2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Valvoja: Moderators
- Jones Lucky
- Viestit: 48
- Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:20
- Car(s): Ex's:
156 2.5l V6 -01
156 2.0l TS -00
156 2.0l TS -98
159 1.9 JTDm -08
159 2.2l JTS -06 SW
159 2.2 JTS -06
159 2.0 JTDm -12 SW
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm -08
GT 2.0 JTS -04
GT 2.0 JTS -05
MiTo QV -10
2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Moi! Mitäpä mieltä, kun 191tkm ajettu 2.0 JTS GT (2004) tyhjäkäynnillä ”tusahtelee” 3-20s välein epäsäännöllisesti ja nuo tupsahtelut tuntuu ihan persiissäkin. Kiekat pysyy aika tasaisesti 800rpm paikkeilla, mutta aina sytkähäikän tullessa pikkusen heijaa. Ajossa kierroksilla ei mitään ongelmaa eikä auto tee vikakoodeja. Autoon vaihdettu vasta MAF ja etumaiset lambdat. Lisäksi entinen omistaja vaihdattanut imunokka-akselin, kun auto oli käynyt huonosti. Ilmeisesti vanha akseli oli kulunut, kun joku edellisistä omistajista ei ollut huolehtinut riittävästä öljynmäärästä. Kansiremonttikin tuohon on pari vuotta sitten tehty, mutta siitä tosin ei oo ns. virallista dokumenttia, niin ei voi varmaksi sanoa. Voisikohan tuo ongelma johtua siitä nokka-akselin päässä olevasta ajoitus variaattorista? Sille ei mun tietääkseni oo koskaan tehty mitään. Ehkä jokseenkin karkeahko tuo käyntiäänikin. Mulla olis yks ylimääränen variaattori ja korjaus-sarja tallissa, niin kannattaako tuota lähtä kokeilemaan vaihtaa?
- Alfissimo
- Viestit: 8725
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
JTS käy luonnostaan aika karkeasti ja sellainen hetkittäinen prötäys tyhjäkäynnillä on kuulunut kaikista, joiden kanssa olen tehnyt tuttavuutta. Omassani oli välivaimentimista tyhjä putki pelkän takapöntön kanssa ja siinä se ajoittainen tyhjäkäynti prööpröö kuului todella selkeästi ja oli ehjä.
Ei tietenkään poista jonkun viankin mahdollisuutta, mutta pelkän karkean käynnin ja ajoittaisen prötäyksen takia ei ehkä kannata hätiköidä, jos ajossa toimii, eikä MCSF loista.
Ei tietenkään poista jonkun viankin mahdollisuutta, mutta pelkän karkean käynnin ja ajoittaisen prötäyksen takia ei ehkä kannata hätiköidä, jos ajossa toimii, eikä MCSF loista.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Jones Lucky
- Viestit: 48
- Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:20
- Car(s): Ex's:
156 2.5l V6 -01
156 2.0l TS -00
156 2.0l TS -98
159 1.9 JTDm -08
159 2.2l JTS -06 SW
159 2.2 JTS -06
159 2.0 JTDm -12 SW
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm -08
GT 2.0 JTS -04
GT 2.0 JTS -05
MiTo QV -10
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Jep. Ei tosiaan vikavalot pala, eikä tee vikakoodeja ja ajolleen toimii kuin pitääkin niin oisko se sitten tosiaan vaan ominaisuus. Pitää tarkkailla tilannetta ja koittaa tottua tuohon käyntiin. Seuraavan jakopäärempan yhteydessä vois varuilta vaihdella tuon variaattorin. Itelläkin on tosiaan novitecin rosteriputki katalysaattorilta asti.Alfissimo kirjoitti: ↑10 Huhti 2023, 16:34JTS käy luonnostaan aika karkeasti ja sellainen hetkittäinen prötäys tyhjäkäynnillä on kuulunut kaikista, joiden kanssa olen tehnyt tuttavuutta. Omassani oli välivaimentimista tyhjä putki pelkän takapöntön kanssa ja siinä se ajoittainen tyhjäkäynti prööpröö kuului todella selkeästi ja oli ehjä.
