159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Valvoja: Moderators
- Turpokiisseli
- Viestit: 50
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Tässä tuli imusarja vaihdettua läpättömään malliin jossa hitsattu läpän reiät umpeen ja kun piti jakopää avata että saa polttoaine pumpun poies niin samalla vaihdan jakopään remmin kun tulee ikä siinäkin vastaan. Eli nyt on hilppeet vaihdettu ja uusi remmi lyöty kiinni
Lukot ollu purkamis vaiheesta lähtien kiinni molemmissa sekä kammessa että venttiileissä.
Uuden remmin viivat oli paikoillaan rattaiden viivojen kanssa (piti löysätä venttiilien rattaan kiinnitys pulttia jotta sai remmin paikoilleen mutta se tuli kiristettyä ennen kuin kiristimellä kiristi remmiä tai otti lukkoja irti) kiristin remmiä, irroitin lukot ja pyörin konetta mutta nyt ei vaan meinaa osua viivat enää kohilleen.
Mites tässä tilanteessa kannattais tehä jotta saisi varmasti oikean ajoituksen takas kun nyt ei osu enää kammen lukko kiinni venttiilien lukon kanssa samaan aikaan, ja mikä on voinut mennä pieleen tässä ajoitus operaatiossa?
Lukot ollu purkamis vaiheesta lähtien kiinni molemmissa sekä kammessa että venttiileissä.
Uuden remmin viivat oli paikoillaan rattaiden viivojen kanssa (piti löysätä venttiilien rattaan kiinnitys pulttia jotta sai remmin paikoilleen mutta se tuli kiristettyä ennen kuin kiristimellä kiristi remmiä tai otti lukkoja irti) kiristin remmiä, irroitin lukot ja pyörin konetta mutta nyt ei vaan meinaa osua viivat enää kohilleen.
Mites tässä tilanteessa kannattais tehä jotta saisi varmasti oikean ajoituksen takas kun nyt ei osu enää kammen lukko kiinni venttiilien lukon kanssa samaan aikaan, ja mikä on voinut mennä pieleen tässä ajoitus operaatiossa?
- Aquatica
- Viestit: 15043
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Remmin viivat ei osu kohdilleen enää käytännössä ekan kierroksen jälkeen.
Oliko tässä lohkossa merkit? Jos on, sittenhän niiden pitää osua kohdilleen hammaspyörien merkkien kanssa.
Oliko tässä lohkossa merkit? Jos on, sittenhän niiden pitää osua kohdilleen hammaspyörien merkkien kanssa.
- Turpokiisseli
- Viestit: 50
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Itse en ainakaan näe lohkossa virallisia merkkejä. https://youtu.be/J36RBCw7Fck tuon videon avulla olen tuota vaihtanut ja siinä sanoo ettei koneessa ole mitään merkkejä vaan pelkästään remmin merkeillä mennään
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Nokat pyörii puolinopeudella kampuraan verrattuna, joten kun kampuraa pyörittää, niin joka toisella kierroksella nokkien asento on sama, Jo tuon puolesta korkeintaan joka toinen kierros saattaa ylipäätään osua merkkeihin kohdalleen.
Hihnassa on 199 hammasta, kampuran pyörässä joku luokkaa 20? Tuolla 20 hampaan olettamalla 199/20=9,95, eli yhdellä hihnan kierroksella kampura pyörähtää 9,95 kertaa eli ei osu tasalukuun. 2*199/20=19,9, eli ei osu vielä toisellakaan hihnan kierroksella, vaikka kampuraa on pyöritellyt jo liki 20 kierrosta. Vihdoin 20 hihnan kierroksella kampura on pyörähtänyt 199 kertaa, mutta nokat on puolikierroksella, joten kampuraa saisi tällä olettamalla pyöritellä 398 kierrosta (40 hihnan kierrosta) että kampura, nokat ja hihna osuu taas kohdilleen. Jos kampuran hihnapyörällä on hampaita enemmän kuin 20, lukumäärä kasvaa vielä tuostakin.
