Montrealin perän kestävyys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
TommiT
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Loka 2018, 21:34

Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Onkohan kenelläkään tietoa siitä onko montrealin perä kuinka kestävä? Onko mahdollisia heikkoja lenkkejä kuten vaikka vetarit?

Tarkitus olisi käyttää monten perää eräässä projektissa mutta tehoa ja vääntöä tulisi olemaan yli kaksi kertaa enempi kuin mitä montessa vakiona.

Yritin kovasti googlella etsiä tietoa mutta ainakaan englanniksi ei löytynyt oikein mitään. Lukon huoltamisesta oli jonkun verran juttua mutta senkään varsinaisesta tehon kestosta ei ollut puhetta. Lukkoa vertailin omalla pöydällä kyseisen projektiauton vakio lukkoon ja sen suhteen monten lukko oli selkeästi pienempi mutta välitys taas oli montessa isompi ja vetarit paksummat.

Montrealin perä houkuttaisi laittaa sen keveyden, sopivan välityksen ja eksoottisen ulkonäön vuoksi. Ei todellakaan kiinnostaisi tehdä kuten melkein joka projektivehkeessä nykyään tuntuu olevan eli laittaa vaikka volvon 1031 tai hiacen akseli.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

En osaa vastata, vaan kysyn: Onkohan Montrealin perässä muuta eroa muihin lukollisiin 105/115-sarjan periin kuin öljypohja? Ainakin se on päälle päin muuten saman näköinen, ja samaa pinjonia ja lautaspyörää noihin tarjotaan varaosana.

Sen ”perusperän” kestävyydestäkään en osaa muuta sanoa kuin että mulla se on rikki…
- Epäkelpokeräilijä -

TommiT
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Loka 2018, 21:34

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Sen verran netistä löysin että perä on kuten arvelitkin hyvin pitkälti sama. Ainakin lukot ovat samoja. Montrealin perä on kait hieman leveämpi kuin muiden mallien. Tuo minun perä on nyt levällään ja silmämääräisesti näyttää ehjältä. Täytyy vielä mitata lukon levyjen kuluma.

AlfaBB foorumilta selasin kaikki 39 sivua montreal osiosta läpi mutta todella vähän oli perästä juttua joka sinällään saattaa kertoa ettei ne ihan susia ole. Lukon huoltamisesta oli ihan hyvä topic. Löytyi myös kuvia jostain vanhasta rata montesta jossa 370-heppaa ja erittäin leveät slicksit. Perä näyttii kuvisssa kuitenkin päällisin puolin vakiolta. Toki voihan siellä olla sisällä eri lukko ja paremmat vetarit.

TommiT
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Loka 2018, 21:34

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja TommiT »

The angle of the "V" in the Montreal unit is a bit wider angle. It provides more pressure at the same torque input than the 105/115/119 versions.
Using the wider "V" parts on my GT2 GTV6 racecar with over 300 HP and lots of torque on very wide and sticky tires resulted in the locking force spread the Transaxle`s housing with damage to the pinion gear and ring gear.

Tuollaisen tekstin löysin netistä. Eli lukkon ramppikulmat saattavat erota. Samassa jutussa oli myös että pikkurattaiden varaosanumerot olisivat eri. Joku arveli että vetarit saattavat olla paksummat. Kunnon faktaa ei vaan tuntunut olevan missään.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Monten perä tuskin kestää tupla tehoa ja vääntöä kovin pitkään. Sinnehän saa kyllä asennettua modernimman lukon johon saa paremmin osia kuin alkuperäiseen. Vetareita saa vahvempia ja keveämpiä. Lopulta riippuu tietenkin käytöstä mitä se kestää.
Giulia Super -69

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja molsky »

Alusta taitaa perustua 105:n, alla olevan videon kautta pääsee jopa tuota pohjaa ja alustaa ihastelemaan tarkemmin. Yksi asia toki, ettei tuo 105:n perä taida toimia kunnolla ihan jo tuon painavamman V8 moottorin takia, painokin varmaan hyvä siis ottaa huomioon.