Ei tietenkään poista jonkun viankin mahdollisuutta, mutta pelkän karkean käynnin ja ajoittaisen prötäyksen takia ei ehkä kannata hätiköidä, jos ajossa toimii, eikä MCSF loista.
- Turre
- Viestit: 338
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Mitsubishi Outlander mk1 2.4 -05 (Ronsu II) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Ominaisuutena minäkin tuota pidin kunnes perheeseen tuli toinen JTS jonka tyhjäkäynti on paljon, paljon tasaisempi kuin tuo sedan jonka tyhjäkäynti kuulostaa just kuvatunlaiselta ja välillä tärähtelee niin että tuntuu sisällä asti, ei kuitenkaan anna vikakoodia. Tehoero on myös tasaisemmin käyvän hyväksi melkoinen.
Yksi katsastusmieheksi päätynyt entinen Deltan asentaja tuumasi että ei sen noin kuuluisi käydä, ja että tyhjäkäynnin päästöissä (joita virallisesti ei mitata) on liikaa happea. Ei ole tähän päivään selvinnyt että mikä sitä vaivaa, tietysti näissä niitä karstoittumisongelmia sun muita on.
Yksi katsastusmieheksi päätynyt entinen Deltan asentaja tuumasi että ei sen noin kuuluisi käydä, ja että tyhjäkäynnin päästöissä (joita virallisesti ei mitata) on liikaa happea. Ei ole tähän päivään selvinnyt että mikä sitä vaivaa, tietysti näissä niitä karstoittumisongelmia sun muita on.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
- palkus
- Viestit: 5558
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Ei mun jtässä kyllä rötännyt. Jakoremmin kanssa huomasin, että jaon pitää olla just eikä melkein. Mikäli vaikka toinen nenäakseli on on hiukankin pielessä, niin jotenkin se ilmenee. Olen kans monesti maininnut, että puolien pitää olla tikissään.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Jones Lucky
- Viestit: 48
- Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:20
- Car(s): Ex's:
156 2.5l V6 -01
156 2.0l TS -00
156 2.0l TS -98
159 1.9 JTDm -08
159 2.2l JTS -06 SW
159 2.2 JTS -06
159 2.0 JTDm -12 SW
159 2.4 JTDm -06
159 2.4 JTDm -08
GT 2.0 JTS -04
GT 2.0 JTS -05
MiTo QV -10
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Pitänee tutkia sitten vielä. Varsin alkuun ottaa ja kokeilla toisilla puolilla, kun sellasetkin sattuu olemaan hyllyssä. 

- Polforea
- Viestit: 11813
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Mitä luokkaa tuollasessa pötpötys-jts:ssä on bensatrimmit?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Turre
- Viestit: 338
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Mitsubishi Outlander mk1 2.4 -05 (Ronsu II) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Tuossa mun yksilössä kun viime viikolla oli tilaisuus vähän tätä ihmetellä, FRA n. 1.1 ja DTV -4 tienoilla molemmat bankit. Liekö -4 just sen verran pielessä että kuuluu käynnissä muttei vielä vikakoodia nosta, paremmin käyvässä oli yhden pintaan.
Jotain pientä ilmavuotoa olen epäillyt pitkään, tarkempaan tutkimukseen ei ole tahtonut löytyä aikaa / tilaisuutta. Se tuli joskus todettua ja äskettäin uusinnettua että öljyhöyryjen tuuletusventtiilin (siinä heti kaasuläppärungon takana) tukkiminen vaikuttaa enemmän käyntiin kuin varmastikaan pitäisi, kaasuläppä sirittää kuin viimeistä päivää kun se on auki ja hiljenee lähes kokonaan kun on kiinni. Pitäisi kokeilla vaihtaa se venttiili päikseen noissa ja katsoa mitä tapahtuu, se nyt ainakin on yksi potentiaalinen.