Tuskin jaksoit kovin montaa sataa kierrosta kampuraa räikällä pyöritellä? Ei ne hihnamerkit käytännössä kovin pian tosiaan uudestaan osu samalle kohtaa.
Hihnassa on 199 hammasta, kampuran pyörässä joku luokkaa 20? Tuolla 20 hampaan olettamalla 199/20=9,95, eli yhdellä hihnan kierroksella kampura pyörähtää 9,95 kertaa eli ei osu tasalukuun. 2*199/20=19,9, eli ei osu vielä toisellakaan hihnan kierroksella, vaikka kampuraa on pyöritellyt jo liki 20 kierrosta. Vihdoin 20 hihnan kierroksella kampura on pyörähtänyt 199 kertaa, mutta nokat on puolikierroksella, joten kampuraa saisi tällä olettamalla pyöritellä 398 kierrosta (40 hihnan kierrosta) että kampura, nokat ja hihna osuu taas kohdilleen. Jos kampuran hihnapyörällä on hampaita enemmän kuin 20, lukumäärä kasvaa vielä tuostakin.
Tuskin jaksoit kovin montaa sataa kierrosta kampuraa räikällä pyöritellä? Ei ne hihnamerkit käytännössä kovin pian tosiaan uudestaan osu samalle kohtaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Turpokiisseli
- Viestit: 50
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Jaa no toi selventää asiaa. Voiko tuon ajoituksen varmistaa nyt jotenkin?
Ensimmäistä kertaa jakopäätä mihinkään vaihtamassa joten liian varovainen ei voi olla mutta kaikessa on ensimmäinen kerta
Ensimmäistä kertaa jakopäätä mihinkään vaihtamassa joten liian varovainen ei voi olla mutta kaikessa on ensimmäinen kerta
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Edit: huono vinkki, siivotaan pois sekottamasta seuraavia ihmettelijöitä, kun alla on selvästi parempi vinkki.
Viimeksi muokannut Polforea, 19 Helmi 2023, 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Voihan sinne mielenrauhan avuksi laittaa etummaisen nokan lukkotapin kertaalleen paikalleen ja katsoa, että alapyöräkin asennossaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Turpokiisseli
- Viestit: 50
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Molemmissa venttiilin lukon asennoissa kampi näyttää tältä.
Mites tuo kiristin? Isolla ruuvarilla väänsin kireyttä siihen ja kiristin siihen ja tuntuu kyllä kunnolla kireältä mutta eikös tuon reiän pitäisi olla noiden tikkujen välissä jotta olisi oikea kireys? Ei liiku tuo reikä vaikka olisi löysällä tai kireällä. Kiristin on hahlossaan.
Mites tuo kiristin? Isolla ruuvarilla väänsin kireyttä siihen ja kiristin siihen ja tuntuu kyllä kunnolla kireältä mutta eikös tuon reiän pitäisi olla noiden tikkujen välissä jotta olisi oikea kireys? Ei liiku tuo reikä vaikka olisi löysällä tai kireällä. Kiristin on hahlossaan.
- Liitteet
-
- IMG_20230219_145911337.jpg (57.73 KiB) Katsottu 1763 kertaa
-
- IMG_20230218_191707986 (2).jpg (92.35 KiB) Katsottu 1763 kertaa
-
- Viestit: 165
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
N. Hampaan näyttää olevan pielessä, tuo alarattaan lukkopalan päässä oleva reikä kuuluu olla tuon kierretapin kohdalla.
- Turpokiisseli
- Viestit: 50
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Mitäs tuossa sitten? Yläpää lukossa remmi pois ja kampeaa kampuraa takaisin päin hampaan verran ja takaisin kasaan? Eipä se paljoa voi olla ohi kun kone pyörii ilman osumia ympäri?
