja sen mukana jokuteräsrakenteinen koukku, en tiedä miten tuota koukkua käytetään. Auton ohjaamossa on pistorasia sisälämppärille, siihen kytken siis lämmittimen.
Onko tämä linkin laite lisäosa Defaan vai onko tuo oikean puoleinen osa lämmitin, ei oikein selviä?
siis tällainen on lämppärini:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/455031/ ... 0-W-430056

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja mutt »

Olisikohan olemassa jotain viivekytkimiä ajatellen sisätilan lämppäriä? Turha sitä on huudattaa samaa aikaa, kuin moottorin lämmitintä, eli jos se kytkeytyisi vaikka tunnin päästä virtojen kytkeytymisestä. Ei tietysti kannata kovin hinnakasta ottaa, kun säästösyistä tuollaisesta haaveilee.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja nipaka »

En ole ymmärtänyt sähköisen sisälämppärin ideaa muuten kuin lasien sulattamiseksi. 500 watilla ei koppia lämmitetä. Lohkolämmitetty moottori lämmittää sisätilat nopeasti. Eläkeläinen voinee mennä autolle 5 min aiemmin raappaamaan lasit. Nyt kun sähköä on säästettävä siksi että sitä kaikille riittäisi 24/7.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja mutt »

En minäkään ymmärtänyt, ennenkuin satuin itse sellaista käyttämään.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tiige
Viestit: 2834
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja Tiige »

nipaka kirjoitti:
29 Loka 2022, 17:25
En ole ymmärtänyt sähköisen sisälämppärin ideaa muuten kuin lasien sulattamiseksi. 500 watilla ei koppia lämmitetä. Lohkolämmitetty moottori lämmittää sisätilat nopeasti. Eläkeläinen voinee mennä autolle 5 min aiemmin raappaamaan lasit. Nyt kun sähköä on säästettävä siksi että sitä kaikille riittäisi 24/7.
Eikös tuossa kysyjä maininnut että hänellä on 1400W sisälämppäri? Kyllä sillä lasit sulaa ja koppikin vähän lämpenee kun aikansa hohkaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja Polforea »

50m voi wifillä mennä tai olla menemättä, riippuen ympäristöstä - esteistä ja heijasteista. Helppohan tuo on kokeilla, kun lataa puhelimeen jonkun wifimittaussoftan ja tassuttelee sinne tökkelille, niin luuri kertoo miten se verkko kuuluu.
aaiitee kirjoitti:
28 Loka 2022, 17:38
https://www.virtasenkauppa.fi/smartstar ... defa-30466
Olisikohan tällainen hyvä?
Voisi ollakin. Toki aika messevästi hintavampi kuin se wifitökkeli, jota ensin pohdit.
aaiitee kirjoitti:
28 Loka 2022, 17:38
Minulla on Defa 430056 lämppäri takakontissa edelliseltä omistajalta ja sen mukana jokuteräsrakenteinen koukku, en tiedä miten tuota koukkua käytetään.
Se koukku voi hyvin olla teline. Yleensä ne pujotetaan maton alle tms, että teline törröttää sitten sopivasti lämppäriä pitelemään.
aaiitee kirjoitti:
28 Loka 2022, 17:38
Onko tämä linkin laite lisäosa Defaan vai onko tuo oikean puoleinen osa lämmitin, ei oikein selviä?
Tuo Virtasenkaupasta linkkaamasi vekotin on siis lämmitysjärjestelmän lisäosa, jolla siihen saa kaukosäädön. Lämmitintä se ei sisällä.
nipaka kirjoitti:
29 Loka 2022, 17:25
En ole ymmärtänyt sähköisen sisälämppärin ideaa muuten kuin lasien sulattamiseksi. 500 watilla ei koppia lämmitetä.
Yli kilowatin lämppärin kun asemoi niin, että se töhöttää kohti kuskin penkkiä, niin saa istua mukavasti valmiiksi lämpimälle istuimelle ja laseista näkee ulos. Aivan mahtava mukavuusvaruste.

500W sisälämppäri varmaan onkin aika rauhallinen lämmittämään, mutta ne on aika harvassa. Yleisimmät teholuokat taitaa osua 1-2kW välille ja jo 1200W lämppäri kyllä lämmittää normaalin henkilöauton sisätilaa melko mukavasti tunnissa-parissa.