Edit: Taitaa kyllä tuo venttiili olla vaan oire, siitä mitattuna prutkiva antaa -0,4bar ja parempi -0,5bar alipainetta (kun lopulta sain aikaiseksi moisen mittarin hommata). Prosentteina on melkoinen ero.
Edit2: Sitä tuntee taas itsensä tosi älykkääksi, venttiilistä mittaamalla vika voi olla venttiilissä itsessään tai jossain muualla :roll Vielä kun muistais miten se sovinnolla lähti irti, ei tee mieli hajottaa kun näkyy olevan harvinainen osa...
Jotain pientä ilmavuotoa olen epäillyt pitkään, tarkempaan tutkimukseen ei ole tahtonut löytyä aikaa / tilaisuutta. Se tuli joskus todettua ja äskettäin uusinnettua että öljyhöyryjen tuuletusventtiilin (siinä heti kaasuläppärungon takana) tukkiminen vaikuttaa enemmän käyntiin kuin varmastikaan pitäisi, kaasuläppä sirittää kuin viimeistä päivää kun se on auki ja hiljenee lähes kokonaan kun on kiinni. Pitäisi kokeilla vaihtaa se venttiili päikseen noissa ja katsoa mitä tapahtuu, se nyt ainakin on yksi potentiaalinen.
Edit: Taitaa kyllä tuo venttiili olla vaan oire, siitä mitattuna prutkiva antaa -0,4bar ja parempi -0,5bar alipainetta (kun lopulta sain aikaiseksi moisen mittarin hommata). Prosentteina on melkoinen ero.
Edit2: Sitä tuntee taas itsensä tosi älykkääksi, venttiilistä mittaamalla vika voi olla venttiilissä itsessään tai jossain muualla :roll Vielä kun muistais miten se sovinnolla lähti irti, ei tee mieli hajottaa kun näkyy olevan harvinainen osa...
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
FRA ja DTV korjauskertoimet on lähtökohtaisesti 1,00. Jos DTV on -4, järjestelmä yrittää korjata seosta joutokäynnillä tuntuvasti, JTS moottorissa se jorjataan muuttamalla ruiskutusaikaa ei kaasuläpän kulmaa eikä ruiskutusennakkoa. Kummassa bankissa tuo -4 oli, vai oliko molemmissa, se kertoo paljon? Laajakaistaanturin jatkuvaa signaalia käytetään seoksen laskemiseen, niiden tulee olla molemmin puolin samaa luokkaa kun kaikki on ok, n.2000mV luokkaa. Tutkimatta on vaikea sanoa missä vika piilee, karstaisissa suuttimissa, palotilassa, vuotavissa männänrenkaissa (auto 2004?) .
- TonninAlfa
- Viestit: 504
- Liittynyt: 11 Heinä 2017, 18:54
- Car(s): -04 156 FL V6 (kesä)
-04 156 SW FL JTS (käyttis)
-03 156 JTS (rata)
sekä 1-n projektia - Paikkakunta: Akaa/Viiala
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Useamman JTS 2.0 -koneisen yksilön harrastuksen varrella kokeneena tyhjäkäynti tosiaan vaihtelee vähän pätkivästä/seilaavasta ihan tasaiseksikin luokiteltavaan. Kulkupuolessa näiden välillä ollut myös huomattavaa perstuntumaeroa, vähemmän yllättäen mm. kansirempattu ja suutinhuollettu yms. käy ja kulkee paremmin kuin saman verran ajettu noilta osin koskematon yksilö.