-
- Viestit: 165
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Luultavasti kiristimen löysäämälläkin saa jo tarpeeksi löysää että sopivalla avaimella alaratasta saa hyppäytettyä remmiin nähden.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4878
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Työkalut parhaat tarkistukseen. Toki jos askarruttaa voi vielä laskea hihnasta merkkien kohdat ja tehdä uudet nykyiseen ajoituksen kohtaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Turpokiisseli
- Viestit: 50
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Nyt otin remmin kumminkin kertaalleen pois ja laskin hampaat varmuuden vuoksi 199 molemmissa sekä uudessa että vanhassa. Sitten kiersin kampuraa ihan pikkuisen taaksepäin että sain remmin uudestaan paikoilleen jälleen kaikki kolme merkkiä varmasti kohdilleen kiristys (nyt sain kiristimen tikkujen väliin reiän oikein) 2 kierrosta kampuraa ympäri ja lukot paikoilleen mutta sama homma alapäässä taas eli ei suoraan osu kohilleen.
No vielä uudelleen sama operaatio kaikki viivat kohilleen jne eikä vieläkään osu alapää kohilleen mutta nyt kokeilin ja kampiakselia voi kääntää takaisin päin sen hampaan verran että lukko menee kohilleen kun yläpää on kiinni. Kiristimessä on merkinnän mukanaan jopa ihan hitusen liikaa kireyttä eli löysällä remmi ei ole.
Onko normaalia?
No vielä uudelleen sama operaatio kaikki viivat kohilleen jne eikä vieläkään osu alapää kohilleen mutta nyt kokeilin ja kampiakselia voi kääntää takaisin päin sen hampaan verran että lukko menee kohilleen kun yläpää on kiinni. Kiristimessä on merkinnän mukanaan jopa ihan hitusen liikaa kireyttä eli löysällä remmi ei ole.
Onko normaalia?
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Nyt herää ainakin itselleni kysymys, että pyöritäthän oikeaan suuntaan?
Eli kampura vetää hihnaa, joka vetää nokkaa ja vasta nokan jälkeen kampuralle palatessa on kiristin, joka ottaa löysät pois. Kampuran ja nokan välin siis pitää olla vakio, jotta ajoitus pysyy tasaisena, eikä kiristin voi olla tuossa vetovälissä.
Jos yrität pyörittää kampuraa vastapalloon eli niin päin, että kampura vetää hihnaa kiristimen suunnalta, niin hihna pyrkii painamaan kiristintä painaa hihna kiristintä vasten ja löysät jää sinne kampuran ja nokan väliin. Tuolloin varmaan ajoitus heittää.
Repsikan pyöränkotelosta siis kampuraa pitää pyöritellä myötäpäivään.
Eli kampura vetää hihnaa, joka vetää nokkaa ja vasta nokan jälkeen kampuralle palatessa on kiristin, joka ottaa löysät pois. Kampuran ja nokan välin siis pitää olla vakio, jotta ajoitus pysyy tasaisena, eikä kiristin voi olla tuossa vetovälissä.
Jos yrität pyörittää kampuraa vastapalloon eli niin päin, että kampura vetää hihnaa kiristimen suunnalta, niin hihna pyrkii painamaan kiristintä painaa hihna kiristintä vasten ja löysät jää sinne kampuran ja nokan väliin. Tuolloin varmaan ajoitus heittää.
Repsikan pyöränkotelosta siis kampuraa pitää pyöritellä myötäpäivään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- VMTD
- Viestit: 3337
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Kun kampiakselia pyöritetään myötäpäivään niin ensin hihna menee kiristimelle, sitten vesipumpulle, sieltä pa-pumpulle ja nokka-akselin kautta ohjainrullan ohi takaisin alas. Näin ainakin mun 166 JTD:n koneessa.
Viimeksi muokannut VMTD, 20 Helmi 2023, 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Polforea
- Viestit: 11240
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Kaivoin internetistä kuvan, 159:ssä sen pitäisi mennä näin:
CS on Crankshaft eli kampura, CA on Camshaft eli nokka-akseli. G on ohjainrulla, FP on polttoainepumppu, WP vesipumppu ja T (Tensioner) on kiristin. Eli joo, hihna jatkaa matkaansa kampuralta kiristimelle, mutta hihna vetää ensimmäisenä sitä nokka-akselia. Eli jos seuraa hihnassa olevaa merkkiä, niin se menee eri suuntaan kuin vetojärjestys ja hihnassa näkyvän merkin pitää tosiaan lähteä kampuralta kohti kiristintä, kun kampuraa pyörittää.