Joissain sisälämppäreissä on toki pari eri tehoasentoa, joista joidenkin ns. ykkösteho lie noilla nurkilla. En tiedä kuinka kurantteja nuo ykköstehojen arvot ovat, mutta en ole koskaan testannut yhtäkään sisälämppäriä, jonka ykkösteholla tekisi oikeastaan mitään, eikä yksikään moinen ole millään tasolla vertautunut nimellisesti vastaavalla huipputeholla olevaan lämppäriin. Pitäsi varmaan joskus vähän mittailla näitä uteliaisuudesta, kun ne ykköstehot tuntuu tosi pseudoilta.
nipaka kirjoitti:
29 Loka 2022, 17:25
Lohkolämmitetty moottori lämmittää sisätilat nopeasti.
...niin että jos 500W ei lämmitä sisätilaa, niin se lämmittää tarpeeksi moottoria että siitä sitten riittää lämpöä myös sisätilaan? Ihan ei matikka täsmää, meinaan ne lohkolämppärit on aika usein just siellä 500W luokassa. Letkulämppäreitä on toki reilusti järeämpiäkin ja kiertovesipumpulla varustettuna moinen lämmittää mukavasti myös lämppärin kennoa, ilmakanavia ja.. sisätilaa (ei toki yhtä paljoa kuin samantehoinen sisälämppäri, jonka kaikki teho suunnataan suoraan siihen sisätilaan)
mutt kirjoitti:
29 Loka 2022, 16:09
Olisikohan olemassa jotain viivekytkimiä ajatellen sisätilan lämppäriä? Turha sitä on huudattaa samaa aikaa, kuin moottorin lämmitintä, eli jos se kytkeytyisi vaikka tunnin päästä virtojen kytkeytymisestä. Ei tietysti kannata kovin hinnakasta ottaa, kun säästösyistä tuollaisesta haaveilee.
Onhan niitä kaikennäkösiä purkkeja olemassa. Mikä ihme leevilämmitin se oli joka vuorottelee sisä- ja moottorinlämmitintä ja rajoittaa näin huipputehoa. Joskus löysin termostaattipalikan jonka on tarkoitus ohjata sisälämppäriä niin, että lämpötila pysyy muutaman asteen plussalla, mutta ei se ainakaan kiinteässä rakennuksessa speksinsä mukaan toiminut.

Mutta mitä oikeata etua saisi siitä, että moottorilämppäriä pöhnöttäisi tunnin enemmän kuin sisälämppäiriä?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja Sape »

mutt kirjoitti:
29 Loka 2022, 16:09
Olisikohan olemassa jotain viivekytkimiä ajatellen sisätilan lämppäriä?
Aikareleellä tuo voisi periaatteessa onnistua. Toki vaatii vähän rakentelua.

Avatar
karila
Viestit: 1173
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Renault Megane E-tech Techno 2023
Paikkakunta: Turku

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja karila »

Noista 2 teho- sisälämppäreistä: mulla Defan lämpöpaketti, jossa 1250/1900 w sisälämppäri, repsikan jalkatilassa siinä keskikonsolin sivussa kiinteästi, sojottaa vinosti yläviistoon.
1-teho siis 1250 w lämmittää hyvin alle 10 asteen pakkasilla, siitä ylöspäin laitan sen 2-tehon 1900 w asetuksiin. Itsekin olen eläke/ yrittäjä ja sitä kävelyä siihen tolppaan on se 50 m.
Ei ongelmaa käpytellä laittaan päälle tuntia ennen lähtöä. 6kympppinen ei alta tunnin muutenkään ehdi lähteä :).Tunnissa sulaa lasit ja kabiini lämmin, ei tarvii istuingrilliä laittaa eikä rattilämmitintä. Akku lataantuu samalla, kuten Giuliassa on syytäkin, nimittäin ladata.
- Kari

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Polforea kirjoitti:
29 Loka 2022, 20:59
...niin että jos 500W ei lämmitä sisätilaa, niin se lämmittää tarpeeksi moottoria että siitä sitten riittää lämpöä myös sisätilaan? Ihan ei matikka täsmää, meinaan ne lohkolämppärit on aika usein just siellä 500W luokassa.
Lohkolämppärillä esilämmitetään moottori. Kun esilämmitetyn moottorin rymäyttää käyntiin, sieltä tulee lämpöä aika nopeasti lämmityslaitteen avustamana. Dieselistä hitaammin.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1513
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

karila kirjoitti:
29 Loka 2022, 22:11
Noista 2 teho- sisälämppäreistä: mulla Defan lämpöpaketti, jossa 1250/1900 w sisälämppäri, repsikan jalkatilassa siinä keskikonsolin sivussa kiinteästi, sojottaa vinosti yläviistoon.
1-teho siis 1250 w lämmittää hyvin alle 10 asteen pakkasilla, siitä ylöspäin laitan sen 2-tehon 1900 w asetuksiin. Itsekin olen eläke/ yrittäjä ja sitä kävelyä siihen tolppaan on se 50 m.
Ei ongelmaa käpytellä laittaan päälle tuntia ennen lähtöä. 6kympppinen ei alta tunnin muutenkään ehdi lähteä :).Tunnissa sulaa lasit ja kabiini lämmin, ei tarvii istuingrilliä laittaa eikä rattilämmitintä. Akku lataantuu samalla, kuten Giuliassa on syytäkin, nimittäin ladata.
Suunilleen sama setti paitsi Defa Termini 1850, jossa I-asento sitten pienempi. Tuo I-asento on melko turha, koska erityisesti näin syksyllä lasit jäätyy ja kun pakkasta on vain se pari astetta, niin viisas lämpötolppa antaa sitä sähköä n+15min mikä yleensä ei riitä lasien sulatukseen.