https://youtu.be/ZJXx8-tMtLA?t=277

TommiT
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Loka 2018, 21:34

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Lukossa ei sinällään ole mitään vikaa. Autossa on nytkin ihan saman mallinen ZF kitkalevylukko joka on mielestäni oikein onnistunut. Toimii hyvin niin radalla kun kadullakin. Ilman esijännitystä helppoa ajettava sateellakin eikä puske mutkaan tullessa. Torseni olisi toki myös hyvä ja mukava ajaa. Radalla en torsenista niin tykkää. Katuauton alustalla torsenin saa sekoamaan jos sisäkurvin pyörä kevenee liikaa. Eli lukon tyyppi kyllä kelmaa ihan tuoltaansakkin enkä näe syyttä sitä vaihtaa jos se vaan kestää ja saa kulutusosia. Mitä lukkoja alfan periin on tarjolla vakion tilalle?

Oma auto tulee olemaan aika saman painoinen monten kanssa. Käytin auton vaakalla ennen projektin aloittamista. Painoa oli 1220kg josta aika iso osa etuakselilla. Uusi moottori on kevyempi kuin alkuperäinen patarautakutonen vaikka sylintereitä on pari enempi. Autosta tulee ihan katuauto jolla tarkoitus joskus käydä radalla ja vartilla. Varttimaili toki rasittaa perää eniten joten siinä voi joutua hieman perää säälimään ja jättää laittamatta slicksejä alle. Pyöräntuennan meinasin tehdä kolmelinkillä kuten se on montessakin mutta ylätukivarsi tulisi ihan vaan suora ja sivuttaistuenta hoidettaisiin watt linkillä. Jousitus tulee coilovereilla joten jousi ei tule alatukivarren päälle kuten montessa on. Näin korkeuden säätö ja jousien jäykkyyksien hakeminen käy kätevämmin.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Mielenkiintoinen projekti sulla siellä. Varmaan huomasit, että Alfan käyttämä lukko on ZF:n lukoista se pienempi ja kevyempi versio.
Ilman esijännitystä oleva lukko on omasta mielestänikin kiva. Niin kauan, kun välys pysyy kurissa ei kummempia ongelmia pitäisi olla. Kasvanut välys hakkaa rampit kuopalle ja ristitapit kuluu piloille siinä samalla. Pikku esijännitys antaa enemmän pelivaraa kulumaa vastaan. Monten perä taitaa olla liki sama kuin normi 115srjn lukkoperä, vetarin laipat taisi olla paksummat, rampit 30astetta ja lautaspyörän kiinnitys eri. Ja kevyt se tosiaan on.
Orggis osia ei kovin hyvin ole saatavana, toki niitä pystyy teettämään suht järkevään hintaan nykyään. Käytännössä halvemmaksi tulee vaihtaa uusi tasauspyörästö/lukko kuin korjata vanha. Jos siihen siis on tarvetta. Uustuotantona saa lähes mitä, vaikka titaaniset akseliputket, Tuossa pari linkkiä;
https://www.alfaholics.com/race-parts/1 ... ferential/
https://www.okp.de/xtc2/105-115-Giulia/ ... anguage=en
Giulia Super -69

Avatar
Grendel
Viestit: 595
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Muistaakseni Montessa, toisin kuin muissa 105 sarjalaisissa, lukossa on esijännitystä.
Itse käytän myös (116 GTV:ssä) radalla pientä esijännitystä ja se tuntuu mielestäni vähän paremmalta niin.

TommiT
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Loka 2018, 21:34

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Kiitoksia paljon linkeistä. Sieltähän löytyi yllättävän hyvin osaa joka oli erittäin huojentava tieto. Nyt uskallan paljon paremmalla mielellä alkaa istuttamaan tuota paikalleen.

Lukon huomasin tosiaan heti alkuun olevan ZF pikkulukko. Omassa ratakadetissa vastaan kokoinen ZF lukko. Projektauton omassa perässä taas on vakiona ZF iso lukko joka on noin 20mm isompi kuoreltaan. Paljastetaan nyt vaikka ollaankin alfa foorumilla ja joku saattaa tykätä huonoa että auto mihin perä tulee on -73 Opel Commodore GS/E coupe. Koneeksi tulee GM 5,3l alumiini LS, vaihdelaatikko on T56 tremec ja etuakselisto tulee luultavasti corvetesta. Sen suunittelu on vielä hieman kesken. Pitää ensin käydä vielä tarkemmin mittaamassa eräästä vetestä.