CS on Crankshaft eli kampura, CA on Camshaft eli nokka-akseli. G on ohjainrulla, FP on polttoainepumppu, WP vesipumppu ja T (Tensioner) on kiristin. Eli joo, hihna jatkaa matkaansa kampuralta kiristimelle, mutta hihna vetää ensimmäisenä sitä nokka-akselia. Eli jos seuraa hihnassa olevaa merkkiä, niin se menee eri suuntaan kuin vetojärjestys ja hihnassa näkyvän merkin pitää tosiaan lähteä kampuralta kohti kiristintä, kun kampuraa pyörittää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Alfissimo
- Viestit: 8686
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Meneehän hihna paikalleen varmasti niin, että hihna on oikeasti kireällä alapyörän ja nokan välillä? Lukoissa ollessa jää äkkiä yhden hampaan löysälle, kun siihen asettuu helposti, mutta siihen oikeasti kireälle hampaalle ei niinkään helposti? Tällä menetelmällä tulisi tuo kuvan yhden hampaan heitto alapyörälle.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Turpokiisseli
- Viestit: 50
- Liittynyt: 13 Loka 2019, 12:39
- Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 jtdm 2006
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Juuri tuolla tavalla remmi menee ja apparin kotelosta myötäpäivään käännän. Erona kuvaan nähden tuossa nokan rattaassa oleva merkki lukittuu klo 3 asentoon 1 sijaan eikä kotelossa ole merkkiä siitä varten. Toinen ero on se että olen kiristänyt kiristimen vain 25nm myöskään tuota puolikuun mallista lukkoa en ole laittanut kun en löytänyt tietoa minne sen laittaisin.
Kun laitoin uudestaan remmin paikoilleen kampuran käännön jälkeen nokan ja kammen välissä oli hieman löysää koska käänsin kampea takaisin päin. Tämän takia remmi ei osu polttoaine pumpun merkkin, mutta nokan rattaan mutteria löysäämällä saan merkit kohdilleen kaikissa paikoissa. Tämän jälkeen kiristän nokan rattaan mutterin 50nm ja sen jälkeen kiristän kiristintä. Tässä vaiheessa remmi on kaikkialta kireä myös kammen ja nokan välissä.
Sitten käännän kammesta katsoen 2 kierrosta myötäpäivään. Hieman ennen toisen kierroksen täyttymistä laitan nokan lukon kiinni jotta se naksahtaisi siinä kohtia kun kierros tulee täyteen. Kun lukko naksahtaa kokeilen kampeen lukkoa mutta se on kuten kuvassa hieman ohi oikeasta kohdasta. Äsken vain kokeilin että kyllähän sen lukon saa kohdilleen vastapäivään hieman kääntämällä mutta suoraan pyörityksen jälkeen se ei siihen osu. Tuo kiristin kyllä nyt jälkeenpäin ajateltuna selittää miksi sitä voi pyörittää väärään suuntaan.
Kun laitoin uudestaan remmin paikoilleen kampuran käännön jälkeen nokan ja kammen välissä oli hieman löysää koska käänsin kampea takaisin päin. Tämän takia remmi ei osu polttoaine pumpun merkkin, mutta nokan rattaan mutteria löysäämällä saan merkit kohdilleen kaikissa paikoissa. Tämän jälkeen kiristän nokan rattaan mutterin 50nm ja sen jälkeen kiristän kiristintä. Tässä vaiheessa remmi on kaikkialta kireä myös kammen ja nokan välissä.