Täällä kun on selvästi pitkälle vietyä dataosaamista (mitä itsellä ei ole ja karsastan sellaista täysin oma-aloitteisesti hankkia), niin jos kööri pystyisi määrittämään oleellisimmat MESsillä luettavat arvot sopiviin testitilanteisiin (esim. tyhjäkäynti, kiihdytys nopeudesta x -> y vaihteella z tms) niin minulla olisi periaatteessa tällä hetkellä neljällä erilaista elämää nähneellä, ~200tkm ajetulla JTS-koneella mahdollisuus testit toteuttaa ja dataa kerätä. Kohta ehkä jopa viidennellä
Täällä kun on selvästi pitkälle vietyä dataosaamista (mitä itsellä ei ole ja karsastan sellaista täysin oma-aloitteisesti hankkia), niin jos kööri pystyisi määrittämään oleellisimmat MESsillä luettavat arvot sopiviin testitilanteisiin (esim. tyhjäkäynti, kiihdytys nopeudesta x -> y vaihteella z tms) niin minulla olisi periaatteessa tällä hetkellä neljällä erilaista elämää nähneellä, ~200tkm ajetulla JTS-koneella mahdollisuus testit toteuttaa ja dataa kerätä. Kohta ehkä jopa viidennellä

Money well spent? Well, money spent...
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Itsekin muinoin ostin pikkuvikaisen boselift 156 JTS.n kun ostamani 156 TS, jonka taas ostin hihna katkenneena oli niin pirun kiva vehje.
Tuolloin tuli käytyä tuo TS.n variaattori (ja koko kone) läpi kun tessua ihmettelin ja paloittelin.
Suurin ongelma siinä variaattorissa väsyessään on se että startin jälkeen muutaman sekunnin pitää pahaa ääntä, kunnes öljy pääsee muuntimeen ja vaimentaa "klapin" pois.
JTS:n ongelmia taitaa olla karstoittuva imusarja hienon EGR toiminnon takia. Tähän käytin kaksi purkkia forten imusarjan putsarilitkua ja vaikutus oli aikamoinen.
Alakierrosten dieselimäinen vääntö ja yläkierrosten ahdistus poistui aika hienosti.
Enemmän koneeseen tuli varmasti vaadittavaa pirteyttä joka alueelle, ja suostui kiertämään rajoittimeen niinkuin varmaan kuuluukin.
Myöskin suuttimet tuli putsattua muutamaan kertaan eri litkuilla, kun käynti rupesi heikkenemään.
Lopulta silloinen JTS.n omistajahaltija lähti opiskelemaan ja myin sen pois, koska en jaksanut tehdä siihen enää isompaa remppaa kun se saattoi viedä pohjoisen reissulla öljyä ½ -2 litraa öljyä.
Tuolloin tuli käytyä tuo TS.n variaattori (ja koko kone) läpi kun tessua ihmettelin ja paloittelin.
Suurin ongelma siinä variaattorissa väsyessään on se että startin jälkeen muutaman sekunnin pitää pahaa ääntä, kunnes öljy pääsee muuntimeen ja vaimentaa "klapin" pois.
JTS:n ongelmia taitaa olla karstoittuva imusarja hienon EGR toiminnon takia. Tähän käytin kaksi purkkia forten imusarjan putsarilitkua ja vaikutus oli aikamoinen.
Alakierrosten dieselimäinen vääntö ja yläkierrosten ahdistus poistui aika hienosti.
Enemmän koneeseen tuli varmasti vaadittavaa pirteyttä joka alueelle, ja suostui kiertämään rajoittimeen niinkuin varmaan kuuluukin.
Myöskin suuttimet tuli putsattua muutamaan kertaan eri litkuilla, kun käynti rupesi heikkenemään.
Lopulta silloinen JTS.n omistajahaltija lähti opiskelemaan ja myin sen pois, koska en jaksanut tehdä siihen enää isompaa remppaa kun se saattoi viedä pohjoisen reissulla öljyä ½ -2 litraa öljyä.