Tässä parit kuvat jossa monten lukko sekä välitys commodoren lukon ja välityksen kanssa vierekkäin. Kuten kuvista näkyy monten lukko on pienempi mutta välitys taas hieman isompi. Monten vetarit taisi olla 2mm paksummat. Common omat vetarit ovat todella huonoa materiaalia ja katkevat helposti joten se sulki jo heti alkuun commodoren perän pois laskuista.

Kuva

Kuva

Kuva

TommiT
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Loka 2018, 21:34

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Kuva

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja FinPat »

B-korin Commodore GS/E on kyllä hienon näköinen laite. Omina teini-vuosina Turussa pyöri tuollainen erittäin laadukkaasti candy apple väriseksi maalattuna. Komea peli jota tuli silloin B-Mantan ratin takaa ihailtua.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4677
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tämä on kyllä hieno projekti. 105/115srjn etupään tuenta olisi päällekkäisin kolmiotukivarsin ja valmiita coilover sarjoja löytyy moneen lähtöön, tai sitten voi rakennella itse. LS V8 taitaa vaan tehdä enemmän etuakselipainoa vs. Monte eli ei taida onnistua sen puolesta.
Giulia Super -69

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja mutt »

Noihin aikoihin Opelilla oli mielenkiintoisia malleja, joista osaan sai tehdasasennuksenakin pikkulohkon konehuoneeseen. Isällä oli ollut semmoinen autokouluautona, Kapitän tai vastaava. Joskus opettaja oli käskyttänyt polttamaan kumia liikennevaloista lähtiessä, mikä oli onnistunut aika helposti. Autokoulutkin oli parempia silloin...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja Eero »

B Commo / D- Rekord -coupe on kyllä hieno korimalli ja suunnitelmat kuulostaa kiinnostavilta. Alumiini LS lienee yllättävän kevyt moottori; muistelen että se olisi esimerkiksi Bussoa kevyempi?
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Eero kirjoitti:
10 Joulu 2022, 21:57
B Commo / D- Rekord -coupe on kyllä hieno korimalli ja suunnitelmat kuulostaa kiinnostavilta. Alumiini LS lienee yllättävän kevyt moottori; muistelen että se olisi esimerkiksi Bussoa kevyempi?
LS3 kalustettuna 418 lbs ≈ 190kg. (Tuosta pitäisi ottaa vielä ketjun paino pois..)
Kuva

Alfa Busso kalustetuna 384lbs mutta tuossa on 13lbs edestä öljyä sisällä. 371 lbs ≈ 168kg
Kuva

Ei ole isoja painoeroja.

TommiT
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Loka 2018, 21:34

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Hyvä vertailukuva painoista. Itsellä koneen paino jää hieman tuon LS3 koneen alle koska paikallaan LS2 muovinen imusarja sekä todella painava ohjaustehostimen pumppu telineineen jää pois sähköisen tehostimenpumpun tieltä. Vakio patarautakutonen taitaa painaa pitkästy yli 200kg. Tuo minun auto on ollut jo 15-vuotta -89 omegan 3,0 koneella. Vakio 2,8 D-jetronic koneen korvasi edellinen omistaja uudemmalla moottorilla. Auto on ollut minulla jo sen 15-vuotta ja nyt syksyllä sen katsastin kahdeksan vuoden seisonnan jälkeen. Samalla neuvottelin katsurin kanssa muutoskatsastuksesta pitkän tovin. Päästiin yhteisymmärrykseen joten nyt on osien haalinta menossa. Isommista jutuista puuttuu enää etuakselisto. Koneeseen on jo kaikki osat, kytkin sekä vaihdelaatikko löytyy. Peräksi taitaa nyt sitten tämän topicin myötä tulla se montrealin perä. Jarrulevyt löytyi ennestään jemmasta. Eteen 330mm ap-racingit ja taakse 310mm alconit. Taakse löytyy brembon nelimäntäiset. Etusatulat puuttuvat vielä. Osien valinoissa en niinkään tuijota minkä maalainen tai merkkinen kunhan se on hyvä, toimiva ja käyttöön sopiva. Budjetti toki näin perus duunarina rajallinen joten se rajoittaa tekemistä. Oman osuutensa harrasterahoista syö moottoripyörä jäärataharrastus itsellä ja pojalla. Talvella siihen menee paljon aikaa. Täytyy tässä talven mittaan hommailla loppuja osia ja yrittää saada kone kasattua. Keväämmällä sitten alettava korin kimppuun.