Sitten käännän kammesta katsoen 2 kierrosta myötäpäivään. Hieman ennen toisen kierroksen täyttymistä laitan nokan lukon kiinni jotta se naksahtaisi siinä kohtia kun kierros tulee täyteen. Kun lukko naksahtaa kokeilen kampeen lukkoa mutta se on kuten kuvassa hieman ohi oikeasta kohdasta. Äsken vain kokeilin että kyllähän sen lukon saa kohdilleen vastapäivään hieman kääntämällä mutta suoraan pyörityksen jälkeen se ei siihen osu. Tuo kiristin kyllä nyt jälkeenpäin ajateltuna selittää miksi sitä voi pyörittää väärään suuntaan.
-
- Viestit: 165
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Olen todennut helpoimmaksi käyttää vaan nokan lukkoa, jos sitäkään.
Alapään lukolla vain varmistus, että ajoitus on oikein.
Kampuraa puoli hammasta vastapäivään nollakohdasta, niin remmin saa mukavasti asennettua. Sitten vetää puolen hampaan löysän pois myötäpäivään, kun saa remmin paikalleen.
Kiristin kireelle ja kireyden sekä ajoituksen tarkastus 2 kierroksen pyörityksen jälkeen.
Alapään lukolla vain varmistus, että ajoitus on oikein.
Kampuraa puoli hammasta vastapäivään nollakohdasta, niin remmin saa mukavasti asennettua. Sitten vetää puolen hampaan löysän pois myötäpäivään, kun saa remmin paikalleen.
Kiristin kireelle ja kireyden sekä ajoituksen tarkastus 2 kierroksen pyörityksen jälkeen.
- Vito
- Viestit: 754
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Mä teen sen niin.että kampiakseli lukkoon ja nokka-akseli vähän ohi lukituskohdasta ja sit nokan lukitsin paikalleen. Sitten hihna paikalleen ja nokka-akselia takaisin kääntämällä siihen asti kuin lukitus napsahtaa paikalleen niin hihna on varmasti oikealla kireydellä.
- hjpp
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
Coltin ja Alfissimon metodille kannatusta täältäkin. Aina on onnistunut.
-
- Viestit: 1843
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: 159 2,4 jtdm jakopää ajoitus
No huh.
Vissiin väärin tein muutaman kerran...
Kalusarjan kampuran kalulle en keksiny käyttöä. Liekkö mulle myyty setti väärä.
No.
Ennen remmin irrotusta ykk. Nokan palalla varmistus ja ehjällä moottorilla kampi luomella nähden lie oikees asennos.
Vanha remmi pois ja uus merkkeihin. Naftapumpun merkillä ei väliä. Pujotus jäykältä puolelta aloittaen.
Sit kiristimen viisari kohilleen.
Mun mielestä helpoin remminvaihto ikinä.
Nokkien ero kaluilla testattavissa.
Mulla kampurakalu oli hyödytön.
Väriväriin (merkit rattaissa/remmissä) meni aina. Mulleiollu konevaurioita. 80kkm ajettuna kulkineen ostin.
Ohjurin yli jäykän puolen työnsin. Hampirattaan reunat terävämmät. Siis ei tarvinnu mitää ina löysäkääntöä...
Vissiin väärin tein muutaman kerran...
Kalusarjan kampuran kalulle en keksiny käyttöä. Liekkö mulle myyty setti väärä.
No.
Ennen remmin irrotusta ykk. Nokan palalla varmistus ja ehjällä moottorilla kampi luomella nähden lie oikees asennos.
Vanha remmi pois ja uus merkkeihin. Naftapumpun merkillä ei väliä. Pujotus jäykältä puolelta aloittaen.
Sit kiristimen viisari kohilleen.
Mun mielestä helpoin remminvaihto ikinä.
Nokkien ero kaluilla testattavissa.
Mulla kampurakalu oli hyödytön.
Väriväriin (merkit rattaissa/remmissä) meni aina. Mulleiollu konevaurioita. 80kkm ajettuna kulkineen ostin.
Ohjurin yli jäykän puolen työnsin. Hampirattaan reunat terävämmät. Siis ei tarvinnu mitää ina löysäkääntöä...