- Turre
- Viestit: 338
- Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
- Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Mitsubishi Outlander mk1 2.4 -05 (Ronsu II) - Paikkakunta: Kangasniemi
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Molemmat bankit oli DTV n. -4, ja FRA yhden pintaan. Olen noita lambda-käppyröitäkin tuijotellut mutta kun ei oikein tiedä mitä siellä pitäisi olla niin se on vähän hakuammuntaa, kiitos vihjeestä täytyy verrata tuohon. 2003 vuosimallia, 2002/3 muistaakseni valmistuspvm. Ei ole öljysyöppö, käynnissä ei veto päällä huomaa mitään muuta kuin että tehoja toiseen verrattuna puuttuu paljon. Kierroksia ottaa kuitenkin iloisesti punarajalle, se tehohäviö toiseen on tasaisesti kautta linjan.seppo kirjoitti: ↑14 Huhti 2023, 07:42FRA ja DTV korjauskertoimet on lähtökohtaisesti 1,00. Jos DTV on -4, järjestelmä yrittää korjata seosta joutokäynnillä tuntuvasti, JTS moottorissa se jorjataan muuttamalla ruiskutusaikaa ei kaasuläpän kulmaa eikä ruiskutusennakkoa. Kummassa bankissa tuo -4 oli, vai oliko molemmissa, se kertoo paljon? Laajakaistaanturin jatkuvaa signaalia käytetään seoksen laskemiseen, niiden tulee olla molemmin puolin samaa luokkaa kun kaikki on ok, n.2000mV luokkaa. Tutkimatta on vaikea sanoa missä vika piilee, karstaisissa suuttimissa, palotilassa, vuotavissa männänrenkaissa (auto 2004?) .
Tässä tosiaan alipaineita olen sieltä mitannut niin on aika selvästi vajaa, -0,4 baria kun paremmin käyvässä -0,5 ja eLearnin mukaan -0,6 on ihanne. Evap-venttiili sulkeutuu ja pitää alipaineen kiinni olleessaan, mutta kone sammuksissa siinä letkussa on iso ero, prötäävästä käsipumpulla laitettu alipaine katoaa humpsahtaen kun toisessa laskeutuu hitaasti viipyillen. Täytyy viikonloppuna jatkaa tutkimuksia...
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Kysytäänpä tästä ketjusta kun omassani on samanlaista vikaa.
Tuli ostettua -05 GT 2.0 JTS koneella 175tkm, joka oli pompannut CO ja HC päästöistä (CO 1,4%, HC 180ppm). Katsastuksessa mitattu tyhjäkäynnillä lambda 0,975 ja CO2 13,6, eli ne kunnossa. Tyhjäkäynti on hieman epätasaista ja notkahtelee muutaman sekunnin välein. Lisäksi kun yrittää pitää esim. 1200 rpm paikallaan ollessa, niin kierrokset seilaa 1000-1200 välillä, joskus saattaa kävästä alle 1000 rpm. Sama ongelma myös korkeammilla kierroksilla, esim. 1800 rpm. Nenäanalysaattorillakin haistaa, että käy rikkaalla paikallaan ollessaan sekä tyhjäkäynnillä että korkeammilla kierroksilla. Auto kulkee hyvin ja tehojakin on ihan ok, ei toki ole vertailukohtaa kun tämä on ensimmäinen Alfani. Ei tule vikakoodeja. Ajotietokone ilmoittaa bensankulutukseksi 8,0 l/100km kun ajaa 100km/h (10km keskikulutus tasaisella moottoritiellä).
Tähän mennessä tehty:
- Huohotinputki vaihdettu kun aikaisempi letku oli revennyt ja ehkä vuoti hieman. Ei merkittävää vaikutusta tyhjäkäyntiin tai seokseen.
- Tulpat vaihdettu (BKR6EKPA). 1. sylinterin vanha tulppa oli pahasti karstainen, 2. sylinterissä vähän vähemmän ja 3. ja 4. aika ok. Kuva liitteenä.
- AlfaOBD:llä luettu, ettää kone käy open loopissa alle 1200 rpm kuten pitääkin, sen jälkeen menee closed looppiin pre-cat lambdojen osalta. OBD ilmoittaa oikein seosmoodin stratified / homogenous, eikä käynti juurikaan eroa kummassa moodissa ollaan. Pre-cat lambdojen jännite tyhjäkäynnillä 2100-2300mV, post-cat lambdat 30mV tietämillä, joskus saattaa käytä 200-300mV. Yli 1200 rpm kierroksilla pre-cat lambdat on noin 1300mV ja post-cat seilaa 20-800mV välillä. Eli äkkiseltään katsottuna nämäkin on kunnossa, mutta onkohan katit ehtoopuolella kun post-cat arvot heiluu noin nopeasti (eikö kattien pitäis hidastaa post-cat lambdojen muutosta)?