Ketjun aloitukseen viitaten, jos WiFi kantaa tolpalle saakka, niin testaa pois tuo WiFi pistorasia. Sittenpä sen näkee tekeekö ratkaisulla mitään vai pitääkö keksiä jotain uutta. Ohjaamoa tuskin saa lämmitettyä liikaa näillä Defoilla, joten vuorottelu moottorin lämmittimen kanssa on turhaa.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:
29 Loka 2022, 20:59
Mutta mitä oikeata etua saisi siitä, että moottorilämppäriä pöhnöttäisi tunnin enemmän kuin sisälämppäiriä?
Wanhan liiton lohko- ja letkulämppäreillä riitti nollakeleillä hyvin tunnin lämmitysaika, mutta niissähän olikin tehoa n. 600 W.

Huurteiden hävittämiseen riittää nollakeleilläkin vajaa tunti, kun sisätilanlämppäri normaalia tasoa eli jotain 1,2-1,6 kW. Pienitehoisiakin on joskus nähty, samoin nämä alemmat tehot (luokkaa 0,7 kW)... koska on tolppia, missä 10 tai 16 A paukku kahdelle autolle.

Nyt taitaa olla ongelmana pintakiinnityslämmitin (essonbaarin kielellä säteilylämmitin). Niissä on tehoa säälittävät 250-300 W eivätkä ne lämmitä jäähdytysnestettä. Tunnin lämmitysaika ei riitä mihinkään. Pitäisi olla nollakeleilläkin jo 2 h ja kunnon pakkasilla 3-4 h. Eli lämmittimen energiankulutus on sama, tällä vain kuluu enemmän aikaa.

Pintalämppärin kanssa sisätilalämmitin on ihan pakollinen varuste. Pintalämppäri ei lämmitä jäähdytysnestettä, joten startin jälkeen ei saa lämpöä tuulilasille. Ikkunat pitäisi raastaa käsipelillä auki ja sitten kun istut autoon, niin lasi huurtuu a) sisältä b) ulkoa c) sekä että. Erittäin hupaisa efekti etenkin ilmaantuessaan liikkeellelähdön jälkeen...

Tässä kohtaa tulee sitten riesaksi tolkuton energiankulutus, jos paahdetaan sitä 1,5 kW sisätilanlämmitintä 2-4 h. Lumisateella liian pitkä lämmitysaika sulattaa kaiken lumen auton katolta ja sulamisvesi jäätyy tuulilasin alareunaan (jumien pyyhkijät), oven saumoihin, kahvoihin ja helmoihin. Ei hyvä.

Pienen tehonkin käyttö on aika purkkaviritys. Se ei pakkasella jaksa sulattaa kuin kurkistusreiän tuulilasin keskelle eli pääsee raaputtelemaan. Ja ehtii pitkällä lämmitysajalla silti tuhlaamaan sähköä pari kWh. Parempaan lopputulokseen pääsisi käyttämällä isoa tehoa lyhyemmän aikaa. aaiiteen pohdinnoissa on paljon järkeä. Itse koitin samanlaisen ongelman taklata asennuttamalla autoon (500X) TT-thermon 1 kW pumppukiertoisen lämmittimen. Se oli kiva, 0 ° -keleillä varmaan ½ tuntia olisi ollut passeli lämmitysaika ja lämppäristä sai reilustli löylyä heti käynnistyksen jälkeen. Tosin testit jäivät muutamaan kertaan, kun vehje kusi omaan saappaaseensa.

Olisi pitänyt laittaa Calixin pumppuvehje, mutku autossa oli ennestään Defan johtosarja....

Ohjaussysteemeissä pitäisin autoon asennettavia parempana. Toimiikohan mikään langattomuus, jos vekotin on metallisen kotelon (kai siellä sellaiset on?) sisällä?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja Polforea »