LS moottorin valitsin siksi että ne ovat kevyitä, kohtuu edullisia, osia löytyy hyvin, tremecin välitykset hyvät moneen ajoon jne. Lisäksi ne olivat ennestään tuttuja kun olen niitä tehnyt yli 1000hp ahdettuna sekä 530hp vaparina veljen ja kaverin autoihin. Eli aika helppo homma tehdä tälläinen mieto harrastepeli.

Tässä kuva syksyltä kun otin common ajoon. Hieman on vuosien saatossa paikat repsallaan mutta laitetaan kuntoon tulevaisuudessa.

Kuva

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ai ai miten maukas projekti!
- Epäkelpokeräilijä -

TommiT
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Loka 2018, 21:34

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Takajarruista tuli sellainen mieleen että onkohan jossain muussa alfan mallissa muuten samanlaisia jarrulevyjä mutta jäähdyttämättömänä? Sellaisesta saisi tehtyä keskiön alconin uivalle levylle mutta jäisi alkuperäinen käsijarru käyttöön.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Khyl, mielenkiintoista luettavaa. Onko tuosta jossain (OCF:llä?) "täydempää" projektikertomusta nähtävillä?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

TommiT
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Loka 2018, 21:34

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Polforea kirjoitti:
11 Joulu 2022, 16:20
Khyl, mielenkiintoista luettavaa. Onko tuosta jossain (OCF:llä?) "täydempää" projektikertomusta nähtävillä?
Kiitoksia kaikille kannustavista viesteistä! Valitettavasti ei ole vielä projektikertomusta mutta luultavasti teen 60' & 70' foorumille kertomuksen kunhan alkaa jotain näkyvää tapahtumaan. Täytyy tähän viestiketjuun päivittää sitten kun perän huolto ja kasaus alkaa siitä kuvia ja juttua. Jos tulee jollekkin siitä apuja tai täällä huomataan että olen tekemässä jotain hölmöä niin hyvä niin. Perien huolto itselle sellainen homma mitä ei hirveän paljon ole tullut tehtyä. Oman ratakadetin perän olen modannut ja shimmanut, veljen entiseen 4gen camaroon vaihdoin välityksen ja torsenin sekä viime talvena C5 corveten perän huolsin. Alfan peristä ei vielä kokemusta mutta nyt tutustutaan. Tuo perä on ollut minulla melkein 20 vuotta jemmassa. Alkujaan se piti laittaa A Mantaan mutta se projekti hautautui. Kori minulla on vielä tallessa ja siitä luultavasti tehdään vuoden päästä kaverille kilpuri LS3 koneella ja bemarin DCT laatikolla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Laitahan linkki sitten kun kertomusta availet, niin päästään ihastelemaan :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Oletan että Berlina/GT/Spider 2000:n takalevyt olisivat samoilla mitoilla mutta ilman jäähdytystä.

Teethän hyvän selostuksen perärempasta niin apinoin sitten sitä Spiiderin perän ehostamisessa.
- Epäkelpokeräilijä -

FinPat
Viestit: 7220
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kappas, Signal Gelb. Toinen B-Mantoistani oli saman värinen. Hieno sävy.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Montrealin perän kestävyys

Viesti Kirjoittaja A Bart »

FinPat kirjoitti:
10 Joulu 2022, 10:08
B-korin Commodore GS/E on kyllä hienon näköinen laite. Omina teini-vuosina Turussa pyöri tuollainen erittäin laadukkaasti candy apple väriseksi maalattuna. Komea peli jota tuli silloin B-Mantan ratin takaa ihailtua.
Itse kyllä tykkäsin (omasta) A commodore coupesta enemmän kuin tuosta uudemmasta mallista.
Manta oli myös silloin kaunis omasta mielestäni.
Ja ei se tv lamppuinen.

Vastaa Viestiin