- Accelerator position%, Accelerator potentiometer track 1 ja 2 on minusta kunnossa.
- Ilman MAFia kone käy samalla lailla, eli kierrokset humpaa ja palamaton pakokaasu haisee
- MAF putsattu, ei vaikutusta. Imuputki tarkastettu, ei vuotoja. Kokeiltu myös tulpata PCV venttiili, ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. ECU resetti ja kaasuläppäkotelon resetti tehty, ei vaikutusta.
- FRA arvot 1,01 (bank 1) ja 1,11, sekä DTV -7,07 (bank 1) ja -5,76. Vaikka DTV on noin paljon miinuksella, niin rikkaalla käy.
- Tarkastuskameralla tulpanrei'istä katsottuna männät on mustat, 4. mäntä vähän vähemmän.
Tässä muutama video käynnistä:
Tyhjäkäynti ja 1200rpm: https://www.youtube.com/watch?v=3wE71hyqSh0
Tyhjäkäynti, 1000rpm ja 1800rpm: https://www.youtube.com/watch?v=ShG00OEUclM
Ääninäyte lämpimänä: https://www.youtube.com/watch?v=4GQaAhT3_VI
Huoltohistoria hyvä, jakopääremppa tehty kolme kertaa (viimeksi 5 vuotta / 50tkm sitten), käytetty 10W60 öljyä, puolat vaihdettu 70tkm sitten, suuttimet 80tkm sitten.
Ajattelin irroittaa imusarjan ja katsoa kuinka karstoittuneet on imukanavat. Ehkä myös nokka-akselit pitää tarkistaa. Mitä arvon raati ehdottaa jatkotoimenpiteiksi, että saatais kone käymään normaalisti ilman bensankäryä?
Tuli ostettua -05 GT 2.0 JTS koneella 175tkm, joka oli pompannut CO ja HC päästöistä (CO 1,4%, HC 180ppm). Katsastuksessa mitattu tyhjäkäynnillä lambda 0,975 ja CO2 13,6, eli ne kunnossa. Tyhjäkäynti on hieman epätasaista ja notkahtelee muutaman sekunnin välein. Lisäksi kun yrittää pitää esim. 1200 rpm paikallaan ollessa, niin kierrokset seilaa 1000-1200 välillä, joskus saattaa kävästä alle 1000 rpm. Sama ongelma myös korkeammilla kierroksilla, esim. 1800 rpm. Nenäanalysaattorillakin haistaa, että käy rikkaalla paikallaan ollessaan sekä tyhjäkäynnillä että korkeammilla kierroksilla. Auto kulkee hyvin ja tehojakin on ihan ok, ei toki ole vertailukohtaa kun tämä on ensimmäinen Alfani. Ei tule vikakoodeja. Ajotietokone ilmoittaa bensankulutukseksi 8,0 l/100km kun ajaa 100km/h (10km keskikulutus tasaisella moottoritiellä).
Tähän mennessä tehty:
- Huohotinputki vaihdettu kun aikaisempi letku oli revennyt ja ehkä vuoti hieman. Ei merkittävää vaikutusta tyhjäkäyntiin tai seokseen.
- Tulpat vaihdettu (BKR6EKPA). 1. sylinterin vanha tulppa oli pahasti karstainen, 2. sylinterissä vähän vähemmän ja 3. ja 4. aika ok. Kuva liitteenä.