nipaka kirjoitti:
30 Loka 2022, 09:08
Lohkolämppärillä esilämmitetään moottori. Kun esilämmitetyn moottorin rymäyttää käyntiin, sieltä tulee lämpöä aika nopeasti lämmityslaitteen avustamana. Dieselistä hitaammin.
Juuri näin. Tunnissa se 500W lohkolämppäri ehtii lämmittää moottoria 0,5kWh energialla, käynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä käyvä moottori jatkaa lämmitystä arviolta 6-8kW teholla (kulutuslukemalla 0,8-1l/h, energiasisällön ollessa dieselillä ja bensalla n. 10kWh/l sekä huomioiden se, että lämmön lisäksi lähtee vähän ääntä ulos ja sähköä laturilta akkuun), eli moottorin lämpö lähtee huomattavasti jyrkempään nousuun. Tämä nousu itsessään tapahtuu esilämmityksestä riippumatta, mutta toki esilämmitys parantaa lähtölämpötilaa. Tyhjäkäyntiä käyvä moottori siis käytännössä menee ohi 500W sähkölämppäristä helposti jo ennen 10min rajapyykkiä, liikkelle lähtiessä ja energiavirran kasvaessa huomattavasti nopeammin.

No, siitä etukäteen koneeseen ladatusta 0,5kWh energiasta ei kuitenkaan pääse sisätilaan läheskään kaikki (sen tarkoitus kuitenkin on lämmittää moottoria). Osa nimittäin valuu siihen kylmään lohkoon jo lämmittäessä ja lämppärin kennolle lämpö pääsee vasta kun vesipumppu pyörii, Arvioidaan rohkean positiivisesti, että sisätilaan pääsee siitä esiladatusta lämpöenergiasta puolet, eli 0,25kWh. Samassa ajassa mainitsemasi 500W sisälämppäri kuitenkin ehtii tuupata sisätilaan lämpöä koko käyttämänsä 0,5kWh eli huomattavasti enemmän kuin moottorin esilämmitykseen käytetty lohkolämmitin.

Eli, käytännössä jo se 500W sisälämppäri pitää sisätilan lämmön alusta asti korkeammalla kuin moottoria esilämmittämällä ja 500W sisälämppäri on melko lehmänhenkäys. Käytännössä moottorin esilämmitys näillä tehoilla on sisätilan lämpiämiseen vaikutukseltaan varsin pieni, lähestulkoon olematon. Omat kokemukseni (vaikkei omakohtainen kokemus mikään tieteellinen lähestyminen olekaan) moottorin esilämmityksen hyödystä sisätilan lämpiämisessä tukevat väitettäni ko. hyödyn pienuudesta. Toki hyöty paranee, mitä parempi hyötysuhde moottorista saadaan irti ja pienenee, jos moottori on ns. tehokkaasti lämpiävä - ja jää aika vahvasti sen varjoon, jos autossa on sähkölämmitys ilmakanavassa.

Tästä yhtälöstä on selvyyden ja helppouden vuoksi jätetty pois ulkoilmaan valuva lämpöenergia, oli se sitten lohkon kyljestä tai oven läpi, sekä muut ikävät hankaluudet, eikä moottorin esilämmittimen energiajakaumaan lohkon ja sisätilan kesken ole selvitetty tieteellisesti vaan heitetty hatusta.
insinörtti kirjoitti:
30 Loka 2022, 10:08
Wanhan liiton lohko- ja letkulämppäreillä riitti nollakeleillä hyvin tunnin lämmitysaika, mutta niissähän olikin tehoa n. 600 W.
...
Nyt taitaa olla ongelmana pintakiinnityslämmitin (essonbaarin kielellä säteilylämmitin). Niissä on tehoa säälittävät 250-300 W eivätkä ne lämmitä jäähdytysnestettä. Tunnin lämmitysaika ei riitä mihinkään. Pitäisi olla nollakeleilläkin jo 2 h ja kunnon pakkasilla 3-4 h. Eli lämmittimen energiankulutus on sama, tällä vain kuluu enemmän aikaa.
Lämmitysajan "riittäminen" on... no, hankala määritellä. Milloin moottoria on esilämmitetty riittävästi, mitä se tarkoittaa?

Sitä, että lämmitysrikastuksesta luovutaan, päästään stökiömetriseen seokseen ja ns. normaaleille kartoille? Tapahtunee jossain 30-50°C nurkilla yleensä ja vaatii aika paljon energiaa. Ei taida riittää tunti 600-wattisella.

Sitä, että lämmitysrikastuksessa päästään ylettömästä lotraamisesta optimaalisempaan arvoon ja säästetään näin huomattavasti polttoainetta? Tyhjä arpa, käsiryypyistä on päästy eroon vuosikymmeniä sitten ja ruiskujärjestelmien kartat on hierottu melko tarkkaan tämän(kin) osalta jo ainakin 20, ellei 30 vuotta.

Sitä, että auto ylipäätään lähtee käyntiin? Ehkä lämmitysajan venyttämisen sijasta/lisäksi kannattaa käydä akkukaupassa ja/tai korjata auto, jos käynnistyvyys on ongelma, kun ei puhuta luokkaa neljänkympin pakkasista.