- AlfaOBD:llä luettu, ettää kone käy open loopissa alle 1200 rpm kuten pitääkin, sen jälkeen menee closed looppiin pre-cat lambdojen osalta. OBD ilmoittaa oikein seosmoodin stratified / homogenous, eikä käynti juurikaan eroa kummassa moodissa ollaan. Pre-cat lambdojen jännite tyhjäkäynnillä 2100-2300mV, post-cat lambdat 30mV tietämillä, joskus saattaa käytä 200-300mV. Yli 1200 rpm kierroksilla pre-cat lambdat on noin 1300mV ja post-cat seilaa 20-800mV välillä. Eli äkkiseltään katsottuna nämäkin on kunnossa, mutta onkohan katit ehtoopuolella kun post-cat arvot heiluu noin nopeasti (eikö kattien pitäis hidastaa post-cat lambdojen muutosta)?
- Accelerator position%, Accelerator potentiometer track 1 ja 2 on minusta kunnossa.
- Ilman MAFia kone käy samalla lailla, eli kierrokset humpaa ja palamaton pakokaasu haisee
- MAF putsattu, ei vaikutusta. Imuputki tarkastettu, ei vuotoja. Kokeiltu myös tulpata PCV venttiili, ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. ECU resetti ja kaasuläppäkotelon resetti tehty, ei vaikutusta.
- FRA arvot 1,01 (bank 1) ja 1,11, sekä DTV -7,07 (bank 1) ja -5,76. Vaikka DTV on noin paljon miinuksella, niin rikkaalla käy.
- Tarkastuskameralla tulpanrei'istä katsottuna männät on mustat, 4. mäntä vähän vähemmän.
Tässä muutama video käynnistä:
Tyhjäkäynti ja 1200rpm: https://www.youtube.com/watch?v=3wE71hyqSh0
Tyhjäkäynti, 1000rpm ja 1800rpm: https://www.youtube.com/watch?v=ShG00OEUclM
Ääninäyte lämpimänä: https://www.youtube.com/watch?v=4GQaAhT3_VI
Huoltohistoria hyvä, jakopääremppa tehty kolme kertaa (viimeksi 5 vuotta / 50tkm sitten), käytetty 10W60 öljyä, puolat vaihdettu 70tkm sitten, suuttimet 80tkm sitten.
Ajattelin irroittaa imusarjan ja katsoa kuinka karstoittuneet on imukanavat. Ehkä myös nokka-akselit pitää tarkistaa. Mitä arvon raati ehdottaa jatkotoimenpiteiksi, että saatais kone käymään normaalisti ilman bensankäryä?
- Liitteet
-
- Lambdan jännitteet huohotinletkun vaihdon jälkeen
- huohotinletku vaihdettu idle - 1700rpm - 2200rpm.png (91.07 KiB) Katsottu 2202 kertaa
-
- Tulpat, vasemmalla 1.
- tulpat.jpg (129.41 KiB) Katsottu 2202 kertaa
-
- Pitempi livedatan tallennus
- live data 17.9. 8.49 _2.png (55.27 KiB) Katsottu 2202 kertaa
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Liittenä vielä tämän päivän logit AlfaOBD:llä otettuna. Menomatkalla otin kaikki signaalit, paluumatkalla vain osan, jotta arvot päivittyy nopeammin. En huomaa, että mikään olis arvojen suhteen pielessä. Ainoastaan pistää silmään Injection start ja end angle muuttuminen reilusti kun mennään tyhjäkäynille. Tämän olen huomannut aikaisemminkin.
Paljon samantyylistä käyntiongelmaa olen löytänyt netistä, mutta selvää syytä en ole löytänyt. Joskus tainnut olla kuluneet nokka-akselit tai variaattori. Olen miettinyt, että vaihtaisin samalla myös männänrenkaat sekä jakopään ja tasapainoakselin remmit. Mitä erikoistyökaluja hommaan tarvitaan, että ajoituksen saa kohdilleen? Ja sattuisko joltain löytymään työkalut lainaan Oulunseudulla?