Sitä, että öljy lämpiää paremmin pumppautuvaksi ja voitelee moottoria paremmin? Mitenköhän hyvin se lämpö johtuu lohkosta öljypohjan kautta öljyyn, ei taida olla vesitilalämppäri voittava arpa tässä aiheesa. Öljypohjaa ja öljyä suoremmin lämmittävä, öljypohjaan asennettu pintakiinnityslämmitin tehnee tämän lähtökohtaisesti huomattavasti paremmin. Toki se kylmä lohko sitten imee lämpöä siitä öljystä kun öljy alkaa pumppautumaan ja vastaavasti lämmitetty lohko alkaa lämmittämään öljyä, joten tilanne tasaantuu ainakin jossain määrin.

Mitä siis tarkoittaa riittävä esilämmitys ja mikä on se mitattavissa oleva käytännön hyöty, joka saadaan tuplaamalla lämmitysaika pintakiinnityslämmittimellä? Tästä paluu aiempaan kysymykseeni, mikä on se mitattavissa/havaittavissa oleva hyöty, joka saadaan sillä että moottorilämppäriä (edes pintakiinnityslämppäriä) käytetään tunti enemmän kuin sisätilanlämmitintä?
insinörtti kirjoitti:
30 Loka 2022, 10:08
Pintalämppärin kanssa sisätilalämmitin on ihan pakollinen varuste. Pintalämppäri ei lämmitä jäähdytysnestettä, joten startin jälkeen ei saa lämpöä tuulilasille. Ikkunat pitäisi raastaa käsipelillä auki ja sitten kun istut autoon, niin lasi huurtuu a) sisältä b) ulkoa c) sekä että. Erittäin hupaisa efekti etenkin ilmaantuessaan liikkeellelähdön jälkeen...
Vesitilalämppäri tosiaan lämmittää jäähdytysnestettä, mutta ei sekään autuaaksi lämmön puhaltamisessa sisätilaan tee. Toki kokemusperäinen tieto ei tietellistä tutkimusta ole, mutta kyllä minä oon pakkasella laseja raapannut joka autossa, jossa ei ole erikseen huolehdittu sisätilan lämmityksestä ja varsin tuttua on myös hengityksen jäätyminen tuulilasiin, vaikka se 500-600W vastus on lämmittänyt vesitilaa pari tuntia ennen lähtöä.

Oma lukunsa on toki ns. nykyvehkeet, joissa on sähkölämmitystä tarjolla ilmakanavassa. Kummasti auttaa jo 159 dieselissäkin, kun ilmakanavaan tarjoillaan 900W suoraa sähkölämpöä. Vesitilan esilämmitys jää aika karvaasti tappiolle tuolla varustuksella.
insinörtti kirjoitti:
30 Loka 2022, 10:08
aaiiteen pohdinnoissa on paljon järkeä. Itse koitin samanlaisen ongelman taklata asennuttamalla autoon (500X) TT-thermon 1 kW pumppukiertoisen lämmittimen. Se oli kiva, 0 ° -keleillä varmaan ½ tuntia olisi ollut passeli lämmitysaika ja lämppäristä sai reilustli löylyä heti käynnistyksen jälkeen. Tosin testit jäivät muutamaan kertaan, kun vehje kusi omaan saappaaseensa.
Minä ymmärsin alunperin, että vaikka puhe on nimenomaan sisätilanlämppäristä, että ajatus olsi pääosin ylipäätään auton lämmittämisessä. Tämä siitä, että ensimmäisenä pohdinnassa oli mukana wifi-pistorasia, jonka joku saattaisi ryöstää (eli ei ole autossa sisällä, vaan ns. tolpparasiassa ulkona).
mutt puolestaan pohti sisälämppärin viivästystä suhteessa moottorinlämmittimeen ja minä taas mietin, että mikä hyöty siitä olisi oikeasti saatavilla.
insinörtti kirjoitti:
30 Loka 2022, 10:08
Olisi pitänyt laittaa Calixin pumppuvehje, mutku autossa oli ennestään Defan johtosarja....
Tätä varmaan piristää tieto siitä, että Defallakin on ainakin ollut pumppua saatavilla. Mulla meinaan on jossain sellanen, tuli ensimmäisen isojötsin mukana. Nyt ajossa olevassa isojötsissä on about vastaava setti Calixin logoilla, tosin ilman sisälämppäriä ja laturia. Sisälämppärin taidan tuohon kyllä asennella, vaikka lämmöntuotto onkin yksi tuon moottorin bravuureita.
insinörtti kirjoitti:
30 Loka 2022, 10:08
Ohjaussysteemeissä pitäisin autoon asennettavia parempana. Toimiikohan mikään langattomuus, jos vekotin on metallisen kotelon (kai siellä sellaiset on?) sisällä?
Teknisesti olen samaa mieltä, tuo linkattu Defan Smartstart on varmasti parhaasta päästä vaihtoehtoja Defa-setin kauko-ohjaukselle. 15-kertainen hintalappu (24% alennuksellakin...) wifitökkeliin verrattuna saattaisi silti ajaa meikäläisen kokeilemaan ensin sitä wifitökkeliä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2076
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Polforea kirjoitti:
30 Loka 2022, 13:39
Juuri näin. Tunnissa se 500W lohkolämppäri ehtii lämmittää moottoria 0,5kWh energialla, käynnistyksen jälkeen tyhjäkäyntiä käyvä moottori jatkaa lämmitystä arviolta 6-8kW teholla (kulutuslukemalla 0,8-1l/h, energiasisällön ollessa dieselillä ja bensalla n. 10kWh/l sekä huomioiden se, että lämmön lisäksi lähtee vähän ääntä ulos ja sähköä laturilta akkuun), eli moottorin lämpö lähtee huomattavasti jyrkempään nousuun. Tämä nousu itsessään tapahtuu esilämmityksestä riippumatta, mutta toki esilämmitys parantaa lähtölämpötilaa. Tyhjäkäyntiä käyvä moottori siis käytännössä menee ohi 500W sähkölämppäristä helposti jo ennen 10min rajapyykkiä, liikkelle lähtiessä ja energiavirran kasvaessa huomattavasti nopeammin.

No, siitä etukäteen koneeseen ladatusta 0,5kWh energiasta ei kuitenkaan pääse sisätilaan läheskään kaikki (sen tarkoitus kuitenkin on lämmittää moottoria). Osa nimittäin valuu siihen kylmään lohkoon jo lämmittäessä ja lämppärin kennolle lämpö pääsee vasta kun vesipumppu pyörii, Arvioidaan rohkean positiivisesti, että sisätilaan pääsee siitä esiladatusta lämpöenergiasta puolet, eli 0,25kWh. Samassa ajassa mainitsemasi 500W sisälämppäri kuitenkin ehtii tuupata sisätilaan lämpöä koko käyttämänsä 0,5kWh eli huomattavasti enemmän kuin moottorin esilämmitykseen käytetty lohkolämmitin.

Eli, käytännössä jo se 500W sisälämppäri pitää sisätilan lämmön alusta asti korkeammalla kuin moottoria esilämmittämällä ja 500W sisälämppäri on melko lehmänhenkäys. Käytännössä moottorin esilämmitys näillä tehoilla on sisätilan lämpiämiseen vaikutukseltaan varsin pieni, lähestulkoon olematon. Omat kokemukseni (vaikkei omakohtainen kokemus mikään tieteellinen lähestyminen olekaan) moottorin esilämmityksen hyödystä sisätilan lämpiämisessä tukevat väitettäni ko. hyödyn pienuudesta. Toki hyöty paranee, mitä parempi hyötysuhde moottorista saadaan irti ja pienenee, jos moottori on ns. tehokkaasti lämpiävä - ja jää aika vahvasti sen varjoon, jos autossa on sähkölämmitys ilmakanavassa.

Tästä yhtälöstä on selvyyden ja helppouden vuoksi jätetty pois ulkoilmaan valuva lämpöenergia, oli se sitten lohkon kyljestä tai oven läpi, sekä muut ikävät hankaluudet, eikä moottorin esilämmittimen energiajakaumaan lohkon ja sisätilan kesken ole selvitetty tieteellisesti vaan heitetty hatusta.
Kiitän tästä. Luen joskus jos jaksan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

insinörtti
Viestit: 2624
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:
30 Loka 2022, 13:39
Lämmitysajan "riittäminen" on... no, hankala määritellä. Milloin moottoria on esilämmitetty riittävästi, mitä se tarkoittaa?
Liikenneturvallisuuden kannalta ajatellen sitä, että saa ajossa pysymään lasit huurteettomina. Ei sisätilaa saa lohkolämmittimellä lämpimäksi.... se on sisätilanlämmittimen juttu. Mutta sisätila myös jäähtyy nopeasti liikkeellelähdön jälkeen ja sitten on kivaa, kun ikkunat vetävät huurteeseen esimmäisessä isossa risteyksessä. Jos jäähdytysnestettä on edes vähän lämmitetty, niin lämmityslaitteesta saa hentoisen huokauksen auttamaan lasien aukipysymistä. Energian määrä on pieni, joten käytössä pitää olla pieni puhallusnopeus ja suuntaus vain lasille. Esilämmitystä käytettäessä kylmällä koneella ajettava matka myös lyhenee eli täydet lämmitystehot saa pikemmin käyttöön.

Ei pelkillä sähkövastuksillakaan sisätilaa lämmitetä. Lämmityslaitteen kenno taitaa haukata jotain 5 kW tyylistä, jos puhallus on täysillä ja ulkoilma kylmää. Lämmityksen "hyötysuhde" on huonompi kuin sisätilanlämmittimellä, koska sisätilanlämmitin kierrättää sisäilmaa ja lämmityslaite hukkaa haaleaa ilmaa ulos. Tämän voi tietysti välttää käyttämällä sisäkiertoa, mutta...