EDIT: ohjeet ja lista tarvittavista työkaluista löytyy täältä (kylläkin TS): viewtopic.php?t=2309
Paljon samantyylistä käyntiongelmaa olen löytänyt netistä, mutta selvää syytä en ole löytänyt. Joskus tainnut olla kuluneet nokka-akselit tai variaattori. Olen miettinyt, että vaihtaisin samalla myös männänrenkaat sekä jakopään ja tasapainoakselin remmit. Mitä erikoistyökaluja hommaan tarvitaan, että ajoituksen saa kohdilleen? Ja sattuisko joltain löytymään työkalut lainaan Oulunseudulla?
EDIT: ohjeet ja lista tarvittavista työkaluista löytyy täältä (kylläkin TS): viewtopic.php?t=2309
- Liitteet
-
- 19.9. logit.zip
- (9.06 KiB) Tiedosto ladattu 44 kertaa
- palkus
- Viestit: 5558
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
^ en saanut kännyllä logeja auki. Mitä näyttää imuilman lämmölle ja määrälle? Joskus vaan koitin, että miten käy maffin johto irti, että onko vaikutusta. No eihän meinannnut jaksaa käydä ollenkaan, eikä olisi moisella viittinyt ajaa yhtään. Ei ollut siis mitään vikaa, testasin vain.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Minusta ajossa imuilman määrä on ok, lämpötila vähän ylempänä kuin mitä kuvittelisin. Ulkona oli noin 15deg.
Paikallaan ollessa pienillä kierroksilla ilmuilman määrä notkahtelee kun koneessa kierrokset laskee. Uskon, että on seuraus, ei syy.
Paikallaan ollessa pienillä kierroksilla ilmuilman määrä notkahtelee kun koneessa kierrokset laskee. Uskon, että on seuraus, ei syy.
- Liitteet
-
- 19.9. paluumatka MAF yms.png (142.08 KiB) Katsottu 2008 kertaa
-
- 1200 rpm MAF putsauksen jälkeen.png (78.93 KiB) Katsottu 2008 kertaa
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Pikkuhiljaa olen elvytellyt autoa takaisin ajokuntoon. Imukanavat oli 3-5mm paksun karstan peitossa. Ne putsasin ihan rapsuttamalla pitkällä metallipuikolla enimmät, erikokoisilla harjoilla, bräkleenillä ja tiivisteen irroitussprayllä loput. Imukaulat on vielä paikallaan niin en päässyt sooda-/pähkinäpuhaltamaan imukanavia vaan käsin putsasin. Imukotelon poisottaminen oli kans aikamoinen rupeama, mutta eLearnin ohjeen mukaan se onnistui, toki johtosarjan isoja liittimiä rintapellissä kiinni pitävä pelti piti irroittaa.
Nyt löytyi myös toinen vika. Ihan öljyntäyttöreiästä katsomalla 1. sylinterin toisesta nokasta puuttuu 3mm nostoa. Ei kellään sopivaa nokka-akselia olis myydä 2.0 JTS:ään?
Nyt löytyi myös toinen vika. Ihan öljyntäyttöreiästä katsomalla 1. sylinterin toisesta nokasta puuttuu 3mm nostoa. Ei kellään sopivaa nokka-akselia olis myydä 2.0 JTS:ään?
- Liitteet
-
- IMG_8401.jpeg (139.24 KiB) Katsottu 1886 kertaa
-
- IMG_8402.jpeg (74.56 KiB) Katsottu 1886 kertaa
-
- IMG_8404.jpeg (112.25 KiB) Katsottu 1886 kertaa
Re: 2.0 JTS sytkähäikkää tyhjäkäynnillä.
Päivitetään vielä tilannetta. Nyt on kone purettu osiin ja uus nokka-akseli ostettu. Joka paikka mihin öljy pääsee koneen sisällä oli ihan karstassa. Myös öljyrenkaiden reiät oli ihan tukossa. Osien putsailu jatkuu ja muutaman viikon päästä kasaan koneen uusilla männänrenkailla ja kiertokankien laakereilla. Ehkä projektiosioon teen ketjun myöhemmin.