Tietysti voidaan väittää, ettei kylmäkulutuksesta tarvitse piitata modernien talousmoottorien kanssa. Totta, kulutus pysyy näillä maltillisena ilman esilämmitystäkin, JOS liikkeelle lähdetään heti. Kolikolla on kuitenkin kääntöpuolensa - talousihme voi olla todella nihkeä lämpenemään, kun moottoria ei kuormiteta. Tulee esille, kun yritetään lähteä liikkeelle ilman esilämmitystä tai sopivan ihanassa kelissä, esim. räntäsade + märät vaatteet, jolloin hiljainen puhallus ei riitä pitämään laseja auki. Sitten saakin hartaudella odotella koneen lämpenemistä.
Polforea kirjoitti:
30 Loka 2022, 13:39
Tätä varmaan piristää tieto siitä, että Defallakin on ainakin ollut pumppua saatavilla.
Calixin 10 vuotta sitten kaupittelema pumppulämmitin oli valmis tuote - kytke ja käytä. Defan rakennussarja - lämmitin kytketään Defan johtosarjaan ja toimii siis 230 V jännitteellä, mutta pumppu 12 V ja käyttäjän ongelmaksi jätettiin pumpun ohjauskytkennän rakentaminen.

TT-Thermo oli sitten laiton kiinanihme - lämppäreissä kumikaapeli ja pistotulppaliitäntä, mitkä eivät todellakaan ole moottoritilassa sallittuja ratkaisuja. Tosin pukkasivat myyntiin myös panssarikaapelilla & defan liitännällä varustetun (modatun?) version. Olisi jo noista laittomuuksien kauputtelusta pitänyt ymmärtää, minkä sarjan toimija kyseessä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja Polforea »

insinörtti kirjoitti:
30 Loka 2022, 20:24
Liikenneturvallisuuden kannalta ajatellen sitä, että saa ajossa pysymään lasit huurteettomina.
Ehkä olen huono ihminen, mutta en minä tuossa ole kyllä onnistunut pelkällä moottorilämmittimellä. Ehkä se onnistuu sopivalla lämppärinsäätelyllä, helpommin käyttämällä sitä sisälämppäriä.

Mutta jos käyttää sisälämppäriä ja ratkaisee ongelman sillä, niin mitä etua saa siitä, että paahtaa moottoria tunnin pidempään kuin sisätilaa?
insinörtti kirjoitti:
30 Loka 2022, 20:24
Ei sisätilaa saa lohkolämmittimellä lämpimäksi.... se on sisätilanlämmittimen juttu. Mutta sisätila myös jäähtyy nopeasti liikkeellelähdön jälkeen ja sitten on kivaa, kun ikkunat vetävät huurteeseen esimmäisessä isossa risteyksessä.
Olen yhä ehkä huono ihminen, mutta pelkästään sisälämmitetyllä autolla en ole saanut tuollaista efektiä aikaan. Sisälämmittämättömällä kylläkin.
insinörtti kirjoitti:
30 Loka 2022, 20:24
Ei pelkillä sähkövastuksillakaan sisätilaa lämmitetä.
Ei, mutta voitetaan esilämmityksessä moottoriin hillotusta lämmöstä sisälle saatava määrä.
insinörtti kirjoitti:
30 Loka 2022, 20:24
Tietysti voidaan väittää, ettei kylmäkulutuksesta tarvitse piitata modernien talousmoottorien kanssa.
Kyllä siitä kannattaa piitata, mutta se pysyy ihan eri tasolla kuin aikakaudella, jolta "esilämmitys säästää kahvikupillisen bensaa" -heitot ovat peräisin ja siksi kyseenalaistan hyödyn moottorin lämmittämisestä tupla-aikaa sisätilaan verrattuna suhteessa siihen, mitä moinen viivästys vaatii toteutuksena, kustannuksena ja vaivana.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja mutt »

Polforea kirjoitti:
30 Loka 2022, 20:48
Mutta jos käyttää sisälämppäriä ja ratkaisee ongelman sillä, niin mitä etua saa siitä, että paahtaa moottoria tunnin pidempään kuin sisätilaa?
Ihan säästömielessä, niin luonnonystävä en ole, että harakoiden lämmittäminen olisi lähellä sydäntä. Matkustamohan on eristämätön pelti/lasikoppi, josta lämpöenergia haihtuu hillitöntä tahtia ulos. Käytännössä sisätilalämmityksen suurin hyöty saavutettaneen ennenkuin moottoria on lämmitetty ns. tarpeeksi. Tuon lämmön haihtumisen takia pienitehoisemmasta sisätilan lämmityksestä korvaamaan lyhennettyä lämmitysaikaa ei niinkään ole iloa. Jotain kyllä, mutta vähemmän, on kokeiltu.

Hieman pyöritin numeroita ja tulin siihen tulokseen, että kun omassa kalustossa on vielä oikea vesitilassa oleva vastus, ei moottoriakaan tarvitse niin kauan lämmitellä, joten tämän "viivekilkkeen" pitäisi olla nykyisilläkin sähkönhinnoilla hyvin halpa. Toisaalta nykykalustolle tyypillisemmät säteilylämmittimet taas tarvitsevat aikaa sen verran paljon, että puolentoista kilowatin harakanlämmitin ehtii jo viedä elektronin poikineen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja mutt »

insinörtti kirjoitti:
30 Loka 2022, 10:08
Olisi pitänyt laittaa Calixin pumppuvehje, mutku autossa oli ennestään Defan johtosarja....
Ei auta enää, mutta vastaisuuden varalta, maailma on jo melko valmis:
https://www.ikh.fi/fi/calix-defa-adapte ... en-gph0002
https://www.ikh.fi/fi/defa-calix-adapte ... en-gph0001
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

nipaka kirjoitti:
29 Loka 2022, 17:25
En ole ymmärtänyt sähköisen sisälämppärin ideaa muuten kuin lasien sulattamiseksi. 500 watilla ei koppia lämmitetä. Lohkolämmitetty moottori lämmittää sisätilat nopeasti. Eläkeläinen voinee mennä autolle 5 min aiemmin raappaamaan lasit. Nyt kun sähköä on säästettävä siksi että sitä kaikille riittäisi 24/7.
Minulla on 50m matka autokatokseen(ei juurikaan tarvitse sulattaa laseja), voi olla hyvinkin liukasta talvella ja kylmää ravata edestakaisin autolle.
En ole käyttänyt lohkolämmitintä ainakaan pariin vuoteen tuon edestakaisin ravaamisen vuoksi. Riittäisi kun saisi auton lämpimäksi ennen starttia kauko -ohjatusti, samalla tietysti lasitkin sulaisivat
Ei ilmeisesti onnistu, muuten kuin Eperspecherillä tai vastaavalla. Ne taas ovat tolkuttoman kalliita.
e: nyt muistin, että tolpan käyttö on rajoitettu tuohon 2 tuntiin. Kun imuroin autoni, niin ajastuksella oli haettava imurin käynnistys.
No voisihan auton käytön ajoittaa esim. klo 12-14, mutta silti olisi oltava tuo kotoa toimiva kauko-ohjaus. Esim. lyhyt johdonpätkä tolpasta erilliseen rasiaan,joka olisi kauko-ohjattava ja kantama vaikka 70m tai yli.

Avatar
alamajy
Viestit: 2050
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Bertone GT1300 Junior -69, Giulia 2018 Diesel, Giulia 2017 Bensa, 916 GTV -95 V6, Giulia 2018 Bensa (324hp)
Paikkakunta: Imatra

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Kävisiköhän tämä tai vastaava:
https://www.fruugo.fi/315mhz-433mhz-220 ... KgQAvD_BwE

aaiitee
Viestit: 546
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 11:25
Car(s): Giulietta TCT super 2017
Giulietta MA 2011
Fiat Bravo
Fiat Linea
Fiat Stilo
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja aaiitee »

alamajy kirjoitti:
01 Marras 2022, 22:02
Kävisiköhän tämä tai vastaava:
https://www.fruugo.fi/315mhz-433mhz-220 ... KgQAvD_BwE
Ei selviä miten tuo kytketään ja miten se käytännössä toimii. Onko sinulla käsitystä?
Halpa ainakin on, mutta miten tuo käyttö ja kytkentä tosiaan?
Lisäksi maininta:Ei vähittäismyyntipakettia.

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Auton sisätilan ohjelmoitava lämmitys

Viesti Kirjoittaja mutt »

aaiitee kirjoitti:
02 Marras 2022, 01:21
Ei selviä miten tuo kytketään ja miten se käytännössä toimii. Onko sinulla käsitystä?
Halpa ainakin on, mutta miten tuo käyttö ja kytkentä tosiaan?
Lisäksi maininta:Ei vähittäismyyntipakettia.
Pakko sen on olla hyvä, kun tiedoissa sanotaan "100% brand new and high quality." Luulen kyllä, ettei sisällä täkäläisiä sähköturvallisuusluokituksia, joten mahdollisissa vakuutuskäsittelyissä voi tulla yllättäviä käänteitä.

Tuo pakettihomma tarkoittaa sitä, että se toimitetaan jossain ruskeassa pahvilaatikossa tai muovipussissa, ei missään hienossa myyntipaketissa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin